CYTAT
Protokół nr 25/08
z posiedzenia Komisji Rozwoju i Promocji Miasta w dniu 13 czerwca 2008 roku
(...)
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Dziękuję bardzo. Przechodźmy do następnego punktu. W tym punkcie proponowałbym opiniowanie „Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Dąbrowa Górnicza na lata 2008 – 2020”. Poproszę o wprowadzenie przez Pana Doktora.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Ja chciałbym tylko krótko wprowadzić i przedstawić metodologię pracy nad programem i jego główne założenia i rezultat. Lokalny Program Rewitalizacji, to jest okres dosyć długi na lata 2008 – 2020, trzeba pamiętać o tym, że to jest między innymi wymóg, posiadanie takiego programu przez miasto po to żeby móc ubiegać się o środki unijne w ramach tego programu operacyjnego, ale to jest tylko jedno ze źródeł finansowania czyli nie powinna tak do końca determinować zapisów tego programu i tak też się dzieje. Po drugie Lokalny Program Rewitalizacji powstał w oparciu o szerokie konsultacje społeczne dlatego, że odbył się cykl warsztatów na każdym etapie pracy w ramach, których uczestniczyli po pierwsze członkowie tak zwanych zespołów do spraw rewitalizacji, bo w obrębie Urzędu Miasta powołano takie zespoły, powiedzmy tematyczne czyli był zespół, w którym znaleźli się specjaliści z wymiaru przestrzennego, środowiskowego, społecznego, gospodarczego, kulturowego i to była pierwsza grupa osób, która brała udział w tym programie, potem byli radni i byli również nazwijmy to aktorzy rozwoju lokalnego tak ogólnie rzecz biorąc, bo była to bardzo duża grupa osób zaproszonych, byli to lokalni przedsiębiorcy, ludzie kultury, nauki jak również mieszkańcy, którzy mogli się wypowiedzieć na temat tego programu, bo w „Przeglądzie Dąbrowskim” pojawiały się ankiety i różnego rodzaju informacje na ten temat. Lokalny Program Rewitalizacji składa się z części diagnostycznej w ramach której na podstawie wizyt studialnych, warsztatów, przeglądu dokumentów wyodrębniliśmy i zidentyfikowaliśmy obszary rewitalizacji na podstawie diagnozy, przeglądu dokumentów strategicznych, które już w Dąbrowie istnieją. Wyodrębniono obszary rewitalizacji z naszych badań i na podstawie warsztatów wynika, że właściwie te obszary rewitalizacji można podzielić na obszary obligatoryjne, te ważniejsze, które w pierwszej kolejności mają priorytet jeśli chodzi o rewitalizację i obszary fakultatywne. Rewitalizacja dotyka obszarów nazwijmy to problemowych. Problemy mogą być różnego rodzaju, problemy: społeczne, infrastrukturalne, problemy związane z negatywnymi wskaźnikami związanymi z gospodarką. Pod drugie pojęcie rewitalizacji związane jest z ożywieniem tych obszarów, ożywieniem społeczno – gospodarczym, zachowanie spójności społeczno – gospodarczej itd. W związku z tym nie całe miasto może być przedmiotem rozważań na temat rewitalizacji. Do takich obszarów obligatoryjnych to przede wszystkim zaliczyliśmy obszar Śródmieścia, a właściwie nazwaliśmy to śródmiejsko -gołonoskie takie powiedzmy Centrum, dlatego, że ta oś łącząca Śródmieście z Gołonogiem też wydaję się nam ważna, tam też są obiekty, które rewitalizacji wymagają. W drugiej kolejności znajdują się centra dzielnic takich jak Strzemieszyce, Ząbkowice, które są, szczególnie te centralne obszary zaniedbane, natomiast mają swój potencjał, mają społeczność lokalną, która widać, że chce żeby te obszary rewitalizować czy ożywić. Kolejne obszary to są tereny poprzemysłowe, które są w sąsiedztwie śródmieścia na przykład, tereny, które dla Dąbrowy są dosyć specyficzne, mianowicie duże osiedla mieszkaniowe takie jak Mydlice czy osiedla Gołonoga. Tutaj, głównie są problemy społeczne, problemy związane z rewitalizacją ekologiczną, a mianowicie wspólnoty mieszkaniowe zgłaszają projekty poprawiania generalnie życia takiego osiedla. Duże są też obszary rewitalizacji środowiskowej czyli w okolicach zbiorników Pogoria i Pustyni Błędowskiej, tutaj głównie opieramy się na rewitalizacji, żeby niejako przywrócić te obszary i nadać im funkcję turystyczną jeszcze większą niż teraz posiadają, uwzględnić ten kontekst aglomeracyjny, czyli te obszary nie są tylko walorem samego miasta, to są obszary gdzie potencjalnymi użytkownikami tych obszarów są też mieszkańcy całego Zagłębia. Potencjalnie w pierwszym rzucie powołano obszary rewitalizacji dla każdego z tych obszarów szczególnie tych obligatoryjnych zdefiniowano na warsztatach cele strategiczne tych projektów i na tym się zatrzymali. Natomiast później był czas na to żeby różnego rodzaju podmioty, potencjalni beneficjenci składali tak zwane karty projektów rewitalizacyjnych. Do maja spłynęło kilkanaście kart projektu, które podzieliliśmy na dwie grupy, niektóre karty były bardzo konkretnie sformułowane, mianowicie był tytuł projektu, był wnioskodawca, były konkretne kwoty, konkretne terminy i te karty projektów znalazły się na liście oczywiście po selekcji projektów, które zostały wpisane w Program Rewitalizacji. Druga grupa to były projekty, które również wpisują się w Program Rewitalizacji, są one jednak w fazie pomysłu i nazwaliśmy to bankiem pomysłów, one w przyszłości mogą być przedmiotem rozważań i realizacji, bo Program Rewitalizacji jest dokumentem otwartym czyli on jest sporządzony na lata 2008 – 2020 to zakładamy, że ten program będzie aktualizowany. Przede wszystkim będzie aktualizowana na poziomie projektów. Urząd Miasta jest głównym koordynatorem tego programu, co jakiś czas będzie występował z kolejnymi propozycjami zgłaszania projektów. Nabór pierwszy tak jakby się skończył, nie mniej jednak kolejni beneficjenci, pomysłodawcy, wnioskodawcy zawsze mogą do tego programu dołączyć pod jednym warunkiem, a mianowicie, że ich projekt spełnia kryterium rewitalizacji. Celów i projektów jest sporo, one są szczegółowo rozpisane w Programie Rewitalizacji, integralną częścią rewitalizacji jest załącznik, w którym są karty projektów. Aktualizowanie Lokalnego Programu, będzie polegało na aktualizacji tych kart projektowych, konkretnych projektów, które później będą mogły być realizowane. Program rewitalizacji powinien nieść pozytywne efekty dla sąsiedztwa, rewitalizuję się konkretny obiekt na przykład PKZ i rewitalizacja tego obszaru, tego obiektu nie tylko rozumiana w sensie takim – inwestycji twardych czyli odnowienia tego budynku, ale też rewitalizacja w sensie poprawienia, wzbogacenia oferty kulturalnej, zwiększenie innych rodzajów działalności dywersyfikacji będzie powodowała, że obszar na około tego obiektu może zyskać na znaczeniu, może się też rozwijać czyli to sąsiedztwo, te relacje sąsiedzkie w ramach Programu Rewitalizacji są niezwykle istotne, żeby tak mocno określać i zakreślać konkretne granice tych obszarów. Tak wygląda ten program, jeżeli są jakieś pytania to bardzo proszę.
Radny – J. Talkowski:
Jak Pan będzie chciał widzieć możliwość rozwiązania terenów poprzemysłowych w rejonie Kopalni Paryż? Tam jest szereg budynków, również o charakterze historycznym i niektóre już teraz możemy wykorzystać. Jak Pan widzi możliwość rewitalizowania takiego pięknego osiedla nad Pogorią I, gdybyśmy tam zrobili zabiegi o małym zakresie, usunęli „blaszaki”, zastosowali inne elewacje tych domów to byłoby to jedno z piękniejszych osiedli? Następnie, jak Pan widzi sprawę Pustyni Błędowskiej? Jest to nieszczęście, że Pustynia Błędowska leży na pograniczu dwóch województw, Kraków ma inną koncepcję my mamy inną koncepcję, a właściwie jest to obszar, który ma możliwość stworzenia warunków rekreacyjnych. Następnie, jak Pan widzi sprawę Parku Zielona? Ja, w okresie gdy bywałem na stanowiskach Prezydenta zawsze forsowałem sprawę dojazdu do Parku Zielona, stworzenia tam infrastruktury takiej, która dawałaby możliwość samodzielnego istnienia. Kiedy budowano Aqua Park i Halę Sportową to ja byłem przeciwny budowaniu tutaj, a wybudowania w rejonie Parku Zielona, gdzie mamy w pobliżu 4 akweny, gdzie mamy Czarną Przemszę, która jest doskonałym terenem do uprawiania na przykład sportów wioślarskich. To jest bardzo ważne, żeby mieć w przyszłości jakąś koncepcję do której w konsekwencji będziemy dążyć do tego, żeby to sensownie zabudować i zagospodarować i żeby to oczywiście miało jakieś długofalowe możliwości spojrzenia na to. Ja na przykład walczyłem cały czas żeby między Pogorią IV a Pogorią III zrobić śluzę, niestety Wojewoda Śląski nie chciał podejmować żadnych działań, a to jest olbrzymi zespół akwenów, który w przyszłości powinien być naprawdę wielkim kombinatem do uprawiania sportu żeglarskiego i wypoczynkowego i o tych tematach chciałbym żeby Pan parę słów powiedział. Chciałbym jeszcze o jednej rzeczy powiedzieć, a mianowicie dlaczego my nie chcemy podejmować od razu działania mającego na celu rewitalizacje Centrum, nadbudowę nad Pocztą, zabudować dokoła teren żeby stworzyć rynek, który byłby czynnikiem kulturowym, bo tam można byłoby stworzyć różne instytucje o tym charakterze. Dlaczego nie chcemy podejmować działań mających na celu radykalne rewitalizowanie tutaj tej ulicy od Dworca do Poczty. To byłaby na dzień dzisiejszy bardzo duża sprawa, ponieważ nasze miasto miałoby wielką poprawę w tym historycznym celu, dziękuję. Może się Pan ustosunkuje.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Wszystkie te tereny i obszary, o których Pan wspomniał one są wpisane w Program Rewitalizacji. To czy się pojawią konkretne projekty to już w dużej mierze zależeć będzie od inicjatora. Powiedzmy tak, że nie ma szans żeby miasto wzięło na swoje barki rewitalizowanie całej Dąbrowy Górniczej czy wszystkich tych obszarów. Raz, że nie jest właścicielem, dwa, że ma ograniczone możliwości więc jest generalnie tak, że wszystkie te obszary o których Pan wspomniał są istotne i one się tutaj znalazły dlatego, że w ramach warsztatów różni ludzie te obszary tutaj wymienili w ramach różnych analiz, one mają bardzo różny charakter. Jeżeli chodzi o tereny poprzemysłowe to tutaj pomysł czy koncepcja, która się na razie pojawiła, ona nie jest na razie „ubrana” w konkretny projekt. Jest związana z zachowaniem tego dziedzictwa przemysłowego i w oparciu o te istniejące obiekty, oczywiście nie wszystkie rozwijania nowych funkcji, pojawiają się tu pomysły żeby w oparciu o to, że to jest dobra lokalizacja mogła być tam zarówno rozwijająca działalność gospodarcza można by tam również uruchamiać instytucje kultury i sztuki i tutaj na warsztatach takie pomysły się pojawiały i to jest wpisane w Program Rewitalizacji. Co do osiedli powiedzmy robotniczych one też mają walory kulturowe i ich rewitalizacja, tutaj trzeba być ostrożnym ponieważ w wielu przypadkach te obszary raz, że charakteryzują się walorami dziedzictwa kulturowego, ale równocześnie ludzie, którzy tam mieszkają to raczej nie są ludzie majętni. Problem może polegać na tym, że jeżeli my się zabierzemy za rewitalizację tych obiektów to trzeba unikać jednej rzeczy, a mianowicie żeby nie doszło, to do nazwijmy przesiedlenia tych ludzi, bo często się zdarza, że rewitalizacja tego typu osiedli powoduje coś takiego, że dotychczasowi mieszkańcy ze względu na poprawę standardów, a tym samym wzrost czynszów i cen za nieruchomości muszą się z tamtego obszaru wynieść kosztem nowych mieszkańców dlatego rewitalizacja tego typu powinna iść z aktywizacją społeczną czyli na przykład poprawa sytuacji tych ludzi. Rewitalizacja tego typu osiedli jest bardzo dużym wyzwaniem. Co do terenów zielonych i na przykład Pustyni Błędowskiej to tutaj pomysły były głównie oparte na tym, żeby te tereny wzmocnić, wzmocnić ich potencjał i wprowadzić nowe funkcje w postaci ponadlokalnych funkcji turystycznych, wynika to przede wszystkim również z tego, że my tworząc Program Rewitalizacji braliśmy pod uwagę zapisy na przykład Strategii. Chodziło o to, żeby nie robić takiego dokumentu jakim jest Program Rewitalizacji, który byłby w sprzeczności z dokumentem nadrzędnym, jakim jest strategia. I wreszcie najważniejsza rzecz to właśnie rewitalizacja Centrum miasta i tutaj wbrew pozorom jakieś rzeczy się dzieją. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre rzeczy mają priorytet i akurat obszar Centrum miasta czy centra lokalne dzielnic Ząbkowic, Strzemieszyc czy też te tereny zielone to są te obszary takie obligatoryjne, priorytetowe. Program wyznacza nam pewien kierunek, pokazuje uwarunkowania, pokazuje co to jest rewitalizacja, które obszary mogłyby być rewitalizowane, które obiekty do rewitalizacji i pokazał wstępnie jakiego rodzaju projekty rewitalizacyjne będą realizowane. Natomiast teraz trzeba robić wszystko wdrażając ten program żeby pojawiały się nowe projekty i nasz pomysł, on też wynika z warsztatów żeby rewitalizacją zajął się nie tylko sektor publiczny, ale też sektor biznesowy, inwestorzy jak i sektor obywatelski czyli stowarzyszenia, fundacje, mieszkańcy. Widzimy, że się włączają wspólnoty mieszkaniowe czy spółdzielnie takim objawem dosyć pozytywnym na tle chociażby innych miast jest to, że pojawiło się kilka projektów dotyczących zasobów mieszkaniowych, konkretnie usuwania azbestu, bo na to są pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego i tutaj wspólnoty mieszkaniowe wystąpiły jako rodzaj konsorcjum to znaczy nie każda jedna występowała z konkretnym projektem, ale umiały się porozumieć i na przykład w ramach jednego osiedla kilka czy kilkanaście budynków zrobiono taki mini Program Rewitalizacji dla danego obszaru. One występują razem, mówią jednym głosem, naszym zdaniem tego typu projekty będą miały większą siłę przebicia w tym konkursie o pieniądze unijne. Jednym słowem powinny być projekty zintegrowane łączące zaangażowanie sektora biznesowego obywatelskiego i publicznego jak również projekty, które dotyczą nie tylko na przykład sfery technicznej, ale obejmują swoimi działaniami również sferę społeczną, gospodarczą, kulturową itd. Jest to dosyć trudne, ale takie projekty się pojawiły jest prawdopodobnie duża szansa, że one będą realizowane.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Dziękuję bardzo, czy są jakieś pytania, uwagi?
Radny – J. Talkowski:
Ja mam jeszcze jedną uwagę. Koło Zespołu Szkół „Sztygarka” jest bardzo piękna architektura XIX-wieczna, która powinna być wzięta pod uwagę podczas rewitalizacji.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Tak. My, w ramach wizyt studialnych tych warsztatów wyodrębniliśmy obiekty, które w Dąbrowie są cenne jeżeli chodzi o walory dziedzictwa kulturowego i te obiekty powinny być wyeksponowane i powinny stać się wizytówkami miasta. Trzeba na to patrzeć całościowo dlatego myśmy na przykład wyodrębnili grupę to jest dosyć trudne, bo miasto w tym momencie nie jest właścicielem obiektu. W Dąbrowie i w Centrum miasta, ale przede wszystkim w Ząbkowicach, Strzemieszycach i Gołonogu są budynki dworców kolejowych, one są związane z koleją warszawsko – wiedeńską i mają pod względem architektonicznym są bardzo cenne. Po drugie są bardzo cenne ze względu na lokalizację, stanowią ten rdzeń takiej dzielnicy jak Ząbkowice czy Strzemieszyce, a na dzień dzisiejszy jakby utraciły swoje funkcje i bez żadnej interwencji one się bardzo szybko teraz dekapitalizują, szczególnie dworzec w Strzemieszycach.
Radny – J. Talkowski:
Po spaleniu.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Tak. Natomiast pod względem lokalizacyjnym on jest idealny żeby stanowił Centrum powiedzmy tej dzielnicy. Jest dużo do rewitalizowania.
Radny – J. Talkowski:
Najważniejsze żeby chcieć, żeby była ciągłość w zakresie działania władzy w tym kierunku.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Teraz sytuacja jest taka, że jest program, który wyznacza kierunki i daje możliwość wkładania w ten program projektów. Od inicjatywy władz lokalnych i mieszkańców czy podmiotów, które są w Dąbrowie zależy czy ten program będzie wdrażany czy nie.
Radny – J. Talkowski:
Z tym, że ten program jest tak zmieniany, że pierwotna jego wersja to jest oczywiście odległa od tego co się teraz dzieje.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Prawdopodobnie on się będzie zmieniał z roku na rok.
Radny – J. Talkowski:
Oczywiście.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Jeżeli on się będzie zmieniał i będzie aktualizowany to należy uznać to za plus to znaczy, że ktoś się tym programem interesuje i chce go realizować. Gorzej jeżeli by się okazało, że za 5 lat spojrzelibyśmy w ten program i nic by się nie zmieniło, ani też co gorsza w rzeczywistości miasto by się nic nie zmieniło. Program w ostatniej części zawiera pewne wskazówki na temat jak on może być zarządzany, monitorowany i jak on powinien być aktualizowany i tak jak mówię, on ma formułę otwartą co oznacza, że konkretne pomysły, projekty spełniają wymogi rewitalizacji , jeżeli tylko jest ktoś kto chce rewitalizować konkretne obiekty to nic nie stoi na przeszkodzie żeby wpisywać się w ten program i żeby też korzystać, bo teraz jest jeszcze jedna rzecz jeżeli program zostanie uchwalony to potrzeba ludzi, którzy będą się zajmować wdrażaniem tego programu to jest jakby kolejny etap na najbliższą przyszłość.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Chciałbym się odnieść do rozdziału 1.7., w którym określone są obszary rewitalizacji miasta, konkretnie do fragmentu dotyczącego dzielnicy Gołonóg. Zdefiniowano tutaj pięć obszarów rewitalizacji, i tak prawdę mówiąc jestem zdziwiony, że brakuje jednego z najważniejszych obszarów mianowicie obszaru na odcinku części ulicy Kasprzaka pomiędzy ul. Piłsudskiego a ul. Kosmonautów. Jest tam taki duży pasaż handlowo – usługowy z wieloma jednostkami handlowymi jest tam również restauracja i stanowi on taką część centralną dzielnicy Gołonóg oprócz
ul. Wybickiego z Placem Bema to jest takie drugie centrum Starego Gołonoga. Praktycznie cały ten obszar ważny dla dzielnicy Gołonóg wymaga rewitalizacji, tam co najmniej można kilka ciekawych projektów realizować. Przyznam się, że sam mam w planie taki projekt zgłosić, może z grupą radnych z Gołonoga jeśli faktycznie mnie poprą. Dalego sugerowałbym, żeby ten obszar również wprowadzić do tego wykazu, który istnieje, jako ten obszar szósty, bo jest to ważny obszar dzielnicy Gołonóg. Czy Pan, Panie Doktorze zastanawiał się nad tym fragmentem?
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Wszelkiego rodzaju obszary były wynikiem warsztatów. My pod kierunkiem profesora nie byliśmy inicjatorami czyli nie mówiliśmy wpiszcie ten czy tamten obszar.
Z warsztatów była po prostu robiona selekcja, obszary się pojawiały, niektóre, że tak powiem wypadały. Natomiast nie jest tak, że obszar o którym Pan wspomniał nie jest objęty Programem Rewitalizacji, on po prostu nie został uszczegółowiony ze względu na to, że nikt na warsztacie o nim nie wspomniał. Natomiast cały obszar dzielnicy Gołonóg bądź znajduje się na obszarze zwanym śródmiejsko - gołonoskiego centrum bądź na obszarze rewitalizacji, którymi objęte są osiedla mieszkaniowe w tym osiedle Kasprzaka czyli patrząc na mapę teoretycznie ten obszar jest wpisany, natomiast nie jest on tutaj jednym akapitem w jakiś sposób scharakteryzowany, ale jeżeli tak jak Pan powiedział zgłosi Pan ten obszar, to zostanie wpisany.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Rozumiem, a czy stoi coś na przeszkodzie aby wprowadzić takie uzupełnienie do tego materiału, który jest w formie poprawki? Chyba nie ma tam żadnych przeciwwskazań, żeby jeszcze coś dodać do tego programu? Tak prawdę mówiąc ten program powinniśmy dostać miesiąc temu żebyśmy mogli jako członkowie Komisji odnieść się i ewentualnie jakieś swoje uwagi zgłosić.
Sekretarz Miasta – I. Bednarska:
Prace nad tym programem Panie Przewodniczący trwają od pół roku. To, że ten Program jest złożony na 7 dni przed sesją to jest kwestia między innymi tego, że przez cały czas nad nim pracowaliśmy, Państwo też pracowali, którzy uczestniczyli aktywnie w warsztatach. Wiedzieliśmy, że taki program chcemy na czerwiec pokazać. Może faktycznie źle wymierzyliśmy czas i Państwo jako pełny dokument powinniście go dostać w maju, ale tak jak mówię pracę trwały do końca żeby go doszlifować żeby jak najlepszy dokument na sesje czerwcową przedstawić.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej – R. Majewski:
Wszystko się zgadza, tylko jest kwestia tego typu w tym momencie, że my jako ta Komisja najbardziej związana z tym dokumentem, jesteśmy postawieni jako pierwsza, która dyskutuje na ten temat i jesteśmy postawieni w takiej sytuacji, że w zasadzie rozmawiamy bazując tylko na tym co przekazuje nam Pan Doktor, bo On zna ten dokument, a my się może z nim zapoznamy jutro, pojutrze czyli po czasie.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
My, jako członkowie Komisji powinniśmy dostać ten materiał wcześniej żeby się odnieść do niego i ewentualnie proponować poprawki. Ja taką poprawkę zaproponuje, Państwo już zdecydujecie czy wprowadzicie to w formie autopoprawki czy nie. Chciałbym żeby ten obszar był.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Jeżeli Państwo chcą wnosić poprawki to nasz trzy osobowy zespół przyjął taki harmonogram, były warsztaty w ramach tych warsztatów najpierw diagnostycznych, programowych itd. stworzyliśmy ten dokument, oddaliśmy go i teraz można go tak jak mówię aktualizować teraz, później. Moim zdaniem ten konkretny przykład tutaj nie jest problemem wpisać ten obszar o którym Pan wspomniał to nie chodzi również o to żeby go konkretnie wpisać na ta 41 stronę, bo równocześnie trzeba byłoby się cofnąć kilkanaście stron wstecz i opisać dlaczego taki obszar, bo nie wolno go tylko wymienić trzeba też uzasadnić czemu się nadaje do rewitalizacji. Tak jak Pan powiedział, że tam jest kilka czy kilkanaście obiektów handlowych, że są restauracje itd. to na dobrą sprawę ten obszar żyje, tak?
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Ten obszar żyje, tam przewija się setki ludzi codziennie.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Jeżeli żyje, to czy powinien być przedmiotem rewitalizacji?
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Żyje, ale cały ten obszar jest zrujnowany. Elewacje budynków wymagają odnowienia, cały ten pasaż wygląda koszmarnie, a powinien być jednym z najładniejszych zakątków tej dzielnicy, bo po prostu jest to obszar przestrzeni publicznej gdzie tam faktycznie przebywa dziesiątki, setki ludzi czy nawet tysiące.
Sekretarz Miasta – I. Bednarska:
Panie Przewodniczący, jeżeli Wspólnoty Mieszkaniowe, które na tym terenie funkcjonują, zobaczą, że Ci, którzy są tutaj wpisani podjęli inicjatywę wejścia i realizacji swoich obiektów w ramach Programu Rewitalizacji, to może takie projekty zgłoszą, bo tam są przede wszystkim Wspólnoty Mieszkaniowe.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Nie tylko Wspólnoty. Ja chcę jako radny na przykład zgłosić remont tego pasażu, droga fatycznie też wymaga poprawy, tutaj projektów jest przynajmniej kilka i takie sygnały od mieszkańców, moich wyborców dostawałem, dlatego uważam, że jest to moim obowiązkiem żeby coś w tym temacie zrobić.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Ten obszar mimo, że tutaj, konkretnie na tej stronie na którą Pan się powołał nie został scharakteryzowany, on jest objęty Programem Rewitalizacji czyli nie ma żadnej bariery, żeby z takimi projektami wystąpić.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Ale skoro mniej ważniejsze obszary tylko dlatego, że ktoś zgłosił na warsztatach daliście to dlaczego praktycznie nie może być ten obszar?
Radny – M. Cygroń:
Przepraszam bardzo, jak to nie ma, uważam, że on jest uwzględniony.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Nie jest uwzględniony właśnie.
Radny – M. Cygroń:
Obszary graniczące z ulicami nie są dokładnie uszczegółowione?.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Nie są tak dokładnie uszczegółowione.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Nie sposób tak dokładnie tego opisać, że na tej ulicy to, a na tamtej co innego.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Na przykład reprezentacyjna przestrzeń w Gołonogu stanowi Plac Bema
i ul. Wybickiego wraz z Zespołem Szkół Ogólnokształcących Nr 2 to są kolejne obszary rewitalizacji. Tak szczegółowo tutaj i w tych innych dzielnicach miasta również to dokładnie jest uszczegółowione, dlatego ja mam pewne obawy.
Sekretarz Miasta – I. Bednarska:
Panie Przewodniczący, na drugi obszar wyodrębniony w Gołonogu składają się osiedle Kasprzaka, Tysiąclecia przede wszystkim, ale to nie jest ograniczone. Myślę, że ten obszar o którym Pan mówi w tym obszarze, w tych granicach, które na mapie są pokazane też się mieści.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Dobrze, wycofuję się z tego aczkolwiek uważam, że nie tylko na podstawie warsztatów się to powinno określać tylko powiedzmy powinna być wizja lokalna, żeby faktycznie można było to zobaczyć.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Żeby Pana uspokoić powiem tak. Między innymi z tych warsztatów jak i z naszych analiz wynika, że obszar dzielnicy Gołonóg między innymi ten okręg o którym Pan wspomniał jest obszarem numer jeden, one są ponumerowane w tej dalszej kolejności kiedy dokonaliśmy agregacji tych obszarów i podzieliśmy je na obligatoryjne i fakultatywne, obszar taki łączony Śródmieście bądź łącząca Śródmieście z Gołonogiem został uznany za obszar najważniejszy. Pan mówi, że on może być gdzieś na dalszym planie jakby odsunięty, wręcz przeciwnie ten obszar po prostu nie jest zatytułowany konkretnie jakiś tam bazar pomiędzy jedną, a drugą ulicą tylko właśnie Śródmiejsko – Gołonowskie Centrum miasta, bo rewitalizacja akurat w tym wymiarze ma na celu osiągnięcie czegoś więcej, a nie tylko drobną kosmetykę, korektę pod względem poprawy elewacji budynku czy asfaltu to musi mieć jakiś szerszy wymiar, a słowo remont utożsamiany jest bardzo często z pojęciem rewitalizacji.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Ja to może określiłem jako remont, ale tak de facto miałem na myśli rewitalizację. Zresztą niech Pan podjedzie do Gołonoga i obejrzy ten fragment, bo jeśli Pan go dokładnie obejrzy, to przyzna Pan, że mam tutaj rację.
Doktor Akademii Ekonomicznej – A. Polko:
Natomiast nie ogranicza to w żaden sposób mieszkańców czy innych podmiotów w zgłaszaniu projektów, bo ten obszar naprawdę jest obszarem numerem jeden.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Dziękuję, ale Panią Sekretarz proszę żebyśmy plany dostawali z jakimś większym wyprzedzeniem żebyśmy się mogli odnieść do tych planów na Komisji kiedy będziemy je opiniować, a nie później.
Sekretarz Miasta – I. Bednarska:
Oczywiście.
Przewodniczący Komisji – I. Zugaj:
Czy są jeszcze jakieś uwagi? Jeśli nie ma, poddaje projekt uchwały dotyczący przyjęcia „Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Dąbrowa Górnicza na lata 2008 – 2020” Druk Nr 82 pod głosowanie. Kto z Państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem tego programu?
Wynik głosowania: za – 4, przeciw – 0, wstrzym. – 2
(...)