Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Nowe drogi dwujezdniowe Strzemieszyce-Tucznawa, Tucznawa - S1/Ujejsce, Centrum-DK86
Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej > Dąbrowa Górnicza > Nasze Miasto
Stron: 1, 2
Master
Przypominam ze Opel równiez byl zainteresowany Dąbrową i przegralismy z Gliwicami. Dzis w Gliwicach bezrobocie minimialne, a nawet mnóstwo osób z okolicznych miast tam pracuje. Pod Toyote oferowany był wlasnie ten teren ???
bzenek
CYTAT(Master @ nie, 20 sty 2013 - 11:35) *
Przypominam ze Opel równiez byl zainteresowany Dąbrową i przegralismy z Gliwicami. Dzis w Gliwicach bezrobocie minimialne, a nawet mnóstwo osób z okolicznych miast tam pracuje.

To był punkt zwrotny dla GOP. Od tego momentu liczą się w regionie tylko Gliwice i Katowice. Reszta to "sypialnie". mellow.gif

Pod Opla były oferowane tereny w bliskości Huty Katowice ale nie pamiętam które to miejsce.

Mówiło się potem, że to efekt słabego zaangażowania ekipy prezydenta Dula. Podobno nawet niechętnie dawali dąbrowskie tereny do KSSE bo "poradzimy sobie bez tego".


CYTAT(Master @ nie, 20 sty 2013 - 11:35) *
Pod Toyote oferowany był wlasnie ten teren ???

Tak. Toyota miała być koło Tucznawy.
Konkurowało z nami wtedy Radomsko ale oni powetowali sobie niepowodzenie fabryką AGD Indesit.

Trudno nie odnieść wrażenia, że firmy wolą inwestować wszędzie byle nie w Dąbrowie. Ciekawe czemu ? mellow.gif
matidg
CYTAT
Kupili dom w spokojnej okolicy. Pod oknami chcą im zbudować drogę.


Mieszkańcy osiedla Młodych Hutników w Dąbrowie Górniczej dowiedzieli się, że wkrótce pod ich domami ma zostać wybudowana droga - łącznik ekspresówki z obwodnicą
Anna Afenda -Jakubczyk opowiada, że przed zakupem domu przy ul. Sokolskiej upewniła się, że w okolicy rzeczywiście będzie tak spokojnie jak obecnie. Marzyło się jej piękne miejsce z dala od zatłoczonego centrum, gdzie jest cisza i spokój, a zielone tereny w okolicy Sikorki i Wygiełzowa ten warunek spełniały. Na wszelki wypadek jej mąż sprawdził miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. - Wynikało z niego, że władze miasta nie planują na tych terenach żadnych inwestycji, które mąciłyby spokój mieszkańców - mówi Bartłomiej Jakubczyk.

Skrót dla tirów

Ku swojemu zaskoczeniu kilka miesięcy później Jakubczykowie dowiedzieli się, że w urzędzie miejskim zostało wystawione studium nowego planu zagospodarowania ich dzielnicy. Wynika z niego, że na tyłach ich działki urbaniści planują szeroką na 20 metrów drogę - łącznik S1 z obwodnicą Zawiercia. - Ma to być skrót dla tirów dojeżdżających do strefy ekonomicznej w Tucznawie. Będziemy mieć tu więc hałas i chmury spalin. Mam poważne wątpliwości, czy będziemy korzystać z tarasu na piętrze, który tak chcieliśmy mieć - denerwuje się pani Anna.
Ją i jej sąsiadów zaniepokoił jeszcze jeden fakt. Łącznik ma biec przez niezagospodarowane pola w ten sposób, że niektórzy będą go mieli prawie pod oknami. Bogusława Ciaś, radna i jedna z mieszkanek osiedla Młodych Hutników, która zaangażowała się w wyjaśnienie tej sprawy, podejrzewa, że na takim przebiegu drogi mogło zależeć jakiemuś inwestorowi.

"Budowa drogi to nie aptekarska robota"

Po skardze, jaką złożyli na nowe studium, mieszkańcy rozmawiali z urzędnikami. - Przekonywali nas, że to żadna ostateczność, że jest kilka wariantów tej drogi i że mało prawdopodobne jest, by została zbudowana w pierwotnym kształcie - wspomina pan Bartłomiej, a jego żonie najbardziej w pamięci utkwiły słowa wiceprezydenta Henryka Zaguły. - Radził, żebyśmy się nie martwili, bo budowa drogi to nie aptekarska robota. Właśnie takie podejście do sprawy zaniepokoiło nas najbardziej - mówi pani Anna.

Wbrew tym deklaracjom dwa miesiące temu rada miejska uchwaliła plan zagospodarowania przestrzennego w takiej formie, którego najbardziej obawiali się mieszkańcy osiedla. - Czujemy się oszukani, urzędnicy w ogóle nie uwzględnili naszych opinii - oburzają się.

Urzędnicy: Ta droga to konieczność

Inaczej na sprawę patrzą władze miasta. Illa Marek, naczelniczka wydziału architektury w urzędzie miejskim, zapewnia, że część uwag mieszkańców została wprowadzona do nowego planu. - Zrobiliśmy też prognozę oddziaływania owej drogi na środowisko i prognozę skutków finansowych planu, a dokumenty trafiły w celu sprawdzenia do wojewody - zapewnia naczelniczka. Dodaje, że przebieg łącznika jest zgodny ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, które uchwalono jeszcze w 2008 roku, więc mieszkańcy nie powinni być teraz zdziwieni takimi planami.

Z kolei Ewa Fudali - Bondel, kierowniczka Biura Rozwoju Miasta i Obsługi Inwestorów, dodaje, że łącznik S1 z zawierciańską obwodnicą to konieczność. - Zabiegamy o pozyskanie inwestorów do Tucznawy, która - mamy nadzieję - stanie się najważniejszym obszarem inwestycyjnym w południowej Polsce. Brak odpowiedniej infrastruktury drogowej wciąż wypominają nam inwestorzy. Musimy ją zbudować - mówi kierowniczka. - Będziemy się od tej decyzji odwoływać - ripostują mieszkańcy osiedla.

Cały tekst: http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063...l#ixzz2KohHOe3N

matidg
CYTAT
Obwodnica Dąbrowy Górniczej zbyt droga
2013-02-21, Aktualizacja: dzisiaj 09:03

Dąbrowa Górnicza promuje się tym, że ma największe tereny inwestycyjne w południowej Polsce, czyli aż 260 ha gruntów, z których prawie 100 ha jest w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Problem w tym, że nie ma do nich żadnej drogi dojazdowej. Jej budowa miała ruszyć kilkanaście miesięcy temu, a w najgorszym przypadku teraz.



Okazało się właśnie, że nic z tego nie będzie, bo nie udało się znaleźć firmy, która chciałaby wybudować za rozsądne, zdaniem władz miasta, pieniądze ponad 8 km jezdni w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

- W ostatnim etapie negocjacji udział brało pięć firm. Wpłynęła tylko jedna oferta od firmy Mota Engil Central Europe o wartości 245 mln zł (199 mln zł netto), która przekroczyła budżet zarezerwowany na sfinansowanie tego zamówienia - tłumaczy Henryk Zaguła, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.

Stracono dwa lata, bo najpierw miasto liczyło, że uda się wybudować drogę do Tucznawy za 100 mln zł, a gdy okazało się, że to za mało, kwotę podniesiono do 200 mln zł. Czytaj więcej na dziennikzachodni.pl

To dopiero będzie wyścig z czasem

Wiosną miasto chce też rozpocząć generalną przebudowę 9 km drogi krajowej nr 94, od granicy ze Sławkowem, do Sosnowca.

Główna trasa łącząca Katowice z Krakowem zyska nie nową nawierzchnię, oświetlenie i całą infrastrukturę. Przebudowanych zostanie kilka skrzyżowań i dwa wiadukty. Tu jednak też nie brakuje problemów. Miasto nie podpisało jeszcze umowy na dofinansowanie całej inwestycji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a z pozyskanych w ten sposób funduszy trzeba się rozliczyć już w 2015 roku. Na przebudowę pozostaje więc tylko ten i przyszły rok. Miasto twierdzi, że zdąży.

Jednak już mamy pierwsze opóźnienia, Zgłaszanie ofert do przetargu, z racji wielu zapytań i dużego zainteresowania, zostało przedłużone z 4 do 25 lutego. Ostatnim wymogiem stawianym przez CUPT przed podpisaniem umowy na dofinansowanie w wysokości 165 mln zł, to uzyskanie pozwolenia na budowę. Wniosek taki został złożony i miasto liczy, że uda się go odebrać do końca lutego br.
georgeb
W głowie sie nie miesci zeby przez tyle lat baran jeden z drugim nie potrafił nic zdziałać z ta drogą. Za co te nieroby biora pieniadze to nie wiem
matidg
CYTAT
Rusza budowa drogi do Tucznawy.

Pod koniec czerwca rozpocznie się budowa niespełna 9 kilometrowego odcinka drogi, który połączy tereny inwestycyjne w Tucznawie z drogami wojewódzkimi i krajowymi, będzie zarazem obwodnicą dzielnicy Ząbkowice.

Po dwóch nieudanych próbach wyłonienia wykonawców w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, miasto zdecydowało się poprowadzić inwestycję samodzielnie. W postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego, spośród 12 ofert wybrano najkorzystniejszą. Przedstawiło ją konsorcjum dwóch firm: Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM PL S.A.z Dąbrowy Górniczej oraz PBD „DROGOPOL-ZW” Sp.zo.o. z Katowic. Dzisiaj podpisana została umowa z wykonawcą. Koszty inwestycji mają wynieść ponad 45 mln zł, jej zakończenie zaplanowane jest na koniec 2014 roku.

Inwestycja ta, to budowa i przebudowa drogi na odcinku od węzła drogowego Drogi Krajowej DK-94 z Drogą Wojewódzką DW-790 do skrzyżowania nowobudowanego odcinka drogi z drogą wojewódzką DW 796. Droga będzie przebiegała DW 790, ul. Koksowniczą, Gołonoską do skrzyżowania z ul. Ząbkowicką. Dalej będzie budowana nowa droga. Ul. Gołonoska zostanie wydłużona przez lasy Bienia, połączy tereny inwestycyjne z DW 796. Całkowita długość drogi wynosi prawie 9 km. Inwestycja obejmuje roboty budowlane w zakresie rond, skrzyżowań dróg, prace odwadniające oraz oświetlenie dróg.

- Budowa drogi do Tucznawy ma spełnić dwie funkcje. Po pierwsze skomunikuje tamtejsze tereny inwestycyjne z drogami wojewódzkimi i krajowymi, co jest bardzo ważnym argumentem przy wyborze miejsca inwestycji przez przyszłych inwestorów. Po drugie - dzielnica Ząbkowice, która dzisiaj komunikacyjnie, ze względu na duży ruch samochodowy się „zatyka”, zyska obwodnicę – mówi Henryk Zaguła, I zastępca prezydenta miasta.

- Inwestor obecnie oczekuje w pełni przygotowanego tj. uzbrojonego terenu. Tucznawa ma ogromny potencjał ze względu na największy w naszym regionie jeden obszar inwestycyjny oraz opracowaną koncepcję zagospodarowania terenu i status Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na prawie 100 ha. Aby można było w pełni podkreślać jego atuty, a przede wszystkim przystąpić do procesu sprzedaży, wskazane jest skomunikowanie tego terenu z głównymi drogami – mówi Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Działania miasta wspiera Piotr Wojaczek, prezes zarządu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

- Kiedy powstała specjalna strefa ekonomiczna, przed podobnym wyzwaniem stały Gliwice, które dzisiaj mają ok. 20 mln zł rocznie wpływów od przedsiębiorstw działających w strefie – mówi prezes Wojaczek. – W Dąbrowie Górniczej 100 hektarów znajduje się na terenie strefy, ale cały teren ma prawie 260 hektarów, a to oznacza, że strefę będzie można systematycznie powiększać. Gliwickie tereny inwestycyjne zaczęliśmy sprzedawać od 12 zł za metr kwadratowy, a dziś sprzedajemy je za ok. 250 zł. Przekładając to na grunt dąbrowski i nieco uproszczając, możemy założyć, że sprzedając 200 hektarów po 100 zł za metr, daje nam to kwotę 200 mln zł. Do tego należy doliczyć jeszcze wpływy z podatku dochodowego od przedsiębiorstw i podatku od nieruchomości w kolejnych latach. Jestem pewien, że uruchomienie tych terenów w Dabrowie Górniczej pozwoli na to, że dochody pokryją wydatki, zyska na tym miasto i jego mieszkańcy.
Bathurst
No i z 245 mln PLN zjechaliśmy do 45 mln PLN.
200 baniek piechotą nie chodzi. Już na pierwszy rzut oka widać, że będzie o wiele taniej bo niemożliwym jest aby przez 15 lat miasto miało wydać na eksploatację tej drogi 200 mln a tyle miało dołożyć w poprzednim wariancie. Koszty kredytu? Chyba nie 200 mln. Cieszę się, że jest taniej ale o co do cholery chodziło, że miało to kosztować o tyle więcej?

CYTAT
Droga za 45 mln zł ma być obwodnicą zatkanej dzielnicy

15.06.2013 11:20

Ponad 45 mln zł ma kosztować budowa i przebudowa 9-kilometrowego odcinka drogi, która połączy tereny inwestycyjne w dąbrowskiej Tucznawie z drogą krajową nr 94, a przy okazji stanie się obwodnicą Ząbkowic.

Tereny inwestycyjne w Tucznawie (260 ha, z których 100 ha jest częścią Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) mogą w przyszłości przysporzyć miastu wielu korzyści w postaci miejsc pracy. Tereny wymagają jednak dobrego skomunikowania, stąd pomysł budowy łącznika z DK 94 i DW 790.

Początkowo miasto chciało, by droga powstała w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego - drogę miał wybudować i zarządzać nią prywatny inwestor, a miasto w 15 lat przekazałoby mu 200 mln zł. Pomysł nie wypalił, bo firma Mota-Engil złożyła ofertę wartą 245 mln zł.

Ostatecznie miasto postanowiło samo zbudować drogę. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum złożone z Przedsiębiorstwa Miejskiego MZUM PL SA z Dąbrowy Górniczej oraz PBD DROGOPOL-ZW” Sp. z o.o. z Katowic. Umowę podpisano w piątek - budowa ma kosztować ponad 45 mln zł, zakończenie prac planowane jest na koniec 2014 roku.

Z informacji przekazywanych wcześniej przez przedstawicieli Dąbrowy Górniczej wynika, że inwestycja zostanie sfinansowana z kredytu, który miasto chce zaciągnąć w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Inwestycja obejmie budowę i przebudowę drogi na odcinku od węzła DK 94 z drogą wojewódzką nr 790 do nowo budowanego skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 796.

Droga ma przebiegać DW 790, ul. Koksowniczą, Gołonoską do skrzyżowania z ul. Ząbkowicką, zaś dalej powstanie nowy odcinek - ul. Gołonoska zostanie wydłużona przez lasy Bienia i połączy tereny inwestycyjne z DW 796.

- Budowa drogi do Tucznawy spełni dwie funkcje: skomunikuje tereny inwestycyjne z drogami wojewódzkimi i krajowymi, po drugie Ząbkowice, które ze względu na duży ruch ''zatykają się'', zyskają obwodnicę - mówi Henryk Zaguła. wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.


Cały tekst: http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec...l#ixzz2WJ7jwnXd
matidg
CYTAT
Dabrowa Górnicza: Droga do terenów inwestycyjnych w Tucznawie, rozpoczęto budowę
2013-07-17, Aktualizacja: dzisiaj 15:17

Do końca 2014 r. powstać ma droga dojazdowa do jednego z największych terenów inwestycyjnych w południowej Polsce – blisko 260 ha położonych w dzielnicy Dąbrowy Górniczej, Tucznawie. W środę samorząd miasta poinformował o rozpoczęciu budowy tego połączenia.

Niespełna 9-kilometrowa droga, która jednocześnie stanie się obwodnicą zakorkowanej dziś często dzielnicy Ząbkowice, będzie prowadziła do blisko 260 hektarów gruntów inwestycyjnych, w tym 99,5 ha włączonych do dąbrowsko-sosnowieckiej podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Dąbrowscy samorządowcy uważają, że za kilka lat teren w dzielnicy Tucznawa ma szansę stać się strefą gospodarczą z parkiem naukowo-technologicznym i inkubatorem przedsiębiorczości, który przyciągnie kilkanaście firm sektora nowoczesnych technologii i usług, dających 4-6 tys. miejsc pracy. Dotychczas nie było tam jednak odpowiedniego dojazdu.

Rozpoczynana inwestycja obejmie przebudowę istniejących dróg i budowę nowego odcinka - między węzłem drogi krajowej nr 94 z drogą nr 790, a skrzyżowaniem z drogą nr 796.

Przebudowane zostaną odcinki drogi nr 790 oraz ulic Koksowniczej i Gołonoskiej - do skrzyżowania z ul. Ząbkowicką. Dalej powstanie nowa trasa - przedłużenie ul. Gołonoskiej przez tzw. Las Bienia do terenów inwestycyjnych i dalej, kolejny odcinek do drogi nr 796. Roboty – rozciągnięte na długości prawie 9 km - obejmą też budowę rond i skrzyżowań, instalacji odwadniających oraz oświetlenia.

„Prace rozpoczęły się w rejonie DW796, jednak na chwilę obecną nie występują żadne utrudnienia w ruchu” - zaznaczył w środę rzecznik dąbrowskiego magistratu Bartosz Matylewicz.

Budowa 8,8 km jednojezdniowej drogi o podwyższonej wytrzymałości zostanie sfinansowana m.in. z wartego 100 mln zł kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kredyt ten wesprze też rozpoczętą już przebudowę miejskiego odcinka drogi krajowej nr 94 oraz modernizację jednej z ulic miasta.

Na ubieganie się o 100 mln zł kredytu z EBI, m.in. pod kątem drogi do Tucznawy, dąbrowscy radni zgodzili się na początku marca. Miasto wybrało takie rozwiązanie wobec fiaska starań o pozyskanie do projektu partnera prywatnego. Jedyny potencjalny partner oczekiwał za zbudowanie i późniejsze utrzymanie dwujezdniowej drogi kwoty znacznie wyższej niż akceptowane przez miasto 200 mln zł. Ostatecznie samorząd oszacował, że wykonanie drogi według skromniejszego projektu powinno kosztować kilkadziesiąt milionów i postanowił zbudować ją samodzielnie.

W połowie czerwca podpisano umowę z wykonawcą inwestycji – konsorcjum miejskiej spółki drogowej z Dąbrowy Górniczej i przedsiębiorstwa Drogopol-ZW z Katowic. Spółki te w przetargu zaoferowały cenę ponad 45 mln zł.(PAP)
:)
Powoli zaczynają na odcinku od DK94 do Koksowniczej. Pojawiają się oznaczenia i wycinają krzaki.
Jak wiadomo można chyba edytować nazwę tematu bo w realizowanym oszczędnym projekcie droga będzie jednojezdniowa. Jednak powstaną dodatkowe pasy do skrętów, albo do wyprzedzania pod górę, także w większości będzie to praktycznie 2+1.
Jeśli kogoś interesuje przyszła organizacja ruchu to znajdzie ją pod linkiem snf (51).gif http://www.bip.dabrowa-gornicza.pl/BIPDown...UCZNAWA2_21.zip

(czasami linki do BIPu nie działają za pierwszym razem, trzeba powtórnie klikać).
:)
CYTAT
gazeta.pl

Wykarczowano część lasu. Budują drogę z sześcioma rondami

W Dąbrowie Górniczej pełną parą idą dwa duże projekty drogowe: modernizacja DK 94 i budowa drogi do terenów inwestycyjnych w Tucznawie, która stanie się także obwodnicą Ząbkowic.



:)
CYTAT
Nasze miasto

Dąbrowa nowa droga Tucznawa: jezdnia w środku lasu

Dąbrowa nowa droga Tucznawa. Sprawdziliśmy, jak buduje się obwodnica rozjeżdżonej przez tiry dzielnicy Ząbkowice, która będzie jednocześnie drogą dojazdową do 260 hektarów terenów inwestycyjnych w dzielnicy Tucznawa.

Dąbrowa nowa droga Tucznawa: wiele pracy na kilku odcinkach


Inwestycja robi wrażenie, bo droga przebiega praktycznie w środku lasu i na bieżąco trzeba wyrąbać pod jej ślad setki drzew, a do tego spora część 9-kilometrowego odcinka powstaje od podstaw. Na razie pogoda sprzyja ekipom budowlanym, co daje nadzieje, że całość zakończy się w terminie, a więc do końca przyszłego roku.
Wjeżdżamy na plac budowy od strony ul. Idzikowskiego, na granicy Tucznawy i Ząbkowic. Od razu widać szerokie przestrzenie, przygotowane do układania kolejnych warstw asfaltu. A tym zajmuje się zwycięskie w przetargu konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL S.A. z Dąbrowy Górniczej oraz P.B.D. „Drogopol-ZW”z Katowic. – Prace drogowe wraz z infrastrukturą podziemną są wykonywane jednocześnie na trzech odcinkach. W pierwszej kolejności zostanie zrealizowany odcinek umożliwiający dojazd do planowanej strefy przemysłowej, co umożliwi jej rozwój – mówi Klaudia Zawadzka z Przedsiębiorstwa Miejskiego MZUM.PL S.A. – Odcinek ten od ulicy Idzikowskiego do ronda nr 5 zostanie wykonany i oddany do użytku w całości w tym roku. Następnym priorytetem jest rondo nr 4 w całym zakresie, oraz przebudowa infrastruktury podziemnej na pozostałych trzech rondach , które planujemy wybudować w roku bieżącym. Pozostały zakres robót będzie na bieżąco wykonywany w roku przyszłym – dodaje.

Dąbrowa nowa droga Tucznawa: wytną las, poprowadzą dalej drogę

Wykonawcy na przełomie tego i przyszłego roku planują kolejną wycinkę drzewostanu, a prace ruszą dalej po wykarczowaniu pni. Jak w takim razie wybudować w środku lasu drogę, by służyła przez kolejne dziesięciolecia i szybko nie rozjeździły jej tiry? – Całość konstrukcji składać się będzie z pięciu warstw, w tym trzech bitumicznych i dwóch z kruszywa, oraz odwodnienia poprzez wykonanie rowów szczelnych i kanalizacji deszczowej. Z uwagi na ukształtowanie terenu konieczne będzie wykonanie robót ziemnych poprzez przygotowanie wykopów o głębokości około 7 metrów w pasie drogowym, przemieszczenia urobku oraz wykonania nasypów – wyjaśnia Klaudia Zawadzka. – Wykorzystujemy specjalistyczny sprzęt taki, jak: młoty kruszące, koparki z łyżkami przesiewającymi, spycharki wielkogabarytowe oraz równiarki i rozścielacze. Na podbudowie zasadniczej zostaną ułożone trzy warstwy betonu asfaltowego co zapewni trwałość i odporność na powstawanie kolein – dodaje.

Dąbrowa nowa droga Tucznawa: obwodnica i dojazd dla inwestorów


Inwestycja jest bardzo ważna dla ponad 123-tysięcznej Dąbrowy Górniczej, bo ma w efekcie pomóc w sprowadzeniu do miasta potężnych inwestorów. – Inwestorzy obecnie oczekują w pełni przygotowanego, czyli uzbrojonego terenu. Tucznawa ma ogromny potencjał ze względu na największy w naszym regionie obszar inwestycyjny oraz opracowaną koncepcję zagospodarowania terenu i status Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na prawie 100 ha. Aby można było w pełni podkreślać jego atuty, a przede wszystkim przystąpić do sprzedaży, konieczne jest skomunikowanie tego terenu z głównymi drogami – mówi Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej. A więc drogą krajową nr 94 z Katowic w kierunku Krakowa oraz drogą wojewódzką 796 w kierunku Zawiercia, a w kolejnym etapie planowane jest jej doprowadzenie aż do S1.

Dąbrowa nowa droga Tucznawa: Drogopol zna się na rzeczy i cały czas coś buduje


W ostatnim czasie Drogopol wykonywał i wykonuje wiele inwestycji polegających na budowie, przebudowie i rozbudowie infrastruktury drogowej. Wykonał między innymi takie zadania jak: Przebudowa Drogi Wojewódzkiej nr 935 wraz z budową chodników na terenie gminy Suszec na odcinku Żory - Pszczyna, odcinek trasy łączącej DTŚ z autostradą A-4, tzw. trasę NS w Rudzie Śląskiej, jak również kompleksowe zadanie dotyczące Strefy Przemysłowej Jaworzna wraz z infrastrukturą towarzyszącą, oraz przebudowę DK 79 w Jaworznie. Wykonano ponadto „ Przebudowę jezdni prawej w ciągu Drogi Ekspresowej S-86 Sosnowiec-Katowice”. Wszystkie roboty zostały wykonane bez usterek, odebrane i przekazane do eksploatacji. Obecnie poza tymi zadaniami wykonuje szereg innych budów, między innymi dla Zarządu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – przebudowę drogi Toszek-Paczynka oraz Remont DW nr 907 wraz z odwodnieniem na odcinku od km 42+123 do km 50-621 Wielowieś-Toszek” dla Zarządu Dróg Wojewódzkich i przebudowę Dróg Wojewódzkich nr 408 wraz z odwodnieniem na odcinku Sośnicowice-Sierakowice. Dla Kompanii Węglowej buduje z kolei ulicę Bielszowicką wraz z przyporami w Rudzie Śląskiej. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg „DROGOPOL-ZW” prowadzi jeszcze wiele innych złożonych inwestycji drogowych na terenie całego województwa śląskiego.


dużo zdjęć snf (51).gif http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/arty...id.html#galeria
pulsatilla1214
a tak to wyglądało ostatnio od strony drogi Ząbkowice-Łosień:



Uploaded with ImageShack.us
:)
galeria nddg z postępami z odcinka budowy:
snf (51).gif http://dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/ROK_...27_F/index.html
:)
nic nowego oprócz zdjęć

CYTAT
gazeta.pl

Inwestycja za 45 mln zł i sześć rond w budowie

Trwa (prze)budowa 9-kilometrowego odcinka drogi, która połączy tereny inwestycyjne w dąbrowskiej Tucznawie z drogą krajową nr 94, a przy okazji stanie się obwodnicą Ząbkowic. Zobaczcie najnowsze zdjęcia z budowy.
Chodzi o dogodny dojazd do największych terenów inwestycyjnych w południowej Polsce. Władze Dąbrowy Górniczej mają nadzieję, że realizowane za 45 mln zł prace w efekcie przyciągną do miasta inwestorów, na których w Tucznawie czeka 260 ha (100 ha jest częścią Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej).

Inwestycja obejmuje prawie 9 km: budowę nowego odcinka (od ul. Idzikowskiego w Tucznawie do ul. Związku Orła Białego w Ząbkowicach) i przebudowę odcinka od węzła drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 790 do skrzyżowania nowo budowanego odcinka z drogą wojewódzką nr 796.

Efekty rozpoczętej w lipcu inwestycji - prace prowadzi konsorcjum dąbrowskiego MZUM i katowickiej spółki DROGOPOL-Zw. - są już mocno zaawansowane w części, która obejmuje budowę nowej drogi. Co ciekawe, przy okazji powstaje aż 6 rond, które umożliwią bezkolizyjną jazdę.

W drugim etapie prac modernizowany będzie istniejący odcinek DW970 do skrzyżowania z DK94 w Strzemieszycach.

- Nowa droga spełni dwie funkcje: skomunikuje tereny inwestycyjne z drogami wojewódzkimi i krajowymi, a Ząbkowice zyskają obwodnicę - mówił podczas podpisywania umowy na wykonanie prac Henryk Zaguła. wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.


foto snf (51).gif http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec...875994.html?i=0
johnydg
Parę zdjęć z niedzieli z budowy obwodnicy Ząbkowic

1.Widok w kierunku odcinka budowanego przez las


2.Rondo na skrzyżowaniu ulic Ząbkowicka i Gołonoska ( ułożona jest tylko warstwa podbudowy)


3.Koksownicza ( między ul.Kazdębie a Świerczyna). Kształtem przypominają zbrojenie pod słupy ekranów akustycznych. Nie wiem czy budowa ich jest związana z modernizacją drogi, czy jest jakaś inwestycja huty ( podejrzewam to drugie bo widziałem kilka palet z płytami warstwowymi z rdzeniem z wełny mineralnej)


4.


5.Prace nad budową ronda na skrzyżowaniu DW790 i ul.Składowa
:)
galeria nddg snf (51).gif http://dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/ROK_...24_A/index.html
matidg
CYTAT
Dąbrowa Górnicza KSSE Tucznawa drogi: jesienią koniec inwestycji

Dąbrowa Górnicza KSSE Tucznawa drogi. Najpóźniej za dwa lata pierwsza ogromna inwestycja w dąbrowskiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w dzielnicy Tucznawa, a jesienią tego roku gotowe wszystkie drogi dojazdowe do 260 hektarów gruntów, przeznaczonych dla nowych firm i przedsiębiorców. Takie są plany miasta. Czy to się uda? Patrząc na tempo prac przy budowie 9-kilometrów nowych dróg pomiędzy Strzemieszycami, Tworzniem a Ząbkowicami, mającymi być także obwodnicą dla tej ostatniej dzielnicy, są duże szanse, że sieć dróg powstanie nawet wcześniej. W piątek sprawdziliśmy, jak przebiega praca, czego jeszcze brakuje.

Dąbrowa Górnicza KSSE Tucznawa drogi: jesienią koniec inwestycji

– Rzeczywiście chcielibyśmy oddać całość przed wyznaczonym terminem, a więc październikiem tego roku. Pracujemy na trzech odcinkach. Mamy już gotowe trzy z sześciu rond. Numer cztery na skrzyżowaniu ul. Ząbkowickiej i Gołonoskiej. Numer pięć, ulokowane w lesie, gdzie powstają drogi do terenów inwestycyjnych oraz numer sześć, na ul. Idzikowskiego w Tucznawie – mówi Marcin Uszok, inżynier budowy z firmy P.B.D. „Drogopol-ZW” z Katowic, które buduje nowe drogi wspólnie z Przedsiębiorstwem Miejskim MZUM.PL S.A. z Dąbrowy Górniczej. – Przy budowie drogi między rondami cztery i pięć natrafiliśmy właśnie na dodatkowe problemy, czyli skały, ale nie powinno to w żaden sposób wpłynąć na terminy. Obecnie na rondzie nr 1, czyli przecięciu drogi krajowej z ul. Składową, przekładane są sieci elektroenergetyczne i gazowe, prace trwają też przy na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej 790 z ul. Koksowniczą – dodaje.

I to właśnie tu, na drodze wojewódzkiej nr 790, w najbliższym czasie, najprawdopodobniej po 17 marca, czekać będą na kierowców zmiany w organizacji ruchu. Na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej 790 i ul. Koksowniczej budowane będzie rondo. Zjazd w Koksowniczą będzie zamknięty. Zamknięty zostanie także zjazd z ul. Głównej w Koksowniczą.

– Po to, żeby nie obciążać ul. Składowej i Głównej ruchem ciężarówek. Objazd do Koksowni Przyjaźń
wytyczony będzie dw 790 do ul.

Gołonoskiej, stamtąd do ronda w Łośniu, ul. Łaskową do Koksowniczej. Dojazd będzie z tyłu koksowni – mówi Przemysław Kędzior z Urzędu Miejskiego. – Wykonywany będzie też odcinek ul. Gołonoskiej – od ul. Koksowniczej do nowego ronda przy Ząbkowickiej. Na czas robót ten odcinek zostanie całkowicie zamknięty – dodaje.

Na razie trwają jeszcze uzgodnienia wykonawcy z Wydziałem Komunikacji i Drogownictwa UM, w przyszłym tygodniu (poniedziałek-środa) wykonawca oficjalnie ma przedstawić UM warianty zmian organizacji ruchu. Wtedy też będzie wiadomo, jak długo będą obowiązywać, a także, czy wprowadzone zostaną jednocześnie. Zmiany zostaną wprowadzone po siedmiu dniach od oficjalnego zgłoszenia do UM. Będzie to czas na poinformowanie firm, mieszkańców i kierowców o objazdach i utrudnieniach. Już teraz stoją tablice i znaki, żeby „uczulić” kierowców na zbliżające się zmiany. Całość konstrukcji nowej nawierzchni dróg składać się będzie z pięciu warstw, w tym trzech bitumicznych i dwóch z kruszywa. Cała inwestycja będzie kosztować 37 milionów złotych.

Teren inwestycyjny w Tucznawie liczy ponad 260 hektarów, z czego 100 objętych jest strefą ekonomiczną i zgodnie z szacunkami może tutaj powstać od 3 do 5 tysięcy miejsc pracy.

http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/arty...e9bb05c06,1,3,5


:)
CYTAT
naszemiasto.pl

Obwodnica Ząbkowic w Dąbrowie Górniczej przed czasem?

Mamy dobre wiadomości dla mieszkańców Dąbrowy Górniczej, a w szczególności 10-tysięcznej dzielnicy Ząbkowice. Nowa droga do terenów inwestycyjnych w Tucznawie, która ma być jednocześnie obwodnicą Ząbkowic, powstaje w ekspresowym tempie. Inwestycja być może zakończy się przed czasem, a więc już latem tego roku.

- Rzeczywiście, chcielibyśmy oddać całość przed wyznaczonym terminem, a więc październikiem tego roku. Pracujemy na trzech odcinkach. Mamy już gotowe trzy z sześciu rond - mówi Marcin Uszok, inżynier budowy z firmy PBD Drogopol-ZW z Katowic, które buduje nowe drogi wspólnie z Przedsiębiorstwem Miejskim MZUM.PL SA z Dąbrowy Górniczej.

- Na rondzie nr 1, czyli przecięciu drogi wojewódzkiej 790 z ul. Składową, przekładane są sieci elektroenergetyczne i gazowe, prace trwają też przy skrzyżowaniu z ul. Koksowniczą - dodaje. I tu właśnie w najbliższych dniach trzeba będzie uważać, bowiem planowana jest zmiana organizacji ruchu, pojawią się m.in. wahadła. Zjazd w ul. Koksowniczą będzie zamknięty. Zamknięty zostanie także zjazd z ul. Głównej w Koksowniczą

O obwodnicę Ząbkowic mieszkańcy walczyli od ponad 10 lat. Jest potrzebna, bo dziś wszystkie tiry w kierunku Zawiercia i Kielc jadą przez centrum tej dzielnicy. Trudno jest przejść na drugą stronę ulicy Armii Krajowej, są wypadki, a przed rokiem na przejściu dla pieszych zginęła tu kobieta. Z tempa prac radości nie kryją też władze miejskie, które najpóźniej za dwa lata chcą otworzyć pierwszą wielką inwestycję na terenach inwestycyjnych w Tucznawie.

- Istotne jest to, aby pierwszym inwestorem był inwestor duży i znaczący w branży, dzięki któremu będzie możliwy efekt przyciągania. Osobiście widziałbym tu branżę motoryzacyjną, zasoby z nią związane - mówi prezes KSSE, Piotr Wojaczek.


Fakty

Gdzie dojedziemy?

Nowa obwodnica będzie mieć 9 km. To przebudowa drogi na odcinku od węzła drogi krajowej DK 94 z drogą wojewódzką 790 (Dąbrowa - Ogrodzieniec) do skrzyżowania nowo budowanego odcinka drogi z drogą wojewódzką 796 (Dąbrowa - Zawiercie). Trasa biegnie ul. Koksowniczą, Gołonoską do Ząbkowickiej. Dalej powstaje nowa droga.

Tereny już czekają

Teren inwestycyjny w Tucznawie liczy ponad 260 ha, z czego 100 objętych jest strefą ekonomiczną i zgodnie z szacunkami może tu powstać od 3 do 5 tysięcy miejsc pracy.

DK 94 też w remoncie

Jednocześnie w Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa i generalny remont prawie 11-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 94. Gotowa jest już prawie nitka w kierunku Katowic, gdzie wkrótce zostanie skierowany ruch, a drogowcy zajmą się jezdnią w kierunku Krakowa. Powstają tu ekrany dźwiękochłonne, oświetlenie, w jezdniach będą też wagi.


Kiedyś mówili, że wszystkie ronda będą gotowe przed zimą (minioną) wink.gif
:)
CYTAT
idabrowa.pl

Objazdy w rejonie Koksowni "Przyjaźń"

Od 14 kwietnia, przez ok. 2 miesiące, prowadzone będą prac drogowe na skrzyżowaniu dw 790 i ul. Koksowniczej, a także na części ul. Gołonoskiej. Nie obejdzie się bez utrudnień i objazdów.

Na skrzyżowaniu dw 790/ Koksownicza budowane będzie rondo.

Zjazd w ul. Koksowniczą, zarówno w stronę Koksowni „Przyjaźń” jak i w stronę huty, będzie zamknięty. Po to, żeby nie obciążyć ul. Składowej i Głównej ruchem ciężarówek, zamknięty zostanie także skrzyżowanie ul. Głównej i Koksowniczej.

Objazd do Koksowni wytyczony został dw 790 do ul. Gołonoskiej, stamtąd do ronda w Łośniu, ul. Łaskową do Koksowniczej.

Objazd do huty (do bramy nr 5), dla samochodów osobowych poprowadzony będzie przez ul. Kazdębie, dla ciężarówek przez dw 790, następnie ul. Gołonoską do skrzyżowania z ul. Koksowniczą.

Wykonywany będzie też odcinek ul. Gołonoskiej – od ul. Koksowniczej do nowego ronda na ul. Ząbkowickiej.

Na czas robót ten odcinek zostanie całkowicie zamknięty. Dojazd do ul. Roździeńskiego będzie możliwy ul. Gołonoską do ronda w Łośniu, a stamtąd ul. Ząbkowicką.

Prace są częścią inwestycji, w ramach której powstaje droga łącząca tereny inwestycyjne w Tucznawie z DK 94.
marcin.p
Zastanawiam się po co objazd przez Kazdębie skoro Gołonoska ma być zamknięta. Ktoś chyba nie pomyślał - na oficjalnym FB miasta nawet zapytałem ale jeszcze bez odpowiedzi.
Leszek
CYTAT
Budowa drogi z sześcioma rondami będzie droższa o 5 mln zł
purz|29.06.2014 08:30


Ponad 50 mln zł będzie kosztować (prze)budowa prawie 9-kilometrowego odcinka drogi, która połączy tereny inwestycyjne w dąbrowskiej Tucznawie z DK94. To o ponad 5 mln zł więcej niż pierwotnie planowano.

Rozpoczęta w lipcu zeszłego roku inwestycja ma m.in. umożliwić komfortowy dojazd do największych terenów inwestycyjnych w południowej Polsce. Władze Dąbrowy Górniczej liczą, że dzięki temu uda się do miasta przyciągnąć kolejnych inwestorów. W Tucznawie czeka na nich 260 ha, z czego 100 ha jest częścią Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Zgodnie z planem budowa i przebudowa 9 km drogi - od węzła DK94 z drogą wojewódzką nr 790 do nowo wybudowanego skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 796 w Ząbkowicach - ma potrwać do końca 2014 roku. Ten termin nie jest zagrożony, mówi się nawet o październiku, ale jak się niedawno okazały, prace będą droższe o 5,3 mln zł.

- Taką kwotę trzeba wydać na dodatkowe prace, między innymi skruszenie skał, na które natrafiono w czasie budowy oraz zabezpieczenie biegnących w poprzek drogi i należących do ArcelorMittal Poland wodociągu i tlenociągu - wyjaśnia Bartosz Matylewicz, rzecznik Urzędu Miasta w Dąbrowie Górniczej.

Prowadzące prace konsorcjum dąbrowskiego MZUM i katowickiej spółki DROGOPOL-ZW. na 9-kilometrowym odcinku buduje w sumie aż 6 rond, które mają umożliwić bezkolizyjną jazdę.


snf (51).gif
:)
CYTAT
idabrowa.pl

Fragment DW 790 zamknięty

Od 30 czerwca, przez ok. 2 miesiące, modernizowany będzie odcinek DW 790. To część prac, w ramach których powstaje droga łącząca tereny inwestycyjne w Tucznawie z DK 94.

Fragment DW 790, od skrzyżowania z ul. Składową do ronda w rejonie ul. Koksowniczej, zostanie wyłączony z ruchu. Objazd wyznaczono ul. Składową i Główną.

Teren inwestycyjny w Tucznawie liczy ponad 260 hektarów, z czego 100 znajduje się w strefie ekonomicznej i zgodnie z szacunkami może tam powstać od 3 do 5 tysięcy miejsc pracy.

- Najważniejszy jest dojazd do tych terenów. Dzisiaj możemy je już promować jako gotowe do inwestycji, z uzbrojeniem i niezbędnymi podziałami. Możemy sprzedać 10 hektarów jak i 150. Jesteśmy elastyczni i dostosujemy się do oczekiwań inwestorów – deklaruje Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

- Tucznawa ma ogromny potencjał. Nowa droga, która bezpośrednio skomunikuje go z drogami krajowymi i wojewódzkimi, bez wątpienia będzie mocnym argumentem, który może przekonać inwestorów do ulokowania tutaj swojej działalności – uważa Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy.

Na przedsięwzięcie składa się budowa i przebudowa drogi na odcinku od węzła DK 94 z DW 790 do skrzyżowania nowobudowanego odcinka z DW 796. Droga przebiegnie śladem DW 790, ul. Koksowniczą, Gołonoską do skrzyżowania z ul. Ząbkowicką. Dalej poprowadzi nową częścią. Ul. Gołonoska zostanie wydłużona, przez tereny inwestycyjne dobiegnie do DW 796. Łączna długość wyniesie prawie 9 km. Całość ma być gotowa jesienią.
:)
CYTAT
idabrowa.pl

Droga do inwestycji

Trwająca od czerwca br. inwestycja to budowa i przebudowa drogi na odcinku od węzła drogowego Drogi Krajowej 94 z Drogą Wojewódzką 790 do skrzyżowania nowobudowanego odcinka drogi z Drogą Wojewódzką 796. Droga przebiega DW 790, ul. Koksowniczą, Gołonoską do skrzyżowania z ul. Ząbkowicką. Dalej wydłużona przez lasy Bienia ul. Gołonoska łączy tereny inwestycyjne z DW 796. Całkowita długość drogi wyniosła 10,5 km. Inwestycję realizowało konsorcjum dwóch firm: Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM PL S.A. z Dąbrowy Górniczej oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg „DROGOPOL-ZW” Sp.zo.o. z Katowic, jej koszt to prawie 46 mln zł.


- Budowa i przebudowa drogi nie tylko przekieruje ruch tranzytowy z dzielnicy Ząbkowice, połączy z terenami inwestycyjnymi, ale też zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo użytkownikom ruchu drogowego. Stanie się tak poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań technicznych tj. skrzyżowań typu rondo, dodatkowych pasów do wyprzedzania, nowoczesnych linowych barier energochłonnych, szklanych elementów odblaskowych umieszczonych w krawężnikach – mówi Michał Staszewski, wiceprezes zarządu firmy „DROGOPOL-ZW”. - Inwestycja to także ułożenie „cichej” nawierzchni asfaltowej oraz podbudowy odpornej na koleinowanie, przebudowa i budowa oświetlenia ulicznego, gazociągów, wodociągów, przebudowa ponad 11 km kabli energetycznych oraz teletechnicznych, remont, przebudowa istniejących oraz budowa nowych urządzeń odwadniających i odprowadzających wody opadowe i roztopowe.


- Inwestor obecnie oczekuje w pełni przygotowanego tj. uzbrojonego terenu. Tucznawa ma ogromny potencjał ze względu na największy w naszym regionie jeden obszar inwestycyjny oraz opracowaną koncepcję zagospodarowania terenu i status Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na prawie 100 ha. Aby można było w pełni podkreślać jego atuty, a przede wszystkim przystąpić do procesu sprzedaży, wskazane jest skomunikowanie tego terenu z głównymi drogami, tak się właśnie stało – mówi Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej.
:)
Otwarcie o 11, podobno z Piechocińskim.
Bathurst
Jechał ktoś już nową drogą na Tucznawę? Jak wrażenia?
marcin.p
Super!

Wstawiłbym filmik ale ... nie potrafię
:)
fajna fotorelacja nddg, gdy już się zazielniło snf (51).gif http://dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/ROK_...22_B/index.html

Dla "obych" teraz nie do poznania.
DG_User
Może to w Tucznawie?
http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/...,0,1847621.html
Bartek
^^ Byłby to cud, ale obstawiam niestety zachodnią Polskę, okolicę Wałbrzycha.
:)
CYTAT
gazeta.pl

Złodzieje na potęgę okradają wybudowaną za ponad 50 mln zł drogę

Z wybudowanej za ponad 50 mln zł drogi do terenów inwestycyjnych w Dąbrowie Górniczej, zorganizowana grupa systematycznie kradła oprawy LED-owego oświetlenia. W końcu urząd miejski postanowił, że nie będzie na razie montował nowych.

Nowa droga prowadzi m.in. do Tucznawy, gdzie miasto i Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna oferują inwestorom ponad 220 ha terenu. Na początku tygodnia uroczyście wmurowano kamień węgielny pod budowę nowoczesnej fabryki NGK Ceramics Polska. Właśnie wtedy zauważyliśmy, że dojazd do terenów, na których powstaje zakład został ogołocony z oświetlenia.
Na nowej drodze powstało kilka rond. W rejonie drugiego z nich (licząc od strony dojazdu od dąbrowskiego oddziału Arcelor Mittal Poland) zainstalowano aż 21 słupów oświetleniowych. Wieczorami sodowe lampy świecą się jednak tylko na czterech z nich. Pozostałe maszty są puste.
- Kradzieżami opraw LED-owych lamp musi się zajmować wyspecjalizowana grupa przestępcza - podejrzewa Bartosz Matylewicz, rzecznik Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej. I nie kryje, że łupem złodziei padają nie tylko oprawy, ale również montowane w jezdni diody. Policja umarza sprawy, bo do tej pory nie udało jej się zatrzymać sprawców kradzieży.
Jak mówi Bartosz Matylewicz, w sumie słupy oświetleniowe trzy- lub czterokrotnie zostały pozbawione opraw, aż w końcu miasto przestało montować nowe oświetlenie. Co więcej, LED-owe lampy zostały zamienione na sodowe, by doświetlały rejon ronda, a jednocześnie nie kusiły złodziei. W sumie „sodówki” zainstalowano tylko na czterech słupach, reszta jest pusta.
- W tej chwili kradzieżom sprzyja to, że okolica nie jest specjalnie uczęszczana. LED-owe oświetlenie wróci na słupy oświetleniowe, gdy już zakład NKG Ceramics Polska zacznie funkcjonować i - mówiąc najprościej - pojawią się tu ludzie - zapowiada Bartosz Matylewicz.



To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.