![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
FinaŁ przetargu na budowĘterminaluPoniedziaŁek, 18 sierpnia 2003r.Dornier SystemsConsulting oraz Hochtief Polska zostaŁy dopuszczone do rokowaĹ� w sprawie organizacji budowy miĘdzynarodowego terminalu kontenerowego w SŁawkowie. To drugi etap przetargu ogŁoszonego pod koniec czerwca przez CentralĘZaopatrzenia Hutnictwa (CZH SA), spÓŁkĘkontrolowanĄ przez AgencjĘRozwoju PrzemysŁu. PrzystĄpiŁo do niego 12 firm. ZwyciĘzca ma byĆ znany jesieniĄ.Po wyŁonieniu organizatora budowy zostanie ogŁoszony przetarg na generalnego wykonawcĘterminalu i centrum logistycznego. Pierwsze prace budowlane powinny ruszyĆ wiosnĄ przyszŁego roku. Zdaniem Cweti Czyrzyckiej, dyrektora biura wspÓŁpracy z zagranicĄ Agencji Rozwoju PrzemysŁu, sŁawkowski terminal moŻe rozpoczĄĆ dziaŁalnoŚĆ w 2007 r.Obie zaproszone do rokowaĹ� firmy w przeszŁoŚci przeprowadzaŁy juŻ analizy projektu terminalu na sŁawkowskiej koĹ�cÓwce "szerokiego toru". Dornier Systems Consulting w ubiegŁym roku przygotowaŁ dla Agencji Rozwoju PrzemysŁu obszerne studium budowy terminalu logistycznego. Pierwszy etap tej inwestycji ma kosztowaĆ blisko 33 mln euro (ponad 110 mln zŁ). Po jego zakoĹ�czeniu w SŁawkowie bĘdzie moŻna przeŁadowywaĆ 120 tys. kontenerÓw rocznie. Agencja na opracowanie projektu i pierwszy etap budowy euroterminalu przeznaczyŁa jednak tylko 20 mln zŁ. ResztĘpieniĘdzy trzeba bĘdzie uzyskaĆ od inwestorÓw lub poŻyczyĆ z bankÓw.- TrwajĄ rozmowy nad stworzeniem konsorcjum, ktÓre sfinansuje inwestycjĘ- deklaruje Arkadiusz KrĘŻel, prezes Agencji Rozwoju PrzemysŁu.- Budowa terminalu bĘdzie waŻnym impulsem dla rozwoju gospodarczego nie tylko powiatu, ale regionu - dodaje BoŻena Respondek, starosta bĘdziĹ�ska.ZajmujĄcy 140 ha sŁawkowska baza przeŁadunkowa CZH nadal sŁuŻy przede wszystkim do przeŁadunku rudy Żelaza dla Huty Katowice. DziaŁajĄce na jej terenie Centrum Handlowo-Logistyczne (CHL) SŁawkÓw obsŁuguje dwie pary pociĄgÓw z tir-ami na tydzieĹ�. PomysŁodawcy stworzenia miĘdzynarodowego terminalu liczĄ na przejĘcie czĘŚci ŁadunkÓw ze wschodniej Azji, ktÓre obecnie trafiajĄ do Europy statkami. PrzejĘcie tylko kilku procent z 7,5 mln kontenerÓw przewoŻonych rocznie drogĄ morskĄ z Japonii, Korei i Chin wystarczyŁoby do peŁnego wykorzystania terminalu logistycznego w SŁawkowie, nawet po jego rozbudowie. Docelowo ma on kosztowaĆ 200 mln euro (ok. 870 mln zŁ). Dodatkowe ĆwierĆ miliarda euro trzeba przeznaczyĆ na modernizacjĘlinii szerokotorowej.(wow) - Dziennik ZachodniMoŻe po zakoĹ�czeniu inwestycji DĄbrowa zŁapie "drugi oddech". Szkoda Że ten terminal bĘdzie w SŁawkowie, a nie w DG . Chociaz koĹ�cÓwka tego toru leŻy na granicy Dabrowy i SŁawkowa
Ten post edytował kwintosz czw, 29 lis 2007 - 23:35 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#61
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE ![]() W Sławkowie powstanie terminal gazowy i instalacja do produkcji estrów 2006-11-15 11:58 Instalacja wytwarzania estrów do produkcji biopaliw oraz terminal skroplonego gazu mają powstać w Sławkowie (Śląskie) przy końcu szerokiego toru kolejowego, łączącego Polskę ze Wschodem. Łączne koszty obu inwestycji szacowane są na ponad 130 mln zł. Pierwszą chce realizować giełdowa spółka Skotan, drugą KrakGaz. Właścicielem terenów przy szerokim torze, włączonych dwa lata temu do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), jest Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach. To od niej inwestorzy zamierzają kupić działki - w sumie ok. 7 hektarów. "Walne zgromadzenie akcjonariuszy CZH wyraziło już zgodę na sprzedaż tych terenów. Wkrótce, zgodnie z przyjętą procedurą, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna ogłosi stosowne przetargi. Ich rozstrzygnięcie powinno nastąpić jeszcze w tym roku" - powiedział w środę PAP prezes CZH, Marian Bąk. Sfinalizowanie umów jeszcze w tym roku pozwoli Skotanowi na skorzystanie z ulgi do 50 proc. wartości inwestycji, przysługującej inwestorom w KSSE. Od przyszłego roku ulga ta w katowickiej strefie zmniejszy się do 40 proc. KrakGaz nie zamierza korzystać z ulg. Terminal LNG, który zamierza zbudować KrakGaz, będzie drugim istniejącym w Sławkowie. Od ośmiu lat działa tam już terminal firmy BP. Rocznie szerokim torem przyjeżdża tam ok. 4 tys. cystern z propanem-butanem. Skala działania terminalu KrakGazu ma być początkowo o połowę mniejsza, z szansami na szybki wzrost. Według prezesa Bąka, zachętą do inwestycji w Sławkowie jest nie tylko dostęp do szerokiego oraz standardowego toru kolejowego, ale również korzystne położenie i skomunikowanie terminalu. Inwestowaniem w tym miejscu interesują się również inni inwestorzy, łącznie 11 firm. W ostatnim czasie w infrastrukturę wokół terminalu zainwestowano ok. 30 mln zł. "Przebudowa układu drogowego wokół terminalu oraz mostu, uruchomienie oczyszczalni ścieków, doprowadzenie wody pitnej i gazu znacznie zwiększyło atrakcyjność tego terenu. Ogłoszony został również przetarg na projekt drogi, która połączy terminal z drogą krajową 94 oraz drogą ekspresową S-1" - zaznaczył Bąk. Z danych CZH wynika, że w tym roku obroty terminalu w Sławkowie wzrosły o ponad 70 proc. Terminal zajmuje się m.in. przeładunkami towarów na styku dwóch szerokości torów: europejskiej (o szerokości 1435 mm) i rosyjskiej (1520 mm). Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga szeroki tor. W Polsce jest ok. 400 km toru tej szerokości - to Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS). Według przedstawicieli CZH, prace nad stworzeniem w Sławkowie Euroterminalu z prawdziwego zdarzenia w ostatnim czasie nabrały przyspieszenia. Niedawno CZH złożyła w resorcie transportu uzupełniony wniosek o 50,5 mln zł z programu sektorowego "Transport"; 22,5 mln zł z tej kwoty ma pochodzić z funduszy unijnych. Pieniądze posłużą dalszej modernizacji i rozbudowie terminalu. Pomysłodawcy projektu liczą na przejęcie przez kolej części ładunków, transportowanych dotąd głównie drogą morską. Chodzi o uruchomienie kontenerowych przewozów kolejowych z Dalekiego Wschodu. Dzięki temu towary m.in. z Chin, przez Rosję, do Polski i Europy Zachodniej mogłyby docierać dwa razy szybciej. Oddział CZH, będący operatorem terminalu, w ostatnich dwóch latach własnym sumptem rozpoczął jego modernizację, m.in. zwiększając jego możliwości przeładunkowe do 35 tys. kontenerów rocznie. Docelowo ma to być ok. 120 tys. kontenerów. Wkrótce ogłoszony będzie także ponowny przetarg na budowę hali magazynowej o powierzchni 3 tys. m kw. z rampą przeładunkową oraz liczącego 7 tys. ha zadaszonego składowiska z suwnicami do przeładunku wyrobów hutniczych. W 2004 r. 50 z ok. 140 ha należących do CZH terenów włączono do KSSE, co daje inwestorom ulgi podatkowe. Po zakupie gruntów przez Skotan i KrakGaz wolne pozostanie jeszcze ponad 20 ha, którymi interesują się inni inwestorzy. Najbardziej zaawansowane są rozmowy z austriacko-polską firmą transportową TradeTrans na temat wspólnego z CZH projektu. Rozbudowa terminalu w Sławkowie, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć dywersyfikujących działalność CZH - spółki od ponad pół wieku działającej na rynku hutniczym. Firma ma roczne przychody rzędu ok. 0,5 mld zł, notuje kilkumilionowe zyski. 76 proc. akcji CZH należy do Agencji Rozwoju Przemysłu. (DI, PAP) ten projekt drogowy to juz dawno temu powinien byc gotowy. Nie wiem z czym mieli problem bo nie z pieniedzmi - tzn byl problem z ich nadmiarem i zeby nie stracic wyremontowano obecne stare drogi do Strzemieszyc. W miedzyczasie Sosnowiec wywalczyl sobie polaczenie z S1. Wczesniej mial byc polaczony tylko z DK94. Pamietam ta walke Sosnowca zeby kasa poszla do nich i nie robic nic do DK94 i ominac DG ![]() -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#62
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 1,433 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 6 Płeć: Mężczyzna ![]() |
skoro watek o terminalach, magazynach itp to :
z gazety.pl (katowice) QUOTE Na lotnisku powstanie baza przeładunkowa
Tomasz Głogowski2006-11-26, ostatnia aktualizacja 2006-11-26 20:57 Lotnisko w Pyrzowicach może stać się rajem dla międzynarodowych firm kurierskich. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze chce wybudować tu bazę przeładunkową. O bazie Cargo mówiło się w Pyrzowicach od dawna, ale zawsze kończyło się tylko na planach. Powód? Fatalny dojazd do lotniska - krętymi, nieoświetlonymi drogami. Sytuacja zmieniła się, kiedy kilka dni temu oddano do użytku nową, ekspresową drogę z Podwarpia do Pyrzowic. Teraz Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, spółka zarządzająca portem, chce wybudować w Pyrzowicach bazę przeładunkową, z której będą mogły korzystać największe firmy kurierskie świata: TNT, DHL czy UPS. Nasze lotnisko może na tym sporo zarobić. - Droga ma kluczowe znaczenie, praktycznie otwiera lotnisko na świat. Ciężarówki mogą już bez przeszkód jechać w stronę Warszawy, Krakowa, Bielska-Białej czy czeskiej granicy - mówi Zygmunt Kroker z działu strategii GTL. Spółka przymierza się do budowy nowego terminalu towarowego, magazynów i parkingów dla ciężarówek. Mają powstać po drugiej stronie terminalu pasażerskiego, tak by ruch towarowy w ogóle nie przeszkadzał podróżnym. Koszt całego przedsięwzięcia szacuje się na 10-20 mln euro. GTL będzie prawdopodobnie szukało inwestora strategicznego, który sfinansuje całą inwestycję. Baza Cargo będzie miała też duże znaczenie dla fabryk, które powstały w specjalnej strefie ekonomicznej. Już dziś części do gliwickiego Opla czy tyskiej fabryki Isuzu w Tychach przylatują z Europy samolotami, które lądują w Pyrzowicach. Nasze lotnisko, oprócz nowej drogi, ma jeszcze jeden atut, którym nie mogą pochwalić się ani krakowskie Balice, ani nawet warszawskie Okęcie. Lotnisko nie znajduje się w centrum aglomeracji. To sprawia, że samoloty transportowe mogą latać nawet w nocy, nie budząc mieszkańców. -------------------- |
|
|
![]()
Post
#63
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE ![]() Euroterminal w Sławkowie kusi zagraniczne firmy logistyczne Nawet 90 tys. samochodów z Chin może trafiać rocznie do śląskiego Sławkowa. Terminal na styku torów europejskich i szerokiego toru rosyjskiego to atrakcyjna lokalizacja dla międzynarodowych przewoźników i firm logistycznych - Euroterminal budzi coraz większe zainteresowanie inwestorów - mówi Marek Bąk, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa ( CZH), do której należy suchy port przeładunkowy na Śląsku. CZH stara się o dofinansowanie jego rozbudowy z funduszy unijnych. Inwestycja ma pochłonąć 55 mln zł, z czego 22,5 mln zł może dołożyć Bruksela, 18 mln zł wyłoży sama CZH, a na resztę spółka weźmie kredyt. Jeszcze dwa lata temu przyszłość Euroterminalu, w którym zbiegają się tory europejskie i biegnąca na Wschód linia szerokotorowa ( LHS), nie była oczywista. Toczyły się rozmowy z przedstawicielami rządu Federacji Rosyjskiej i polskim ministrem transportu o utworzeniu spółki z udziałem obu krajów, której zadaniem byłoby zapewnienie ładunków na trasie transsyberyjskiej łączącej Azję z Europą, ale nie przyniosły efektów. Po ochłodzeniu stosunków z Rosją sprawa ucichła. Zarząd CZH zmienił więc strategię. Skupił się na rozmowach z firmami, które mogłyby być zainteresowane przewozami, rozpoczął także inwestycje w bazy przeładunkowe. Euroterminal ma szansę przejęcia części ładunków na tych trasach. Obecnie pomiędzy Europą a Azją statkami przewozi się ok. 200 mln ton towarów rocznie, a do 2020 r. będzie to ok. 420 mln ton. Eksperci, którzy opracowywali studium wykonalności inwestycji, szacują, że kolej może liczyć na przechwycenie do 10 proc. ładunków. Obecnie zdolność przeładunkowa Euroterminalu wynosi 35 tys. kontenerów rocznie, a docelowo ma wzrosnąć do 120 tys. kontenerów. Przed dwoma laty 50 ha z ok. 140 ha należących do CZH terenów włączono do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Niebawem na terenie Euroterminalu spółka Skotan za ok. 110 mln zł wybuduje instalację do wytwarzaniaestrów do produkcji biopaliw, a KrakGaz terminal skroplonego gazu. To już druga tego typu inwestycja w Sławkowie, pierwszy terminal należy do British Petroleum. CZH prowadzi rozmowy z 11 spółkami. Z firmą Koopman z Amsterdamu negocjuje warunki utworzenia Car Terminalu, czyli punktu przeładunku i magazynowania samochodów. Chodzi o import samochodów z Chin. Przewiduje się, że rocznie do Sławkowa trafiałoby ok. 15 tys. kontenerów (jeden mieści do sześciu aut). Spółka Deepwater Container Terminal z siedzibą w Londynie przymierza się do utworzenia tu punktu przeładunkowego, podobnie jak Hutchison Whampoa, największy operator kontenerowy z Hongkongu. Trwają też rozmowy z austriacko-polską Trade Trans, która deklaruje pozyskanie dla terminalu ok. 300 tys. ton ładunków rocznie. DHL Worldwide Network, znany międzynarodowy koncern logistyczny z mocną marką na rynku chińskim, oferuje wysyłkę jednego pociągu dziennie i gwarantuje ładunki zwrotne. Wokół terminalu zakończona została przebudowa dróg wewnętrznych, powstała oczyszczalnia ścieków, trwa remont mostu, znalazły się pieniądze na budowę odcinka drogi łączącej Euroterminal z drogą krajową 94. Barbara Cieszewska -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#64
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,266 Dołączył: pon, 03 lis 03 Nr użytkownika: 32 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Może to lekki OT, ale z racji bliskosci Sławkowa postanowilem tutaj podac tą informacje mimo ze jeszcze nie potwierdzona w 100%. Otoz chodzi o to ze:
QUOTE Volkswagen w Sławkowie? 15.12.2006 15:21 - wnp.pl (Renata Dudała) Według nieoficjalnych informacji najprawdopodobniej w pierwszym kwartale przyszłego roku w Sławkowie na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej rozpocznie działalność firma świadcząca usługi dla Volkswagena. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, firma ma sprowadzać do Polski samochody, demontować je i w częściach kontenerami eksportować na Wschód. Taka operacja umożliwiłaby obniżkę stawek celnych. Mam nadzieje ze informacje zostanie potwierdzona w 100% :) |
|
|
![]()
Post
#65
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,772 Dołączył: śro, 05 maj 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 87 ![]() |
Obecnie zdolność przeładunkowa Euroterminalu wynosi 35 tys. kontenerów rocznie Łomatko, 35 tysięcy ![]() Ile kontenerów wchodzi na TIR'a ? Jesli jeden to mamy 95 TIR'ów dziennie tam i z powrotem. Czyli 190 TIRoprzejazdów przez Strzemieszyce każdego dnia. Czyli TIR co 8 minut w świątek, piątek, w nocy, w dzień, aż do śmierci ![]() Jeśli Euroterminal ruszy pełną parą a minster Polaczek zaśpi z drogą ekspresową to mieszkańcy Strzemieszyc wywiozą na taczkach pana Podrazę i publicznie rozerwią go na strzepy pod Pentagonem. Ciekawe co rząd robi w sprawie tej ekspresówki. Pieniądze niby są w budżecie od 3 lat, a nikt jeszcze palcem nie kiwnął. Ten post edytował bzenek sob, 16 gru 2006 - 11:43 |
|
|
![]()
Post
#66
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE ![]() Obudzony Euroterminal w Sławkowie Małgorzata Reczko, burmistrz Sławkowa spotkała się z Marianem Bąkiem, prezesem Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa. Tematem spotkania był rozwój Euroterminalu. Było o nim ostatnio cicho... - Wszystko idzie w dobrym kierunku i po okresie uśpienia Euroterminal zaczyna się rozwijać - zapewnił Marian Bąk. Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa jest właścicielem 140 ha terenu, na którym kończy się szeroki tor i na którym działa Euroterminal. Ten rok ma rok być przełomowym dla tego przedsięwzięcia. - W najbliższym czasie pojawią się firmy i powstaną nowe podmioty gospodarcze, zajmujące się zarówno produkcją, ale także przeładunkiem towarów płynących do Sławkowa z różnych stron Europy i Azji - mówi Janusz Mróz, rzecznik prasowy z Urzędu Miejskiego. Dzięki tym projektom nowe osoby mają znaleźć zatrudnienie, związane głównie z koleją i obsługą transportu. - CZH planuje także w tym roku zrealizować inwestycje związane z infrastrukturą wewnętrzną Euroterminala, aby zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe. Jedno jest pewne, że musimy działać wspólnie. Władze miasta są oczywiście przychylne tej inwestycji i mogę zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, aby nie była ona kojarzona z wirtualnymi dwoma tysiącami miejsc pracy, ale setką rzeczywistych - mówiła burmistrz Małgorzata Reczko. Pani burmistrz zwróciła jednak uwagę na ograniczenia prawno - finansowe, które blokują pewne działania miasta w tym zakresie. Wydaje się jednak, że te ograniczenia można pokonać. Dowodem na to jest choćby to, że w ubiegłym roku, dzięki wielomilionowym dotacjom wybudowano kanalizację wraz z oczyszczalnią ścieków oraz wodociąg dla obsługi Euroterminala. Wyremontowano także drogi dojazdowe. - Najważniejsze jednak zarówno dla nas, jak i CZH pozostaje nadal budowa bezpośredniej drogi łączącej terminal z Drogą Krajową 94, która odciążyłaby te lokalne. Ale i tu mamy dobrą wiadomość. 10 milionów złotych na ten właśnie cel jest już na koncie Ministerstwa Transportu. Magdalena Nowacka ciekawe czy przepadly pieniadze przezanczone na poprzedni rok. Bo pieniadze na trase byly ale urzednicy wogole nie przygotowali projektu. A za te 10 mln to moga najwyzej zbudowac ale 1 wiadukt -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#67
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 962 Dołączył: śro, 31 sty 07 Skąd: D.G. Mydlice Północ Nr użytkownika: 432 Płeć: Mężczyzna ![]() |
QUOTE("Rzeczpospolita") Nawet 90 tys. samochodów z Chin może trafiać rocznie do śląskiego Sławkowa Już niedługo Olkusz zostanie Śląskiem i może Kraków też się ni m okaże?! ![]() To tylko taki EOT, bo nie wytrzymałem! |
|
|
![]()
Post
#68
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 1,433 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 6 Płeć: Mężczyzna ![]() |
QUOTE Ruszył kolejny etap budowy Euroterminalu w Sławkowie Jeszcze w tym roku w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się szeroki tor kolejowy łączący Polskę ze Wschodem, powstanie nowy kompleks magazynowy z infrastrukturą. Potem powiększona będzie płyta dla kontenerów i powstanie nowa suwnica. To kolejny krok do stworzenia tam terminalu do przewozów na linii Europa - Daleki Wschód. O rozpoczęciu w ostatnich dniach realizacji drugiego etapu budowy Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Sławkowie poinformował w środę prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), do której należy Euroterminal, Marian Bąk. Rozpoczęte prace będą kosztować łącznie 61,6 mln zł. Dzięki nim zdolności przeładunkowe terminalu zwiększą się z obecnych 35 tys. do 70 tys. kontenerów rocznie. Prace związane z rozbudową płyty kontenerowej oraz montażem suwnicy zakończą się na początku przyszłego roku, wcześniej oddany do użytku będzie magazyn z zapleczem. "Ruszyły procedury przetargowe, zabezpieczono środki na inwestycje. Oznacza to, że kolejny etap budowy w tym strategicznym miejscu Międzynarodowego Centrum Logistycznego wkracza w fazę realizacji" - powiedział w środę prezes Bąk. Budowa będzie dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach sektorowego programu operacyjnego "Transport", a także ze środków budżetowych. Łącznie wsparcie dla projektu wyniesie 22,6 mln zł. Zdaniem prezesa, realizowana inwestycja znacznie poprawi infrastrukturę terminalu oraz wzmocni potencjał związany z możliwością realizowania przez Polskę przewozów kolejowych między Europą Zachodnią a Rosją i Chinami. Z danych CZH wynika, że obroty istniejącego w Sławkowie terminalu stale rosną. Zajmuje się on m.in. przeładunkami towarów na styku dwóch szerokości torów: europejskiej (o szerokości 1435 mm) i rosyjskiej (1520 mm). Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga szeroki tor. W Polsce znajduje się 400-kilometrowy odcinek tej linii. W przyszłości w Euroterminal ma przejąć część ładunków z Dalekiego Wschodu, które obecnie są transportowane do Europy drogą morską. Chodzi o uruchomienie kontenerowych przewozów kolejowych m.in. z Chin, przez Rosję, do Polski i Europy Zachodniej. Dzięki temu towary mogłyby docierać do Europy ponad dwa razy szybciej niż dotąd. CZH, jako właściciel terminalu, w ostatnich dwóch latach realizowała tu inwestycje z własnych środków, m.in. zwiększając możliwości przeładunkowe do 35 tys. kontenerów rocznie. Docelowa zdolność przeładunkowa terminalu, z dwiema suwnicami bramowymi, to 120 tys. kontenerów rocznie. Cały teren CZH przy szerokim torze to ok. 140 hektarów, z czego 50 hektarów włączono do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pozyskano już inwestorów na prawie wszystkie włączone do strefy tereny. Do wykorzystania pozostało zaledwie kilka hektarów. Działalność rozpoczęła tam m.in. firma Skotan, która za ok. 30 mln euro buduje instalację do produkcji biopaliw. Niebawem w Sławkowie mają ruszyć dwa nowe przedsięwzięcia, będące efektem współpracy CZH z prywatnymi inwestorami. Chodzi o nowy terminal przeładunkowy, uzupełniający się z podobnym w Medyce na wschodniej granicy, oraz firmę produkcyjną, bazującą na surowcach sprowadzanych z Chin. Szczegóły tych inwestycji mają być znane wkrótce. Zachętą do inwestycji w Sławkowie jest nie tylko dostęp do szerokiego oraz standardowego toru kolejowego, ale również korzystne położenie i skomunikowanie terminalu. Inwestowaniem w tym miejscu interesuje się kilkanaście firm. W ostatnim czasie w infrastrukturę wokół terminalu zainwestowano ok. 30 mln zł. Trwają prace związane z budową nowej drogi dojazdowej. Rozbudowa terminalu w Sławkowie to jedno z najważniejszych przedsięwzięć dywersyfikujących działalność CZH - spółki od ponad pół wieku działającej na rynku hutniczym. Firma ma roczne przychody przekraczające 300 mln zł, notuje kilkumilionowe zyski. 76 proc. akcji CZH należy do Agencji Rozwoju Przemysłu. ze strony czasopisma rynek kolejowy Ten post edytował Hator sob, 07 kwi 2007 - 14:37 -------------------- |
|
|
![]()
Post
#69
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE PAP
Nowy pomysł Putina na "nielojalną Polskę" (PAP, tm/24.05.2007, godz. 12:57) Budowa szerokotorowej linii kolejowej, która połączy Rosję, przede wszystkim jej Kolej Transsyberyjską, z Europą Środkową i Zachodnią, była jednym z tematów rozmów w Wiedniu prezydenta Rosji Władimira Putina z kanclerzem Austrii Alfredem Gusenbauerem. Poinformowała o tym agencja Interfax, powołując się na źródło w rosyjskiej delegacji. Rosyjska agencja nie podała szczegółów. Putin polecił w ubiegłym miesiącu premierowi Michaiłowi Fradkowowi, aby rząd udzielił wsparcia rosyjskim kolejom (RŻD), które planują budowę linii kolejowej o szerokości 1520 mm do Europy. Prezes RŻD Władimir Jakunin poinformował wówczas, że projekt ułożenia szerokiego toru do Wiednia został już wstępnie uzgodniony z kanclerzem Gusenbauerem. Linia ta przecinałaby terytorium Słowacji, gdzie szerokie tory dochodzą już do Koszyc, 89 km od granicy z Ukrainą. Teraz miałby zostać przedłużone do Bratysławy, a stamtąd do Wiednia. Strona rosyjska nie ukrywa, że przedsięwzięcie to stanowi konkurencję wobec projektu uruchomienia w polskim Sławkowie terminalu do odbioru kontenerów transportowanych Koleją Transsyberyjską z Azji do Europy. Do Sławkowa, leżącego 397 km od granicy z Ukrainą, dochodzi polska kolej szerokotorowa. Możliwe, że nakłady na ułożenie torów (na Słowacji) będą wyższe, jednak trasa omijająca terytorium Polski, nielojalnej wobec rosyjskich inicjatyw, wygląda atrakcyjniej z punktu widzenia ryzyka politycznego - pisał niedawno "Kommiersant". Według rosyjskiego dziennika, RŻD aktywnie omawia ten projekt z przedstawicielami władz Słowacji. Rosja chce także zbudować terminal przeładunkowy dla kontenerów z Dalekiego Wschodu w Zahony, na granicy Węgier i Ukrainy. Propozycję taką stronie węgierskiej złożył w ubiegłym roku Putin podczas swojej wizyty w Budapeszcie. Projekt przedłużenia Kolei Transsyberyjskiej do Europy jest również jednym z tematów trwającego od środy w Soczi II Międzynarodowego Forum "Partnerstwo Strategiczne 1520". Zebrali się tam przedstawiciele 17 państw - 12 krajów poradzieckiej Wspólnoty Niepodległych Państw, a także Litwy, Łotwy, Estonii, Finlandii i Mongolii - które korzystają z torów o szerokości 1520 mm. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#70
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE ![]() Przedłużenie linii szerokotorowej z Rosji do Austrii będzie dla euroterminalu w Sławkowie poważnym ciosem. Rosyjsko-austriacka linia, której budowę zapowiedział Władimir Putin podczas zeszłotygodniowej wizyty w Wiedniu, może przekreślić plany stworzenia w Polsce punktu przeładunkowego między Dalekim Wschodem a Europą Zachodnią. Ich realizacja i tak idzie opornie. W ciągu ostatnich siedmiu lat Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (właściciel euroterminalu, spółka Skarbu Państwa), wiele razy prowadziła rozmowy z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki i Transportu Rosji, a także Kazachstanu, Ukrainy i Korei Południowej w sprawie wykorzystania magistrali transsyberyjskiej do przewozu ładunków kontenerowych. Dzięki linii hutniczej-szerokotorowej mogłyby one trafiać właśnie do euroterminalu w Sławkowie. To tylko polityka Deklaracje prezydenta Putina sugerują, że Rosja myśli o zbudowaniu alternatywnej końcówki magistrali omijającej Polskę. Jednak zarząd CZH podchodzi do sprawy spokojnie. - Opłacalność tego przedsięwzięcia wydaje się dość wątpliwa. Szeroki tor trzeba byłoby prowadzić w trudnym górzystym terenie. Podejrzewam, że są to zapowiedzi o zabarwieniu bardziej politycznym niż biznesowym. My robimy swoje. Na rozbudowę Sławkowa przeznaczamy grube miliony złotych, uruchamiamy nowe przewozy kontenerów- informuje prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa Marek Bąk. Rozwój mimo wszystko Przed kilkoma dniami CZH rozstrzygnęła przetarg na budowę dwóch nowoczesnych magazynów na terenie euroterminalu, każdy o powierzchni ponad 3 tys. m. kw. Konkurs wygrała Skanska. Powstaną na 50-hektarowym terenie włączonym do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Koszt ich budowy to 26 mln zł. W najbliższych dniach ogłoszony zostanie następny przetarg na budowę płyty przeładunkowej z suwnicami. W sumie inwestycje w Sławkowie przekroczą 61 mln zł, z czego ok. jedna trzecia pochodzi z funduszy europejskich. Zakończenie pierwszego etapu inwestycji nastąpi już w przyszłym roku. Mimo braku spektakularnych sukcesów na Wschodzie przewozy kontenerowe przez euroterminal stale rosną. Trzy razy w tygodniu do Sławkowa przyjeżdża transport kontenerów z Belgii. Projekt realizowany jest ze szwajcarską firmą Hupac. Rosną także przewozy ładunków z centrum logistycznego w Liskach na Ukrainie. Uruchomiono też regularne połączenie wahadłowe Gdynia - Sławków - Gdynia. Łącznie przewozy obsługiwane przez euroterminal powinny osiągnąć w tym roku 10 - 12 tys. kontenerów. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#71
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE ![]() ![]() Rośnie suchy port w Sławkowie dziś Już 12 lipca symbolicznym wmurowaniem kamienia węgielnego rozpoczęta zostanie budowa nowoczesnego kompleksu magazynowego w sławkowskim euroterminalu. Ma być gotowy do końca tego roku i wówczas terminal wizualnie przypominać zacznie prawdziwe międzynarodowe centrum logistyczne. Wizualnie, ponieważ faktycznie już teraz spełnia tę rolę. Choć z pewnością nie na taką skalę, jaką by tego sobie wszyscy życzyli. Towary ze Wschodu przyjeżdżają tu pociągami na szerokich torach, a dalej rozwożone są składami na torach o europejskiej szerokości lub ciężarówkami. Ruch odbywa się także w drugą stronę. Batalia o istnienie i rozwój euroterminalu trwa od wielu lat. Trudno oprzeć się jednak wrażeniu, że do niedawna polegała głównie na snuciu odległych wizji. - Okres swego rodzaju tańca wokół tego tematu jest za nami. Dziś mamy rozwiązania prawne i wsparcie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - mówi z zadowoleniem Jerzy Polaczek, minister transportu. - Poważną pomocą dla realizacji obecnego etapu inwestycji, wartego 61,5 mln zł, była decyzja ministra transportu w sprawie dofinansowania w kwocie 11,3 mln zł pochodzących z EFRR, a także decyzja ministra finansów o zapewnieniu środków finansowych w podobnej wysokości, pochodzących z rezerwy budżetowej. Reszta zostanie wyłożona ze środków własnych Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa SA, która jest właścicielem terminalu - mówi Adam Bednarz, kierownik marketingu CZH S.A. Aktywne są samorządy. W ramach kontraktu dla województwa śląskiego powiat będziński i Sławków wykorzystały 30 mln zł na budowę wodociągu, oczyszczalni ścieków i remont dróg powiatowych - wszystkie projekty podporządkowane były istnieniu terminalu. To jednak dopiero wierzchołek góry potrzeb. Najpilniejsze wydaje się wybudowanie bezpośredniego drogowego połączenia z drogą krajową nr 94 i dalej z trasą S-1 w Sosnowcu. Docelowo ma z niego korzystać w ciągu doby nawet 450 ciężarówek z kontenerami, czyli cztery razy więcej niż dziś. Trudno sobie więc wyobrazić, że będą rozjeżdżały lokalne drogi. Ważna jest także modernizacja powstałej w 1979 r. prawie 400-kilometrowej linii szerokotorowej. Obecnie maksymalna prędkość pociągu to zaledwie 80 km/h, a są odcinki, gdzie z uwagi na bezpieczeństwo jechać można zaledwie 40 km/h. Jeśli już uda się uporać z tymi problemami, pozycja euroterminalu w Sławkowie zależeć będzie w przyszłości głównie od wielkości zawartych kontraktów na przeładunek towarów. Minister Polaczek mówi, że w trakcie rozmów ze swymi odpowiednikami z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy uzyskał zapewnienie, że kraje te są zdecydowane rozwijać ten rodzaj transportu. We wrześniu na temat ma się odbyć spotkanie ekspertów wszystkich zainteresowanych krajów. Jednak to nie od rządów tych państw, a raczej od zainteresowania przewoźników i prywatnych firm logistycznych zależeć będzie sukces przedsięwzięcia. Dwustronne umowy CZH SA zawarła już z partnerami ze Szwajcarii, Ukrainy i Chin. Ponad wszelką wątpliwość transport kolejowy jest szybszy niż morski - podróż koleją z Władywostoku do Francji to dzisiaj maksymalnie 16 dni, podczas gdy nowoczesny kontenerowiec płynie ponad miesiąc. Pozostaje jednak kwestia jego opłacalności, biorąc pod uwagę na przykład nie do końca uregulowane sprawy taryf celnych. NIE TYLKO KONTENERY Euroterminal jest wyposażony w infrastrukturę dla przeładunku i składowania wielu rodzaju towarów - kontenerów, ładunków masowych i gazu płynnego. Może obsłużyć ok. 35 tys. kontenerów rocznie oraz milion ton towarów masowych. W najbliższych latach zdolność przeładunkowa wynieść ma ok. 120 tys. kontenerów rocznie, a ostatecznie przy zastosowaniu trzech suwnic - nawet 210 tys. kontenerów. Pięć razy w tygodniu do Sławkowa przyjeżdża transport kontenerów z Belgii. W listopadzie 2006r. we współpracy z Firmą PCC Rail Containers uruchomiono trzy razy w tygodniu wahadłowe połączenie Gdynia - Sławków. Od września tego roku we współpracy z firmą PCC planuje się uruchomienie dodatkowych połączeń z Gdyni oraz połączeń z Bremenhaven i z Hamburgiem. (ps) Marcin Twaróg - Dziennik Zachodni szkloda ze wciaz tylko mowi sie o drodze do DK94. Juz kiedys byly przyznane jakies pieniadze i byly plany a nic nie zrobiono. Sosnowiec chcial zabrac kase i w zamian za to wybudowac droge do S1 omijajaca DG. Kazdy wie co to oznacza. Sosnowiec ma wielkie wolne tereny na inwestycje i za wszelka cene walczy zeby zbudowac droge do Slawkowa. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#72
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 312 Dołączył: sob, 13 wrz 03 Skąd: Zagłębie Dąbrowskie (Sosnowiec) Nr użytkownika: 21 ![]() |
Nie każdy wie, że szeroki tor jest pociągnięty dalej ze Sławkowa na Maczki - to chce Sosnowiec wykorzystać i zbudować na terenie pokopalnianym centrum logistyczne. Jeśli ktoś był na terenie CZH to wie, że tereny są tam ograniczone. Co oznacza dla DG rozbudowa terminala w stronę Sosnowca?
Chyba nic złego, jeśli myślimy po zagłębiowsku. Jeśli myślelibyśmy w kategoriach interesu miast i ich rywalizacji to pewnie Kolporter Expo powinien wybudować swoje hale gdzie indziej. Nie spotkałem się w Sosnowcu z opiniami negatywnymi dla tej lokalizacji i jakiejś zawiści że centrum DG może bardziej na tym skorzystać niż centrum S-ca. Myślałem, że to antysosnowieckie podejście na forum DG już przeszło do historii, a jednak chyba nie. Wracając do tamtej sytuacji to nie Sosnowiec chciał zabrać kasę komuś tylko Sosnowiec napisał projekt i kasy nie otrzymał. Wówczas DZ i Wyborcza pisała na przemian jaki to Sosnowiec zły bo chce sobie kosztem Sławkowa drogę wybudować, a jaki Jarzębski dobry - bo wstrzymał kasę, która niestety przepadła. A może chodziło o obronę źle pojętego interesu CZH z siedzią w Katowicach, który sam nie potrafił pozyskać środków na rozbudowę terminala. Nie należy też wykluczyć działań lobby skupionego wokół terminalu w Gliwicach. Podejrzewam, że gdyby ta droga wówczas powstała (2004), to napływ inwestycji na teren Maczek wymusiłby szybszą budowę portu na terenie Sławkowa. Ten post edytował Krawiec czw, 12 lip 2007 - 13:56 -------------------- |
|
|
![]()
Post
#73
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 253 Dołączył: śro, 06 sie 03 Nr użytkownika: 4 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Wydaje mi sie że użytkownik :) jest wkurzony, ze nic sie nie dzieje z tym euroterminalem od strony DG nie doszukałem sie w jego wypowiedzi jakiegoś antysosnowieckiego nastawienia.
OT Krawiec dlaczego nie można komentować artukułów na zaglebie.info |
|
|
![]()
Post
#74
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
nie bardzo prawda. Gorski chcial zabrac kase przeznaczona na polaczenie DK94 z terminalem i wybudowac zamian za to z S1. Na szczescie nie udalo sie i chociaz z czesci tej kasy wyremontowano tymczasowe drogi do terminalu - miedzy innymi w Strzemieszycach. To bylo wlasnie dzialanie antyzaglebiowskie. Ten projekt Gorskiego byl dopiero pozniej i dziwnie jesli dostalby kase skoro od tylu lat nie ma na to planowane polaczenie.
Wogole troche bez sensu jest budowa polaczenia z S1 skoro jest dojazd do S1 dwujezdniowa DK94 a do tego ma byc ekspresowe polaczenie z terminalem. Ale dla Gorskiego jest sens bo otworzy to nowe tereny inwestycyjne i wyeliminuje DG. Poza tym dziwny argument z tym EXPO. Jaka moze byc zawisc sosnowiczan skoro maja targi w sowim miescie i to Sosnowiec na nich zarobi. DG moze i skorzysta ale raczej niewiele. Jak juz wyciagamy takie sprawy do Sosnowiec w bardzo duzym stopniu przyczynil sie do rujnowania handlu w DG przez budowe hipermarketow zaraz pod granicami DG. Dabrowiacy robia tam zakupy a podatki wiadomo gdzie trafiaja ![]() -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#75
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 312 Dołączył: sob, 13 wrz 03 Skąd: Zagłębie Dąbrowskie (Sosnowiec) Nr użytkownika: 21 ![]() |
Jak to zabrać...pisząc projekt? Co to ma za znaczenie kiedy powstał ten projekt skoro miał on pozytywny zamysł w postaci ściągnięcia kapitału do Zagłębia?
Tak samo ja mógłbym powiedzieć, że DG budując hotel koło Nemo podbiera nam inwestorów z tej branży, z tym że dla mnie inwestycja w DG czy w S-cu to jak dla warszawianina inwestycja na Pradze Północ lub Południe. Mam tego świadomość, że zarówno budżet Sosnowca jak i DG posłuży kiedyś do tworzenia wspólnych inwestycji o zasięgu zagłębiowskim. Prawda jest taka, że tylko Sosnowiec był w stanie w tamtym czasie napisać profesjonalny projekt i lobbować go u marszałka? Dzisiaj byłbym przeciw takiemu projektowi jaki zrobił UM Sosnowca, bo mamy do czynienia z inną sytuacją - integracja Zagłębia i świadomość współdziałania jest bardziej zaawansowana a i nasi samorządowcy lepiej się dogadują. Dzisiaj optowałbym za szerszym projektem komunikacyjnym w rejonie Sławkowa finansowanym z RPO albo innych źródeł ale na tamtą chwilę nie można się dziwić Górskiemu i obwiniać go za to, że chciał pozyskać te 30 mln dla Sosnowca bo to nie była gra o sumie zerowej tylko kasa której oprócz Sosnowca, żadne miasto - a zwłaszcza DG pod rządami z mało komunikatywnego i nie nastawionego na inwestycje Talkowskiego - nie było w stanie pozyskać. Mogło być wykorzystane 30 mln w Zagłębiu, a jest tylko 10. Uważam, że terminal i ten szeroki tor mogą być takim magnesem dla inwestorów, że i w DG i w Sosnowcu nie wystarczy terenów pod inwestycje. Na razie korzystają inne bazy logistyczne w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. @georgeb Postawiliśmy na fora internetowe, może mniej osób się wypowiada ale wypowiedzi są odpowiedzialne, przemyślane, zostają na dłużej i nie trzeba co chwile usuwać bluzgów i pomyj. Ten post edytował Krawiec czw, 12 lip 2007 - 16:08 -------------------- |
|
|
![]()
Post
#76
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
chcial zabrac kase ktora byla przeznaczona na budwe drogi do DK94. Nic DG czy Slawkow nie musial juz lobbowac bo kasa byla przyznana. Nie mozna jej bylo wykorzystac bo ktos zawalil i nie przygotowal wtedy do konca projektu. Z tych pieniedzy zostaly wyremontowane zrujnowane drogi wokol terminalu i dojazd do Strzemieszyc wraz z wiaduktem. Gdyby Gorskiemu sie udalo to mialby tej kasy i tak malo, i starczyloby mu tylko na maly odcinek od S1 do terenow inwestycyjnych a dojazd do Slawkowa dalej bylby po dzurawych drogach (nawet jakas linie autobsowa stamtad wycofano bo byla tak zniszczona) i po grazacym zawaleniem wiadukcie.
Gorski zamiast pogadac z wladzami DG i wspolnie pomyslec co zrobic zeby zbudowac tez do Sosnowca i skorzystaly na tym oba miasta to probowal ukrasc kase z innego projektu i potem by lobbowal za reszta kasy zeby doprowadzic dalej do Slawkowa a wtedy polaczenie z DK94 byloby niepotrzebne tak samo jak teraz jest zbedne, bo jadac obecnymi drogami i wybudowana ta nowa do Sosnowca jechaloby sie z 5 min dluzej niz ta jego nowa droga. Ale rozumiem jego ze za wszelka cene chce przyciagnac do swojego miasta inwestycje -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#77
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE PAP
Pierwsze pociągi z Chin już w tym roku Jeszcze przed końcem roku do Sławkowa (Śląskie), gdzie kończy się prowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, ma przyjechać pierwszy pociąg z towarami z Chin. W czwartek ruszyła rozbudowa Euroterminalu, gdzie docelowo będą przeładowywane towary przewożone szerokim torem między Dalekim Wschodem a Europą Zachodnią. Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga tor o szerokości 1520 mm, stosowanej na Wschodzie. Europejskie tory są o 8,5 cm węższe. Terminal przeładowuje ładunki docierające do niego torami o obu szerokościach. "To przełomowy moment. Żeby sformułować dobrą ofertę biznesową dla partnerów z Azji, Rosji czy Ukrainy, musimy dysponować profesjonalną infrastrukturą przeładunkową, techniczną i drogową, którą m.in. tą inwestycją tworzymy" - powiedział uczestniczący w uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod inwestycję minister transportu, Jerzy Polaczek. Dzięki budowie nowego kompleksu magazynów o powierzchni 7 tys. m kw., rozbudowie płyty kontenerowej oraz infrastruktury towarzyszącej, zdolności przeładunkowe terminalu wzrosną dwukrotnie; z ok. 35 do 70 tys. kontenerów rocznie. Inwestycja pochłonie 61,5 mln zł. Kolejny etap, kosztem ponad 50 mln zł, zwiększy potencjał przeładunkowy najpierw do 100 tys., a po instalacji kolejnej suwnicy nawet do 210 tys. kontenerów rocznie. Najdalej w 2010 r. ma też być gotowa nowa droga do terminalu. Polaczek przypomniał, że resort transportu stworzył już oficjalny prospekt z ofertą biznesową dla kolei rosyjskich, ukraińskich, kazachskich i chińskich. W najbliższych miesiącach ma dojść do ukonkretnienia przedsięwzięcia w formie - jak się zakłada - powołania międzynarodowej spółki operatorskiej. "Chodzi o wypracowanie oferty, która z jednej strony w Polsce, na końcówce szerokiego toru, stworzy bardzo dogodne warunki techniczne, dobrą obsługę i sprawny transport, a z drugiej strony zapewni przepływ towarów w obu kierunkach" - wyjaśnił Polaczek. Wiceminister transportu, Mirosław Chaberek, zapowiedział, że z początkiem września rozpoczną się rozmowy gospodarcze, których efektem powinny być m.in. uzgodnienia dotyczące wielkości i charakteru ładunków, jakie miałyby być przewożone koleją z i do Sławkowa oraz szczegóły dotyczące taryf przewozowych itp. "Jesteśmy przekonani, że każdy z partnerów znajdzie w tym projekcie swój interes. Trasy morskie, z których dziś korzysta się w przewozach Azja-Europa, są zupełnie niekonkurencyjne wobec trasy lądowej. Czas przewozu koleją jest krótszy o dwa tygodnie, nie licząc innych kosztów. A wiadomo, że czas w biznesie kosztuje najwięcej. Dwa tygodnie to koszt, ale i zarazem zysk" - tłumaczył Chaberek. Jego zdaniem, nie ma obecnie politycznych barier w realizacji tego projektu. W przeszłości pojawiały się konkurencyjne propozycje, dotyczące np. przedłużenia szerokiego toru z Rosji do czeskiego Bohumina, gdzie miałby powstać terminal. Trudno też było o międzynarodowe porozumienie dotyczące taryf oraz organizacji przedsięwzięcia pod względem infrastrukturalnym. "Obecny projekt nie jest tak kontrowersyjny, jak poprzedni, ponieważ nie dotyka newralgicznego punktu, który występował poprzednio: oddania na współwłasność infrastruktury. Teraz rozważania idą w kierunku ewentualnego wprowadzenia do tego biznesu części zdolności przewozowej LHS" - wyjaśnił Chaberek. LHS to Linia Hutnicza Szerokotorowa - spółka z grupy PKP, do której należy ok. 400-kilometrowy polski odcinek szerokiego toru, biegnący od wschodniej granicy do Sławkowa. Jak podkreślał minister Polaczek, to obecnie najbardziej dochodowa spółka PKP, a jej wyniki potwierdzają olbrzymi potencjał przewozów szerokim torem ze Wschodu do Europy. Po 5 miesiącach tego roku LHS - jak mówił minister - miała 32 mln zł zysku, a na cały rok planuje ok. 80 mln zł, wobec 54 mln zł przed rokiem i ok. 5 mln zł w 2005. O zainteresowaniu firm różnych branż przewozami kolejowymi Wschód- Zachód świadczą też rosnące obroty istniejącego w Sławkowie terminalu. W ubiegłym roku przeładowano tam 2 tys. kontenerów, plan na ten rok zakłada ok. 32 tys., a dodatkowo ponad 0,5 mln ton materiałów sypkich i 80 tys. ton wyrobów hutniczych. Ale obecnie większość ładunków dociera do terminalu zwykłym, a nie szerokim torem. Obecnie Sławków ma stałe połączenia kolejowe z portem w Gdyni oraz Antwerpią w Belgii, we wrześniu ruszą przewozy z i do Hamburga i Bremenhaven w Niemczech. Część ładunków z Europy Zachodniej trafia szerokim torem do Kijowa, z Ukrainy przyjeżdżają m.in. surowce. Wciąż nie udało się jednak uruchomić transportu z południowo-wschodnich Chin, przez Kazachstan. Prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (właściciel terminalu), Marian Bąk, ocenia, że nastąpi to jeszcze w tym roku; prawdopodobnie pierwszym ładunkiem będą części komputerów, choć mówi się również m.in. o ładunkach pasty pomidorowej. "Sławków jest szczególnie położony; w pobliżu nastąpi przecięcie dwóch autostrad, ale to przede wszystkim końcówka prowadzącego z Władywostoku szerokiego toru o długości 10,5 tys. km. A równolegle do linii transsyberyjskiej biegnie tzw. współczesny jedwabny szlak z Chin, którym ze wschodniej Azji trafia do UE ok. 10 mln kontenerów rocznie. Dlatego Sławków to miejsce skazane na sukces" - ocenił Bąk. Eksperci szacują, że nawet przejęcie przez szeroki tor tylko niewielkiej części kontenerów, trafiających rocznie z Dalekiego Wschodu do Europy drogą morską, przesądzi o opłacalności projektu. Niezależnie od tych planów, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wokół terminalu, ulokowało się już wielu inwestorów, dających miejsca pracy i generujących ładunki, przeładowywane w terminalu. Powstanie m.in. nowy terminal gazowy, obok już istniejącego, a także zakład produkcji biopaliw oraz wytwórnia obudów górniczych. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#78
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,944 Dołączył: śro, 16 lis 05 Skąd: Gołonóg(czasami) Katowice (na stałe) Nr użytkownika: 169 Płeć: Mężczyzna ![]() |
jedyne co łączy nas z terminalem to projekt tej nowej drogi.....sam terminal oczywiście zyskuje znaczenie miedzynarodowe i to tez cieszy.....
|
|
|
![]() ![]()
Post
#79
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,266 Dołączył: pon, 03 lis 03 Nr użytkownika: 32 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Poza tym dziwny argument z tym EXPO. Jaka moze byc zawisc sosnowiczan skoro maja targi w sowim miescie i to Sosnowiec na nich zarobi. DG moze i skorzysta ale raczej niewiele. Zyska, takie targi generują duży ruch ludzi którzy potrzebują zjeść, przespać się i po prostu pospacerować. Nikt normalny nie będzie jechał do centrum Sosnowca, jak centrum Dąbrowy Górniczej jest tak blisko. Wszyscy inni inwestorzy będą właśnie inwestować w Dąbrowie Górniczej w bliskiej odległości od tych targów :) Jak juz wyciagamy takie sprawy do Sosnowiec w bardzo duzym stopniu przyczynil sie do rujnowania handlu w DG przez budowe hipermarketow zaraz pod granicami DG. Dabrowiacy robia tam zakupy a podatki wiadomo gdzie trafiaja ![]() Największe wzięcie wśród mieszkańców naszego miasta ma Auchan bo jest najbliżej. Zobaczysz że po wybudowaniu CH Pogoria ruch w Auchan bardzo spadnie ;) BTW. Ja nadal jestem anty Sosnowieś bo za bardzo poznałem się na ludziach z tego miasta :) Zawiść i jeszcze raz zawiść w 8 na 10 mieszkańcach Sosnowsi ![]() |
|
|
![]()
Post
#80
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE ![]() Rosyjskie szerokie tory mogą ominąć Polskę Rosjanie chcą wybudować szerokotorową linię kolejową do Wiednia przez Ukrainę i Słowację, omijając w ten sposób Polskę. Może to oznaczać problemy dla naszego Euroterminalu w Sławkowie i Linii Hutniczo-Siarkowej (LHS), które na razie spokojnie traktują plany Moskwy Szerokie tory przez Ukrainę i Słowację? Plany władz w Moskwie ujawniły pod koniec tygodnia rosyjskie media. Decyzja w tej sprawie zapadła jednak już w kwietniu, podczas narady z udziałem prezydenta Rosji Władimira Putina. Sam pomysł dotyczący przedłużenia na zachód nitki kolejowej o rosyjskim standardzie szerokości torów (1520 mm) narodził się w ubiegłym roku. Szef Kolei Rosyjskich (RŻD) Władimir Jakunin oznajmił wówczas, że jego europejscy partnerzy od dłuższego czasu głowią się nad problemem minimalizacji strat, który wynika z konieczności przestawiania na granicy z UE rosyjskich składów kolejowych na podwozia europejskie. Wtedy też RŻD przystąpiły do opracowania projektu budowy szerokotorowej linii kolejowej, której punktem końcowym była by stolica Austrii - Wiedeń. Proponowano trzy warianty trasy: przez Białoruś, Polskę i Czechy, przez Ukrainę, Polskę i Czechy oraz przez Ukrainę i Słowację. Polska - "słabe ogniwo" Według ekonomistów z uwagi na istniejący w Polsce jeszcze z czasów radzieckich 400-kilometrowy odcinek z szerokimi torami do Sławkowa (woj. śląskie) najbardziej rentowny wydawał się drugi wariant. Jednak rosyjscy eksperci ostrzegali, że ze względu na związane z naszym krajem ryzyko polityczne jego słabym ogniwem jest Polska. Stąd też wybór innej drogi. Już w maju, w trakcie wizyty rosyjskiego przywódcy w Austrii, szef RŻD podpisał porozumienie o budowie trasy z władzami w Wiedniu. Rosjanie informują, że w czerwcu akces do projektu zgłosili też Ukraińcy. Ale strona ukraińska twierdzi, że ostatecznej decyzji nie ma. - Trwają prace studyjne, rozmawiamy też ze stroną polską, zobaczymy, jaki wariant będzie najlepszy - powiedziała "Rz" Tatiana Miszyna, p.o. rzeczniczki Ukrzaliznicy (Kolei Ukraińskich). Rosjanie twierdzą też, że cały projekt został niedawno zaakceptowany także przez Słowaków. Na Słowacji jest już 89 km szerokich torów. Do Wiednia brakuje jeszcze 575 km. Według ostatnich szacunków budowa takiego odcinka trasy wymagałaby nawet 2 mld dol. Ale według ekspertów z RŻD taka inwestycja powinna zwrócić się bardzo szybko. Szacują, iż dzięki nowej linii przepływ tranzytowy ładunków z Rosji do Słowacji wzrośnie nawet o 60 proc. Kłopoty dla LHS i Sławkowa? Rosjanie zapewniają, że Polska popiera ich nową inicjatywę. Twierdził tak wiceszef RŻD Wadim Morozow, występując po Międzynarodowym Forum Transportowym, które odbyło się na przełomie maja i czerwca w Soczi. - Przedstawiciele Ministerstwa Transportu Polski całkowicie poparli pomysł przedłużenia 1520-milimetrowej trasy do Wiednia poprzez Słowację - napisało branżowe pismo RŻD "Gudok", powołując się na Morozowa. Jak jednak wynika z informacji "Rz", nasz resort transportu nie wypowiadał się w tej sprawie, gdyż nie komentuje przebiegu szlaków kolejowych, które nie przebiegają przez terytorium Polski. Strona polska przypomina, że od wielu lat trwają rozmowy w sprawie lepszego wykorzystanie Euroterminalu w Sławkowie lub przedłużenia kończącej się tam linii szerokotorowej. W 2006 r. pojawił się projekt utworzenia spółki polsko-rosyjskiej, która miałaby zająć się organizacją przewozów na szlaku azjatycko-europejskim. Rozmowy spełzły jednak na niczym. Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), która jest właścicielem Euroterminalu w Sławkowie, zdecydowała się więc na duże inwestycje. Kosztem 60 mln zł powstaje Międzynarodowe Centrum Logistyczne. Euroterminal się rozwija: przed dwoma laty przeładowywano tam nieco ponad 1 tys. kontenerów, a w 2007 r. już 12 tys. Po zakończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe Euroterminalu wzrosną do 210 tys. kontenerów. Coraz lepiej funkcjonuje też Linia Hutniczo-Siarkowa. W ubiegłym roku z Rosji i Ukrainy przewieziono nią ponad 7,3 mln ton ładunków, głównie rudę żelaza, węgiel, drewno. Na pytanie, czy planowany przez Rosję szeroki tor do Austrii zaszkodzi interesom Linii Hutniczo-Siarkowej, dyrektor ds. przewozów LHS Tomasz Bućko odpowiada spokojnie: - Budowa takiej linii to daleka perspektywa i ogromne koszty. Dla samej LHS nie będzie zresztą zagrożeniem, bo nie obsługujemy tranzytu. Równie spokojnie odnosi się do pomysłów Rosji Marek Bąk, prezes CZH. - Rynek jest tak duży, że wystarczy i dla nas i dla nowego szerokiego toru. Przewozy kontenerowe są najdynamiczniej rozwijającym się rynkiem. A poza tym pamiętajmy, że są jeszcze Chiny i Jedwabny Szlak, którym uruchomimy przewozy. Wcześniej czy później nawiążemy współpracę także z Rosją. Wymusi to ekonomia. A jeżeli będzie drugi szeroki tor, będzie to dla nas zdrowa konkurencja - stwierdza. ANDRZEJ PISALNIK z Moskwy, PIOTR KOŚCIŃSKI, BARBARA CIESZEWSKA ![]() -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 12:24 |