![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#121
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
CYTAT Dąbrowa Górnicza, Sławków: Euroterminal i spółki tracą. Mostek zamknięty, nie będzie też nowej drogi 2013-03-25, Aktualizacja: dzisiaj 13:27 Sławkowianie i Euroterminal w Sławkowie liczą na przyspieszenie tempa prac przy remoncie i odbudowie mostku w Strzemieszycach, przy skrzyżowaniu ulic Rudnej z Rodzinną. Obecnie (od października 2012 r.) wprowadzony został tam zakaz przejazdu dla samochodów o tonażu ponad 12 ton, co ma dziś komplikować bieżącą działalność Euroterminala i być uciążliwe dla mieszkańców Sławkowa, którzy skarżą się już nawet w Urzędzie Wojewódzkim. Masz zdjęcie do tego tematu? Wyślij Na razie spokój mają natomiast mieszkańcy Strzemieszyc, chociaż mostek i tak musi być wyremontowany, ponieważ jego aktualny stan zagraża kierowcom i pieszym. Miasto pod koniec 2012 roku zleciło opracowanie ekspertyzy, która potwierdziła konieczność dokonania rozbiórki i wybudowanie nowego mostu. Do końca kwietnia 2013 roku Urząd w Dąbrowie Górniczej ma uzyskać pełną dokumentację projektową. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę oraz wyłonieniu wykonawcy realizacji zadania rozpoczną się prace rozbiórkowe i budowlane. Zgodnie z planami cała inwestycja ma się zakończyć w tym roku. W najbliższym sąsiedztwie Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal w Sławkowie zlokalizowane są terminale kolejowe: Polski Gaz S.A., LHS Sławków Płd. oraz Arcelor Mittal Poland S.A., zaś w obrębie samego Euroterminalu funkcjonują: "Euroterminal Sławków" Sp. z o.o., Europejskie Technologie Górnicze Sp. z o.o., Terminale Przeładunkowe Sławków Medyka Sp. z o.o., terminal przeładunku gazu BP Europa SE Oddział w Polsce oraz Bazy Przeładunkowo – Magazynowej Towarów Rolno – Spożywczych TCC Polska Sp. z o.o. Praca ww. Spółek opiera się w dużej części na przeładunkach towarów dowożonych drogą kolejową na samochody i odwrotnie. Ponadto, na terenie Euroterminalu w Sławkowie znajduje się odział Izby Celnej, co również skutkuje znaczącym ruchem transportu samochodowego, który dociera tu w celu dokonania odprawy celnej. Wprowadzenie zakazu poruszania się po ww. obiekcie mostowym pojazdów, których masa rzeczywista przekracza 12 ton, powoduje, że zdaniem przedsiębiorców ze Sławkowa dziś praktycznie cały transport samochodowy odbywa się objazdem przez Sławków, co w praktyce wydłuża trasę dojazdu do Euroterminalu o około 20 km. Wydłużenie trasy o taki dystans przekłada się z kolei na podniesienie kosztów każdego frachtu o ok. 80 złotych (długość trasy oraz dwie dodatkowe bramki viatoll), co przy krótszych trasach transportowych (np. na terenie Śląska i okolic) sprawia, że transport ten jest zbyt drogi i oferta funkcjonujących na tym terenie przedsiębiorstw przestaje być konkurencyjna. Jak twierdzą istniejące ograniczenie może stanowić poważne zagrożenie dla funkcjonowania przedsiębiorstw na terenie Euroterminala i w okolicy, a jak wiadomo, jest to miejsce pracy dla wielu mieszkańców, również z terenu Dąbrowy Górniczej. W szerszej perspektywie należy wziąć pod uwagę od wielu lat ciągnącą się kwestię realizacji przedsięwzięcia „Budowa połączenia terminalu w Sławkowie z drogą krajową nr 94 w Sławkowie oraz drogą krajową nr 1 w Sosnowcu” - staje ona pod coraz większym znakiem zapytania. Wygasła prawomocna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji tego przedsięwzięcia, w dalszym ciągu nie przesądzono sprawy nadania kategorii nowoprojektowanej drodze, a co więcej, nie znalazła się ona w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015. 27 grudnia 2012 r. uzyskano informację z GDDKiA, że w obowiązującym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na 2011-2015 budowa połączenia terminala w Sławkowie z drogą DK94 i drogą S-1 nie została ujęta. Ponadto z uwagi nieuzgodnienia przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przebiegu projektowanej drogi krajowej, prace projektowe zostały wstrzymane. Jednocześnie, bezsprzecznym pozostaje fakt, że brak tego postulowanego od lat rozwiązania, wpływa destrukcyjnie na stan lokalnej infrastruktury drogowej gmin Sławków, Dąbrowa Górnicza czy Sosnowiec, czego przykładem jest m.in. rozbiórka istniejącego i konieczność budowy nowego wiaduktu w ciągu ulicy Rudnej w Dąbrowie Górniczej. – Pragniemy tym samym zwrócić uwagę na fakt, iż zaniechanie, czy też odłożenie na bliżej nieokreśloną przyszłość, terminu realizacji „Budowy połączenia terminalu w Sławkowie z drogą krajową nr 94 w Sławkowie oraz drogą krajową nr 1 w Sosnowcu”, będzie skutkował dalszą dewastacją lokalnej infrastruktury drogowej, która nie jest w stanie sprostać obciążeniom, wynikającym z bardzo natężonego ruchu pojazdów z naczepami – podkreślają przedstawiciele Euroterminalu Sławków Sp. z o.o. Sytuacje koniecznych napraw czy też wymuszonych okolicznościami zmian rozwiązań komunikacyjnych na drogach lokalnych skutkują większym obciążeniem pozostałych dróg, którymi wyznaczane są objazdy dla ciężkiego ruchu samochodowego. – W związku z tym ruch samochodów ciężarowych do naszej spółki jest znacznie utrudniony. Wyznaczone objazdy dla samochodów ciężarowych prowadzą przez Sławków ulice, Groniec, Hrubieszowską, Kołdaczkę. Przyczyniło się do wzmożonego ruchu pojazdów ciężarowych na tych ulicach, nadmiernego hałasu co jest znaczną uciążliwością dla mieszkańców tych ulic o czym świadczy m.in. styczniowy telefon z Urzędu Marszałkowskiego z informacją na temat licznych skarg mieszkańców sławkowskich ulic – dodają przedsiębiorcy. http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/arty...ml#czytaj_dalej -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#122
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT PAP
Samorządowcy krytycznie o koncepcji przedłużenia "szerokiego toru" do czeskiej granicy Prezydenci Sosnowca i Dąbrowy Górniczej, a także burmistrz Sławkowa, gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, krytykują koncepcję przedłużenia linii szerokotorowej do Gorzyczek przy granicy z Czechami, gdzie miałoby powstać centrum logistyczne. List w tej sprawie samorządowcy z Zagłębia Dąbrowskiego wysłali m.in. do wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Ich zdaniem, aby należycie wykorzystać potencjał terminalu w Sławkowie potrzebne są inwestycje w jego sąsiedztwie, przede wszystkim budowa dróg łączących terminal z trasami S1 oraz DK 94, nie zaś przedłużanie toru do granicy z Czechami. Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). W przeszłości dostarczano nią rudę do Huty Katowice. Od lat trwają starania służące wykorzystaniu linii i terminalu do transportu ładunków np. z Chin. W istniejącą tam infrastrukturę w ostatnich latach zainwestowano ok. 150 mln zł, m.in. ze środków UE. Euroterminal specjalizuje się w przeładunkach kontenerów. W Sławkowie kończy się LHS - najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z woj. śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy – spółki PKP LHS w Zamościu. Koncepcja przedłużenia szerokiego toru do przygranicznych Gorzyczek, gdzie miałoby powstać centrum logistyczne Vernovice-Gorzyczki, to jedno z założeń inicjatywy Polska 3.0., promowanej przez Ogólnopolski Klaster Innowacyjnych Przedsiębiorstw. Twórcy tej koncepcji przedstawiają ją jako program zintegrowanych działań, mających na celu połączenie polskich rzek, autostrad i kolei w jedną płaszczyznę transportu multimodalnego oraz budowę największego w Europie Ponadnarodowego Centrum Logistycznego Gorzyczki-Vernovice. Argumentują, że to lokalizacja, gdzie możliwe jest dobre połączenie dróg, m.in autostrady A1, kolei szerokotorowej z Dalekiego Wschodu, drogi rzecznej (portu rzecznego) i dogodnego połączenia poprzez autostradę z lotniskami. Przedłużony szeroki tor miałby stać się częścią nowego Jedwabnego Szlaku z Dalekiego Wschodu do Europy. Samorządowcy ze Sławkowa, Sosnowca i Dąbrowy Górniczej obawiają się jednak, że wraz przedłużeniem szerokiego toru poza teren Zagłębia Dąbrowskiego, z regionu odpłynęłyby także korzyści gospodarcze i związane z tym miejscem inwestycje. W liście do wicepremiera Mateusza Morawieckiego burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk, prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński oraz prezydent Dąbrowy Górniczej Zbigniew Podraza wskazali, że końcówka szerokiego toru w Sławkowie ma ogromne znaczenie z punktu widzenia rozwoju gospodarczego całego regionu. "Do wykorzystania tego potencjału brakuje obecnie w zasadzie tylko jednego podstawowego elementu: wybudowania, czyli drogowego łącznika Euroterminala w Sławkowie z drogą S1 w Sosnowcu i drogą DK 94 w Sławkowie. Niestety, w tej sprawie jak na razie nie wydarzyło się nic, co wskazywałoby na rzeczywiste zainteresowanie strony rządowej realizacją tej inwestycji. Znalazła się ona co prawda w podpisanym w 2014 roku przez władze wojewódzkie z rządem Kontrakcie terytorialnym, ale od tego czasu sprawa, jak się wydaje, stanęła w miejscu" - napisali samorządowcy. Ich zdaniem szacowany na ok. 400 mln zł koszt budowy połączeń drogowych jest niewielki w zestawieniu z nakładami, jakie należałoby ponieść na przedłużenie linii szerokotorowej do przygranicznych Gorzyczek i czeskich Vernovic. Samorządowcy stawiają pod znakiem zapytania ekonomiczny sens inwestycji związanej z ewentualnym przedłużeniem szerokiego toru. Z prośbą o komentarz do stanowiska samorządowców, wyrażonego w liście do wicepremiera Morawieckiego, PAP zwróciła się do biura prasowego Ministerstwa Rozwoju. Dotąd resort nie odniósł się do wystąpienia przedstawicieli zagłębiowskich samorządów. Burmistrz Sławkowa oraz prezydenci Dąbrowy Górniczej i Sosnowca, wspierani przez prezydenta Będzina i burmistrzów Czeladzi oraz Wojkowic, wysłali także list do starosty będzińskiego Arkadiusza Watoły, krytykując zaangażowanie powiatu w dyskusję o przedłużeniu szerokiego toru do Gorzyczek. Teren przy końcu szerokiego toru w Sławkowie należy do katowickiej spółki Grupa CZH, której właścicielem jest Agencja Rozwoju Przemysłu. W końcu października prezes ARP Marcin Chludziński zapowiedział w Katowicach, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy wypracowane zostaną rozwiązania, służące ożywieniu terminalu w Sławkowie. - Terminal w Sławkowie to miejsce z potencjałem, który nie jest dziś w pełni wykorzystany (…). Prowadzimy prace studialne, mające doprowadzić do takiego uporządkowania struktury własnościowej znajdujących się tam aktywów – nie tylko należących do Grupy CZH – by osiągnąć jak największą synergię – mówił wówczas prezes ARP, wskazując, iż chodzi o takie uporządkowanie własnościowe aktywów, które da największą wartość dodaną. Zaznaczył, że konieczne jest uporządkowanie sytuacji własnościowej i znalezienie synergii między przewoźnikami, operatorami oraz właścicielami infrastruktury szynowej i przeładunkowej. Euroterminal ma stałe połączenia kolejowe z polskimi i niemieckimi portami oraz ośrodkami na zachodzie i wschodzie Europy. W minionych latach centrum logistyczne w Sławkowie rozwijało się, by w przyszłości móc obsłużyć potencjalny ruch towarowy w relacji Daleki Wschód - Europa Zachodnia. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#123
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Nie ma się czego obawiać - w życiu Warszawy nie przedłużą tego toru. Dołączy do inwestycji typu Y (KDP) czy przekopanie Mierzei Wiślanej. Ot, po prostu będzie kolejna rzecz, na której będzie można zarobić nic konkretnego nie robiąc (projekty, studia opłacalności, analizy itp.).
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#124
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 369 Dołączył: wto, 20 mar 07 Nr użytkownika: 580 ![]() |
Nie ma się czego obawiać - w życiu Warszawy nie przedłużą tego toru. Dołączy do inwestycji typu Y (KDP) czy przekopanie Mierzei Wiślanej. Ot, po prostu będzie kolejna rzecz, na której będzie można zarobić nic konkretnego nie robiąc (projekty, studia opłacalności, analizy itp.). Też w to nie wierzę. To już szybciej w to przekopanie Mierzei (bo tu gra rolę czynnik rusofobistyczny) a i obiektywie rzecz patrząc, przekopanie Mierzei ma swoje jakie racje. Remonty linii kolejowych drgnęły na PKP, to trzeba przyznać. Ale w budowę od podstaw kilkudziesięciu km nowej linii to jednak science fiction. Tak samo jak było (jest) z nową linią kolejową do Pyrzowic. Ponadto obiektywnie rzecz biorąc, to po co pozbawiać się w ten sposób istotnej roili ET w Sławkowie. To nie lepiej (i taniej) postawić na modernizację dróg do niego prowadzących w pow. z całą siecią ekspresowych i autostrad (mam na myśli m.in. podwyższenie standardu DK do S1 w DG) oraz liniami kolejowymi normalnotorowymi? Swoją drogą, jakiś czas temu była jakś inna koncepcja, że niby szeroki tor jakiś, miał być przedłużony z granicy słowacko-ukraińskiej wgłąb Słowacji. Też chyba temat póki co umarł. Tego rodzaju inwestycje de facto miały szanse powodzenia ale w PRL, gdzie czynnik polityczny (funkcja wojskowa LHS kiedyś i znaczenie wymiany gospodarczej między Polską a ówczesnym ZSRR) był istotniejszy niż kalkulacje ekonomiczne (tak jak je rozumieć dziś). |
|
|
![]()
Post
#125
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
To nie lepiej (i taniej) postawić na modernizację dróg do niego prowadzących w pow. z całą siecią ekspresowych i autostrad (mam na myśli m.in. podwyższenie standardu DK do S1 w DG) oraz liniami kolejowymi normalnotorowymi? "Misia" nie pamiętasz? CYTAT Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach -------------------- |
|
|
![]()
Post
#126
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
tyle lat zapowiedzi i dotarł. Nie pamiętam czy czasem wiele lat temu też jak już był
CYTAT gazeta.pl Euroterminal Sławków przyjął pierwszy pociąg z Chin. W 2020 roku będzie ich kilkaset Pierwszy towarowy pociąg relacji Xi'an w Chinach-Sławków dotarł do celu po 12 dniach podróży. W 45 kontenerach znalazły się urządzenia elektroniczne i maszyny gospodarcze, które trafią na rynki europejskie. Euroterminal w Sławkowie to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga biegnąca ze wschodu towarowa linia kolejowa o szerokim rozstawie szyn (1520 mm, czyli taka sama jak na terenie państw byłego ZSRR). Szeroki tor łączy się tu ze standardowym torem (1435 mm). Dzięki temu nie ma konieczności przeładowywania towarów, które docierają ze wschodu do granicy z Unią Europejską. Pierwszy, 950-metrowy pociąg towarowy z Xi'an Chin, który pojawił się w terminalu logistycznym w Sławkowie w poniedziałek, był w trasie prawie dwa tygodnie. Pokonanie liczącej 9,5 tys. km trasy zajęło mu 12 dni. Pociąg jechał przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę. Do Polski transport wjechał przez przejście graniczne Izov/Hrubieszów. Był to pierwszy przewóz tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem, drogą handlową łączącą Azję z Europą, opierającą się na transporcie kolejowym. Ma być on trzy razy szybszy niż przewóz towarów drogą morską i znacznie tańszy oraz bardziej ekologiczny niż samolot. W Sławkowie 45 kontenerów zostanie przeładowanych na wagony kolejowe i samochody, a następnie dostarczone do docelowych odbiorców. PKP LHS: Będą regularne kursy z Chin do Sławkowa - W pierwszym pociągu przyjechały głównie urządzenia elektroniczne i maszyny gospodarcze. Ten sprzęt trafi nie tylko do Polski, ale i innych krajów Europy. Według zapewnień naszych partnerów takich transportów w 2020 roku ma być jeszcze kilkaset - mówił we wtorek, na konferencji prezentującej pierwszy pociąg z Chin, Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Zapowiedział też, że PKP LHS pracuje już nad uruchomieniem połączeń ze Sławkowa do Chin. Do Azji transportowane tą drogą mogłyby być m.in. artykuły spożywcze z krajów europejskich. Zbigniew Tracichleb przyznał, że w przyszłości pociągi z Chin mogą docierać do Polski nawet w 10 dni. - Przygotowania do uruchomienia połączenia trwały kilka lat. To ogromny sukces Sławkowa i całego regionu. W całym tym procesie brakuje jednak jeszcze jednego istotnego elementu: drogi łączącej Euroterminal z S1. W najbliższym czasie ruch towarowy w okolicy znacznie się zwiększy. Dlatego ważne, aby w perspektywie 2-3 lat taki łącznik powstał. Bez środków z budżetu państwa może być to jednak trudne do zrealizowania - mówił obecny na konferencji Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa. Spółka PKP LHS linię szerokotorową w Polsce obsługuje od 2001 roku. Przygotowując się do uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku, uruchomiono m.in. nowoczesne centra sterowania w Zamościu Bortatyczach i Sławkowie. Łącznie do 2025 roku PKP LHS chce zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł. łącznik miał też być do DK94 -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#127
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
kiedyś było w innym wątku o dofinansowaniu. U sąsiadów, ale inwestycja wpływa też na DG
CYTAT DZ
Ważny krok do budowy łącznika DK94 z Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie. To bardzo wyczekiwana inwestycja w Śląskiem Kolejny, ważny krok do powstania jednej z najważniejszych dróg w woj. śląskim. Podpisana została właśnie umowa z wykonawcą programu funkcjonalno-użytkowego budowy łącznika DK94 z zespołem terminali w Sławkowie. Dzięki tej inwestycji transport w południowej Polsce i całym regionie stanie się szybszy, a przede wszystkim bezpieczniej poczują się mieszkańcy Sławkowa oraz Dąbrowy Górniczej, gdzie dziś wąskimi, lokalnymi drogami codziennie jeżdżą setki tirów z towarami. Opracowaniem programu zajmie się teraz firma Meritum Projekt Marek Myrcik z Katowic. - Wyłoniony w drodze przetargu wykonawca ma pół roku na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego. Na jego bazie przystąpimy następnie do przygotowania dokumentacji przetargowej na zaprojektowanie łącznika i prace budowlane – poinformował Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa. Opracowanie programu zostało dofinansowane z funduszy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w kwocie 600 tys. zł. To będzie jedna z najważniejszych i największych inwestycji drogowych w województwie śląskim. W połowie października 2022 roku potwierdzona została informacja o tym, że samorząd Sławkowa w powiecie będzińskim otrzyma 250 mln zł dofinansowania na budowę bardzo ważnego dla mieszkańców łącznika między drogą krajową nr 94, a Euroterminalem i stacją PKP LHS. Teraz rozpoczynają się prace nad dokumentacją całego przedsięwzięcia. Nowa trasa pomoże mieszkańcom i firmom transportowym Budowa łącznika drogowego pomiędzy drogą krajową nr 94 a terminalami przeładunkowymi – Euroterminalem Sławków na Grońcu oraz stacją PKP LHS na Dębowej Górze to od lat dla mieszkańców Sławkowa być albo nie być. Setki ciężkich samochodów, które dziś codziennie jadą wąskimi ulicami po odbiór towarów z terminali przeładunkowych to prawdziwe utrapienie. Sławkowianie, a także mieszańcy dzielnicy Strzemieszyce w sąsiedniej Dąbrowie Górniczej, skarżą się, że nie można m.in. bezpiecznie przejść przez ulicę, jechać na rowerze, a do tego niektórym od tego ruchu popękały ściany domów. Były protesty, blokowanie dróg. Aż w końcu udało się przekonać decydentów, że ten nowy łącznik, z dala od domów, chodników, miejskich ulic, jest po prostu najlepszym i jedynym tak naprawdę dobrym wyjściem z całej tej kłopotliwej sytuacji. Pozyskane na budowę łącznika fundusze pochodzą z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Pozwolą one rozwiązać jeden z najpoważniejszych z problemów mieszkańców Sławkowa, szczególnie rejonu ulic: Groniec, Niwa, Hrubieszowska, Kołdaczka i Wrocławska. Z drugiej strony realizacja inwestycji będzie też miała duży wpływ na przyśpieszenie rozwoju gospodarczego Sławkowa. - Deklaracje wsparcia, które otrzymałem do tej pory ze strony między innymi PKP LHS, Euroterminala Sławków, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czy wojewody śląskiego są niezwykle ważne dla realizacji tej trudnej inwestycji – podkreśla Rafał Adamczyk. Zgodnie z aktualną koncepcją budowy łącznika, nie jest planowany przebieg drogi przez tereny, na których znajduje się zabudowa mieszkaniowa. Tak będzie powstawała nowa droga To przedsięwzięcie skomplikowane i kilkuetapowe. Obecnie Urząd Miasta w Sławkowie prowadzi działania związane z zamówieniem usługi pierwszych, wstępnych prac projektowych. Prace te będą realizowane w pierwszej połowie 2023 roku przez wyłonioną przez UM Sławków firmę zewnętrzną. Zostanie wtedy ustalony ostatecznie szczegółowy przebieg nowego układu drogowego, według planu przedstawionego na mapie. Pod koniec 2023 roku zostanie przeprowadzone natomiast postępowanie przetargowe, które wyłoni głównego wykonawcę prac projektowych i budowlanych. Lata 2024-2025 upłyną z kolei na pracach związanych ze szczegółowym projektowaniem i uzyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń administracyjnych. W latach 2026-2027 planowane jest przeprowadzenie prac budowlanych. - W najbliższych pięciu latach czeka nas bardzo dużo pracy i wyzwań. Jestem jednak przekonany, że wraz z moim zespołem i pozyskanymi przeze mnie ważnymi partnerami zrealizujemy tą strategiczną inwestycję dla rozwoju Sławkowa – podkreśla Rafał Adamczyk. Jak będzie wyglądał łącznik? Gdzie powstanie? W ramach inwestycji planuje się budowę na terenie Sławkowa drogi z dwoma pasami ruchu dla połączenia drogi krajowej nr 94 z Euroterminalem z dojazdem do stacji PKP LHS Sławków. Konieczna będzie budowa węzła na DK94 oraz czterech obiektów inżynierskich dla przejścia nowej drogi przez istniejące linie kolejowe. Dodatkowo powstaną niezbędne skrzyżowania łącznika z istniejącymi drogami. W ramach inwestycji zostaną także przebudowane dwa istniejące już odcinki dróg, czyli droga dojazdowa do bramy głównej Euroterminala na ul. Groniec i ul. Szerokotorowa prowadząca do stacji PKP LHS. Zaplanowane będą także inne niezbędne elementy infrastruktury drogowej, pieszej, rowerowej, odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska. Ostateczny zakres inwestycji będzie uzależniony od ofert cenowych przedstawionych w przetargu zainteresowanych wykonawców. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#128
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT DZ
Kolejny krok do budowy ważnej drogi w Śląskiem. Łącznik DK94 z Euroterminalem w Sławkowie ma kosztować ponad 400 mln zł Budowa łącznika drogowego pomiędzy Drogą Krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie wkroczyła w kolejny etap. Ogłoszony został przetarg na wykonanie prac budowlanych w formule zaprojektuj i buduj. Ta bardzo ważna dla mieszkańców całego regionu śląsko-zagłębiowskiego inwestycja wyczekiwana jest od lat, bowiem pozwoli wyeliminować ruch ciężkich tirów, które dziś poruszają się wąskimi, lokalnymi ulicami. Miasto czeka na oferty od zainteresowanych firm lub konsorcjów do 9 października tego roku. Zamówienie dotyczy „Budowy łącznika drogowego pomiędzy Drogą Krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie dla rozwoju transportu intermodalnego” w systemie zaprojektuj i wybuduj. Do wykonawcy prac będzie należało wykonanie wszelkich niezbędnych opracowań projektowych, uzyskania w imieniu i na rzecz zamawiającego koniecznych opinii i warunków technicznych, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji i zgód niezbędnych wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji ZRID. Konieczne będzie też uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. To pierwszy, ale bardzo ważny krok w realizacji tego przedsięwzięcia. Budowa łącznika DK94 z Euroterminalem w Sławkowie. Poznaliśmy wstępne koszty W sierpniu br. w sali konferencyjnej Centrum Edukacji Ekologicznej i Kulturowej w Sławkowie odbyło się kolejne spotkanie w tej sprawie. Zorganizowane zostało w związku z zakończeniem prac nad programem funkcjonalno-użytkowym inwestycji, który opisuje w szczegółowy sposób zakres techniczny całego zadania i pozwala na pierwsze oszacowanie kosztów inwestycji przed przetargiem. Przedstawiciele firmy Meritum Projekt z Katowic, która opracowała dokument przy współpracy z samorządem miejskim, zaprezentowali wspólnie z władzami samorządowymi Sławkowa zakres techniczny inwestycji i szacunkowe jej koszty. Całkowita długość koniecznego do wybudowania układu drogowego to ponad 8,3 km wraz z konieczną rozbudową i budową węzła z drogą krajową nr 94 na odcinku ponad 2,1 km. W ramach inwestycji zaplanowane jest też wybudowanie czterech obiektów inżynierskich, by można było drogę poprowadzić przez istniejące linie kolejowe. Całkowity koszt inwestycji oszacowany jest obecnie na kwotę 428 mln zł. Znacząco przekracza więc wysokość funduszy zagwarantowanych rządową promesą. Miasto Sławków na prośbę podmiotów zainteresowanych budową łącznika jako inwestycji o regionalnym znaczeniu wzięło na siebie pozyskanie pieniędzy z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Dzięki temu zapewniło na realizację przedsięwzięcia kwotę 250 mln zł. Jak podkreślają więc władze lokalne Sławkowa otwartą sprawą pozostaje więc kwestia kosztów dodatkowych, jakie związane są z zaplanowaną inwestycją. – Realizacja tego gigantycznego przedsięwzięcia będzie możliwa jedynie wtedy, gdy wszystkie instytucje i podmioty, w których interesie leży budowa łącznika, zaangażują się finansowo w zapewnienie między innymi wkładu własnego na realizację inwestycji, jak i pokrycie kosztów związanych z wykupem gruntów, które znajdują się na trasie inwestycji, ustawowych waloryzacji czy usług obsługi inżynierskiej – podkreśla Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa. Jak dodał równolegle do ogłoszonego przetargu wszystkie spółki i podmioty, w których interesie leży budowa łącznika, poproszone zostaną o ostateczne deklaracje, co do wysokości finansowego wsparcia na realizację inwestycji. Od tych deklaracji będzie zależał dalszy harmonogram przedsięwzięcia i ostateczny zakres realizowanych prac. W spotkaniu wzięli udział między innymi parlamentarzyści - Ewa Malik, Robert Warwas i Waldemar Andzel, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej Damian Rutkowski, reprezentanci Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a także Euroterminala Sławków, PKP LHS i innych podmiotów gospodarczych, prowadzących działalność na terenie zespołu terminali przeładunkowych w Sławkowie. Budowa łącznika DK94 z Euroterminalem w Sławkowie: pierwsze prace w 2026 roku Inwestycja jest bardzo złożona, tak więc lata 2024-2025 upłyną na pracach związanych ze szczegółowym projektowaniem i uzyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń administracyjnych. W latach 2026-2027 planowane jest przeprowadzenie prac budowlanych. W ramach inwestycji planuje się budowę na terenie Sławkowa drogi z dwoma pasami ruchu dla połączenia drogi krajowej nr 94 z Euroterminalem z dojazdem do stacji PKP LHS Sławków. Konieczna będzie budowa węzła na DK94 oraz czterech obiektów inżynierskich dla przejścia nowej drogi przez istniejące linie kolejowe. Dodatkowo powstaną niezbędne skrzyżowania łącznika z istniejącymi drogami. W ramach inwestycji zostaną także przebudowane dwa istniejące już odcinki dróg, czyli droga dojazdowa do bramy głównej Euroterminala na ul. Groniec i ul. Szerokotorowa, prowadząca do stacji PKP LHS. Zaplanowane będą także inne niezbędne elementy infrastruktury drogowej, pieszej, rowerowej, odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska. Ostateczny zakres inwestycji będzie uzależniony od ofert cenowych przedstawionych w przetargu przez zainteresowanych wykonawców. Budowa łącznika DK94 z Euroterminalem w Sławkowie: protesty mieszkańców, ograniczenia dla tirów Budowa nowej drogi do DK94 jest konieczna, bowiem dziś setki tirów jeżdżą codziennie wąskimi, lokalnymi drogami w Sławkowie i Dąbrowie Górniczej, by dowieźć lub odebrać towary z Euroterminala i stacji PKP LHS w Sławkowie. Taka sytuacja zmusiła mieszkańców do organizacji licznych protestów, a także blokowania przejazdu ciężkich samochodów. Dziś, do czasu budowy nowego połączenia Sławkowa z DK94, powiat będziński (zarządzający drogami w Sławkowie) i Dąbrowa Górnicza postanowiły wprowadzić naprzemiennie, co dwa miesiące, ograniczenie tonażowe na swoich lokalnych drogach, wiodących do Euroterminalu i stacji PKP LHS. W Dąbrowie Górniczej takie ograniczenia obowiązują w dzielnicy Strzemieszyce, a w powicie będzińskim na sławkowskich ulicach. Inwestycja ma więc rozwiązać jeden z najpoważniejszych z problemów mieszkańców Sławkowa, szczególnie rejonu ulic: Groniec, Niwa, Hrubieszowska, Kołdaczka i Wrocławska. Z drugiej strony będzie też miała duży wpływ na przyśpieszenie rozwoju gospodarczego Sławkowa. Zgodnie z aktualną koncepcją budowy łącznika nie jest planowany przebieg drogi przez tereny, na których znajduje się zabudowa mieszkaniowa. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#129
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT naszemiasto
Nowy przetarg na ważną drogę w Zagłębiu za prawie 300 mln zł. Premier wydał zgodę. Trasa połączy DK94 z zespołem terminali przeładunkowych Budowa bardzo ważnej drogi w Śląskiem za prawie 300 milionów złotych wkracza w kolejną fazę. Po pozytywnym rozpatrzeniu przez kancelarię prezesa rady ministrów wniosku burmistrza Sławkowa, w urzędzie miasta rozpoczęły się przygotowania do drugiego przetargu na budowę łącznika DK 94 z zespołem terminali przeładunkowych. Konieczne były istotne zmiany w planach projektowych, tak by możliwe było obniżenie ogromnych kosztów tego przedsięwzięcia, które początkowo szacowane były nawet na ponad 400 mln zł. Nowa droga w Śląskiem w Sławkowie: konieczny będzie drugi przetarg Złożony przez miasto wniosek dotyczył właśnie modyfikacji zakresu planowanej inwestycji, a tym samym obniżenia kosztów jej realizacji. Pozytywna decyzja podjęta została przez premiera po ogłoszeniu wyników wyborów burmistrza Sławkowa. - Decyzja prezesa rady ministrów otwiera drogę do przygotowania i ogłoszenia przez miasto drugiego postępowania przetargowego. Aktualnie prowadzę rozmowy z władzami dużych podmiotów gospodarczych i instytucji, które mają na celu pozyskanie przez miasto dodatkowych środków na realizację tej inwestycji – mówi Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa. Modyfikacja projektu pozwoli na uzyskanie niższej kwoty. Jak informuje bowiem lokalny samorząd Sławkowa lwią część kosztów z pierwotnego zakresu inwestycji stanowiła budowa dwupoziomowego węzła na DK94. Został on wpisany do zakresu inwestycji zgodnie z pierwotnymi założeniami opracowanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. To spowodowało drastyczne zwiększenie kosztów. Teraz, zamiast dwupoziomowego węzła powstać ma jednopoziomowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone najpóźniej do końca stycznia 2025 roku. W sytuacji, w której i tym razem nie udałoby się uzyskać kwoty mieszczącej się w granicach posiadanych przez miasto środków, postępowania będą ponawiane do uzyskania korzystnej oferty, co jest powszechną praktyką w przypadku dużych postępowań przetargowych. Nowa droga w Śląskiem w Sławkowie: zmiana planów, koszty mają być niższe Budowa nowej drogi, łączącej drogę krajową nr 94 z Euroterminalem w Sławkowie oraz stacją PKP LHS, to będzie jedna z największych inwestycji drogowych w Śląskiem. Miasto po unieważnieniu pierwszego postępowania przetargowego i okrojeniu zakresu prac, które okazały się zbyt kosztowne, przygotowuje się do ogłoszenia drugiego przetargu na tę ważną inwestycję. Jednocześnie, na podstawie zawartego ze starostwem powiatowym w Będzinie, remontowane i przebudowywane będą główne drogi w Sławkowie, dziś zniszczone przez ciężkie tiry, jadąc do wspomnianych terminali przeładunkowych. Pierwotny koszt realizacji inwestycji, według programu funkcjonalno-użytkowego, opiewał na kwotę 428 mln zł. To znacząco więcej niż fundusze zagwarantowane w ramach rządowej dotacji, wynoszącej 250 mln zł. Dlatego wprowadzana została modyfikacja projektu, która pozwoli na uzyskanie niższej kwoty, a następnie zostanie ogłoszone drugie postępowanie przetargowe. Największą część kosztów z pierwotnego zakresu inwestycji stanowiła budowa dwupoziomowego węzła na DK94. Teraz zamiast niego ma powstać wspomniane skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Dodatkowe zmiany obejmą wyłączenie z zakresu przetargu budowy trzech rond. Wykona je powiat będziński w ramach przebudowy zarządzanych przez siebie dróg, na które pozyskał pieniądze w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Ta powiatowa inwestycja będzie realizowana przy wsparciu finansowym miasta Sławków, zgodnie z zawartym listem intencyjnym o współpracy. Wszystko to pozwoli na zmniejszenie kosztów z 428 mln zł do 278 mln zł. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przekaże także miastu Sławków 600 tys. zł na wsparcie pierwszego etapu prac projektowych budowy łącznika DK94 z zespołem terminali przeładunkowych. Władze Sławkowa poszukują też innych źródeł wsparcia dla tej inwestycji, burmistrz rozmawia z właścicielami prywatnych firm. Pod koniec stycznia burmistrz Sławkowa podpisał z jedną ze spółek logistycznych porozumienie o współpracy przy tej inwestycji. Nowa droga w Śląskiem w Sławkowie to konieczność. Mieszkańcy protestują, bo tiry niszczą lokalne drogi Budowa nowego układu komunikacyjnego i łącznika DK94 z zespołem terminali przeładunkowych w Sławkowie to konieczność. Mieszkańcy i władze samorządowe Sławkowa oraz sąsiedniej Dąbrowy Górniczej zabiegały o to przedsięwzięcia od wielu lat, bo też mieszkańcy obu tych miast najbardziej cierpią dziś na braku bezpośredniego dojazdu do Euroterminala oraz stacji przeładunkowej PKP LHS. Dziś nadal setki ciężkich tirów jadą codziennie wąskimi, lokalnymi ulicami, pod oknami domostw, po odbiór towarów do Euroterminala na Grońcu i stacji przeładunkowej PKP LHS na Dębowej Górze. Nie można m.in. bezpiecznie przejść przez ulicę, jechać na rowerze, a do tego niektórym od tego ruchu popękały ściany domów. Co dwa miesiące zmienia się trasa ruchu ciężarówek dojeżdżających do zespołu terminali przeładunkowych w Sławkowie. Raz jadą przez drogi sławkowskie, potem przez ul. Strzemieszycką w Dąbrowie Górniczej. Takie zmiany wprowadzane są od sierpnia 2020 r., naprzemiennie. To efekt porozumienia prezydenta Dąbrowy Górniczej, burmistrza Sławkowa i starosty będzińskiego. Wobec ogromnego, uciążliwego ruchu tirów były protesty, blokowanie dróg. Aż w końcu udało się przekonać decydentów, że ten nowy łącznik, z dala od domów, chodników, miejskich ulic, jest po prostu najlepszym i jedynym tak naprawdę dobrym wyjściem z całej tej kłopotliwej sytuacji. Pozyskane na budowę łącznika fundusze pochodzą z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Pozwolą one rozwiązać jeden z najpoważniejszych z problemów mieszkańców Sławkowa, szczególnie rejonu ulic: Groniec, Niwa, Hrubieszowska, Kołdaczka i Wrocławska. Z drugiej strony realizacja inwestycji będzie też miała duży wpływ na przyśpieszenie rozwoju gospodarczego Sławkowa. Zgodnie z aktualną koncepcją budowy łącznika, nie jest planowany przebieg drogi przez tereny, na których znajduje się zabudowa mieszkaniowa. Nowa droga w Śląskiem w Sławkowie: trzeba wybudować ponad 8-kilometrowy odcinek Zamówienie przetargowe dotyczy „Budowy łącznika drogowego pomiędzy Drogą Krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie dla rozwoju transportu intermodalnego” w systemie zaprojektuj i wybuduj. Do wykonawcy prac będzie należało wykonanie wszelkich niezbędnych opracowań projektowych, uzyskania w imieniu i na rzecz zamawiającego koniecznych opinii i warunków technicznych, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji i zgód niezbędnych wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji ZRID. Konieczne będzie też uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. To pierwszy, ale bardzo ważny krok w realizacji tego przedsięwzięcia. Całkowita długość koniecznego do wybudowania układu drogowego to ponad 8,3 km wraz z budową połączenia (skrzyżowania zamiast kosztownego węzła) z drogą krajową nr 94. W ramach inwestycji planuje się budowę na terenie Sławkowa drogi z dwoma pasami ruchu dla połączenia drogi krajowej nr 94 z Euroterminalem z dojazdem do stacji PKP LHS Sławków. Konieczna będzie budowa wspomnianego skrzyżowania z DK94 oraz czterech obiektów inżynierskich dla przejścia nowej drogi przez istniejące linie kolejowe. Dodatkowo powstaną niezbędne skrzyżowania łącznika z istniejącymi drogami. W ramach inwestycji zostaną także przebudowane dwa istniejące już odcinki dróg, czyli droga dojazdowa do bramy głównej Euroterminala na ul. Groniec i ul. Szerokotorowa, prowadząca do stacji PKP LHS. Zaplanowane będą także inne niezbędne elementy infrastruktury drogowej, pieszej, rowerowej, odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska. Ostateczny zakres inwestycji będzie uzależniony od ofert cenowych przedstawionych w przetargu przez zainteresowanych wykonawców. Miasto na prośbę podmiotów zainteresowanych budową łącznika jako inwestycji o regionalnym znaczeniu wzięło na siebie pozyskanie pieniędzy z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Dzięki temu zapewniło na realizację przedsięwzięcia kwotę 250 mln zł. Jak podkreślają więc władze lokalne Sławkowa otwartą sprawą pozostaje więc kwestia kosztów dodatkowych, jakie związane są z zaplanowaną inwestycją. Inwestycja jest bardzo złożona, tak więc lata 2024-2025 upłyną na pracach związanych ze szczegółowym projektowaniem i uzyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń administracyjnych. W latach 2026-2027 planowane jest przeprowadzenie prac budowlanych. Remont i przebudowa głównych dróg w Sławkowie z pomocą powiatu będzińskiego Przebudowane zostaną też powiatowe ulice – Piłsudskiego, Wrocławska, Kołdaczka, Hrubieszowska, Niwa i Groniec. Na tę inwestycję samorząd Sławkowa i powiat będziński pozyskały wspólnie niemal 30 mln zł dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych. Porozumienie o współpracy przy realizacji tej inwestycji burmistrz Sławkowa i starosta będziński podpisali w grudniu 2023 roku. Przebudowa powiatowych dróg wpisuje się bowiem w kilku punktach w zakres miejskiej inwestycji związanej z budową łącznika do zespołu terminali przeładunkowych. Stąd pojawił się między innymi pomysł, by starostwo w ramach prac wykonało trzy skrzyżowania o ruchu okrężnym na swoich powiatowych drogach. Miasto zadeklarowało współpracę przy realizacji tej inwestycji i pomoc powiatowi będzińskiemu w tym zakresie, również finansową. Dzięki współpracy burmistrza Sławkowa ze starostą będzińskim i dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg zmodernizowanych zostało w ostatnich latach kilka odcinków dróg powiatowych. To ulice: Olkuska, Obrońców Westerplatte i Piłsudskiego. -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 02:34 |