![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#801
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,772 Dołączył: śro, 05 maj 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 87 ![]() |
coraz głośniej i częściej o tym śmiesznym tworze a tak w ogóle na co komu ta cała Silesia Coś trzeba robić. Możliwości rozwoju GOP jako zbioru niezależnych miast już wyczerpały się. To widać już gołym okiem. Nawet w szeroko ostatnio dyskutowanym rządowym raporcie "Polska 2030" GOP nie znalazł się wśród aglomeracji nazwanych "lokomotywami rozwoju". |
|
|
![]()
Post
#802
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 113 Dołączył: nie, 18 maj 08 Skąd: DG - Reden Nr użytkownika: 1,287 Płeć: Mężczyzna ![]() |
tylko żeby ta nowo powstała "lokomotywa rozwoju" nie rozwijała tylko biednych śląskich miast, np. Bytom, Siemianowice Śl., itp. a nasza D.G. została bez promocji
![]() |
|
|
![]()
Post
#803
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,023 Dołączył: czw, 16 lis 06 Nr użytkownika: 307 ![]() |
Prócz pompowania kasy w Eskadrę (za beznadziejne pomysły promocyjne),
nie widać innych działań w kierunku metropoli. Komu potrzebny ten cały szum wokół aglomeracji i ile to nas będzie kosztować? |
|
|
![]()
Post
#804
|
|
![]() Smokin' nigga ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,125 Dołączył: sob, 01 maj 04 Skąd: DG Centrum Nr użytkownika: 85 Płeć: Mężczyzna GG: 2275899 Tlen: vacu ![]() |
Ciekawe czy to juz oficjalne logo, czy wymysl GW. Wiadomo, ze mialy sie znalezc te elementy z tym haslem, ale nie wiem czy to juz dokladnie to. Chyba oficjalne. W PDZ były fotki z "uroczystości" podpisania umowy z Expo Silesia no i był tam Uszok z prezesem Kolportera na tle właśnie tego logo. Zresztą na stronie www też mają już to logo: ![]() Ten post edytował vacu pon, 29 cze 2009 - 10:15 |
|
|
![]()
Post
#805
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT ![]() Karta elektroniczna dowodem na istnienie metropolii Przemysław Jedlecki 2009-10-12, ostatnia aktualizacja 2009-10-12 22:16 Prezydenci 19 miast podpiszą we wtorek umowę w sprawie wprowadzenia na Śląsku i w Zagłębiu elektronicznej karty, którą zapłacimy za przejazd autobusem, wstęp do teatru, muzeum czy za parkowanie. KZK GOP obiecuje, że stanie się to już za trzy lata. Swoją kartę miejską ma już m.in. Jaworzno. Będzie ona działać w mieście do... Śląska Karta Usług Publicznych to jeden z pierwszych projektów dotyczący wszystkich miast tworzących Silesię. - To nie będzie tylko elektroniczny bilet. To coś o wiele więcej - podkreśla Roman Urbańczyk, przewodniczący Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP w Katowicach, lidera projektu. Za pomocą karty mieszkańcy będą mogli płacić nie tylko za przejazd miejską komunikacją (autobusy, tramwaje, pociągi), ale też m.in. za parkowanie, wstęp do muzeów, kin czy na baseny. Na karcie zostanie też umieszczony podpis elektroniczny, który umożliwi załatwianie urzędowych spraw za pośrednictwem internetu. Każdy z 19 prezydentów i burmistrzów będzie musiał złożyć na dokumentach aż 275 podpisów. Dlatego podpisywanie porozumienia w sprawie karty potrwa ponad godzinę. Formalności mają jednak swoją dobrą stronę. - Ten projekt to pierwszy dowód na to, że metropolia naprawdę istnieje. Do tej pory widać nas było tylko na mapie. Teraz coś zaczyna się wreszcie dziać - mówi Urbańczyk. Projekt karty jest skomplikowany. By z niej korzystać, w tramwajach, autobusach, pociągach, instytucjach kultury i urzędach będą musiały pojawić się czytniki. KZK GOP będzie musiał też zmienić swój statut, by mógło zajmować się nie tylko organizowaniem komunikacji, ale też usługami informatycznymi. Zadaniem związku będzie też organizacja sieci dystrybucji i sposobu wpłacania pieniędzy na karty. I co wreszcie najważniejsze, trzeba będzie przekonać mieszkańców, że karta, zamiast komplikować, ułatwia życie. KZK GOP musi się porozumieć jeszcze z koleją i marszałkiem, któremu podlega wiele instytucji kultury. - Rozmowy idą bardzo dobrze i wspólny bilet na komunikację miejską i pociągi może pojawić się, zanim jeszcze wprowadzimy kartę - zapewnia Urbańczyk. W projekcie ŚKUP uczestniczą także Jaworzno i Tychy, które nie należą co prawda do KZK GOP, ale są członkami Górnośląskiego Związku Metropolitalnego "Silesia". Jaworzno ma już zresztą elektroniczną kartę miejską, która zastąpiła tradycyjny papierowy bilet autobusowy i kartę biblioteczną. Warto wspomnieć, że cieszy się ona powodzeniem wśród jaworznian: w niespełna stutysięcznym mieście wydano aż 45 tys. kart. - Nasza karta będzie w użyciu, dopóki nie zacznie działać karta obowiązująca w całej metropolii - mówi Sebastian Kuś z jaworznickiego magistratu. Przetarg na system ŚKUP zostanie ogłoszony w przyszłym roku, ale już teraz KZK GOP wystąpi do marszałka województwa śląskiego z wnioskiem o unijną dotację. Wartość projektu to ponad 100 mln zł, związek liczy na 78,5 mln zł dotacji. Według planów pierwsze karty trafią do portfeli mieszkańców metropolii w 2012 roku. KZK GOP szacuje, że będzie z nich korzystać 2,5 mln osób. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#806
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
JUŻ za 3 lata? Łomatkoicórko, optymiści
![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#807
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,162 Dołączył: śro, 07 lut 07 Skąd: Gołonóg Starówka, Zagłębie Dąbrowskie Nr użytkownika: 446 Płeć: Mężczyzna GG: 11390668 ![]() |
CYTAT W projekcie ŚKUP uczestniczą także Jaworzno i Tychy, które nie należą co prawda do KZK GOP, ale są członkami Górnośląskiego Związku Metropolitalnego "Silesia". Podobno ten twór nazywa się Górnosląsko-Zagłębiowska Metropolia Silesia! -------------------- Pozdrawiam!
Marcin |
|
|
![]()
Post
#808
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 2,268 Dołączył: śro, 09 mar 05 Skąd: DG - Gołonóg Nr użytkownika: 130 Płeć: Mężczyzna GG: 3030588 ![]() |
CYTAT ![]() Projekt Metropolii zatwierdzony, czas na konsultacje 13 października, po prawie dwóch latach prac, przyjęto projekt Strategii Rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Silesia. Tym samym rozpoczęły się konsultacje społecznego, w których udział może wziąć każdy. Już 21 października o godz. 10:00, w sali konferencyjnej przy ul. 1 Maja 133 w Katowicach odbędzie się spotkanie w ramach konsultacji społecznych poświęconych projektowi Strategii Rozwoju GZM "Silesia" do 2025 r. Główny cel spotkania to dyskusja (pod kątem akceptacji lub weryfikacji zapisów zawartych w projekcie dokumentu) w odniesieniu do następujących kw - czy nakreślona w dokumencie Strategii wizja odpowiada aspiracjom rozwojowym Metropolii Silesia? - czy ustalenia strategiczne w pełni odzwierciedlają aspiracje i dążenia Metropolii Silesia w założonym horyzoncie czasowym? - czy zaproponowane działania inwestycyjne i nieinwestycyjne - do realizacji lub koordynacji przez GZM - wymagają uzupełnienia? Według wypracowanych projektów, do 2025 Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia Silesia: - będzie ubiegała się o organizacje Wystawy Światowej Expo po roku 2015; - opracuje Metropolitarny program polityki zdrowotnej; - zbuduje sieć Międzynarodowych Dworców Autobusowych; - zbuduje Szybką Kolei Regionalną (Tychy-Katowice-Bytom-Pyrzowice); - zmodernizuje infrastrukturę tramwajową; - zbuduje dalszy ciąg DTŚ (m.in. Katowice-Mysłowice-Dąbrowa Górnicza oraz Katowice-Siemanowice-Czeladź). - będzie ubiegała się o Europejską Stolicę Kultury (Katowice jako lider); - przebudowę zabytkowego Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej w dwóch etapach; - stworzy ośrodek akademicki w Dąbrowie Górniczej; - zbuduję drogę łączącą Podstrefę Sosnowiecko-Dąbrowską z S1, Euroterminalem w Sławkowie; - utworzy regionalny ośrodek transferu technologii na bazie centrum targowo-wystawienniczego w Sosnowcu; - zbuduje salę koncertową w Sosnowcu; - przebuduje drogę DK86 na odcinku od granicy Katowic do obwodnicy Siewierza; - zbuduje drogę łączącą 11-tego Listopada z drogą krajową S1 w Sosnowcu - przebuduje stadion w Sosnowcu; - rozbuduje sosnowieckiego Egzotarium; - zrewitalizuje KWK Saturn oraz Stare Miasto w Czeladzi; Realizacja zapisów strategii ma uczynić aglomerację atrakcyjnym i nowoczesnym miejscem o rozwiniętej gospodarce i dobrych warunkach do życia. Projekt wylicza zadania podnoszące konkurencyjność metropolii, poprawiające jakość transportu publicznego i sieci drogowej, a także przedsięwzięcia w obrębie ochrony środowiska. W/w wymienione założenia to kluczowe przedsięwzięcia dla Zagłębia Dąbrowskiego, ale także dla całego województwa. Czy jednak do 2025 roku uda się zrealizować wszystkie projekty? GazetaSosnowiec.pl Dodatkowo mamy dokumenty: STRATEGIA ZAŁĄCZNIK 1 ZAŁĄCZNIK 2 ZAŁĄCZNIK 3 ZAŁĄCZNIK 4 STRESZCZENIE RAPORT Dokumenty trzeba przeczytać zdecydowanie. Natomiast rzuca się w oczy fakt braku SKR z Kato do DG i trochę dziwi fakt drugiej odnogi na DTŚ. Nigdy o takim pomyśle nie słyszałem. Ciekaw jestem także stwierdzenia ośrodek akademicki. Znaczy co, drugie Gliwice? Trzeba jednak przeczytać dokumenty, wtedy możemy porozmawiać o faktach. Swoją drogą uwagi dotyczące projektu można zgłaszać w internetowym formularzu, wystarczy kliknąć tutaj. Ten post edytował kwintosz sob, 17 paź 2009 - 13:44 -------------------- "(...) When you love a woman you tell her that she's really wanted
When you love a woman you tell her that she's the one (..)" |
|
|
![]()
Post
#809
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 2,625 Dołączył: śro, 13 lip 05 Skąd: Mydlice Południe Nr użytkownika: 152 Płeć: Mężczyzna GG: 7413760 ![]() |
Jest tam SKR na trasie "Dąbrowa Górnicza - Sosnowiec - Katowice - Gliwice" (załącznik 4) tzw wschód-zachód.
Co do DTŚki jak widać na tym samym załączniku ma trochę tych odnóg... dziwne. Jeszcze będzie tak, że zrobią wszystkie tylko nie do DG... Za to załącznik 2: * Przebudowa PKZ - 1. etap: przebudowa podjazdów, przybudówek i tarasów przy elewacjach bocznych, 2. etap: przebudowa i termomodernizacja budynku * Ośrodek Akademicki - "Stworzenie ośrodka akademickiego (uczelni technicznej) w oparciu o kompleks ZSZ Sztygarka wraz z rewitalizacją obiektu w DG * Budowa Ośrodka Szkolno Wychowawczego -------------------- 33001,04 |
|
|
![]()
Post
#810
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,944 Dołączył: śro, 16 lis 05 Skąd: Gołonóg(czasami) Katowice (na stałe) Nr użytkownika: 169 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Heh Politechnika w DG jest nadal o ile się nie mylę - obecnie wydział Chemiczny a był MT....sam tam zaczynałem, jednak to była tylko filia, a przydało by się w DG mieć swoją uczelnię państwową - bo prywatnych mamy już co najmniej dwie (WSB i WSPS)
|
|
|
![]()
Post
#811
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
tez bedzie lacznica DK94 z terminalem, jak mialo byc na poczatku, z S1 sopiero w planach byla znacznie pozniej.
Skopiowali prawo wszystko ze swoich roznych programow (miejskich lub wojewodzkich), co i tak bylo w planach miast i na to potrzebowali 2 lata. A z finansowaniem i tak pewnie niejasne i wyglada na to ze przez miasta. Oby walczyli wspolnie o dofinanswania. Fajne sa tylko te wspolne zestawienia,mapki i to ze zebrali to razem. CYTAT zaglebie.info
Co z Metropolii dla Zagłębia? Górnośląska-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła strategię swojego rozwoju do 2025 roku. Na co mogą liczyć miasta Zagłębia Dąbrowskiego? Prezentujemy wykaz inwestycji na terenie naszego regionu .21 października o godz. 10:00, w sali konferencyjnej przy ul. 1 Maja 133 w Katowicach odbędzie się spotkanie w ramach konsultacji społecznych poświęconych temu projektowi. Działania kluczowe dla rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do realizacji lub koordynowania przez GZM. 1.Budowa Szybkiej Kolei Regionalnej na kierunku wschód-zachód (Dąbrowa Górnicza -Sosnowiec-Katowice, Gliwice 2.Budowa Drogowej Trasy Średnicowej na odcinkach: -Katowice-Mysłowice-Dąbrowa Górnicza -Katowice (Al. Korfantego) – Siemianowice Śl. – Czeladź, do skrzyżowania z drogą DK 94 w Siemianowicach Śl. w rejonie KSSE. Działania kluczowe dla rozwoju Metropolii zgłoszone przez poszczególne miasta GZM do realizacji przez te miasta lub inne jednostki. 1.Przebudowa zabytkowego Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej - dziedzictwa kulturowego Zagłębia Dąbrowskiego: Etap I - przebudowa podjazdów, przybudówek i tarasów przy elewacjach bocznych. Etap II - przebudowa i termomodernizacja budynku. 2.Stworzenie ośrodka akademickiego (uczelni technicznej) w oparciu o kompleks ZSZ Sztygarka wraz z rewitalizacją obiektu w Dąbrowie Górniczej; 3.Budowa Ośrodka Szkolno-Wychowawczego z kompleksem sportowym dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w Dąbrowie Górniczej 4. Realizacja przedsięwzięcia „Gospodarcza Brama Śląska Etap I - Uruchomienie Zagłębiowskiej Strefy Gospodarczej – projekt realizowany m.in. przez miasta: Jaworzno, Sosnowiec oraz gminy: Będzin i Czeladź. 5.Rozbudowa Expo Silesia w Sosnowcu. 6.Przebudowa drogi DK-94 na odcinku Sosnowiec (przy centrum wystawienniczym EXPO- SILESIA) – Dąbrowa Górnicza – Będzin – Czeladź – Siemianowice Śląskie – Piekary Śląskie – Bytom (do drogi DK 79 – ul. Jana Pawła II w Bytomiu) oraz zaliczenie tej drogi do dróg ekspresowych w granicach wymienionych miast. 7.Budowa drogi łączącej KSSE Podstrefę Sosnowiecko-Dąbrowską z S-1, Euroterminalem w Sławkowie i DK-94. 8.Modernizacja Drogi Krajowej nr 79 (DTŚ Katowice – Dąbrowa Górnicza) 9.Rozbudowa Miejskiego Zakładu Przetwarzania Odpadów Komunalnych „Lipówka II” w Dąbrowie Górniczej polegająca na budowie instalacji do produkcji paliwa alternatywnego. 10.Rozwój infrastruktury aktywnych form turystyki i rekreacji – Centrum Sportów Letnich i Wodnych POGORIA w Dąbrowie Górniczej - ETAP I 11.Rozbudowa stadionu miejskiego Damel w Dąbrowie Górniczej. Działania uzupełniające dla rozwoju Metropolii zgłoszone przez poszczególne miasta GZM do realizacji przez te miasta lub inne jednostki 1.Budowa inkubatora nowych technologii wraz z parkiem naukowo-technologicznym na terenie Dąbrowskiej Strefy Aktywności Gospodarczej /Tucznawa B/ w Dąbrowie Górniczej 2.Rozwój Sosnowieckiego Parku Naukowo-Technologicznego w Sosnowcu 3.Utworzenie regionalnego ośrodka transferu technologii na bazie centrum targowo-wystawienniczego w Sosnowcu 4.Rozwój społeczeństwa informacyjnego w Zagłębiu Dąbrowskim (rozwój infrastruktury i e-usług) – projekt realizowany przez gminy: Sosnowiec , Dąbrowa Górnicza, Jaworzno, Będzin, Czeladź, Siewierz, Sławków, Zawiercie, Powiat Będziński oraz Powiat Zawierciański 5.Budowa sali koncertowej w Sosnowcu 6.Przebudowa drogi DK-86 na odcinku od granicy z miastem Katowice do obwodnicy Siewierza (poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu i przejezdności przez miasta w ramach sieci TEN-T) 7.Budowa drogi łączącej ul. 11-tego Listopada z drogą krajową S-1 w Sosnowcu 8.Przebudowa układu drogowego północ-południe w Sosnowcu (ul. Wojska Polskiego, ul. 11-tego Listopada, Braci Mieroszewskich) wraz z przebudową skrzyżowań. 9.Przebudowa linii kolejowej E65 na odcinku Katowice-Sosnowiec-Zawiercie. 10.Budowa systemu gospodarki odpadami w Sosnowcu. 11.Przebudowa stadionu w Sosnowcu 12.Budowa Parku Karbońskiego w Sosnowcu 13.Rozbudowa Egzotarium w Sosnowcu. Działania o charakterze ponadlokalnym, planowane do realizacji przez miasta ościenne Metropolii - mimo, że aktualny stan prawny nie pozwala na włączenie w struktury Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii miast stanowiących siedziby powiatów ziemskich 1.Rewitalizacja KWK Saturn w Czeladzi 2.Budowa drogi Katowice-Siemianowice Śl.-Czeladź z włączeniem do drogi krajowej 94 i 86 w Będzinie z punktem przesiadkowym w Czeladzi, z możliwością budowy równolegle linii tramwajowej bądź autobusu szynowego. 3.Rewitalizacja Starego Miasta w Czeladzi 4.Rewitalizacja robotniczych osiedli mieszkaniowych w Czeladzi -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#812
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT ![]() Tysiące ludzi uciekną z metropolii Silesia Przemysław Jedlecki 2009-10-18, ostatnia aktualizacja 2009-10-18 17:17 W dwa lata po założeniu Górnośląskiego Związku Metropolitalnego wciąż czujemy się przede wszystkim związani z własnym miastem, a nie z metropolią - wynika z opracowanej właśnie przez naukowców przy pomocy samorządowców strategii GZM. Ten dokument to na razie chyba największy sukces związku Autorzy wymienili wady i zalety, a także szanse i zagrożenia, przed którymi stoi metropolia górnośląska. Choć stojącym codziennie w korkach kierowcom pewnie trudno w to uwierzyć, wśród atutów wskazano np. dwupasmowe drogi. Mocną stroną metropolii są też według strategii: rozbudowana, choć zniszczona, sieć połączeń kolejowych, służba zdrowia (62 szpitale i kliniki), piękne zabytki, dobre instytucje kultury, a także trzy międzynarodowe lotniska w promieniu 100 kilometrów (oprócz Pyrzowic to krakowskie Balice oraz czeska Ostrawa). Na niekorzyść metropolii przemawiają z kolei: brak wspólnego biletu na całą komunikację miejską (pociąg, tramwaj, autobus), brak dworców autobusowych, a także rywalizacja i konflikty pomiędzy poszczególnymi miastami. Rzeczywiście, w ostatnim czasie głośno było np. o tym, jak Sosnowiec rywalizował z Katowicami o międzynarodowe targi, a Katowice zazdrościły Gliwicom planów wybudowania hali sportowej większej od Spodka. Okazuje się, że mieszkańcy Sosnowca, Katowic czy Chorzowa wciąż czują się związani przede wszystkim z własnym miastem. A metropolia? To coś abstrakcyjnego, bez znaczenia dla życia zwykłych ludzi. W dodatku w ciągu najbliższych 15 lat łączna liczba mieszkańców 14 miast metropolii spadnie z obecnych 1,97 miliona aż o ponad 370 tysięcy. Powód? Coraz więcej ludzi, zwłaszcza młodych, wyjeżdża. Prof. Marek Szczepański, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego i współautor strategii, jest przekonany, że jednym z najpoważniejszych wyzwań, przed którymi stają regionalni politycy, jest zatrzymanie ludzi na miejscu. Muszą sprawić, by chciało się tu żyć. Jak? Według autorów strategii do 2025 roku należy zbudować sieć Międzynarodowych Dworców Autobusów oraz Szybką Kolei Regionalną z Dąbrowy Górniczej do Gliwic i z Tychów do Pyrzowic, wprowadzić wspólny bilet na komunikację we wszystkich miastach, zmodernizować tramwaje, a Drogową Trasę Średnicową przedłużyć do Dąbrowy Górniczej i Jaworzna. GZM powinien też zarządzać najważniejszymi drogami w miastach, a Katowice mają starać się o miano Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku, ma powstać internetowy przewodnik po całej metropolii. Inny pomysł to budowa interaktywnego muzeum techniki, a być może nawet astronautyki, GZM ma też uruchomić programy stypendialne dla zdolnej młodzieży, promować się w kraju i za granicą. Metropolia ma mieć własne stanowiska na wystawach EXPO w Korei i Włoszech. Zrodził się też pomysł starania się o taką wystawę po 2015 roku. - Trzeba wyznaczać sobie ambitne cele, które pokażą, że nie jesteśmy już regionem węgla i stali i mamy się czym chwalić. Samo staranie się o takie wydarzenia ma ogromne znaczenie promocyjne - wyjaśniają twórcy strategii. Do strategii wpisano też pomysły bardziej przyziemne: rewitalizację śródmieść miast, wybudowanie placów czy deptaków. Trzeba będzie też coś zrobić z blokowiskami z wielkiej płyty. Ma powstać program rewitalizacji takich osiedli. Wszystko koordynować ma zarząd GZM. Prezydenci przyznają, że dziś nie ma pewności, które z zapowiadanych projektów zostaną zrealizowane. - To mieszanka rzeczy realnych w krótkim czasie i takich, o których myślimy w perspektywie kilkunastu lat - mówi Kazimierz Górski, prezydent Sosnowca. Przyznaje, że na liście projektów nie ma zbyt wielu takich, które GZM chce zrealizować wyłącznie z pieniędzy miast, albo z własnych. Pieniądze mają pochodzić głównie z unijnych dotacji. - To dlatego, że brak nam partnerów biznesowych, z którymi można robić duże inwestycje - mówi Górski. W środę w Katowicach odbędą się społeczne konsultacje projektu strategii. Początek o godz. 10 w biurowcu przy ul. 1 Maja 133. Wedlug tej strategii w Jaworznie i DG spadek najmniejszy. Ale te wszystkie prognozy to wrozenie. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#813
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 962 Dołączył: śro, 31 sty 07 Skąd: D.G. Mydlice Północ Nr użytkownika: 432 Płeć: Mężczyzna ![]() |
ROTFL! Nic, tylko klaskać i czekać na CUD!
![]() Kaktus mi na ręce wyrośnie za te 15 lat, jak to wszystko, co wymienione wyżej powstanie. Nawet połowa z tego jest mało prawdopodobna ![]() |
|
|
![]()
Post
#814
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT ![]() ![]() Silesia, czyli nasze marzenia o potędze Justyna Przybytek, Piotr Kanikowski Dzisiaj 08:15:27 , Aktualizacja dzisiaj 08:48:33 To sen o potędze regionu, w którym mieszkają prawie 2 miliony ludzi. Ta wizja ma ludzi porwać, działać na ich wyobraźnię - tak prof. Marek Szczepański, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego, opisywał w środę j projekt, który pod jego kierunkiem przygotowała grupa kilkudziesięciu śląskich naukowców. Na specjalnej konferencji w Katowicach zaprezentował go przedstawicielom organizacji pozarządowych, naukowcom i mieszkańcom 14 śląskich miast, które wchodzą w skład Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Na podstawie tego projektu za 15 lat na Śląsku i w Zagłębiu ma powstać Metropolia Silesia - potężny organizm gospodarczy, społeczny i ośrodek kulturalny, zdolny rywalizować nie tylko z Warszawą, ale i z największymi metropoliami Europy. To może być przedsięwzięcie na miarę budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego czy portu w Gdyni w 20-leciu międzywojennym. Po raz pierwszy powstał regionalny plan rozwoju, który obejmuje tak wiele miast we wszystkich dziedzinach życia. Z "Projektu Strategii Rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Silesia do 2025 r." dowiadujemy się np., gdzie w regionie mają powstać nowoczesne drogi, że na miejscu dawnej kopalni Szombierki w Bytomiu będzie park rekreacyjny, na Kanale Gliwickim znów pojawią się barki, w Dąbrowie Górniczej powstanie ośrodek akademicki, a w Katowicach - Centrum Informatyczne i nowoczesna Biblioteka Akademicka dla Uniwersytetu Śląskiego i Akademii Ekonomicznej. Miasta metropolii mają połączyć dziesiątki nowych linii autobusowych i tramwajowych, w których będzie obowiązywał jeden bilet. Ta wizja nie wszystkim się podoba. Zdaniem Macieja Borsy, prezesa oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich, nie potrzeba metropolii, aby realizować ambitne cele. - To mnożenie biurokracji, a tej strategii brak relacji korzyści do kosztów - mówi. Prof. Szczepański broni się: - Nie jestem mitomanem, nie tworzymy mitologii o metropolii. Naszą powinnością jest diagnoza zagrożeń. Jeśli człowiek nie ma pragnień i wyobrażeń, to nie ma szans, że one kiedykolwiek się spełnią. Metropolia to skok cywilizacyjny w ciągu 15 lat Już na początku przyszłego roku prezydenci 14 miast należących do Górnośląskiego Związku Metropolitalnego (zobacz grafika obok) będą głosowali nad projektem, dzięki któremu w ciągu najbliższych lat nasz region ma szansę dokonać prawdziwego skoku cywilizacyjnego. Projekt rozwoju GZM i przekształcenia go do 2025 r. w Metropolię Silesia przygotowała grupa śląskich naukowców i ekspertów pod kierunkiem prof. Marka Szczepańskiego, socjologa z Uniwersytetu Śląskiego. - Megalomańsko powiem, że jesteśmy największym miastem w Polsce - komentuje prof. Szczepański. Jego strategia ma być dla regionu kluczem do sukcesu, bo właśnie dzięki zdefiniowanej w nim wizji rozwoju regionu będziemy mogli ubiegać się, głównie w Unii Europejskiej, o pieniądze na konkretne inwestycje. Piotr Popiel, dyrektor biura GZM, który współpracował ze Szczepańskim przy przygotowywaniu projektu, uważa że tak kompletnego planu rozwoju nie ma żaden inny, aspirujący do statusu metropolii region. Silesia ma się rozwijać w dwóch kierunkach: poprzez inwestycje obejmujące całą metropolię oraz poprzez rozwój poszczególnych miast członkowskich. Tym, co zintegruje i rozpędzi metropolię, będą nowoczesne połączenia dróg, spójny transport i komunikacja. Powstanie więc sieć Międzynarodowych Dworców Autobusowych i szybka kolej regionalna wschód-zachód, biegnąca przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Katowice i Gliwice. Będzie też szybkie kolejowe połączenie Tychów z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowi- cach linią przez Katowice i Bytom. Unowocześnione zostaną także linie tramwajowe i trolejbusowe, a Drogowa Trasa Średnicowa zostanie rozbudowana na czterech odcinkach: w kierunku Dąbrowy Górniczej, Jaworzna, Czeladzi i Gliwic. Katowice zyskają natomiast zachodnią obwodnicę. - Kapitalne znaczenie będzie tu miał jeden bilet, który pozwoli pasażerowi wsiąść do autobusu w Jaworznie i z przesiadkami trafić do Tychów - twierdzi prof. Szczepański. Spory wpływ na sukces lub klęskę metropolii będzie też miał jej wizerunek. Zabiegając o prestiż, GZM zamierza rozpocząć starania o organizację Wystawy Światowej EXPO po 2015 roku. Silesia ma być kojarzona z miejscem, w którym żyją ludzie twórczy, z pomysłami, niebojący się wyzwań, otwarci na nowości i chłonni wiedzy. Dlatego sporo pieniędzy i wysiłku pójdzie na rozwój nauki i na przedsięwzięcia kulturalne. W Dąbrowie Górniczej w oparciu o kompleks Zespołu Szkół Zawodowych Sztygarka powstanie techniczny ośrodek akademicki, w Katowicach będzie wielkie centrum kongresowe oraz informatyczne, a także nowoczesna biblioteka akademicka. Z kolei w Siemianowicach Śląskich-Michałkowicach powstanie Park Tradycji Górnictwa i Hutnictwa, zaś w Piekarach Śląskich Kopiec Wyzwolenia, służący za miejsce rekreacji. Zostanie także opracowany internetowy przewodnik po atrakcjach kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych metropolii. W strategii przewidziano stworzenie ośrodków kultury regionalnej czy uruchomienie programu stypendialnego dla najzdolniejszych uczniów i studentów. - Nie zawsze wiemy, dlaczego młodzi ludzie studiują poza Śląskiem i mimo znakomitego zaplecza naukowego wyjeżdżają do Warszawy, czy Krakowa. Na pewno nie jesteśmy skazani na ten exodus. To zadanie metropolii. Fundusz stypendialny adresowany do tych, którzy chcą tu zostać i którym gwarantujemy miejsce pracy, może być dobrym sposobem na zachętę- przekonuje dr Maria Zrałek z Uniwersytetu Śląskiego, przy opracowywaniu strategii konsultująca zagadnienia społeczne. Zespół prof. Szczepańskiego zdiagnozował słabe punkty każdego z 14 miast metropolii i na tej postawie określił dziedziny, w której te miasta powinny szczególnie się podciągnąć. I tak Jaworzno ma wybudować sobie centrum miasta z prawdziwego zdarzenia, Chorzów powinien mieć więcej mieszkań i szkół na wyższym poziomie, a Katowice muszą zadbać o wyższą jakość życia mieszkających tu ludzi (usługi, kultura, rozrywka, komunikacja). Musi tak się stać, by miasto, które na razie nie ma nawet porządnego rynku, urosło do rangi serca europejskiej metropolii. W Mysłowicach trzeba przede wszystkim zadbać o transport, w Tychach mocniej wspierać biznes, a w Sosnowcu lepiej zatroszczyć się o zdrowie i edukację mieszkańców. Te i inne strategiczne wskazówki mają się przełożyć na konkretne inwestycje. Gliwice planują budowę hali widowiskowo-sportowej Podium oraz rozbudowę portu rzecznego. Dąbrowa Górnicza chce mieć ośrodek szkolno-wychowawczy dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, a w Zakładzie Przetwarzania Odpadów Komunalnych produkować paliwo alternatywne. Bytom stawia z kolei na reaktywację Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej i rewitalizację terenu po byłej kopalni Szombierki, by utworzyć w tym miejscu zespół parkowy. Z kolei Świętochłowice zapowiadają modernizację stadionu żużlowego, a Sosnowiec budowę sali koncertowej. - Zależy nam na konkurującej współpracy, czyli miasta zachowują swoją autonomię i rywalizują ze sobą - tego nie da się uniknąć - ale jednocześnie współpracują na rzecz interesu metropolii - dodaje prof. Szczepański. Rzecz jednak w tym, że żaden z tych pomysłów nie zostanie zrealizowany bez zaangażowania mieszkańców miast wchodzących w skład GZM. Tymczasem dziś tylko 11 proc. z nich interesują sprawy lokalne. - Chcemy, aby ten odsetek zwiększył się o połowę, do około 22 procent - mówi Szczepański. Ta społeczna stagnacja jest dziś jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla przyszłości regionu. Do tego dochodzi chaos komunikacyjny i przestrzenny, a także brak inwestycji i zanieczyszczone środowisko. W efekcie ludzi w regionie zamiast przybywać - jest coraz mniej. - W ciągu 15 lat miasta GZM opuści ok. 370 tys. osób. By ludzi zatrzymać, trzeba sprawić, aby chcieli tu mieszkać - twierdzi Szczepański. W 2004 roku co czwarty mieszkaniec województwa będzie miał więcej niż 65 lat . Metropolia ma więc zaspokajać potrzeby swojego starzejącego się społeczeństwa, m.in. przez budowę Centrum Geriatrycznego, czy rozwijanie Uniwersytetów Trzeciego Wieku. W Silesii musi też nastąpić zmiana struktury zatrudnienia. Gdy w nowoczesnych metropoliach w usługach pracuje 80 proc. ludności, w naszej tylko 58 proc. Rozwój usług oznacza też zmianę wizerunku Śląska. Jednak powinna ona następować powoli, bo - jak zaznacza Jerzy Kolasa, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Katowicach - w górnictwie nadal pracuje ok. 115 tysięcy mieszkańców województwa. Strategia rozwoju Metropolii Silesia rodziła się prawie dwa lata Prace nad strategią rozwoju Górnośląskiego Związku Metropolitalnego Silesia ruszyły dwa lata temu. Teraz są już na finiszu. Tworzenie strategii przebiegało w trzech fazach. Pierwsza to opracowanie założeń do strategii i przeprowadzenie warsztatów z przedstawicielami wszystkich miast członkowskich. Wybrano też konsultantów, którzy zajęli się opracowaniem poszczególnych obszarów strategicznych (transport i komunikacja, kapitał ludzki, środowisko, gospodarka i zarządzanie). Druga faza to stworzenie z poszczególnych opracowań wersji roboczej dokumentu i poddanie korekcie urzędnikom miast GZM oraz konsultantom. Projekt strategii został upubliczniony na stronach internetowych i w końcu ustalono jego wersję ostateczną, którą 13 października zaakceptował zarząd GZM (w jego skład wchodzą prezydenci siedmiu miast: Katowic, Chorzowa, Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Sosnowca, Świętochłowic oraz Tychów). 15 października rozpoczęły się obowiązkowe dla tego typu przedsięwzięć konsultacje społeczne. Publiczna dyskusja nad projektem potrwa do 4 grudnia. W tym czasie każdy zainteresowany projektem może zgłosić do niego swoje uwagi, między innymi za pośrednictwem formularza, który znajduje się na stronie internetowej: www.gzm.org.pl. Krytyczne uwagi będą analizowane i wprowadzane do projektu, który uzupełniony ponownie trafi do rąk prezydentów miast członkowskich. Ostateczna wersja dokumentu musi jeszcze zostać przyjęta przez zgromadzenie związku, co ma nastąpić na początku przyszłego roku. W stronę Krakowic Z prof. Markiem Szczepańskim, głównym autorem strategii rozwoju Metropolii Silesia, rozmawia Justyna Przybytek Jaki jest sens tworzenia Metropolii Silesia? Przyszłe cywilizacje, przy pełnym szacunku dla wsi, będą się rozwijały wokół metropolii. To one są osią napędzającą rozwój regionów. W przyszłości w Polsce będą się liczyć dwie metropolie: "Łodziawa", obejmująca tereny na osi Warszawa-Łódź, oraz "Krakowice", na osi Kraków-Katowice. Powstanie silnej metropolii z 14 miast to marginalizacja znaczenia pozostałych miast województwa? Metropolia poradzi sobie bez województwa. Ale w drugą stronę to tak nie działa: województwo nie poradzi sobie bez metropolii. Struktury związku będą otwarte dla miast aspirujących do zostania członkiem GZM. Metropolia będzie też otwarta na współpracę. Kiedy będą realizowane kolejne punkty strategii? Niektóre inwestycje już są, większość powinna rozpocząć się przed 2015 rokiem. A co jeśli zabraknie porozumienia między władzami poszczególnych miast? Tak już bywało. Tak bywało bardzo często. Prezydenci to 14 różnych osobowości i temperamentów, ale strategia ma być płaszczyzną ich porozumienia. Kto tu ma walczyć? Z Maciejem Borsą, prezesem śląskiego oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich, rozmawia Justyna Przybytek W trakcie konsultacji społecznych nad strategią GZM skrytykował pan zarówno dokument, jak i GZM. Idee powstania strategii są szczytne, bo jej rola to zbudowanie pola do dalszej walki, ale pytanie brzmi: kto ma walczyć? Mówimy o związku i o pewnych strukturach, ale nie o konkretnych podmiotach. Nie potrzeba struktur GZM do realizacji celów zapisanych w strategii. A do tworzenia metropolii? Mówimy o metropolii, której jeszcze nie ma. Na początek warto rozgraniczyć, co robimy wspólnie, a gdzie odbywa się konkurencja. Na razie prezydenci miast członkowskich GZM konkurują o partykularne interesy. Taka strategia jest bez szans, podobnie jak w piłce nożnej - jeśli pomocnik trzyma piłkę, ale nie poda jej napastnikowi, to gola nie będzie. Więc problemem jest brak dobrej woli? Tej autentycznej woli do działania brakuje - a to dlatego, że problemy, z którymi borykają się miasta, jeszcze nie są tak znaczne, żeby mieszkańcy powiedzieli, że mają dość. Na razie problemy jeszcze się nie kumulują. Owszem, upada centrum Katowic, ale za to w pobliżu powstaje coś innego. Działania kluczowe dla rozwoju Metropolii Silesia zgłoszone przez poszczególne miasta GZM ![]() 1 – Stworzenie ośrodka akademickiego w oparciu o kompleks ZSZ Sztygarka wraz z rewitalizacją obiektu 2 – Rewitalizacja Radiostacji Gliwice 3 – Modernizacja hali widowiskowo-sportowej „Spodek” 4 – Budowa hali widowiskowo-sportowej „Podium” 5 – Budowa Centrum Informatycznego 6 – Odtworzenie funkcji transportowych na Kanale Gliwickim i Odrze 7 – Budowa lądowiska dla helikopterów na potrzeby Centrum Leczenia Oparzeń 8 – Rewitalizacja terenu po KWK Szombierki – utworzenie zespołu parkowego z funkcją sportowo-rekreacyjną 9 – Budowa hali sportowej 10 – Budowa Parku Tradycji Górnictwa i Hutnictwa w Michałkowicach 11 – Rewitalizacja „Kopca Wyzwolenia” 12 – Budowa Biblioteki Akademickiej Uniwersytetu Śląskiego i Akademii Ekonomicznej 13 – Reaktywacja Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej wraz z rewitalizacją przyległych terenów (Bytom, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie) 14 – Budowa zachodniej obwodnicy miasta -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#815
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,023 Dołączył: czw, 16 lis 06 Nr użytkownika: 307 ![]() |
Ośrodek akademicki w Sztygarce? Państwowy czy też prywatny?Dziś aktor Karolak rzucił w eter luźną uwagę odnośnie Śląska:"Chcecie się od Polski odłączyć". Tak nas w kraju postrzegają po wieloletnich wypowiedziach Kutza i działaniach Ruchu Autonomii Śląska. Nie dziwią nas niestety takie wypowiedzi rodaków. Zdecydowanie jako Zagłębianie nie chcemy być z separatystycznym Śląskiem kojarzeni!
|
|
|
![]()
Post
#816
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT Danina składana GZM wzrasta o 100 proc. JL / sosnowiec. info.pl Składka na rzecz Górnośląskiego Związku Metropolitalnego wzrośnie w przyszłym roku o 100 proc. Zamiast 1 zł (jednego złotego) od każdego mieszkańca miasta członkowskiego, składka będzie wynosić 2 zł.(...) CYTAT ![]() Metropolię musimy pokochać Teresa Semik Wczoraj 00:05:22 , Aktualizacja dzisiaj 23:19:33 Górnośląski Związek Metropolitalny skupia 14 sąsiadujących ze sobą miast, a każde ciągnie w swoją stronę. Nawet jak powstała ciekawa idea turystyki tramwajowej i szlaku tramwajowego, który od Dąbrowy Górniczej zaprowadziłby nas aż za Gliwice, to nie pytając nikogo o zdanie Gliwice zlikwidowały tramwaje u siebie. Nie tak dawno spierały się Katowice z Sosnowcem, gdzie mają być imprezy targowe. Gdyby nie zdecydowana postawa minister Bieńkowskiej, mogłoby nam przepaść pół miliarda darmowych pieniędzy na spalarnie. Samorządy wcale się nie spieszyły, by wspólnie problem śmieci rozwiązać i zgarnąć unijne fundusze. - Aglomeracja śląska jest skazana na współpracę. Nie ma innego wyjścia - mówił prof. Jerzy Regulski podczas wczorajszej konferencji "Od miasta do metropolii", zorganizowanej w Katowicach przez Górnośląski Związek Metropolitalny. Samorządowcom z woj. śląskiego od dawna opowiadają o tworzeniu silnej metropolii, umocowanej także w prawie, ale więcej w tych pragnieniach jest jałowej debaty niż czynów. Jedyne porozumienie gmin z 1992 roku, w efekcie którego powstał Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, dowodzi, że tego typu organizacje działają ociężale i mało skutecznie. KZK GOP skupia 25 gmin, a jego roczny budżet wynosi 500 mln złotych. Dochodzi do absurdów, na które zwrócił uwagę były wojewoda, dr Tomasz Pietrzykowski. Komunikacją autobusową w śląskiej aglomeracji zajmuje się związek gmin, a komunikacją szynową - samorządowe władze wojewódzkie. Zintegrowanego systemu jak nie było, tak nie ma. - Polacy nie umieją ze sobą współpracować, a najgorszym naszym wrogiem jest zawsze najbliższy sąsiad - mówi profesor Regulski, ekonomista i ekspert z zakresu samorządu terytorialnego. - Najlepszy sposób na teściową, to ją pokochać, bo ona zawsze będzie. Na Śląsku też zawsze będą ze sobą sąsiadować miasta, więc muszą współpracować. Trzeba tylko stworzyć im ramy prawne. Tych, którzy nie będą chcieć tej współpracy, trzeba będzie do niej przymusić. Słabością zwykłych związków komunalnych jest to, że są one dobrowolne. Doktor Pietrzykowski porównuje ich sytuację do małżeństwa i związku nieformalnego. Ten ostatni nie sprzyja dalekosiężnym planom. Przymusić do współdziałania samorząd można tylko ustawowo. Próby stworzenia ustawy metropolitalnej podejmowane są od 2007 roku, ale zostały zniweczone, bo rozbiły się o nazewnictwo - co jest konurbacją, aglomeracją i metropolią. - Nie wywołujmy konfliktów z nieistotnych powodów - przestrzega prof. Regulski. - Nieważna jest nazwa. Ważne są cele, jakie stawiają sobie sąsiadujące miasta i jakie swoje kompetencje chcą przekazać. Ostatni projekt ustawy przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w maju br. Unika słowa metropolia, które wywołało tyle kontrowersji. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#817
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT ![]() Marszałek województwa broni aglomeracji Monika Chruścińska Wczoraj 08:44:25 , Aktualizacja wczoraj 11:41:49 Bogusław Śmigielski, marszałek woj. śląskiego, chce wzmocnienia aglomeracji. Napisał do premiera Donalda Tuska list, w którym sprzeciwia się usunięciu z projektu Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego zapisów dotyczących znaczenia i funkcji Aglomeracji Górnośląskiej. Śmigielski uważa za niewłaściwe plany ograniczenia wsparcia finansowego jedynie dla ośrodka metropolitalnego Warszawy oraz stolic pozostałych regionów. Marszałek podkreśla, że Katowice są tylko jednym z 14 miast aglomeracji. Wspieranie przez rząd tylko stolicy regionu mija się z celem. Katowice są powiązane z innymi miastami. Skierowanie dodatkowych środków tylko do tego miasta uniemożliwi realizację kompleksowych, dużych przedsięwzięć i ich finansowanie w ramach kontraktów terytorialnych. Zdaniem marszałka Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego w planowanym kształcie nie tylko nie pomoże, ale dodatkowo utrudni zarządzanie rozwojem naszej aglomeracji. Ta bowiem wymaga specjalnych rozwiązań ustawowych w tym zakresie, nieprzyjętych do tej pory przez rząd i parlament. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#818
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT ![]() Śląskiej metropolii nie będzie, bo nikomu nie zależało Przemysław Jedlecki 2009-12-06, ostatnia aktualizacja 2009-12-06 21:58 Niedługo rząd zdecyduje, że w Polsce będzie tylko jedno miasto metropolitalne, a będzie nim Warszawa. I to dla niej prawdopodobnie powstanie specjalny program rozwoju. Dlaczego przeciwko takiemu rozwiązaniu protestuje tylko marszałek województwa i w dodatku po terminie? Chodzi o Krajową Strategię Rozwoju Regionalnego na lata 2010-2020, którą przygotowuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Ma stworzyć jasne reguły podziału unijnych pieniędzy, które w przyszłości dostaną poszczególne regiony, a co za tym idzie - pokazywać najsłabsze strony województw, tak by było wiadomo, nad czym muszą jeszcze popracować. Początkowo KSRR miała obok Warszawy wyróżniać dziewięć miast metropolitalnych. Była wśród nich również metropolia, którą tworzą miast Górnego Śląska i Zagłębia. Pozostałe miasta wojewódzkie miały być osobną kategorią i trudno się dziwić, że taki podział nie bardzo przypadł im do gustu. W tej sytuacji ministerstwo postanowiło, że w Polsce będzie tylko jedno miasto metropolitalne, a mianowicie Warszawa. I to dla niej prawdopodobnie powstanie specjalny program rozwoju. Pozostałe miasta mogą tylko obejść się smakiem. Przeciwko temu rozwiązaniu zaprotestował ostatnio Bogusław Śmigielski, marszałek województwa. Co prawda zrobił to grubo po terminie, bo czas zgłaszania uwag do KSRR minął 10 listopada, ale przynajmniej zareagował. Nie słychać bowiem o reakcjach śląskich i zagłębiowskich samorządowców z kilkunastu miast tworzących Górnośląski Związek Metropolitalny. Skoro nasi prezydenci milczą, posłuchajmy, co mówi MRR. Nieoficjalnie wysocy rangą urzędnicy wyjaśniają, że nie zamierzają ogłaszać w strategicznych dokumentach istnienia tych metropolii, które choć formalnie istnieją, ale tak naprawdę nie widać efektów ich działalności. To właśnie dotyczy GZM-u. W Warszawie wypomina się naszym samorządowcom zamieszanie wokół unijnego projektu modernizacji tramwajów, gdyż okazało się, że w projekcie nie zamierzają uczestniczyć wszystkie miasta. Nie pomogło nam też to, że wciąż nie wiadomo, gdzie za unijne miliony mają zostać wybudowane spalarnie śmieci. - Czas ucieka, a wy nie potraficie podjąć decyzji. Czekacie, aż dotacje przepadną? - pytają urzędnicy. Mają sporo racji, ale to tylko część prawdy. Trudno oprzeć się wrażeniu, że przygotowując KSRR, ulegli pokusie populizmu i dla świętego spokoju postanowili zrównać wszystkich, z wyjątkiem Warszawy. I wielka szkoda, że swoim milczeniem prezydenci miast naszego regionu utwierdzają ich w tym postanowieniu. Ta cisza z ich strony świadczy o tym, że ciągle większość z nich nie rozumie, czym powinna być metropolia, jak ma działać i ułatwiać mieszkańcom życie. Niestety, dla wielu samorządowców najważniejsze są małe, lokalne problemy, których rozwiązanie zapewni im zwycięstwo w kolejnych wyborach. Nie zależy im na silnej metropolii. Wykorzystali to ministerialni urzędnicy. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#819
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT ![]() Więcej "Silesii" w miastach, a Korfanty na lotnisko Przemysław Jedlecki 2009-12-15, ostatnia aktualizacja 2009-12-15 21:36 Logo metropolii znajdzie się na wszystkich dokumentach miast wchodzących w skład GZM-u, na urzędowych wydawnictwach i materiałach promujących wydarzenia, które organizują poszczególne gminy. A lotnisko w Pyrzowicach ma nosić imię Wojciecha Korfantego Decyzję w tej sprawie jednogłośnie podjął we wtorek zarząd Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Już kilka miesięcy temu prezydenci miast zdecydowali, że metropolia będzie nosiła nazwę Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia "Silesia" (w skrócie GZM "Silesia"), a jej logo będzie znak zaprojektowany przez Zofię Przybylską - ten sam, który wcześniej wygrał w plebiscycie zorganizowanym przez "Gazetę". Teraz prezydenci zdecydowali, że znakiem metropolii nie będzie się posługiwał tylko GZM. Logo znajdzie się na dokumentach wszystkich miast GZM-u, urzędowych wydawnictwach i materiałach promujących wydarzenia, które organizują poszczególne gminy. Logo będzie tej samej wielkości, co herby lub znaki poszczególnych miast. - Ma to pomóc w promocji naszej metropolii, ale jednocześnie pokazuje, że nie jest czymś wymyślonym, tylko naprawdę istnieje, a każde miasto to jej część - mówi Krzysztof Krzemiński, rzecznik prasowy GZM-u. W piątek zgromadzenie GZM-u ma zaapelować do Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego o nadanie Międzynarodowemu Portowi Lotniczemu "Katowice" w Pyrzowicach imienia Wojciecha Korfantego. - Sprawa nazwy wraca co jakiś czas. Cieszymy się z zainteresowania lotniskiem, ale w zeszłym roku opracowaliśmy nowe logo i przyjęliśmy, że na co dzień posługujemy się nazwą "Katowice Airport". Naszym najważniejszym problemem jest teraz promocja lotniska i ściągnięcie tu nowych przewoźników. Zmiana nazwy może wprowadzić tylko niepotrzebne zamieszanie - mówi Cezary Orzech, rzecznik prasowy GTL-u. CYTAT ![]() Marszałek chce rządzić metropolią. Prezydenci: Nigdy! Przemysław Jedlecki 2009-12-15, ostatnia aktualizacja 2009-12-16 11:38 Bogusław Śmigielski, marszałek województwa, uważa, że to zarząd województwa powinien rządzić metropolią. Prezydenci GZM-u nie chcą nawet o tym słyszeć Śmigielski uznał, że powstanie metropolii może zagrażać województwu. - Ważne, by metropolia nie rozsadziła województwa od środka, nie zerwała więzi między subregionami - mówi. Ma pomysł, jak temu zaradzić. Górnośląskim Związkiem Metropolitalnym kieruje teraz zarząd złożony z prezydentów miast. Marszałek wolałby, żeby metropolią rządził marszałek. Propozycja od razu wywoła sprzeciw prezydentów z GZM-u. Gdyby metropolią rządził marszałek, nie mieliby już w niej wiele do powiedzenia. - To trochę absurdalny pomysł. Metropolię tworzą przecież miasta - mówi Marek Kopel, prezydent Chorzowa. Kazimierz Górski, prezydent Sosnowca, także dziwi się marszałkowi. - Przecież nie chcemy niczego kosztem województwa. Potrzebujemy jego pomocy w rozwiązywaniu naszych problemów. Zarówno marszałek, jak i rząd powinni finansowo wspierać metropolię. Takie współdziałanie sprawdziło się przy orlikach - mówi Górski. Piotr Uszok, prezydent Katowic i szef zarządu GZM-u, za przesadę uważa oczekiwanie, że to marszałek będzie rządził metropolią. - Ale przedstawiciel zarządu województwa w organie wykonawczym metropolii ma sens. Wtedy problemy metropolii byłyby lepiej widoczne - mówi Uszok. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#820
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT ![]() GZM firmą public relations? Dajmy spokój z metropolią Przemysław Jedlecki 2009-12-22, ostatnia aktualizacja 2009-12-22 13:59 Radni z Bytomia zastanawiają się, czy istnienie Górnośląskiego Związku Metropolitalnego ma sens, skoro do tej pory miasta nie przekazały mu żadnych swoich kompetencji. Głównym zajęciem pracowników GZM-u jest promocja. GZM istnieje od ponad dwóch lat. W skład metropolii weszło 14 miast i już na wstępie prezydent jednego z nich ogłosił, że oto powstało jedno wielkie miasto i teraz Warszawa powinna się nas bać. Dziś już widać, że więcej było w tym buty i pobożnych życzeń niż prawdy. Nie warto nawet przypominać długich sporów o nazwę metropolii, targi górnicze czy budowę hali sportowej w Gliwicach. Szkoda też słów na "zaradność" drogowców z poszczególnych miast, przez które przebiega Drogowa Trasa Średnicowa. Trasa ciągle nie ma jednego gospodarza. Efekt jest najbardziej widoczny zimą, gdy na terenie jednego miasta jezdnia jest posprzątana, a w sąsiednim pokryta warstwą lodu. Nie jest też tajemnicą, że ministerialni urzędnicy jako przykład nieudolności metropolii już dziś wskazują wielki projekt budowy spalarni śmieci (ciągle nie wiadomo, gdzie staną, nikt nie potrafi podać terminu początku budowy), czy zamieszanie wokół modernizacji tramwajów. GZM jednak wciąż trwa, prezydenci spotykają się, rozmawiają, podejmują uchwały. Tyle tylko, że niewiele z tego dla mieszkańców regionu wynika. Choroba wieku dziecięcego? Czy może tylko diagnoza możliwości górnośląskich i zagłębiowskich samorządowców? I wreszcie, co poszczególne miasta mają z uczestnictwa w metropolii? Takie pytania zaczęli zadawać bytomscy radni, gdy przyszło im decydować, czy przyjmą nowy statut metropolii. Trudno im się dziwić, że zadają pytania, skoro z miejskiej kasy na konto GZM ma w przyszłym roku trafić około 340 tys. zł. Radni zaczęli domagać się informacji o efektach działalność GZM-u, których tak naprawdę jeszcze nie widać. Były prezydent Bytomia Krzysztof Wójcik, który nigdy nie ukrywał swojego sceptycznego stosunku do metropolii, otwarcie mówi, że dziś istnienie GZM nie ma sensu. Bo czym zajmuje się GZM? Głównie promocją. Domeną związku są ulotki, kalendarze i patronaty. Do tego jeszcze konferencje i seminaria. Sukcesy? Może i były, ale je zakryła właśnie bolesna "promocyjna" porażka. GZM chciał zdobyć około 1,5 mln zł unijnej dotacji na zachwalanie metropolii jako dobrego miejsca na inwestycje. Urząd marszałkowski z przyczyn formalnych wniosek odrzucił. Okazało się, że można promować tereny inwestycyjne, ale trzeba powiedzieć konkretnie, o które działki chodzi, a GZM chciał promować zalety całej Silesii. Okazuje się zatem, że nawet z promocją regionu są problemy. Ale radni z Bytomia idą jeszcze krok dalej i pytają: czy do promocji metropolii potrzebujemy komunalnego związku? A może wystarczy zwykłe stowarzyszenie? Tak samo przecież będzie się utrzymywało ze składek, ale może wyjść taniej, bo będą w nim mogły być także mniejsze miasta, takie jak Będzin, Knurów czy Czeladź. Stowarzyszenie do promowania i lobbingu na rzecz regionu się wystarczy, bo zdaniem radnych z Bytomia GZM-owi miast zintegrować się nie udało. Taką rolę, zdaniem części bytomskich radnych, pełni KZK GOP. To KZK GOP odpowiada za stan komunikacji publicznej (z wyjątkiem pociągów) w regionie, która choć nie najlepsza, jest jednym z głównych wyznaczników metropolii. Także KZK GOP, a nie GZM wprowadzi kartę, która będzie elektronicznym biletem na autobus, kartą biblioteczną i nośnikiem podpisu elektronicznego jednocześnie. Bytomscy samorządowcy mówią, że GZM będzie miał sens, gdy powstanie ustawa o metropoliach. Z niej będzie wynikać, czym metropolia ma się zająć i wtedy prezydenci, czy chcą czy nie, będą musieli działać wspólnie. Promocja będzie tylko dodatkiem np. do zarządzania najważniejszymi drogami, ustalaniem planów zagospodarowania przestrzennego czy zdobywaniem i - co ważniejsze - sprawnym wydawaniem unijnych inwestycji. Radni z Bytomia wstrzymali się z przyjęciem nowego statutu GZM-u. Jeśli go nie przyjmą do końca marca, to miasto wykluczy się ze związku. Do tego z pewnością nie dojdzie, ale już dziś prezydenci powinni się zastanowić, czym tak naprawdę ma być GZM. Jeśli ich ambicje ograniczają się do przekształcenia go w firmę public relations, to lepiej dajmy sobie z metropolią spokój. -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: niedziela, 12 października 2025 - 08:22 |