IPB

Witaj Gościu ( Zaloguj | Rejestruj )

8 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Targowiska miejskie
Master
post nie, 24 sie 2003 - 19:32
Post #1


FdZD
******

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 1,388
Dołączył: pią, 08 sie 03
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Nr użytkownika: 5
Płeć: Mężczyzna



Ostatnio zauwaŻyŁem , ze administrujĄce targiem na Redenie, Stowarzyszenie KupcÓw Targowych bardzo angaŻuje sie w polityke w miescie. I popiera kaŻdĄ decyzje Talkowskiego, czegokolwiek by one dotyczyŁy. W sprawach Politechniki, Biblioteki, referendum. Kupcy Targowi zawsze majĄ coŚ do powiedzenia. Tymczasem nie zajmujĄ sie oni , tyn za co sĄ odpowiedzialni czyli Targiem. WyglĄd , estetyka i tragiczne warunki jakie na nim panujĄ, nienajlepiej swiadczĄ o tym Stowarzyszeniu i polecam sie tym zajĄc , a nie podpisywaĆ swoje poparcie pod kaŻdĄ decyzjĄ Thala. ZwŁaszcza ze dĄbrowski Targ ma coraz wiekszĄ range i liczba osob handlujĄcych stale sie zwiĘksza. I wiecej osÓb tutaj jezdzi niŻ do Bedzina. WedŁug mnie Targ powinien zostaĆ poddany gruntownej modernizacji i dobrze zagospodarowaĆ ten plac.Po pierwsze utworzyĆ duŻy parking, a nie jak teraz samochody parkujĄ wzdŁuŻ ulicy powodujĄc korki i trudnoŚci z przejazdem.Po drugie powinno sie wydzieliĆ strefe w ktÓrej bĘdĄ bary z jedzeniem, gdzie bedĄ ToiToie, a nie jak teraz miĘdzy straganami unoszĄ sie "zapachy" z WCetu.Po trzecie: podzieliĆ targ na dziaŁy np: ubrania , meble , zywnoŚĆ i inne, a nie jak teraz kupuje sie majtki miĘdzy kiszonĄ kapustĄ, a tapetami.To chyba tyle. Ciekawi mnie kiedy kupcy zmodernizujĄ swÓj targ, bo wstyd wogÓle handlowaĆ w takich warunkach. :afro:
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pozdrawiam
post pon, 25 sie 2003 - 23:57
Post #2


jasiek
******

Grupa: MODERATOR
Postów: 1,062
Dołączył: śro, 06 sie 03
Skąd: Mydlice
Nr użytkownika: 3



Ja nie rozumiem caŁej tej sytuacji z targiem. Kupcy targowi to chyba najpowaŻniejsza siŁa polityczna w mieŚcie ktÓrej kaŻdy siĘboi jak ognia. A tracimy na tym wszyscyale najwiĘcej to juŻ chyba um. Na opŁatach zarabia nie miasto tylko administratorzy targowisk a poza tym maŁo kto pŁaci bo zbierajĄcych Łatwo przekupiĆ. Nikt nie pŁaci podatkÓw, kasa fiskalna to juŻ abstrakcja no i przepisy sanitarne teŻ na targu nie istniejĄ. Przy okazji moŻna jescze straciĆ portfel. A gdybanie Że targi ograniczajĄ bezrobocie to juŻ caŁkowite nieporozumienie. Ludzi pracujĄcych legalnie na targu to moŻna policzyĆ na palcach. Wszyscy tam ciĘŻko handlujĄ ale po zasiŁek biegajĄ co miesiĄc. A i wiĘkszoŚĆ kupcÓw targowych nawet z dg nie pochodzi. A najbardziej poszkodowani tĄ sytuacjĄ sĄ paradoksalnie prawdziwi kupcy majĄcy sklepy w dg. Bo jak taki np maŁy sklep ma konkurowaĆ z targiem kiedy trzeba zapŁciĆ zus prĄd, czynsz VAT a koledzy po fachu dadzĄ 5 zŁ w Łape zbierajĄcemu opŁaty i jeszce w Żaden sposÓb nie moŻna obliczyĆ podatku bo niby jak stwierdziĆ ile taki cwaniak czegoŚ sprzedaŁ jak nie ma kasy fiskalnej. OczywiŚcie sĄ tacy kupcy targowi ktÓrzy sprzedajĄ z Żuka, nic z tego nie majĄ i jest to ich jedyne szansza na prace. Ale z drugiej strony sĄ kolesie ktÓrzy sprzedajĄ np warzywa z 300% przebiciem z nowiutkiego mercedesa sprintera a wolny czas spĘdzajĄ na produkowniu nowych afer z talem. I o jakiej wolnej konkurencji my mÓwimy jak tal blokuje wszelkie inwestycje. Jeszce pytanie --- MOŻE TAL I KUPCY WYJAŚNIĄ MI CO TAK BARDZO PRZESZKADZA IM W MARKECIE DOM I OGRÓD
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pozdrawiam
post śro, 31 mar 2004 - 23:08
Post #3


jasiek
******

Grupa: MODERATOR
Postów: 1,062
Dołączył: śro, 06 sie 03
Skąd: Mydlice
Nr użytkownika: 3



Co myŚlicie o naszych bazarkach. Dla mnie caŁkiem niezŁy jest ten koŁo huty bankowej i nawet ten obok kauflanda obleci ale reszta to juz azja. Najgorszy jest ten obok merkurego. Obok aquapark a tu taka ruina w centrum. Ja juŻ nic nie wspominam o jego likwidacji bo mnie tu taluchy zamordujĄ ale ludzie z um walnijcie przynajmniej 5 metrowy pŁot Żeby nie byŁo widaĆ tego syfu. To groszowa inwestycja a znacznie poprawiŁaby wyglĄd miasta.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bartek
post śro, 31 mar 2004 - 23:19
Post #4


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 1,266
Dołączył: pon, 03 lis 03
Nr użytkownika: 32
Płeć: Mężczyzna



Hmm ogolnie jest zle ;/ Ten na Brodway jest spoko, czysto, zadbany i ogolnie ok, ale inne sa do bani, szczegolnie jak pisales ten na Markurym i ten na Redenie. Targowisko z Redenu powinno zostac zlikwidowane a na jego miejscu zbudowac np. jakis biurowiec, bo teren jest wystarczajacy pod taka inwestycje, a i inwestor placil by z pewnoscia wiecej kasy za powierzechnie niz Ci wszyscy ludzie z targu.

Targ powinien byc zadbany, dostepne codziennie swieze ryby, miesi, warzywa i owoce, to jest targ a moze taki ryneczek, a te nasza takie sa jak widac :roll:
Go to the top of the page
 
+Quote Post
rafi
post czw, 01 kwi 2004 - 10:41
Post #5


Rafi
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 802
Dołączył: pon, 25 sie 03
Skąd: DG City
Nr użytkownika: 15



Hmmm. Ciekawe co by bylo, jak by sie tam pojawila jakas inspekcja sanitarna ;-). Hehehe
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pozdrawiam
post nie, 04 kwi 2004 - 02:42
Post #6


jasiek
******

Grupa: MODERATOR
Postów: 1,062
Dołączył: śro, 06 sie 03
Skąd: Mydlice
Nr użytkownika: 3



No targowiska to takie miejsca gdzie polskie prawo nie dziaŁa. Dla mnie najgorsze jest to Że takie miejsca tak bronione przez "uczciwych obywateli dg" nie przynoszĄ Żadnych ekonomicznych korzyŚci. PrzecieŻ tam pracujĄ sami zarejestrowani bezrobotni, nikt nie jest w stanie sprawdziĆ obrotÓw podmiotÓw tam dziaŁajĄcych wiĘc pŁacenie podatkÓw to jakaŚ abstrakcja. Za placowe dg tez nie ma Żadnych dochodÓw bo opŁaty pobiera jakaŚ upolityczniona firma ktÓra wpŁaca tylko jakies grosze do budŻetu.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
bzenek
post śro, 08 gru 2004 - 12:06
Post #7


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 1,729
Dołączył: śro, 05 maj 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 87



Za: Dziennik Zachodni
http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/wyda...nia/427102.html

-----------------------------------------------------------------------------------

Mandaty odstraszyŁy klientÓw

Środa, 8 grudnia 2004r.

Na caŁej ulicy Konopnickiej jest jednokierunkowy ruch. Od kiedy przeniesiono tam kupcÓw spod PaŁacu Kultury,
z kaŻdym tygodniem ubywa im klientÓw. Ludzie wolĄ robiĆ zakupy gdzie indziej, bo nie majĄ po prostu jak dojechaĆ w pobliŻe nowego placu targowego. StracĄ miejsca pracy?

Targowisko przy skrzyŻowaniu ul. Cieplaka i Konopnickiej przeniesiono z koniecznoŚci, bo wŁadzom miasta nie podobaŁo siĘ, Że kupcy handlujĄ przy PaŁacu Kultury ZagŁĘbia.
Pod paŁacem jednak interes szedŁ im dobrze, a dziŚ w nowym miejscu jest raptem kilkanaŚcie stoisk i budek, wciŚniĘtych obok dawnych hal "Defumu". DziŚ z rzadka pojawiajĄ siĘtutaj jacyŚ klienci.

- Nasze utargi sĄ coraz niŻsze, a przecieŻ regularnie pŁacimy podatki i opŁaty za dzierŻawĘgruntu. MaŁo kto u nas kupuje, bo nie ma jak zaparkowaĆ w pobliŻu targowiska. SytuacjĘpoprawiŁoby przeniesienie zakazu wjazdu kilkadziesiĄt metrÓw w gŁĄb ul. Konopnickiej, do pierwszego wjazdu na plac targowy. DziĘki temu przybyŁoby kilka miejsc parkingowych. Teraz stojĄ puste, bo nikomu nie chce siĘkrĄŻyĆ w kÓŁko, Żeby tutaj dojechaĆ - twierdzĄ dĄbrowscy kupcy.

Polowanie na klientÓw
HandlowcÓw zbulwersowaŁa zwŁaszcza postawa StraŻy Miejskiej, ktÓra ich zdaniem uwziĘŁa siĘna klientÓw targowiska.

- Od dŁuŻszego czasu straŻnicy czajĄ siĘpod pobliskĄ szkoŁĄ. Kiedy tylko widzĄ, Że ktoŚ podjeŻdŻa samochodem kilka metrÓw pod prĄd, by zaparkowaĆ w wyznaczonym miejscu, natychmiast wlepiajĄ raz za razem mandaty. A wystarczy przecieŻ przesunĄĆ o kilkanaŚcie metrÓw znak zakazu wjazdu i byŁoby po problemie - mÓwi Grzegorz Jaszczura, wystĘpujĄcy w imieniu protestujĄcych handlowcÓw.

Z takĄ opiniĄ nie zgadza siĘjednak RadosŁaw Romanek, zastĘpca komendanta dĄbrowskiej StraŻy Miejskiej.

PodkreŚla, Że straŻnicy reagujĄ tylko na Łamanie przepisÓw ruchu drogowego, a znak zakazu wjazdu ustawiony zostaŁ na wniosek Referatu Drogownictwa UM.

- Do targowiska moŻna podjechaĆ ulicĄ GÓrnikÓw Redenu i tam zostawiĆ samochody. Poza tym kilkanaŚcie metrÓw od handlujĄcych jest pusty bezpŁatny parking.

LekcewaŻone Argumenty
Oficjalny, pisemny protest, podpisany przez 24 kupcÓw, nie zyskaŁ aprobaty lokalnych wŁadz. Jak wyjaŚnia Marian NierychŁy, wiceprezydent DĄbrowy GÓrniczej, wniosek o zmianĘorganizacji ruchu zostaŁ negatywnie zaopiniowany przez PowiatowĄ RadĘds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. - Parametry tej drogi nie pozwalajĄ na czĘŚciowe wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na tym odcinku drogi.

Piotr Sobierajski - Dziennik Zachodni

------------------------------------------------------------------------------------

CoŚ mi siĘwidzi, Że skuces handlowcÓw z 3 Maja, gdzie bez rozgŁosu wykopywane sĄ kolejne sŁupki regulujĄce ruch, zdopingowaŁ innych. Czemu kupcy nie powiedzĄ, Że po prostu chcĄ podjeŻdŻaĆ swoimi nowymi samochodami pod swoje sklepy/stoiska. Bo tak jest cool.
Na 3 maja kupcy dopiĘli swego - nie muszĄ iŚĆ 200m pod gÓrĘlub w dÓŁ ulicĄ. A klient, o ktÓrego tak walczyli miejsca postojowego nie znajdzie bo stojĄ limuzyny wŁaŚcicieli sklepÓw.

MoŻe po prostu grupa klientÓw targowisk maleje. Na wszystkich w DĄbrowie zaczyna robiĆ siĘpustawo. Chyba wielce siĘw tym zasŁuŻyŁy Biedronki, Lidle i Plusy. Wielkich hipermarketÓw nie podejrzewaŁbym o wygrywanie z bazarami - to chyba jednak inny klient.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post śro, 08 gru 2004 - 12:31
Post #8


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 7,567
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



juz ich naprawde poj***** :!: i widac ze choroba sie rozszerza zaczynajac od 3maja laugh.gif jak ktos by chcial tam przyjechac to ma duzy parking 20 m stamtad. Jak tam mysla to niech ustawia swoje budki wzdluz jakiejs ulicy i sprzedaja prosto przez okna jak w MC drivie itp. laugh.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post śro, 08 gru 2004 - 12:33
Post #9


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 7,567
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



QUOTE(bzenek)
MoŻe po prostu grupa klientÓw targowisk maleje. Na wszystkich w DĄbrowie zaczyna robiĆ siĘpustawo. Chyba wielce siĘw tym zasŁuŻyŁy Biedronki, Lidle i Plusy.


Moze rzeczywiscie z tego powodu juz zaczeli tracic rozum laugh.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
bzenek
post nie, 02 sty 2005 - 20:21
Post #10


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 1,729
Dołączył: śro, 05 maj 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 87



W Rudzie ŚlĄskiej juŻ wiedzĄ !!!

UrzĄd Miasta Ruda ŚlĄska

------------------------------------------------------------------

Ulubione targowisko mieszkańcÓw Rudy ŚlĄskiej w ciĄgu kilku miesiĘcy zamieni siĘw centrum handlowo-wystawowo-kulturalne. Centrum powstanie w miejscu najwiĘkszego w Rudzie ŚlĄskiej targowiska. Henryk Gil, zarzĄdca targowiska, od szeŚciu lat staraŁ siĘo wybudowanie nad nim nowoczesnej wiaty. - Za kilka lat te targowska, ktÓre nie przeksztaŁcĄ siĘw wielofunkcyjne obiekty, bĘdĄ martwe. JuŻ w tej chwili zakupy na nich naleŻĄ do folkloru, bo wielu ludzi woli hipermarket. W tych czasach trzeba ŁĄczyĆ handel, kulturĘi rekreacjĘ - mÓwi.

W tym roku miasto zdobyŁo pieniĄdze z UrzĘdu MarszaŁkowskiego. Gotowy projekt centrum moŻna byŁo wcieliĆ w Życie. W lutym handlarze bĘdĄ oferowaĆ towary pod dachem, na ponad 3 tys. m kw.

Centrum nie bĘdzie siĘograniczaĆ do handlu. Gil ma nadziejĘ, Że bĘdĄ siĘtu odbywaĆ festyny, koncerty, promocje nowych technologii i regionalnych tradycji, gieŁdy sprzĘtu sportowego i antykÓw, zabawy, nawet dyskoteki, zawody sportowe. Mieszkańcy Rudy ŚlĄskiej juŻ mogĄ zobaczyĆ znak rozpoznawczy nowego, nowoczesnego targowiska. To 30-metrowy maszt reklamowy. - To taka nasza wieŻa Eiffla - Żartuje Mańka. ŁĄczna wartoŚĆ projektu to ponad 3 mln zŁ. PoŁowĘsumy daŁo miasto.

-------------------------------------------------------------------------

A w DĄbrowie GÓrniczej dalej ŚpiĄ :? sad.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post pon, 12 wrz 2005 - 12:08
Post #11


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 7,567
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



"Targowisko" przy Adamieckiego.
wiemy ze jest tam przeprowadzany remont jego czesci. Przejezdzajac spojrzalem co tam postawili i brak slow rece opadaja, co to ***** ma byc :?: :evil:
Na co ta cala rewitalizacja ,kolorowe teczowe miasto, miasto w kwiatach jak w samym centrum miasta przy jednym z najbardziej reprezentycyjnych miejsc bo przy jednym z najwazniejszych skrzyzowan pozwala sie na postawienie czegos takiego :?:
Stawiac cos takiego w takim punkcie miasta w roku 2005 to wstyd i kompromitacja. Kto na cos takiego wydal zezwolenie :?:
Po **** te cale programy poprawy wygladu tej naszej duzej wioski jak bedzie sie pozwalalo na cos takiego.
To cos bedzie kolejnym posmiewiskiem dla przyjezdnych
Go to the top of the page
 
+Quote Post
olo
post wto, 13 wrz 2005 - 09:36
Post #12


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 1,171
Dołączył: pon, 01 wrz 03
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 18
Płeć: Mężczyzna
GG: 1387662 status gadu-gadu



:)+-->
QUOTE(:))
"Targowisko" przy Adamieckiego.
wiemy ze jest tam przeprowadzany remont jego czesci. Przejezdzajac spojrzalem co tam postawili i brak slow rece opadaja, co to ***** ma byc :?: :evil:
Na co ta cala rewitalizacja ,kolorowe teczowe miasto, miasto w kwiatach jak w samym centrum miasta przy jednym z najbardziej reprezentycyjnych miejsc bo przy jednym z najwazniejszych skrzyzowan pozwala sie na postawienie czegos takiego :?:
Stawiac cos takiego w takim punkcie miasta w roku 2005 to wstyd i kompromitacja. Kto na cos takiego wydal zezwolenie :?:
Po **** te cale programy poprawy wygladu tej naszej duzej wioski jak bedzie sie pozwalalo na cos takiego.
To cos bedzie kolejnym posmiewiskiem dla przyjezdnych[/quote]
Co siĘtrzaskasz, pomaluje siĘna pastelowo, pierdyknie szlaczek, pan prezydent ptrzetnie wstĘgĘi bĘdzie piĘknie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dejmon
post pon, 19 wrz 2005 - 12:09
Post #13


UZYTKOWNIK
****

Grupa: Użytkownik
Postów: 294
Dołączył: pią, 25 lut 05
Skąd: DG
Nr użytkownika: 125
Płeć: Mężczyzna



MoŻe i te nowe budki nie sĄ szczytem moŻliwoŚci wspÓŁczesnej techniki, ale na tle tych starych wyglĄdajĄ o niebo lepiej. Gorzej jeŚli czĘŚĆ tych starych pozostanie obok tych nowych, bo bĘdzie paskudny kontrast.





Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post pon, 19 wrz 2005 - 13:39
Post #14


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 7,567
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



kupcy wurzucili swoje pieniadze w bloto. Jedno g**** zastapili innym.
Takie cos stawialo sie na szybko na poczatku lat 90-tych a nie dzisiaj :!: Kto na to wszystko pozwolil :?: To jest chore zacofane, zasciankowe miasteczko. A do tego wszystkiego czesc starych budek miala zostac.
Wszystkim zaanagazowanym w ten projekt skladam wielkie gratulacje - mozeci byc z siebie "dumni". Wmurujcie jeszcze tam jakas tablice pamiatkowa ze swoimi nazwiskami, upamietniajacymi to wielkie dzielo architektoniczne.
a dla miasta kolejny powod do :oops:
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dejmon
post czw, 13 paź 2005 - 15:19
Post #15


UZYTKOWNIK
****

Grupa: Użytkownik
Postów: 294
Dołączył: pią, 25 lut 05
Skąd: DG
Nr użytkownika: 125
Płeć: Mężczyzna



QUOTE(naszemiasto.pl)
Kupcy z DĄbrowy GÓrniczej walczĄ o swoje miejsca pracy

Czwartek, 13 paĹşdziernika 2005r.

HandlujĄcy na targowisku Merkury przy ul. Adamieckiego w DĄbrowie GÓrniczej bojĄ siĘo swoje miejsca pracy. Jego administrator dostaŁ wypowiedzenie ze SpÓŁdzielni Mieszkaniowej Lokator. Do niej naleŻy teren, na ktÓrym sprzedajĄ kupcy. – Teraz trafimy na bruk – martwiĄ siĘ. – A przecieŻ pŁacimy podatki i z handlu utrzymujemy caŁe rodziny – tŁumaczĄ rozgoryczeni.


Standard unijny

Jeszcze niedawno na targowisku staŁo okoŁo 60 budek i tak zwanych szczĘk. MoŻna tam byŁo kupiĆ wszystko – od pieczywa, wĘdlin, warzyw po odzieŻ, buty, artykuŁy kosmetyczne i drogeryjne. Tutaj handluje siĘjuŻ od 15 lat, a klientÓw przychodzi sporo, bo targowisko jest w dobrym miejscu – tuŻ obok przystanku autobusowego i osiedla mieszkaniowego.

Kupcy z targowiska Merkury przy ulicy Adamieckiego w DĄbrowie GÓrniczej: Halina Marzec, ElŻbieta Kowal, Bogdan Marzec, Celina Skwarek, Leszek Fucia, Krystyna i Robert Frankiewiczowie postanowili walczyĆ o swoje miejsca pracy. Olgierd GÓrny

Ulokowane jest na dwÓch dziaŁkach. Pierwsza naleŻy do miasta, druga do SpÓŁdzielni Mieszkaniowej Lokator. PiĘĆ lat temu kupcy sprzedajĄcy gŁÓwnie na terenie miejskim zaŁoŻyli Stowarzyszenie SubiektÓw Elita. NaleŻy do niego okoŁo 30 osÓb, w tym 6, ktÓrych kioski stojĄ na terenie SM Lokator.
Niedawno Elita postanowiŁa zmodernizowaĆ swoje budki. Od lipca trwa budowa 22 nowoczesnych murowanych kioskÓw na terenie naleŻĄcym do miasta. Pawiloniki sĄ porzĄdne, speŁniajĄ standardy unijne.


Koniec umowy

Tymczasem handlujĄcych na terenie SM Lokator doszŁy sŁuchy, Że Elita ma chrapkĘna caŁy teren targowiska. – Podobno chcĄ wybudowaĆ tu takŻe nowoczesne pawilony, a my siĘnie zmieŚcimy – mÓwiĄ kupcy.

Na 25 wŁaŚcicieli straganÓw handlujĄcych na terenie Lokatora, padŁ blady strach. Niedawno kupcy dowiedzieli siĘ, Że ich administrator dostaŁ wypowiedzenie umowy na dzierŻawĘterenu.
– W 2002 roku spÓŁdzielnia ogŁosiŁa przetarg. WygraŁem go i spokojnie pracowaŁem, majĄc umowĘna czas nieokreŚlony – wspomina Robert Frankiewicz, administrator. – Pod koniec wrzeŚnia otrzymaŁem telefon ze spÓŁdzielni, Że mam siĘzgŁosiĆ do administracji. Tam wrĘczono mi wypowiedzenie umowy dzierŻawy bez podania przyczyny. OdwoŁaŁem siĘi poinformowaŁem o wszystkim kupcÓw – dodaje. Pracownicy spÓŁdzielni zaznaczyli w piŚmie, Że odbiÓr terenu ma nastĄpiĆ 2 listopada.


To juŻ inny adres

Robert Frankiewicz oraz Tomasz NiedĹşwiedzki wystosowali pismo do spÓŁdzielni z proŚbĄ o poinformowanie ich, co bĘdzie dalej z targowiskiem. – OdpowiedĹş dostaliŚmy dopiero po trzech tygodniach, upominajĄc siĘjeszcze o niĄ – tŁumaczĄ.

W piŚmie z datĄ 27 wrzeŚnia 2005 r. czytamy: „W nawiĄzaniu do pisma dotyczĄcego rozbudowy Pana kiosku znajdujĄcego siĘna targowisku Merkury, SpÓŁdzielnia Mieszkaniowa Lokator informuje, Że uzgodnień w przedmiotowej sprawie naleŻy dokonywaĆ z przedstawicielami Stowarzyszenia SubiektÓw Elita. Pismo podpisali: zastĘpca prezesa zarzĄdu spÓŁdzielni JÓzef DrygaŁa oraz kierownik Fabian Szczerek, administrator osiedla mieszkaniowego.

Kilka dni temu zrozpaczeni kupcy pojawili siĘw UrzĘdzie Miasta w DĄbrowie GÓrniczej. Na targowisko przyjechaŁ teŻ Marian NierychŁy, wiceprezydent DĄbrowy. – SpytaŁ tylko, czy byŁ ogŁoszony przetarg i powiedziaŁ, Że miasto nie moŻe interweniowaĆ w sprawie gruntÓw spÓŁdzielni – wspominajĄ kupcy.

Jak na szpilkach

HandlujĄcy na terenie spÓŁdzielnianym kilka dni temu powoŁali Stowarzyszenie KupcÓw Merkury, ktÓre lada dzień bĘdzie zarejestrowane. – Chcemy broniĆ naszych spraw, przecieŻ handlujĄ tu rodziny, dla ktÓrych jest to jedyne ĹşrÓdŁo utrzymania, w tym samotne matki z dzieĆmi – mÓwi Leszek Fucia, prezes Stowarzyszenia. Sprzedawcy mÓwiĄ jeszcze o jednym. – Nam Elita wcale nie przeszkadza, moglibyŚmy pracowaĆ razem, teŻ zmodernizowalibyŚmy nasze budki – zapewniajĄ zdeterminowani.

Na razie wszyscy siedzĄ jak na szpilkach. – PrzecieŻ w DĄbrowie jest ogromne bezrobocie, a my teŻ trafimy na bruk – martwiĄ siĘ. Kilka dni temu podpisali siĘpod protestem z ŻĄdaniem cofniĘcia administratorowi wypowiedzenia umowy na dzierŻawĘterenu.

W UrzĘdzie Miasta w DĄbrowie GÓrniczej zaplanowano dzisiaj konfrontacjĘz wszystkimi stronami konfliktu.

Zdaniem Elity

Tomasz Madejski, prezes Stowarzyszenia SubiektÓw Elita
PowoŁaliŚmy stowarzyszenie miĘdzy innymi po to, by zmodernizowaĆ nasze kioski. Sam UrzĄd Miasta w DĄbrowie GÓrniczej zmusiŁ nas do ich przebudowy, podkreŚlajĄc, Że w przeciwnym razie nie przedŁuŻy z nami umowy. W centrum miasta kioski muszĄ mieĆ odpowiedni wyglĄd, speŁniaĆ standardy unijne, uzyskaĆ wymagane pozwolenia sanepidu.
Koszt wybudowania wszystkich pawilonÓw w stanie surowym wyniÓsŁ okoŁo 800 tysiĘcy zŁotych. Do tego trzeba doliczyĆ ich wykończenie i wyposaŻenie. Wielu naszych czŁonkÓw pobraŁo na ten cel ogromne kredyty. WysŁaliŚmy nawet do UrzĘdu Miasta pismo z proŚbĄ o zwolnienie nas z opŁat na czas remontu, gdyŻ od trzech miesiĘcy nie handlujemy, nie zarabiamy. Jednak z magistratu w ogÓle nie dostaliŚmy odpowiedzi. Jeszcze kilka lat temu byŁa koncepcja scalenia tych dwÓch dziaŁek i wybudowania nowoczesnych kioskÓw. ZaakceptowaŁ jĄ poprzedni prezydent, potem koncepcja upadŁa.
Gdyby na drugiej dziaŁce miaŁy powstaĆ takie same pawiloniki, to na pewno nie zmieŚci siĘtam obecna liczba handlujĄcych.


Zdaniem spÓŁdzielni

Teresa Horbowy, prezes ZarzĄdu SpÓŁdzielni Mieszkaniowej Lokator w DĄbrowie GÓrniczej
Teren zajĘty przez punkty handlowe na targowisku przy ulicy Adamieckiego zostaŁ zagospodarowany samoistnie przez osoby prowadzĄce dziaŁalnoŚĆ handlowĄ pod koniec lat 80. ZarzĄd Miasta zalegalizowaŁ istniejĄcy handel, okreŚlajĄc granice czasowego targowiska. W sierpniu 2000 r. Rada Miejska zdecydowaŁa o jego likwidacji. Rok pÓĹşniej dziaŁka gminy zostaŁa przeznaczona do wynajĘcia na okres 10 lat Stowarzyszeniu SubiektÓw Elita na cele budowy pawilonÓw handlowych. W czĘŚci targowiska poŁoŻonego na terenie SM Lokator zarzĄd ogŁosiŁ przetarg na dzierŻawĘterenu. W lutym 2002 roku zawarto umowĘz panem Robertem Frankiewiczem, ktÓry wygraŁ przetarg. W momencie zawierania umowy dzierŻawca byŁ doskonale zorientowany, Że obecna koncepcja dziaŁalnoŚci targowiska jest tymczasowa. Pomimo tego dzierŻawca nie przedstawiŁ w UrzĘdzie Miasta Żadnego rozwiĄzania modernizacji targowiska, celem uzyskania stosownych zgÓd na dalsze funkcjonowanie. Do SM Lokator zwrÓciŁo siĘzarÓwno Stowarzyszenie Elita, jak i pozostali handlujĄcy na targowisku o wyraŻenie zgody na zmodernizowanie dotychczasowych obiektÓw handlowych. KoncepcjĘzagospodarowania zŁoŻyŁo do spÓŁdzielni jedynie Stowarzyszenie Elita, ktÓre proponuje wybudowanie takich samych pawilonÓw, jakie sĄ obecnie stawiane na dziaŁce gminy.
SpÓŁdzielnia wypowiedziaŁa umowĘna dzierŻawĘterenu panu Frankiewiczowi i wyraziŁa zgodĘna zawarcie umowy ze Stowarzyszeniem Elita. Teren wydzierŻawiony przez spÓŁdzielniĘpozwala na postawienie ograniczonej liczby obiektÓw handlowych zgodnych z wymogami Prawa budowlanego.


"Lokator" chce poprawiĆ wizerunek miasta, ale kosztem czĘŚci kupcÓw, ktÓrym w zamian za miejsce do handlowania przy "Merkurym" nie oferuje Żadnego innego. SM nie rozumie ich chciwoŚci i niezrozumiaŁej niechĘci do gŁodowania. Pozostaje czekaĆ na to, co przyniesie konfrontacja w UM.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post czw, 13 paź 2005 - 16:08
Post #16


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 7,567
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



QUOTE(naszemiasto.pl)
Niedawno Elita postanowiŁa zmodernizowaĆ swoje budki. Od lipca trwa budowa 22 nowoczesnych murowanych kioskÓw na terenie naleŻĄcym do miasta. Pawiloniki sĄ porzĄdne, speŁniajĄ standardy unijne.


dobrze ze nie spadlem z fotela buahahahaha
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
olo
post czw, 13 paź 2005 - 19:05
Post #17


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 1,171
Dołączył: pon, 01 wrz 03
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 18
Płeć: Mężczyzna
GG: 1387662 status gadu-gadu



:)+-->
QUOTE(:))
[quote=naszemiasto.pl]
Niedawno Elita postanowiŁa zmodernizowaĆ swoje budki. Od lipca trwa budowa 22 nowoczesnych murowanych kioskÓw na terenie naleŻĄcym do miasta. Pawiloniki sĄ porzĄdne, speŁniajĄ standardy unijne.
[/quote]

dobrze ze nie spadlem z fotela buahahahaha
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif[/quote]

SzczegÓlnie te przepisy unijne mnie rozbawiŁy. JeŚli bĘdzie sracz, zlew z bieŻĄcĄ wodĄ to juŻ nie bĘdĄ speŁnione standardy cywilizacyjne, tylko przepisy unijne. laugh.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post pią, 14 paź 2005 - 10:30
Post #18


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 7,567
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



a teraz o najwiekszym targowisku. W tym przypadku po modernizacji tez nie nalezy sie niczego dobrego spodziewac. Zaloze sie ze nie nasi kupscy nie zbuduja przyzwoitego centrum handlowego ani nawet zadnej hali

QUOTE([img)
http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/grafika/lgDZ.gif[/img]]
Spory z byŁymi wŁaŚcicielami gruntÓw uniemoŻliwiajĄ remont Targowiska Miejskiego

PiĄtek, 14 paĹşdziernika 2005r.

Kupcy z dĄbrowskiego targowiska nie mogĄ przebudowaĆ placu, bo byli wŁaŚciciele czĘŚci gruntÓw nadal domagajĄ siĘich zwrotu. I choĆ od momentu powstania placu handlowego minĘŁo juŻ prawie 25 lat, sprawa nadal nie jest definitywnie rozstrzygniĘta.

Nie wiadomo co dalej
Stowarzyszenie KupcÓw Targowych w DĄbrowie GÓrniczej uwaŻa, Że na poczĄtku lat osiemdziesiĄtych transakcja sprzedaŻy gruntÓw (potwierdzona aktem notarialnym) na rzecz gminy odbyŁa siĘzgodnie z przepisami. DwÓch wŁaŚcicieli tych terenÓw otrzymaŁo w zamian sporĄ sumĘpieniĘdzy (czterokrotne Średnie roczne wynagrodzenie).

DziŚ oni i ich spadkobiercy chcĄ jednak odzyskaĆ prawo do sprzedanych przed laty terenÓw. TwierdzĄ, Że grunty te zostaŁy wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, bo zamiast parkingu powstaŁo tam targowisko. Tymczasem ciĄgnĄce siĘod kilku lat rozprawy i odwoŁania do Naczelnego SĄdu Administracyjnego sprawiajĄ, Że nadal nie jest pewny los prawie 900 osÓb, ktÓre handlujĄ na dĄbrowskim targowisku.

OdwoŁania i sprzeczne decyzje
Osoby, ubiegajĄce siĘo zwrot 1,5 hektara gruntÓw, zŁoŻyŁy wniosek do UrzĘdu Miejskiego w DĄbrowie GÓrniczej. Do marca 2001 roku trwaŁo gromadzenie dokumentacji i przesŁuchiwano ŚwiadkÓw, po czym zapadŁa decyzja odmowy zwrotu gruntÓw byŁym wŁaŚcicielom. DecyzjĘtĘutrzymaŁ takŻe w mocy wojewoda ŚlĄski, jednak peŁnomocnik osÓb upominajĄcych siĘo zwrot gruntÓw odwoŁaŁ siĘdo Naczelnego SĄdu Administracyjnego, gdzie w maju 2003 odbyŁa siĘkolejna rozprawa. I tutaj o dziwo zakwestionowano dotychczasowe ustalenia.

— PrzedstawiaŁem w sĄdzie aspekt spoŁeczny sprawy, bo w przypadku innych niŻ dotychczas decyzji utrata pracy groziŁaby ponad oŚmiuset osobom, a niemal kaŻda z nich ma swoje rodziny i handel jest dla wielu jedynym ĹşrÓdŁem utrzymania. Jednak NSA uchyliŁ wczeŚniejsze rozstrzygniĘcia, podkreŚlajĄc miĘdzy innymi, Że w tej sprawie Jerzy Talkowski zeznawaŁ juŻ wczeŚniej, nie piastujĄc jeszcze funkcji prezydenta miasta — wyjaŚnia radca prawny ZdzisŁaw WŁÓczyk, reprezentujĄcy interesy dĄbrowskich kupcÓw.

Arbiter poparŁ, ale...
Sprawa tym razem trafiŁa do ponownego rozpatrzenia do UrzĘdu Miejskiego w Sosnowcu, ktÓry jako arbiter miaŁ podjĄĆ ostatecznĄ decyzjĘ. NajwaŻniejsze okazaŁo siĘpytanie, czy gmina mogŁa w 1980 r. podjĄĆ decyzjĘo wywŁaszczeniu gruntÓw pod budowĘtargowiska.

Sosnowiecki magistrat, kierujĄc siĘnowymi przepisami, a konkretnie artykuŁem 229a ustawy o gospodarce nieruchomoŚciami, uznaŁ Że jeŻeli cel decyzji wywŁaszczeniowej zostaŁ zrealizowany, to grunty mogŁy zostaĆ przeznaczone pod budowĘtargowiska miejskiego.

— StaraliŚmy siĘudowodniĆ, Że w miejscu zagroŻonym wywŁaszczeniem istniaŁ wczeŚniej zieleniec miejski i parking. WykonaliŚmy dokumentacjĘfotograficznĄ, na ktÓrej wyraĹşnie widaĆ pozostaŁoŚci alejek i fragmenty klombÓw. Kilku ŚwiadkÓw potwierdziŁo wiĘc, Że cel wywŁaszczenia pod targowisko miejskie zostaŁ zrealizowany. Niestety, decyzja sosnowieckiego magistratu nie zostaŁa podtrzymana przez UrzĄd WojewÓdzki w Katowicach. W uzasadnieniu napisano, Że ponad wszelkĄ wĄtpliwoŚĆ nie ustalono, czy przy ul. Poniatowskiego rzeczywiŚcie istnieje targowisko — stwierdza ZdzisŁaw WŁÓczyk.
Obecnie konflikt po raz kolejny jest rozpatrywany przez oddziaŁ Naczelnego SĄdu Administracyjnego w Gliwicach. Wszystko wskazuje na to, Że na decyzjĘtrzeba bĘdzie jeszcze dŁugo poczekaĆ, bo sprawa ma zostaĆ rozstrzygniĘta najwczeŚniej miĘdzy sierpniem a grudniem przyszŁego roku.

ChcĄ rozbudowaĆ targowisko
Tymczasem zawirowania wokÓŁ gruntÓw, na ktÓrych dziŚ kilka razy w tygodniu trwa handel, uniemoŻliwia rozbudowĘi modernizacjĘdĄbrowskiego targowiska.

Stowarzyszenie KupcÓw Targowych juŻ w paĹşdzierniku 2002 r. podpisaŁo z UrzĘdem Miejskim umowĘnajmu gruntÓw na najbliŻsze 20 lat. Zgodnie z jej zapisami, w przypadku pozytywnego zakończenia sporu, handlujĄcy zobowiĄzani zostali do przebudowy infrastruktury w ciĄgu trzech lat.

— BĘdzie to zadanie wspÓlne, nasze i miasta, ale jak dotychczas nie zostaŁo ujĘte w wieloletnim planie inwestycyjnym gminy. Nie ma teŻ zarezerwowanych na ten cel pieniĘdzy w budŻecie gminy. UzyskaliŚmy jednak zapewnienie WŁodzimierza Goleniowskiego, przewodniczĄcego Komisji BudŻetowej Rady Miejskiej, Że zaraz po pozytywnym zakończeniu sporu o grunty wystĄpi z inicjatywĄ korekty i umieszczeniu tego zadania w planach inwestycyjnych — stwierdza WacŁaw Majek, prezes Stowarzyszenia KupcÓw Targowych w DĄbrowie GÓrniczej.

Kupcy chcieliby rozpoczĄĆ przebudowĘjak najszybciej.

— Od szeŚciu lat gromadzimy fundusze, ale wszystko zostaŁo zablokowane sporami z byŁymi wŁaŚcicielami gruntÓw. Mamy gotowĄ koncepcjĘmodernizacji, by stanowiska handlowe byŁy w peŁni funkcjonalne i estetyczne. ZaleŻy nam na tym, by wszyscy utrzymali swoje miejsca pracy i mogli oferowaĆ kupujĄcym jak najwiĘkszy asortyment towarÓw — podkreŚla prezes stowarzyszenia.

Piotr Sobierajski - Dziennik Zachodni
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kwintosz
post śro, 04 paź 2006 - 00:44
Post #19


UZYTKOWNIK
******

Grupa: MODERATOR
Postów: 2,268
Dołączył: śro, 09 mar 05
Skąd: DG - Gołonóg
Nr użytkownika: 130
Płeć: Mężczyzna
GG: 3030588 status gadu-gadu



QUOTE
Parking zamiast targowiska?

Włodzimierz Słoniewski i Wacław Majek nie wyobrażają sobie parkingu w miejscu targowiska, które zamierzają wkrótce zmodernizować.

Targowisko Miejskie przy ul. Poniatowskiego tętni życiem przez cztery dni w tygodniu. Ostatnio okazało się jednak, że zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na ponad połowie tego terenu może powstać ... parking. Byłoby to równoznaczne z utratą pracy przez większość z ponad tysiąca handlujących.

Jest lepsza lokalizacja
Cały obszar targowiska ma prawie 15,5 tys. metrów kw., a pod miejsca dla wozów wyznaczono aż 8 tys. metrów kw. Gdyby rzeczywiście powstał tutaj parking, to, jak podkreślają kupcy, jedyne źródło dochodu straciłoby wiele rodzin. Tymczasem od dawna rozważane były inne koncepcje, w tym rozbudowa zaplecza parkingowego m.in. od strony ulicy Łańcuckiego, Twardej oraz pozostałych.

- Wizje lokalne na tym terenie wskazywały na możliwość lokalizacji nowych miejsc dla kierowców w sąsiedztwie placu targowego. Mogłyby powstać na szerokim pasie przy ulicy Piłsudskiego, który należy do gminy. Rozważana była także koncepcja budowy kolejnych miejsc parkingowych na całej długości ulicy Poniatowskiego, łącznie z ich poszerzeniem, co według wyliczeń w pełni zaspokoiło potrzeby kierowców. Obie te lokalizacje znalazły się nawet w specyfikacji istotnych warunków przetargu na zagospodarowanie terenu wokół targowiska, który powstał już w 2002 roku - podkreśla Wacław Majek, prezes Stowarzyszenia Kupców Targowych.

Szansa na zmiany
Sprawa stała się na tyle niepokojąca, że ostatnio w trybie nadzwyczajnym stanęła na sesji Rady Miejskiej. Dąbrowscy rajcy zgodzili się z argumentacją kupców i zadecydowali, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego rzeczywiście wymaga poprawek. To nieco uspokoiło handlujących.

- Umieszczenie miejsc parkingowych na terenie ponad połowy obecnego targowiska miejskiego było bardzo niefortunnym zbiegiem okoliczności. Jest to sprzeczne z koncepcją modernizacji miejsc handlu na targowisku i z umową najmu tego gruntu od gminy, która gwarantuje nam użytkowanie na 20 lat. Dlatego zdecydowaliśmy się prosić o zmianę zapisów. Cieszy nas, że podjęta została przez radnych uchwała intencyjna w tej sprawie - mówi Wacław Majek,

Co wymyślą projektanci?
Teraz trzeba jednak czekać, jak poradzą sobie z tym problemem projektanci, którzy będą zagospodarowywali teren wokół Targowiska Miejskiego. Jak wyjaśnia Wojciech Sobczyk, naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury UM, konieczne będzie jak najbardziej racjonalne wykorzystanie terenów w bezpośrednim sąsiedztwie stoisk handlowych.

- Wokół każdego obiektu handlowego powinna być odpowiednia liczba miejsc dla samochodów i klientów. Obecnie od strony ul. Twardej jest jeden prywatny parking, a oprócz tego miejsca przy Poniatowskiego. Zobaczymy co po przetargu zaproponują projektanci i czy uda się zlokalizować nowe miejsca postoju w pobliżu, nie naruszając terenu targowiska.


Czekają na rozstrzygnięcie
Dodatkowym kłopotem dla dąbrowskich handlowców jest nieuregulowana kwestia własności gruntów pod targowiskiem. O ich zwrot od gminy upominają się byli właściciele, choć wcześniej sprzedali je miastu.

- Sprawa ciągnie się od siedmiu lat, ale mamy nadzieję, że zakończy się pozytywnie i będziemy mogli wkrótce rozpocząć modernizację całego terenu, na którą staramy się gromadzić niezbędne fundusze. Decyzją Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, która była dla nas i dla gminy korzystna, sprawa wróciła ponownie do wojewody śląskiego, który wcześniej rozstrzygnął spór, przyznając rację byłym właścicielom. Teraz ma zebrać ponownie materiał dowodowy - wyjaśniają kupcy.
Piotr Sobierajski - Dziennik Zachodni


Kolejne targi o targ tongue.gif Czyżby to nasza dąbrowska specjalność?? Wszystkie zmiany jakie dokonywały się w Dąbrowie dotyczące różnego rodzaju bazarów, targów były poprzedzone kłótniami, waśniami i niezrealizowanymi planami, może to i dobrze bo niektóre były kompletnie niedorzeczne. Jak będzie teraz?

Ten post edytował kwintosz śro, 04 paź 2006 - 00:45


--------------------
"(...) When you love a woman you tell her that she's really wanted

When you love a woman you tell her that she's the one (..)"
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pozdrawiam
post śro, 04 paź 2006 - 01:08
Post #20


jasiek
******

Grupa: MODERATOR
Postów: 1,062
Dołączył: śro, 06 sie 03
Skąd: Mydlice
Nr użytkownika: 3



Moim zdaniem problem targu i targowisk zaczyna się sam rozwiązywać. Mianowicie na targowiskach nikt już nie rozpoczyna kariery kupieckiej, a starzy kupcy powoli z własnej woli rezygnują z handlu w obskurnych budach. Myślę, że najbliższych latach targowiska w obecnym tego słowa znaczeniu znikną z DG. I nie trzeba im w tym pomagać.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

8 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 

Mapa forum
RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: sobota, 14 grudzień 2019 - 18:52
FMDG - Razem od 2003
Dąbrowa Górnicza