IPB

Witaj Gościu ( Zaloguj | Rejestruj )

> HUTA KATOWICE
BARES
post śro, 07 mar 2012 - 13:34
Post #1


UZYTKOWNIK
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 516
Dołączył: sob, 02 gru 06
Skąd: D.G. Mydlice
Nr użytkownika: 352
Płeć: Mężczyzna



Zbliżająca się okrągła rocznica to okazja do podjęcia tematu z cyklu historia najnowsza, zapewne oprócz wszelakiej maści artykułów, zdjęć będzie można także przeczytać wspomnienia ludzi uczestniczących w tym bezprecedensowym dziele.

CYTAT
Budowali Hutę Katowice, teraz mają za to swoje rondo

Piotr Sobierajski


Już tylko nieco ponad miesiąc pozostał do 15 kwietnia, kiedy to Dąbrowa Górnicza żyć będzie 40. rocznicą wbicia pierwszej łopaty na budowie największego kombinatu metalurgicznego w Polsce, Huty Katowice. Nie zabraknie m.in. konferencji, na której będzie można zobaczyć filmy związane z powstawaniem huty, wystawy oraz spotkania pod pomnikiem, prezentującym moment rozpoczęcia tej ogromnej inwestycji, którą budowało 50 tys. osób z całego kraju.

By upamiętnić to wydarzenie, rondo w dzielnicy Gołonóg, u zbiegu ulic Kasprzaka i Piłsudskiego, nosić będzie nazwę "Budowniczych Huty Katowice". Zgodzili się na to na ostatniej sesji Rady Miejskiej dąbrowscy radni, choć nie było wśród nich jednomyślności. - Nie neguję wysiłku tych, którzy budowali Hutę Katowice, ale nie można przesądzać, że ta inwestycja przysłużyła się dobrze Dąbrowie Górniczej i Polsce - stwierdza radny Zbigniew Łukasik. - Nie mamy prawa odmawiać nikomu potu, krwi i łez - przekonuje radny Tadeusz Orpych. - To był prawdziwy skok cywilizacyjny, budowniczy zasługują na uhonorowanie - dodaje.

W uroczystości związane z 40-leciem rozpoczęcia budowy Huty Katowice włączyli się obecni właściciele kombinatu ArcelorMittal Poland S.A. Umowę w tej sprawie podpisał Sanjay Samaddar, prezes zarządu ArcelorMittal Poland S.A., przekazując też wsparcie finansowe na organizację wystawy i obchodów. Patronatem objął je też prezydent miasta Zbigniew Podraza. A będzie się działo naprawdę wiele, bo już teraz organizatorom udało się dotrzeć do wielu unikalnych dokumentów i fotografii, które złożą się na specjalną wystawę, jaką będzie można zobaczyć w Muzeum Miejskim Sztygarka, a swoją odsłonę będzie ona miała także w Centrum Handlowym Pogoria.

- Udało nam się zebrać wspomnienia wielu osób, których życie przez wiele lat, a nawet dziesięcioleci, związane było z Hutą Katowice. Dokumentów, pamiątek, kronik jest mnóstwo. Jesteśmy też wdzięczni za wsparcie ArcelorMittal Poland oraz miasta - podkreśla Maciej Gadaczek z Miejskiej Komisji Historycznej "Pokolenia", która organizuje rocznicowe obchody, m.in. wspólnie ze Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Przemysłu Hutniczego oraz Muzeum Miejskim Sztygarka.

- Wszyscy byli pełni zapału do pracy, zaangażowani w to, co się działo na placu budowy. Współpracowaliśmy z dyrektorami wielu przedsiębiorstw, ale choć byli starsi, to dobrze się rozumieliśmy. Z młodzieżowego zaciągu do budowy huty ruszyło ponad 3,5 tys. osób z całego kraju - wspomina Marek Piotrowski, ówczesny zastępca pełnomocnika Zarządu Głównego ZMS ds. młodzieżowego patronatu nad budową Huty Katowice.




--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Odpowiedzi
BARES
post sob, 07 kwi 2012 - 08:43
Post #2


UZYTKOWNIK
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 516
Dołączył: sob, 02 gru 06
Skąd: D.G. Mydlice
Nr użytkownika: 352
Płeć: Mężczyzna



CYTAT
40 lat Huty Katowice. Dzięki niej Zagłębie się zmieniało

Piotr Sobierajski
Kiedy w 1980 roku wprowadzałem się z rodzicami do nowego mieszkania na osiedlu Mydlice w Dąbrowie Górniczej, cała okolica, podobnie jak całe miasto i sąsiedni Sosnowiec, była jeszcze jednym wielkim placem budowy.




Pamiętam, jak za plac zabaw służyły nam m.in. siatkowe składziki na azbestowe płyty, którymi pokrywano bloki z wielkiej płyty i setki ogromnych drenów, ułożonych w kopiec...

To może w 40. rocznicę rozpoczęcia budowy Huty Katowice (przypada 15 kwietnia) przyjrzymy się pewnej tezie? Tezie o tym, że lata 70. i 80. XX wieku odmieniły na dobre całe Zagłębie.

Autostradą do Warszawy

"Gierkowskie" inwestycje mają się dobrze do dziś, pozwalając nieco ponad 40-tysięcznej Dąbrowie Górniczej zamienić się w znane w całej Polsce miejsce, gdzie zamieszkało ponad 120 tys. ludzi i ulokowała się największa w Polsce huta - Huta Katowice.
Właśnie w latach 70. powstała prowadząca od Sosnowca, przez Będzin do Dąbrowy, nowa trasa dojazdowa do Huty Katowice. Kiedy budowano ją przy dąbrowskiej ul. Królowej Jadwigi, trzeba było wyburzyć część budynków. Dziś to główna trasa miejska, prowadząca przez te miasta.

Przedłużona została też z dzielnicy Reden do huty linia tramwajowa.

Obok pojawiła się słynna "gierkówka", która połączyła Katowice z Warszawą. Wokół centrum miasta rosły kolejne osiedla, już w 1973 r. w samym śródmieściu pojawił się Spółdzielczy Dom Handlowy "Centrum" (istnieje do dziś). Tam, gdzie nie można było stawiać bloków ze względu na tereny górnicze, wyrósł park Hallera. A w nim otwarty basen, korty tenisowe i boiska sportowe.

Nie żużel, a nowe jezioro

Tamte czasy pamięta doskonale Roman Kulej, ówczesny przewodniczący Prezydium Miejskiej Rady Narodowej, naczelnik i prezydent miasta w latach 1972-1981.
- Wtedy miasto rosło w oczach, widać było mobilizację. Z ciekawostek pamiętam, że nie tak wiele brakowało, a wcale nie mielibyśmy u nas jeziora Pogoria III. Początkowo planowano tam urządzić składowisko żużla i odpadów z Huty Katowice. Na szczęście wyrobisko zostało zalane i dziś jest to ulubione miejsce wypoczynku mieszkańców całego regionu - mówi Roman Kulej. Wtedy rozbudowany został też dąbrowski szpital.
- Tu, gdzie dziś stoi Auchan, miał powstać zupełnie nowy, ogromny szpital, ale ostatecznie zdecydowano się na modernizację naszego - wspomina pan Roman.
Mało kto wie także o tym, że TIP-TOP, czyli Młodzieżowe Centrum Rozrywki dla pracowników Huty Katowice, stał się sławny w całej Polsce. Przyjeżdżali tu goście z Krakowa i Częstochowy, występowały m.in. Ewa Kuklińska i Irena Jarocka. - To był obiekt na 800 miejsc, z doskonałą akustyką - mówi Krzysztof Snarski, który realizował tę inwestycję.

Sosnowiec się zmienia

W Sosnowcu w 1975 r. przebudowano m.in. ul. Orlą, Związkową i Mielczarskiego, gdzie pojawiły się nowe linie tramwajowe, rozpoczęła się też budowa linii tramwajowej w dzielnicy Milowice. Rok wcześniej przebudowano główne arterie komunikacyjne miasta, czyli ówczesne ul. 22 Lipca i Czerwonego Zagłębia. W 1976 r. powstało osiedle Zamkowa, trwała budowa osiedla Piastów (2 tys. mieszkań). W 1982 r. mieszkało tu 212 tys. osób.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post



Reply to this topicStart new topic
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 

Mapa forum
RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 13:59
FMDG - Razem od 2003
Dąbrowa Górnicza