![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
FinaŁ przetargu na budowĘterminaluPoniedziaŁek, 18 sierpnia 2003r.Dornier SystemsConsulting oraz Hochtief Polska zostaŁy dopuszczone do rokowaĹ� w sprawie organizacji budowy miĘdzynarodowego terminalu kontenerowego w SŁawkowie. To drugi etap przetargu ogŁoszonego pod koniec czerwca przez CentralĘZaopatrzenia Hutnictwa (CZH SA), spÓŁkĘkontrolowanĄ przez AgencjĘRozwoju PrzemysŁu. PrzystĄpiŁo do niego 12 firm. ZwyciĘzca ma byĆ znany jesieniĄ.Po wyŁonieniu organizatora budowy zostanie ogŁoszony przetarg na generalnego wykonawcĘterminalu i centrum logistycznego. Pierwsze prace budowlane powinny ruszyĆ wiosnĄ przyszŁego roku. Zdaniem Cweti Czyrzyckiej, dyrektora biura wspÓŁpracy z zagranicĄ Agencji Rozwoju PrzemysŁu, sŁawkowski terminal moŻe rozpoczĄĆ dziaŁalnoŚĆ w 2007 r.Obie zaproszone do rokowaĹ� firmy w przeszŁoŚci przeprowadzaŁy juŻ analizy projektu terminalu na sŁawkowskiej koĹ�cÓwce "szerokiego toru". Dornier Systems Consulting w ubiegŁym roku przygotowaŁ dla Agencji Rozwoju PrzemysŁu obszerne studium budowy terminalu logistycznego. Pierwszy etap tej inwestycji ma kosztowaĆ blisko 33 mln euro (ponad 110 mln zŁ). Po jego zakoĹ�czeniu w SŁawkowie bĘdzie moŻna przeŁadowywaĆ 120 tys. kontenerÓw rocznie. Agencja na opracowanie projektu i pierwszy etap budowy euroterminalu przeznaczyŁa jednak tylko 20 mln zŁ. ResztĘpieniĘdzy trzeba bĘdzie uzyskaĆ od inwestorÓw lub poŻyczyĆ z bankÓw.- TrwajĄ rozmowy nad stworzeniem konsorcjum, ktÓre sfinansuje inwestycjĘ- deklaruje Arkadiusz KrĘŻel, prezes Agencji Rozwoju PrzemysŁu.- Budowa terminalu bĘdzie waŻnym impulsem dla rozwoju gospodarczego nie tylko powiatu, ale regionu - dodaje BoŻena Respondek, starosta bĘdziĹ�ska.ZajmujĄcy 140 ha sŁawkowska baza przeŁadunkowa CZH nadal sŁuŻy przede wszystkim do przeŁadunku rudy Żelaza dla Huty Katowice. DziaŁajĄce na jej terenie Centrum Handlowo-Logistyczne (CHL) SŁawkÓw obsŁuguje dwie pary pociĄgÓw z tir-ami na tydzieĹ�. PomysŁodawcy stworzenia miĘdzynarodowego terminalu liczĄ na przejĘcie czĘŚci ŁadunkÓw ze wschodniej Azji, ktÓre obecnie trafiajĄ do Europy statkami. PrzejĘcie tylko kilku procent z 7,5 mln kontenerÓw przewoŻonych rocznie drogĄ morskĄ z Japonii, Korei i Chin wystarczyŁoby do peŁnego wykorzystania terminalu logistycznego w SŁawkowie, nawet po jego rozbudowie. Docelowo ma on kosztowaĆ 200 mln euro (ok. 870 mln zŁ). Dodatkowe ĆwierĆ miliarda euro trzeba przeznaczyĆ na modernizacjĘlinii szerokotorowej.(wow) - Dziennik ZachodniMoŻe po zakoĹ�czeniu inwestycji DĄbrowa zŁapie "drugi oddech". Szkoda Że ten terminal bĘdzie w SŁawkowie, a nie w DG . Chociaz koĹ�cÓwka tego toru leŻy na granicy Dabrowy i SŁawkowa
Ten post edytował kwintosz czw, 29 lis 2007 - 23:35 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE([img) http://rzeczpospolita.pl/gifs/head.gif[/img]]
TRANSPORT Czy SŁawkÓw i Nahodka znajdĄ siĘw jednej firmie Towarowym z Azji do Europy ![]() Polska proponuje, aby do wspÓlnego projektu utworzenia z RosjĄ i UkrainĄ MiĘdzynarodowego Centrum Logistycznego (MCL), z wykorzystaniem Euroterminalu w SŁawkowie, doŁĄczyĆ terminal w Nahodce koŁo WŁadywostoku. JeŚli przedsiĘwziĘcie siĘpowiedzie, wÓwczas MCL moŻe przejĄĆ czĘŚĆ transportu z Dalekiego Wschodu do Europy, wiodĄcego dotychczas drogĄ morskĄ. Memorandum w sprawie utworzenia wspÓlnego MiĘdzynarodowego Centrum Logistycznego (MCL) z wykorzystaniem Euroterminalu w SŁawkowie, szerokiego toru na terenie Polski i kolei transsyberyjskiej Polska, Rosja i Ukraina podpisaŁy w czerwcu. Pomimo pewnego ochŁodzenia politycznego pomiĘdzy PolskĄ a RosjĄ rozmowy na temat utworzenia przedsiĘwziĘcia toczĄ siĘnadal. Na poczĄtku wrzeŚnia strona polska zaproponowaŁa rosyjskiemu Ministerstwu Transportu wŁĄczenie do MCL terminalu kolejowego w Nahodce pod WŁadywostokiem. - Terminal w SŁawkowie odpowiadaŁby za obsŁugĘlogistycznĄ strony europejskiej, a terminal w Nahodce za stronĘdalekowschodniĄ i azjatyckĄ - wyjaŚnia Marian BĄk, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (spÓŁka skarbu paĹstwa, wŁaŚciciel Euroterminalu). Jest onpeŁnomocnikiem strony polskiej do rozmÓw w sprawie MCL. Szeroki tor zaczyna siĘw SŁawkowie i dochodzi do magistrali transsyberyjskiej, ktÓra koĹczy siĘw Nahodce. JeŚli oba terminale zostaŁyby wŁĄczone we wspÓlny projekt, czyli MCL, znacznie zwiĘkszyŁoby to konkurencyjnoŚĆ i efektywnoŚĆ spedycji ŁadunkÓw, uwaŻa peŁnomocnik strony polskiej. - Propozycja stworzenia drugiego, logistycznego centrum na Dalekim Wschodzie jest interesujĄca - stwierdziŁ w piŚmie z 21 wrzeŚnia Wiktor Eremin, peŁnomocnik ministra transportu Rosji i przewodniczĄcy rosyjskiej grupy roboczej. WyjaŚniaŁ rÓwnoczeŚnie, Że "dane zagadnienie nie jest jeszcze dostatecznie dopracowane". - Dla nas jest istotne, Że Rosjanie uznali propozycjĘza interesujĄcĄ. Chcemy o tym rozmawiaĆ podczas najbliŻszego posiedzenia zespoŁuroboczego. BĘdziemy sprawĘNahodki drĄŻyĆ, bo stawka jest duŻa - mÓwi Marian BĄk. Chodzi o przejĘcie czĘŚci transportÓw z Azji do Europy drogĄ morskĄ, ktÓrĄ dotychczas rocznie przewozi siĘok. 250 mln ton towarÓw. Ładunki drogĄ morskĄ z WŁadywostoku pŁynĄ do portÓw Europy Zachodniej prawie 30 dni lub dŁuŻej, jeŚli doliczyĆ postoje na redach portÓw, do ktÓrych zawijajĄ. KolejĄ transsyberyjskĄ i szerokim torem do SŁawkowa dotrzeĆ mogĄ w niespeŁna 13 dni. Projekt utworzenia w SŁawkowie MiĘdzynarodowego Centrum Logistycznego uzyskaŁ wsparcie rzĄdu polskiego. W tegorocznej ustawie budŻetowej np. na infrastrukturĘwokÓŁ terminalu przyznano 50 mln zŁ. MarszaŁek wojewÓdztwa ŚlĄskiego rozdysponowaŁ jĄ wprawdzie niezgodnie z pierwotnymi planami, ( m.in. na modernizacjĘdrogi wiodĄcej do konkurencyjnego skŁadu w Sosnowcu, ktÓry jest wŁasnoŚciĄ prywatnej firmy), lecz wojewoda LechosŁaw JarzĘbski uznaŁ tĘdecyzjĘza co najmniej kontrowersyjnĄ i zwrÓciŁ siĘdo marszaŁka o ponowne rozwaŻenie podjĘtej uchwaŁy. Projekt MCL uzyskaŁ takŻe aprobatĘKomisji Europejskiej. Euroterminal SŁawkÓw zamierza teŻ staraĆ siĘo fundusze europejskie na dalszĄ rozbudowĘ. Od kilku miesiĘcy z portÓw Europy Zachodniej, gŁÓwnie z Antwerpii i Rotterdamu, do SŁawkowa kursujĄ trzy razy w tygodniu pociĄgi z kontenerami, ktÓre szerokim torem kierowane sĄ dalej na WschÓd. Przed dwoma tygodniami przebywali w SŁawkowie przedstawiciele centrÓw logistycznych z Chin. W najbliŻszym czasie z pÓŁnocnej prowincji Chin kolejowym Jedwabnym Szlakiem trafiaĆ majĄ do Euroterminalu w SŁawkowie transporty artykuŁÓw spoŻywczych. Jest to jednak dopiero poczĄtek drogi do kolejowego poŁĄczenia Dalekiego Wschodu z EuropĄ. BARBARA CIESZEWSKA no wlasnie zwrocilem uwage na ta sprawe. W ten sposob zamiast powstania drogi od terminalu do DK94 w DG powstalaby droga do S1 przez Sosnowiec. Taki oto chciano zrobic przekret. Wiadomo, ze jesli powstanie droga do Sosnowca to nikt nie da juz kasy na droge do DG i jesli beda jakies korzysci to nie dla naszego miasta. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 14:26 |