![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
FinaŁ przetargu na budowĘterminaluPoniedziaŁek, 18 sierpnia 2003r.Dornier SystemsConsulting oraz Hochtief Polska zostaŁy dopuszczone do rokowaĹ� w sprawie organizacji budowy miĘdzynarodowego terminalu kontenerowego w SŁawkowie. To drugi etap przetargu ogŁoszonego pod koniec czerwca przez CentralĘZaopatrzenia Hutnictwa (CZH SA), spÓŁkĘkontrolowanĄ przez AgencjĘRozwoju PrzemysŁu. PrzystĄpiŁo do niego 12 firm. ZwyciĘzca ma byĆ znany jesieniĄ.Po wyŁonieniu organizatora budowy zostanie ogŁoszony przetarg na generalnego wykonawcĘterminalu i centrum logistycznego. Pierwsze prace budowlane powinny ruszyĆ wiosnĄ przyszŁego roku. Zdaniem Cweti Czyrzyckiej, dyrektora biura wspÓŁpracy z zagranicĄ Agencji Rozwoju PrzemysŁu, sŁawkowski terminal moŻe rozpoczĄĆ dziaŁalnoŚĆ w 2007 r.Obie zaproszone do rokowaĹ� firmy w przeszŁoŚci przeprowadzaŁy juŻ analizy projektu terminalu na sŁawkowskiej koĹ�cÓwce "szerokiego toru". Dornier Systems Consulting w ubiegŁym roku przygotowaŁ dla Agencji Rozwoju PrzemysŁu obszerne studium budowy terminalu logistycznego. Pierwszy etap tej inwestycji ma kosztowaĆ blisko 33 mln euro (ponad 110 mln zŁ). Po jego zakoĹ�czeniu w SŁawkowie bĘdzie moŻna przeŁadowywaĆ 120 tys. kontenerÓw rocznie. Agencja na opracowanie projektu i pierwszy etap budowy euroterminalu przeznaczyŁa jednak tylko 20 mln zŁ. ResztĘpieniĘdzy trzeba bĘdzie uzyskaĆ od inwestorÓw lub poŻyczyĆ z bankÓw.- TrwajĄ rozmowy nad stworzeniem konsorcjum, ktÓre sfinansuje inwestycjĘ- deklaruje Arkadiusz KrĘŻel, prezes Agencji Rozwoju PrzemysŁu.- Budowa terminalu bĘdzie waŻnym impulsem dla rozwoju gospodarczego nie tylko powiatu, ale regionu - dodaje BoŻena Respondek, starosta bĘdziĹ�ska.ZajmujĄcy 140 ha sŁawkowska baza przeŁadunkowa CZH nadal sŁuŻy przede wszystkim do przeŁadunku rudy Żelaza dla Huty Katowice. DziaŁajĄce na jej terenie Centrum Handlowo-Logistyczne (CHL) SŁawkÓw obsŁuguje dwie pary pociĄgÓw z tir-ami na tydzieĹ�. PomysŁodawcy stworzenia miĘdzynarodowego terminalu liczĄ na przejĘcie czĘŚci ŁadunkÓw ze wschodniej Azji, ktÓre obecnie trafiajĄ do Europy statkami. PrzejĘcie tylko kilku procent z 7,5 mln kontenerÓw przewoŻonych rocznie drogĄ morskĄ z Japonii, Korei i Chin wystarczyŁoby do peŁnego wykorzystania terminalu logistycznego w SŁawkowie, nawet po jego rozbudowie. Docelowo ma on kosztowaĆ 200 mln euro (ok. 870 mln zŁ). Dodatkowe ĆwierĆ miliarda euro trzeba przeznaczyĆ na modernizacjĘlinii szerokotorowej.(wow) - Dziennik ZachodniMoŻe po zakoĹ�czeniu inwestycji DĄbrowa zŁapie "drugi oddech". Szkoda Że ten terminal bĘdzie w SŁawkowie, a nie w DG . Chociaz koĹ�cÓwka tego toru leŻy na granicy Dabrowy i SŁawkowa
Ten post edytował kwintosz czw, 29 lis 2007 - 23:35 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
juz wczoraj bylo w GW a dzisiaj w Dzienniku:
Polska i Rosja parafowaŁy umowĘo uruchomieniu euroterminalu Sobota, 5 lutego 2005r. Jeszcze w tym roku mogĄ ruszyĆ pierwsze regularne poŁĄczenia kolejowe z Dalekiego Wschodu do SŁawkowa. Przedwczoraj w Warszawie parafowano memorandum w sprawie utworzenia polsko–rosyjskiej spÓŁki, zajmujĄcej siĘprzewozami. KoĹczy siĘwiĘc etap projektÓw, a rozpoczyna faza konkretnych dziaŁaĹ. Na temat terminalu i szans zwiĄzanych z jego rozwojem napisano juŻ tony opracowaĹ. Niestety, od wielu lat jego utworzenie wciĄŻ pozostaje w sferze marzeĹ. Nic dziwnego, Że nawet najwiĘksi optymiŚci – mieszkaĹcy SŁawkowa – powoli tracili nadziejĘ. Wreszcie jednak nastĄpiŁ przeŁom. Uzgodniono, Że zaŁoŻona zostanie miĘdzynarodowa spÓŁka, ktÓra bĘdzie operatorem terminalu, odpowiedzialnym za przewÓz towarÓw kontenerowych. OstatecznĄ umowĘw tej sprawie pod koniec lutego ma podpisaĆ w Moskwie wicepremier Jerzy Hausner. – SpÓŁka moŻe rozpoczĄĆ dziaŁalnoŚĆ w czerwcu. BĘdĘrobiŁ wszystko, Żeby pierwszy pociĄg z Dalekiego Wschodu przyjechaŁ do SŁawkowa juŻ w tym roku – obiecaŁ w SŁawkowie Jan Kurylczyk, minister infrastruktury. – WyraŻamy wolĘwspÓŁpracy z PolskĄ w tej dziedzinie, a jak szybko uda nam siĘzrealizowaĆ ten projekt, zaleŻy od nas samych – odpowiada jego rosyjski odpowiednik Alexandr Misharin. RÓwnoczeŚnie z memorandum podpisano takŻe protokÓŁ uzgodnieĹ. Jednak nie wynika z niego, czy polsko–rosyjska spÓŁka obejmie takŻe polskĄ czĘŚĆ szerokiego toru, prowadzĄcĄ od granicy do terminalu. Na razie jej wŁaŚcicielem jest spÓŁka PKP Linia Hutniczo–Szerokotorowa. NiechĘtnie podzieliŁaby siĘz kimkolwiek swoim majĄtkiem, majĄc nadziejĘna zyski, ktÓre mogŁaby uzyskiwaĆ samodzielnie. Tymczasem, jak mÓwiono w kuluarach, objĘcie zarzĄdu nad caŁym terminalem oraz liniĄ kolejowĄ jest jednym z warunkÓw powstania spÓŁki stawianym przez Rosjan. Ta koncepcja jest o tyle problematyczna, Że nie ujĘto jej nawet w planie przygotowanym przez AgencjĘRozwoju PrzemysŁu. Kolejnym problemem jest ustanowienie takich opŁat za przewÓz taryf, aby byŁ on opŁacalny. Dzisiaj niestety, kontrahenci z zachodu Europy wolĄ sprowadzaĆ towary z Chin dwukrotnie dŁuŻszĄ drogĄ morskĄ, bo stawki taryf przewozowych kolejĄ, ustanowione przez PKP Cargo i stronĘrosyjskĄ nie sĄ konkurencyjne. Niezwykle istotne jest takŻe bezpieczeĹstwo towarÓw, ktÓrego na dziŚ nikt nie jest w stanie zagwarantowaĆ. Po niedawnej modernizacji terminal w SŁawkowie moŻe rozŁadowaĆ ok. 35 tys. kontenerÓw rocznie. Aby jego funkcjonowanie byŁo dla wszystkich opŁacalne, wielkoŚĆ tĘtrzeba zwiĘkszyĆ trzy– lub czterokrotnie. A to kosztuje. Nie jest to jednak zadanie niemoŻliwe, skoro juŻ sĄ pierwsi kontrahenci zainteresowani jego wykorzystaniem – m.in. azjatyckie koncerny motoryzacyjne, majĄce fabryki w Europie. Na modernizacjĘinfrastruktury wokÓŁ terminalu w tegorocznym budŻecie paĹstwa zagwarantowano 50 mln zŁ. Przeznaczone sĄ na budowĘdrogi dojazdowej do terminalu, magistrali wodociĄgowej i sieci kanalizacyjnej. Na razie bowiem najwiĘkszym problemem dla odbiorcÓw towarÓw jest kŁopotliwy dojazd wĄskimi i krĘtymi drogami. Z kolei w przyszŁym roku planuje siĘ, Że SŁawkÓw moŻe dostaĆ dodatkowo 35 mln zŁ na dokoĹczenie inwestycji infrastrukturalnych. Marcin TwarÓg - Dziennik Zachodni |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 17:40 |