![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
FinaŁ przetargu na budowĘterminaluPoniedziaŁek, 18 sierpnia 2003r.Dornier SystemsConsulting oraz Hochtief Polska zostaŁy dopuszczone do rokowaĹ� w sprawie organizacji budowy miĘdzynarodowego terminalu kontenerowego w SŁawkowie. To drugi etap przetargu ogŁoszonego pod koniec czerwca przez CentralĘZaopatrzenia Hutnictwa (CZH SA), spÓŁkĘkontrolowanĄ przez AgencjĘRozwoju PrzemysŁu. PrzystĄpiŁo do niego 12 firm. ZwyciĘzca ma byĆ znany jesieniĄ.Po wyŁonieniu organizatora budowy zostanie ogŁoszony przetarg na generalnego wykonawcĘterminalu i centrum logistycznego. Pierwsze prace budowlane powinny ruszyĆ wiosnĄ przyszŁego roku. Zdaniem Cweti Czyrzyckiej, dyrektora biura wspÓŁpracy z zagranicĄ Agencji Rozwoju PrzemysŁu, sŁawkowski terminal moŻe rozpoczĄĆ dziaŁalnoŚĆ w 2007 r.Obie zaproszone do rokowaĹ� firmy w przeszŁoŚci przeprowadzaŁy juŻ analizy projektu terminalu na sŁawkowskiej koĹ�cÓwce "szerokiego toru". Dornier Systems Consulting w ubiegŁym roku przygotowaŁ dla Agencji Rozwoju PrzemysŁu obszerne studium budowy terminalu logistycznego. Pierwszy etap tej inwestycji ma kosztowaĆ blisko 33 mln euro (ponad 110 mln zŁ). Po jego zakoĹ�czeniu w SŁawkowie bĘdzie moŻna przeŁadowywaĆ 120 tys. kontenerÓw rocznie. Agencja na opracowanie projektu i pierwszy etap budowy euroterminalu przeznaczyŁa jednak tylko 20 mln zŁ. ResztĘpieniĘdzy trzeba bĘdzie uzyskaĆ od inwestorÓw lub poŻyczyĆ z bankÓw.- TrwajĄ rozmowy nad stworzeniem konsorcjum, ktÓre sfinansuje inwestycjĘ- deklaruje Arkadiusz KrĘŻel, prezes Agencji Rozwoju PrzemysŁu.- Budowa terminalu bĘdzie waŻnym impulsem dla rozwoju gospodarczego nie tylko powiatu, ale regionu - dodaje BoŻena Respondek, starosta bĘdziĹ�ska.ZajmujĄcy 140 ha sŁawkowska baza przeŁadunkowa CZH nadal sŁuŻy przede wszystkim do przeŁadunku rudy Żelaza dla Huty Katowice. DziaŁajĄce na jej terenie Centrum Handlowo-Logistyczne (CHL) SŁawkÓw obsŁuguje dwie pary pociĄgÓw z tir-ami na tydzieĹ�. PomysŁodawcy stworzenia miĘdzynarodowego terminalu liczĄ na przejĘcie czĘŚci ŁadunkÓw ze wschodniej Azji, ktÓre obecnie trafiajĄ do Europy statkami. PrzejĘcie tylko kilku procent z 7,5 mln kontenerÓw przewoŻonych rocznie drogĄ morskĄ z Japonii, Korei i Chin wystarczyŁoby do peŁnego wykorzystania terminalu logistycznego w SŁawkowie, nawet po jego rozbudowie. Docelowo ma on kosztowaĆ 200 mln euro (ok. 870 mln zŁ). Dodatkowe ĆwierĆ miliarda euro trzeba przeznaczyĆ na modernizacjĘlinii szerokotorowej.(wow) - Dziennik ZachodniMoŻe po zakoĹ�czeniu inwestycji DĄbrowa zŁapie "drugi oddech". Szkoda Że ten terminal bĘdzie w SŁawkowie, a nie w DG . Chociaz koĹ�cÓwka tego toru leŻy na granicy Dabrowy i SŁawkowa
Ten post edytował kwintosz czw, 29 lis 2007 - 23:35 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 293 Dołączył: pią, 08 kwi 05 Nr użytkownika: 139 Płeć: Mężczyzna ![]() |
CYTAT Toyota zainteresowana Euroterminalem w Sławkowie
(PAP, dd/21.02.2008, godz. 17:11) Japoński koncern motoryzacyjny Toyota jest zainteresowany korzystaniem z Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Sławkowie (Śląskie). Części przeznaczone dla europejskich fabryk koncernu miałyby docierać tu szerokim torem kolejowym. Sławków to wysunięte najdalej na zachód miejsce w Europie, gdzie dochodzi wiodąca ze Wschodu kolej szerokotorowa. Istniejący tu Euroterminal umożliwia przeładunek kontenerów na styku dwóch szerokości torów. Ładunki mogą podróżować dalej torami o szerokości stosowanej w Europie zachodniej lub ciężarówkami. Euroterminal odwiedzili dziś przedstawiciele zarządu firmy Toyota Motor Europe. W najbliższym czasie mają przedstawić właścicielowi obiektu - katowickiej Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) - szczegółowe warunki, jakie musi spełnić terminal, aby sprostać oczekiwaniom japońskiego klienta. "Firma Toyota rozważa wykorzystanie Euroterminalu jako ważnego ogniwa w swojej sieci logistycznej. Tym samym Sławków może stać się jednym z filarów działalności firmy na europejskim rynku" - powiedział prezes CZH, Marian Bąk. Jak dodał, sześcioosobowa delegacja Toyoty zapoznała się z możliwościami terminalu oraz planami jego dalszego rozwoju. Japończycy podkreślali, że liczy się dla nich przede wszystkim szybkość przeładunków i jakość. Dostawy mają być realizowane "just in time"; wszelkie opóźnienia mogłyby zachwiać produkcją fabryk. Prezes zapewnił, że CZH, jako właściciel Euroterminalu w Sławkowie, uwzględni potrzeby Toyoty podczas sporządzania dalszych planów oraz przy realizacji kolejnych inwestycji. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, do końca tego roku możliwości przeładunku kontenerów w Sławkowie mają zwiększyć się trzykrotnie. Jeszcze w tym roku rozbudowywany kosztem ok. 100 mln zł terminal ma uzyskać bezpośrednie połączenie z Chinami, przez Kazachstan. Tym samym Sławków ma stać się częścią kolejowego "jedwabnego szlaku" z Dalekiego Wschodu do Europy, o którego stworzeniu mówi się od wielu lat. Kilka tygodni temu w Sławkowie uroczyście oddano do użytku nowy kompleks magazynowy o powierzchni ok. 7 tys. m kw. wraz z niezbędną infrastrukturą przeładunkową, umożliwiającą m.in. przeładunek kontenerów z szerszego, prowadzącego ze wschodu toru, na węższy, europejski. Do końca tego roku zdolności przeładunkowe centrum zwiększą się z obecnych ok. 35 tys. do ponad 100 tys. kontenerów rocznie. To więcej niż wynosi obecne zapotrzebowanie, jednak autorzy przedsięwzięcia są przekonani, że już wkrótce i to może okazać się za mało. W ubiegłym roku liczba przeładowywanych w Sławkowie kontenerów wzrosła ponad 10-krotnie, do 23 tys. sztuk, a zainteresowanie przeładunkami wyrażają kolejne firmy. Właściciel terminalu ma już kolejne plany jego rozbudowy. W tym tygodniu w kompleksie Euroterminalu rozpoczął działalność oddział celny. Ma to być ułatwienie zarówno dla korzystających z centrum logistycznego firm, jak i dla samych celników. CZH liczy, że dzięki temu zwiększy się też atrakcyjność Euroterminalu, który docelowo chce obsługiwać ładunki transportowane do Europy koleją z Dalekiego Wschodu. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 17:43 |