![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
FinaŁ przetargu na budowĘterminaluPoniedziaŁek, 18 sierpnia 2003r.Dornier SystemsConsulting oraz Hochtief Polska zostaŁy dopuszczone do rokowaĹ� w sprawie organizacji budowy miĘdzynarodowego terminalu kontenerowego w SŁawkowie. To drugi etap przetargu ogŁoszonego pod koniec czerwca przez CentralĘZaopatrzenia Hutnictwa (CZH SA), spÓŁkĘkontrolowanĄ przez AgencjĘRozwoju PrzemysŁu. PrzystĄpiŁo do niego 12 firm. ZwyciĘzca ma byĆ znany jesieniĄ.Po wyŁonieniu organizatora budowy zostanie ogŁoszony przetarg na generalnego wykonawcĘterminalu i centrum logistycznego. Pierwsze prace budowlane powinny ruszyĆ wiosnĄ przyszŁego roku. Zdaniem Cweti Czyrzyckiej, dyrektora biura wspÓŁpracy z zagranicĄ Agencji Rozwoju PrzemysŁu, sŁawkowski terminal moŻe rozpoczĄĆ dziaŁalnoŚĆ w 2007 r.Obie zaproszone do rokowaĹ� firmy w przeszŁoŚci przeprowadzaŁy juŻ analizy projektu terminalu na sŁawkowskiej koĹ�cÓwce "szerokiego toru". Dornier Systems Consulting w ubiegŁym roku przygotowaŁ dla Agencji Rozwoju PrzemysŁu obszerne studium budowy terminalu logistycznego. Pierwszy etap tej inwestycji ma kosztowaĆ blisko 33 mln euro (ponad 110 mln zŁ). Po jego zakoĹ�czeniu w SŁawkowie bĘdzie moŻna przeŁadowywaĆ 120 tys. kontenerÓw rocznie. Agencja na opracowanie projektu i pierwszy etap budowy euroterminalu przeznaczyŁa jednak tylko 20 mln zŁ. ResztĘpieniĘdzy trzeba bĘdzie uzyskaĆ od inwestorÓw lub poŻyczyĆ z bankÓw.- TrwajĄ rozmowy nad stworzeniem konsorcjum, ktÓre sfinansuje inwestycjĘ- deklaruje Arkadiusz KrĘŻel, prezes Agencji Rozwoju PrzemysŁu.- Budowa terminalu bĘdzie waŻnym impulsem dla rozwoju gospodarczego nie tylko powiatu, ale regionu - dodaje BoŻena Respondek, starosta bĘdziĹ�ska.ZajmujĄcy 140 ha sŁawkowska baza przeŁadunkowa CZH nadal sŁuŻy przede wszystkim do przeŁadunku rudy Żelaza dla Huty Katowice. DziaŁajĄce na jej terenie Centrum Handlowo-Logistyczne (CHL) SŁawkÓw obsŁuguje dwie pary pociĄgÓw z tir-ami na tydzieĹ�. PomysŁodawcy stworzenia miĘdzynarodowego terminalu liczĄ na przejĘcie czĘŚci ŁadunkÓw ze wschodniej Azji, ktÓre obecnie trafiajĄ do Europy statkami. PrzejĘcie tylko kilku procent z 7,5 mln kontenerÓw przewoŻonych rocznie drogĄ morskĄ z Japonii, Korei i Chin wystarczyŁoby do peŁnego wykorzystania terminalu logistycznego w SŁawkowie, nawet po jego rozbudowie. Docelowo ma on kosztowaĆ 200 mln euro (ok. 870 mln zŁ). Dodatkowe ĆwierĆ miliarda euro trzeba przeznaczyĆ na modernizacjĘlinii szerokotorowej.(wow) - Dziennik ZachodniMoŻe po zakoĹ�czeniu inwestycji DĄbrowa zŁapie "drugi oddech". Szkoda Że ten terminal bĘdzie w SŁawkowie, a nie w DG . Chociaz koĹ�cÓwka tego toru leŻy na granicy Dabrowy i SŁawkowa
Ten post edytował kwintosz czw, 29 lis 2007 - 23:35 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT ![]() ![]() ![]() Kolejowy jedwabny szlak dziś W Sławkowie powstaje jedno z największych centrów logistycznych w Europie. Międzynarodowe Centrum Logistyczne Euroterminal ma tę przewagę nad konkurencją, że to właśnie tu dociera szeroki tor, który otwiera bezpośrednie połączenia do Rosji i Chin. Marian Bąk, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), do której należy Euroterminal, przekonuje, że transport ładunków z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej drogą kolejową jest dużo bardziej opłacalny niż przewożenie ich drogą morską. Dzięki szerokim torom i kolei towary z Chin mogą dotrzeć do Niemiec czy Belgii w czasie krótszym nawet o połowę. To oczywiście przekłada się na koszty transportu, co ma niebagatelne znaczenie. Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga tor o stosowanej na Wschodzie szerokości 1.520 mm. Tym samym posiada połączenie z Magistralą Transsyberyjską oraz tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem biegnącym z Chin przez Kazachstan, Rosję, Ukrainę do Polski. To umożliwia rozwój kolejowego transportu kontenerowego na trasie Daleki Wschód i Azja - Europa (patrz mapa obok). Takie połączenie może okazać się wielką żyłą złota. Już na początku naszego wieku między Japonią i Koreą Południową a Europą Zachodnią przetransportowano drogą morską prawie 8 milionów 20-stopowych kontenerów. Według prognoz liczba tych przesyłek do 2020 roku ma wzrosnąć trzykrotnie. - Wystarczy proste porównanie, by zorientować się jak duże są szanse na zrobienie dobrego interesu: z portów Dalekiego Wschodu statki płyną do portów Europy prawie miesiąc, ten sam towar załadowany we Władywostoku na Kolej Transsyberyjską dojedzie do Sławkowa i dalej do Europy Zachodniej w dwa tygodnie - przekonuje prezes CZH Marian Bąk. Kiedyś tym torem płynęła głównie ruda żelaza do Huty Katowice, a z Polski do byłego ZSRR - siarka. Wszystko zaczęło się zmieniać w latach 90. ubiegłego wieku, kiedy to polskie huty rezygnowały z marnego surowca ze Wschodu, a eksport do krajów byłego ZSRR zamierał. Dopiero w 2000 r. powstała koncepcja przekształcenia byłego Zakładu Rud w Sławkowie w Międzynarodowy Terminal Logistyczny. W październiku 2003 r. CZH S.A. uzyskała status pełnoprawnego członka Stowarzyszenia Kolei Transsyberyjskiej. I sprawy zaczęły się toczyć szybciej. W 2004 r. CZH S.A. utworzyła Oddział Euroterminal w Sławkowie, a 30 kwietnia tego roku 50 ha terenów przylegających do Euroterminalu zostało włączonych do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W tym też roku powstała koncepcja rozwoju terminalu sporządzona na bazie centrum logistycznego w Gratzu (Austria). Rok później uruchomiono pierwszy pociąg na trasie Belgia - Niemcy - Sławków i podpisano Memorandum Polska - Rosja - Ukraina o współpracy z wykorzystaniem Euroterminalu. Symbolem przyspieszenia była... pierwsza od ponad 30 lat nowa lokomotywa szerokotorowa, która dotarła z Rosji do terminalu w Sławkowie. Sprowadzono ją, by sprostać wymaganiom kontrahentów - wielkość przeładunków w terminalu zwiększała się na tyle dynamicznie, że potrzebna była nowa lokomotywa manewrowa. Zdolności przeładunkowe terminalu wzrosły do ok. miliona ton rocznie (35 tys. kontenerów, docelowo w Sławkowie można będzie przeładowywać 120 tys. kontenerów rocznie). W tym okresie przeładowywano w Sławkowie głównie towary sypkie, artykuły stalowe, kontenery oraz wysyłane do Rosji z Hiszpanii i Francji samochody. W terminalu "przekładano" też z wąskich na szerokie tory kontenery oraz naczepy TIR-ów, jadące z Antwerpii do Kijowa. W 2006 r. pojawiło się nowe połączenie na osi północ-południe. W listopadzie Holding PCC Rail uruchomił pociąg kontenerowy, który kursuje na na trasie Gdynia - Euroterminal w Sławkowie. - To pierwszy w Polsce pociąg kontenerowy, który regularnie, bez względu na ilość ładunków, łączy porty z kontrahentami na południu kraju - mówi Dariusz Stefański, prezes PCC Rail Containers. We współpracy z firmą PCC, uruchomiono też połączenia z niemieckim Bremenhaven, Hamburgiem i Berlinem. Planowane jest uruchomienie wahadłowego połączenia z Chin, przez Kazachstan do Sławkowa. Euroterminal współpracuje w rozwijaniu nowych połączeń z wieloma firmami. Niestety, ciągle nie widać tu dużej aktywności polskiego przewoźnika PKP Cargo. Bardzo znamienna była nieobecność przedstawicieli tej firmy na wczorajszej uroczystości w Sławkowie. - Nie oznacza to, że rezygnujemy z możliwości, jakie daje szeroki tor - podkreśla rzecznik PKP Cargo Jacek Wnukowski. - Teraz w firmie zachodzą duże zmiany i dopiero po ich sfinalizowaniu zostania przygotowana nowa strategia, również w odniesieniu do Euroterminalu. 1979 r. wtedy uruchomiono Linię Hutniczą Szerokotorową 1520 mm to rozstaw szerokiego toru (w Polsce i UE - 1435 mm) Magazyny otwarte na towary prosto z Chin Wczoraj otwarto stawiany od lipca 2007 roku kompleks magazynowy na terenie Euroterminalu w Sławkowie. To pierwszy etap z zakresu zadań związanych z budową Międzynarodowego Centrum Logistycznego Euroterminal. Budowa Centrum Logistycznego w Sławkowie prowadzona jest w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską - z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006. Kompleks o powierzchni 7 tysięcy metrów kwadratowych zaprezentowali wczoraj przedstawiciele Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. Składa się on z magazynu, zadaszonego składowiska z dwoma suwnicami o udźwigu 25 ton i zaplecza technicznego (tory, parking, połączenia drogowe). Wiosną tego roku rozpocznie się budowa kolejnego magazynu, o powierzchni 4 i pół tysięcy metrów kwadratowych. - Miło tu być dzisiaj w Sławkowie, gdzie mamy jedną z najlepszych infrastruktur do wykorzystania. Otwarcie hali to kolejny dowód na to, że tego tygrysa na platformie w Azji możemy pokonać. Nie bez znaczenia jest fakt, że to miejsce na granicy dwóch województw. Ta inwestycja może też złagodzić balans między nimi - żartował Zygmunt Łukaszczyk, wojewoda śląski , nawiązując do połączenia Europy z Azją przez Euroterminal. Należący do CZH S.A. Euroterminal w Sławkowie posiada połączenie z Magistralą Transsyberyjską. Jednocześnie terminal jest zlokalizowany na przecięciu Paneuropejskich Korytarzy Transportowych łączących Wschód z Zachodem (Paneuropejski Korytarz Transportowy III) oraz Północ z Południem (Paneuropejski Korytarz Transportowy VI) naszego kontynentu. - Inwestycja ważna jest dla wszystkich, dla kraju, regionu a także samych mieszkańców Śląska i Małopolski. Korzyści jest wiele. Warto podkreślić przede wszystkim fakt, że tak ogromny teren został zagospodarowany a nie leży odłogiem. Inne elementy to na pewno miejsca pracy, czy podatki, które pozwolą dalej na rozwój gminy - podkreślał wojewoda. Od roku 2005 pięć razy w tygodniu do Sławkowa przyjeżdża transport kontenerów z Belgii, z którego część ładunku transportowana jest do centrum logistycznego Liski w pobliżu Kijowa. W listopadzie 2006 do Euroterminalu wjechał pierwszy pociąg kontenerowy z Gdyni. Obecnie jest to regularne wahadłowe połączenie z tamtejszym terminalem bałtyckim. Otwarcie hali było też okazją do nadania Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa SA tytułu Solidnego Pracodawcy Roku 2006, przyznawanego przez Grupę Media Partner. Maciej Kubiczek, Magdalena Nowacka Ale te magazyny to malutkie -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 17:41 |