![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
FinaŁ przetargu na budowĘterminaluPoniedziaŁek, 18 sierpnia 2003r.Dornier SystemsConsulting oraz Hochtief Polska zostaŁy dopuszczone do rokowaĹ� w sprawie organizacji budowy miĘdzynarodowego terminalu kontenerowego w SŁawkowie. To drugi etap przetargu ogŁoszonego pod koniec czerwca przez CentralĘZaopatrzenia Hutnictwa (CZH SA), spÓŁkĘkontrolowanĄ przez AgencjĘRozwoju PrzemysŁu. PrzystĄpiŁo do niego 12 firm. ZwyciĘzca ma byĆ znany jesieniĄ.Po wyŁonieniu organizatora budowy zostanie ogŁoszony przetarg na generalnego wykonawcĘterminalu i centrum logistycznego. Pierwsze prace budowlane powinny ruszyĆ wiosnĄ przyszŁego roku. Zdaniem Cweti Czyrzyckiej, dyrektora biura wspÓŁpracy z zagranicĄ Agencji Rozwoju PrzemysŁu, sŁawkowski terminal moŻe rozpoczĄĆ dziaŁalnoŚĆ w 2007 r.Obie zaproszone do rokowaĹ� firmy w przeszŁoŚci przeprowadzaŁy juŻ analizy projektu terminalu na sŁawkowskiej koĹ�cÓwce "szerokiego toru". Dornier Systems Consulting w ubiegŁym roku przygotowaŁ dla Agencji Rozwoju PrzemysŁu obszerne studium budowy terminalu logistycznego. Pierwszy etap tej inwestycji ma kosztowaĆ blisko 33 mln euro (ponad 110 mln zŁ). Po jego zakoĹ�czeniu w SŁawkowie bĘdzie moŻna przeŁadowywaĆ 120 tys. kontenerÓw rocznie. Agencja na opracowanie projektu i pierwszy etap budowy euroterminalu przeznaczyŁa jednak tylko 20 mln zŁ. ResztĘpieniĘdzy trzeba bĘdzie uzyskaĆ od inwestorÓw lub poŻyczyĆ z bankÓw.- TrwajĄ rozmowy nad stworzeniem konsorcjum, ktÓre sfinansuje inwestycjĘ- deklaruje Arkadiusz KrĘŻel, prezes Agencji Rozwoju PrzemysŁu.- Budowa terminalu bĘdzie waŻnym impulsem dla rozwoju gospodarczego nie tylko powiatu, ale regionu - dodaje BoŻena Respondek, starosta bĘdziĹ�ska.ZajmujĄcy 140 ha sŁawkowska baza przeŁadunkowa CZH nadal sŁuŻy przede wszystkim do przeŁadunku rudy Żelaza dla Huty Katowice. DziaŁajĄce na jej terenie Centrum Handlowo-Logistyczne (CHL) SŁawkÓw obsŁuguje dwie pary pociĄgÓw z tir-ami na tydzieĹ�. PomysŁodawcy stworzenia miĘdzynarodowego terminalu liczĄ na przejĘcie czĘŚci ŁadunkÓw ze wschodniej Azji, ktÓre obecnie trafiajĄ do Europy statkami. PrzejĘcie tylko kilku procent z 7,5 mln kontenerÓw przewoŻonych rocznie drogĄ morskĄ z Japonii, Korei i Chin wystarczyŁoby do peŁnego wykorzystania terminalu logistycznego w SŁawkowie, nawet po jego rozbudowie. Docelowo ma on kosztowaĆ 200 mln euro (ok. 870 mln zŁ). Dodatkowe ĆwierĆ miliarda euro trzeba przeznaczyĆ na modernizacjĘlinii szerokotorowej.(wow) - Dziennik ZachodniMoŻe po zakoĹ�czeniu inwestycji DĄbrowa zŁapie "drugi oddech". Szkoda Że ten terminal bĘdzie w SŁawkowie, a nie w DG . Chociaz koĹ�cÓwka tego toru leŻy na granicy Dabrowy i SŁawkowa
Ten post edytował kwintosz czw, 29 lis 2007 - 23:35 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE ![]() Rosyjskie szerokie tory mogą ominąć Polskę Rosjanie chcą wybudować szerokotorową linię kolejową do Wiednia przez Ukrainę i Słowację, omijając w ten sposób Polskę. Może to oznaczać problemy dla naszego Euroterminalu w Sławkowie i Linii Hutniczo-Siarkowej (LHS), które na razie spokojnie traktują plany Moskwy Szerokie tory przez Ukrainę i Słowację? Plany władz w Moskwie ujawniły pod koniec tygodnia rosyjskie media. Decyzja w tej sprawie zapadła jednak już w kwietniu, podczas narady z udziałem prezydenta Rosji Władimira Putina. Sam pomysł dotyczący przedłużenia na zachód nitki kolejowej o rosyjskim standardzie szerokości torów (1520 mm) narodził się w ubiegłym roku. Szef Kolei Rosyjskich (RŻD) Władimir Jakunin oznajmił wówczas, że jego europejscy partnerzy od dłuższego czasu głowią się nad problemem minimalizacji strat, który wynika z konieczności przestawiania na granicy z UE rosyjskich składów kolejowych na podwozia europejskie. Wtedy też RŻD przystąpiły do opracowania projektu budowy szerokotorowej linii kolejowej, której punktem końcowym była by stolica Austrii - Wiedeń. Proponowano trzy warianty trasy: przez Białoruś, Polskę i Czechy, przez Ukrainę, Polskę i Czechy oraz przez Ukrainę i Słowację. Polska - "słabe ogniwo" Według ekonomistów z uwagi na istniejący w Polsce jeszcze z czasów radzieckich 400-kilometrowy odcinek z szerokimi torami do Sławkowa (woj. śląskie) najbardziej rentowny wydawał się drugi wariant. Jednak rosyjscy eksperci ostrzegali, że ze względu na związane z naszym krajem ryzyko polityczne jego słabym ogniwem jest Polska. Stąd też wybór innej drogi. Już w maju, w trakcie wizyty rosyjskiego przywódcy w Austrii, szef RŻD podpisał porozumienie o budowie trasy z władzami w Wiedniu. Rosjanie informują, że w czerwcu akces do projektu zgłosili też Ukraińcy. Ale strona ukraińska twierdzi, że ostatecznej decyzji nie ma. - Trwają prace studyjne, rozmawiamy też ze stroną polską, zobaczymy, jaki wariant będzie najlepszy - powiedziała "Rz" Tatiana Miszyna, p.o. rzeczniczki Ukrzaliznicy (Kolei Ukraińskich). Rosjanie twierdzą też, że cały projekt został niedawno zaakceptowany także przez Słowaków. Na Słowacji jest już 89 km szerokich torów. Do Wiednia brakuje jeszcze 575 km. Według ostatnich szacunków budowa takiego odcinka trasy wymagałaby nawet 2 mld dol. Ale według ekspertów z RŻD taka inwestycja powinna zwrócić się bardzo szybko. Szacują, iż dzięki nowej linii przepływ tranzytowy ładunków z Rosji do Słowacji wzrośnie nawet o 60 proc. Kłopoty dla LHS i Sławkowa? Rosjanie zapewniają, że Polska popiera ich nową inicjatywę. Twierdził tak wiceszef RŻD Wadim Morozow, występując po Międzynarodowym Forum Transportowym, które odbyło się na przełomie maja i czerwca w Soczi. - Przedstawiciele Ministerstwa Transportu Polski całkowicie poparli pomysł przedłużenia 1520-milimetrowej trasy do Wiednia poprzez Słowację - napisało branżowe pismo RŻD "Gudok", powołując się na Morozowa. Jak jednak wynika z informacji "Rz", nasz resort transportu nie wypowiadał się w tej sprawie, gdyż nie komentuje przebiegu szlaków kolejowych, które nie przebiegają przez terytorium Polski. Strona polska przypomina, że od wielu lat trwają rozmowy w sprawie lepszego wykorzystanie Euroterminalu w Sławkowie lub przedłużenia kończącej się tam linii szerokotorowej. W 2006 r. pojawił się projekt utworzenia spółki polsko-rosyjskiej, która miałaby zająć się organizacją przewozów na szlaku azjatycko-europejskim. Rozmowy spełzły jednak na niczym. Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), która jest właścicielem Euroterminalu w Sławkowie, zdecydowała się więc na duże inwestycje. Kosztem 60 mln zł powstaje Międzynarodowe Centrum Logistyczne. Euroterminal się rozwija: przed dwoma laty przeładowywano tam nieco ponad 1 tys. kontenerów, a w 2007 r. już 12 tys. Po zakończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe Euroterminalu wzrosną do 210 tys. kontenerów. Coraz lepiej funkcjonuje też Linia Hutniczo-Siarkowa. W ubiegłym roku z Rosji i Ukrainy przewieziono nią ponad 7,3 mln ton ładunków, głównie rudę żelaza, węgiel, drewno. Na pytanie, czy planowany przez Rosję szeroki tor do Austrii zaszkodzi interesom Linii Hutniczo-Siarkowej, dyrektor ds. przewozów LHS Tomasz Bućko odpowiada spokojnie: - Budowa takiej linii to daleka perspektywa i ogromne koszty. Dla samej LHS nie będzie zresztą zagrożeniem, bo nie obsługujemy tranzytu. Równie spokojnie odnosi się do pomysłów Rosji Marek Bąk, prezes CZH. - Rynek jest tak duży, że wystarczy i dla nas i dla nowego szerokiego toru. Przewozy kontenerowe są najdynamiczniej rozwijającym się rynkiem. A poza tym pamiętajmy, że są jeszcze Chiny i Jedwabny Szlak, którym uruchomimy przewozy. Wcześniej czy później nawiążemy współpracę także z Rosją. Wymusi to ekonomia. A jeżeli będzie drugi szeroki tor, będzie to dla nas zdrowa konkurencja - stwierdza. ANDRZEJ PISALNIK z Moskwy, PIOTR KOŚCIŃSKI, BARBARA CIESZEWSKA ![]() -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 14:03 |