![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
FinaŁ przetargu na budowĘterminaluPoniedziaŁek, 18 sierpnia 2003r.Dornier SystemsConsulting oraz Hochtief Polska zostaŁy dopuszczone do rokowaĹ� w sprawie organizacji budowy miĘdzynarodowego terminalu kontenerowego w SŁawkowie. To drugi etap przetargu ogŁoszonego pod koniec czerwca przez CentralĘZaopatrzenia Hutnictwa (CZH SA), spÓŁkĘkontrolowanĄ przez AgencjĘRozwoju PrzemysŁu. PrzystĄpiŁo do niego 12 firm. ZwyciĘzca ma byĆ znany jesieniĄ.Po wyŁonieniu organizatora budowy zostanie ogŁoszony przetarg na generalnego wykonawcĘterminalu i centrum logistycznego. Pierwsze prace budowlane powinny ruszyĆ wiosnĄ przyszŁego roku. Zdaniem Cweti Czyrzyckiej, dyrektora biura wspÓŁpracy z zagranicĄ Agencji Rozwoju PrzemysŁu, sŁawkowski terminal moŻe rozpoczĄĆ dziaŁalnoŚĆ w 2007 r.Obie zaproszone do rokowaĹ� firmy w przeszŁoŚci przeprowadzaŁy juŻ analizy projektu terminalu na sŁawkowskiej koĹ�cÓwce "szerokiego toru". Dornier Systems Consulting w ubiegŁym roku przygotowaŁ dla Agencji Rozwoju PrzemysŁu obszerne studium budowy terminalu logistycznego. Pierwszy etap tej inwestycji ma kosztowaĆ blisko 33 mln euro (ponad 110 mln zŁ). Po jego zakoĹ�czeniu w SŁawkowie bĘdzie moŻna przeŁadowywaĆ 120 tys. kontenerÓw rocznie. Agencja na opracowanie projektu i pierwszy etap budowy euroterminalu przeznaczyŁa jednak tylko 20 mln zŁ. ResztĘpieniĘdzy trzeba bĘdzie uzyskaĆ od inwestorÓw lub poŻyczyĆ z bankÓw.- TrwajĄ rozmowy nad stworzeniem konsorcjum, ktÓre sfinansuje inwestycjĘ- deklaruje Arkadiusz KrĘŻel, prezes Agencji Rozwoju PrzemysŁu.- Budowa terminalu bĘdzie waŻnym impulsem dla rozwoju gospodarczego nie tylko powiatu, ale regionu - dodaje BoŻena Respondek, starosta bĘdziĹ�ska.ZajmujĄcy 140 ha sŁawkowska baza przeŁadunkowa CZH nadal sŁuŻy przede wszystkim do przeŁadunku rudy Żelaza dla Huty Katowice. DziaŁajĄce na jej terenie Centrum Handlowo-Logistyczne (CHL) SŁawkÓw obsŁuguje dwie pary pociĄgÓw z tir-ami na tydzieĹ�. PomysŁodawcy stworzenia miĘdzynarodowego terminalu liczĄ na przejĘcie czĘŚci ŁadunkÓw ze wschodniej Azji, ktÓre obecnie trafiajĄ do Europy statkami. PrzejĘcie tylko kilku procent z 7,5 mln kontenerÓw przewoŻonych rocznie drogĄ morskĄ z Japonii, Korei i Chin wystarczyŁoby do peŁnego wykorzystania terminalu logistycznego w SŁawkowie, nawet po jego rozbudowie. Docelowo ma on kosztowaĆ 200 mln euro (ok. 870 mln zŁ). Dodatkowe ĆwierĆ miliarda euro trzeba przeznaczyĆ na modernizacjĘlinii szerokotorowej.(wow) - Dziennik ZachodniMoŻe po zakoĹ�czeniu inwestycji DĄbrowa zŁapie "drugi oddech". Szkoda Że ten terminal bĘdzie w SŁawkowie, a nie w DG . Chociaz koĹ�cÓwka tego toru leŻy na granicy Dabrowy i SŁawkowa
Ten post edytował kwintosz czw, 29 lis 2007 - 23:35 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
NOWE INFO O TERMINALU ze strony NaszeMiasto:
Droga przez mĘkĘ Wtorek, 18 maja 2004r. Czy na naszych oczach dojdzie do utopienia w bŁocie - i to dosŁownie - 60 mln zŁotych? Jeszcze przed miesiĄcem tak wŁaŚnie budowĘ6-kilometrowej drogi, ŁĄczĄcej terminal w SŁawkowie z DrogĄ KrajowĄ 94, oceniaŁ poprzedni wiceminister infrastruktury. Obecny zupeŁnie zmieniŁ zdanie, co nie znaczy, Że sĄ juŻ pieniĄdze na inwestycjĘ, ktÓra nada sens istnieniu terminala. Wszystko zaczĘŁo siĘod artykuŁÓw opublikowanych w lutym w DZ - "Ropa ze SŁawkowa" i "Ropa w lesie". PosŁowie Maria Gajecka-BoŻek i WiesŁaw JĘdrusik, powoŁujĄc siĘna nasze ustalenia, zŁoŻyli interpelacjĘw sprawie "Euroterminalu SŁawkÓw". BĘdzie droga - dojdzie do uruchomienia przewozu kolejĄ co najmniej 250 mln ton towarÓw i przyjĘciu w tym roku przez SŁawkÓw 125 tys. kontenerÓw - poczĄwszy od czerwca. RozŁadowane - majĄ ruszyĆ w Świat. Po czym? Po polnej drodze? Co z 6-kilometrowĄ nowĄ drogĄ, ktÓra poŁĄczy SŁawkÓw z drogĄ krajowĄ? Na rĘce Marka Borowskiego, do niedawna marszaŁka Sejmu, odpowiedĹş zŁoŻyŁ wiceminister infrastruktury Maciej LeŚny. PisaŁ o zmianach organizacyjnych wŚrÓd wschodnich partnerÓw resortu, niedomÓwionych sposobach finansowania przewozÓw, rÓŻnych w rozmaitych paĹstwach dokumentach przewozowych, wymogach Unii Europejskiej - co utrudnia przyjazd kontenerÓw. PoddaŁ przy tym totalnej krytyce pomysŁ finansowania z pieniĘdzy publicznych drogi ŁĄczĄcej prywatny terminal kontenerowy z DK 94 i w ogÓle sens oraz realnoŚĆ caŁego przedsiĘwziĘcia. - Absurdalna bzdura! - zdenerwowaŁ siĘwczoraj BronisŁaw Goraj, burmistrz SŁawkowa. - WŁaŚnie wracam ze spotkania w Dyrekcji DrÓg w Katowicach. Robimy swoje! Przygotowujemy teren pod drogĘ, planujemy zakup urzĄdzeĹ do rozŁadowania kontenerÓw. JuŻ 20 maja z Azji do SŁawkowa na kilkudziesiĘciu wagonach ruszajĄ pierwsze kontenery z towarami. Do nas dojadĄ 5 czerwca. LeŚny mÓwi, Że myŚmy nic nie zrobili? To ani nie kiwnĘli palcem! To, co robi kolej, to parodia! Mamy jednak w rĘku zgoŁa odmiennĄ opiniĘo sŁawkowskiej inwestycji - takŻe z Ministerstwa Infrastruktury. Jest to odpowiedĹş na pytanie o terminal, zŁoŻone przez posŁÓw z wojewÓdztwa ŚlĄskiego - Zbigniewa PodrazĘi ponownie WiesŁawa JĘdrusika. Nowy wiceminister infrastruktury, Andrzej PiŁat, wrĘcz rozpŁywa siĘnad terminalem. - Droga ma powstaĆ. Tak usŁyszeliŚmy od obecnego wiceministra i tego siĘtrzymamy - mÓwi twardo Krzysztof Malczewski, czŁonek zarzĄdu powiatu bĘdziĹskiego. - Zapewniono nas, Że to bĘdzie inwestycja krajowa. My sami zresztĄ takich pieniĘdzy nie mamy i mieĆ nie bĘdziemy. Dwupasmowa droga ekspresowa ma kosztowaĆ 40-60 mln zŁ. Na razie nie ma na niĄ ani pieniĘdzy, ani projektu, nie mÓwiĄc juŻ o pozwoleniach na jej budowĘ. -------------------------------------------------------------------------------- Poprzedni wiceminister infrastruktury Maciej LeŚny * o wŁadzach lokalnych ZagŁĘbia i ŚlĄska: "W przeciwieĹstwie do wŁadz centralnych i firm takich jak ARP, PKP czy GDDKiA, wŁadze lokalne nie podjĘŁy dotychczas realnych dziaŁaĹ zmierzajĄcych do praktycznej realizacji przedmiotowego przedsiĘwziĘcia". * o budowie 6 km drogi krajowej ŁĄczĄcej terminal z DK 94: "Koncepcja budowy (...) mogŁaby nasuwaĆ istotne wĄtpliwoŚci odnoŚnie dysponowania Środkami publicznymi przeznaczonymi na drogi w Polsce". * o "jedwabnym szlaku" z Chin do SŁawkowa: ,Dalsze takie nastawienie (...) stawia pod znakiem zapytania realnoŚĆ caŁego przedsiĘwziĘcia, tj. przewozÓw kontenerÓw z Chin do SŁawkowa". Obecny wiceminister infrastruktury Andrzej PiŁat: * o wŁadzach lokalnych ZagŁĘbia i ŚlĄska: "WŁadze gmin, i SŁawkowa, i DĄbrowy GÓrniczej, i Sosnowca, a takŻe starostwa powiatowego w BĘdzinie rzeczywiŚcie robiĄ bardzo wiele, aby co do tego centrum logistycznego w SŁawkowie zostaŁy podjĘte niezbĘdne decyzje". * o budowie 6 km drogi krajowej ŁĄczĄcej terminal z DK 94: "DrogĘbĘdziemy budowali, bo ona jest niezbĘdna takŻe dla tych Środowisk, bez wzglĘdu na to, czy tam bĘdzie na dobĘ200 kontenerÓw, czy w przyszŁoŚci wiĘcej". * o "jedwabnym szlaku" z Chin do SŁawkowa: "Na tym terenie znajduje siĘkoĹcowy odcinek linii hutniczej szerokotorowej LHS, majĄcy poŁĄczenie przez wschodniĄ granicĘPolski z sieciĄ szerokotorowĄ na terenie Ukrainy i Rosji. JuŻ sam ten fakt potwierdza, iŻ usytuowanie w SŁawkowie jest rzeczywiŚcie najlepsze i to centrum logistyczne moŻe tam odegraĆ ogromnĄ rolĘ". Beata SypuŁa - Dziennik Zachodni Czas mija, efektÓw chyba nie ma, tylko odbijanie piŁeczki pomiĘdzy PKP, Ministerstwem, a SamorzĄdami. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 14:05 |