![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
FinaŁ przetargu na budowĘterminaluPoniedziaŁek, 18 sierpnia 2003r.Dornier SystemsConsulting oraz Hochtief Polska zostaŁy dopuszczone do rokowaĹ� w sprawie organizacji budowy miĘdzynarodowego terminalu kontenerowego w SŁawkowie. To drugi etap przetargu ogŁoszonego pod koniec czerwca przez CentralĘZaopatrzenia Hutnictwa (CZH SA), spÓŁkĘkontrolowanĄ przez AgencjĘRozwoju PrzemysŁu. PrzystĄpiŁo do niego 12 firm. ZwyciĘzca ma byĆ znany jesieniĄ.Po wyŁonieniu organizatora budowy zostanie ogŁoszony przetarg na generalnego wykonawcĘterminalu i centrum logistycznego. Pierwsze prace budowlane powinny ruszyĆ wiosnĄ przyszŁego roku. Zdaniem Cweti Czyrzyckiej, dyrektora biura wspÓŁpracy z zagranicĄ Agencji Rozwoju PrzemysŁu, sŁawkowski terminal moŻe rozpoczĄĆ dziaŁalnoŚĆ w 2007 r.Obie zaproszone do rokowaĹ� firmy w przeszŁoŚci przeprowadzaŁy juŻ analizy projektu terminalu na sŁawkowskiej koĹ�cÓwce "szerokiego toru". Dornier Systems Consulting w ubiegŁym roku przygotowaŁ dla Agencji Rozwoju PrzemysŁu obszerne studium budowy terminalu logistycznego. Pierwszy etap tej inwestycji ma kosztowaĆ blisko 33 mln euro (ponad 110 mln zŁ). Po jego zakoĹ�czeniu w SŁawkowie bĘdzie moŻna przeŁadowywaĆ 120 tys. kontenerÓw rocznie. Agencja na opracowanie projektu i pierwszy etap budowy euroterminalu przeznaczyŁa jednak tylko 20 mln zŁ. ResztĘpieniĘdzy trzeba bĘdzie uzyskaĆ od inwestorÓw lub poŻyczyĆ z bankÓw.- TrwajĄ rozmowy nad stworzeniem konsorcjum, ktÓre sfinansuje inwestycjĘ- deklaruje Arkadiusz KrĘŻel, prezes Agencji Rozwoju PrzemysŁu.- Budowa terminalu bĘdzie waŻnym impulsem dla rozwoju gospodarczego nie tylko powiatu, ale regionu - dodaje BoŻena Respondek, starosta bĘdziĹ�ska.ZajmujĄcy 140 ha sŁawkowska baza przeŁadunkowa CZH nadal sŁuŻy przede wszystkim do przeŁadunku rudy Żelaza dla Huty Katowice. DziaŁajĄce na jej terenie Centrum Handlowo-Logistyczne (CHL) SŁawkÓw obsŁuguje dwie pary pociĄgÓw z tir-ami na tydzieĹ�. PomysŁodawcy stworzenia miĘdzynarodowego terminalu liczĄ na przejĘcie czĘŚci ŁadunkÓw ze wschodniej Azji, ktÓre obecnie trafiajĄ do Europy statkami. PrzejĘcie tylko kilku procent z 7,5 mln kontenerÓw przewoŻonych rocznie drogĄ morskĄ z Japonii, Korei i Chin wystarczyŁoby do peŁnego wykorzystania terminalu logistycznego w SŁawkowie, nawet po jego rozbudowie. Docelowo ma on kosztowaĆ 200 mln euro (ok. 870 mln zŁ). Dodatkowe ĆwierĆ miliarda euro trzeba przeznaczyĆ na modernizacjĘlinii szerokotorowej.(wow) - Dziennik ZachodniMoŻe po zakoĹ�czeniu inwestycji DĄbrowa zŁapie "drugi oddech". Szkoda Że ten terminal bĘdzie w SŁawkowie, a nie w DG . Chociaz koĹ�cÓwka tego toru leŻy na granicy Dabrowy i SŁawkowa
Ten post edytował kwintosz czw, 29 lis 2007 - 23:35 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE ![]() ![]() Rośnie suchy port w Sławkowie dziś Już 12 lipca symbolicznym wmurowaniem kamienia węgielnego rozpoczęta zostanie budowa nowoczesnego kompleksu magazynowego w sławkowskim euroterminalu. Ma być gotowy do końca tego roku i wówczas terminal wizualnie przypominać zacznie prawdziwe międzynarodowe centrum logistyczne. Wizualnie, ponieważ faktycznie już teraz spełnia tę rolę. Choć z pewnością nie na taką skalę, jaką by tego sobie wszyscy życzyli. Towary ze Wschodu przyjeżdżają tu pociągami na szerokich torach, a dalej rozwożone są składami na torach o europejskiej szerokości lub ciężarówkami. Ruch odbywa się także w drugą stronę. Batalia o istnienie i rozwój euroterminalu trwa od wielu lat. Trudno oprzeć się jednak wrażeniu, że do niedawna polegała głównie na snuciu odległych wizji. - Okres swego rodzaju tańca wokół tego tematu jest za nami. Dziś mamy rozwiązania prawne i wsparcie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - mówi z zadowoleniem Jerzy Polaczek, minister transportu. - Poważną pomocą dla realizacji obecnego etapu inwestycji, wartego 61,5 mln zł, była decyzja ministra transportu w sprawie dofinansowania w kwocie 11,3 mln zł pochodzących z EFRR, a także decyzja ministra finansów o zapewnieniu środków finansowych w podobnej wysokości, pochodzących z rezerwy budżetowej. Reszta zostanie wyłożona ze środków własnych Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa SA, która jest właścicielem terminalu - mówi Adam Bednarz, kierownik marketingu CZH S.A. Aktywne są samorządy. W ramach kontraktu dla województwa śląskiego powiat będziński i Sławków wykorzystały 30 mln zł na budowę wodociągu, oczyszczalni ścieków i remont dróg powiatowych - wszystkie projekty podporządkowane były istnieniu terminalu. To jednak dopiero wierzchołek góry potrzeb. Najpilniejsze wydaje się wybudowanie bezpośredniego drogowego połączenia z drogą krajową nr 94 i dalej z trasą S-1 w Sosnowcu. Docelowo ma z niego korzystać w ciągu doby nawet 450 ciężarówek z kontenerami, czyli cztery razy więcej niż dziś. Trudno sobie więc wyobrazić, że będą rozjeżdżały lokalne drogi. Ważna jest także modernizacja powstałej w 1979 r. prawie 400-kilometrowej linii szerokotorowej. Obecnie maksymalna prędkość pociągu to zaledwie 80 km/h, a są odcinki, gdzie z uwagi na bezpieczeństwo jechać można zaledwie 40 km/h. Jeśli już uda się uporać z tymi problemami, pozycja euroterminalu w Sławkowie zależeć będzie w przyszłości głównie od wielkości zawartych kontraktów na przeładunek towarów. Minister Polaczek mówi, że w trakcie rozmów ze swymi odpowiednikami z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy uzyskał zapewnienie, że kraje te są zdecydowane rozwijać ten rodzaj transportu. We wrześniu na temat ma się odbyć spotkanie ekspertów wszystkich zainteresowanych krajów. Jednak to nie od rządów tych państw, a raczej od zainteresowania przewoźników i prywatnych firm logistycznych zależeć będzie sukces przedsięwzięcia. Dwustronne umowy CZH SA zawarła już z partnerami ze Szwajcarii, Ukrainy i Chin. Ponad wszelką wątpliwość transport kolejowy jest szybszy niż morski - podróż koleją z Władywostoku do Francji to dzisiaj maksymalnie 16 dni, podczas gdy nowoczesny kontenerowiec płynie ponad miesiąc. Pozostaje jednak kwestia jego opłacalności, biorąc pod uwagę na przykład nie do końca uregulowane sprawy taryf celnych. NIE TYLKO KONTENERY Euroterminal jest wyposażony w infrastrukturę dla przeładunku i składowania wielu rodzaju towarów - kontenerów, ładunków masowych i gazu płynnego. Może obsłużyć ok. 35 tys. kontenerów rocznie oraz milion ton towarów masowych. W najbliższych latach zdolność przeładunkowa wynieść ma ok. 120 tys. kontenerów rocznie, a ostatecznie przy zastosowaniu trzech suwnic - nawet 210 tys. kontenerów. Pięć razy w tygodniu do Sławkowa przyjeżdża transport kontenerów z Belgii. W listopadzie 2006r. we współpracy z Firmą PCC Rail Containers uruchomiono trzy razy w tygodniu wahadłowe połączenie Gdynia - Sławków. Od września tego roku we współpracy z firmą PCC planuje się uruchomienie dodatkowych połączeń z Gdyni oraz połączeń z Bremenhaven i z Hamburgiem. (ps) Marcin Twaróg - Dziennik Zachodni szkloda ze wciaz tylko mowi sie o drodze do DK94. Juz kiedys byly przyznane jakies pieniadze i byly plany a nic nie zrobiono. Sosnowiec chcial zabrac kase i w zamian za to wybudowac droge do S1 omijajaca DG. Kazdy wie co to oznacza. Sosnowiec ma wielkie wolne tereny na inwestycje i za wszelka cene walczy zeby zbudowac droge do Slawkowa. -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 14:08 |