![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
FinaŁ przetargu na budowĘterminaluPoniedziaŁek, 18 sierpnia 2003r.Dornier SystemsConsulting oraz Hochtief Polska zostaŁy dopuszczone do rokowaĹ� w sprawie organizacji budowy miĘdzynarodowego terminalu kontenerowego w SŁawkowie. To drugi etap przetargu ogŁoszonego pod koniec czerwca przez CentralĘZaopatrzenia Hutnictwa (CZH SA), spÓŁkĘkontrolowanĄ przez AgencjĘRozwoju PrzemysŁu. PrzystĄpiŁo do niego 12 firm. ZwyciĘzca ma byĆ znany jesieniĄ.Po wyŁonieniu organizatora budowy zostanie ogŁoszony przetarg na generalnego wykonawcĘterminalu i centrum logistycznego. Pierwsze prace budowlane powinny ruszyĆ wiosnĄ przyszŁego roku. Zdaniem Cweti Czyrzyckiej, dyrektora biura wspÓŁpracy z zagranicĄ Agencji Rozwoju PrzemysŁu, sŁawkowski terminal moŻe rozpoczĄĆ dziaŁalnoŚĆ w 2007 r.Obie zaproszone do rokowaĹ� firmy w przeszŁoŚci przeprowadzaŁy juŻ analizy projektu terminalu na sŁawkowskiej koĹ�cÓwce "szerokiego toru". Dornier Systems Consulting w ubiegŁym roku przygotowaŁ dla Agencji Rozwoju PrzemysŁu obszerne studium budowy terminalu logistycznego. Pierwszy etap tej inwestycji ma kosztowaĆ blisko 33 mln euro (ponad 110 mln zŁ). Po jego zakoĹ�czeniu w SŁawkowie bĘdzie moŻna przeŁadowywaĆ 120 tys. kontenerÓw rocznie. Agencja na opracowanie projektu i pierwszy etap budowy euroterminalu przeznaczyŁa jednak tylko 20 mln zŁ. ResztĘpieniĘdzy trzeba bĘdzie uzyskaĆ od inwestorÓw lub poŻyczyĆ z bankÓw.- TrwajĄ rozmowy nad stworzeniem konsorcjum, ktÓre sfinansuje inwestycjĘ- deklaruje Arkadiusz KrĘŻel, prezes Agencji Rozwoju PrzemysŁu.- Budowa terminalu bĘdzie waŻnym impulsem dla rozwoju gospodarczego nie tylko powiatu, ale regionu - dodaje BoŻena Respondek, starosta bĘdziĹ�ska.ZajmujĄcy 140 ha sŁawkowska baza przeŁadunkowa CZH nadal sŁuŻy przede wszystkim do przeŁadunku rudy Żelaza dla Huty Katowice. DziaŁajĄce na jej terenie Centrum Handlowo-Logistyczne (CHL) SŁawkÓw obsŁuguje dwie pary pociĄgÓw z tir-ami na tydzieĹ�. PomysŁodawcy stworzenia miĘdzynarodowego terminalu liczĄ na przejĘcie czĘŚci ŁadunkÓw ze wschodniej Azji, ktÓre obecnie trafiajĄ do Europy statkami. PrzejĘcie tylko kilku procent z 7,5 mln kontenerÓw przewoŻonych rocznie drogĄ morskĄ z Japonii, Korei i Chin wystarczyŁoby do peŁnego wykorzystania terminalu logistycznego w SŁawkowie, nawet po jego rozbudowie. Docelowo ma on kosztowaĆ 200 mln euro (ok. 870 mln zŁ). Dodatkowe ĆwierĆ miliarda euro trzeba przeznaczyĆ na modernizacjĘlinii szerokotorowej.(wow) - Dziennik ZachodniMoŻe po zakoĹ�czeniu inwestycji DĄbrowa zŁapie "drugi oddech". Szkoda Że ten terminal bĘdzie w SŁawkowie, a nie w DG . Chociaz koĹ�cÓwka tego toru leŻy na granicy Dabrowy i SŁawkowa
Ten post edytował kwintosz czw, 29 lis 2007 - 23:35 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 1,433 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 6 Płeć: Mężczyzna ![]() |
QUOTE Ruszył kolejny etap budowy Euroterminalu w Sławkowie Jeszcze w tym roku w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się szeroki tor kolejowy łączący Polskę ze Wschodem, powstanie nowy kompleks magazynowy z infrastrukturą. Potem powiększona będzie płyta dla kontenerów i powstanie nowa suwnica. To kolejny krok do stworzenia tam terminalu do przewozów na linii Europa - Daleki Wschód. O rozpoczęciu w ostatnich dniach realizacji drugiego etapu budowy Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Sławkowie poinformował w środę prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), do której należy Euroterminal, Marian Bąk. Rozpoczęte prace będą kosztować łącznie 61,6 mln zł. Dzięki nim zdolności przeładunkowe terminalu zwiększą się z obecnych 35 tys. do 70 tys. kontenerów rocznie. Prace związane z rozbudową płyty kontenerowej oraz montażem suwnicy zakończą się na początku przyszłego roku, wcześniej oddany do użytku będzie magazyn z zapleczem. "Ruszyły procedury przetargowe, zabezpieczono środki na inwestycje. Oznacza to, że kolejny etap budowy w tym strategicznym miejscu Międzynarodowego Centrum Logistycznego wkracza w fazę realizacji" - powiedział w środę prezes Bąk. Budowa będzie dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach sektorowego programu operacyjnego "Transport", a także ze środków budżetowych. Łącznie wsparcie dla projektu wyniesie 22,6 mln zł. Zdaniem prezesa, realizowana inwestycja znacznie poprawi infrastrukturę terminalu oraz wzmocni potencjał związany z możliwością realizowania przez Polskę przewozów kolejowych między Europą Zachodnią a Rosją i Chinami. Z danych CZH wynika, że obroty istniejącego w Sławkowie terminalu stale rosną. Zajmuje się on m.in. przeładunkami towarów na styku dwóch szerokości torów: europejskiej (o szerokości 1435 mm) i rosyjskiej (1520 mm). Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga szeroki tor. W Polsce znajduje się 400-kilometrowy odcinek tej linii. W przyszłości w Euroterminal ma przejąć część ładunków z Dalekiego Wschodu, które obecnie są transportowane do Europy drogą morską. Chodzi o uruchomienie kontenerowych przewozów kolejowych m.in. z Chin, przez Rosję, do Polski i Europy Zachodniej. Dzięki temu towary mogłyby docierać do Europy ponad dwa razy szybciej niż dotąd. CZH, jako właściciel terminalu, w ostatnich dwóch latach realizowała tu inwestycje z własnych środków, m.in. zwiększając możliwości przeładunkowe do 35 tys. kontenerów rocznie. Docelowa zdolność przeładunkowa terminalu, z dwiema suwnicami bramowymi, to 120 tys. kontenerów rocznie. Cały teren CZH przy szerokim torze to ok. 140 hektarów, z czego 50 hektarów włączono do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pozyskano już inwestorów na prawie wszystkie włączone do strefy tereny. Do wykorzystania pozostało zaledwie kilka hektarów. Działalność rozpoczęła tam m.in. firma Skotan, która za ok. 30 mln euro buduje instalację do produkcji biopaliw. Niebawem w Sławkowie mają ruszyć dwa nowe przedsięwzięcia, będące efektem współpracy CZH z prywatnymi inwestorami. Chodzi o nowy terminal przeładunkowy, uzupełniający się z podobnym w Medyce na wschodniej granicy, oraz firmę produkcyjną, bazującą na surowcach sprowadzanych z Chin. Szczegóły tych inwestycji mają być znane wkrótce. Zachętą do inwestycji w Sławkowie jest nie tylko dostęp do szerokiego oraz standardowego toru kolejowego, ale również korzystne położenie i skomunikowanie terminalu. Inwestowaniem w tym miejscu interesuje się kilkanaście firm. W ostatnim czasie w infrastrukturę wokół terminalu zainwestowano ok. 30 mln zł. Trwają prace związane z budową nowej drogi dojazdowej. Rozbudowa terminalu w Sławkowie to jedno z najważniejszych przedsięwzięć dywersyfikujących działalność CZH - spółki od ponad pół wieku działającej na rynku hutniczym. Firma ma roczne przychody przekraczające 300 mln zł, notuje kilkumilionowe zyski. 76 proc. akcji CZH należy do Agencji Rozwoju Przemysłu. ze strony czasopisma rynek kolejowy Ten post edytował Hator sob, 07 kwi 2007 - 14:37 -------------------- |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 14:17 |