![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
FinaŁ przetargu na budowĘterminaluPoniedziaŁek, 18 sierpnia 2003r.Dornier SystemsConsulting oraz Hochtief Polska zostaŁy dopuszczone do rokowaĹ� w sprawie organizacji budowy miĘdzynarodowego terminalu kontenerowego w SŁawkowie. To drugi etap przetargu ogŁoszonego pod koniec czerwca przez CentralĘZaopatrzenia Hutnictwa (CZH SA), spÓŁkĘkontrolowanĄ przez AgencjĘRozwoju PrzemysŁu. PrzystĄpiŁo do niego 12 firm. ZwyciĘzca ma byĆ znany jesieniĄ.Po wyŁonieniu organizatora budowy zostanie ogŁoszony przetarg na generalnego wykonawcĘterminalu i centrum logistycznego. Pierwsze prace budowlane powinny ruszyĆ wiosnĄ przyszŁego roku. Zdaniem Cweti Czyrzyckiej, dyrektora biura wspÓŁpracy z zagranicĄ Agencji Rozwoju PrzemysŁu, sŁawkowski terminal moŻe rozpoczĄĆ dziaŁalnoŚĆ w 2007 r.Obie zaproszone do rokowaĹ� firmy w przeszŁoŚci przeprowadzaŁy juŻ analizy projektu terminalu na sŁawkowskiej koĹ�cÓwce "szerokiego toru". Dornier Systems Consulting w ubiegŁym roku przygotowaŁ dla Agencji Rozwoju PrzemysŁu obszerne studium budowy terminalu logistycznego. Pierwszy etap tej inwestycji ma kosztowaĆ blisko 33 mln euro (ponad 110 mln zŁ). Po jego zakoĹ�czeniu w SŁawkowie bĘdzie moŻna przeŁadowywaĆ 120 tys. kontenerÓw rocznie. Agencja na opracowanie projektu i pierwszy etap budowy euroterminalu przeznaczyŁa jednak tylko 20 mln zŁ. ResztĘpieniĘdzy trzeba bĘdzie uzyskaĆ od inwestorÓw lub poŻyczyĆ z bankÓw.- TrwajĄ rozmowy nad stworzeniem konsorcjum, ktÓre sfinansuje inwestycjĘ- deklaruje Arkadiusz KrĘŻel, prezes Agencji Rozwoju PrzemysŁu.- Budowa terminalu bĘdzie waŻnym impulsem dla rozwoju gospodarczego nie tylko powiatu, ale regionu - dodaje BoŻena Respondek, starosta bĘdziĹ�ska.ZajmujĄcy 140 ha sŁawkowska baza przeŁadunkowa CZH nadal sŁuŻy przede wszystkim do przeŁadunku rudy Żelaza dla Huty Katowice. DziaŁajĄce na jej terenie Centrum Handlowo-Logistyczne (CHL) SŁawkÓw obsŁuguje dwie pary pociĄgÓw z tir-ami na tydzieĹ�. PomysŁodawcy stworzenia miĘdzynarodowego terminalu liczĄ na przejĘcie czĘŚci ŁadunkÓw ze wschodniej Azji, ktÓre obecnie trafiajĄ do Europy statkami. PrzejĘcie tylko kilku procent z 7,5 mln kontenerÓw przewoŻonych rocznie drogĄ morskĄ z Japonii, Korei i Chin wystarczyŁoby do peŁnego wykorzystania terminalu logistycznego w SŁawkowie, nawet po jego rozbudowie. Docelowo ma on kosztowaĆ 200 mln euro (ok. 870 mln zŁ). Dodatkowe ĆwierĆ miliarda euro trzeba przeznaczyĆ na modernizacjĘlinii szerokotorowej.(wow) - Dziennik ZachodniMoŻe po zakoĹ�czeniu inwestycji DĄbrowa zŁapie "drugi oddech". Szkoda Że ten terminal bĘdzie w SŁawkowie, a nie w DG . Chociaz koĹ�cÓwka tego toru leŻy na granicy Dabrowy i SŁawkowa
Ten post edytował kwintosz czw, 29 lis 2007 - 23:35 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE ![]() Euroterminal w Sławkowie kusi zagraniczne firmy logistyczne Nawet 90 tys. samochodów z Chin może trafiać rocznie do śląskiego Sławkowa. Terminal na styku torów europejskich i szerokiego toru rosyjskiego to atrakcyjna lokalizacja dla międzynarodowych przewoźników i firm logistycznych - Euroterminal budzi coraz większe zainteresowanie inwestorów - mówi Marek Bąk, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa ( CZH), do której należy suchy port przeładunkowy na Śląsku. CZH stara się o dofinansowanie jego rozbudowy z funduszy unijnych. Inwestycja ma pochłonąć 55 mln zł, z czego 22,5 mln zł może dołożyć Bruksela, 18 mln zł wyłoży sama CZH, a na resztę spółka weźmie kredyt. Jeszcze dwa lata temu przyszłość Euroterminalu, w którym zbiegają się tory europejskie i biegnąca na Wschód linia szerokotorowa ( LHS), nie była oczywista. Toczyły się rozmowy z przedstawicielami rządu Federacji Rosyjskiej i polskim ministrem transportu o utworzeniu spółki z udziałem obu krajów, której zadaniem byłoby zapewnienie ładunków na trasie transsyberyjskiej łączącej Azję z Europą, ale nie przyniosły efektów. Po ochłodzeniu stosunków z Rosją sprawa ucichła. Zarząd CZH zmienił więc strategię. Skupił się na rozmowach z firmami, które mogłyby być zainteresowane przewozami, rozpoczął także inwestycje w bazy przeładunkowe. Euroterminal ma szansę przejęcia części ładunków na tych trasach. Obecnie pomiędzy Europą a Azją statkami przewozi się ok. 200 mln ton towarów rocznie, a do 2020 r. będzie to ok. 420 mln ton. Eksperci, którzy opracowywali studium wykonalności inwestycji, szacują, że kolej może liczyć na przechwycenie do 10 proc. ładunków. Obecnie zdolność przeładunkowa Euroterminalu wynosi 35 tys. kontenerów rocznie, a docelowo ma wzrosnąć do 120 tys. kontenerów. Przed dwoma laty 50 ha z ok. 140 ha należących do CZH terenów włączono do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Niebawem na terenie Euroterminalu spółka Skotan za ok. 110 mln zł wybuduje instalację do wytwarzaniaestrów do produkcji biopaliw, a KrakGaz terminal skroplonego gazu. To już druga tego typu inwestycja w Sławkowie, pierwszy terminal należy do British Petroleum. CZH prowadzi rozmowy z 11 spółkami. Z firmą Koopman z Amsterdamu negocjuje warunki utworzenia Car Terminalu, czyli punktu przeładunku i magazynowania samochodów. Chodzi o import samochodów z Chin. Przewiduje się, że rocznie do Sławkowa trafiałoby ok. 15 tys. kontenerów (jeden mieści do sześciu aut). Spółka Deepwater Container Terminal z siedzibą w Londynie przymierza się do utworzenia tu punktu przeładunkowego, podobnie jak Hutchison Whampoa, największy operator kontenerowy z Hongkongu. Trwają też rozmowy z austriacko-polską Trade Trans, która deklaruje pozyskanie dla terminalu ok. 300 tys. ton ładunków rocznie. DHL Worldwide Network, znany międzynarodowy koncern logistyczny z mocną marką na rynku chińskim, oferuje wysyłkę jednego pociągu dziennie i gwarantuje ładunki zwrotne. Wokół terminalu zakończona została przebudowa dróg wewnętrznych, powstała oczyszczalnia ścieków, trwa remont mostu, znalazły się pieniądze na budowę odcinka drogi łączącej Euroterminal z drogą krajową 94. Barbara Cieszewska -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 17:41 |