IPB

Witaj Gościu ( Zaloguj | Rejestruj )

167 Stron V  « < 163 164 165 166 167 >  
Reply to this topicStart new topic
> Komunikacja KZK GOP, Autobusy & Tramwaje
Ocena 5 V
vacu
post nie, 07 maj 2017 - 18:49
Post #3281


Smokin' nigga
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,125
Dołączył: sob, 01 maj 04
Skąd: DG Centrum
Nr użytkownika: 85
Płeć: Mężczyzna
GG: 2275899 status gadu-gadu
Tlen: vacu status tlen



CYTAT(pasqudek @ sob, 06 maj 2017 - 13:50) *
Nie każdy ma kartę płatniczą i/lub smartfona..

No właśnie... Jak ktoś nie ma to :
- ma fioła na punkcie prywatności a więc jakaś imienna karta to dla niego średnie rozwiązanie
- jest osobą starszą lub nie lubi/nie ogrania technologii a wtedy jw.

Problem z tą całą kartą jest taki, że to masa infrastruktury, która kosztowała niemałe pieniądze no a jak ktoś nie ma karty płatniczej z jakiegokolwiek powodu a jeździ komunikacją miejską... no to już ma chyba, że będzie jeździć "na gapę". A nawet niechby już była ta karta ale niech będzie dostępna także w każdym kiosku - kupuję, doładowuję i jadę.

[Edytka]
OK, teraz doczytałem, że jest także opcja nie imienna, mój błąd.

Ten post edytował vacu nie, 07 maj 2017 - 18:51
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pasqudek
post pon, 08 maj 2017 - 12:44
Post #3282


UZYTKOWNIK
***

Grupa: Użytkownik
Postów: 102
Dołączył: śro, 20 maj 15
Nr użytkownika: 5,654
Płeć: Mężczyzna



A jak ktoś jest bezrobotny, niepełnoletni lub dostaje kasę do ręki?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Grzegorz-dg
post pią, 19 maj 2017 - 08:27
Post #3283


UZYTKOWNIK
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 755
Dołączył: nie, 17 cze 12
Skąd: Mydlice
Nr użytkownika: 5,028
Płeć: Mężczyzna



Tramwaj linii 21 wypadł z szyn w rejonie al. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej. W miejscu zdarzenia wprowadzona została komunikacja zastępcza.

Tramwaj linii 21 jadący z Huty Katowice do Milowic wykoleił się za przystankiem Gołonóg Centrum. Z torów wypadł drugi wózek pierwszego wagonu.

Najprawdopodobniej do wykolejenia doszło na uszkodzonym styku szyn ? podwójny skład został rozerwany i drugi wagon siłą rozpędu dobił do pierwszego. . Na szczęście żaden z pasażerów tramwaju nie ucierpiał.

W miejscu zdarzenia wprowadzona została komunikacja zastępcza. Pasażerowie tramwajów linii 21, 22 i 28 musieli się liczyć z utrudnieniami.

http://sosnowiec.wyborcza.pl/sosnowiec/7,9...agon-dobil.html
Zdarzeniebyło w dniu 18.05.2017

Ten post edytował Grzegorz-dg pią, 19 maj 2017 - 08:36
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post pią, 19 maj 2017 - 08:33
Post #3284


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,081
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



Oczywiście to było wczoraj
Przypomina się filmik:



--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dave
post wto, 13 cze 2017 - 23:59
Post #3285


UZYTKOWNIK
*****

Grupa: FdZD
Postów: 945
Dołączył: śro, 31 sty 07
Skąd: D.G. Mydlice Północ
Nr użytkownika: 432
Płeć: Mężczyzna



Bilet "na 3 miasta" (60 minutowy) pozostaje w sprzedaży u kierowcy. Znika tylko z kiosków.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post śro, 14 cze 2017 - 10:42
Post #3286


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,081
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



Do Zagórze i Gołonoga docierają kolejne partie autobusów. Ostatnio zaczęły przychodzić pierwsze hybrydowe Volvo

CYTAT
gazeta.pl

Volvo wyprodukowało autobusy specjalnie dla Sosnowca

6 z 35 autobusów z napędem hybrydowym zamówionych przez PKM Sosnowiec w Volvo Bus Corporation dotarło do zajezdni w Zagórzu i dąbrowskim Gołonogu. Cały warty 72 mln zł kontrakt Volvo ma wypełnić do połowy października.

Autobusy przyjechały do zajezdni PKM-u już w minionym tygodniu, a w poniedziałek dwa nowe Volvo zaparkowały na placu przed urzędem miasta. Przez kilka godzin mogli je oglądać mieszkańcy. Takich pojazdów o napędzie hybrydowym PKM będzie miał w sumie 35: 10 18-metrowych i 25 12-metrowych.

W nowych autobusach Volvo zastosowało rozwiązania, które sprawiają, że to pojazdy specjalnie dedykowane PKM-owi Sosnowiec. - Volvo musiało zrobić wyłom w swoich standardach, aby spełnić nasze oczekiwania - podkreśla Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w PKM-ie.

Za kokpitem określone grupy przełączników zostały rozmieszczone po stronach, które stosuje w swoich pojazdach PKM Sosnowiec. - Może to utrudnia życia producentowi, ale na pewno ułatwia życie użytkownikowi - przyznaje Tomasz Wojtowicz, szef sprzedaży autobusów Volvo na południową Polskę

Tomasz Wojtowicz, szef sprzedaży autobusów Volvo na południową Polskę, podkreśla, że indywidualne życzenia firm sprawiają, że Volvo produkuje autobusy specjalnie dedykowane np. PKM Sosnowiec, PKM Świerklaniec i innym klientom.

Inny przykład indywidualnych życzeń PKM Sosnowiec to system informacji pasażerskiej. - Chodziło nam o zunifikowanie systemu we wszystkich kupowanych przez nas autobusach - mówi dyrektor Piotr Drabek.

Wszystkie pojazdy zamówione przez PKM Sosnowiec w Volvo Bus Corporation wyposażone są w napęd hybrydowy, co czyni je przyjaźniejszymi środowisku. Podkreśla to napis, które umieszczony będzie na wszystkich tego typu pojazdach.

W ramach wartych ponad 127 mln zł umów, PKM zakupił też 24 12-metrowe Solarisy i 19 18-metrowych Mercedesów. Zamówienie uzupełniają trzy Solarisy z silnikami elektrycznymi za 7,6 mln zł, które przyjadą do Sosnowca do 11 lutego 2018 roku.





CYTAT
twojezaglebie

Sosnowiec z trzema nowymi autobusami z silnikami elektrycznymi

W poniedziałek, 12 czerwca sosnowiecki PKM podpisał umowy na zakup trzech pierwszych elektrycznych autobusów z firmą Solaris i zaprezentował mieszkańcom nowe autobusy.

O zakupie trzech elektrobusów przedstawiciele sosnowieckiego przewoźnika mówili już przy okazji realizacji zamówienia na 78 autobusów o wartości blisko 127,4 mln zł. Przetarg na ich zakup ogłoszono w listopadzie ubiegłego roku.

– Przetarg na zakup trzech autobusów z silnikami elektrycznymi to cały czas ten sam unijny projekt – podkreśla Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w PKM Sosnowiec.

Finalizacja postepowania przetargowego była połączona z prezentacją floty autobusowej Przedsiębiorstwa Komunikacji Publicznej w Sosnowcu. Na placu przed budynkiem Urzędu Miejskiego po raz pierwszy zaprezentowano hybrydowe autobusy marki Volvo. Nie zabrakło także zabytkowych perełek.

Zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych, dostosowanie autobusów do potrzeb osób niepełnosprawnych, redukcję zanieczyszczeń oraz wzrost konkurencyjności gospodarczego regionu.

– To wygoda, cichy transport, ale przede wszystkim ekologia. Wydaje się, że pójście w kierunku rozwiązań elektrycznych w transporcie to przyszłość. Jest to jeden z elementów, który pomoże nam w walce ze smogiem. Będziemy szukać środków na zakup kolejnych nowoczesnych autobusów – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca. – Mamy nadzieję, że zmiany jakie zachodzą w komunikacji miejskiej polepszą jakość komunikacji, jaką dzisiaj prezentujemy – dodaje.

Podobnego zdania był również Zbigniew Podraza. – Mamy nadzieję, że zachodzące zmiany staną się bodźcem do wyboru komunikacji miejskiej w codziennej podróży naszych mieszkańców i zwiększy się ilość chętnych do jeżdżenia autobusami – dodał Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej.


więcej zdjęć snf (51).gif http://twojezaglebie.pl/autobusy-elektryczne-sosnowiec/


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Grzegorz-dg
post wto, 25 lip 2017 - 15:45
Post #3287


UZYTKOWNIK
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 755
Dołączył: nie, 17 cze 12
Skąd: Mydlice
Nr użytkownika: 5,028
Płeć: Mężczyzna



Tramwaje Śląskie naprawiają szyny. Kiedy duży remont
Począwszy od nocy z 21 na 22 lipca przez osiem kolejnych nocy nie będzie można dojechać tramwajem do Gołonoga i Huty Katowice. Tramwajarze będą naprawiać szyny na rondzie Budowniczych Huty Katowice, ale na remont całego przejazdu trzeba będzie jeszcze poczekać.
- Szyny w tym miejscu są dość mocno wyeksploatowane. Aby zapobiec wykolejaniu się tramwajów, szyny będą napawane. Czynność ta polega na dolaniu w wyeksploatowanych miejscach płynnej stali, a następnie doszlifowanie szyn tak, by mogły po nich jeździć tramwaje - tłumaczy Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Przejazdy przez tory tramwajowe na rondzie Budowniczych Huty Katowice w Gołonogu są chyba najgorsze w mieście. Niestety, na remont w tym miejscu trzeba będzie jeszcze poczekać. Odcinek ten ma być w przyszłości modernizowane, a dotychczasowe szyny zamontowano w tzw. płycie łódzkiej, której wymiana jest trudna i kosztowna.
W czwartym kwartale tego roku zamierzamy ogłosić przetarg na remont torów tramwajowych w tym miejscu. Prace będą się więc mogły zapewne rozpocząć na początku 2018 roku - mówi Andrzej Zowada.
Dziennik Zachodni nasze miasto.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
prezes
post nie, 10 wrz 2017 - 15:38
Post #3288


UZYTKOWNIK
****

Grupa: Użytkownik
Postów: 369
Dołączył: wto, 14 mar 06
Skąd: Łosień / Gołonóg
Nr użytkownika: 192
Płeć: Mężczyzna



z FB KZK:
CYTAT
Dąbrowa Górnicza – uruchomienie nowej linii autobusowej nr 972

Informujemy, że z dniem 11 września (poniedziałek) uruchomiona zostanie nowa linia autobusowa nr 972, która kursować będzie na terenie Dąbrowy Górniczej w relacji: „Tucznawa Strefa Ekonomiczna” – „Tworzeń Huta Katowice”. Linia kursować będzie codziennie w godzinach rozpoczęcia i zakończenia pracy w zakładach znajdujących się na terenie strefy ekonomicznej.
Trasa przejazdu linii autobusowej nr 972:
Kierunek Tworzeń Huta Katowice: „Tucznawa Strefa Ekonomiczna” – „Ząbkowice Szosowa [n/ż]” – „Ząbkowice Remiza” – „Ząbkowice Rondo” – „Ząbkowice Związku Orła Białego” – „Ząbkowice Starosiedle” – „Tworzeń Skrzyżowanie [n/ż]” – „Tworzeń Roździeńskiego” – „Tworzeń Przejazd Kolejowy” – „Tworzeń Huta Katowice”.
Kierunek Tucznawa Strefa Ekonomiczna: „Tworzeń Huta Katowice” – „Tworzeń Przejazd Kolejowy” – „Tworzeń Roździeńskiego” – „Tworzeń Skrzyżowanie [n/ż]” – „Ząbkowice Starosiedle” – „Ząbkowice Związku Orła Białego” – „Ząbkowice Rondo” – „Ząbkowice Remiza” – „Ząbkowice Szosowa [n/ż]” –„Tucznawa Strefa Ekonomiczna”.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post nie, 10 wrz 2017 - 23:29
Post #3289


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,081
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



CYTAT
KZKGOP

Dąbrowa Górnicza – tymczasowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic: Kolejowej, Konopnickiej i Poniatowskiego
Komunikacyjny Związek Komunalny GOP informuje, że w związku z tymczasową organizacją ruchu na skrzyżowaniu ulic: Kolejowej, Konopnickiej i Poniatowskiego w Dąbrowie Górniczej od 11 września (poniedziałek) wprowadzone zostaną trasy objazdowe dla linii autobusowych nr: 16, 79, 242, 604, 644 i 903N.

Na czas prowadzonych prac:

linie nr: 16, 79 i 242 pojadą z ul. Robotniczej bezpośrednio do ul. Limanowskiego. Trasa powrotna przebiegać będzie z ul. Limanowskiego ulicami: Konopnickiej, Śliwińskiego i Korzeniec, do włączenia się na trasy rozkładowe na ul. Robotniczej. Wyłączone z obsługi zostaną przystanki: „Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP” i „Dąbrowa Górnicza Pałac Kultury” oraz – tylko w kierunku centrum – przystanki „Dąbrowa Górnicza Korzeniec Pogoria III”, „Dąbrowa Górnicza Długosza [n/ż]” i „Dąbrowa Górnicza Konopnickiej”. Utworzone zostanie tymczasowe stanowisko przystankowe „Dąbrowa Górnicza Korzeniec [n/ż]” na ul. Robotniczej, w kierunku centrum.

linie nr: 604, 644 i 903N z ul. Kościuszki pojadą ulicami: Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Graniczną do włączenia się na trasy rozkładowe na ul. Łączącej. Trasa powrotna przebiegać będzie analogicznie. Wyłączone z obsługi zostaną przystanki: „Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP”, „Dąbrowa Górnicza Konopnickiej” i „Dąbrowa Górnicza Długosza [n/ż]”. W zamian za wyłączony z obsługi przystanek „Dąbrowa Górnicza Pałac Kultury” obsługiwany będzie przystanek „Dąbrowa Górnicza Centrum”. Obsługiwane będą również przystanki znajdujące się na trasie objazdowej: „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”, „Dąbrowa Górnicza Reden”, „Dąbrowa Górnicza Damel” (stanowisko do centrum) oraz „Dąbrowa Górnicza Urząd Miejski”.


Niezłe będzie jutro zamieszanie i ludzie się zdziwią. Na stronach UM nie ma nawet słowa


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post pon, 11 wrz 2017 - 13:11
Post #3290


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,974
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Teraz już jest na szczęście. No i rozsyłali SMS-y.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post czw, 12 paź 2017 - 21:38
Post #3291


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,081
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



Widać, że teraz z przystanków przed CA korzysta coraz więcej pasażerów. Sama jedna linia 690 to za mało i teraz gdy tymczasowo doszły z powodu objazdu 644 i 604 zaczyna mieć bardziej sens. Docelowo powinni tam coś dorzucić np. 182, która teraz kończy w centrum, a warto wydłużyć do Łęknic (tak jak kończyła w dawnych czasach). Brakuje takiego połączenia miasta przez wiadukt.
No i niech zamontują jeszcze wiaty...



--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post czw, 19 paź 2017 - 12:57
Post #3292


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,081
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



CYTAT
gazeta.pl

Klamka zapadła. KZK GOP jednak do likwidacji

W przyszłym roku zaczną się przygotowania do likwidacji KZK GOP. Wiadomo też, kto może przejąć stery w nowym metropolitalnym zarządzie komunikacji

To nie jest jeszcze oficjalna nazwa następcy KZK GOP. Kazimierz Karolczak, szef metropolii, która pełną parą zacznie działać od 1 stycznia 2018 roku, mówi, że na początku zostanie powołana jednostka budżetowa, która będzie działała równolegle do KZK GOP.

Jednocześnie, jak już pisaliśmy na łamach „Wyborczej”, od 1 stycznia 2018 roku ma zacząć działać wspólna taryfa, a bilety mają być nieco tańsze. – Nowa jednostka będzie przygotowywać się przez rok do przejęcia zadań KZK GOP. KZK GOP zgodnie z tym planem przestanie istnieć 1 stycznia 2019 roku – mówi Kazimierz Karolczak.

Kto na czele „nowego KZK GOP”
To oznacza spore zmiany również dla miast. Dziś płacą składki do KZK GOP, a oprócz tego będą płacić składkę na rzecz metropolii. W 2019 roku będzie to już jedna składka, która w całości trafi do metropolii i potem samorządowcy ze zgromadzenia ją rozdzielą, ustalając budżet.

Nieoficjalnie wiadomo też, kto może stanąć na czele „metropolitalnego zarządu komunikacji”. Nieoficjalnie od jakiegoś czasu wymienia się nazwisko Marka Kopla, byłego prezydenta Chorzowa, a dziś członka zarządu KZK GOP.

Z naszych informacji wynika też, że przy układaniu na nowo komunikacji publicznej w metropolii mają pracować również osoby związane dziś z MZK Tychy.

KZK GOP powstał w 1991 roku. Do związku należy 29 miast i gmin z województwa śląskiego. W tym roku na komunikację KZK GOP wyda ok. 600 mln zł. To pieniądze ze składek samorządów oraz biletów. Każdego dnia na zlecenie KZK GOP jeździ ok. 299 linii autobusowych i 29 linii tramwajowych. Rocznie przejeżdżają one 86 mln kilometrów i przewożą 278 mln pasażerów.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post nie, 29 paź 2017 - 12:25
Post #3293


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,081
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



CYTAT
naszemiasto

PKM Sosnowiec ma już wszystkie zamówione hybrydy

PKM Sosnowiec już dawno przestał użytkować wysłużone węgierskie ikarusy. Teraz jest posiadaczem największej w kraju liczby autobusów hybrydowych. Do stolicy Zagłębia dotarł właśnie ostatni z trzydziestu pięciu takich pojazdów marki Volvo. Trzy z nich można było zobaczyć w piątek na parkingu przed sosnowieckim Urzędem Miejskim.

- To zamknięcie realizacji dostaw 78 autobusów, które realizujemy od marca tego roku. Zostały jeszcze trzy autobusy nie z tego samego kontraktu, ale z tego samego programu. Będą to trzy autobusy elektryczne, które mają być dostarczone do 15 lutego, czyli pewno na przełomie lutego i marca pojawią się na liniach - mówi Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych sosnowieckiego PKM-u.
Wszystkich 78 autobusów można już spotkać na liniach kursujących po miastach i gminach Zagłębia. Ogółem z sosnowieckiego PKM-u w dni robocze wyjeżdża około 200 wozów.

- Z 66 linii, które obsługujemy dwadzieścia sześć obsługują te nowe autobusy. Pasażer powinien mieć gwarancję, że wybierając jedną z linii z tego pakietu będzie jechał nowym autobusem. Mogą to wykluczać tylko awarie czy usterki - mówi dyrektor Drabek.

Wszystkie hybrydowe autobusy marki Volvo, które przyjechały do Zagłębia wyprodukowano w Polsce, w fabryce we Wrocławiu. Jak mówi Tomasz Łysiak, starszy inżynier ds. sprzedaży w Volvo Polska Sp. z o.o., w stolicy Dolnego Śląska produkowane są wszystkie autobusy tej firmy, które trafiają na rynek europejski.

- Jesteśmy liderem sprzedaży autobusów hybrydowych na rynku europejskim. Pojazdy, które trafiły do Sosnowca to autobusy volvo 7900 całkowicie niskopodłogowe. To autobusy hybrydowe, poza silnikiem diesla mają również silnik elektryczny. To hybryda równoległa, co oznacza, że te silniki mogą pracować równolegle bądź niezależnie od siebie. Dlatego ruszając z przystanku autobus robi to całkowicie bezemisyjnie, bez spalin, bez hałasu - tłumaczy Tomasz Łysiak.

Pojazdy, które przyjechały do Zagłębia są wyposażone w inny niż w standardowym modelu system klimatyzacji i ogrzewania, ładowarki USB, dwa systemy kasowników, a w autobusach przegubowych nie jeden, a dwa szyberdachy.

- Wiemy, że inne firmy, które działają w ramach KZK GOP patrzą z zainteresowaniem na PKM Sosnowiec i tym jak się rozwija i często przenoszą do swoich specyfikacji zagadnienia, które już funkcjonują u nas - podkreśla Rafał Łysy, rzecznik Urzędu Miejskiego w Sosnowcu.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post czw, 23 lis 2017 - 01:17
Post #3294


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,081
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



CYTAT
PAP

Śląskie: metropolia przedstawiła nową taryfę komunikacji miejskiej

Od 2018 r. na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ma obowiązywać jedna taryfa komunikacji miejskiej, zamiast taryf trzech dotychczasowych organizatorów.

Projekt nowej taryfy dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przedstawił dzisiaj, podczas zgromadzenia GZM, zarząd metropolii. Miasta członkowskie zgodziły się też na wprowadzenie od 2018 r. bezpłatnych przejazdów dla uczniów do 16 lat. Zdecydowały ponadto o powołaniu Zarządu Transportu Metropolitalnego, który docelowo ma stać się jedynym organizatorem komunikacji miejskiej w GZM.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zacznie formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

Utworzenie takiej struktury, która ułatwi funkcjonowanie tej silnie zurbanizowanej części kraju, od lat postulowali samorządowcy i eksperci. Po jej utworzeniu środowiska te były też zgodne, że rozpoczęcie działalności GZM powinni odczuć jej mieszkańcy. Stąd samorządowcy rozpoczęli prace nad wspólną taryfą komunikacji miejskiej (obecnie funkcjonują tam formalnie trzej różni jej organizatorzy).

Zgodnie z propozycją przedstawioną dzisiaj przez zarząd GZM, od 1 stycznia 2018 r. na jej terenie ma zacząć obowiązywać nowa taryfa dla biletów jednorazowych (w cenach wyjściowych dla biletów papierowych i niższych – dla biletów elektronicznych – zakupionych przez Śląską Kartę Usług Publicznych lub aplikację w telefonie komórkowym).

Bilet obowiązujący w jednym mieście lub gminie GZM lub ważny przez 20 minut ma kosztować 3,20 zł (3 zł elektroniczny). Bilet na dwa miasta lub 40-minutowy ma kosztować 3,80 zł (3,60 zł na elektroniczny); bilet na trzy i więcej miast lub ważny przez 90 minut ma kosztować 4,80 zł (4,4 zł na elektroniczny).

Taryfa dla biletów okresowych miałaby być wdrażana od 1 kwietnia 2018 r. Bilet imienny ważny przez trzydzieści dni na jedno miasto ma kosztować 93 zł, a na terenie całej metropolii 138 zł. Bilet sieciowy na okaziciela ma być warty 168 zł. Ceny biletów kwartalnych to odpowiednio: 236 zł dla biletu imiennego na jedną gminę i 344 zł dla biletu imiennego na całą sieć.

Przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak akcentował, że propozycja taryfy oznacza w większości przypadków nieznaczne obniżki cen biletów wobec taryf obowiązujących obecnie w kluczowej części metropolii; nieznaczny wzrost cen dla regionu tyskiego ma rekompensować otwarcie dla jego mieszkańców możliwości przejazdów na terenie całej metropolii na jednym bilecie.

Dodatkowy koszt wdrożenia zintegrowanego systemu dla gmin GZM wchodzących w skład związków, których taryfy są obecnie nieznacznie droższe niż proponowane – to 3,2 mln zł.

W okresie przejściowym, wraz z taryfą metropolii, funkcjonować ma na dotychczasowych zasadach i cenach m.in. taryfa odległościowa w przejazdach jednorazowych (w KZK GOP) czy taryfa pomarańczowa (w MZK Tychy).

GZM zaproponował też bezpłatne przejazdy dla uczniów szkół podstawowych (i gimnazjów) do ukończenia 16 roku życia. Mają one zostać wprowadzone (docelowo poprzez kodowanie na karcie ŚKUP) od 1 stycznia 2018 r. Koszt tego rozwiązania obliczony na maksymalnie 9 mln zł ma zostać sfinansowany ze składek gmin do GZM - jako promocja transportu publicznego. Z tego samego źródła pochodziłoby finansowanie ew. bezpłatnej komunikacji ogłaszanej w czasie smogu (szacunkowo 1 mln zł).

Jednocześnie podczas dzisiejszej sesji zgromadzenia GZM gminy przyjęły uchwałę ws. utworzenia Zarządu Transportu Metropolitalnego. To jednostka metropolii zarządzająca komunikacją miejską, która docelowo zastąpi dotychczasowego jej organizatora na kluczowej części obszaru metropolii – Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, współpracujący z nim pod względem taryf związek w Tarnowskich Górach, a także odrębny związek tyski.

Zgodnie z dzisiejszą uchwałą zgromadzenia metropolii ZTM jest jednostką organizacyjną GZM – prowadzącą gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej. ZTM ma wykonywać zadania GZM w zakresie organizowania publicznego transportu zbiorowego.

Karolczak wyjaśniał dzisaij, że jednostka ta zajmie się analizą i pracami nad doprowadzeniem do przejęcia przez nią roli wspólnego organizatora; jednocześnie – zgodnie z ustawą o transporcie – już w 2018 r. zorganizowałaby transport publiczny na lotnisko Katowice. Decyzja członków GZM oznacza, że w 2018 r. w regionie będzie tymczasowo działało czterech organizatorów transportu.

Zaproponowana dzisiaj taryfa metropolii zostanie – wobec zgody miast – przyjęta w czwartek uchwałą przez zarząd GZM i następnie skierowana do konsultacji społecznych. Jeśli nie będzie sprzeciwu stanie się obowiązującą dla obecnych organizatorów komunikacji w obszarze GZM.

Dzisiejsze zgromadzenie GZM uchwałą wyraziło też intencję przejęcia wszelkich praw i obowiązków swojego protoplasty – działającego przez 10 lat jako związek komunalny Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Trzynaście jego miast członkowskich zdecydowało już o likwidacji tej organizacji – z końcem br.

Inną uchwałą zdecydowano o przystąpieniu metropolii do działającego w regionie od kilku miesięcy Stowarzyszenie Biznes–Nauka–Samorząd „Pro Silesia”. Organizacja ta zastąpiła działalność dotychczasowego biura regionalnego woj. śląskiego w Brukseli. Jednocześnie ma lepiej od niego synchronizować i wyrażać – na płaszczyźnie międzynarodowej - wspólne interesy współtworzących je regionu, miast, instytucji otoczenia biznesu i uczelni.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Rokko31
post czw, 23 lis 2017 - 20:02
Post #3295


UZYTKOWNIK
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 663
Dołączył: nie, 26 lis 06
Skąd: DG
Nr użytkownika: 337
Płeć: Mężczyzna



Niestety przygotujcie się na podwyżki cen biletów miesięcznych a miało być tak pięknie mellow.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dave
post wto, 28 lis 2017 - 20:57
Post #3296


UZYTKOWNIK
*****

Grupa: FdZD
Postów: 945
Dołączył: śro, 31 sty 07
Skąd: D.G. Mydlice Północ
Nr użytkownika: 432
Płeć: Mężczyzna



CYTAT(Rokko31 @ czw, 23 lis 2017 - 20:02) *
Niestety przygotujcie się na podwyżki cen biletów miesięcznych a miało być tak pięknie mellow.gif


Nie wiem, na jakiej podstawie tak twierdzisz, ale póki co z przedstawionego założenia powyżej wynika, że akurat ceny biletów nieznacznie spadną a jednorazowym wydłuży się czas ważności przy niezmienionej lub nawet niżej cenie!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post śro, 07 lut 2018 - 23:13
Post #3297


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,081
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



CYTAT
gazeta.pl

Miasta metropolii nadal oszczędzają na komunikacji. Tak naprawdę wydają na nią grosze

401 mln zł wydadzą miasta, które tworzą dziś KZK GOP, na komunikację w tym roku. Dużo to czy mało?

Na razie wszyscy zachłysnęli się tym, że od stycznia uczniowie podstawówek mogą za darmo jeździć po miastach metropolii autobusami i tramwajami. Owszem, to ruch w dobrą stronę, ponieważ zachęci młodych ludzi do korzystania z komunikacji, a przecież wiadomo, że „czym skorupka za młodu nasiąknie...”. W dodatku okazuje się, że darmowa komunikacja dla uczniów zachęca do korzystania z autobusów i tramwajów również ich rodziców. Dowodów na to dostarczyła Warszawa. Od czerwca zeszłego roku karty, dzięki którym można korzystać z komunikacji publicznej, wyrobiło sobie 70 tysięcy osób i jak przekonują w stolicy, znacząca ich część, to rodzice dzieci. W efekcie o 1,6 mln zł wzrosły dochody z biletów.

Jak samorządowcy traktują komunikację publiczną?
To jednak tylko jedna strona medalu. Druga dotyczy tego, jak samorządowcy traktują komunikację publiczną. Jako inwestycję w jakość życia? Czy jako koszt usługi dla tych, których nie stać na samochód?

To ważne pytania i warto je zadać właśnie teraz, gdy u progu działania metropolii i z perspektywą likwidacji KZK GOP pojawia się szansa na ułożenie komunikacji w regionie na nowo. Część prezydentów zdaje sobie sprawę, że drugiej okazji może nie być. Pytanie, czy zdają sobie sprawę, że za deklaracjami muszą pójść też czyny, a te będą oznaczały wydatki?

KZK GOP dużo w tym roku nie dostanie
Tymczasem miasta tworzące KZK GOP na komunikację wydają śmiesznie mało. W tym roku do wspólnej kasy, z której finansowane są przewozy, wpłacą 401 mln zł. Najwięcej, już tradycyjnie, wydadzą Katowice. To nieco ponad 93,6 mln zł, Bytom da prawie 32 mln zł, Dąbrowa Górnicza 34,1 mln zł, a Sosnowiec 51 mln zł. Ruda Śląska wyda ponad 20 mln zł, Zabrze ok. 35 mln zł, a Gliwice 25 mln zł.

Do tego dojdzie jeszcze ok. 227 mln zł wpływów ze sprzedaży biletów. Razem to 628 mln zł. Tyle kosztuje komunikacja w dwumilionowej metropolii.
Ile łącznie na komunikację przekazują inne miasta? Sprawdził to Marcin Pająk, który od lat zajmuje się zawodowo ofertą przewozową i rozkładami jazdy. Był związany m.in. z MPK w Krakowie, KZK GOP w Katowicach oraz PKP Intercity, a obecnie z Łódzką Koleją Aglomeracyjną. I tak łączne wydatki na komunikację Warszawy, która ma ok. 1,8 mln mieszkańców, to 3,6 mld zł, prawie 700-tysięczna Łódź wydaje 420 mln zł, a nieco większy Kraków – 520 mln zł.

W przeliczeniu na mieszkańca Warszawa wydaje na komunikację publiczną ok. 2 tys. zł, Kraków ok. 690 zł, a na terenie KZK GOP to ok. 300 zł.

Jak to ma się do całości budżetów miast?
Marcin Pająk zwraca uwagę, że w tym przypadku w czołówce też jest Warszawa, która na komunikację miejską wyda prawie 21 proc. swojego rocznego budżetu, następne są duże miasta, jak: Łódź – 10,32 proc., Gdańsk – 9,7 proc., Kraków – 9,53 proc., Wrocław – 9,06 proc.

Dlatego, jego zdaniem, nie powinno dziwić, że komunikacja w tych miastach funkcjonuje dobrze, a częstotliwości kursowania poszczególnych linii tramwajów czy autobusów umożliwiają sprawne poruszanie się transportem zbiorowym. I dodaje, że w miastach tworzących metropolię nie wygląda to już tak dobrze. Łączne wydatki Katowic na komunikację miejską to ok. 7,82 proc. budżetu, w Dąbrowie Górniczej to 4,38 proc., a w Gliwicach 2,52 proc.

Pozostaje mieć nadzieję, że miasta zmienią swoje nastawienie do komunikacji i zaczną na serio w nią inwestować. Pierwsze jaskółki już są. Dąbrowa Górnicza np. razem z Tramwajami Śląskimi przebuduje główne arterie tak, by zachęcić mieszkańców do korzystania z tramwajów, Katowice i inne miasta budują centra przesiadkowe. Tylko że za tym wszystkim musi nadążać nowa siatka połączeń. To będzie kosztować. Inaczej centra będą stały puste. Za to drogi, tak jak dziś, będą pełne samochodów.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post wto, 27 lut 2018 - 19:14
Post #3298


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,081
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



CYTAT
Onet

100 milionów złotych na tramwaje na Śląsku

Blisko 100 mln złotych unijnych dotacji dostaną Tramwaje Śląskie na dalszą modernizację sieci. Inwestycje przeprowadzone zostaną w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Świętochłowicach, Zabrzu oraz w Bytomiu, gdzie powstanie nowe torowisko na ul. Powstańców Warszawskich.

Blisko 100 mln zł unijnych dotacji dostaną Tramwaje Śląskie na modernizację sieci
Tory remontowane będą w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie G., Sosnowcu, Świętochłowicach i Zabrzu
To kolejne duże dofinansowanie z UE w ostatnich miesiącach
Umowa na dofinansowanie została zawarta w obecności wiceministra inwestycji i rozwoju Witolda Słowika oraz wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka. Podpisy złożyli Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.

Umowa gwarantuje, że Tramwaje Śląskie dostaną ok. 98 mln złotych z funduszy unijnych na kolejny, drugi etap dużego projektu modernizacji infrastruktury. W sumie cała inwestycja pochłonie 186 mln złotych.

Za te pieniądze Tramwaje Śląskie wybudują nowe torowisko w Bytomiu na ul. Powstańców Warszawskich i gruntownie zmodernizują torowiska w Chorzowie, Bytomiu, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Świętochłowicach oraz Zabrzu. W sumie będzie to 23 km zmodernizowanych i nowych tras. Modernizacje obejmują też dostosowanie peronów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Koniec prac przewidziano na 2020 rok.

– Nadal mamy bardzo wiele do zrobienia, by znacząco poprawić stan infrastruktury tramwajowej w miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Cieszymy się, że nasze plany zyskały aprobatę Ministerstwa i instytucji unijnych, i uzyskaliśmy potężny finansowy zastrzyk, bez którego nie bylibyśmy w stanie realizować tak dużego projektu – mówił Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.

– Sprawny i wygodny system komunikacji miejskiej, może zachęcić mieszkańców do zmiany samochodu na tramwaj, co przyczyni się z kolei do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, obniżenia poziomu hałasu czy po prostu sprawi, że korki w centrum naszej metropolii będą mniejsze – dodawał wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

Obecnie oceniany jest też wniosek o dofinansowanie trzeciego etapu inwestycji, dzięki któremu spółka jeszcze w tym roku może otrzymać z UE kolejne 72 mln zł. Następny etap inwestycji zakłada wybudowanie nowego torowiska o długości 4,75 km, które pomoże skomunikować południowe dzielnice Katowic z centrum miasta.

– Oceniamy właśnie wniosek o dofinansowanie trzeciego etapu inwestycji. Jeśli ocena będzie pozytywna, spółka może dostać jeszcze nieco ponad 70 mln zł z Unii Europejskiej. Realny termin podpisania umowy to czwarty kwartał 2018 roku – zapowiada wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

Przypomnijmy, że umowę o dofinansowanie pierwszego etapu inwestycji podpisano w grudniu ubiegłego roku. Przedsięwzięcie obejmuje swym zasięgiem 10 miast: Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowę Górniczą, Katowice, Mysłowice, Rudę Śląską, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Jego wartość to prawie 767 mln złotych, a dofinansowanie unijne wyniosło ponad 393 mln złotych. Pieniądze zostały przeznaczone m.in. na budowę ok. 42 km linii tramwajowych i zakup 45 nowych tramwajów.


Ciekawe kiedy w końcu zaczną w DG i przetarg na odcinek wzdłóź Kasprzaka od czego mieli zacząć


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post nie, 27 maj 2018 - 17:31
Post #3299


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,081
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



CYTAT
DZ

Dąbrowa Górnicza poprosi Tramwaje Śląskie o awaryjną naprawę przejazdu w Gołonogu

Miasto poprosi Tramwaje Śląskie, by te jeszcze przed planowanym remontem torowiska w Gołonogu awaryjnie poprawiły sytuację na przejeździe przez tory tramwajowe na Rondzie Budowniczych Huty Katowice.

Na Rondzie Budowniczych Huty Katowice w Gołonogu przejazdy przez tory tramwajowe są dwa. O ile ten, przez który przejeżdża się jadąc z centrum miasta w kierunku huty, jest w stanie - powiedźmy - znośnym, to ten drugi, przez który trzeba przejechać, by z ul. Wiśniowej wjechać w ul. Kasprzaka jest mało przyjemny dla kierowców. Trzeba tam zwolnić niemal do zera, by spokojnie tamtędy przejechać, a jednocześnie trzymać kciuki, by nasz pojazd wyszedł z tego bez szwanku.

Tramwaje Śląskie, które zapytaliśmy o ten problem, odpowiadają, że w tym rejonie miasta planowany jest kompleksowy remont torów tramwajowych. - Do tego czasu nie planujemy w tym miejscu większych prac, bo byłoby to wobec tego bezcelowe - mówi Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich SA. Okazuje się jednak, że prace obejmujące prowizoryczne zabezpieczenie torowiska do czasu kompleksowego remontu mają szansę się jednak odbyć. - Poprosimy Tramwaje Śląskie, żeby jeszcze przed remontem zabezpieczyły to torowisko - deklaruje Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post czw, 30 sie 2018 - 23:57
Post #3300


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,081
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



Nareszcie. Bardzo z tym zwlekali. Projekt podobno był gotowy bardzo dawno temu

CYTAT
gazeta.pl

Wielkie inwestycje tramwajowe wkraczają do Będzina i Dąbrowy Górniczej


W ostatnich latach wielkie inwestycje tramwajowe w Zagłębiu dotyczyły tylko Sosnowca. Teraz Tramwaje Śląskie ogłosiły dwa przetargi, efektem których będzie przebudowa infrastruktury wzdłuż ul. Małobądzkiej w Będzinie i ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej. Kolejne prace zaplanowano także w Sosnowcu.

W czwartek Tramwaje Śląskie ogłosiły przetargi na przebudowę infrastruktury tramwajowej w Będzinie, Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu. Przypomnijmy, że w Sosnowcu trwa już przebudowa torowiska wzdłuż ul. Piłsudskiego, Żeromskiego i Mariackiej. W Będzinie i Dąbrowie Górniczej będą to pierwsze prace z wartego ponad 1 mld zł unijnego projektu.
Efektem ogłoszonych właśnie przetargów będzie wybór firm, które na zlecenie Tramwajów Śląskich zajmą się infrastrukturą tramwajową wzdłuż ul. Małobądzkiej w Będzinie [od ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem] i wzdłuż ulicy Będzińskiej w Sosnowcu [od granicy z Będzinem do ul. Staropogońskiej]. Prace na wymienionych odcinkach mają potrwać 18 miesięcy.
Dzięki przebudowie torowiska po Dąbrowie Górniczej będą kursowały niskopodłogowe tramwaje
Także w grudniu poznamy firmę, które zajmie się przebudową będącego w fatalnym stanie torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej [od skrzyżowania z al. Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Zaplecze]. W tym przypadku prace mają potrwać 15 miesięcy.
O ile w Będzinie Tramwaje Śląskie poza ulicą Małobądzką nie planują na razie kolejnych inwestycji, o tyle w Dąbrowie Górniczej będzie to dopiero początek wielkich zmian. Miasto ? w porozumieniu z tramwajową spółką ? zleciło firmie Mosty Katowice przygotowanie dokumentacji projektowej przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego.


Kasprzaka do tego po remoncie będzie nie do poznania



Poza tym z przetargu KZKGOP w DG pojawią się nowe tablice z dynamiczną informacją, na szczęście już dwustronne (ze współrzędnymi):

CYTAT
Dąbrowa Górnicza Aleja Róż 50.321811 19.195875
Dąbrowa Górnicza Aleja Róż 50.322046 19.193978
Dąbrowa Górnicza Górnicza 50.318864 19.188056
Dąbrowa Górnicza Górnicza 50.318926 19.188507
Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy 50.324011 19.167575
Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy 50.323813 19.168529
Gołonóg Centrum 50.333943 19.224111
Gołonóg Centrum 50.334005 19.223928
Gołonóg Dworzec PKP 50.342886 19.227613
Gołonóg Dworzec PKP 50.343009 19.227527
Gołonóg Manhattan 50.331834 19.218907
Gołonóg Manhattan 50.331943 19.218864
Gołonóg Osiedle 50.337538 19.224169
Gołonóg Osiedle 50.336045 19.224652
Gołonóg Osiedle 50.336182 19.223493
Gołonóg Osiedle Kasprzaka 50.331213 19.233713
Gołonóg Osiedle Kasprzaka 50.331443 19.233332
Łęknice Osiedle 50.347856 19.210919
Łęknice Osiedle 50.347870 19.210833
Łosień Szkoła 50.349962 19.330723
Łosień Szkoła 50.349992 19.330503
Osiedle Mydlice Szkoła 50.315038 19.167731
Osiedle Mydlice Szpital 50.319098 19.178140
Osiedle Mydlice Szpital 50.319525 19.175085
Reden Aleja Majakowskiego 50.323868 19.210511
Reden Aleja Majakowskiego 50.324005 19.210833
Strzemieszyce Kościół 50.314804 19.278811
Strzemieszyce Kościół 50.314887 19.279594
Tworzeń Huta Katowice 50.342235 19.264982
Tworzeń Huta Katowice 50.342283 19.265507
Tworzeń Huta Katowice 50.342215 19.269638
Ząbkowice Dworzec PKP 50.367727 19.263368
Ząbkowice Dworzec PKP 50.366523 19.261147


Dalej dziwnie pominięty przystanek na Kościuszki - PKZ. Kiedyś dali zbyt małą wiatę, a teraz pominęli tak ruchliwy przystanek w centrum


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

167 Stron V  « < 163 164 165 166 167 >
Reply to this topicStart new topic
11 Użytkowników czyta ten temat (11 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 

Mapa forum
RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: czwartek, 28 marzec 2024 - 09:13
FMDG - Razem od 2003
Dąbrowa Górnicza