IPB

Witaj Gościu ( Zaloguj | Rejestruj )

167 Stron V  « < 11 12 13 14 15 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Komunikacja KZK GOP, Autobusy & Tramwaje
Ocena 5 V
:)
post nie, 02 kwi 2006 - 18:21
Post #241


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,260
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



tramwaje moga byc duzo szybsze od autobusow i tak samo wygodne. TŚ to chyba nikt nie lubi jezdzic. Obecnie w DG nie ma jeszcze problemow z korkami ale w pszyszlosci na pewno beda i wtedy naprawde docenimy tramwaje. Do tego tramwaje sa symbolem miejskosci a autobusy moze miec kazda wioska.
Obecnie na calym swiecie jest boom na tramwaje, nawet w USA.

PS. vacu - jechales kiedys nowoczesnym tramwajem po nowoczesnej linii w zakorkowanym miescie :?:


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
vacu
post nie, 02 kwi 2006 - 18:38
Post #242


Smokin' nigga
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,125
Dołączył: sob, 01 maj 04
Skąd: DG Centrum
Nr użytkownika: 85
Płeć: Mężczyzna
GG: 2275899 status gadu-gadu
Tlen: vacu status tlen



:)+-->
QUOTE(:))
PS. vacu - jechales kiedys nowoczesnym tramwajem po nowoczesnej linii w zakorkowanym miescie :?:[/quote]Przyznam, że nie jechałem a moja opinia dotyczyła w zasadzie faktycznie tylko TŚl.

Niestety obawiam się, że nie grozi nam gwałtowna modernizacja taboru, bo zdaje się, że do tego niezbędna byłaby wymiana torów a tu już jak sądze koszty byłyby gigantyczne - moja opinia była również pod tym kątem, aczkolwiek możliwe, że masz racje, że jeśli "tramwaje" byłyby bardziej nowoczesne to dla zatłoczonych miast mogłyby być dobrym rozwiązaniem [podejrzewam, że jak już będzie ten Geant w centrum to faktycznie łatwiej będzie przejechać w weekend tramwajem przez jego okolice] .

Ale BTW - w kwestii tego co było ostatnio tematem - nawet birąc powyższe pod uwagę linia 25 nie ma sensu bowiem myślę, że ani w Grodźcu ani w Wojkowicach nie przewiduję w najbliższym czasie jakiegoś gigantycznego natłoku samochodów. W ogóle jeśli już to tramwaje widzę raczej w rejonie Katowice - Chorzów - Ruda Śląska - Bytom - tam jest gęsta zabudowa więc o korki nietrudno. W naszym rejonie nie zauważam specjalnych problemów z natężeniem ruchu nawet w centrach czy to DG czy np. Sosnowca [chyba, że to dlatego, że nie jeżdżę dużo].
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post pon, 03 kwi 2006 - 13:14
Post #243


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,260
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



ale prezydent sie broni przed wspieraniem PKMu. Nie dosc ze miasto wydaje na komunikacje miejska najmniej w kraju to prezydent tak dalej skapi. Mamy szczescie ze beda nowe autobusy z dotacji, bo bez nich i przy kolejnej kadencji tego prezydenta musilebysmy chodzic na piechote

QUOTE([IMG)
http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/grafika/lgDZ.gif[/IMG]]
RIO zakwestionowała prawo radnych do zmian w budżecie miasta
01.04.2006

Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach odrzuciła przyjętą podczas lutowej sesji Rady Miejskiej uchwałę w sprawie zmian w tegorocznym budżecie miasta, która przesuwała 1 mln 20 tys. zł z Wydziału Strategii, Rozwoju i Promocji Urzędu Miejskiego do działu transportu i łączności na zakup sześciu autobusów dla sosnowieckiego PKM-u.

Pieniądze te, zgodnie z przyjętą we wrześniu ubiegłego roku uchwałą RM, miały trafić do spółki przewozowej do końca lutego, ale miejskie władze nie ujęły ich ostatecznie w tegorocznym budżecie miasta. Podczas burzliwej dyskusji większość radnych opowiedziała się jednak za tym, by respektować własne zobowiązania i przekazać do końca kwietnia fundusze na samochody, spełniające najwyższe standardy ekologiczne.

Władze Dąbrowy Górniczej uznały jednak takie rozstrzygnięcie za nieuzasadnioną ingerencję w zapisy budżetowe i skierowały sprawę do RIO, która stanęła po ich stronie.

Decyzja ta oznacza, że do 24 kwietnia pieniądze znów muszą trafić na promocję miasta i rozpocznie się od nowa poszukiwanie funduszy na zakup autobusów.

Dąbrowscy radni mają nadzieję, że rozstrzygnięcie to nie jest ostateczne. Czekają na uzsadnienie i wtedy być może sprawa trafi do sądu.
(pas)  -  Dziennik Zachodni


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
vacu
post pon, 03 kwi 2006 - 18:40
Post #244


Smokin' nigga
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,125
Dołączył: sob, 01 maj 04
Skąd: DG Centrum
Nr użytkownika: 85
Płeć: Mężczyzna
GG: 2275899 status gadu-gadu
Tlen: vacu status tlen



:)+-->
QUOTE(:))
ale prezydent sie broni przed wspieraniem PKMu. Nie dosc ze miasto wydaje na komunikacje miejska najmniej w kraju to prezydent tak dalej skapi.[/quote]
A po co mu autobusy - czy on nimi jeździ :roll: :evil:
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post wto, 04 kwi 2006 - 12:15
Post #245


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,260
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



QUOTE([IMG)
http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/grafika/lgDZ.gif[/IMG]]
Regionalna Izba Obrachunkowa zmieniła decyzję radnych

Nadal nie wiadomo, kiedy lokalne władze wykonają uchwałę Rady Miejskiej i przekażą 1 mln 20 tys. zł na zakup sześciu autobusów dla sosnowieckiego PKM-u. Pieniądze miały trafić do przewoźnika do końca kwietnia, ale Regionalna Izba Obrachunkowa zmieniła decyzję rajców, uznając że nie mieli prawa ingerować w tak poważne zmiany w tegorocznym budżecie miasta i przesuwać fundusze z promocji miasta.

Świadków moc
Na posiedzeniu kolegium RIO stawiła się spora reprezentacja dąbrowskiego magistratu z prezydentem miasta, jego zastępcami, skarbnikiem i sekretarzem Urzędu Miejskiego.

- Tak liczne grono zdołało przekonać RIO, że nie mieliśmy racji, zmieniając zapisy budżetowe. Uznano, że doszło do rażącego naruszenia prawa i teraz mamy czas do 24 kwietnia, by naprawić tę usterkę. Znamienne było jednak stwierdzenie przewodniczącego kolegium, który zapytał nas wprost, czy nie możecie się sami porozumieć w tej sprawie - mówi radny Henryk Zaguła.

Rozstrzygnięcie RIO niewątpliwie satysfakcjonuje władze miasta, które od początku przeciwne były przekazywaniu funduszy na zakup używanych autobusów jeszcze w kwietniu.

- W tego typu sytuacjach Regionalna Izba Obrachunkowa trzyma się reguł prawa i przepisów, a nie kieruje domniemaniami oraz spekulacjami. Pozbyliśmy się niepotrzebnie miliona złotych i teraz sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Nie miało żadnego znaczenia, ile osób reprezentowało magistrat - ripostuje Janusz Olszówka, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.

Pójdą do sądu?
Decyzja RIO nie pozostawia wątpliwości, że pieniądze znów muszą trafić na konto Wydziału Strategii, Rozwoju i Promocji Miasta UM, ale radni nie podjęli jeszcze decyzji, jak zakończy się ta sprawa. Na razie nie dotarło do nich uzasadnienie decyzji RIO, od którego można się będzie odwołać, wkraczając na drogę sądową.

- Nie ma uzasadnienia, bo członkowie kolegium głowią się teraz, jak uzasadnić swoją decyzję, co nie będzie takie proste. Prezes RIO ogłaszając wyrok stwierdził bowiem, że zdania w takich sytuacjach są podzielone. Zarówno wśród członków kolegium RIO, jak i wśród samych prawników. Kiedy dostaniemy uzasadnienie, zastanowimy się co dalej, ale już dziś nie brakuje wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, które stwierdzają, że RIO nie ma racji - podkreśla radny Zaguła.


O co chodzi?
Zamieszanie z funduszami na zakup sześciu używanych autobusów, które miały jeździć po drogach Dąbrowy Górniczej, ciągnie się już od kilku tygodni. Prezydent miasta Jerzy Talkowski, zgodnie z uchwałą RM, podjętą we wrześniu ubiegłego roku, miał przekazać fundusze na ich zakup do końca lutego tego roku, ale pozycja ta „wypadła” z tegorocznego budżetu miasta.
Po burzliwej dyskusji radni przesunęli wcześniejszy termin o dwa miesiące, ale i takie rozwiązanie nie odpowiadało lokalnym władzom, bo chciały go oddalić na wrzesień, licząc że uda się wtedy pozyskać pieniądze ze sprzedaży udziałów w Elektrociepłowni Nowa.
Prezydent Jerzy Talkowski oświadczył, że nowe autobusy i tak trafią do dąbrowskiego oddziału PKM w ramach wspólnego projektu trzech miast zagłębiowskich i sosnowieckiego PKM-u, a jeśli zabraknie miliona zł w Wydziale Strategii, Rozwoju i Promocji UM, to w mieście nie będzie dożynek i obchodów 90-lecia miasta.
Z tym nie zgadza się z kolei część radnych oraz związkowcy w PKM-ie, którzy podkreślają, że ta kwota przy tak ogromnym budżecie miasta nie ma praktycznie żadnego wpływu na funkcjonowanie miasta. Kiedy radni postanowili, że ponad milion zł zostanie przekazany PKM do końca kwietnia, władze miasta zaskarżyły tę uchwałę do RIO. •

Piotr Sobierajski  -  Dziennik Zachodni


pieniadze na dni DG i tak by sie znalazly.
Ojejku nie bylo by dozynek i co wtedy Przeglad Dabrowski by umieszczal na swojej okladce przez kilka numerow :cry:

PS. Miasto takie bogate a tu nie ma na 6 uzywek i dozynki. Co by bylo jakbysmy nie mieli jednego z najwiekszych w PL budzetu na mieszkanca :?: Strach myslec trzeba by zaorac miasto


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post pon, 10 kwi 2006 - 13:24
Post #246


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,260
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



dawno temu o tym tutaj rozmawialismy
QUOTE([IMG)
http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/grafika/lgDZ.gif[/IMG]]
 
„Dzicy przewoźnicy” pojawiają się coraz częściej
dziś

Biały minibus podjeżdża na przystanek. Zatrzymując się, kierowca wystawia za szybę kartkę "Dąbrowa - Sosnowiec Dworzec PKP". Kilka osób wsiada. Kartka znika. Bus rusza. Takie sceny doprowadzają legalnych przewoźników do pasji.

Na bakier z prawem

Prowadzenie prywatnej firmy przewozowej kosztuje. Uzyskanie zezwolenia na jeden autobus to ok. 70 złotych. Do tego dochodzą koszty zabezpieczenia pojazdów i uzyskania licencji.

- "Dzicy przewoźnicy" zabierają nam klientów. Za nic, poza benzyną nie płacą. Mają czysty zysk. To powoduje, że pracujemy na granicy kosztów - mówi Teresa Gzyl, kierowniczka biura terenowego Stowarzyszenia Transportu Prywatnego w Sosnowcu.

Ponieważ linie "D" (Dąbrowa Górnicza - Sosnowiec - Katowice) i 'K" (Dąbrowa Górnicza - Sosnowiec - Mysłowice) kursują regularnie i starają się trzymać wyznaczonych rozkładów jazdy, nielegalni przewoźnicy mają ułatwione zadanie. Wystarczy, że uprzedzą kursujący autobus o kilka minut i zabierają czekających pasażerów.

Zdobyć licencję

Droga do uzyskania pozwolenia na przewóz osób jest długa. Najpierw trzeba mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą, potem należy uzyskać stosowne pozwolenia, licencje i rozkład jazdy, zatwierdzony przez KZK GOP i Urząd Marszałkowski. Kierowcy takich autobusów muszą być zarejestrowani i mieć odpowiednie kwalifikacje potwierdzone egzaminami.

- Żeby uzyskać pozwolenie na korzystanie z przystanków KZK GOP przewoźnicy muszą zapłacić za analizę. Cena takiej analizy wynosi około 1800 zł. Należy dodać, że jakakolwiek zmiana trasy poprzez dodanie choćby jednego przystanku, na którym zatrzymuje się prywatny autobus, wymaga dokonania zmian w licencji - tłumaczy Teresa Gzyl.

Przewoźnicy muszą jeździć oznaczonym pojazdami, są też zobowiązani do zamieszczania na przystankach rozkładów jazdy z zaznaczonymi kursami.

Gdzie sprawiedliwość?

Przewoźnicy domagają się podjęcia bardziej skutecznych działań na drogach.

- Jesteśmy pewni, że minibusy jeżdżące na trasach nie mają zezwoleń. Dotychczas naliczyliśmy około 37 takich samochodów. Zwracaliśmy się do Inspekcji Transportu o podjęcie stosownych działań, ale nie są na razie widoczne - twierdzi Teresa Gzyl.

Inna sprawa to fakt, że na trasach z dąbrowy do Katowic i Mysłowic jest już bardzo duże zagęszczenie autobusów, dlatego żaden inny przewoźnik nie uzyska tu pozwolenia na transport osób.

Ceny za przejazd na całej trasie wynoszą 1,8 zł, stosowane są również ulgi.

- Wszelkie informacje o cenach przejazdu są umieszczone w każdym autobusie. O każdej zmianie cen informujemy pasażerów kilka tygodni wcześniej - twierdzi pan Janusz, właściciel jednej z firm przewozowych.

W przeciwieństwie do regularnych linii na kursujących minibusach rzadko widać ceny za przejazd.

Jedynym sposobem na nieuczciwych konkurentów są kontrole na drogach. Uprawnione do tego jest policja i Inspekcja Transportu Drogowego.

- Policja może dokonać kontroli pojazdów, które przewożą ludzi. Przede wszystkim sprawdzamy czy przewoźnik ma licencję, wymagane zaświadczenia i czy ma zarejestrowaną działalność gospodarczą. Jeżeli okaże się, że brak mu pozwoleń, to wówczas kierujemy sprawę do sądu grodzkiego albo karzemy go mandatem - mówi podkomisarz Grzegorz Wierzbicki, rzecznik sosnowieckiej policji.

Właściciele firm przewozowych zgodnie twierdzą, że nie boją się konkurencji, byleby odbywała się zgodnie z prawem.


Dariusz Winiarczyk, naczelnik Wydziału Transportu Inspekcji Transportu Drogowego
Kontroli podlega każdy pojazd, przewożący ludzi. Ostatnio wzrosła wykrywalności tzw. dzikich przewoźników. Dzieje się tak między innymi dlatego, że mamy możliwość przeprowadzania kontroli bez mundurów. Jednak skala tego procederu jest ogromna i przez to bardzo trudno go wyeliminować.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dejmon
post śro, 19 kwi 2006 - 17:02
Post #247


UZYTKOWNIK
****

Grupa: Użytkownik
Postów: 294
Dołączył: pią, 25 lut 05
Skąd: DG
Nr użytkownika: 125
Płeć: Mężczyzna



Widział ktoś jak się dzisiaj koło godziny 16:00 "ładnie" rozkraczył stary, zdezelowany Ikarus na rondku koło Alei Róż? Wjechał na trawę na tym rondku. Była policja, autobusowa pomoc techniczna - mam nadzieję, że nikt w tym wypadku nie ucierpiał, bo nie wyglądało, to zbyt ciekawie. Wyglądało jakby mu ośka pękła, albo hamulce odmówiły posłuszeństwa. Jestem ciekaw jakie byłyby skutki, gdyby coś takiego na przykład wydarzyło się przy dużej prędkości na jakiejś drodze szybkiego ruchu. Pewnie znowu o DG byłoby głośno w mediach. Czy władze nie widzą jaki szrot, złom i zwłoki jeżdżą w PKM Sosnowiec Oddział Dąbrowa Górnicza???????? Niech kasa zamiast na autobusy idzie na obchody Dni Dąbrowy, niech władza wydyma związkowców z PKMu i nie da obiecanej sumy na autobusy, ale kiedy dojdzie do tragedii, to władza będzie znowu świętować, tylko szkoda że tym razem śmierć niewinnych ludzi.

W S T Y D !!!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
rafi
post wto, 02 maj 2006 - 13:26
Post #248


Rafi
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 802
Dołączył: pon, 25 sie 03
Skąd: DG City
Nr użytkownika: 15



A o wyniku przetargu na nowe autobusy cos nic nie slychac. Czyzby jakies protesty, bledy...?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post śro, 03 maj 2006 - 12:17
Post #249


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,260
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



QUOTE(rafi)
A o wyniku przetargu na nowe autobusy cos nic nie slychac. Czyzby jakies protesty, bledy...?


no wlasnie dalej nie ma oficjalnych wynikow.
Z nieoficjalnych od bardzo dawna wiadomo ze wygral Jelcz i Solaris. Takie tez byly przypuszczenia jeszcze przed ogloszeniem przetargu


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
TeodorMotor
post nie, 07 maj 2006 - 22:43
Post #250


UZYTKOWNIK
****

Grupa: Użytkownik
Postów: 392
Dołączył: sob, 07 lut 04
Skąd: DG - Stary Gołonóg
Nr użytkownika: 42
Płeć: Mężczyzna



Dziś po południu, na Redenie, na pasie w kierunku Gołonoga autobus tarasował prawy pas. Się mu koło urwało i pół środkowego pasa tarasowało... "Dobrze", że się to w niedzielę stało.
Tyle o stanie taboru autobusowego.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post sob, 13 maj 2006 - 13:37
Post #251


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,260
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



QUOTE([img)
http://serwisy.gazeta.pl/i/gazeta.gif[/img]]
Niepewny los Tramwajów Śląskich

Tomasz Głogowski 12-05-2006 , ostatnia aktualizacja 12-05-2006 20:05

Tramwaje Śląskie SA w coraz tragiczniejszym położeniu! Ministerstwo waha się, czy przekazać akcje spółki 13 śląskim gminom. Szanse na unijne dotacje maleją praktycznie do zera.


Ministerstwo Skarbu Państwa miało wczoraj ogłosić, czy 100 proc. akcji Tramwajów Śląskich SA trafi za darmo do województwa śląskiego. To jedyna szansa na uratowanie spółki i na to, by tramwaje mogły w ogóle dalej kursować. Tramwaje są w tragicznym położeniu. Mają 50 mln zł długu. Gdyby resort powiedział "tak", samorząd województwa miałby prawo przekazać akcje 13 śląskim miastom, a te z kolei mogłyby się starać o dotacje z unijnego funduszu na kupno nowych tramwajów i remont torowisk.

Zamiast wiceministra skarbu Pawła Piotrowskiego w Katowicach zjawił się Marcin Warzycha, naczelnik jednego z wydziałów ministerstwa. Stwierdził, że resort... jeszcze się waha się, czy przekazać akcje gminom. - Mamy wątpliwości, czy byłoby to zgodna z prawem. Przed podjęciem ostatecznej decyzji minister chce zapoznać się ze wszystkimi ekspertyzami prawnymi - stwierdził Warzycha.

Prezydenci śląskich i zagłębiowskich miast nie kryli oburzenia. Wniosek o przekazanie akcji złożono pół roku temu, a o sprawie mówi się od lat. - Nie ma pieniędzy nawet na mycie tramwajów i części zamienne, a ministerstwo zastanawia się, co zrobić. To niepoważne. Za chwilę nie będzie już czego ratować i przejmiemy upadłą spółkę - denerwował się Kazimierz Górski, prezydent Sosnowca. Wtórował mu Marek Kopel, prezydent Chorzowa: - My tych akcji wcale nie chcemy, ale musimy je przejąć. To jedyna szansa na uratowanie tramwajów - stwierdził.

Mocno zaskoczony był też Marian Jarosz, wicemarszałek województwa. Jego zdaniem ministerstwo już dawno przestało się interesować losem Tramwajów i nie kwapi się, by spółce pomóc. - Gminy, choć nie było to łatwe, potrafiły się dogadać i chcą partycypować w utrzymywaniu spółki. A ministerstwo, zamiast pomóc, przeszkadza - stwierdził marszałek.

Tymczasem wczoraj okazało się, że sytuacja Tramwajów Śląskich jest gorsza, niż przewidywano. Spółka przegrała niedawno proces z firmą Alstom i musi zapłacić jej ponad 20 mln zł (chodzi o modernizację linii tramwajowej Katowice - Bytom). Tramwaje powoli tracą płynność finansową i stają się niewypłacalne. Niedawno spółka, aby się ratować, wystąpiła do rządu o 2,5 mln zł pomocy publicznej. - Przygotowujemy również drugi wniosek, który opiewa na dziesięciokrotnie większą sumę - zdradził Janusz Berkowski, prezes Tramwajów Śląskich SA. Prezydenci zażądali, by minister skarbu podjął decyzję o przyszłości spółki w ciągu miesiąca.


Piotr Purzyński 12-05-2006 , ostatnia aktualizacja 12-05-2006 20:05

Dwa lata temu autorzy raportu o stanie tramwajów w Polsce napisali, że o tych na Śląsku i w Zagłębiu "zapomniał chyba nawet Bóg". Co zmieniło się od tego czasu? O problemie zapomnieli też nasi posłowie, którym rok nie starczył, by poprawić prawo. To ich wina, że tramwaje jak się kiepsko miały, tak dalej podupadają.

Unia Europejska przeznaczy kilkaset milionów złotych na nowoczesne tramwaje w Polsce. Kraków, Gdańsk, Wrocław czy Łódź zapowiadają budowę i modernizację linii. Na Śląsku i w Zagłębiu tramwaje się likwiduje.

Skąd wziąć pieniądze na ratowanie Tramwajów Śląskich? Dwa lata temu obecny prezes Tramwajów Śląskich mówił mi: - Zawsze, gdy jest kumulacja w Dużym Lotku, wysyłam kupon w tej intencji.

Przy obecnej indolencji w totka będą musieli niedługo zagrać wszyscy pasażerowie, inaczej niedoinwestowane tramwaje zostaną w zajezdniach.


QUOTE(PAP)
MSP zwleka z decyzją ws. Tramwajów Śląskich
Dwanaście śląskich miast od półtora roku stara się o nieodpłatne przejęcie państwowej spółki Tramwaje Śląskie S.A. (TŚ), obsługującej mieszkańców większości miast aglomeracji.
Według Ministerstwa Skarbu Państwa - konieczne jest wejście w życie znowelizowanej ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.

Z tym stanowiskiem nie zgadzają przedstawiciele śląskich miast, uważając, że istnieje podstawa prawna, umożliwiająca przekazanie decyzją administracyjną ministra wszystkich akcji TŚ samorządowi województwa śląskiego. Ten z kolei - co już uzgodniono - przekazałby akcje zainteresowanym miastom. Kwestia przejęcia własności TŚ była w piątek przedmiotem spotkania informacyjnego przedstawiciela Ministerstwa Skarbu Państwa z przedstawicielami miast górnośląskiej aglomeracji oraz członkami zarządu województwa śląskiego.

Według reprezentującego na spotkaniu MSP, Marcina Warzychy, intencją resortu nie jest zatrzymanie spółki, a problemem są obecne wątpliwości prawne, które mają zniknąć po zmianie obowiązującego obecnie kształtu ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Nowelizacja tej ustawy ma pozwolić samorządom na występowanie o nieodpłatne przekazanie im akcji spółek skarbu państwa o charakterze komunalnym.

Zdaniem występującego w imieniu zainteresowanych miast prezydenta Chorzowa, Marka Kopla, znowelizowana ustawa, która mimo zaawansowanych prac jeszcze nie weszła w życie, umożliwi przekazanie Tramwajów Śląskich albo związkowi komunalnemu, albo miastu, na terenie którego funkcjonuje firma.

Na Górnym Śląsku istnieje Komunalny Związek Komunikacyjny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, który pełni funkcję organizatora komunikacji. Zdaniem samorządowców, nie powinien być on jednocześnie właścicielem firmy przewozowej, bo w tej sytuacji sam sobie zlecałby usługi.

"Druga opcja - przejęcie TŚ przez miasto Katowice teoretycznie jest możliwa. Katowice mogłyby się z nami podzielić akcjami, ale ustawa mówi, że przez pięć lat, miasto które przejęło firmę musi zachować ponad połowę akcji. Przecież nikt nie zmusi Katowic, by gros tego problemu, jakim są Tramwaje Śląskie, wzięły na siebie" - zaznaczył Kopel.

"Istnieje jasna i klarowna podstawa prawna, umożliwiająca przekazanie decyzją administracyjną ministra wszystkich akcji TŚ samorządowi województwa śląskiego. Miasta już półtora roku temu wyraziły zgodę na przejęcie (od samorządu wojewódzkiego - PAP) określonych ilości akcji. Jedna decyzja ministra skarbu państwa załatwiła by problem" - podkreślił prezydent Chorzowa.

Według prezesa TŚ, Janusza Berkowskiego, sytuacja będącej w 100 proc. własnością państwa firmy jest bardzo trudna. Każdy rok zamyka ona stratą rzędu kilkunastu milionów złotych.

Skumulowana strata spółki - od jej powstania z początkiem 2003 r. po skomercjalizowaniu państwowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej w Katowicach - wyniosła do końca 2005 r. 55 mln zł. Według Berkowskiego, może to grozić utratą płynności finansowej spółki.

Obecny stan prawny sprawia, iż miasta nie mogą wspierać finansowo komunikacji tramwajowej w regionie. W konsekwencji na modernizowanych ulicach pozostają stare torowiska, które już wkrótce mogą nie nadawać się do eksploatacji. Brakuje także pieniędzy na bieżące remonty parku maszynowego. TŚ to obecnie jedyne przedsiębiorstwo tramwajowe w Polsce, które nie zostało przekazane samorządowi.

Śląskie samorządy miast, gdzie jeżdżą tramwaje, planują restrukturyzację i dokapitalizowanie spółki, ale swoje zaangażowanie uzależniają od przeniesienia jej własności. Akcje Tramwajów Śląskich chcą przejąć: Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Decyzji takiej nie podjęły jedynie władze Będzina.


coz dodac :?


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dejmon
post nie, 14 maj 2006 - 12:00
Post #252


UZYTKOWNIK
****

Grupa: Użytkownik
Postów: 294
Dołączył: pią, 25 lut 05
Skąd: DG
Nr użytkownika: 125
Płeć: Mężczyzna



To u nas normalka :?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post wto, 13 cze 2006 - 10:05
Post #253


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,260
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



ok wiedzialem o tym od zeszlego tygodnia ale czekalem na naprawe forum wink.gif Nie doczekalem sie na razie wiec sprobuje jakos wyslac :

QUOTE([img)
http://img.naszemiasto.pl/grafika/lgDZ.gif[/img]]
Kupili autobusów moc
dziś

Wczoraj podpisano umowy na dostawy 68 nowoczesnych autobusów dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Nowe Jelcze i Solarisy zastąpią wyeksploatowany tabor.

Pół na pół

Zakup autobusów finansowany jest w połowie z pieniędzy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Resztę dołożyły gminy Sosnowiec, Będzin i Dąbrowa Górnicza, bo też po terenie tych miast jeździć będą nowe autobusy.

- Jeszcze nigdy dla naszego przedsiębiorstwa nie kupiono jednorazowo tylu wozów - powiedział Marek Pikuła, prezes PKM Sosnowiec. - Będziemy otrzymywać je od producentów partiami. Dziesięć pierwszych autobusów będziemy mieli już we wrześniu. Potem sukcesywnie otrzymywać będziemy co miesiąc po siedem, dziesięć wozów.

Autobusy, które trafią na zagłębiowskie trasy to niskopodłogowe Jelcze M121I oraz Solarisy Urbino 15. Mają po dwanaście i piętnaście metrów długości.

- Jelcze M121I to autobusy nowej generacji - mówi Franciszek Gaik, prezes spółki Autobusy Polskie, która je produkuje. - Są oszczędne, bardzo ekonomiczne w eksploatacji i nie zanieczyszczają środowiska. Są odpowiednikiem przestarzałych i nieekonomicznych autobusów przegubowych, mogą zabrać tyle samo podrożonych, ale są po prostu wygodniejsze i mniej awaryjne.

Same udogodnienia

Opinię tę potwierdza sosnowiecki PKM. Po mieście jeżdżą już cztery autobusy tego typu.

- Nowe Jelcze to niezawodne wozy - ocenia Felicja Konieczna, kierownik sosnowieckiego oddziału PKM. - Są też o wiele bezpieczniejsze dla pasażerów. Mają ABS, ich drzwi automatycznie otwierają się, gdy w trakcie zamykania natrafią na opór, tym samym nie przytną nigdy np. wystającego bagażu. Są też skomputeryzowane, a na ekranie wyświetlają się nazwy kolejnych przystanków na trasie. Innym udogodnieniem dla podróżnych jest niskie zawieszenie, pozwalające na przewóz osób niepełnosprawnych.

Autobusy te obsługiwać będą 22 linie i zastąpią zużyty tabor. Najstarsze wozy sosnowieckiego PKM mają po 20 lat. Teraz pójdą do kasacji. Wycofane będą przegubowe Jelcze M11 oraz Ikarusy 260.

Idą na całość

W ramach projektu modernizacji transportu autobusowego w Zagłębiu przeprowadzone zostaną też inne prace. Obejmą one modernizację 300 przystanków autobusowych, przebudowę dworca autobusowego w Sosnowcu, budowę pętli przy ul. Kleeberga i sygnalizacji świetlnej przy ulicach 11 Listopada i Hubala Dabrzańskiego w Sosnowcu

- Inwestycja pozwoli na wzrost atrakcyjności Zagłębia Dąbrowskiego przez zmniejszenie zatłoczenia na drogach, poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego - powiedział prezydent Sosnowca Kazimierz Górski.

Projekt kosztować będzie 70 mln zł.


wyroznilem tutaj pare bzdur laugh.gif

a ja mam tylko wielka nadzieje ze bedzie to nowa wersja Jelczy z rowna linia okien:


a to ta stara: (wyglada okropnie jak 2 zloczone ze soba rozne autobusy - szczegolnie przeszkadza ta nierownosc od gory za srodkowymi drzwiami)


w kazdym razie lepsze je nowe Jelcze od obecnego zlomu ale szkoda niewykorzystanej szansy - kupili moze z 50 zamiast 68 ale za to takie: wink.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dejmon
post wto, 13 cze 2006 - 14:39
Post #254


UZYTKOWNIK
****

Grupa: Użytkownik
Postów: 294
Dołączył: pią, 25 lut 05
Skąd: DG
Nr użytkownika: 125
Płeć: Mężczyzna



No takimi Manikami to się musi jeździć z czystą rozkoszą. Wystarczy rzut oka, żeby stwierdzić, że to pojazdy na miarę XXI wieku. Zgadzam się, że lepiej by było gdyby władze naszego PKMu poszły śladem PKM Gliwice i kupiły mniejszą liczbę, ale za to porządnych autobusów 8)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
vacu
post wto, 13 cze 2006 - 16:56
Post #255


Smokin' nigga
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,125
Dołączył: sob, 01 maj 04
Skąd: DG Centrum
Nr użytkownika: 85
Płeć: Mężczyzna
GG: 2275899 status gadu-gadu
Tlen: vacu status tlen



A ja się tam cieszę, że wygrały najbardziej polskie firmy. Solarisy bardzo mi się podobały i skoro Niemcy je kupili do Berlina to coś w tym musi być. Co zaś się tyczy Jelczy to może faktycznie najpiękniejsze nie są ale może wygodne?

A te autobusy będą wszystkie krótkie czy też przegubowe? Urbino 15 ma wersję przegubową natomiast o Jelczu nic nie wiem, bo na ich stronie nie ma takiego modelu M121I [jest M101I, który wygląda jak ten wyżej i M121 czyli ten, który już u nas jeździ]...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post wto, 13 cze 2006 - 23:41
Post #256


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,260
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



Jelcz M121I jest to ten sam co powyzej na zdjeciu - mamy juz takie 4 sztuki. Urbino 15 to z dwoma osiami z tylu. Nie bedzie przegubow. Przegubowy Solaris to Urbino 18. Liczba oznacza dlugosc w metrach wink.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
rafi
post czw, 15 cze 2006 - 14:38
Post #257


Rafi
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 802
Dołączył: pon, 25 sie 03
Skąd: DG City
Nr użytkownika: 15



To jeszcze ja mam pytanko odnosnie tych Jelczy? Czyone sa calkowiecie niskopodlogowe, czy tez moze niskowejsciowe? Strona internetowa Polskich Autobusow jest z innej (pzeszlej) epoki i nic z nij nie mozna sie dowiedziec...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post pią, 16 cze 2006 - 10:02
Post #258


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,260
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



QUOTE(rafi)
To jeszcze ja mam pytanko odnosnie tych Jelczy? Czyone sa calkowiecie niskopodlogowe, czy tez moze niskowejsciowe?


niskowejsciowe sad.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post sob, 17 cze 2006 - 14:25
Post #259


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,260
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



tu jest duzo fotek http://transport.asi.pwr.wroc.pl/autobusy....30086&ticket=13

o ile to bedzie wlasnie ta nowsza wersja... :roll:


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
:)
post wto, 27 cze 2006 - 20:34
Post #260


IX :)
********

Grupa: ADMINISTRATOR
Postów: 9,260
Dołączył: pią, 15 sie 03
Skąd: DG IX
Nr użytkownika: 8
Płeć: Mężczyzna
GG: 1234567 status gadu-gadu
Skype: test status skype
Tlen: test status tlen



QUOTE([img)
http://www.infobus.pl/main_img/logo.gif[/img]]
Kontynuujemy cykl artykułów na temat projektów realizowanych przez polskie przedsiębiorstwa przy wsparciu Unii Europejskiej. W tym tygodniu chcielibyśmy zaprezentować Sosnowiec, w którym już niebawem pojawią się nowe autobusy. Między innymi na ten temat rozmawialiśmy z Piotrem Drabkiem, dyrektorem do spraw technicznych w PKM Sosnowiec.

Na początku przypomnijmy sobie cały projekt. Autobusy zostaną dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Zakup jest realizowany w ramach Projektu pn. „Modernizacja infrastruktury autobusowej transportu publicznego na terenie gmin: Będzin, Dąbrowa Górnicza i Sosnowiec”i obejmuje:
- 42 autobusy dwunastometrowe marki Jelcz M121I Mastero,
- 30 autobusów piętnastometrowych marki Solaris Urbino 15 (III generacji).
Obecnie na liniach komunikacyjnych objętych projektem jeżdżą już 4 nowe autobusy marki Jelcz M121I (zakupione w 2005r.), które można rozpoznać przede wszystkim po tym, ze posiadają oznakowanie (zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne) zgodne z wytycznymi Unii Europejskiej.
W ramach realizacji Projektu zostanie ponadto wykonany szereg prac budowlanych o szerokim zasięgu, obejmujących m.in. modernizację: prawie 300 przystanków autobusowych wraz z zatokami (na terenie: Gminy Sosnowiec –101 przystanków, Gminy Będzin –48 przystanków, Gminy Dąbrowa Górnicza –91 przystanków), dworca autobusowego w Sosnowcu przy ul. Mościckiego, a także wybudowanie nowej pętli przy ul. Kleeberga w Sosnowcu, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. 11 Listopada –ul. Mjr. Hubala Dobrzyńskiego w Sosnowcu, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Al. Blachickiego - ul. Kisielewskeigo w Sosnowcu.
Zakupione nowe autobusy będą sukcesywnie wprowadzane do eksploatacji w ramach realizacji Projektu oraz stanowić będą narzędzie służące do obsługi wytypowanych 22 linii komunikacyjnych. Realizacja Projektu pozwoli na wzrost atrakcyjności Zagłębia Dąbrowskiego poprzez: zmniejszenie zatłoczenia na drogach, poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego, itp. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 70 mln złotych, z czego 49,26% tych kosztów zostanie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego.


Autobusy marki Jelcz M121I Mastero, których w sumie będzie 42 zostaną wyposażone w nowoczesną jednostkę napędową typu IVECO NEF o pojemności skokowej ok. 5,9 dm3 i mocy 176 Kw spełniającą normy czystości spalania EURO 3. Do nowinek możemy zaliczyć układ, który będzie montowany w nowych jelczach, a mianowicie rejestrator istotnych parametrów autobusu w czasie rzeczywistym mających wpływ na pracę kierowcy –FM 200.
Natomiast piętnastometrowe Solarisy trzeciej generacji będą posiadać silniki typu DAF o mocy 228 KW również spełniające EURO 3. Obydwa typu autobusów będą współpracować z automatycznymi czterozakresowymi skrzyniami biegów, produkcji VOITH. Z dniem wejścia w życie dyrektywy 88/77 EWG (dotyczącej norm emisji zanieczyszczeń) w/w silniki zostaną zastąpione silnikami spełniającym normy EURO 4. Z dodatkowych opcji zostaną zamontowane w autobusach m.in.: systemy zliczania potoków pasażerskich w czasie rzeczywistym, systemy zapowiadania przystanków (wizualne jak i głosowej), oraz urządzenie KPP3- funkcjonalnie podobne do zamontowanego w Jelczu (FM200).


Pierwsze autobusy pojawią się na zajezdniach PKM-u Sosnowiec pod koniec sierpnia i będą to 4 sztuki Jelczy M121I oraz 3 sztuki Solariów Urbino 15. Kolejne autobusy będą się sukcesywnie pojawiać średnio co 4 tygodnie aż do grudnia 2007 roku. Całość projektu wiąże się oczywiście z wymiana taboru i tak Jelcze M121I zastąpią swoich starszych poprzedników, czyli Jelcze M11 oraz Ikarusy 260, a Solarisy U15 zastąpią z powodzeniem wysłużone Ikarusy 280. Ale i na tym nie kończy się modernizacja taboru, przedsiębiorstwo prowadzi również naprawy główne starszych autobusów i zakupuje w miarę nowoczesny jak na nasze warunki tabor używany.


Wywiad z Piotrem Drabkiem, dyrektorem do spraw technicznych w PKM Sosnowiec.

Proszę opisać działalność Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Sosnowcu zostało utworzone aktem notarialnym w 1997 roku, z przekształcenia Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu, jako komunalnego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej. Siedzibą Zarządu Spółki jest miasto Sosnowiec. Spółka posiada oddziały (zajezdnie autobusowe) w: Sosnowcu, Będzinie i Dąbrowie Górniczej. 100 % udziałów spółki posiadają gminy : Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Będzin i Czeladź . Głównym zadaniem realizowanym przez Spółkę jest obsługa linii autobusowych komunikacji miejskiej –obsługujemy blisko 70 takich linii i wykonujemy rocznie 240-toma autobusami około 19 milionów wozokilometrów rocznie. W spółce jest zatrudnionych grubo ponad 800-set pracowników.

Proszę powiedzieć, co zdecydowało o wyborze w przetargu Jelczy M121I oraz Solarisów Urbino 15.

Przy opracowaniu Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na w/w przetarg wykorzystaliśmy wszystkie nasze doświadczenia jakie mieliśmy z nowoczesnymi autobusami przy jednoczesnym zachowaniu zasad uczciwej konkurencji. W mojej ocenie typ i wyposażenie nowo zakupywanych autobusów w pełni odpowiadają naszym wymaganiom jak i wymaganiom naszych klientów. Zrezygnowaliśmy z skomplikowanych kryteriów oceny ofert pt. OCENA TECHNICZNA, a ciężar tej oceny przenieśliśmy do warunków przedmiotowych udziału w przetargu, co ostatecznie sprowadziło kryteria oceny ofert do: ceny i warunków gwarancji i przy tych kryteriach najkorzystniejsze okazały się oferty Wykonawców oferujących w/w autobusy. Przetarg udało się nam przeprowadzić bez protestów i odwołań Wykonawców jak również kontrola uprzednia, która została przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych nie wykazała żadnych naruszeń czy uchybień procedury przetargowej.

Jak sprawują się dotychczas zakupione Jelcze M121I?

Nie ma do nich większych zastrzeżeń, zachęcające jest zużycie paliwa, można powiedzieć, że Jelcze są liderem w PKM pod względem spalania paliwa, relatywnie spalają najmniej, na poziomie 30l na 100 km i w dół oczywiście są to dane za kilka ostatnich miesięcy i mam nadzieje że uda nam się je utrzymać, a może jeszcze z optymalizować w całym okresie eksploatacji . Na potwierdzenie, że autobusy się nie stwarzają większych problemów eksploatacyjnych mogę powiedzieć, że wykonują one średnio przebieg miesięczny wahający się w granicach 10-14 tysięcy kilometrów.

Jakie zadania PKM stawia sobie w najbliższym czasie?

Głównym zadaniem jest polepszenie jakości obsługiwanych linii poprzez:
- Radykalną wymianę wyeksploatowanego taboru autobusowego, na nowoczesny tabor
niskopodłogowy.
- Dalszy rozwój systemów informacji pasażerskiej poprzez stosowanie systemów
Informujących pasażerów w czasie rzeczywistym o przebiegu danej linii
komunikacyjnej w formie głosowej i wizualnej.
- Elektroniczny monitoring pracy kierowców, który daje nam możliwość zweryfikowania czasu przejazdów, postojów a w szczególności czy kierowca obsługiwał linię zgodnie z rozkładem jazdy.
- Odbudowę pozostałego taboru autobusowego poprzez , prowadzenie napraw głównych ze szczególnych uwzględnieniem przedziału pasażerskiego, czyli wymiana całego poszycia wewnętrznego (podłogi, laminatów poszyć bocznych i sufitu siedzenia siedzeń pasażerskich itd.) oraz montowanie elektronicznych systemów informacji pasażerskiej (w okresie ostatnich dwóch lat wykonano 17 takich napraw) oraz zakup używanych autobusów (w okresie ostatnich dwóch lat zakupiono 17 sztuk takich autobusów ).
- Kończymy 3 letnie zadanie inwestycyjne pn. Modernizacja Gospodarki Cieplnej w PKM Sosnowiec, w ramach tego zadania wymienione zostały: stare kotłownie węglowe i zastąpione nowoczesnymi kotłowniami olejowo-gazowymi, infrastruktura grzewcza, ponadto zostały użyte nowe wymienniki gazowe w postaci grzejników i nagrzewnic. Przeprowadzono szereg zadań termo-modernizacyjnych: zamurowania zbędnego szklenia, wymianę wszystkich okien starego typu na okna PCW z szybami zespolonymi, wymianę wszystkich bram wjazdowych na elektrycznie sterowane bramy rolowane, ocieplenie elewacji i stropodachów budynków. Wszystkie te działania w znakomitym stopniu ograniczyły koszty działalności i zdecydowanie podniosły standard pracy pracowników. Całość tego zadania zamyka się kwotą ponad 5 mln złotych, zadanie to zostało dofinansowane przez WFOŚiGW w Katowicach.

Dziękuję bardzo za czas poświęcony naszemu portalowi i życzę bezproblemowej eksploatacji nowych wozów, które niedługo pojawią się na zajezdniach PKM-u Sosnowiec.


te inwestycje "cieplne" to w Zagorzu bo w Golonogu to nic. W Golonogu w hali w zime jest identyczna temperatura jak na dworze -20C to i w hali -20C. Bez komentarza...


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

167 Stron V  « < 11 12 13 14 15 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 

Mapa forum
RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 16:32
FMDG - Razem od 2003
Dąbrowa Górnicza