![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#301
|
|
UZYTKOWNIK ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 49 Dołączył: sob, 17 mar 12 Nr użytkownika: 4,966 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Dobrze że dzieje się. Ale tragedia że nie puscili obwodnicy centrum z tunelem przed tymi pracami na Sobieskiego.
-------------------- =
|
|
|
![]()
Post
#302
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT UM TYMCZASOWE MINIRONDO NA SKRZYŻOWANIU W GOŁONOGU W środę przed południem na skrzyżowaniu ul. Tysiąclecia z aleją Piłsudskiego został tymczasowy wprowadzony ruch okrężny. Wyłączenie sygnalizacji świetlnej i ustawienie na skrzyżowaniu minironda ma związek z poszerzeniem placu budowy o przyległe do skrzyżowania fragmenty al. Piłsudskiego: po obu stronach wkrótce rozpocznie się budowa kanalizacji deszczowej. ? Wszystkie kierunki ruchu na skrzyżowaniu zostały utrzymane. Podobnie będzie, gdy budowa kanalizacji obejmie samo skrzyżowanie. Wtedy zmieniać się będą jedynie pasy, którymi kierowcy jadący ulicą Tysiąclecia [od strony WORD-u] będą wjeżdżać na skrzyżowanie ? wyjaśnia Krzysztof Serafiński. W efekcie wprowadzonych w środę zmian ruch w obu kierunkach ? między rondem Budowniczych Huty Katowice a Komendą Miejską Policji ? odbywa się po jezdni w kierunku centrum. Wyłączona na tym odcinku jezdnia w kierunku huty jest natomiast w przebudowie. We wrześniu planowane jest przełożenie ruchu na przebudowaną jezdnię w kierunku huty. Wtedy też rozpocznie się modernizacja jezdni w kierunku centrum. Modernizację układu drogowo-torowego między rondem BHK a aleją Róż na zlecenie miasta i Tramwajów Śląskich realizuje firma ZUE Kraków. Wartość prac opiewa na 75,9 mln zł brutto: 22,4 mln zł za część tramwajową i 53,5 mln zł za część miejską. A na Sobieskiego w kierunku Będzina masowo ignorowane jest oznakowanie pionowe. Między przeciwnymi jezdniami jest tam podwójna ciągła, a do tego zakaz skrętu w lewo w Sienkiewicza. Przez to robią się korki i spowalnia ruch. Skręcają nie tylko w Sienkiewicza ale i w inne ulice oraz do Lidla, co przecież dawniej w tym kierunku nie było możliwe. Do tego żeby było wygodniej i było to możliwe to poprzesuwali sobie słupki. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#303
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT UM ROZBIÓRKA PRZEJŚCIA PODZIEMNEGO PRZY DAMELU Następstwem rozbiórki będzie odsunięcie od skrzyżowania istniejącej sygnalizacji świetlnej i jej rozbudowa o przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. W pierwszej kolejności przejście rozbierane jest pod linią tramwajową i zamkniętymi od 8 sierpnia wewnętrznymi pasami alei Piłsudskiego. Wejścia do przejścia zostały już zamknięte, a na wysokości Zespołu Szkół Ekonomicznych powstało w poniedziałek tymczasowe przejście naziemne przez aleję Piłsudskiego. W kolejnych etapach przebudowy torowiska i alei Piłsudskiego, istniejąca sygnalizacja świetlna zostanie o kilka metrów odsunięta od skrzyżowania i rozbudowana o docelowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. – Dzięki temu piesi i rowerzyści komfortowo przejdą i przejadą na drugą stronę jezdni, a pasażerowie szybciej dostaną się na przebudowany przystanek tramwajowy – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych. Józef Bochnak, zastępca naczelnika Wydziału Infrastruktury Miejskiej, przypomina, że przejście przy Damelu było w bardzo złym stanie technicznym, które potęgowały problemy z odwodnieniem i powtarzające się systematycznie zalewania. Dwa etapy rozbiórki przejścia podziemnego W pierwszej kolejności rozbiórka przejścia będzie odbywała się pod linią tramwajową i zamkniętymi wewnętrznymi pasami alei Piłsudskiego. – Wewnętrzne pasy zostaną później odtworzone, a w kolejnym etapie prace rozbiórkowe przeniosą się na zewnętrzne pasy jezdni. Ten etap planujemy jednak dopiero po otwarciu tunelu pod torami w centrum – podkreśla Krzysztof Serafiński. W kolejnych etapach przebudowa czeka też jezdnię w kierunku huty między alejami a skrzyżowaniem z ul. Graniczną. Docelowo na tym odcinku utrzymane zostaną trzy pasy ruchu, a ich szerokość będzie wynosiła 3 metry. Pasy tej szerokości funkcjonują już po drugiej stronie, czyli na przebudowanej wcześniej jezdni w kierunku centrum. Dzięki węższym pasom zyskamy więcej zieleni – trawnik wzdłuż jezdni po stronie Damelu będzie miał szerokość 3 metrów. Tam też – do skrzyżowania z aleją Majakowskiego – prowadzić będzie ciąg pieszo-rowerowy, natomiast droga rowerowa zostanie usytuowana przy jezdni w kierunku centrum. Przejście podziemne przy Damelu jest jednym z trzech likwidowanych obecnie przejść, a jednocześnie jedynym do niedawna czynnym. Dwa pozostałe – przy Hucie Bankowej i w rejonie ul. III Powstania Śląskiego – nie działały od wielu lat. W miejscu tego ostatniego został zaplanowany nowy wjazd na osiedle z jezdni w kierunku huty. Rondo turbinowe na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Morcinka i Leśną, zintegrowane przystanki autobusowo-tramwajowy na Mahnattanie i przy al. Róż, pochylnie rowerowe w przejściach podziemnych, nowe chodniki i drogi rowerowe wzdłuż alei Piłsudskiego oraz 40 nowych miejsc do parkowania ![]() ![]() ![]() -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#304
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
Na fb prezydent MB wypowiedział się co z inwestycją - dokończeniem remontu Al.Zagłębia Dąbrowskiego i budowa łącznika z Kolejową. Tam były dwa przetargi, gdzie oferty były chyba ok dwukrotnie droższe niż dofinansowanie i plany.
Miasto ma starać się o wydłużenie terminu i zwiększenie dofinansowania. Nie wiem czy się uda, bo taki problem mają wszędzie i byłby precedens, i musieliby wszystkim dokładać. Sosnowiec miał jeszcze gorzej, tam dofinansowanie na drogi pokrywało chyba tylko ok 40% wartości inwestycji (dużo większej niż w DG), ale miasto nie zrezygnowało i chyba pokryją z obligacji. No chyba DG nie zrezygnuje z tych 20 mln zł? -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#305
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 571 Dołączył: wto, 15 sty 13 Skąd: Zagłębie Dąbrowskie Nr użytkownika: 5,133 Płeć: Mężczyzna ![]() |
del
Ten post edytował danielmdc sob, 13 sie 2022 - 21:29 |
|
|
![]()
Post
#306
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
kolejna galeria z postępów
![]() -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#307
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 694 Dołączył: nie, 26 lis 06 Skąd: DG Nr użytkownika: 337 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Zastanawiam się nad jednym, dlaczego słupy trakcji są po obydwu stronach a nie po środku jeden?, przecież jakby były po środku to potrzeba byłoby ich dwa razy mniej, mniej metrów kabli, mniej robocizny itp, oszczędności niesamowite.
![]() |
|
|
![]()
Post
#308
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
^^^
prawda, tak np zrobili z Będzinie. Nie wiem, może chodziło o inny rozstaw między szynami - wtedy np byłyby węższe przystanki, może jakieś problemy z przejściami podziemnymi, zintegrowanymi przystankami. To rozdzielenie osobne słupów oświetleniowych to też dodatkowe lasy słupów. TŚ ogromnie się modernizują. Pamiętamy, że kiedyś prawie wszystko już padło, nie było czym i na czym jeździć, jeszcze jak było państwowe. Mimo to, może też i tak jeszcze nie wszystko tam się unowocześniło w zarządzaniu. Wolą oddzielić się ze swoją infrastrukturą, zamiast współpracować z miastami -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#309
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT naszemiasto
Dąbrowa Górnicza: wielki plac budowy. Maszyny i ciężki sprzęt w mieście. Układają torowisko tramwajowe, będą wspólne przystanki z autobusami Praktycznie już w całym mieście można dziś spotkać koparki, wywrotki, spychacze i inny ciężki sprzęt, bo dziś miasto to jeden wielki plac budowy. Szybkości nabrały ostatnio prace związane z układaniem nowego torowiska tramwajowego, szczególnie na odcinku od alei Róż do pętli przy Powiatowym Urzędzie Pracy przy ulicy Sobieskiego. W całym mieście układanych jest około 10 kilometrów toru pojedynczego, na odcinku od ul. Sobieskiego do ronda Budowniczych Huty Katowice w dzielnicy Gołonóg. Ostatnio widać coraz większe zmiany w rejonie ulicy Sobieskiego, która została zamknięta na odcinku w kierunku Będzina dla ruchu samochodowego. To pozwoliło na przyspieszenie całej inwestycji. Widać, że przygotowywana jest podbudowa pod nowe torowisko, likwidowane jest przejście podziemne w rejonie Huty Bankowej. Widać też, że zmienia swój wygląd pętla tramwajowa przy urzędzie pracy. Tam także przesunięte w stronę Będzina zostaną przystanki tramwajowe. - W zakresie pętli przy Urzędzie Pracy wykonywane są warstwy podbudowy a na dalszym odcinku do Sienkiewicza zrealizowane są drenaże i stabilizacja przed układaniem rusztu torowego. Na odcinku od ronda przy al. Róż do przystanku Dąbrowa Górnicza Centrum warstwy konstrukcyjne są już ułożone wraz z kruszywem a wykonawca rozpoczął układanie drabiny torowej. Na budowanym rondzie przy Urzędzie Pracy ułożone zostały prefabrykowane płyty torowe – informował nas ostatnio Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Po przełożeniu ruchu drogowego na wybudowane rondo przy Urzędzie Pracy wykonawca przystąpi do realizowania robót torowych i sieciowych w kierunku Będzina, gdzie na wysokości stacji paliw (Shell) powstaną nowe perony. Do ułożenia pozostaje ruszt torowy oraz prace sieciowe. Do wykonania zostanie również przebudowa odcinka od Sienkiewicza do centrum, która może być opóźniona ze względu na prace w zakresie przebudowy przejść podziemnych. - Termin realizacji tego zadania jest mocno związany z przebudową przejść podziemnych i w odniesieniu do nich będzie ustalana ostateczna data zakończenia prac. Na ten moment obowiązującym terminem zakończenia prac na tym zadaniu jest kwiecień 2023 r. -przyznał rzecznik Tramwajów Śląskich. Wartość prac w zakresie Tramwajów Śląskich dla zadania od Będzina do al. Róż to 25,2 mln zł netto (31 mln zł brutto), a całość prac – z częścią miejską – to prawie 62 mln zł netto (76 mln zł brutto). Tutaj powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a wspólny autobusowo-tramwajowy na Redenie (aleja Róż). Projekt zakłada również m.in. budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina. Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejście podziemne przy ul. Chopina. Zastąpi je przejście przez jezdnię. Przejście podziemne przy ul. Kościuszki zostanie przebudowane. Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa. Nowe torowisko i wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe też w Gołonogu W ramach drugiej, osobnej inwestycji, ale także realizowanej przez krakowską firmę ZUE, na odcinku od ronda Budowniczych Huty Katowice do alei Róż przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie tutaj niemal 5200 metrów toru pojedynczego. Na odcinku od ul. Kasprzaka do ronda przy al. Róż wykonawca zrealizował prace związane z układaniem toru klasycznego na podkładach strunobetonowych, które to prace poprzedziły, oczywiście, prace ziemne i ułożenie wszystkich warstw konstrukcyjnych. Tym samym ruszt torowy jest ułożony na całym odcinku z wyłączeniem przejazdów drogowo-torowych oraz miejsc, w których istnieją podziemne przejścia. W następnym etapie prac wykonawca planuje przystąpić do modernizacji przejazdów drogowo-torowych, które realizowane będą w technologii ciężkiej, czyli z użyciem prefabrykowanych płyt torowych z komorami szynowymi, w których szyny montowane są za pomocą elastycznych mas zalewowych (technologia tzw. szyny pływającej). Pierwszy do przebudowy przeznaczony jest przejazd na budowanym rondzie turbinowym przy ul. Morcinka. W dalszej kolejności wykonywane będą prace przy przejściach podziemnych oraz roboty sieciowe przy rozciąganiu nowej sieci trakcyjnej nad torowiskiem. Wartość prac dla zadania od al. Róż do ul. Kasprzaka wynosi 18,2 mln zł netto (22,4 mln zł brutto) po stronie Tramwajów Śląskich, a 53,5 mln zł po stronie miejskiej. Całe przedsięwzięcie kosztować ma łącznie 75,9 mln zł brutto. Powstanie tu m.in. nowe rondo turbinowe, które zastąpi dotychczasowe rozwiązanie komunikacyjne, pozwalające skręcić z głównej osi komunikacyjnej miasta w ul. Leśną czy Morcinka. Przystanek na Manhattanie stanie się natomiast wspólnym, autobusowo-tramwajowym. Zlikwidowane zostaną przejścia podziemne przy ul. Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Trzy inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (al. Róż, Reymonta, Manhattan). Na razie termin zakończenia prac nie jest ustalony ostatecznie, bowiem mają zostać podpisane aneksy do umów, wydłużające obecnie zaakceptowane terminy. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#310
|
|
![]() Sportowa Dąbrowa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 2,882 Dołączył: śro, 08 lis 06 Skąd: Śródmieście Nr użytkownika: 267 Płeć: Mężczyzna ![]() |
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#311
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 546 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna ![]() |
![]() |
|
|
![]()
Post
#312
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 2,625 Dołączył: śro, 13 lip 05 Skąd: Mydlice Południe Nr użytkownika: 152 Płeć: Mężczyzna GG: 7413760 ![]() |
Abstrahując od rozkopania wszystkiego to z kładki prowadzącej do CH doskonale widać jak bardzo przesuną jezdnię i tory - jeden ze słupów trakcyjnych jest wkopany na środku jezdni w kierunku Będzina
-------------------- 33001,04 |
|
|
![]()
Post
#313
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 694 Dołączył: nie, 26 lis 06 Skąd: DG Nr użytkownika: 337 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Ciekawie to wygląda, będzie niezły łuk chyba
![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#314
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,944 Dołączył: śro, 16 lis 05 Skąd: Gołonóg(czasami) Katowice (na stałe) Nr użytkownika: 169 Płeć: Mężczyzna ![]() |
No to coś czuję że terminy spokojnie przedłużą do końca 2023.
Torowisko przy CH Pogoria będzie przesuwane ze względu na budowę przystanków w tym miejscu. Teraz to wygląda dość komicznie - słupy nijak nie pasują do starej infrastruktury. |
|
|
![]()
Post
#315
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
^^^
nie tylko po południowej stronie Sobieskiego dojdzie jeszcze droga rowerowa -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#316
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT UM TYMCZASOWE RONDA ZASTĄPIĄ SYGNALIZACJE ŚWIETLNE PRZY TARGU I KOMENDZIE W poniedziałek 29 sierpnia na dwóch skrzyżowaniach ? przy targu na Redenie oraz przy komendzie policji ? zostanie wprowadzony ruch okrężny. Tymczasowe ronda w tych miejscach usprawnią ruch przy przebudowie kolejnego odcinka al. Piłsudskiego. Wyłączenia sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach przy targu i przy komendzie mają związek z poszerzeniem placu budowy o kolejny odcinek al. Piłsudskiego: w poniedziałek 29 sierpnia zamknięta zostanie jezdnia w stronę huty między alejami a ulicą Graniczną. ? Na skrzyżowaniu alei Piłsudskiego z ulicą Graniczną ustawimy tymczasowe minirondo, podobne do tego, które od początku sierpnia funkcjonuje na skrzyżowaniu z ulicą Tysiąclecia. Znacznie większe będzie oczywiście tymczasowe rondo na skrzyżowaniu Piłsudskiego z alejami Majakowskiego i Poniatowskiego ? zapowiada Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowej. W efekcie planowanych na poniedziałek zmian, ruch w obu kierunkach ? między alejami a rondem Budowniczych Huty Katowice ? będzie się odbywał po jezdni w kierunku centrum. Jednocześnie zachowany zostanie dojazd do wszystkich punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych przy zamkniętej jezdni. W czasie zamknięcia dokończona zostanie rozbiórka przejścia podziemnego przy Damelu, wymieniona zostanie kanalizacja, powstanie nowa konstrukcja drogi. Co ważne, w piątek (26 sierpnia) na zamkniętym wcześniej odcinku między Graniczną a Morcinka ? rozpoczęło się już układanie asfaltu. ? Planujemy, że za kilka tygodni oddamy jednocześnie do użytku cały odcinek od alei Majakowskiego do ronda Budowniczych Huty Katowice ? mówi Krzysztof Serafiński. Tymczasowe ronda zostaną jednak z nami dłużej. Po oddaniu do użytku jezdni w kierunku huty, rozpocznie się przebudowa jezdni w przeciwnym kierunku. ![]() Teraz we wrześniu dopiero zobaczymy czy i jakie będą korki. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#317
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
no i sytuacja znacznie się pogorszyła jak można było przypuszczać. Koniec wakacji i po dodaniu tymczasowych rond przy Granicznej i Majakowskiego są korki, a także dużo większy ruch na drogach alternatywnych. Byle do otwarcia tunelu w centrum, a trochę się poprawi!
A w centrum przez PKZ nawieźli kamieni jakby miała tam powstać kolejna przewiązka na przeciwległą jezdnię hmm. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#318
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 2,625 Dołączył: śro, 13 lip 05 Skąd: Mydlice Południe Nr użytkownika: 152 Płeć: Mężczyzna GG: 7413760 ![]() |
Na drogach lekka dzicz się dzieje, a sytuacji nie pomagają gamonie, którzy wjeżdżają na tymczasowe ronda i je blokują - zdecydowanie to powiększa korki. Tak samo blokowanie skrzyżowań...
No zdecydowanie miasto nie przemyślało tego rozkopania wszystkich ulic -------------------- 33001,04 |
|
|
![]()
Post
#319
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 546 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#320
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
Duża fotorelacja z postępów
![]() -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: niedziela, 12 października 2025 - 08:14 |