Komunikacja - drogi, ulice, chodniki, ścieżki rowerowe cz.2 |
Komunikacja - drogi, ulice, chodniki, ścieżki rowerowe cz.2 |
sob, 27 paź 2018 - 21:41
Post
#3101
|
|
IX :) Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,081 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test |
postępy na Kasprzaka http://www.dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/...23_D/index.html
-------------------- |
|
|
sob, 29 gru 2018 - 01:59
Post
#3102
|
|
IX :) Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,081 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test |
nie było podsumowania:
CYTAT UM 20 grudnia 2018 MODERNIZACJA Z DOFINANSOWANIEM Modernizacja ul. Kasprzaka dobiegła końca. Miasto pozyskało 1,7 mln zł dofinansowania na to przedsięwzięcie. To nie koniec zmian planowanych na tej ulicy. Remont przeprowadzono na prawie 1,3 km odcinku, między rondem Budowniczych Huty Katowice (ul. Piłsudskiego) a ul. Młodych. Zadanie objęło wymianę podbudowy, mocno zniszczonej i połatanej nawierzchni, wymianę krawężników oraz odwodnienie ulicy. Ujednolicono szerokości poszczególnych pasów ruchu i pasa zieleni, dokonano korekty geometrii wysp kanalizujących, dostosowano lokalizację przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych do projektów przebudowy torowiska tramwajowego, która ma być realizowana w przyszłości. Postępowanie przetargowe na tę inwestycję prowadzą Tramwaje Śląskie. Dla poprawy bezpieczeństwa, zwężono także jezdnie w dwóch miejscach ? przed istniejącym przejściem na wysokości przystanków tramwajowych i autobusowych przy skrzyżowaniu z ul. Storczyków oraz przed projektowanym przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów w rejonie Biedronki przy skręcie w drogę osiedlową. Takie rozwiązania sugerowali mieszkańcy, którzy często zwracali uwagę, że wielu kierowców lubi się tu rozpędzić. W efekcie dochodziło m.in. do potrąceń pieszych. Wartość prac wyniosła 5,4 mln zł, z czego 1,7 mln zł to dofinansowanie z tzw. Funduszu Solidarności Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. To nie koniec inwestycji w tym rejonie. Wzdłuż ul. Kasprzaka po stronie południowej (prawej w kierunku jazdy na hutę) na odcinku od skrzyżowania ulicy Piłsudskiego i Kasprzaka do skrzyżowania ulic Piłsudskiego ? Kasprzaka ? Zaplecze zostanie wykonana droga rowerowa oraz chodnik wraz z oświetleniem. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy. Zakończenie prac zaplanowane jest na lipiec 2019 roku. foto nddg http://www.dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/...19_B/index.html -------------------- |
|
|
wto, 08 sty 2019 - 07:51
Post
#3103
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 540 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna |
CYTAT Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą połączy w tym roku droga rowerowa
Piotr Purzyński 4 stycznia 2019 | 10:40 Istniejące odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich w Sosnowcu zostaną w tym roku uzupełnione o kolejne nowe odcinki 3 ZDJĘCIA Istniejące odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich w Sosnowcu zostaną w tym roku uzupełnione o kolejne nowe odcinki (Fot. PIOTR PURZYŃSKI) Dzięki unijnej dotacji w Sosnowcu powstanie w tym roku 6 km dróg rowerowych, w tym prawie 4-kilometrowy odcinek od granicy z Dąbrową Górniczą do ronda Żołnierzy Wyklętych na Dańdówce. O budowie drogi rowerowej wzdłuż całej ul. Braci Mieroszewskich mówi się w Sosnowcu już od kilku lat. W 2016 r. urząd ogłosił już nawet przetarg na budowę, przeznaczając na inwestycję 1 mln zł. Przetarg został unieważniony, gdy okazało się, że najtańsza oferta opiewa na 1,7 mln zł. – Unieważnienie nie wynikało tylko z braku pieniędzy – wyjaśniał wtedy prezydent Arkadiusz Chęciński. I podkreślał, że nie ma sensu inwestować w drogę rowerową, którą potem trzeba będzie niszczyć i rozwalać przy okazji planowanej przez Tramwaje Śląskie budowy linii tramwajowej od ronda Jana Pawła II w Sosnowcu do dąbrowskiej alei Róż. Widok z góry na nowe rondo w Zagórzu, przy którym powstała także nowa droga rowerowa 3 ZDJĘCIA Widok z góry na nowe rondo w Zagórzu, przy którym powstała także nowa droga rowerowa DAWID CHALIMONIUK Bardzo szybko okazało się, że budowa linii tramwajowej do alei Róż została odłożona na półkę (w zamian Tramwaje Śląskie zmodernizują torowiska wzdłuż ul. Andersa i 1 Maja oraz części ul. Małachowskiego). W tej sytuacji Sosnowiec wystąpił o unijne dofinansowanie budowy drogi rowerowej od granicy z Dąbrową Górniczą do ronda Żołnierzy Wyklętych. I otrzymał 21,7 mln zł, za które powstanie w tym roku 6 km dróg rowerowych, przebudowanych zostanie pięć przejść podziemnych oraz powstaną nowe stacje Sosnowieckiego Roweru Miejskiego. 3 km drogi rowerowej i 800 m ciągu pieszo-rowerowego od granicy z Dąbrową Górniczą Ze wspomnianych 6 km dróg rowerowych 700 m przypadnie na Bulwar Czarnej Przemszy, znaczącą pozycją jest także droga wzdłuż ul. Mierosławskiego i Teatralnej, która połączy się z istniejącym już łącznikiem ul. Kościelnej i Ostrogórskiej. Największa część inwestycji przypadnie na trasę od granicy z Dąbrowy Górniczej. Poznaliśmy szczegóły planowanej inwestycji. – Od granicy z Dąbrową Górniczą do przejścia dla pieszych przy zjeździe i wjeździe na DK94 droga rowerowa zostanie poprowadzona po stronie Expo Silesia – zapowiada Rafał Łysy, rzecznik Urzędu Miejskiego w Sosnowcu. Na przejściu rowerzyści przejadą na drugą stronę ul. Braci Mieroszewskich. Stąd powstanie niewielki odcinek drogi rowerowej w kierunku Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu oraz chodnik i droga rowerowa w przeciwnym kierunku. Aż do wysokości Biedronki będą to osobne ciągi, potem – do przejścia dla pieszych przed skrzyżowaniem z ul. Lelewela – wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Po przejeździe przez przejście dla pieszych w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 9 rowerzyści mogą już korzystać z drogi rowerowej, która powstała m.in. przy okazji budowy ronda. Dojedziemy nią w pobliże prywatnego przedszkola przy skrzyżowaniu z ul. Dworską. Od przedszkola powstanie nowa droga rowerowa, która 100 m przed skrzyżowaniem z ul. Blachnickiego zamieni się w ciąg pieszo-rowerowy. Velostrada w Jaworznie Czytaj także: Chcą zbudować autostradę dla rowerów, która połączy kilka miast Za skrzyżowaniem ul. Braci Mieroszewskich z ul. Blachnickiego powstanie niewielki łącznik, który skończy się na wysokości biblioteki i będzie zaczątkiem drogi, która w przyszłości powstanie wzdłuż tej części ul. Blachnickiego i połączy się z ul. 3 Maja. Od przystanku Zagórze Centrum do ronda Jana Pawła II rowerzyści korzystać będą z istniejącego ciągu rowerowego. – Przy rondzie, w związku z jego planowaną przebudową przez Tramwaje Śląskie tylko oznaczymy drogę rowerową – mówi Rafał Łysy. Za rondem wzdłuż ul. 11 Listopada powstanie odcinek drogi rowerowej, który połączy się z drogą wybudowaną przy okazji powstania parku handlowego i Kauflandu. Od rejonu stacji benzynowej w kierunku Dańdówki powstaną osobne ciągi pieszy i rowerowy, które za rondem Żołnierzy Wyklętych połączą się z drogą rowerową wybudowaną przez Eurovię przy okazji przebudowy tego odcinka ul. 11 Listopada. Ten post edytował warius wto, 08 sty 2019 - 07:52 |
|
|
wto, 08 sty 2019 - 12:09
Post
#3104
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 540 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna |
Dodam jeszcze jako ciekawostkę zza miedzy
CYTAT Rozbudowa i przebudowa DK-94 w Sosnowcu – Etap I Rozbudowa skrzyżowania DK-94 z ul. Długosza” ( znak sprawy: WZP.271.1.75.2018.BB) I. Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty. Zamawiający na podstawie art. 92 ust. 2, 80 ust. 2 oraz 91d ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986, ze zmianami) zwanej dalej „ustawą Pzp”, niniejszym pismem informuje o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na: Wykonanie robót budowlanych dla zadania: „Rozbudowa i przebudowa DK-94 w Sosnowcu – Etap I Rozbudowa skrzyżowania DK-94 z ul. Długosza” (znak sprawy: WZP.271.1.75.2018.BB), złożonej przez Wykonawcę: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „BANIMEX” Sp. z o.o. ul. Energetyczna 10 Można założyć, że jak tylko skończy się okres zimowy to zaczną się utrudnienia przy Makro i tak przez najbliższe dwa lata No ale potem bez światełek do samych Katowic! |
|
|
wto, 08 sty 2019 - 13:34
Post
#3105
|
|
Sportowa Dąbrowa Grupa: MODERATOR Postów: 2,837 Dołączył: śro, 08 lis 06 Skąd: Śródmieście Nr użytkownika: 267 Płeć: Mężczyzna |
A te na przejściu dla pieszych na górce też znikną?
-------------------- |
|
|
wto, 08 sty 2019 - 19:54
Post
#3106
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 102 Dołączył: śro, 20 maj 15 Nr użytkownika: 5,654 Płeć: Mężczyzna |
A te na przejściu dla pieszych na górce też znikną? Z tego co tutaj piszą to ma zniknąć. Ten post edytował pasqudek wto, 08 sty 2019 - 19:55 |
|
|
śro, 09 sty 2019 - 07:47
Post
#3107
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 178 Dołączył: czw, 31 maj 07 Nr użytkownika: 711 Płeć: Mężczyzna GG: 3933460 |
No ale potem bez światełek do samych Katowic! To jest plus. gorzej będą mieć za to osoby jadące w przeciwnym kierunku. Dotychczas z Katowic w stronę Olkusza stało się w długim sznurku aut przed światłami przy Makro. A po zrealizowaniu inwestycji gdzie się będzie stało? Oczywiście na światłach przy starym Realu. Problem nie zniknie tylko przesunie się dalej w stronę Olkusza. Tak czy inaczej te światła muszą być w niedalekiej przyszłości zlikwidowane a samo skrzyżowanie przebudowane na bardziej przepustowe rozwiązanie. Już teraz można zobaczyć jak to funkcjonuje jadąc od strony Olkusza. W godzinach szczytu jest tam korek na ok 1 km (mierzyłem!). |
|
|
śro, 09 sty 2019 - 08:10
Post
#3108
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 540 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna |
No ale potem bez światełek do samych Katowic! To jest plus. gorzej będą mieć za to osoby jadące w przeciwnym kierunku. Dotychczas z Katowic w stronę Olkusza stało się w długim sznurku aut przed światłami przy Makro. A po zrealizowaniu inwestycji gdzie się będzie stało? Oczywiście na światłach przy starym Realu. Problem nie zniknie tylko przesunie się dalej w stronę Olkusza. Tak czy inaczej te światła muszą być w niedalekiej przyszłości zlikwidowane a samo skrzyżowanie przebudowane na bardziej przepustowe rozwiązanie. Już teraz można zobaczyć jak to funkcjonuje jadąc od strony Olkusza. W godzinach szczytu jest tam korek na ok 1 km (mierzyłem!). Tak, osoby jadące w tamtym kierunku staną w dłuższym korku. Szkoda, że podczas remontu tego odcinka nie znaleziono innego rozwiązania zamiast tych świateł. Remont dk94 przy Realu skończył się 2-3 lata temu? Nie spodziewałbym się, że znajdą się pieniądze na jakiekolwiek zmiany tego skrzyżowania w ciągu najbliższej dekady |
|
|
śro, 09 sty 2019 - 08:56
Post
#3109
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 2,974 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 |
Przy starym Realu skrzyżowanie ma większą przepustowość niż to przy Makro + odpadną zjeżdżający na centrum Dąbrowy i Zagórze, nie będzie tak źle
-------------------- |
|
|
śro, 09 sty 2019 - 09:16
Post
#3110
|
|
Sportowa Dąbrowa Grupa: MODERATOR Postów: 2,837 Dołączył: śro, 08 lis 06 Skąd: Śródmieście Nr użytkownika: 267 Płeć: Mężczyzna |
^^^
Jak mawia klasyk: Tak, ale nie do końca. Jeśli ruch nie zostanie zatrzymany na tym skrzyżowaniu, tylko płynnie przesunie się dalej to mimo, że dotrze pomniejszony o zjeżdżających, to kolejka do lewoskrętu na Gołonóg zapewne będzie większa, już teraz pas do lewoskrętu czasami nie wystarcza. Jeśli będzie to ciągła sytuacja, to pewnie wydłużą zielone na tym kierunku, żeby auta nie blokowały pasa do jazdy na Olkusz, a wtedy korki z przeciwka się zwiększą. Jak dla mnie to brakuje na tym odcinku jeszcze pełnego węzła na Wojska Polskiego. Tyle, że jakby go zrobili to zakorkuje się W.P./Kr. Jadwigi na amen i pewno Starocementarna/Braci Mieroszewskich. -------------------- |
|
|
pią, 11 sty 2019 - 18:01
Post
#3111
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 563 Dołączył: wto, 15 sty 13 Skąd: Zagłębie Dąbrowskie Nr użytkownika: 5,133 Płeć: Mężczyzna |
Dokładnie tak będzie. Korki się powiększą na zjeździe za Auchanem a to spowoduje automatycznie wydłużenie zielonej fali dla tego zjazdu, co da nam jeszcze większy zator od strony Olkusza. Nie będzie to na pewno na skalę armagedonu jaki jest przy Makro ale tak czy siak będzie o wiele gorzej niż jest teraz.
Ten post edytował danielmdc pią, 11 sty 2019 - 18:02 |
|
|
nie, 10 mar 2019 - 12:48
Post
#3112
|
|
IX :) Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,081 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test |
budowa ścieżki przy Kasprzaka nddg http://www.dabrowa.pl/DG_FOTO_ALBUM/ALBUM/...06_B/index.html
-------------------- |
|
|
pon, 11 mar 2019 - 16:12
Post
#3113
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 755 Dołączył: nie, 17 cze 12 Skąd: Mydlice Nr użytkownika: 5,028 Płeć: Mężczyzna |
Mają zostać wymienione też słupy oświetleniowe które były w złym stanie na Kasprzaka.Przy kolejnych remontach powinny być wymienione na kolejnych odcinkach linii tramwajowej.
|
|
|
śro, 13 mar 2019 - 11:08
Post
#3114
|
|
IX :) Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,081 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test |
Kasprzaka będzie trudno poznać, a tak była tak zaniedbana. A słupy oświetleniowe nie są już tam wymienione? Wcześniej na części ulicy chyba nie było wcale oświetlenia.
Tramwajowe wymienią też teraz -------------------- |
|
|
śro, 20 mar 2019 - 10:25
Post
#3115
|
|
IX :) Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,081 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test |
CYTAT UM
MIASTO PRZYJĘŁO ROWEROWE STANDARDY Dąbrowa Górnicza jako pierwsza przyjęła „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”, opracowane przez Metropolię. W piątek zarządzenie w tej sprawie podpisał prezydent Marcin Bazylak. – Podpisałem zarządzenie wprowadzające standardy infrastruktury rowerowej, które od tej pory muszą być stosowane przy projektowaniu, budowaniu i remontowaniu infrastruktury rowerowej na terenie miasta. To, co do tej pory robiliśmy w ramach dobrej praktyki, od dzisiaj staje się standardem. Jestem przekonany, że pozwoli nam to stworzyć funkcjonalną i spójną sieć dróg rowerowych w całej Metropolii – poinformował w piątek Marcin Bazylak, prezydent miasta. „Standardy…” precyzują kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, oznakowaniem tras dla rowerów, czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Ponadto zdefiniowano w nich kwestie, jak utrzymywanie i remontowanie infrastruktury dla rowerów, a także integracja transportu zbiorowego z rowerowym. Dzięki temu nowe drogi rowerowe w Metropolii będą powstawać według ujednoliconych i wspólnych norm, podobnie jak towarzysząca im infrastruktura. Dotyczy to m.in. szerokości dróg czy stosowanej nawierzchni. Prace nad „Standardami i wytycznymi dla infrastruktury rowerowej” trwały od sierpnia do grudnia 2018 roku. Pierwotnie zakładano, że będzie to nowelizacja dokumentu, który został opracowany jeszcze przez Górnośląski Związek Metropolitalny. Ostatecznie powstał zupełnie nowy dokument, stworzony niemal od podstaw, w konsultacji ze środowiskiem rowerzystów i przedstawicielami wszystkich gmin Metropolii. Dokument określa m.in. że szerokość jednokierunkowej drogi rowerowej wynosi 1,5 m, przy założeniu, że przejeżdża nią mniej niż 50rowerów na godzinę. Jeśli drogę w ciągu godziny pokonuje ok. 50-150 rowerów, jej szerokość powinna wynosić 2 m. Najszersza możliwa droga jednokierunkowa może mieć 2,5 m, jeśli w godzinę pokonuje ją więcej niż 150 rowerów. Droga dwukierunkowa może mieć minimalną szerokość 2m, jeśli pokonuje ją mniej niż 150 rowerów na godzinę. Przy natężeniu pomiędzy150 a 750 rowerów, szerokość może wynosić 2-2,5 m. Przy natężeniu ruchu ponad 750 rowerów na godzinę powinna mieć 3-3,5 m. Ponadto drogi rowerowe powinny być budowane wyłącznie przy użyciu nawierzchni bitumicznej (MMA – mieszanka mineralno-asfaltowa). Jeździ się po nich bardziej komfortowo i są tańsze od wykonanych z kostki brukowej. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zachęca wójtów, burmistrzów i prezydentów, by – wzorem innych miast Polski – przyjęli dokument w formie swoich zarządzeń. Dzięki temu jego zapisy będą obowiązywać na terenie danej gminy. -------------------- |
|
|
wto, 02 kwi 2019 - 20:52
Post
#3116
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 35 Dołączył: pią, 05 mar 10 Nr użytkownika: 3,748 Płeć: Mężczyzna |
Próbuję znaleźć gdzieś informację na temat nowej ścieżki na Kasprzaka, a konkretnie co dalej z nią?
W chwili obecnej z jednej strony ładnie połączy się ze ścieżką przy Piłsudskiego (rondo budowniczych HK), ale z drugiej strony to droga donikąd, a w zasadzie prosto na tory tramwajowe. Czy jest jakiś plan na pociągnięcie jej wzdłuż torów do huty? A może plan zakłada przejście na drugą stronę Piłsudskiego, tylko gdzie? Szkoda wielka by była jak by zakończyli prace za miesiąc i zostawili to w jak niefortunnym miejscu. |
|
|
wto, 02 kwi 2019 - 21:06
Post
#3117
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 540 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna |
Próbuję znaleźć gdzieś informację na temat nowej ścieżki na Kasprzaka, a konkretnie co dalej z nią? W chwili obecnej z jednej strony ładnie połączy się ze ścieżką przy Piłsudskiego (rondo budowniczych HK), ale z drugiej strony to droga donikąd, a w zasadzie prosto na tory tramwajowe. Czy jest jakiś plan na pociągnięcie jej wzdłuż torów do huty? A może plan zakłada przejście na drugą stronę Piłsudskiego, tylko gdzie? Szkoda wielka by była jak by zakończyli prace za miesiąc i zostawili to w jak niefortunnym miejscu. W planach coś jest. |
|
|
śro, 03 kwi 2019 - 19:11
Post
#3118
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 35 Dołączył: pią, 05 mar 10 Nr użytkownika: 3,748 Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
śro, 03 kwi 2019 - 19:52
Post
#3119
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 540 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna |
W planach coś jest. Bardziej chodziło mi o aktualną przebudowę a nie o pieśń przyszłości. Jak skończą tak jak to teraz wygląda to rowerem będziemy wjeżdżać na tory tramwajowe. jasne, z tego co kojarzę odcinek z tej mapki lecący z Gołonoga do Ząbkowic jest aktualnie w realizacji, więc może Gołonóg - Huta to nie jakoś bardzo odległa pieśń? Tak czy siak słabo jak się będzie kończyła ścieżka w torach. |
|
|
wto, 16 kwi 2019 - 12:59
Post
#3120
|
|
IX :) Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,081 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test |
nareszcie zaczęli odnawianie poziomego oznakowania już na początku wiosny, a nie na koniec sezonu. Oby to była większa akcja w całym mieście, a nie jak w zeszłym roku jakieś punktowe doraźne poprawki
-------------------- |
|
|
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: piątek, 29 marzec 2024 - 06:24 |