![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#181
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 393 Dołączył: nie, 19 lut 06 Skąd: DG Nr użytkownika: 187 ![]() |
Witam!
Uważam, że w DG ilość sygnalizacji świetlnych jest za duża, no ale cóż może chodzi tu o rozświetlenie naszych ulic. Tak na serio to jeśli już ustawiamy kolejne światła to czemu nie towarzyszy temu system tzw."fali", czyli informacji na wyswietlaczach dla kierowców z jaką powinni jechać prędkością aby płynnie przejachac przez pozostałe skrzyzowania. Na takie pytanie zadane Jerzemu Talkowskiemu dlaczego nie ma "fali" prezydent odpowiedział "no to trzeba by kabel kopać, a to przeciaż drogie jest". Sorki ale choćby nawet to warto bo nie można sobie pozwolić na zakorkowanie jednej z ważniejszych ulic naszego miasta, a tak na prawdę to także występują systemy które przekazują między sobą informację drogą falową. Schody na Mydlicach to symbol inwestycji w Naszym Mieście. Dopiero jak ma się w tym miejscu pojawić Zbigniew Podraza na przedwyborczym spotkaniu to okazało się ze w UM znalazło się 120.000zł na remont choć przez 4 lata liczne wnioski, podpisy inerpelacje radnych nie skutkował. pozdro |
|
|
![]()
Post
#182
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,266 Dołączył: pon, 03 lis 03 Nr użytkownika: 32 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Witam! Uważam, że w DG ilość sygnalizacji świetlnych jest za duża, no ale cóż może chodzi tu o rozświetlenie naszych ulic. Tak na serio to jeśli już ustawiamy kolejne światła to czemu nie towarzyszy temu system tzw."fali", czyli informacji na wyswietlaczach dla kierowców z jaką powinni jechać prędkością aby płynnie przejachac przez pozostałe skrzyzowania. Na takie pytanie zadane Jerzemu Talkowskiemu dlaczego nie ma "fali" prezydent odpowiedział "no to trzeba by kabel kopać, a to przeciaż drogie jest". Sorki ale choćby nawet to warto bo nie można sobie pozwolić na zakorkowanie jednej z ważniejszych ulic naszego miasta, a tak na prawdę to także występują systemy które przekazują między sobą informację drogą falową. Mysle ze z takim zintegrowaniem wszystkich sygnalizacji na ulicy Pilsudskiego trzeba poczekac az wybuduja tą co teraz buduja, a także tą ktora jest planowania na skrzyzowaniu ul. Pilsudskiego - Tysiaclecia (kolo apteki Świt tej na rogu). Wowczas mozna pomyslec o takiej inwestycji ktora wcale nie musi sie opierac o umieszczanie kabala w ziemi (gratuluje Panu Talkowskiego trzezwosci do pytan mieszkancow miasta) a o system radiowy z przekaznikami i wszystko bedzie b. dobrze dzialac. Ale trzeba chciec! Mysle ze koszt takiej inwestycji bylby na poziomie karmnika w centrum za ok 10tys zl ![]() |
|
|
![]()
Post
#183
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
Uważam, że w DG ilość sygnalizacji świetlnych jest za duża, no ale cóż może chodzi tu o rozświetlenie naszych ulic. Tak na serio to jeśli już ustawiamy kolejne światła to czemu nie towarzyszy temu system tzw."fali" sygnalizacji jest za malo. Brakuje na Pilsudskiego/Tysciaclecia i 11listopada/Majakowskiego a gdzie niby miala by byc ta "fala"?? do tej pory w bliskiej odleglosci to byly tylko 2 sygnalizacje na Pilsudskiego ![]() Teraz troche zmieni sie sytuacja w zwiazku z budowa na Granicznej ale to i tak za malo aby robic jakies fale. Wtedy trzeba by bylo budowac staloczasowe a nie zmiennoczasowe (akomodacyjne) czy acykliczne i wzbudzane. na Granicznej powstanie akomodacyjna. troche teorii moze kogos zaciekawi ![]() QUOTE Sygnalizacja świetlna jest stosowana w celu segregacji w czasie kolizyjnych potoków zarówno pojazdów, jak i pieszych. Nie jest ona tak skuteczna, jak segregacja w przestrzeni (węzły wielopoziomowe, przejścia nad- i podziemne), jest natomiast wielokrotnie tańsza i zajmuje mniej terenu. Dlatego też sygnalizacja świetlna jest najpowszechniej stosowanym środkiem organizacji ruchu w miastach.
Głównym zadaniem sygnalizacji świetlnej jest kierowanie ruchem pojazdów i pieszych. Zadanie to jest realizowane przez podawanie użytkowników odpowiednich sygnałów, informujących o prawie bądź zakazie przejazdu lub przejścia. Historia rozwoju urządzeń sygnalizacji świetlnej rozpoczęła się od zainstalowania w 1868 roku w Londynie, na skrzyżowaniu Bridge Street i New Palace Yard pierwszych sygnałów świetlnych. Było to ręcznie sterowane urządzenie semaforowe z gazową lampą wysyłającą sygnały zielone i czerwone. Niestety, już po kilku dniach nastąpił wybuch gazu, co zniechęciło Brytyjczyków do stosowania tego typu urządzeń przez najbliższe 50 lat. Właściwy rozwój sterowania ruchem rozpoczął się w 1914 roku w USA, po zainstalowaniu w Cleveland pierwszej elektrycznej sygnalizacji świetlnej (przypominającej wersję londyńską – tzn. semaforowe ramiona z latarnią). Następnym krokiem było zastosowanie sygnałów trójkolorowych (w 1918 roku, w Nowym Jorku). W 1922 roku zastosowano pierwszą koordynację sygnałów na sąsiednich skrzyżowaniach (Salt Lake City), w 1928 pierwszą sygnalizację uzależnioną od sytuacji w ruchu – akomodacyjną, reagującą na sygnał klaksonu samochodu (New Heaven – Baltimore), w 1932 – w Anglii pierwsza sygnalizacja akomodacyjna w europie z czujnikiem przyciskowym (zamienionym później na pneumatyczny), w 1933 – sygnalizację wzbudzaną przez pieszych, a w 1959 roku podjęto pierwsze próby sterowania komputerowego (Toronto). W Polsce, pierwsza sygnalizacja świetlna pojawiła się w 1926 roku w Warszawie na skrzyżowaniu Alei Jerozolimskich i Marszałkowskiej. Po drugiej wojnie światowej nieomal równocześnie z odbudową miast i ich układów komunikacyjnych instalowano sygnalizacje świetlne. Pierwsza w Polsce sygnalizacja wzbudzana przez pieszych pojawiła się w 1967 roku w Warszawie przy ul. Grójeckiej, a rok później pojawił się pierwszy system skoordynowanego sterowania na ciągu Alej Jerozolimskich i ulicy Marszałkowskiej. Pierwsza w pełni akomodacyjna sygnalizacja wielofazowa została uruchomiona w 1974 roku. Podział sygnalizacji Sygnalizacje możemy podzielić wg różnych kryteriów: A. Realizacja programu i powtarzalność 1) Cykliczne a) stałoczasowe - jednoprogramowe - wieloprogramowe ![]() 2) acykliczne 3) wzbudzane B. współdziałanie z innymi sygnalizacjami 1) odosobnione 2) sprzężone 3) skoordynowane na ciągu lub w sieci 4) centralne sterowanie C. Cel zastosowania: 1) ostrzegawcze (sygnał żółty, pulsujący: miejsca niebezpieczne, godziny nocne, wyjazdy pogotowia, straży itp.) 2) zabezpieczanie przejazdów kolejowych, mostów zwodzonych 3) sterowanie ruchem wahadłowym 4) sterowanie ruchem na pasach o zmiennym kierunku ruchu Ad. A. Sygnalizacje stałoczasowe są najpopularniejszą formą sterowania. Stosuje się je na skrzyżowaniach o dużym ruchu podlegającym regularnym wahaniom w ciągu doby. Sygnalizacja cykliczna stałoczasowa jednoprogramowa: ma stałą sekwencję następujących faz, ze sztywno ustaloną długością cyklu i poszczególnych sygnałów. Sygnalizacja stałoczasowa wieloprogramowa różni się wykorzystaniem w pracy kilku wcześniej ustawionych programów o różnych, ustalonych długościach cyklów i poszczególnych sygnałów. Wybór tych programów może odbywać się czasowo, zgodnie z wcześniej ułożonym harmonogramem przełączania, lub w zależności od aktualnych parametrów ruchu. Sygnalizacja akomodacyjna (cykliczna, zmiennoczasowa): ustalona jest w niej pewna sekwencja faz, zaś czasy trwania tych faz są zmienne i zależne od chwilowych charakterystyk ruchu przesyłanych z detektorów. Istnieje też możliwość pomijania niektórych, zbędnych faz. - częściowo akomodacyjna: zazwyczaj stosowana na skrzyżowaniach ulic o dużym zróżnicowaniu klas i znaczenia w układzie komunikacyjnym; zapewnia zdecydowanie lepsze warunki ruchu na wybranym kierunku – kierunek określony jako główny otrzymuje zielone światło zawsze, kierunek podporządkowany – po wzbudzeniu. Detektory instaluje się tylko na wlotach podporządkowanych - sygnalizacja w pełni akomodacyjna: detektory instaluje się na wszystkich wlotach i wartość światła zielonego waha się w granicach od Gmin do Gmax w zależności od bieżących potrzeb ruchowych. W przypadku braku wzbudzeń na wszystkich detektorach, możliwe są warianty pracy sygnalizacji: · sygnał zielony wyświetlany jest na kierunku głównym jako nadrzędny · sygnał zielony wyświetlany jest na kierunku, na którym zanotowano ostatnie wzbudzenie · sygnalizacja pracuje cyklicznie, wyświetlając kolejno minimalne wartości świateł zielonych - sygnalizacja akomodacyjna wyższego rzędu: podobna do poprzedniej, detektory muszą być umieszczone na wszystkich wlotach (na ogół jednak w większej odległości od linii zatrzymania); zmiany polegają głównie na tym, że sterownik porównuje parametry charakteryzujące gęstość ruchu na kierunku na którym ruch jest otwarty z liczbą i czasem oczekiwania pojazdów na kierunku poprzecznym - sygnalizacja akomodacyjna wielofazowa: eliminuje niewykorzystane okresy światła zielonego oraz niewykorzystanych faz lub łączenie faz niekolizyjnych w układy odpowiadające rozkładowi ruchu na skrzyżowaniu; są szczególnie polecane na skrzyżowaniach o bardzo różnej strukturze kierunkowej w różnych godzinach dnia i różnych dniach tygodnia Sygnalizacja acykliczna charakteryzuje się zmienną, zależną od potrzeb ruchu sekwencją faz. Jest w pełni zależna od ruchu, fazy i czasy ich trwania są tworzone na bieżąco w zależności od potrzeb. Sygnalizacja wzbudzana charakteryzuje się pracą w układzie stan wyjściowy – wzbudzenie – powrót do stanu pierwotnego. Można je podzielić na wzbudzane przez: pieszych, pociągi, tramwaje itd. Może ona być realizowana na wiele sposobów: - jako fragment programu o stałych wartościach czasów trwania poszczególnych sygnałów - jako fragment programu w którym czas potrzebny na przejazd pojazdu wzbudzającego jest zmienny (tramwaj i pociąg) Przy wzbudzaniu przez pieszych sygnalizacja może być rozwiązana na dwa sposoby: - sterownik pracuje cyklicznie, w sposób utajniony i po wzbudzeniu zaczyna realizację programu „na zewnątrz” na początku następnego cyklu - sterownik rozpoczyna pracę cykliczną natychmiast po wzbudzeniu Ad. B. Sygnalizacje odosobnione – działające niezależnie od innych sygnalizacji Sygnalizacje sprzężone – sterowanie na sąsiadujących ze sobą skrzyżowaniach (i przejściach) jest prowadzone z jednego sterownika Sygnalizacje skoordynowane na ciągu lub w sieci: (liniowo i sieciowo) - sterowanie z jednego sterownika – pod względem instalacyjnym, jest to jedna, rozbudowana sygnalizacja; program jest w zasadzie ten sam dla wszystkich skrzyżowań, różniący się offsetem (przesunięciem) sygnału zielonego - sterowanie skoordynowane ze sterownikiem nadrzędnym – jest podstawowym sposobem koordynacji sygnalizacji świetlnej; możliwe są dwa warianty: gdy instalowany jest oddzielny sterownik nadrzędny, koordynujący pracę wszystkich sterowników lokalnych, lub gdy funkcję sterownika nadrzędnego pełni dodatkowo jeden ze sterowników lokalnych. Zmiana planu sygnalizacji następuje na podstawie wskazań zegara lub na podstawie informacji o warunkach ruchowych z detektorów; Centralne sterowanie: najwyższy technicznie poziom sterowania skoordynowanego; dwa podstawowe rozwiązania techniczne to: - system hierarchiczny - system sterowania bezpośredniego Obecnie istnieją 3 generacje systemów centralnego sterowania: - selekcja planów, której dokonuje komputer na podstawie danych z detektorów - tworzenie planów w czasie rzeczywistym, jako najbardziej optymalnych dla warunków ruchu, dla których dane zostały przekazane z detektorów - obliczanie metodą mikrosymulacji komputerowej programów sygnalizacji dla każdego skrzyżowania oraz planów poszczególnych połączeń Zalety i wady sygnalizacji świetlnej Zalety: - porządkowanie ruchu i ułatwienie jazdy kierowcom - zwiększenie przepustowości wlotów przez grupowanie pojazdów - zmniejszenie liczby wypadków niektórych rodzajów (zwłaszcza czołowych oraz z udziałem pieszych) - umożliwienie przejazdu pojazdom z kierunków podporządkowanych w poprzek ulic o dużym natężeniu ruchu - zmniejszenie strat czasu pojazdów na wlotach podporządkowanych - wysoka efektywność ekonomiczna ze względu na stosunkowo niskie koszty instalacji i eksploatacji Wady: - wzrost strat czasu w pozaszczytowych okresach doby, zwłaszcza na kierunku z pierwszeństwem przejazdu - wzrost liczby niektórych wypadków (np. najechań z tyłu) - niepotrzebne straty czasu, prowokowanie do łamania przepisów powodowane niedostosowanym programem Kryteria stosowania sygnalizacji świetlnej Sygnalizacja świetlna tylko wówczas może spełniać swoją rolę, gdy zostanie zastosowana w sytuacji uzasadnionej i w sposób właściwy. Zainstalowanie sygnalizacji na skrzyżowaniu mogą uzasadniać: a) natężenia ruchu kołowego na drodze głównej i podporządkowanej ![]() c) wypadki drogowe oraz ich skutki d) sterowanie ruchem na sąsiednich skrzyżowaniach e) zła widoczność na wlotach i złożoność skrzyżowań f) znaczenie arterii g) konieczność ręcznej regulacji Kryteria stosowania sygnalizacji świetlnej: 1. wg wytycznych projektowania ulic: gdy na skrzyżowaniu w godzinach szczytu pojawia się 1500-2000 E/h; kryteria pomocnicze to: gdy czas oczekiwania przekracza 3 min, lub długość kolejki jest większa od 10 pojazdów 2. kryterium wypadków: gdy na skrzyżowaniu zdarza się spora liczba wypadków charakterystycznych dla braku sygnalizacji (zderzenia boczne i skośne, najechania na pieszego); do analizy należy wziąć okres min 12 miesięcy (zalecane 36 mies.) 3. kryterium wielkości (obciążenia skrzyżowania): po analizie a. funkcji trasy głównej i charakter ruchu b. funkcji ulicy podporządkowanej c. stosunek natężenia ruchu na trasie podporządkowanej do ruchu na trasie głównej d. możliwość przejazdu przez skrzyżowanie w lukach wytworzonych przez sąsiednią sygnalizację e. struktura rodzajowa ruchu na ulicy podporządkowanej (zwłaszcza odsetek pojazdów komunikacji publicznej) 4. kryterium strat czasu: najbardziej wymierne, pozwalające precyzyjnie określić skutki budowy sygnalizacji Oceny konieczności zastosowania sygnalizacji należy dokonać analizując następujące dane: - istniejące i przewidywane natężenie ruchu pojazdów w charakterystycznych okresach doby i tygodnia - natężenie i charakter ruchu pieszego - liczba i rodzaj zdarzeń drogowych w ostatnich 12 (36-zalecane) miesiącach - ocena warunków ruchu - ocena widoczności na wlotach - wielkość kolejek na wlotach podporządkowanych - możliwości dokonania zmian w geometrii skrzyżowania Zastosowanie sygnalizacji dla tramwajów mogą uzasadniać: - niedostateczna widoczność nadjeżdżającego tramwaju - duży iloczyn natężeń strumieni kolizyjnych - duża liczba zdarzeń drogowych między pojazdami a tramwajami Czynniki uzasadniające zastosowanie sygnalizacji dla pieszych i rowerów: - duże natężenie ruchu pojazdów, znacznie wydłużające czas oczekiwania pieszych na możliwość bezpiecznego przejścia/przejazdu - znaczna liczba wypadków z pieszymi/rowerzystami - duży udział osób niepełnosprawnych i dzieci (zwłaszcza na drodze o podwyższonej prędkości) - znaczne natężenie ruchu rowerowego Urządzenia sygnalizacji świetlnej Możemy je podzielić na: 1) podstawowe: · sygnalizatory · sterowniki 2) uzupełniające · detektory · sygnały dźwiękowe · wyświetlacze prędkości Sygnalizatory W Polsce stosuje się sygnały: · dla pojazdów: zielony, żółty, czerwony oraz czerwony z żółtym · dla pieszych: zielony, zielony pulsujący i czerwony – wszystkie z sylwetką pieszego · specjalne (dla pojazdów komunikacji miejskiej) – białe, wyraźnie różniące się od sygnałów ogólnych Do przekazywania sygnałów uczestnikom ruchu służą sygnalizatory. Sygnalizatory dla pojazdów składają się z trzech komór sygnałowych (oprócz sygnalizatorów kierunkowych), wyposażonych w soczewki. Średnica komory sygnałowej może wynosić 10, 20 lub 30 cm. Soczewkami „standardowymi” są soczewki o średnicy 20 cm. Na sygnalizatorach kierunkowych, przy prędkościach powyżej 60 km/h, na pierwszym skrzyżowaniu w ciągu, na sygnalizatorach wiszących zaleca się stosowanie soczewek o średnicy 30 cm. Soczewki o średnicy 10 (lub 9) cm są stosowane na sygnalizatorach pomocniczych, umieszczanych na wysokości 110 cm nad ziemią, dla poprawy widoczności sygnału przez kierujących pierwszymi w kolejce samochodami. Komora sygnałowa powinna posiadać następujące cechy: - duży kontrast ułatwiający spostrzeżenie i rozróżnienie sygnału - konstrukcję antyfantomową (przeciwdziałającą powstawaniu zjawiska emisji światła z komory pod wpływem oświetlenia słonecznego) - zbliżoną intensywność światła dla wszystkich kolorów i różnych kątów patrzenia - pewne i niezawodne źródło światła (podwójne źródło, żarówki dwuwłóknowe, diody LED) - osłony, osłaniające soczewki od słońca i zapobiegające „podglądaniu” sygnału Sygnalizatory powinny być umieszczone w sposób zapewniający dobrą widoczność i czytelność sygnałów dla tych uczestników ruchu, dla których są przeznaczone. Nie mogą ograniczać skrajni jezdni, torowiska lub chodnika. Sygnalizatory mocuje się na odpowiednich konstrukcjach wsporczych. Mogą one być umieszczone obok lub nad jezdnią. Do mocowania sygnalizatorów wykorzystuje się zarówno ustawione specjalnie do tego celu konstrukcje, jak i istniejące już elementy wsporcze, jak słupy, maszty oświetleniowe, ściany budynków itp. Sygnalizatory nad jezdnią mocuje się do wysięgników, przewieszek, konstrukcji bramowych, jak również można wykorzystać w tym celu istniejące kładki dla pieszych, wiadukty itp. Położenie sygnalizatorów (ogólne zasady): - nie powinny ograniczać skrajni drogi (torowiska, chodnika) - sygnalizatory obok jezdni powinny być odchylone o kąt 5-10° w stronę jezdni - sygnalizatory podwieszone nad jezdnią powinny być pochylone 5-10° w stos. do płaszczyzny drogi Sygnalizatory powinny być lokalizowane w taki sposób, by uczestnicy ruchu byli zatrzymywani w bezpiecznej odległości przed pkt. kolizji z innymi strumieniami, jednak tak blisko skrzyżowania, jak jest to możliwe. Podstawową zasadą lokalizacji sygnalizatorów, jest umieszczenie ich na wszystkich wlotach po prawej stronie. Obecnie wymagane jest, aby z każdego pasa ruchu widoczne były min. 2 sygnalizatory. Na skrzyżowaniach rozległych (np. z wyspą centralną) można stosować wewnątrz skrzyżowania lub na wylotach dodatkowe sygnalizatory. Sygnalizatory umieszczone obok jezdni obowiązują wszystkich kierujących na tym wlocie (chyba że są to sygnalizatory kierunkowe). Sygnalizatory umieszczone nad poszczególnymi pasami ruchu, obowiązują wyłącznie kierujących poruszających się tym pasem. Detektory: Można wyróżnić kilka rodzajów detektorów: akustyczne (historia), pneumatyczne, radarowe, czy też optyczne. Obecnie, najczęściej stosowanym typem detektorów, są detektory indukcyjne. Czujnikiem w takim detektorze jest pętla indukcyjna, wykonana z kilku zwojów drutu, zagłębiona w nawierzchni jezdni. W zależności od konstrukcji i ustawień, detektor może reagować na pojazdy w danym zakresie prędkości, na pojazdy stojące nad czujnikiem, tylko przejeżdżające lub zarówno przejeżdżające jak i stojące nad czujnikiem. Czujniki te posiadają również możliwość detekcji prędkości, z jaką porusza się pojazd. Mogą być też sprzęgnięte z np. aparatem fotograficznym, który fotografuje pojazdy przejeżdżające skrzyżowanie w chwili zapalenia czerwonego światła, lub z nadmierną prędkością. Dla pieszych stosuje się proste w konstrukcji detektory przyciskowe. Są to instalowane na słupach, oznakowane przyciski. Dla pojazdów komunikacji miejskiej nie poruszających się po wydzielonych pasach, a mających być uwzględnione w programie sygnalizacji, stosuje się specjalne nadajniki sygnałów. Podstawowe zasady tworzenia programu sygnalizacji - program sygnalizacji powinien spełniać odpowiednie wymagania dotyczące długości i kolejności sygnałów - długości poszczególnych sygnałów powinny wynosić: · żółty: 3 s · czerwony z żółtym: 2 s · zielony migający 4 s · zielony min. 2 s · zielony dla pieszych: minimalnie 100% czasu potrzebnego na przejście pieszego z prędkością 1,4 m/s - w sygnalizacji cyklicznej każdy strumień ruchu, powinien co najmniej raz na cykl otrzymać sygnał zezwalający na ruch lub sygnał jazdy warunkowej - przy sygnalizacji acyklicznej, strumienie ruchu nie poddane detekcji muszą otrzymać sygnał zezwalający na jazdę co najmniej raz na 120 s Przejście z sygnału ostrzegawczego (żółty migający) do programu trójbarwnego powinno następować wg następującej sekwencji: - sygnał żółty migający dla pojazdów, brak sygnałów dla pozostałych uczestników ruchu - sygnał żółty ciągły przez 5s dla pojazdów, sygnały czerwone dla pozostałych uczestników ruchu - sygnały zabraniające wejścia i wjazdu dla wszystkich uczestników ruchu - sygnał trójbarwny o założonym programie -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#184
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 393 Dołączył: nie, 19 lut 06 Skąd: DG Nr użytkownika: 187 ![]() |
Uważam za rozsądne jedynie swiatła na alejach około cmentarza.
Reszta tzw. nowych swiateł jest raczej bezsensu jak np. koło Lidl'a na Manhatanie. Fala może dla 2 skrzyzowań nie jest potrzeba ale skoro powstają trzecie a mowi się o następnych w tym ciągu no to kolego :) jak nie dostrzegasz problemu to raczej nie masz wyobraźni. Teoria mnie nie rajcuje szczególnie rozwiązania z zakresu automatyki raczej sensowność wydawanych pieniędzy w zamian za udogodnienia dla ludności. Ten post edytował kursor sob, 21 paź 2006 - 12:43 |
|
|
![]()
Post
#185
|
|
![]() jasiek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 1,062 Dołączył: śro, 06 sie 03 Skąd: Mydlice Nr użytkownika: 3 ![]() |
Mysle ze z takim zintegrowaniem wszystkich sygnalizacji na ulicy Pilsudskiego trzeba poczekac az wybuduja tą co teraz buduja, a także tą ktora jest planowania na skrzyzowaniu ul. Pilsudskiego - Tysiaclecia (kolo apteki Świt tej na rogu). Wowczas mozna pomyslec o takiej inwestycji ktora wcale nie musi sie opierac o umieszczanie kabala w ziemi (gratuluje Panu Talkowskiego trzezwosci do pytan mieszkancow miasta) a o system radiowy z przekaznikami i wszystko bedzie b. dobrze dzialac. Ale trzeba chciec! Mysle ze koszt takiej inwestycji bylby na poziomie karmnika w centrum za ok 10tys zl ![]() Generalnie to dobry pomysł, ale na pewno nie będzie kosztował 10 tys. Ja myślę, że minimum potrzebne jest kilkaset tysięcy. A skąd nasza rozbieżność. Po prostu poza kosztami samych urządzeń trzeba zrobić całą dokumentacje, projekt, badania natężenia ruchu i udzielić gwarancji. A do tego wszyscy muszą na tym zarobić. |
|
|
![]()
Post
#186
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,266 Dołączył: pon, 03 lis 03 Nr użytkownika: 32 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Reszta tzw. nowych swiateł jest raczej bezsensu jak np. koło Lidl'a na Manhatanie. To sobie wyjedz z tego skrzyzowania np. z Lidla czy od strony Alberta pomiedzy godz. 14 a 16 w tygodniu ![]() Faktem jest to ze swieca sie one 24h ![]() ![]() ![]() Generalnie to dobry pomysł, ale na pewno nie będzie kosztował 10 tys. Ja myślę, że minimum potrzebne jest kilkaset tysięcy. A skąd nasza rozbieżność. Po prostu poza kosztami samych urządzeń trzeba zrobić całą dokumentacje, projekt, badania natężenia ruchu i udzielić gwarancji. A do tego wszyscy muszą na tym zarobić. No tak, ale w przeciwnym przypadku ul. Pilsudskiego bedzie cos jak Francuska w Katowicach ![]() Ten post edytował Bartek sob, 21 paź 2006 - 13:16 |
|
|
![]()
Post
#187
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
Uważam za rozsądne jedynie swiatła na alejach około cmentarza. Reszta tzw. nowych swiateł jest raczej bezsensu jak np. koło Lidl'a na Manhatanie. Fala może dla 2 skrzyzowań nie jest potrzeba ale skoro powstają trzecie a mowi się o następnych w tym ciągu no to kolego :) jak nie dostrzegasz problemu to raczej nie masz wyobraźni. to widac ze jezdzisz Pilsudskiego tylko na wprost albo wlaczasz sie tylko z Aleji. Kwestia bezpieczenstwa tez nie ma dla Ciebie zadnego znaczenia. Pogodz sie z tym ze zyjesz w miescie! W gestej zabudowie jedynym rozwiazaniem jest sygnalizacja. Bezkolizyjne wezly beda w przyszlosci na rownoleglej DTŚ i trzeba sie skupic nad tym zeby jak najszybciej powstala. Wtedy Ci, ktorzy beda chcieli sie szybko przedostac beda z niej korzystali, a Pilsudskiego przejmie ruch lokalny. mamy najmniejsza liczbe sygnalizacji wsrod porownywalnych wielkosciowo miast. A jakie inne rozwiazania? Ronda jak w Rybniku (tam sa glownie ulice jednopasmowe) ? Na 3 pasmowa Pilsudskiego sie nie nadaja - takie wielkie ronda zajmowalyby mase przestrzeni i bylyby niebezpieczne. Ronda buduje sie na skrzyzowaniach, na ktorych wielka ilosc pojazdow skreca w lewo. tak zrobiono w centrum i korkow nie ma. Inna sprawa ze tam sa tylko 2 pasy ale obecne niby rondo do konca sie nie sprawdza bo jest za male i mozna na nie wjechac z max predkoscia - tak robia kierowcy z Sobieskiego/ Krolowej Jadwigi i nie wiadomo dlaczego uwazaja ze maja pierwszenstwo przed tymi z Kosciszuki. Bardzo czesto na Kosciuszki mimo ze ma sie takie samo pierwszenstwo jak na Sobieskiego i znalazlo by sie na nim szybciej trzeba sie zatrzymac bo tamci nie widzac nikogo na rondzie wcale nie zwalniaja. Zreszta dlatego na tym niby rondzie tyle stluczek. Wielka szkoda tylko ze budujac nowe sygnalizacje na Pilsudskiego zabiera sie lewy pas tylko do skretu w lewo, zamiast dobudowac dodatkowy, przez co zmniejsza sie przepustowosc. Wiadomo ze to spore koszty (tramwaj, przystanki itp) ale kto wie czy za 10 lat nie bedzie trzeba tego zrobic na calej dlugosci. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#188
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 393 Dołączył: nie, 19 lut 06 Skąd: DG Nr użytkownika: 187 ![]() |
QUOTE(:) @ Oct 21 2006, 12:53 PM)
to widac ze jezdzisz Pilsudskiego tylko na wprost albo wlaczasz sie tylko z Aleji. Kwestia bezpieczenstwa tez nie ma dla Ciebie zadnego znaczenia. Pogodz sie z tym ze zyjesz w miescie! W gestej zabudowie jedynym rozwiazaniem jest sygnalizacja. Nie wiem może nie czytałeś co pisałem ale chodziło mi o płynne poruszanie się samochodów od skrzyzowania do skrzyzowania w fazie budowy kolejnych sygnalizatorów "twoje jedynie słuszne rozwiązanie jakie są sygnalizacje świetlne na skrzyzowaniach" będą zakała naszego miasta jeśli nie będzie synchronizacji pomiędzy nimi i tyle. I proszę unikaj moralizatorstwa. ok?! pozdro |
|
|
![]()
Post
#189
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 293 Dołączył: pią, 08 kwi 05 Nr użytkownika: 139 Płeć: Mężczyzna ![]() |
![]() |
|
|
![]()
Post
#190
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 293 Dołączył: pią, 08 kwi 05 Nr użytkownika: 139 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Konopnickiej od strony Pogorii i przejazdu kolejowego
![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#191
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 2,625 Dołączył: śro, 13 lip 05 Skąd: Mydlice Południe Nr użytkownika: 152 Płeć: Mężczyzna GG: 7413760 ![]() |
Dawno w obu miejscach nie byłem więc trzeba by się tam wybrać. Konopnickiej jest już przejezdna czy dalej nie?
-------------------- 33001,04 |
|
|
![]()
Post
#192
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
wiwcie w jakim rozdziale sa pieniadze na budowana sygnalizacje swietlna i przebudowe skrzyzowania??
–" Oświetlenie ulic, placów i dróg" ![]() ![]() -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#193
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
dzis na tym skrzyzowaniu jest kladziona ostatnia - scieralna warstwa asfaltu. Brakuje jej jeszcze na kawaleczku 2 pasow Granicznej i malych kawalkow przy torach. W zwiazku z tymi pracami bylo tam dzisiaj zamieszanie (z 3 pasow+1 z Granicznej w jednym punkcie robil sie 1 i do tego przystanek autobusowy) i korek zaczynal sie jeszcze przed Jetem
![]() Pod warstwe scieralna polozono takze specjalne maty rozwijane z rolek. Na Konopnckiej rowniez sa maty ale zupelnie inne i z malych kawalkow. Widac ze Drogopol Katowice ma sie dobrze po nowkach ciezarowkach. W miescie pojawily sie takze drogowskazy do bazyliki i kosciola w Golonogu - i to takie jakie powinny byc - brazowe (to samo do PKZ) Ten post edytował :) czw, 26 paź 2006 - 15:10 -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#194
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 1,433 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 6 Płeć: Mężczyzna ![]() |
przy okazji - zauwazyliscie, ze pojawilo sie troche nowych malowan m in na krzyzowkach na pilsudskiego (np przy jet'cie, czy na skrzyzowaniu pilsudskiego z droga na dworzec w golonogu)
mala rzecz a cieszy :) -------------------- |
|
|
![]()
Post
#195
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
ale to wszystko robione na styk na ostatnia chwile. Wystarczylyby jakies male komplikacje i bylby problem. Nawet dzis i jutro lalby deszcz i juz nie mogliby pomalowac oznakowania poziomego. Nie mowiac o innych nieprzewidzianych sprawach. Wtedy nie mozna byloby odebrac prac a kasa z unii by przepadla - wykonawca mialby problem
QUOTE ![]() Będzie nowa sygnalizacja dziś Jutro ma się zakończyć przebudowa przejazdu przez torowisko tramwajowe w ciągu ulicy Piłsudskiego, gdzie przy zjeździe w ulicę Graniczną pojawi się także nowa sygnalizacja świetlna. Całość inwestycji kosztowała 453 tysiące euro. Jadąc najbardziej obciążoną w mieście ruchem ul. Piłsudskiego kierowcy mieli ogromne trudności, by skręcić w ul. Graniczną i dojechać bezpiecznie do Urzędu Miejskiego. Tworzyły się tam korki i dochodziło do częstych kolizji, a dodatkowym utrudnieniem była przebiegająca przez środek linia tramwajowa. Teraz kłopotom tym ma zaradzić sygnalizacja świetlna. Będą to już co prawda trzecie "światła" na krótkim odcinku głównej arterii komunikacyjnej miasta, ale w magistracie zapewniono nas, że nie spowoduje to zakłóceń w płynności ruchu. - Sygnalizacja ułatwi dojazd do magistratu, a kierowcy powinni mieć pożytek z całkowicie zmodernizowanego przejazdu przez torowisko tramwajowe oraz nowej nawierzchni asfaltowej- informuje Marian Nierychły, naczelnik Wydziału Przedsięwzięć Publicznych Urzędu Miejskiego. Przy okazji powstała także nowa zatoczka autobusowa. (pas) - Dziennik Zachodni -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#196
|
|
![]() jasiek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 1,062 Dołączył: śro, 06 sie 03 Skąd: Mydlice Nr użytkownika: 3 ![]() |
Trwa remont schodów przy ul. Legionów Polskich (obok poczty)
|
|
|
![]()
Post
#197
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 293 Dołączył: pią, 08 kwi 05 Nr użytkownika: 139 Płeć: Mężczyzna ![]() |
to niesamowita wiadomość
![]() |
|
|
![]()
Post
#198
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 2,625 Dołączył: śro, 13 lip 05 Skąd: Mydlice Południe Nr użytkownika: 152 Płeć: Mężczyzna GG: 7413760 ![]() |
Hmmmm dziwne bo nie widziałem. Kiedy zaczęli?
-------------------- 33001,04 |
|
|
![]()
Post
#199
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 293 Dołączył: pią, 08 kwi 05 Nr użytkownika: 139 Płeć: Mężczyzna ![]() |
widzę, że duża społeczność Mydlic jest tutaj obecna
![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#200
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE ![]() Nowe światła i wodociągi dziś Przez kilka tygodni na kierowców przejeżdżających przez miasto czekało sporo drogowych niespodzianek. Ekipy remontowe skutecznie blokowały ruch na ul. 11 Listopada, w pobliżu cmentarza i Reala. Trudno było się także dostać do dąbrowskiego magistratu, bo skręt z ul. Piłsudskiego w Graniczną uniemożliwiał montaż nowej sygnalizacji świetlnej. Na szczęście wszystkie inwestycje zakończyły się lub dobiegają końca. Największe korki tworzyły się na ul. 11 Listopada, gdzie zerwano część nawierzchni, a jezdnia została rozkopana do połowy. Jak się okazało w tym miejscu prace prowadziło Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów, które wymieniało stare części wodociągów na nowe. - Utrudnienia w ruchu drogowym już znikają, bo roboty zostały zakończone zgodnie z terminem, 25 października. Nałożona została jedna nakładka asfaltowa, a wkrótce droga zostanie wyrównana na całej długości - informuje Marek Ostapińko z Wydziału Gospodarki Komunalnej UM. W ramach tego zadania podobne prace przebiegały także przy ul. Starocmentarnej, Nowocmentarnej i Staszica. Gotowa jest także nowa kanalizacja, która pojawiła się przy ul. Cieplaka w centrum miasta. Pieniądze na tę inwestycję w 75 procentach (1 mln zł) udało się pozyskać z funduszu PHARE (na łagodzenie społecznych skutków restrukturyzacji hutnictwa). - Inwestycja miała wyeliminować odprowadzanie ścieków z centrum do wód rzeki Pogoria. Dzięki temu dostęp do kanalizacji uzyskało 1,6 tysiąca mieszkańców tamtego rejonu miasta - wyjaśnia Katarzyna Jurczak, kierowniczka referatu funduszy unijnych w dąbrowskim magistracie. Z końcem października zakończyły się także kilkutygodniowe prace u zbiegu ulic Piłsudskiego i Granicznej. Przebudowano tam przejazd przez torowisko tramwajowe, wyasfaltowano kilkaset metrów jezdni i pojawiła się nowa sygnalizacja świetlna. Ma ona ułatwić szybszy i bezkolizyjny dojazd do Urzędu Miejskiego. Przy okazji powstała też nowa zatoczka dla autobusów. (pas) - Dziennik Zachodni i mamy wyjasnienie co robili na 11 Listopada i Staszica. a na skrzyzowaniu Pilsudsiego/Graniczna wcale nie zdazyli do 31 pazdzirnika i dalej walcza z chodnikami! Musieli zrobic cos dziwnego z odbiorem zeby kasa nie przepadla. PS. oczywiscie zatoczki a nie zatoczka jak napisal DZ QUOTE ![]() W końcu remont wiaduktu w Strzemieszycach dziś Odnowa wiaduktu nad ulicą Jamki w Strzemieszycach była zapowiadana już od kilku tygodni. Lada moment miały się tam pojawić pierwsze ekipy, które na początek muszą wzmocnić starą konstrukcję. Jak się jednak okazuje umowa jest dopiero podpisywana, a wyłonionemu bez przetargu konsorcjum firm (Mostostal Puławy SA oraz Karya sp. z o. o.) będzie musiało wystarczyć kilka tygodni na wykonanie prac wartych... 4,6 mln zł. Dotację z resortu transportu trzeba bowiem wydać w całości do końca tego roku. Strach jechać Zmiany w organizacji ruchu i ograniczenie prędkości na wiadukcie obowiązują już od dłuższego czasu. Decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego nie pozostawiała żadnych wątpliwości. Ekspertyzy pokazały, że konieczne jest jak najszybsze rozpoczęcie prac. Zresztą widać: konstrukcja wiaduktu pęka, a odłamki betonu spadają na samochody. To m.in. efekt ostrej zimy i posypywania nawierzchni DK nr 94 z Katowic w kierunku Krakowa solanką. - Słyszałem, że remont miał się już rozpocząć, ale na razie nic się nie dzieje. Idzie zima i strach będzie jechać, jeśli konstrukcja nadal będzie w tak fatalnym stanie. A codziennie musi wytrzymać obciążenie setek pojazdów, w tym ogromnych tirów - podkreśla Marek Walotek z Sosnowca. Dotrzymają terminu Władze miasta zapewniają, że remont rozpocznie się jeszcze w listopadzie i nie będzie zbyt uciążliwy dla kierowców i mieszkańców Strzemieszyc. Wszyscy obawiają się, że kierowcy chcąc ominąć korki, zdecydują się na jazdę wąskimi uliczkami dzielnicy. - Prace będą prowadzone tak, żeby były jak najmniej uciążliwe dla użytkowników trasy przez wiadukt. Mieszkańcy Strzemieszyc nie muszą się obawiać. Objazdu nie będzie - mówi Andrzej Bęben, rzecznik prasowy Urzędu Miasta. Firma Mostostal Puławy SA potwierdza, że rozpocznie remont wiaduktu w przyszłym tygodniu i nie obawia się niedotrzymania warunków umowy. - Chcemy jak najwięcej prac zrealizować jeszcze w tym roku i mam nadzieję, że aura będzie dla nas łaskawa. Zdaję sobie sprawę z tego, że nie ma za wiele czasu, dlatego od razu musimy zamontować stalowe wsporniki pod jedną częścią wiaduktu. Potem będzie można przystąpić do modernizacji i budowy drugiej strony konstrukcji - mówi Andrzej Łucjanek, wicedyrektor Mostostalu Puławy SA. Bez przetargu Wykonawca inwestycji o wartości 10 mln złotych wybrany został bez przetargu, co także wzbudziło nieco kontrowersji. Jak zapewnia rzecznik magistratu, wszystko jest jednak zgodne z przepisami. - Most jest w fatalnym stanie, dlatego Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał postanowienie o konieczności natychmiastowego rozpoczęcia remontu. Były także ekspertyzy. Ze względu na stan techniczny nie trzeba przeprowadzać przetargu. Wykonawca został wyłoniony w trybie tak zwanego zamówienia z wolnej reki, o czym poinformowany został prezes Urzędu Zamówień Publicznych - wyjaśnia Andrzej Bęben. Plan prac Jedna część mostu zostanie wyłączona z ruchu i od niej rozpoczną się prace. Druga połowa wiaduktu zostanie wzmocniona. W czasie budowy ruch będzie odbywał się po niej w dwóch kierunkach. Na kilkuset metrach odcinka trasy w kierunku Krakowa wprowadzony zostanie również ruch dwukierunkowy. Będzie też ograniczenie szybkości do 40 kilometrów na godzinę. Nad przestrzeganiem tego ograniczenia czuwać będzie policja. I etap - wiadukt południowy, termin zakończenia do 30 kwietnia 2007 r. II etap -wiadukt północny, termin zakończenia do 30 listopada 2007 r. Zakończenie prac planuje się na 30 grudnia 2007 r. Piotr Sobierajski - Dziennik Zachodni ooo chyba 2 z rzedu artykul DZ i ta sama kwota 10 mln - brawo! :) te 4,6 mln do konca roku to wydadza ale na papierze -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 23:22 |