Stare zdjęcia i ciekawostki historyczne |
Stare zdjęcia i ciekawostki historyczne |
pią, 11 lis 2011 - 12:12
Post
#261
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 18 Dołączył: pią, 04 lis 11 Nr użytkownika: 4,840 Płeć: Kobieta |
budynek jest za byłym BRE, w głębi za dwoma "damelowskimi" kwadratowymi blokami, graniczy ze szkołą prywatną;
dzięki Leszku za zainteresowanie Który to dokładnie dom jest, za dawnym BRE (tam mi zumi pokazuje)? Szczerze mówiąc - jeżeli miałby być wybudowany przez Florę, sądzę, że byłby trochę młodszy, chyba że zostałby wybudowany od razu po nabyciu kopalni (wówczas jeszcze Maciej) przez Austriacki Bank Krajowy w 1883 roku. Ale oni na początku mieli raczej inne problemy - konieczność modernizacji i rozbudowy kopalni, socjalne sprawy pewnie były daleko na liście zadań. Posprawdzam potem czy na jakiejś starej mapie go nie wypatrzę... |
|
|
pią, 11 lis 2011 - 12:48
Post
#262
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 299 Dołączył: pon, 26 maj 08 Nr użytkownika: 1,306 Płeć: Mężczyzna |
budynek jest za byłym BRE, w głębi za dwoma "damelowskimi" kwadratowymi blokami, graniczy ze szkołą prywatną; dzięki Leszku za zainteresowanie Który to dokładnie dom jest, za dawnym BRE (tam mi zumi pokazuje)? Szczerze mówiąc - jeżeli miałby być wybudowany przez Florę, sądzę, że byłby trochę młodszy, chyba że zostałby wybudowany od razu po nabyciu kopalni (wówczas jeszcze Maciej) przez Austriacki Bank Krajowy w 1883 roku. Ale oni na początku mieli raczej inne problemy - konieczność modernizacji i rozbudowy kopalni, socjalne sprawy pewnie były daleko na liście zadań. Posprawdzam potem czy na jakiejś starej mapie go nie wypatrzę... To ja poproszę jeszcze o doprecyzowanie o który budynek chodzi bo takie stare są tutaj dwa - jeden w lini z BRE i blokami damelowskimi wzdłuż Piłsudskiego, a drugi w głębi przy bloku Leśna 3 ( taki w kształcie litery U i z garażami naprzeciw). Postaram się dowiedzieć o daty powstania obu. Edit: Ze wstępnych informacji są to okolice 1900 roku - ten przy Piłsudskiego jest prawdopodobnie młodszy. Muszę poczekać do poniedziałku to może dane będą precyzyjniejsze jak uda się dotrzeć do jakiś dokumentów. Ten post edytował mgmisiek pią, 11 lis 2011 - 12:52 |
|
|
pią, 11 lis 2011 - 12:56
Post
#263
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 2,974 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 |
Ten bezpośrednio przy Piłsudskiego ma numer 18 i faktycznie pochodzi z 1900 roku (albo z 1898, gdzieś się z tym spotkałem).
-------------------- |
|
|
pią, 11 lis 2011 - 13:02
Post
#264
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 18 Dołączył: pią, 04 lis 11 Nr użytkownika: 4,840 Płeć: Kobieta |
bardzo się cieszę
chodzi mi o ten w głębi z garażami na przeciwko; ten przy linii tramwajowej to Piłsudskiego 18; pozdrawiam budynek jest za byłym BRE, w głębi za dwoma "damelowskimi" kwadratowymi blokami, graniczy ze szkołą prywatną; dzięki Leszku za zainteresowanie Który to dokładnie dom jest, za dawnym BRE (tam mi zumi pokazuje)? Szczerze mówiąc - jeżeli miałby być wybudowany przez Florę, sądzę, że byłby trochę młodszy, chyba że zostałby wybudowany od razu po nabyciu kopalni (wówczas jeszcze Maciej) przez Austriacki Bank Krajowy w 1883 roku. Ale oni na początku mieli raczej inne problemy - konieczność modernizacji i rozbudowy kopalni, socjalne sprawy pewnie były daleko na liście zadań. Posprawdzam potem czy na jakiejś starej mapie go nie wypatrzę... To ja poproszę jeszcze o doprecyzowanie o który budynek chodzi bo takie stare są tutaj dwa - jeden w lini z BRE i blokami damelowskimi wzdłuż Piłsudskiego, a drugi w głębi przy bloku Leśna 3 ( taki w kształcie litery U i z garażami naprzeciw). Postaram się dowiedzieć o daty powstania obu. Edit: Ze wstępnych informacji są to okolice 1900 roku - ten przy Piłsudskiego jest prawdopodobnie młodszy. Muszę poczekać do poniedziałku to może dane będą precyzyjniejsze jak uda się dotrzeć do jakiś dokumentów. |
|
|
pią, 11 lis 2011 - 13:12
Post
#265
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 299 Dołączył: pon, 26 maj 08 Nr użytkownika: 1,306 Płeć: Mężczyzna |
bardzo się cieszę chodzi mi o ten w głębi z garażami na przeciwko; ten przy linii tramwajowej to Piłsudskiego 18; pozdrawiam W tym domu mieszkał ojciec za młodu - stare zdjęcie już kiedyś wrzucałem na forum KLIK Z boku zdjęcia (po lewej) też jest jakiś budynek - prawdopodobnie to ten o który pytasz. Ten post edytował mgmisiek pią, 11 lis 2011 - 13:12 |
|
|
pią, 11 lis 2011 - 13:24
Post
#266
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 18 Dołączył: pią, 04 lis 11 Nr użytkownika: 4,840 Płeć: Kobieta |
tak, widziałam już to zdjęcie i wtedy wydawało mi się, że odległość między budynkami jest zbyt mała, ale teraz się zastanawiam...
być może taras, który teraz jest własnie z tej strony, którą widać na zdjęciu powstał później... bardzo się cieszę chodzi mi o ten w głębi z garażami na przeciwko; ten przy linii tramwajowej to Piłsudskiego 18; pozdrawiam W tym domu mieszkał ojciec za młodu - stare zdjęcie już kiedyś wrzucałem na forum KLIK Z boku zdjęcia (po lewej) też jest jakiś budynek - prawdopodobnie to ten o który pytasz. |
|
|
pią, 11 lis 2011 - 14:23
Post
#267
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 299 Dołączył: pon, 26 maj 08 Nr użytkownika: 1,306 Płeć: Mężczyzna |
tak, widziałam już to zdjęcie i wtedy wydawało mi się, że odległość między budynkami jest zbyt mała, ale teraz się zastanawiam... być może taras, który teraz jest własnie z tej strony, którą widać na zdjęciu powstał później... bardzo się cieszę chodzi mi o ten w głębi z garażami na przeciwko; ten przy linii tramwajowej to Piłsudskiego 18; pozdrawiam W tym domu mieszkał ojciec za młodu - stare zdjęcie już kiedyś wrzucałem na forum KLIK Z boku zdjęcia (po lewej) też jest jakiś budynek - prawdopodobnie to ten o który pytasz. Ok. Popytałem i: - ten dom po lewej to nie ten o który pytasz - to jest dom, którego już nie ma - w latach 50 już był podobno ruiną. - taras był przy tym domu odkąd ojciec pamięta czyli na pewno był już w latach 50. |
|
|
pią, 11 lis 2011 - 14:33
Post
#268
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 18 Dołączył: pią, 04 lis 11 Nr użytkownika: 4,840 Płeć: Kobieta |
dzięki
tak mi się właśnie zdawało, że to nie jest ten budynek; a mógłbyś dopytać co wówczas mieściło się w tym budynku? czy były tu mieszkania, czy jakieś biura? czy może jeszcze coś innego? będe wdzięczna tak, widziałam już to zdjęcie i wtedy wydawało mi się, że odległość między budynkami jest zbyt mała, ale teraz się zastanawiam... być może taras, który teraz jest własnie z tej strony, którą widać na zdjęciu powstał później... bardzo się cieszę chodzi mi o ten w głębi z garażami na przeciwko; ten przy linii tramwajowej to Piłsudskiego 18; pozdrawiam W tym domu mieszkał ojciec za młodu - stare zdjęcie już kiedyś wrzucałem na forum KLIK Z boku zdjęcia (po lewej) też jest jakiś budynek - prawdopodobnie to ten o który pytasz. Ok. Popytałem i: - ten dom po lewej to nie ten o który pytasz - to jest dom, którego już nie ma - w latach 50 już był podobno ruiną. - taras był przy tym domu odkąd ojciec pamięta czyli na pewno był już w latach 50. |
|
|
pią, 11 lis 2011 - 14:52
Post
#269
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 299 Dołączył: pon, 26 maj 08 Nr użytkownika: 1,306 Płeć: Mężczyzna |
dzięki tak mi się właśnie zdawało, że to nie jest ten budynek; a mógłbyś dopytać co wówczas mieściło się w tym budynku? czy były tu mieszkania, czy jakieś biura? czy może jeszcze coś innego? będe wdzięczna Pogrzebałem trochę w papierach - z racji, że w "dobrach rodzinnych" jest jeden z garaży przy tym budynku - i dotarłem do tego, że garaże były przerobione z komórek (dobudowano przednią część co widać na ścianie bocznej), a komórki zostały wybudowane w 1899 roku (chociaż w drugim dokumencie jest data 1910) Co do tego co tu się mieściło to podobno od początku były to mieszkania służbowe dla dyrekcji kopalni. Wejścia do budynku były usytuowane inaczej niż w na chwile obecną. Z boku po prawej stronie w przybudowanej części (część granicząca z obecną szkołą) było mieszkanie ogrodnika - dalej za budynkiem w stronę obecnej ulicy 11-go listopada były ogrody. Poza tym w późniejszych czasach (to już tak lata 70-80) w domu był gabinet dentystyczny, siedziba ORMO W latach 70 górne pomieszczenie służyły jako hotel pracowniczy dla pracowników Damelu Ten post edytował mgmisiek pią, 11 lis 2011 - 15:07 |
|
|
pią, 11 lis 2011 - 15:37
Post
#270
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 18 Dołączył: pią, 04 lis 11 Nr użytkownika: 4,840 Płeć: Kobieta |
dzięki wielkie;
macie bardzo ciekawe informacje, nigdzie indziej bym się pewnie tego nie dowiedziała czyli zakładając, że komórki pochodziły z końca 1899 roku (wg jednego z dokumentów) to sam budynek również można podobnie datować; czyli uzbierałam już 112 lat (ciśnie mi się na usta "kto da więcej?" czuję się dużo mądrzejsza niż parę godzin temu; mówisz, że były tu ogrody i mieszkanie ogrodnika, i podobna ulica też nazywała się Ogrodowa... |
|
|
sob, 12 lis 2011 - 02:01
Post
#271
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 299 Dołączył: pon, 26 maj 08 Nr użytkownika: 1,306 Płeć: Mężczyzna |
dzięki wielkie; macie bardzo ciekawe informacje, nigdzie indziej bym się pewnie tego nie dowiedziała czyli zakładając, że komórki pochodziły z końca 1899 roku (wg jednego z dokumentów) to sam budynek również można podobnie datować; czyli uzbierałam już 112 lat (ciśnie mi się na usta "kto da więcej?" czuję się dużo mądrzejsza niż parę godzin temu; mówisz, że były tu ogrody i mieszkanie ogrodnika, i podobna ulica też nazywała się Ogrodowa... Tak - ulica kiedyś nazywała się ogrodowa - nawet osiedle Leśna/Długa "roboczo" nazywało się osiedle Ogrodowa. Były ogrody - do tej pory można tu spotkać jakieś pojedyncze drzewa owocowe. Obstawiam, że dom powstał zanim powstały komórki więc to pewnie będzie trochę więcej, ale tak jak mówiłem muszę poczekać do poniedziałku - może uda się dotrzeć do dokumentów dotyczących domu. Ten post edytował mgmisiek sob, 12 lis 2011 - 02:05 |
|
|
sob, 19 lis 2011 - 15:43
Post
#272
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 98 Dołączył: śro, 03 wrz 08 Nr użytkownika: 1,438 Płeć: Mężczyzna |
To ja może wrócę do omawianego już tutaj jak i na forum eksploratorów wątku dotyczącego tzw. Kolei Nadwiślańskiej w Dąbrowie Górniczej. Przeglądając stronę, kolegi @Slyzaba natrafiłem na dość interesującą fotografię:
, która to została wykonana na Sulnie, patrząc w kierunku kolonii Staszic - widoczne na zdjęciu nasypy Kolei Nadwiślańskiej prowadzą od Stacji Zagórze, w kierunku na Jamki, gdzie pozostałością są do dziś stojące, charakterystyczne "piramidy". Położenie miejsca wykonania fotografii przedstawiłem na poniższej mapie: Jeszcze taka ciekawostka - miejsce wykonania tej fotografii to okolice dzisiejszej leśniczówki na Sulnie. Zakręt widoczny na fotografii - został wyprostowany przez Niemców, podczas okupacji. Tyle udało się ustalić na podstawie przekazów mojej babci. |
|
|
sob, 19 lis 2011 - 17:03
Post
#273
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 369 Dołączył: wto, 14 mar 06 Skąd: Łosień / Gołonóg Nr użytkownika: 192 Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
sob, 19 lis 2011 - 18:27
Post
#274
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 2,974 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 |
Mała poprawka - to była kolej warszawsko-wiedeńska, a ściślej jej bocznica, łącząca główny szlak ze stacją na Staszicu, która w Jamkach przechodziła nad DŻID. Kolej dęblińsko-dąbrowska przechodziła w tej okolicy w zasadzie dokładnie tak, jak w tej chwili biegną tory z Tworznia przez Jamki do Strzemieszyc. Odnoga przestała być potrzebna (tak się domyślam) w momencie przekucia DŻID na europejski rozstaw.
Wiadukt (przyczółki znaczy się) nad drogą do Strzemieszyc wydaje się być taki sam, jak ten na Jamkach. -------------------- |
|
|
sob, 19 lis 2011 - 21:09
Post
#275
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 1,634 Dołączył: pon, 16 lut 09 Skąd: Centrum Nr użytkownika: 3,199 Płeć: Mężczyzna |
Motonita2002, prezes, Leszek - podziękowania za ostatnie posty. Zaraz naniosę nowe informacje na dawnadabrowa.pl !
-------------------- pozdrawiam,
Sylwester Dominik Historia miasta uwieczniona na fotografiach i pocztówkach. Zapraszam na www.dawnadabrowa.pl i www.facebook.com/dawnadabrowa |
|
|
nie, 20 lis 2011 - 09:35
Post
#276
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 98 Dołączył: śro, 03 wrz 08 Nr użytkownika: 1,438 Płeć: Mężczyzna |
@prezes - dzięki za tą ciekawostkę - swoją drogę znalazłem to na forum dopiero dzisiaj.
@Leszek - z nazwą kolei nadwiślańskich spotkałem się m.in. TUTAJ. Jednak wg TEJ STRONY Kolej Nadwiślańska to coś zupełnie innego. Wracając jednak do tematu tej łącznicy ze Staszica, przez Jamki do okolic dzisiejszej ul. Myśliwskiej. Ja obstaję przy wersji, że nigdy nie ukończono budowy do końca, tzn. odcinka na prawo od miejsca widocznego na fotografii, aż do Jamek i dalej. Powód? Znikoma jest pozostałość prac ziemnych. Co więcej budowa węzła typu "koniczynka" na skrzyżowaniu DK1 i DK94 nie pozostała bez wpływu na kształt i formę terenu w tamtejszej okolicy. Jednak domy, które uystuowane były w pobliżu tego nasypu, pozostały do dziś. Można je zobaczyć tutaj: 1, 2, 3 Ten post edytował motonita2002 nie, 20 lis 2011 - 09:35 |
|
|
nie, 20 lis 2011 - 10:31
Post
#277
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 2,974 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 |
@motonita2002 - w niektórych źródłach właśnie kolej dęblińsko-dąbrowska (czyli Droga Żelazna Iwangorodzko-Dąbrowska, DŻID) bywa nazywana koleją nadwiślańską - aczkolwiek znacznie częściej ta nazwa jest używana dla tej drugiej (czyli Mława-Warszawa-Lublin-Kowel), zo nie zmienia faktu, że wiadukt na Jamkach był zbudowany nad nią, więc raczej powinno się mówić, że to wiadukt kolei WW.
Co do skończenia budowy łącznicy - miałem gdzieś mapę z początku wieku, gdzie ten odcinek jest normalnie zaznaczony, nasyp wraz z biegnącym wzdłuż niego rowem ciągnie się w zasadzie od węzła aż do Jamek, natomiast istotnie zwłaszcza sąsiedztwo wiaduktu na Jamkach sugeruje, że nie został on dokończony. Moja prywatna teoria jest taka, że linia była, jednak pierwotnie DŻWW przechodziła nad DŻID prowizorycznym wiaduktem, zaś budowę właściwego przerwała I wojna. No a po przekuciu torów DŻID po prostu go już nie dokończono (jakiś czas temu był podobny temat na Forum Dla Zagłębia Dąbrowskiego). -------------------- |
|
|
nie, 20 lis 2011 - 12:01
Post
#278
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 2,974 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 |
Tak jeszcze mi się skojarzyło - DŻID bywa też nazywana koleją radomską.
Do Dąbrowy wchodziła od wschodu - przez dzisiejszą stację Dąbrowa Górnicza Wschodnia, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce (wówczas Strzemieszyce Północne lub Dęblińskie - ta ostatnia nazwa była chyba nieoficjalna), za stacją odbijała na północ i przez Jamki, Tworzeń (czyli tak, jak biegnąca i dziś łącznica), dalej Babią Ławę do Gołonoga (tak jak jeszcze do niedawna biegły tory łączące Gołonóg z Tworzniem). W Gołonogu był punkt styku DŻID z DŻWW, gdzie pasażerowie mogli się przesiadać. Początkowo Gołonóg był końcową stacją DŻID, dalej tory biegły do Huty Bankowej, gdzie się kończyły, stację w centrum wybudowano trochę później - na dzisiejszym Placu Wolności. Bodajże około 1911 roku przebieg końcówki linii zmieniono, tak że i w centrum linie zbliżyły się do siebie. Wtedy też wybudowano istniejący do dziś dworzec (ten przy ulicy) oraz kładkę, pozwalającą przejść bezpiecznie do dworca wiedeńskiego. DŻID miała w naszym rejonie kilka odnóg - jedna odchodziła za Strzemieszycami na południe, przez Kazimierz biegnąc do Granicy, gdzie również wybudowano drugi dworzec, druga biegła prosto na zachód do Staszyca (i prawdopodobnie dalej do Mortimera), jeszcze jedna z Kazimierza przez Dańdówkę do Sosnowca, gdzie wybudowano dzisiejszy dworzec Sosnowiec Południowy (no i do dziś w stronę tegoż dworca biegnie ulica Dęblińska, wcześniej Iwanogrodzka...). -------------------- |
|
|
nie, 20 lis 2011 - 13:45
Post
#279
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 98 Dołączył: śro, 03 wrz 08 Nr użytkownika: 1,438 Płeć: Mężczyzna |
@Leszek - jest tak jak piszesz - swoją drogą historia pokazuje jak piękną i bogatą infrastrukturę kolejową miała Dąbrowa, dziś to smutny i niszczejący niestety obraz W zasadzie "wiedenka" i jej odnoga do Katowic stanowią jeszcze ważne korytarze transportu kolejowego. Jestem w posiadaniu książki dot.historii kolei w Strzemieszycach, jednak nie ma tam żadnej wzmianki na temat łącznicy St. Staszyc - Jamki - Ząbkowice
|
|
|
nie, 20 lis 2011 - 22:28
Post
#280
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 1,634 Dołączył: pon, 16 lut 09 Skąd: Centrum Nr użytkownika: 3,199 Płeć: Mężczyzna |
Jak myślicie: fotografia wykonana z rejonu ul. Legionów?
http://dawnadabrowa.pl/fotografia/przedwoj...niczej_586.html Ten post edytował Slyzaba nie, 20 lis 2011 - 22:29 -------------------- pozdrawiam,
Sylwester Dominik Historia miasta uwieczniona na fotografiach i pocztówkach. Zapraszam na www.dawnadabrowa.pl i www.facebook.com/dawnadabrowa |
|
|
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: piątek, 19 kwiecień 2024 - 22:24 |