![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#2061
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 546 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Wg mojej wiedzy łącznik Sobieskiego teraz nie powstanie.
Pociągów będzie więcej chociażby z tego faktu, że po remoncie dworca powstanie kasa pkp, a to jest warunek aby ekspresy się zatrzymywały na stacji. Co do połączeń Kolei Śląskich to dobre pytanie ale na to miasto ma mały wpływ,.w dłuższej perspektywie do powstania koleii metropolitalnej potrzebne są dodatkowe tory i perony więc my infrastrukturę będziemy już mieli gotową. Co do autobusów to projekt uwzględnia 5 zatok przystankowych, miejmy nadzieję że nie przypadkowo. |
|
|
![]()
Post
#2062
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
nie wiem jak będzie w Gołonogu ale centrum przesiadkowe w centrum robi się już od dawna naturalnie. Samochody parkują w błocie.
Są zapowiedzi przebudowy siatki linii autobusowych. które mają się mniej dublować z tramwajami -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#2063
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
i jest przetarg
![]() CYTAT Budowa centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP Gołonóg wraz z budową obsługującego układu komunikacyjnego w ramach zadania inwestycyjnego ? Promowanie zielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza? - Etap I, Etap II, Etap III oraz przebudową infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza, w tym likwidacji przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 296,592 linii kolejowej nr 1 w ciągu ul. Parkowej, budowie wiaduktu kolejowego/tunelu drogowego na wysokości ul. Piecucha i ul. Parkowej oraz budowie przejścia podziemnego pod torami łączącego perony z budynkiem dworca i ciągiem komunikacji pieszej w ul. Parkowej, w ramach projektu pn: ?Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami ? etap III? CYTAT Przedmiotem zamówienia jest: 1.Zakres rzeczowy realizowany na rzecz PKP PLK S.A. w systemie realizacji inwestycji ?projektuj i buduj?: ? sporządzenie projektów wykonawczych w oparciu o projekty budowlane opracowane i dostarczone Wykonawcy przez Zamawiającego z uwzględnieniem PFU stanowiącym załącznik nr 12, ? sporządzenie projektów technologicznych i montażowych, innych wymaganych prawem, ? uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych niezbędnych do wykonania robót budowlanych w tym w przypadku braku możliwości dostosowania całości przedmiotu zamówienia do zapisów decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach o środowiskowych uwarunkowaniach znak: WOOŚ.420.148.2018.MP1.10 z dnia 21 lutego 2019 r., zadaniem Wykonawcy będzie opracowanie dokumentów niezbędnych do uzyskania kolejnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub/i decyzji zmieniającej, o których mowa w ustawie z dnia 3 października o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn. Dz. U. 2020 poz. 283 z późn. zm.) oraz uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub/i decyzji zmieniającej, ? uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych niezbędnych do wykonania robót budowlanych w tym m.in. uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w ustawie z dnia 3 października o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn. Dz. U. 2020 poz. 283 z późn. zm.), ? kompleksowa przebudowa stacji Dąbrowa Górnicza - Gołonóg, zgodnie z opracowanym projektem budowlanym i uzyskaną decyzją o pozwoleniu na budowę, w zakresie: przebudowy sieci trakcyjnej, linii oświetleniowych, elektrycznego ogrzewania rozjazdów, systemu sterowania ruchem kolejowym (srk) i systemów telekomunikacji kolejowej, energetyki nietrakcyjnej, energetycznego zasilania systemów i urządzeń, systemów monitoringu wizyjnego w obrębie stacji Dąbrowa Górnicza, ? likwidacja przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 296,592 linii kolejowej nr 1 Warszawa Zachodnia ? Katowice, ? budowa wiaduktu kolejowe (tunelu drogowego) na wysokości ul. Parkowej, w tym instalacji związanych z odwodnieniem obiektu (wiadukt), ? prace wynikające z projektu budowlanego, związane z budową przejścia podziemnego dla pieszych pod linią kolejową, ? usuwaniem kolizji na terenie PKP w związku z realizacją robót, ? przeprowadzenie oceny zgodności podsystemów strukturalnych objętych zakresem zamówienia na każdym etapie (projektowania, budowy i końcowych prób podsystemu), ? uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających użytkowanie obiektów. 2.Zakres rzeczowy realizowany na rzecz Gminy Dąbrowa Górnicza w systemie realizacji inwestycji ?buduj?: ? budowa układu komunikacyjnego dla obsługi Centrum Przesiadkowego w rejonie dworca Dąbrowa Górnicza Gołonóg umożliwiającego połączenie Centrum Przesiadkowego z istniejącym układem komunikacyjnym, ? budowa drogi wraz z ruchem pieszym i rowerowym (pod Wiaduktem) w ciągu ul. Piecucha i ul. Parkowej, ? powiązanie Wiaduktu z istniejącym układem dróg, ? inne niezbędne prace wynikające z projektu budowlanego, wykonawczego oraz STWiOR, ? uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających użytkowanie obiektów. Szczegółowy zakres robót drogowych określają projekty budowlane i wykonawcze, przedmiar robót, STWiOR ? dokumentacja techniczna, która stanowi załącznik nr 11 do SIWZ. tak na szybko to nie widzę parkingu. Nie ma też nowego tunelu pieszo-rowerowego od Podłęknickiej/Wróbleskiego oraz przebudowy tunelu na Granicznej. Będą 2 perony, z tym, że w najniższym podstawowym standardzie, z wiatami -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#2064
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 546 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Ten przetarg wygląda na zejście maksymalnie z kosztów. Jedyna nadzieja na wykonanie parkingu i tych dwóch tuneli to zapis w dokumentacji o możliwości udzielenia zamówień podobnych i zależnie od cen i kasy podejście do tego w późniejszym terminie.
Poza tym chyba jest duże parcie ze strony PKP na realizację Centrum i Gołonoga w tym samym czasie, ruch po jednym torze będzie odbywał się przez blisko 1,5 roku w takim przypadku. Może ograniczyli zadania w Gołonogu aby nie było problemów z szybkim wyłonieniem wykonawcy. |
|
|
![]()
Post
#2065
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 546 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna ![]() |
CYTAT Szykuje się duża inwestycja Do 16 lipca wykonawcy mogą składać oferty na budowę centrum przesiadkowego przy dworcu w Gołonogu. W ramach zadania, przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy. – Budowa centrów przesiadkowych wspólnie z koleją, to jedno z najważniejszych zadań na najbliższe lata. Uważam, że zrewolucjonizują sposób przemieszczania się w naszym mieście. Po centrum miasta przyszedł czas na centrum przesiadkowe w Gołonogu – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, związane ze zmianą układu komunikacyjnego, rozbudową infrastruktury, usprawnieniem ruchu drogowego i funkcjonowania transportu publicznego. Termin zakończenia robót zaplanowano na 31 grudnia 2022 r. Za kilka tygodni powinna rozpocząć się budowa centrum przesiadkowego w śródmieściu. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i kolei powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Wykonawcą prac wartych 229 mln zł będzie konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Roboty mają potrwać do końca 2022 r. – Wykonawcy inwestycji przedstawią do akceptacji szczegółowy plan organizacji ruchu. Przy tak dużym przedsięwzięciu nieuniknione będą zmiany i utrudnienia. Wiemy jednak, że w trakcie prac, do momentu otwarcia tunelów pod torami, zachowana będzie przejezdność przez torowiska. Działające dziś przejazdy mogą być czasowo wyłączane z ruchu, ale wtedy w ich rejonie uruchamiane będą przejazdy tymczasowe – informuje Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych. Zsynchronizowanie prac obu inwestycji będzie dużym ułatwieniem w realizacji zadania. Nie będzie konieczności zamykania dwa razy odcinków torów, ograniczania prędkości jazdy pociągów, co pozwoli na zmniejszenie liczby utrudnień dla mieszkańców. źródło Wczoraj też gdzieś było przeczytałem, że nie było odwołań w sprawie przetargu w Centrum, teraz tylko kontrola dokumentów i do boju ![]() |
|
|
![]()
Post
#2066
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
^^^
oby to była prawda -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#2067
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,772 Dołączył: śro, 05 maj 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 87 ![]() |
tak na szybko to nie widzę parkingu. Nie ma też nowego tunelu pieszo-rowerowego od Podłęknickiej/Wróbleskiego oraz przebudowy tunelu na Granicznej. Będą 2 perony, z tym, że w najniższym podstawowym standardzie, z wiatami No i tak z Zielonej Mobilności została nam ino mobilność indywidualno-samochodowa. ![]() Dopiero co krakałem kilka dni temu ![]() Może nie ma porozumienia z kolejarzami w sprawie budynku stacyjnego ? |
|
|
![]()
Post
#2068
|
|
![]() Sportowa Dąbrowa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 2,882 Dołączył: śro, 08 lis 06 Skąd: Śródmieście Nr użytkownika: 267 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Za UMDG
CYTAT METROPOLIA STAWIA NA KOLEJ
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dofinansuje powstanie centrum przesiadkowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej. Metropolia, razem z gminami i miastami, zamierza też zgłosić projekty do programu „Kolej+”. Dąbrowska inwestycja dotyczy budowy centrum przesiadkowego, tunelu i przejść pod torami kolejowymi w centrum, nowej drogi łączącej ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego, a także remontu ul. Kolejowej. Zadanie obejmuje też przebudowę torowisk i peronów. Metropolia w tym roku wesprze realizację tej inwestycji kwotą 10 mln zł. W Wieloletnim Planie Finansowym na przyszły rok dofinansowania przewiduje kolejne 16 mln zł. – Komunikację publiczną trzeba dostosowywać do potrzeb mieszkańców, rozwijać ją i ułatwiać korzystanie z niej. Chodzi nam o takie rozwiązania, które pozwolą sprawnie przemieszczać się, dojechać do pracy, szkoły czy uczelni – zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji. Mówiąc krótko: pociąg, autobus, tramwaj czy rower muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Zmiany w śródmieściu będą kolejnym krokiem w tym kierunku – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. Budowa centrum przesiadkowego powinna rozpocząć się za kilka tygodni. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i PKP PLK S.A. powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Inwestycja uwzględnia powstanie Kolei Metropolitalnej i budowy dodatkowej pary torów, tylko dla pociągów aglomeracyjnych. Wykonawcą prac wartych 229 mln zł będzie konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Roboty mają potrwać do końca 2022 r. Oprócz śródmieścia, w Dąbrowie Górniczej trwają przygotowania do budowy centrum przesiadkowego w Gołonogu. PKP S.A. planuje również wykonać długo zapowiadany remont budynku dworcowego przy stacji w centrum. Aktualnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy przyszłego roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców. Metropolia wraz z tworzącą ją gminami i miastami zamierza również zgłosić kilka projektów inwestycyjnych w ramach programu „Kolej+”. Zgodnie z jego założeniami, przedsięwzięcia mogą zostać dofinansowane z budżetu państwa nawet w 85%. Pozostałe 15% kosztów muszą pokryć jednostki samorządu terytorialnego. GZM jest gotowa wspomóc finansowo gminy i miasta w tym zakresie – Jesteśmy po spotkaniu informacyjnym z gminami. Opracowaliśmy razem z ekspertami wstępny harmonogram wspólnych działań z gminami i miastami Metropolii. Przed nami kolejne spotkania, na których będzie rozmawiać o wybranych projektach – tłumaczy Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM. – Mam nadzieję, że finalnie do spółki PKP PLK S.A., która prowadzi nabór wniosków trafi kilka projektów inwestycyjnych, wpisujących się w plany budowy Kolei Metropolitalnej – dodaje. Celem programu „Kolej+” jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości zamieszkiwanych przez ponad 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi, a także takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego i związków metropolitalnych. Zakłada modernizacje istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, czyli budowy nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Projekty muszą zostać przesłane do PKP PLK S.A. do 26 sierpnia. Następnie zostaną ocenione pod względem merytorycznym przez zarządcę infrastruktury. W II etapie wnioskodawcy projektów, które zostaną pozytywnie zaopiniowane przez PKP PLK S.A., opracują wstępne studia planistyczno-prognostyczne. Do lutego 2022 r. mają być wyłonione te, które otrzymają dofinansowanie. Ich realizacja ma zakończyć się do grudnia 2028 r. PK -------------------- |
|
|
![]()
Post
#2069
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
a w Myszkowie wyremontowano też perony. Oczami wyobraźni
![]() ![]() -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#2070
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 546 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Pierwsze przesunięcie otwarcia ofert na Gołonóg z 16 na 27 lipca, związane z pytaniami wykonawców.
|
|
|
![]()
Post
#2071
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 962 Dołączył: śro, 31 sty 07 Skąd: D.G. Mydlice Północ Nr użytkownika: 432 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Pociągów będzie więcej chociażby z tego faktu, że po remoncie dworca powstanie kasa pkp, a to jest warunek aby ekspresy się zatrzymywały na stacji. Nie, nie jest to żaden warunek, że żeby pociąg ekspresowy zatrzymywał się w danym mieście, musi być czynna kasa biletowa (wyjątek - o ile jeszcze - pociągu kat. EIP "pendolino"). Do niedawna zatrzymywały się u nas ekspresy "eurocity" Sobieski i Polonia, przed zmianą kategorii na IC także Praha i Varsovia i Comenius a także Ondraszek (ten zatrzymuję się jako jedyny ekspres także w tym rozkładzie). Ten post edytował Dave sob, 11 lip 2020 - 09:44 |
|
|
![]()
Post
#2072
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 546 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna ![]() |
![]() Czekamy na aukcję elektroniczną. |
|
|
![]()
Post
#2073
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 546 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna ![]() |
CYTAT Warta 229 mln zł umowa podpisana. Nowy układ komunikacyjny odmieni centrum Dąbrowy Górniczej https://sosnowiec.wyborcza.pl/sosnowiec/7,9...p;s=BoxLoSoImg1 |
|
|
![]()
Post
#2074
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 2,625 Dołączył: śro, 13 lip 05 Skąd: Mydlice Południe Nr użytkownika: 152 Płeć: Mężczyzna GG: 7413760 ![]() |
Dobra wiadomość. Brakuje tylko szacunkowych terminów realizacji konkretnych robót. We wrześniu mają startować, ale nasuwa się pytanie co i kiedy będzie zamykane dla ruchu.
-------------------- 33001,04 |
|
|
![]()
Post
#2075
|
|
![]() Sportowa Dąbrowa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 2,882 Dołączył: śro, 08 lis 06 Skąd: Śródmieście Nr użytkownika: 267 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Nareszcie, ciekaw jestem efektu końcowego. Bo potrzeba zmian jest ogromna w tej części miasta.
Ten post edytował Zibar wto, 11 sie 2020 - 08:47 -------------------- |
|
|
![]()
Post
#2076
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 133 Dołączył: pią, 05 cze 09 Nr użytkownika: 3,346 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Nareszcie, ciekaw jestem efektu końcowego. Bo potrzeba zmian jest ogromna w tej części miasta. Dobrze, że nie sprawdziły się doniesienia, że niższa cena oznacza cięcia projektu, między innymi o zaniechanie budowy tunelu pieszo-rowerowego w miejscu likwidowanego przejazdu. Jak na Dąbrowę jest to mega inwestycja !!! |
|
|
![]()
Post
#2077
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 107 Dołączył: śro, 21 maj 08 Nr użytkownika: 1,294 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Elegancko, że powstanie też łącznik ul. Kolejowej z ul. Sobieskiego. Na wizualizacji widać, że nowa droga przejdzie wschodnią stroną przez zdegradowane tereny po kopalni Paryż (hałdy). Ciekawe, czy w pobliżu nowej drogi teren chociaż trochę się polepszy? Czy w niedalekiej przyszłości powstaną nowe zabudowania mieszkaniowe lub handlowe.
|
|
|
![]()
Post
#2078
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
Dobra wiadomość. Brakuje tylko szacunkowych terminów realizacji konkretnych robót. We wrześniu mają startować, ale nasuwa się pytanie co i kiedy będzie zamykane dla ruchu. tu trochę na ten temat: CYTAT nasze miasto Za 229 mln zł wybudują centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej. Jest umowa. A w nowym budynku dworca ma być biuro paszportowe Jeszcze w tym miesiącu lub najpóźniej na początku września br. ma rozpocząć się jedna z największych inwestycji w historii Dąbrowy Górniczej – budowa centrum przesiadkowego wraz z tunelem pod torami kolejowymi w śródmieściu, u zbiegu ulic Kościuszki, Kolejowej i Limanowskiego. Dziś (poniedziałek 10 sierpnia) w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej władze tego miasta oraz przedstawiciele PKP PLK podpisały umowę na wykonanie tego przedsięwzięcia z konsorcjum firm z Dąbrowy Górniczej – Nowak Mosty oraz Complex. Całość prac ma kosztować 229 mln zł, z czego 23 mln zł to kwota dofinansowania z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, 80 mln zł to pozyskane fundusze z Unii Europejskiej, 46 mln zł to pieniądze przeznaczone przez PKP PLK SA, a resztę (80 mln zł) wyłoży miasto. Najważniejsze elementy tej inwestycji to m.in. budowa bezkolizyjnego tunelu pod torami kolejowymi, jako przedłużenie ulicy Kościuszki do ulicy Limanowskiego, zamknięcie dla kierowców przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Konopnickiej, gdzie pozostanie tylko podziemne przejście pieszo-rowerowe, budowa parkingu od strony ul. Kościuszki oraz ul. Limanowskiego (łącznie 375 miejsc) oraz infrastruktury dla zatrzymujących się tutaj autobusów, a także budowa całkiem nowej drogi, która za Hutą Bankową połączy ulicę Sobieskiego z nowym centrum przesiadkowym i dalej ul. Kościuszki i Kolejową. Remont czeka również ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. W tzw. części kolejowej tego przedsięwzięcia mowa jest o budowie trzech nowych peronów, w tym jednego, który pozwoli na zatrzymywanie się w Dąbrowie Górniczej na stałe także pociągów międzynarodowych, jadących np. do Wiednia, Pragi, oprócz pociągów regionalnych. - To jest bardzo oczekiwany przez mieszkańców projekt. Było mnóstwo wiary i zaangażowania w to, że zostanie zrealizowany i dziś mamy tego pierwszy akcent, czyli podpisanie umowy na realizację tego przedsięwzięcia – podkreślił w poniedziałek 10 sierpnia Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. - Do tego dochodzi także kwestia dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej, który także będzie jednocześnie modernizowany. To właśnie miejsce, gdzie koncentruje się ruch, gdzie z samochodu, roweru, można się przesiąść na transport kolejowy. Wierzę, że te nowe zmiany zostaną pozytywnie przyjęte przez dąbrowian, a całość będzie im dobrze służyła przez kolejne dziesięciolecia. To centrum przesiadkowe, ale też możliwość bezpiecznego przejścia na perony, na dworzec kolejowy. A PKP rozpoczęło już przygotowywanie projektu nowego budynku dworcowego – dodał. Co ciekawe prezydent Dąbrowy Górniczej zdradził też, że na bardzo zaawansowanym etapie są rozmowy w sprawie tego, by w nowym budynku dworca kolejowego w śródmieściu znalazły swoje miejsce Biuro Paszportowe oraz Biuro Obsługi Cudzoziemców. Jak przyznał Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK SA, w ramach tego projektu diametralnie zostanie zmieniona stacja kolejowa w Dąbrowie Górniczej. - Korzyścią dla naszej spółki będzie nowa infrastruktura, która będzie pozwalała prowadzenie ruchu pociągów. Zbudujemy dwa nowe perony, trzeci peron będzie realizowany przez PKP SA przy budynku dworca. Te nowe perony będą wyposażone w windy, bezpieczne dojścia, także dla osób niepełnosprawnych. Też cieszymy się z tego, że udało się połączyć różne źródła finansowania tego przedsięwzięcia, które dały 200 mln zł na budowę nowej infrastruktury w centrum Dąbrowy Górniczej. Budowa wiaduktów, likwidacja przejazdów przez torowisko to jest to, co chcielibyśmy robić w całej Polsce, a tu się to właśnie uda. Takich miejsc w kraju, gdzie współpraca wielu podmiotów zakończyła się podpisaniem umowy, nie jest zbyt wiele. Tak więc to naprawdę cieszy, a za dwa lata będziemy cieszyć się całkowicie nową infrastrukturą drogowo-kolejową – podkreślił Arnold Bresch. Swoją cegiełkę do udanego początku inwestycji dołożył dąbrowski poseł na Sejm RP Robert Warwas, który także obecny był podczas podpisania umowy. - Dąbrowa Górnicza była dotychczas miastem zaniedbanym, jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, a mamy tu duży potencjał. Tak więc jednym z wyzwań dla mnie było to, by połączyć wszystkie siły w dążeniu do celu, jakim są pozytywne zmiany w Dąbrowie Górniczej. Przypadła mi rola koordynatora, który zbudował dobre relacje w Ministerstwie Infrastruktury. I te relacje są dziś bardzo dobre, dlatego mam nadzieję, że będą też realizowane w mieście kolejne inwestycje, jak centrum przesiadkowe w Gołonogu. Dzięki temu, że udało się nam ten montaż finansowy, to przedsięwzięcie może być realizowane. Tą umową dziś pokazujemy, że ta współpraca, z samorządem, spółkami kolejowymi, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią i władzami krajowymi przynosi dobre efekty – stwierdził Robert Warwas. Wykonawcą wszystkich praca będzie wspomniane konsorcjum firm Nowak Mosty i Complex. Władysław Nowak, prezes zarządu Nowak Mosty, przyznał, że największym wyzwaniem będzie podczas prac utrzymanie ruchu kolejowego i drogowego. - Jesteśmy profesjonalną firmą i mam nadzieję, że zrealizujemy to zadanie z najmniejszymi utrudnieniami dla kierowców i mieszkańców. Choć to faktycznie dość skomplikowane zadanie, bo wszystko będzie się działo w samym centrum miasta, a mamy tu duży ruch pieszych i samochodów. Musimy wszystkim zapewnić bezpieczeństwo. Inwestycja zacznie się od części miejskiej, bo dla części kolejowej czekamy jeszcze na projekty wykonawcze. Na placu budowy jednocześnie powinno przebywać około 100 pracowników – poinformował Władysław Nowak. Prace mają potrwać do końca 2022 roku. Pod koniec sierpnia br. zaplanowana została tymczasem aukcja elektroniczna, która ma wyłonić wykonawcę drugiego w mieście centrum przesiadkowego. Tym razem nieco mniejszego, które powstanie obok dworca kolejowego w dzielnicy Gołonóg. Tam do przetargu zgłosiło się sześć konsorcjów oraz firm, zainteresowanych wykonaniem tego przedsięwzięcia. to dla części miejskiej można jedynie zacząć budować drogę od strony Sobieskiego, może parking od Limanowskiego. Reszta to już uzależniona od likwidacji torów. Mogą jeszcze wyburzyć dworzec przy Kolejowej. Mam nadzieję, że przebudowa Kolejowej na końcu, gdy otworzą już tunel... Trochę dziwne to co powiedział Pan z PKP: "Zbudujemy dwa nowe perony, trzeci peron będzie realizowany przez PKP SA przy budynku dworca." Ten peron przy dworcu był już w przetargu i to na nim będą wiaty. Główny wyspowy będzie w dużej części zadaszony. PKP miało zmniejszyć zakres drugiego przetargu, ale nie zauważyłem co. Za dużo wszystko przeglądać dokładnie kolejny raz. Czyżby zrezygnowali z tego peronu i będzie dopiero przy okazji budynku dworca? Jakie 2 inne perony zbudują? Ten peron 3 w kierunku Katowic nie był objęty przetargiem. Zrezygnowano teraz z niego, ale zachowana rezerwa. Coś tu namieszane. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#2079
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 546 Dołączył: wto, 04 kwi 17 Nr użytkownika: 5,925 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Jeśli to zdanie o peronach jest prawdziwe to musieliby robić peron wyspowy i 3 który miał być w rezerwie, a PKP S.A wyremontuje peron przy dworcu przy okazji remontu samego budynku dworcowego? Miałoby to sens, jak jest na prawdę dowiemy się za jakiś czas
![]() |
|
|
![]()
Post
#2080
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
^
tak by wychodziło, ale raczej chyba namieszane. Niby koszty pewnie podobne, zamiast tamtego przy dworcu, gdyby nie układ torowy, bo przecież o ile można sobie wyobrazić, że PKP SA (nie PLK) może położyć kostkę i peron, to już prac torowych nie. Do tego na tej wizualizacji dalej jest droga do ronda na Korzeńcu. A może będą potem "zamówienia podobne", z których miasto tak ostatnio lubi korzystać tymczasem CYTAT naszemiasto Monorailem na lotnisko w Pyrzowicach? Studium wykonalności Kolei Metropolitalnej odpowie na pytanie, czy to możliwe Monorailem na lotnisko w Pyrzowicach? W środę, 12 sierpnia, podpisano umowę na wykonanie studium wykonalności Kolei Metropolitarnej. Opracowanie całego dokumentu potrwa aż cztery lata, ale odpowiedzi na najważniejsze pytania będą znane za 18 miesięcy. Gdzie powinny powstać nowe przystanki kolejowe? Ile dodatkowych pociągów jest potrzebnych, aby kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru? Czy pociągi zmieszczą się na już istniejących torach, a jeśli nie, to gdzie w pierwszej kolejności powinny zostać wybudowane nowe? To najważniejsze pytania, na które odpowiedź poznamy za 18 miesięcy. Zostaną one zawarte w tzw. koncepcji krótkoterminowej, która będzie jedną z części studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Całość będzie gotowa za 4 lata. Umowa na opracowanie tego dokumentu właśnie została podpisana. - Podpisaniem umowy na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, wchodzimy już w zaawansowany etap przygotowujący nas do rozpoczęcia budowy tej priorytetowej dla nas inwestycji – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - Oczywiście mówiąc, że cały dokument będzie gotowy za cztery lata, może wydawać się, że to bardzo długi okres, który dzieli nas od realnego wbicia pierwszej łopaty w ziemię. Niemniej należy pamiętać, że w inwestycjach finansowanych z pieniędzy publicznych, opracowanie tego rodzaju studium, to jeden z obowiązkowych etapów, po którego zrealizowaniu można przejść już do kolejnych działań. Prace nad dokumentem podzieliliśmy na etapy, aby w ich trakcie otrzymywać analizy częściowe, które pozwolą nam rozpocząć prace w miejscach, które są kluczowe dla dalszego rozwoju transportu szynowego w Metropolii. Już teraz wiemy, że wzmocnienia wymagają szlaki na trasie Gliwice – Katowice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tychy Lodowisko – Katowice – Tarnowskie Góry – wyjaśnia. Po co przygotowane zostanie studium wykonalności? Studium wykonalności to dokument, który uszczegółowi założenia, które zostały zawarte w koncepcji Kolei Metropolitalnej. Oceni również ich zasadność, techniczne możliwości ich zastosowania oraz oszacuje koszty związane z ich realizacją. Celem jest to, aby w Metropolii to właśnie kolej była środkiem transportu pierwszego wyboru i stała się tym samym kręgosłupem systemu transportu publicznego. Podróżując pociągiem można znacznie szybciej dotrzeć do celu niż korzystając m.in. z prywatnego samochodu. - Przykładem mogą być tutaj funkcjonujące już dzisiaj połączenia na trasach pomiędzy Tychami, Katowicami, Gliwicami i Dąbrową Górniczą – wylicza Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, który odpowiada za tematy związane z transportem publicznym. - Czas przejazdu pociągiem jest bezkonkurencyjny w porównaniu do podróży samochodem. Podmycie wiaduktu na DK86 i utrudnienia drogowe z tym związane, pokazują, jak ważnym jest stworzenie sprawnie działającego systemu kolejowego na naszym obszarze, gdzie ruch aglomeracyjny byłby odseparowany od dalekobieżnego – podkreśla. Grzegorz Kwitek zaznacza również, że opracowanie studium będzie również pomocne w realizacji inwestycji w ramach rządowego programu Kolej+, z którego o dofinansowanie będzie się starać Metropolia wraz z gminami członkowskimi. Kolej Metropolitalna to 400 km torów i 130 nowych przystanków Koncepcja Kolei Metropolitalnej oraz uzupełniający ją suplement, zawiera kilka wariantów rozbudowy infrastruktury torowej na terenie GZM – od najbardziej podstawowego, jakim jest zwiększenie częstotliwości kursowania na już istniejących trasach, po najbardziej zaawansowany, który zakłada m.in. budowę torów przeznaczonych dla lekkiej kolei miejskiej. Taka kolej ma przejeżdżać przez Gliwice, Tychy, Rudę Śląską, Mikołów, Gliwice i Knurów. Koncepcja zakłada też budowę kolei jednoszynowej (monorail), która miałaby połączyć miasta Śląska i Zagłębia z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. W przypadku tej ostatniej - już w koncepcji zaznaczono, że jej powstanie uzależnione będzie od rozwoju Katowice Airport, które powinno obsługiwać rocznie 10 mln pasażerów. Z szacunków portu lotniczego wynika, że mogłoby się to stać w okolicach 2030 roku. Ponadto koncepcja Kolei Metropolitalnej zakłada, że cała sieć kolejowa będzie miała długość niemal 400 km i połączyłaby m.in. Pyskowice z Dąbrową Górniczą, Nowy Bieruń z Tarnowskimi Górami. To również nowe przystanki, których miałoby być prawie 130. Najwięcej nowych lokalizacji ma być w Katowicach, m.in. przy Politechnice Śląskiej i na osiedlu Witosa. Trzy przystanki są planowane w Sosnowcu, m.in. na Środuli. Pojawią się także w Gliwicach (m.in. osiedle Kopernika) czy Mikołowie (m.in. ul. Krakowska). Model ruchu Kolei Metropolitalnej obejmie 100 linii - Model ruchu kolejowego, jaki docelowo powstanie w ramach opracowania studium, będzie największym modelem w Polsce obejmującym ponad 100 linii kolejowych – mówi Joanna Sarbiewska, dyrektor Departamentu Planowania Transportu w spółce Databout, która przetarg na opracowanie studium wygrała. - W obszarze węzła kolejowego poruszają się dziennie tysiące pociągów nie tylko pasażerskich, ale również towarowych. Odwzorowanie i analityka wszystkich występujących zależności na tak dużym obszarze będą wyzwaniem, biorąc pod uwagę cel – uzyskanie jak najbardziej optymalnego rozkładu jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu cykliczności i dużej częstotliwości kursowania pociągów. Rozwiązań w tym przypadku będzie wiele, jednakże w poszukiwaniu najlepszego założyliśmy wsparcie w tym projekcie databout.tools, naszych autorskich narzędzi stworzonych do wielowariantowych analiz. Na obszarze zamieszkałym przez ponad 2 mln osób, o gęstej zabudowie i występujących szkodach górniczych, rozwój kolej jest szczególnie ważny, gdyż nie ma możliwości rozbudowy infrastruktury drogowej do takich parametrów, aby zapewnić swobodne przemieszczanie. Dodatkowo, obszar ten jest bogaty w istniejącą infrastrukturę kolejową – warto to wykorzystać. W trakcie realizacji studium zamierzamy ją krytycznie przeanalizować i wskazać nowe kierunki rozwoju - dodaje. Metrobilet, dodatkowe połączenia i dofinansowanie inwestycji kolejowych Metropolia już teraz podejmuje liczne działania, których celem jest usprawnienie transportu szynowego na swoim obszarze. Realizuje tym samym wariant podstawowy koncepcji Kolei Metropolitalnej, którego celem jest to, by w godzinach szczytu pociągi kursowały co 15 minut. Od 2019 roku uruchomiony został Metrobilet, czyli wspólna oferta Zarządu Transportu Metropolitalnego i Kolei Śląskich. Metrobilet dostępny jest w wersji miesięcznej oraz 6-godzinnej. W ciągu dwóch lat GZM przekazała 7,2 mln zł dofinansowania na uruchomienie dodatkowych połączeń Kolei Śląskich. W ubiegłym roku dzięki temu na torach pojawiło się więcej o 15 kursów, w tym 40. Dąbrowa Górnicza otrzyma łącznie 26 mln zł wsparcia na realizację projektu przebudowy infrastruktury kolejowej w obszarze stacji w centrum miasta. Pieniądze mają zostać przeznaczone na realizację inwestycji w części kolejowej związanej z budową peronów i torów. Zadanie to ma sprzyjać rozwojowi ruchu aglomeracyjnego i wpisuje się w rozwój Kolei Metropolitalnej. 10 mln zł zostanie przekazane w tym roku, a umowa na wykonanie tej inwestycji została podpisana przez władze miasta w miniony poniedziałek (10 sierpnia). Oby nie zapomnieli o przystanku kiedyś roboczo zwanym "DG Ratusz" na wysokości CA (Al Zagłębia Dąbrowskiego / Graniczna) -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: poniedziałek, 13 października 2025 - 00:29 |