![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1561
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT twojezaglebie.pl
![]() ![]() Kiedyś dworzec był wizytówką miasta. Dziś to tylko ruina Opieszałość, nieudolność i lata zaniedbań doprowadziły do ruiny zabytkowy budynek dworca kolejowego w Strzemieszycach. Teraz PKP chce go wyburzyć. Nie zgadza się na to jednak konserwator zabytków i działacze z lokalnego stowarzyszenia. Stacja Dąbrowa Górnicza-Strzemieszyce powstała w latach osiemdziesiątych XIX wieku, kiedy to do tej samodzielnej wówczas miejscowości dotarła Kolej Iwanogrodzko-Dąbrowska. Wcześniej istniał tylko przystanek na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, czyli dzisiejsza Dąbrowa Górnicza Południowa. Obok stacji, pierwotnie zwanej Strzemieszycami Radomskimi, powstała też istniejąca do dziś parowozownia. Lokomotywy ze Strzemieszyc obsługiwały wówczas całą linię z Dęblina do Zagłębia. Budynek dworca był chlubą. Obecnie jednak lata świetności ma dawno za sobą. W dużej mierze przyczynił się do tego pożar w 2007 roku, który doprowadził do całkowitej dewastacji budynku. Sprawców nie wykryto, a sześć lat później ponownie go podpalono. W 2010 roku prezydent Zbigniew Podraza zapowiadał, że jego pierwszą decyzją będzie powrót do rozmów z PKP na temat przejęcia przez miasto dworców. „To jeden z najbardziej palących problemów do rozwiązania. Zależy mi na tym, by budynki dworców w centrum miasta, w Strzemieszycach i Gołonogu znalazły się w naszych rękach, wtedy będziemy mogli decydować o ich dalszym losie” – zapowiadał. Dziś już wiemy, że te plany skończyły się fiaskiem. W 120-tysięcznym mieście nie ma ani jednego dworca. Obecnie budynek jest ruiną. – W związku z bardzo złym stanem technicznym tego obiektu, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach wydał nakaz jego rozbiórki – informuje biuro prasowe PKP. Nie zgodził się na to jednak śląski wojewódzki konserwator zabytków, który poinformował nas, że zgody na rozbiórkę nie wydał, ponieważ budynek jest przewidziany do włączenia do gminnej i wojewódzkiej ewidencji zabytków. Zgoda na jego wyburzenie pozostaje jednak tylko kwestią czasu. Jeżeli nic się nie zmieni, dworzec ze względu na ryzyko zawalenia będzie musiał być w końcu rozebrany. Przeciw jego wyburzeniu apeluje Stowarzyszenie Samorządne Strzemieszyce. Członkowie stowarzyszenia w ubiegłym roku wysłali pismo z apelem do ówczesnej wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej o uratowanie zapuszczonego dziś budynku dworca kolejowego. – Są rodziny, w których kilka pokoleń pracowało na kolei. Teraz patrzą, jak niszczy się historię ich i miejscowości, która w swoim herbie ma nawet koło parowozowe. My jako Stowarzyszenie i mieszkańcy, którzy obserwujemy dewastację budynku i całej stacji, nie przestaniemy apelować. Ratowanie zabytków tak głęboko wpisanych w naszą społeczność, a także historię miejscowości i regionu jest naszym obowiązkiem – mówi Jerzy Reszke ze Stowarzyszenia. – Od kilku lat staramy się o podjęcie działań na rzeczą uratowania budynku, bezskutecznie. Otrzymujemy informacje, że sprawa jest w sądzie i trwa oczekiwanie na wyrok. Ta sytuacja powoduje, że obie instytucje, które mogą być właścicielem terenów stacyjnych razem z budynkiem dworca, czyli zarówno PKP, jak i prezydent Dąbrowy, czują się zwolnione z obowiązku jego zabezpieczenia, co doprowadziło do ruiny i znacznie zwiększyło koszty remontu. Wojewoda śląski, który skomunalizował tereny stacyjne, również nie podejmuje żadnych działań. To skandal i spowodowanie trudnej sytuacji na skutek zaniechania niezbędnych działań. Proponujemy zwołanie w tej sprawie „okrągłego stołu” wszystkich zainteresowanych stron w celu porozumienia co do dalszej przyszłości dworca – dodaje Jacek Sobczyk, prezes Stowarzyszenia. Członkowie Stowarzyszenia mają konkretne pomysły, jak wykorzystać budynek. Jednym z nich jest przeznaczenie go na cele kulturalne i społeczne, tym bardziej, że w dzielnicy nie ma domu kultury. Drugi pomysł to utworzenie muzeum, być może nawet razem z parowozownią, z uwagi na unikalny zespół stacyjny. – W województwie śląskim jest tylko skansen w Pyskowicach. Można przenieść jako filię część Muzeum Kolejnictwa z Warszawy, które ma problemy lokalowe. Należy wykorzystać wymienioną infrastrukturę i pozbierać stare elementy wyposażenia z innych miejsc, żeby zachować przynajmniej niektóre fragmenty. Już mało kto wie, jak wyglądał np. semafor. Skanseny kolejowe są tworzone dosyć chaotycznie i być może celowe byłoby zgromadzenie w jednym miejscu jednej grupy pojazdów szynowych – mówią członkowie Stowarzyszenia. Pomysłów jest dużo więcej. Czy jednak są realistyczne? Z pewnością bardzo kosztowne, z uwagi na to, że budynek jest w katastrofalnym stanie i grozi mu zawalanie. Można jednak próbować sięgnąć po środki. Tyle tylko, że trzeba poczekać, aż sąd ustali, do kogo należy dworzec. A czasu na uratowanie obiektu jest coraz mniej. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#1562
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Już mało kto wie, jak wyglądał np. semafor. z mniej. A ja się znowu będę czepiał (trzeba nieść kaganek oświaty), bo jak wygląda semafor zapewne wie każdy, kto choć od czasu do czasu jeździ pociągami. Członkom stowarzyszenia (i innym niezorientowanym) dla informacji dodam - to o czym myślicie to semafory kształtowe, stosowane dzisiaj powszechnie "światła" to też semafory, tyle, że świetlne. BTW - niedaleko, bo w Siewierzu na stacji nadal stoją semafory kształtowe (choć chyba już nie działają), a jako pamiątka jeden stoi w Łazach obok parowozu. -------------------- |
|
|
![]()
Post
#1563
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 694 Dołączył: nie, 26 lis 06 Skąd: DG Nr użytkownika: 337 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Jeśli miasto miałaby wydać mln na ten remont to jestem przeciw, szkoda kasy na taką ruinę, w Centrum dworzec jest potrzebny a nie remontować ruinę w Strzemieszycach
|
|
|
![]()
Post
#1564
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 962 Dołączył: śro, 31 sty 07 Skąd: D.G. Mydlice Północ Nr użytkownika: 432 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Moim zdaniem losy dworców w DG są już dawno przesądzone - tu nie ma już co ratować! Bo po co, komu i tyle milionów na padlinę?
PS. Semaforów kształtowych na polskiej kolei jest jeszcze duuuużooo i to wcale nie na pobocznych liniach! ![]() |
|
|
![]()
Post
#1565
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 497 Dołączył: pon, 01 paź 07 Skąd: reden Nr użytkownika: 818 Płeć: Mężczyzna ![]() |
CYTAT Biletomaty, czekające na montaż w magazynach Kolei Śląskich od prawie trzech lat, wreszcie stanęły na dziewięciu stacjach w ośmiu miastach regionu. Na montaż czeka jeszcze pięć urządzeń. Uruchomienie 32 biletomatów zaplanował na 2012 rok ówczesny zarząd Kolei Śląskich. Zapłacił za to ponad 1 mln zł, ale z montażem nie poradziła sobie firma Koba Systems, powiązana z Inteko, uwikłaną w niejasną sieć interesów spółką córką Kolei Śląskich. Umowy z Koba Systems nie można było zerwać przez rok, a okres wypowiedzenia wynosił kolejnych sześć miesięcy. Biletomaty w magazynie Po kompromitacji Kolei Śląskich, które tuż po uruchomieniu połączeń w grudniu 2012 roku nie poradziły sobie z przewozem pasażerów, zarząd został odwołany, a 14 niezamontowanych biletomatów pozostało w magazynach. - Nie przygotowano wówczas rzetelnych planów montażu tych urządzeń. Nie przeprowadzono rozmów ze wszystkimi właścicielami obiektów, w których miały stanąć. Jednak największym problemem była kwestia oprogramowania. Szczegóły, niestety, są objęte tajemnicą handlową pomiędzy nami a firmą, która dostarczała i serwisowała oprogramowanie. Jednak mogę powiedzieć, że w Kolejach Śląskich odetchnęliśmy z ulgą w momencie, gdy przestała obowiązywać dotychczasowa umowa - mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Teraz Koleje Śląskie mają już umowę z nowym podwykonawcą, odpowiedzialnym za stworzenie i serwisowanie oprogramowania, ustawienie znajdujących się dotychczas w magazynie biletomatów oraz bieżące utrzymanie wszystkich urządzeń. Nowy partner oraz zmiany warunków umownych spowodowały, że Koleje Śląskie będą ponosiły dużo mniejsze koszty niż dotychczas. Koleje Śląskie: biletomaty już na stacjach Nowe biletomaty stanęły już na stacjach: Dąbrowa Górnicza, Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice, Bielsko-Biała Główna, Łodygowice Górne, Tychy Lodowisko, Ustroń-Zdrój, Racibórz, Gliwice, Bytom. W kolejnych tygodniach instalowane będą na stacjach: Żarki-Letnisko, Myszków, Ruda-Chebzie, Ruda Śląska i Zabrze. - Zgodnie z naszymi założeniami do końca sierpnia zamontowanych będzie już 31 biletomatów. Ostatnie urządzenie ulokowane zostanie we wrześniu. Liczba stacji, na których będą się one znajdować, zwiększy się z 15 do 28, a liczba miejscowości z 14 do 24. Od teraz większe grono naszych pasażerów będzie mogło skorzystać z wygodnego i prostego sposobu zakupu biletu - mówi Michał Wawrzaszek. Automaty biletowe to trzeci pod względem popularności, po kasach biletowych i terminalach mobilnych, kanał sprzedaży biletów Kolei Śląskich. http://katowice.wyborcza.pl/katowice/1,727...ml#BoxLokKatImg |
|
|
![]()
Post
#1566
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Ciekawe gdzie je postawili, na peronach? No i co teraz będzie z kasą w centrum - zlikwidują?
Ten post edytował Leszek wto, 25 sie 2015 - 13:51 -------------------- |
|
|
![]()
Post
#1567
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,944 Dołączył: śro, 16 lis 05 Skąd: Gołonóg(czasami) Katowice (na stałe) Nr użytkownika: 169 Płeć: Mężczyzna ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#1568
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 962 Dołączył: śro, 31 sty 07 Skąd: D.G. Mydlice Północ Nr użytkownika: 432 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Biletomat w DZA (Dąbrowa Górnicza Ząbkowice) stoi na peronie 2 - OK. Ale w Dąbrowie Górniczej postawili tenże biletomat - o zgrozo! - przy...kontenerze kasy Kolei Śląskich!
![]() |
|
|
![]()
Post
#1569
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
To co ominie DG, a powinno być do Ząbkowic.
CYTAT Istniejący na przedmiotowym odcinku linii kolejowej nr 1 układ dwutorowy zmieni się w czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny i pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Główny – Katowice Szopienice Południowe.
Pozostałe wchodzące w skład przedsięwzięcia części linii kolejowych nr 660, 62, 654 i 657 będą podlegały przebudowie w niezbędnym zakresie celem dostosowania do zmienionego układu torowego linii kolejowej nr 1.Przebudowie linii kolejowych towarzyszyć będzie niezbędna przebudowa infrastruktury technicznej i kolejowej. Linia kolejowa nr 62 Tunel - Sosnowiec Główny na swoim końcowym odcinku, wchodzącym w zakres niniejszej inwestycji jest linią zelektryfikowaną jednotorową o znaczeniu miejscowym. Ze względu, na usytuowanie względem modernizowanej linii nr 1, w stacji Sosnowiec Główny będzie ona podlegała korekcie położenia w planie i profilu. Linia kolejowa nr 660 Sosnowiec Południowy - Sosnowiec Główny jest linią jednotorową zelektryfikowaną o znaczeniu miejscowym. Zakres inwestycyjny obejmował będzie odcinek przed przejazdem kolejowym w ciągu ul. Dęblińskiej w Sosnowcu do włączenia się w linię nr 1. Linia kolejowe nr 654 Szabelnia - Katowice Szopienice Północne jest linią jednotorową zelektryfikowaną o znaczeniu miejscowym. Linia kolejowa nr 657 Katowice Szopienice Północne - Katowice Muchowiec KMA jest linią jednotorową znaczenia państwowego. Linie 654 i 657 przebiegają nad modernizowaną linią nr 1 dwupoziomowo w okolicach ul Wiosny Ludów w Katowicach Szopienicach. Jak już wspomniano wcześniej na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny zaplanowano dobudowę dwóch dodatkowych torów na linii kolejowej nr 1. Na odcinku od Sosnowca Głównego (obecnie nastawnia SG5) od miejsca włączenia się linii 660 do linii nr 1 do Katowic Szopienic Płd. dobudowę 3 torów: dwóch torów dla linii nr 1 i przedłużenie linii nr 660 do Katowic Szopienic Płd. jednym torem. W Katowicach Szopienicach Płd. następuje włączenie się linii 660 ponownie do linii nr 1. W związku z planowaną przebudową linii nr 1, od stacji Będzin do Katowic Szopienic Płd., dotychczasowy układ torowy linii nr 660, 62 ulegnie modyfikacji. Tory tych linii zostaną dostosowane do projektowanej niwelety torów linii nr 1. Linie nr 654 i 657 z uwagi na konieczność przebudowy wiaduktu kolejowego nad przebudowywaną linią nr 1, podyktowane dobudową 3 torów pod wiaduktem, na odcinku w obie strony po około 500 m od wiaduktu ulegną korekcie pod względem wysokościowym. Mając na uwadze usprawnienie ruchu pociągów na przedmiotowym odcinku został zaproponowany układ kierunkowy linii kolejowej. Rozwiązanie to umożliwi płynne prowadzenie ruchu pociągów. Pociągi dalekobieżne, nie będą zakłócać ruchu pociągów podmiejskich. Maksymalna projektowana prędkość pociągów pasażerskich wynosić będzie 160/140 km/h z lokalnymi ograniczeniami. W ramach inwestycji planuje się również budowę nowego, kolejowego przystanku osobowego w okolicach nowego przystanku tramwajowego Katowice Morawa, zwiększając konkurencyjność względem transportu drogowego zarówno indywidualnego jak i zbiorowego oraz polepszając dzięki temu dostępność transportu kolejowego mieszkańcom Katowic i Sosnowca. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#1570
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 802 Dołączył: pon, 26 lis 07 Skąd: Strzemieszyce Nr użytkownika: 902 Płeć: Mężczyzna Tlen: prosty3 ![]() |
Według mnie do Będzina jest ok, tzn. chciałbym do Ząbkowic, ale biorąc pod uwagę koszty + miejsce, o które byłoby ciężko w niektórych miejscach to uważam, że pomysł całkowicie racjonalny w dość szybkim czasie możliwym do wykonania, mimo przebudowy tylu mostów.
Natomiast dostosowywanie tego odcinka do 140/160kmh uważam za całkowicie bezsensowne. -------------------- 07/08 :))
|
|
|
![]()
Post
#1571
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
Od Ksawery do Ząbkowic też nie ma problemu z miejscem. Obyśmy doczekali. Drugi peron w DG i kiedyś planowany przystanek Ratusz na wysokości CA.
Dojdzie do tego, że dla PKP aglomeracja skończy się na Będzinie i tam będzie docierać SKM. -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#1572
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,944 Dołączył: śro, 16 lis 05 Skąd: Gołonóg(czasami) Katowice (na stałe) Nr użytkownika: 169 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Od Ksawery do Ząbkowic też nie ma problemu z miejscem. Obyśmy doczekali. Drugi peron w DG i kiedyś planowany przystanek Ratusz na wysokości CA. Dojdzie do tego, że dla PKP aglomeracja skończy się na Będzinie i tam będzie docierać SKM. Ratusz? Jak coś to bardziej Urząd Miasta lub Centrum Administracyjne. Ale na serio - średnio widze tam potrzebe stacji. Niby dla kogo ? Tam poza kilkoma domkami jednorodzinnymi niema blisko blokow. |
|
|
![]()
Post
#1573
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,493 Dołączył: czw, 20 lis 08 Skąd: DG Nr użytkownika: 2,576 Płeć: Mężczyzna ![]() |
JW. co innego jakby tam zrobili centrum przesiadkowe i jakiś nie za duży market. Pozostaje też kwestia wiaduktu..
|
|
|
![]()
Post
#1574
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
W planowanym dawnym miejscu IMHO bez sensu - lepiej, gdyby przystanek Gołonóg przesunęli w okolice Tysiąclecia.
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#1575
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 416 Dołączył: śro, 08 kwi 09 Skąd: Mickiewicza Nr użytkownika: 3,277 Płeć: Mężczyzna GG: 9877186 ![]() |
W planowanym dawnym miejscu IMHO bez sensu - lepiej, gdyby przystanek Gołonóg przesunęli w okolice Tysiąclecia. Wtedy trzeba by zreorganizować cały ruch autobusowy, a to bez sensu. Większość dojeżdża na dworzec autobusami.Najlepiej tam gdzie przystanek tramwajowy na Manhattanie? ![]() Od Ksawery do Ząbkowic też nie ma problemu z miejscem. Obyśmy doczekali. Drugi peron w DG i kiedyś planowany przystanek Ratusz na wysokości CA.Dojdzie do tego, że dla PKP aglomeracja skończy się na Będzinie i tam będzie docierać SKM. Ratusz? Jak coś to bardziej Urząd Miasta lub Centrum Administracyjne. Ale na serio - średnio widze tam potrzebe stacji. Niby dla kogo ? Tam poza kilkoma domkami jednorodzinnymi niema blisko blokow. |
|
|
![]()
Post
#1576
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,493 Dołączył: czw, 20 lis 08 Skąd: DG Nr użytkownika: 2,576 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Były bo wszystko skuto po czym teren wyrównano.
|
|
|
![]()
Post
#1577
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
Nie ja wymyśliłem roboczą nazwę DG Ratusz. Było na jakiś planach. I to nie tam gdzie niedoszły dworzec za zakrętem ale trochę dalej na wysokości CA i Granicznej. Zwykły przystanek najniższej kategorii.
-------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#1578
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 802 Dołączył: pon, 26 lis 07 Skąd: Strzemieszyce Nr użytkownika: 902 Płeć: Mężczyzna Tlen: prosty3 ![]() |
Prawdopodobnie od nowego, grudniowego rozkladu jazdy polaczenie Katowice - Sędziszów (Kielce) przez Strzemieszyce bedzie obslugiwane tylko przez 3 pary pociagow. Fatalna informacja, szczegolnie ze na tej linii prowadzony jest teraz dosc istotny remont pozwalajacy na znaczne skrocenie czasu przejazdu.
Ten post edytował Prosty nie, 27 wrz 2015 - 15:21 -------------------- 07/08 :))
|
|
|
![]()
Post
#1579
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 962 Dołączył: śro, 31 sty 07 Skąd: D.G. Mydlice Północ Nr użytkownika: 432 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Na dniach powinien zacząć się remont "peronu 1" stacji Dąbrowa Górnicza, którego zakończenie przewidziane jest do końca listopada. Nareszcie! Aż się dziełem, że tyle nawierzchni peronów wokół remontowano a w DG cisza.
![]() |
|
|
![]()
Post
#1580
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 694 Dołączył: nie, 26 lis 06 Skąd: DG Nr użytkownika: 337 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Na dniach powinien zacząć się remont "peronu 1" stacji Dąbrowa Górnicza, którego zakończenie przewidziane jest do końca listopada. Nareszcie! Aż się dziełem, że tyle nawierzchni peronów wokół remontowano a w DG cisza. ![]() Wiesz na czym będzie polegał remont i jaki jest jego zakres? |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: wtorek, 14 października 2025 - 05:58 |