IPB

Witaj Gościu ( Zaloguj | Rejestruj )

 
Reply to this topicStart new topic
> Dawne koleje w Dąbrowie Górniczej
Leszek
post wto, 20 mar 2012 - 11:35
Post #1


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,863
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Zakładam oddzielny wątek, bo informacje o kolei mamy coraz bardziej porozrzucane po różnych tematach - postaram się potem go trochę pouzupełniać.

CYTAT(eszogo1970 @ pon, 19 mar 2012 - 22:56) *
Wiadukt wyłożony zbutwiałymi deskami. Można przejść z jednej strony na drugą po podkładach ale również można z nich spaść na trakcję wiszącą poniżej. Kiedyś biegła tam linia kolejowa odbijająca w rejonie dawnego przejazdu kolejowego na Gwardii Ludowej od szlaku HK-Gołonóg i kończyła się na bramie obecnego Cutironu. Idąc nasypem w stronę Piekła dojdziemy do miejsca po dawnym wiadukcie znajdującym się przy d. ośrodku Kop. Paryż na Pogorii I rozebranym w latach 90-tych przez jakąś firmę złomiarską.



Ten drugi wiadukt chyba został rozebrany trochę później - po 2000 roku.

Ta linia to była łącznica Babia Ława (to był posterunek odgałęźny zaraz przy wspomnianym przejeździe, jeszcze jakieś 10 lat temu stał tam budyneczek dla obsługi posterunku) - Piekło czyli teoretycznie można było jechać bezpośrednio z Huty Katowice do Piekła wink.gif Ruchu pasażerskiego nigdy tam nie było, ale zapewne złom tamtędy jeździł.
Łącznicę wybudowano w latach 60. XX w wykorzystując istniejące nasypy dawnej szerokotorowej linii łączącej Strzemieszyce z Piekłem, taką informację uzyskałem kilka lat temu na pl.misc.kolej (jest też i o odcinku Piekło-Grodziec):

CYTAT
Lewy tor na dwutorowej Kolei Piekło - Grodziec był szerokości 1524 mm (!) i
miał długośc 11,5 wiorsty (12,25 km). Linia była zbudowana w 75% jeszcze
przed wybuchem I wojny światowej. Do budowy toru miały być wykorzystane
szyny z Kolei Nadwiślańskich, ale z powodu wybuchu wojny nie dostarczono
ich. W październiku 1914 r. linia została poważnie uszkodzona przez wojska
niemieckie, prawie wszystkie mosty, szyny, zwrotnice wysadzono w powietrze.
Na wiosne 1915 r kosztem obu towarzystw odbudowano torowisko , oraz
przyczółki mostowe. Z przyczyn politycznych nie odbudowano toru o szerokości
rosyjskiej. Linia Grodziec - Jowisz o długości 1,61 wiorsty (1,72 km)
zbudowana została w latach 1915 - 1916 i uruchomiona podczas I wojny
swiatowej w 1917 r. Nie zbudowano drugiego toru typu rosyjsjkiego
przewidzianego ukazem carskim z dn 7.08.1912 r. ze względu na zmiany
polityczne. Linia Strzemieszyce - Piekło łączyła Strzemieszyce Radomskie z
linią Piekło - Grodziec na dawnej stacji Piekło. Miała długość 7,25 wiorsty
(7,72 km). Przez pierwsze 4,2 wiorsty torowisko zbudowano równolegle jako
drugi tor na szlaku Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza. Prace budowlane na tym
szlaku rozpoczeto na podstawie ukazu carskiego z dn 14.07.1908 r. przez
pierwszego jej koncesjonariusza Schona i nie zostały ukończone w terminie.



No i jeszcze była łącznica Gołonóg - Piekło. Pozostał po niej nasyp (widać go zarówno od torów idąc czy jadąc w stronę Pogorii, jak i z nasypu wspominanej wyżej łącznicy) oraz zrujnowany budynek posterunku odgałęźnego Pogoria (w miejscu połączenia z torem Babia Ława - Piekło).

I znów z p.m.k:
CYTAT
Łącznica Gołonóg - Piekło została wybudowana w 1942. Zaczynała się, jak już ktoś
wspomniał, około 100 - 200 m za przejazdem w Gołonogu, w kierunku Ząbkowic. Po
lewej stronie torów stała nastawnia.
W roku 1964 wybudowano łącznicę Babia Ława - Piekło. Babia Ława to późniejszy
posterunek DGHK1. Obie linie łączyły się na posterunku Pogoria - to o tych
ruinach piszesz. Wszystkie szlaki były jednotorowe.
Odcinek Gołonóg - Pogoria zlikwidowano około 1975, i pozostał tylko szlak Babia
Ława - Piekło.
Na mapach faktycznie ciężko znaleźć ten kawałek. Wszystkie dostępne mapy wydane
już po wojnie traktowały linie kolejowe jako tajemnicę, a przed wojną tej linii
nie było. Szlak został zbyt szybko zlikwidowany, aby znaleźć się na mapach
współczesnych. Są zaś ślady po nasypie na odcinku Babia Ława - Piekło i to na
mapach przedwojennych. Wcześniej był tam szeroki tor od Strzemieszyc Płn. Dokąd
i jak długo był - tego już nie wiem. Albo jeszcze nie wiem.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
eszogo1970
post wto, 27 mar 2012 - 19:06
Post #2


UZYTKOWNIK
*

Grupa: Użytkownik
Postów: 33
Dołączył: czw, 08 mar 12
Skąd: Zagórze/Gołonóg
Nr użytkownika: 4,962
Płeć: Mężczyzna



Czyżby na zdjęciu widać było nastawnię łącznicy Gołonóg - Piekło?
http://dawnadabrowa.pl/img/dabrowa_gornicz...u_polnocnym.jpg
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post wto, 27 mar 2012 - 19:23
Post #3


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,863
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Całkiem możliwe smile2.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
eszogo1970
post śro, 13 cze 2012 - 11:02
Post #4


UZYTKOWNIK
*

Grupa: Użytkownik
Postów: 33
Dołączył: czw, 08 mar 12
Skąd: Zagórze/Gołonóg
Nr użytkownika: 4,962
Płeć: Mężczyzna



A to odnośnik do ciekawostki z Gołonoga z czasów zaborów, plomba kolejowa: http://myvimu.com/exhibit/23522-plomba-kolejowa
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Slyzaba
post czw, 14 cze 2012 - 23:10
Post #5


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 1,632
Dołączył: pon, 16 lut 09
Skąd: Centrum
Nr użytkownika: 3,199
Płeć: Mężczyzna



eszogo1970 - co to za plomba? Do wagonów? Brakuje opisu na tej stronie...


--------------------
pozdrawiam,
Sylwester Dominik

Historia miasta uwieczniona na fotografiach i pocztówkach.
Zapraszam na www.dawnadabrowa.pl i www.facebook.com/dawnadabrowa
Go to the top of the page
 
+Quote Post
eszogo1970
post pon, 18 cze 2012 - 10:31
Post #6


UZYTKOWNIK
*

Grupa: Użytkownik
Postów: 33
Dołączył: czw, 08 mar 12
Skąd: Zagórze/Gołonóg
Nr użytkownika: 4,962
Płeć: Mężczyzna



CYTAT(Slyzaba @ czw, 14 cze 2012 - 23:10) *
eszogo1970 - co to za plomba? Do wagonów? Brakuje opisu na tej stronie...
Hurra, wróciłeś! laugh.gif Nie mam pojęcia co to za plomba. Na mój chłopski rozum, na stacji w Gołonogu która była początkową dla ładunku kolejarze musieli mieć plombownicę za pomocą której zakładali plomby na zamykane wagony. Na stacji końcowej sprawdzano plombę i jeśli nie była naruszona to wagon nie był otwierany. Były takie czasy, że taka plomba z wagonem mogła dojechać do Władywostoku.Ponadto na plombie jest skrót: Priw. ż. d. to chyba przewoz żelaznodrożnyj czyli kolejowy. W czasach szkolnych olewałem rosyjski i teraz to się zemściło.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post sob, 21 lip 2012 - 22:47
Post #7


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,863
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



W ramach porządkowania (bo jakoś mimo próśb do administracji na przenoszenie postów nie możemy się doczekać) wklejam jako cytaty kilka postów z wątku 'Ciekawostki historyczne...'

CYTAT(motonita2002 @ sob, 19 lis 2011 - 15:43) *
To ja może wrócę do omawianego już tutaj jak i na forum eksploratorów wątku dotyczącego tzw. Kolei Nadwiślańskiej w Dąbrowie Górniczej. Przeglądając stronę, kolegi @Slyzaba natrafiłem na dość interesującą fotografię:
, która to została wykonana na Sulnie, patrząc w kierunku kolonii Staszic - widoczne na zdjęciu nasypy Kolei Nadwiślańskiej prowadzą od Stacji Zagórze, w kierunku na Jamki, gdzie pozostałością są do dziś stojące, charakterystyczne "piramidy". Położenie miejsca wykonania fotografii przedstawiłem na poniższej mapie:

Jeszcze taka ciekawostka - miejsce wykonania tej fotografii to okolice dzisiejszej leśniczówki na Sulnie. Zakręt widoczny na fotografii - został wyprostowany przez Niemców, podczas okupacji. Tyle udało się ustalić na podstawie przekazów mojej babci.



CYTAT(prezes @ sob, 19 lis 2011 - 17:03) *
^^^
gdyby ktoś chciał bliżej zlokalizować to miejsce, zamieszczam z nałożoną dzisiejszą mapą:


CYTAT(Leszek @ sob, 19 lis 2011 - 18:27) *
Mała poprawka - to była kolej warszawsko-wiedeńska, a ściślej jej bocznica, łącząca główny szlak ze stacją na Staszicu, która w Jamkach przechodziła nad DŻID. Kolej dęblińsko-dąbrowska przechodziła w tej okolicy w zasadzie dokładnie tak, jak w tej chwili biegną tory z Tworznia przez Jamki do Strzemieszyc. Odnoga przestała być potrzebna (tak się domyślam) w momencie przekucia DŻID na europejski rozstaw.
Wiadukt (przyczółki znaczy się) nad drogą do Strzemieszyc wydaje się być taki sam, jak ten na Jamkach.


CYTAT(motonita2002 @ nie, 20 lis 2011 - 09:35) *
@prezes - dzięki za tą ciekawostkę - swoją drogę znalazłem to na forum dopiero dzisiaj.
@Leszek - z nazwą kolei nadwiślańskich spotkałem się m.in. TUTAJ. Jednak wg TEJ STRONY Kolej Nadwiślańska to coś zupełnie innego. Wracając jednak do tematu tej łącznicy ze Staszica, przez Jamki do okolic dzisiejszej ul. Myśliwskiej. Ja obstaję przy wersji, że nigdy nie ukończono budowy do końca, tzn. odcinka na prawo od miejsca widocznego na fotografii, aż do Jamek i dalej. Powód? Znikoma jest pozostałość prac ziemnych. Co więcej budowa węzła typu "koniczynka" na skrzyżowaniu DK1 i DK94 nie pozostała bez wpływu na kształt i formę terenu w tamtejszej okolicy. Jednak domy, które uystuowane były w pobliżu tego nasypu, pozostały do dziś. Można je zobaczyć tutaj: 1, 2, 3



CYTAT(Leszek @ nie, 20 lis 2011 - 10:31) *
@motonita2002 - w niektórych źródłach właśnie kolej dęblińsko-dąbrowska (czyli Droga Żelazna Iwangorodzko-Dąbrowska, DŻID) bywa nazywana koleją nadwiślańską - aczkolwiek znacznie częściej ta nazwa jest używana dla tej drugiej (czyli Mława-Warszawa-Lublin-Kowel), zo nie zmienia faktu, że wiadukt na Jamkach był zbudowany nad nią, więc raczej powinno się mówić, że to wiadukt kolei WW.

Co do skończenia budowy łącznicy - miałem gdzieś mapę z początku wieku, gdzie ten odcinek jest normalnie zaznaczony, nasyp wraz z biegnącym wzdłuż niego rowem ciągnie się w zasadzie od węzła aż do Jamek, natomiast istotnie zwłaszcza sąsiedztwo wiaduktu na Jamkach sugeruje, że nie został on dokończony. Moja prywatna teoria jest taka, że linia była, jednak pierwotnie DŻWW przechodziła nad DŻID prowizorycznym wiaduktem, zaś budowę właściwego przerwała I wojna. No a po przekuciu torów DŻID po prostu go już nie dokończono (jakiś czas temu był podobny temat na Forum Dla Zagłębia Dąbrowskiego).


CYTAT(Leszek @ nie, 20 lis 2011 - 12:01) *
Tak jeszcze mi się skojarzyło - DŻID bywa też nazywana koleją radomską.

Do Dąbrowy wchodziła od wschodu - przez dzisiejszą stację Dąbrowa Górnicza Wschodnia, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce (wówczas Strzemieszyce Północne lub Dęblińskie - ta ostatnia nazwa była chyba nieoficjalna), za stacją odbijała na północ i przez Jamki, Tworzeń (czyli tak, jak biegnąca i dziś łącznica), dalej Babią Ławę do Gołonoga (tak jak jeszcze do niedawna biegły tory łączące Gołonóg z Tworzniem). W Gołonogu był punkt styku DŻID z DŻWW, gdzie pasażerowie mogli się przesiadać. Początkowo Gołonóg był końcową stacją DŻID, dalej tory biegły do Huty Bankowej, gdzie się kończyły, stację w centrum wybudowano trochę później - na dzisiejszym Placu Wolności. Bodajże około 1911 roku przebieg końcówki linii zmieniono, tak że i w centrum linie zbliżyły się do siebie. Wtedy też wybudowano istniejący do dziś dworzec (ten przy ulicy) oraz kładkę, pozwalającą przejść bezpiecznie do dworca wiedeńskiego.

DŻID miała w naszym rejonie kilka odnóg - jedna odchodziła za Strzemieszycami na południe, przez Kazimierz biegnąc do Granicy, gdzie również wybudowano drugi dworzec, druga biegła prosto na zachód do Staszyca (i prawdopodobnie dalej do Mortimera), jeszcze jedna z Kazimierza przez Dańdówkę do Sosnowca, gdzie wybudowano dzisiejszy dworzec Sosnowiec Południowy (no i do dziś w stronę tegoż dworca biegnie ulica Dęblińska, wcześniej Iwanogrodzka...).


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
eszogo1970
post nie, 22 lip 2012 - 09:58
Post #8


UZYTKOWNIK
*

Grupa: Użytkownik
Postów: 33
Dołączył: czw, 08 mar 12
Skąd: Zagórze/Gołonóg
Nr użytkownika: 4,962
Płeć: Mężczyzna



W czasie wojny jedną z inwestycji hitlerowców było wyprostowanie drogi w rejonie Strzemieszyc, chodzi więc o ten właśnie zakręcający pod wiadukt kawałek, obecnie jest w tym miejscu prosta droga. Pamiętajmy, że kiedyś droga przez Dąbrowę, Strzemieszyce była strategiczną trasą na Kraków i dalej na wschód.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
motonita2002
post nie, 22 lip 2012 - 10:13
Post #9


UZYTKOWNIK
**

Grupa: Użytkownik
Postów: 96
Dołączył: śro, 03 wrz 08
Nr użytkownika: 1,438
Płeć: Mężczyzna



Zgadza się, biegł tędy szlak dawnej E40. Gdyby nie wybudowana DK94, to do dzisiaj wyjazd z ulic prostopadłych do ul. Majewskiego graniczyłby z cudem ( doskonale widać taką sytuację kiedy na DK 94 ma miejsce jakieś zdarzenie drogowe i cały ruch puszczany jest objazdem przez Strzemieszyce Wielkie - tworzą się gigantyczne korki ). A z ciekawostek - w przesłości w XX w. w Strzemieszycach istniały dwa przejazdy kolejowe przecinające Kolej Warszawsko Wiedeńską. Jeden z nich to obecnie istniejący na styku ulic Majewskiego i Strzemieszyckiej, natomiast drugi przebiegał tuż obok stacji Dąbrowa Górnicza Południowa, łącząc ulice Warszawską i Fabryczną.
http://imageshack.us/photo/my-images/15/przejazd.jpg/

Ten post edytował motonita2002 nie, 22 lip 2012 - 10:22
Go to the top of the page
 
+Quote Post
djp
post czw, 30 sie 2018 - 10:33
Post #10


UZYTKOWNIK


Grupa: Użytkownik
Postów: 9
Dołączył: pią, 01 maj 15
Nr użytkownika: 5,643
Płeć: Mężczyzna



A czy możliwe, że Wojska Polskiego (w okolicach dawnej "6") "szły" jakieś tory?
Bo wydaje mi się, że jak na początku lat 90 (byłem wtedy dzieckiem) podczas remontu nawierzchni zfrezowano asfalt to widać było resztki szyn.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post czw, 30 sie 2018 - 13:58
Post #11


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,863
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Dawna "6" - chodzi o ten budynek? Jeśli tak, to na żadnej mapie nie znalazłem zaznaczonej żadnej bocznicy, ale nie zdziwiłbym się, gdyby na przykład w czasie budowy osiedla zrobiono jakiś tymczasowy tor odchodzący od linii łączącej centrum ze Staszicem.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
djp
post czw, 30 sie 2018 - 15:42
Post #12


UZYTKOWNIK


Grupa: Użytkownik
Postów: 9
Dołączył: pią, 01 maj 15
Nr użytkownika: 5,643
Płeć: Mężczyzna



Tak, chodzi o ten budynek, tj. dawną SP 6.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 

Mapa forum
RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: czwartek, 18 październik 2018 - 10:49
FMDG - Razem od 2003
Dąbrowa Górnicza