IPB

Witaj Gościu ( Zaloguj | Rejestruj )

> Dawne koleje w Dąbrowie Górniczej
Leszek
post wto, 20 mar 2012 - 11:35
Post #1


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Zakładam oddzielny wątek, bo informacje o kolei mamy coraz bardziej porozrzucane po różnych tematach - postaram się potem go trochę pouzupełniać.

CYTAT(eszogo1970 @ pon, 19 mar 2012 - 22:56) *
Wiadukt wyłożony zbutwiałymi deskami. Można przejść z jednej strony na drugą po podkładach ale również można z nich spaść na trakcję wiszącą poniżej. Kiedyś biegła tam linia kolejowa odbijająca w rejonie dawnego przejazdu kolejowego na Gwardii Ludowej od szlaku HK-Gołonóg i kończyła się na bramie obecnego Cutironu. Idąc nasypem w stronę Piekła dojdziemy do miejsca po dawnym wiadukcie znajdującym się przy d. ośrodku Kop. Paryż na Pogorii I rozebranym w latach 90-tych przez jakąś firmę złomiarską.



Ten drugi wiadukt chyba został rozebrany trochę później - po 2000 roku.

Ta linia to była łącznica Babia Ława (to był posterunek odgałęźny zaraz przy wspomnianym przejeździe, jeszcze jakieś 10 lat temu stał tam budyneczek dla obsługi posterunku) - Piekło czyli teoretycznie można było jechać bezpośrednio z Huty Katowice do Piekła wink.gif Ruchu pasażerskiego nigdy tam nie było, ale zapewne złom tamtędy jeździł.
Łącznicę wybudowano w latach 60. XX w wykorzystując istniejące nasypy dawnej szerokotorowej linii łączącej Strzemieszyce z Piekłem, taką informację uzyskałem kilka lat temu na pl.misc.kolej (jest też i o odcinku Piekło-Grodziec):

CYTAT
Lewy tor na dwutorowej Kolei Piekło - Grodziec był szerokości 1524 mm (!) i
miał długośc 11,5 wiorsty (12,25 km). Linia była zbudowana w 75% jeszcze
przed wybuchem I wojny światowej. Do budowy toru miały być wykorzystane
szyny z Kolei Nadwiślańskich, ale z powodu wybuchu wojny nie dostarczono
ich. W październiku 1914 r. linia została poważnie uszkodzona przez wojska
niemieckie, prawie wszystkie mosty, szyny, zwrotnice wysadzono w powietrze.
Na wiosne 1915 r kosztem obu towarzystw odbudowano torowisko , oraz
przyczółki mostowe. Z przyczyn politycznych nie odbudowano toru o szerokości
rosyjskiej. Linia Grodziec - Jowisz o długości 1,61 wiorsty (1,72 km)
zbudowana została w latach 1915 - 1916 i uruchomiona podczas I wojny
swiatowej w 1917 r. Nie zbudowano drugiego toru typu rosyjsjkiego
przewidzianego ukazem carskim z dn 7.08.1912 r. ze względu na zmiany
polityczne. Linia Strzemieszyce - Piekło łączyła Strzemieszyce Radomskie z
linią Piekło - Grodziec na dawnej stacji Piekło. Miała długość 7,25 wiorsty
(7,72 km). Przez pierwsze 4,2 wiorsty torowisko zbudowano równolegle jako
drugi tor na szlaku Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza. Prace budowlane na tym
szlaku rozpoczeto na podstawie ukazu carskiego z dn 14.07.1908 r. przez
pierwszego jej koncesjonariusza Schona i nie zostały ukończone w terminie.



No i jeszcze była łącznica Gołonóg - Piekło. Pozostał po niej nasyp (widać go zarówno od torów idąc czy jadąc w stronę Pogorii, jak i z nasypu wspominanej wyżej łącznicy) oraz zrujnowany budynek posterunku odgałęźnego Pogoria (w miejscu połączenia z torem Babia Ława - Piekło).

I znów z p.m.k:
CYTAT
Łącznica Gołonóg - Piekło została wybudowana w 1942. Zaczynała się, jak już ktoś
wspomniał, około 100 - 200 m za przejazdem w Gołonogu, w kierunku Ząbkowic. Po
lewej stronie torów stała nastawnia.
W roku 1964 wybudowano łącznicę Babia Ława - Piekło. Babia Ława to późniejszy
posterunek DGHK1. Obie linie łączyły się na posterunku Pogoria - to o tych
ruinach piszesz. Wszystkie szlaki były jednotorowe.
Odcinek Gołonóg - Pogoria zlikwidowano około 1975, i pozostał tylko szlak Babia
Ława - Piekło.
Na mapach faktycznie ciężko znaleźć ten kawałek. Wszystkie dostępne mapy wydane
już po wojnie traktowały linie kolejowe jako tajemnicę, a przed wojną tej linii
nie było. Szlak został zbyt szybko zlikwidowany, aby znaleźć się na mapach
współczesnych. Są zaś ślady po nasypie na odcinku Babia Ława - Piekło i to na
mapach przedwojennych. Wcześniej był tam szeroki tor od Strzemieszyc Płn. Dokąd
i jak długo był - tego już nie wiem. Albo jeszcze nie wiem.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Odpowiedzi
djp
post czw, 30 sie 2018 - 10:33
Post #2


UZYTKOWNIK


Grupa: Użytkownik
Postów: 20
Dołączył: pią, 01 maj 15
Nr użytkownika: 5,643
Płeć: Mężczyzna



A czy możliwe, że Wojska Polskiego (w okolicach dawnej "6") "szły" jakieś tory?
Bo wydaje mi się, że jak na początku lat 90 (byłem wtedy dzieckiem) podczas remontu nawierzchni zfrezowano asfalt to widać było resztki szyn.
Go to the top of the page
 
+Quote Post



Reply to this topicStart new topic
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 

Mapa forum
RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 11:57
FMDG - Razem od 2003
Dąbrowa Górnicza