![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Zakładam oddzielny wątek, bo informacje o kolei mamy coraz bardziej porozrzucane po różnych tematach - postaram się potem go trochę pouzupełniać.
Wiadukt wyłożony zbutwiałymi deskami. Można przejść z jednej strony na drugą po podkładach ale również można z nich spaść na trakcję wiszącą poniżej. Kiedyś biegła tam linia kolejowa odbijająca w rejonie dawnego przejazdu kolejowego na Gwardii Ludowej od szlaku HK-Gołonóg i kończyła się na bramie obecnego Cutironu. Idąc nasypem w stronę Piekła dojdziemy do miejsca po dawnym wiadukcie znajdującym się przy d. ośrodku Kop. Paryż na Pogorii I rozebranym w latach 90-tych przez jakąś firmę złomiarską. Ten drugi wiadukt chyba został rozebrany trochę później - po 2000 roku. Ta linia to była łącznica Babia Ława (to był posterunek odgałęźny zaraz przy wspomnianym przejeździe, jeszcze jakieś 10 lat temu stał tam budyneczek dla obsługi posterunku) - Piekło czyli teoretycznie można było jechać bezpośrednio z Huty Katowice do Piekła ![]() Łącznicę wybudowano w latach 60. XX w wykorzystując istniejące nasypy dawnej szerokotorowej linii łączącej Strzemieszyce z Piekłem, taką informację uzyskałem kilka lat temu na pl.misc.kolej (jest też i o odcinku Piekło-Grodziec): CYTAT Lewy tor na dwutorowej Kolei Piekło - Grodziec był szerokości 1524 mm (!) i miał długośc 11,5 wiorsty (12,25 km). Linia była zbudowana w 75% jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. Do budowy toru miały być wykorzystane szyny z Kolei Nadwiślańskich, ale z powodu wybuchu wojny nie dostarczono ich. W październiku 1914 r. linia została poważnie uszkodzona przez wojska niemieckie, prawie wszystkie mosty, szyny, zwrotnice wysadzono w powietrze. Na wiosne 1915 r kosztem obu towarzystw odbudowano torowisko , oraz przyczółki mostowe. Z przyczyn politycznych nie odbudowano toru o szerokości rosyjskiej. Linia Grodziec - Jowisz o długości 1,61 wiorsty (1,72 km) zbudowana została w latach 1915 - 1916 i uruchomiona podczas I wojny swiatowej w 1917 r. Nie zbudowano drugiego toru typu rosyjsjkiego przewidzianego ukazem carskim z dn 7.08.1912 r. ze względu na zmiany polityczne. Linia Strzemieszyce - Piekło łączyła Strzemieszyce Radomskie z linią Piekło - Grodziec na dawnej stacji Piekło. Miała długość 7,25 wiorsty (7,72 km). Przez pierwsze 4,2 wiorsty torowisko zbudowano równolegle jako drugi tor na szlaku Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza. Prace budowlane na tym szlaku rozpoczeto na podstawie ukazu carskiego z dn 14.07.1908 r. przez pierwszego jej koncesjonariusza Schona i nie zostały ukończone w terminie. No i jeszcze była łącznica Gołonóg - Piekło. Pozostał po niej nasyp (widać go zarówno od torów idąc czy jadąc w stronę Pogorii, jak i z nasypu wspominanej wyżej łącznicy) oraz zrujnowany budynek posterunku odgałęźnego Pogoria (w miejscu połączenia z torem Babia Ława - Piekło). I znów z p.m.k: CYTAT Łącznica Gołonóg - Piekło została wybudowana w 1942. Zaczynała się, jak już ktoś
wspomniał, około 100 - 200 m za przejazdem w Gołonogu, w kierunku Ząbkowic. Po lewej stronie torów stała nastawnia. W roku 1964 wybudowano łącznicę Babia Ława - Piekło. Babia Ława to późniejszy posterunek DGHK1. Obie linie łączyły się na posterunku Pogoria - to o tych ruinach piszesz. Wszystkie szlaki były jednotorowe. Odcinek Gołonóg - Pogoria zlikwidowano około 1975, i pozostał tylko szlak Babia Ława - Piekło. Na mapach faktycznie ciężko znaleźć ten kawałek. Wszystkie dostępne mapy wydane już po wojnie traktowały linie kolejowe jako tajemnicę, a przed wojną tej linii nie było. Szlak został zbyt szybko zlikwidowany, aby znaleźć się na mapach współczesnych. Są zaś ślady po nasypie na odcinku Babia Ława - Piekło i to na mapach przedwojennych. Wcześniej był tam szeroki tor od Strzemieszyc Płn. Dokąd i jak długo był - tego już nie wiem. Albo jeszcze nie wiem. -------------------- |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 20 Dołączył: pią, 01 maj 15 Nr użytkownika: 5,643 Płeć: Mężczyzna ![]() |
A czy możliwe, że Wojska Polskiego (w okolicach dawnej "6") "szły" jakieś tory?
Bo wydaje mi się, że jak na początku lat 90 (byłem wtedy dzieckiem) podczas remontu nawierzchni zfrezowano asfalt to widać było resztki szyn. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 11:57 |