![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
BĘdzie zagŁĘbiowska ŚrednicÓwka?
Wtorek, 30 wrzeŚnia 2003r. Plany przedŁuŻenia Drogowej Trasy Średnicowej z Katowic do DĄbrowy GÓrniczej byŁy szlagierem wczorajszego spotkania Rady Parlamentarno-SamorzĄdowej ZagŁĘbia i Jaworzna. Wszyscy chwalili projekt, ale ogÓlnikowo mÓwiono o pieniĄdzach na realizacjĘtej inwestycji. - Pierwsze plany budowy trasy Średnicowej powstaŁy w latach 70. O jej budowie zadecydowano w 1982 r., a prace w terenie ruszyŁ trzy lata pÓĹşniej - mÓwi Ireneusz Maszczyk, prezes spÓŁki Drogowa Trasa Średnicowa. PomÓgŁ kredyt Od 1985 r. zdoŁano oddaĆ do eksploatacji tylko 11-kilometrowy odcinek z Katowic do Rudy ŚlĄskiej. Średnio powstawaŁo ok. 600 m szosy rocznie. - Po czterech latach prace przerwano. Od 1994 r. przeznaczano na ŚrednicÓwkĘsymboliczne kwoty. Roboty ruszyŁy, gdy uzyskaliŚmy kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na wschodni odcinek trasy - wyjaŚnia Ireneusz Maszczyk. Nie zebrano jeszcze pieniĘdzy na zachodniĄ czĘŚĆ DTŚ (Ruda ŚlĄska - Zabrze - Gliwice), ktÓra powinna zostaĆ oddana do uŻytku w 2009 r. - Nie mam Żadnych wĄtpliwoŚci, Że trasĘŚrednicowĄ naleŻy przedŁuŻyĆ do ZagŁĘbia. Powinna ona jednak ŁĄczyĆ DĄbrowĘGÓrniczĄ z Gliwicami. Po co nam droga koĹczĄca siĘ, nie powiem w lesie, ale na rondzie w Chebziu - twierdzi poseŁ Zbigniew Zaborowski, szef ŚlĄskiego SLD. - Jako rodowity sosnowiczanin cieszĘsiĘz planÓw przedŁuŻenia trasy Średnicowej, ale jako wojewoda muszĘpatrzeĆ przez interes caŁego regionu - dodaje LechosŁaw JarzĘbski. Potrzebne miliony euro WiĘkszoŚĆ zagŁĘbiowskich szos powstaŁo w latach 70. OstatniĄ powaŻnĄ inwestycjĘdrogowĄ, przebudowany odcinek DK 1 z Sosnowca do Katowic, oddano do uŻytku w 1985 r. Od tego czasu ruch samochodowy wzrÓsŁ kilkakrotnie. Dzisiaj szosĄ katowicka przejeŻdŻa 60 tysiĘcy samochodÓw na dobĘ! - Planowany zagŁĘbiowski odcinek ma 21 km. Tylko 12 km to drogi zbudowane od podstaw. PozostaŁe 9 km to modernizowane istniejĄce ulice, np. Narutowicza w Sosnowcu czy DulĘby w DĄbrowie GÓrniczej - mÓwiŁ Ireneusz Maszczyk. - Droga mogŁaby zostaĆ oddana do uŻytku w 2011 r. Jej budowa szacowana jest w milionach euro. Trasa Średnicowa to szosa o podwyŻszonym standardzie, z samymi bezkolizyjnymi skrzyŻowaniami. SamorzĄdowcy liczĄ na pomoc z kasy Unii Europejskiej. Dyskretnie milczano jednak o wymaganym wkŁadzie wŁasnym i pieniĄdzach na zapŁacenie VAT. Pomoc strukturalna nie moŻe bowiem bezpoŚrednio zasilaĆ lokalnego budŻetu. Drogowym dyskusjom przysŁuchiwaŁ siĘMieczysŁaw Rakowski, ktÓry doskonale powinien pamiĘtaĆ, jak rzĄd 21 lat temu podejmowaŁ decyzjĘo budowie trasy Średnicowej. ByŁ wtedy wicepremierem. Wczoraj nie zabraŁ gŁosu. -------------------------------------------------------------------------------- Ireneusz Maszczyk - prezes firmy Drogowa Trasa Średnicowa SA Obecnie realizacja inwestycji drogowej trwa najwyŻej trzy lata. Natomiast planowanie i projektowanie piĘĆ. Nowa droga wymaga zmiany miejscowych planÓw zagospodarowania przestrzennego. MogĄ to zrobiĆ tylko samorzĄdy. JesteŚmy spÓŁkĄ zajmujĄcĄ siĘbudowĄ szos. WstĘpny projekt zrobiliŚmy zagŁĘbiowskim gminom w prezencie, jeŻeli prace majĄ byĆ kontynuowane to trzeba przygotowaĆ pieniĄdze. Wojciech W. WacŁawek - Dziennik Zachodni Pewnie minie z 10 lat zanim ta inwestycja zostanie zrealizowana, ale ciekawe jaka lokalizacja trasy jest brana pod uwage??? |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 293 Dołączył: pią, 08 kwi 05 Nr użytkownika: 139 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Widzieliście te bilbordy z tekstem: "Chcemy dokończenie Drogowej Trasy Średnicowej", z podpisem Ślązacy, Zagłębiacy i logiem Gazety Wyborczej? O co w tym chodzi? :)
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
troche stare ale nie ma nowszego
![]() Ŝ=ż ![]() QUOTE Protokół nr 50 / 06
z posiedzenia Komisji ds. Rozwoju Miasta odbytego w dniu 04 stycznia 2006 roku w godz. od 13oo do 1415 w sali nr 418 na IV piętrze w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej przy ul. Granicznej 21. Obecni na posiedzeniu wg listy obecności. Zaproszeni na posiedzenie: Marian Nierychły – Z-ca Prezydenta Miasta Wojciech Sobczyk – Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury Arkadiusz śurawski – Naczelnik Wydziału Przedsięwzięć Publicznych Zbigniew Kubik –Z-ca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej Posiedzeniu przewodniczył radny Marek DroŜyński – Przewodniczący Komisji. Pan Przewodniczący powitał zebranych i przedstawił porządek posiedzenia: 1. Drogowa Trasa Średnicowa. Ad. 1. Przewodniczący Komisji Marek DroŜyński powiedział, Ŝe o Drogowej Trasie Średnicowej duŜo się mówi, moŜna powiedzieć, Ŝe wokół tego tematu krąŜą mity, róŜne rzeczy ludzie opowiadają, dlatego na wstępie poprosił o wypowiedź Naczelnika Wydziału Urbanistyki i Architektury. Pan naczelnik Wojciech Sobczyk powiedział, Ŝe jest to wstępna koncepcja Drogowej Trasy Średnicowej, która została wykonana na nieaktualnej mapie sprzed dziesięciu lat. Dlatego z naszej strony dla większości przebiegu trasy opinia będzie negatywna. Zostaną zebrane wszystkie uwagi, poniewaŜ projektanci nie podjechali do nas i nie rozmawiali. Jednym z przykładów jest baza PKM gdzie wyjazd i wjazd jest od strony ul. Al. Piłsudskiego W tym miejscu zostaje baza odcięta – salon samochodowy, stacja paliw, wszystkie budynki przy ul. Piłsudsiego mają wjazd od ul. Piłsudskiego. Jeśli chodzi o Dąbrowę Górniczą DTŚ będzie biegła częściowo śladem ul. Piłsudskiego, następnie wejdzie w nasz teren w zasadzie w teren gdzie są wydane warunki zabudowy dla lokalizacji budynków socjalnych. Nasza decyzja była uzgadniana z Marszałkiem województwa i z Wojewodą, było wystąpienie z naszej strony do DTŚ w sprawie uzgodnienia lokalizacji. DTS odpowiedziała nam na pismo, Ŝe nie moŜe uzgodnić lokalizacji bo nie ma podstaw prawnych na terenie Dąbrowy Górniczej. Marszałek, który był zleceniodawcą po otrzymaniu takiego uzgodnienia powinien wystąpić o opinię do DTŚ i dopiero wydać postanowienie, Ŝe uzgadnia pozytywnie pod warunkiem pozytywnego zaopiniowania przez DTŚ – która nie zaopiniowała. Naczelnik WPP wystąpił 22 września do pana Marszałka z naszym zagospodarowaniem terenu. I pod te załoŜenia miała przebiegać trasa. Czego w opracowaniu nie uwzględniono a dokumenty na to są. Jeśli chodzi o teren ten, właśnie w tym miejscu przebiega przez teren przeznaczony pod budynki socjalne przy ul. Spisaka. Przez nasze miasto będzie przebiegać 8 km – będzie to 8 węzłów. Pan Arkadiusz śurawski dodał, Ŝe byli przedstawiciele DTŚ na tych projektach, które zostały przedstawione w miesiącu sierpniu nie było takiego umiejscowienia drogi, która by wchodziła w teren, gdzie musimy inwestować, lecz ocierała się o granice terenu. W zakres zadania dodatkowo wszedł zakres działania wyciszający ten teren ( budowa ekranu ). Jeśli chodzi o tą drogę ma być zwiększony zakres ze strefą ciszy. Przedstawiciele DTŚ wiedzieli o tym bo przyjechała spółka z Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego oni są w tym nie kompetentni bo to nie do nich naleŜy. Przewodniczący M. DroŜyński powiedział, Ŝe sprawa jest kontrowersyjna. Zwrócił się z zapytaniem do Pana Wojciecha Sobczyka co jego zdaniem powinniśmy zrobić i co naleŜy zrobić aby uaktualnić i dostosować się do warunków moŜliwych. Po otrzymaniu wszystkich wniosków i od państwa radnych, i z MZUMu zostanie napisana opinia i do 14 stycznia wysłana do Marszałka na temat wstępnej koncepcji przebiegu DTŚ przez nasze miasto. Ze strony DTŚ nie było Ŝadnych formalnych działań, na spotkaniu w którym uczestniczył powiedziano, Ŝe nie było planu po terenie miasta, gdzie miała przebiega DTŚ co było nie prawdą, bo trzecia część jest na terenie planu, który w 2001 roku był opracowany, wskazując na mapie tą część. Koncepcja została przygotowana na zlecenie Marszałka Jako gmina musimy ponieść niesamowite koszty aby włączyć się w ruch do trasy średnicowej. Radny K. Bobrowski, stwierdził, Ŝe musimy się dobrze zastanowić co chcemy uzyskać, pomijając koszty, które mogą być wyŜsze niŜ nasze załoŜenia. Zastanawiał się czy były robione pomiary natęŜenia ruchu w centrum Dąbrowy Górniczej co jest niezbędne biorąc pod uwagę fakt wybudowania Geanta. Radny K. Woźniczka stwierdził, Ŝe ta trasa jest w Dąbrowie Górniczej potrzebna, to nie ulega wątpliwości, to Ŝe będzie przebiegać po starym śladzie teŜ nie, parametry są poprawione to trzeba się nad tym zastanowić. Druga bardzo istotną sprawa to osiem węzłów w których moŜna się włączyć i czy jest ich dostateczna ilość. Kolejna bardzo waŜna sprawa to taka, co będzie robione z terenem na którym zlokalizowane są firmy, MZUM, BOŹKI, tam gdzie idzie po dachach, i co z drogami bocznymi. UwaŜa, Ŝe miastu tego typu rozwiązanie jest bardzo potrzebne i musi być zrealizowane. Z-ca Naczelnika Wydziału Przedsięwzięć Publicznych Zbigniew Kubik wyjaśnił, Ŝe parametry tej drogi są tak wysokie, dlatego nie ma stworzonej komunikacji pod układem drogowym gminy, poniewaŜ przy załoŜeniach ogólnych gminy, ustawowych oraz krytycznych projektowaniach jest przyjęte ogólne załoŜenie, Ŝe ta droga powinna mieć wzdłuŜ swojego układu drogę serwisową, która się włącza w te węzły. W związku z powyŜszym gmina musiałaby ponieść nakłady związane z wykupem gruntów z połączeniem całego dziewiątego, Morcinka i całej infrastruktury wokół. Oni sobie robią nitkę a my musimy się łączyć. Radny Padoł był bardzo niezadowolony z wstępnej koncepcji, stwierdzając, Ŝe wyrzucone zostały pieniądze w błoto. Został przygotowany projekt na budowę budynku socjalnego nie po to aby w tej chwili przebiegała w tym miejscu droga. Jak moŜna przygotować koncepcję na mapie sprzed dziesięciu lat. Radny stwierdził aby sprawę tą skierować do prokuratora. Następnie pan Wojciech Sobczyk odczytał korespondencję prowadzoną w powyŜszej sprawie, a były to pisma otrzymane z dnia: - 11 marca 2005 r. odpowiedź z DTŚ, - 27 stycznia 2005 r. od Marszałka – postanowienie, - 21 lutego 2005 r. – od Marszałka postanowienie, - 24 stycznia 2004 r. postanowienie Wojewody. Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury Wojciech Sobczyk stwierdził, Ŝe jest to wstępna koncepcja do przedyskutowania, to nie jest materiał na podstawie którego będzie robiony projekt, dopiero po wniesieniu uwag odnośnie jej przebiegu przez nasze miasto i po przedstawieniu 14 stycznia u Marszałka, po czym zostanie prawdopodobnie zlecona przez DTS koncepcja i ogłoszony przetarg. Na spotkaniu zorganizowanym przez DTS prosił o opracowanie koncepcji na aktualnych mapach w skali 1-2tys. z zaznaczonymi granicami działek, aby wiedzieć ile zajmie terenów, poniewaŜ będą ich czekały zadania z zakresu nieruchomości – a konkretnie o wykup, aby wiedzieć jednoznacznie. Gdy powstanie koncepcja wtedy będzie moŜna działać. Przewodniczący Komisji stwierdził, Ŝe na kolejnym spotkaniu powinny być wskazane konkretne wnioski dotyczące przebiegu tej trasy. Mamy wnieść uwagi do proponowanej koncepcji. W związku z powyŜszym Komisja przekazała wniosek do Prezydenta Miasta o treści następującej: „Komisja ds. Rozwoju Miasta na posiedzeniu w dniu 04 stycznia 2006 roku wystąpiła z wnioskiem, aby państwo radni w ciągu najbliŜszego tygodnia przedstawili na piśmie uwagi i złoŜyli do Biura Rady Miejskiej, dotyczące przebiegu Drogowej Trasy Średnicowej łącznie z odpowiedzią na pytanie czy jest ta trasa miastu potrzebna czy teŜ nie”. Wynik głosowania: 5 za, 0 przeciw, 1 wstrzymujący. PowyŜszy wniosek został przekazany wszystkim radnym. Na tym zakończono posiedzenie. Ten post edytował :) nie, 08 paź 2006 - 13:24 -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 17:39 |