![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Zakładam oddzielny wątek, bo informacje o kolei mamy coraz bardziej porozrzucane po różnych tematach - postaram się potem go trochę pouzupełniać.
Wiadukt wyłożony zbutwiałymi deskami. Można przejść z jednej strony na drugą po podkładach ale również można z nich spaść na trakcję wiszącą poniżej. Kiedyś biegła tam linia kolejowa odbijająca w rejonie dawnego przejazdu kolejowego na Gwardii Ludowej od szlaku HK-Gołonóg i kończyła się na bramie obecnego Cutironu. Idąc nasypem w stronę Piekła dojdziemy do miejsca po dawnym wiadukcie znajdującym się przy d. ośrodku Kop. Paryż na Pogorii I rozebranym w latach 90-tych przez jakąś firmę złomiarską. Ten drugi wiadukt chyba został rozebrany trochę później - po 2000 roku. Ta linia to była łącznica Babia Ława (to był posterunek odgałęźny zaraz przy wspomnianym przejeździe, jeszcze jakieś 10 lat temu stał tam budyneczek dla obsługi posterunku) - Piekło czyli teoretycznie można było jechać bezpośrednio z Huty Katowice do Piekła ![]() Łącznicę wybudowano w latach 60. XX w wykorzystując istniejące nasypy dawnej szerokotorowej linii łączącej Strzemieszyce z Piekłem, taką informację uzyskałem kilka lat temu na pl.misc.kolej (jest też i o odcinku Piekło-Grodziec): CYTAT Lewy tor na dwutorowej Kolei Piekło - Grodziec był szerokości 1524 mm (!) i miał długośc 11,5 wiorsty (12,25 km). Linia była zbudowana w 75% jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. Do budowy toru miały być wykorzystane szyny z Kolei Nadwiślańskich, ale z powodu wybuchu wojny nie dostarczono ich. W październiku 1914 r. linia została poważnie uszkodzona przez wojska niemieckie, prawie wszystkie mosty, szyny, zwrotnice wysadzono w powietrze. Na wiosne 1915 r kosztem obu towarzystw odbudowano torowisko , oraz przyczółki mostowe. Z przyczyn politycznych nie odbudowano toru o szerokości rosyjskiej. Linia Grodziec - Jowisz o długości 1,61 wiorsty (1,72 km) zbudowana została w latach 1915 - 1916 i uruchomiona podczas I wojny swiatowej w 1917 r. Nie zbudowano drugiego toru typu rosyjsjkiego przewidzianego ukazem carskim z dn 7.08.1912 r. ze względu na zmiany polityczne. Linia Strzemieszyce - Piekło łączyła Strzemieszyce Radomskie z linią Piekło - Grodziec na dawnej stacji Piekło. Miała długość 7,25 wiorsty (7,72 km). Przez pierwsze 4,2 wiorsty torowisko zbudowano równolegle jako drugi tor na szlaku Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza. Prace budowlane na tym szlaku rozpoczeto na podstawie ukazu carskiego z dn 14.07.1908 r. przez pierwszego jej koncesjonariusza Schona i nie zostały ukończone w terminie. No i jeszcze była łącznica Gołonóg - Piekło. Pozostał po niej nasyp (widać go zarówno od torów idąc czy jadąc w stronę Pogorii, jak i z nasypu wspominanej wyżej łącznicy) oraz zrujnowany budynek posterunku odgałęźnego Pogoria (w miejscu połączenia z torem Babia Ława - Piekło). I znów z p.m.k: CYTAT Łącznica Gołonóg - Piekło została wybudowana w 1942. Zaczynała się, jak już ktoś
wspomniał, około 100 - 200 m za przejazdem w Gołonogu, w kierunku Ząbkowic. Po lewej stronie torów stała nastawnia. W roku 1964 wybudowano łącznicę Babia Ława - Piekło. Babia Ława to późniejszy posterunek DGHK1. Obie linie łączyły się na posterunku Pogoria - to o tych ruinach piszesz. Wszystkie szlaki były jednotorowe. Odcinek Gołonóg - Pogoria zlikwidowano około 1975, i pozostał tylko szlak Babia Ława - Piekło. Na mapach faktycznie ciężko znaleźć ten kawałek. Wszystkie dostępne mapy wydane już po wojnie traktowały linie kolejowe jako tajemnicę, a przed wojną tej linii nie było. Szlak został zbyt szybko zlikwidowany, aby znaleźć się na mapach współczesnych. Są zaś ślady po nasypie na odcinku Babia Ława - Piekło i to na mapach przedwojennych. Wcześniej był tam szeroki tor od Strzemieszyc Płn. Dokąd i jak długo był - tego już nie wiem. Albo jeszcze nie wiem. -------------------- |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 98 Dołączył: śro, 03 wrz 08 Nr użytkownika: 1,438 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Zgadza się, biegł tędy szlak dawnej E40. Gdyby nie wybudowana DK94, to do dzisiaj wyjazd z ulic prostopadłych do ul. Majewskiego graniczyłby z cudem ( doskonale widać taką sytuację kiedy na DK 94 ma miejsce jakieś zdarzenie drogowe i cały ruch puszczany jest objazdem przez Strzemieszyce Wielkie - tworzą się gigantyczne korki ). A z ciekawostek - w przesłości w XX w. w Strzemieszycach istniały dwa przejazdy kolejowe przecinające Kolej Warszawsko Wiedeńską. Jeden z nich to obecnie istniejący na styku ulic Majewskiego i Strzemieszyckiej, natomiast drugi przebiegał tuż obok stacji Dąbrowa Górnicza Południowa, łącząc ulice Warszawską i Fabryczną.
http://imageshack.us/photo/my-images/15/przejazd.jpg/ Ten post edytował motonita2002 nie, 22 lip 2012 - 10:22 |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 12:01 |