![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
BĘdzie zagŁĘbiowska ŚrednicÓwka?
Wtorek, 30 wrzeŚnia 2003r. Plany przedŁuŻenia Drogowej Trasy Średnicowej z Katowic do DĄbrowy GÓrniczej byŁy szlagierem wczorajszego spotkania Rady Parlamentarno-SamorzĄdowej ZagŁĘbia i Jaworzna. Wszyscy chwalili projekt, ale ogÓlnikowo mÓwiono o pieniĄdzach na realizacjĘtej inwestycji. - Pierwsze plany budowy trasy Średnicowej powstaŁy w latach 70. O jej budowie zadecydowano w 1982 r., a prace w terenie ruszyŁ trzy lata pÓĹşniej - mÓwi Ireneusz Maszczyk, prezes spÓŁki Drogowa Trasa Średnicowa. PomÓgŁ kredyt Od 1985 r. zdoŁano oddaĆ do eksploatacji tylko 11-kilometrowy odcinek z Katowic do Rudy ŚlĄskiej. Średnio powstawaŁo ok. 600 m szosy rocznie. - Po czterech latach prace przerwano. Od 1994 r. przeznaczano na ŚrednicÓwkĘsymboliczne kwoty. Roboty ruszyŁy, gdy uzyskaliŚmy kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na wschodni odcinek trasy - wyjaŚnia Ireneusz Maszczyk. Nie zebrano jeszcze pieniĘdzy na zachodniĄ czĘŚĆ DTŚ (Ruda ŚlĄska - Zabrze - Gliwice), ktÓra powinna zostaĆ oddana do uŻytku w 2009 r. - Nie mam Żadnych wĄtpliwoŚci, Że trasĘŚrednicowĄ naleŻy przedŁuŻyĆ do ZagŁĘbia. Powinna ona jednak ŁĄczyĆ DĄbrowĘGÓrniczĄ z Gliwicami. Po co nam droga koĹczĄca siĘ, nie powiem w lesie, ale na rondzie w Chebziu - twierdzi poseŁ Zbigniew Zaborowski, szef ŚlĄskiego SLD. - Jako rodowity sosnowiczanin cieszĘsiĘz planÓw przedŁuŻenia trasy Średnicowej, ale jako wojewoda muszĘpatrzeĆ przez interes caŁego regionu - dodaje LechosŁaw JarzĘbski. Potrzebne miliony euro WiĘkszoŚĆ zagŁĘbiowskich szos powstaŁo w latach 70. OstatniĄ powaŻnĄ inwestycjĘdrogowĄ, przebudowany odcinek DK 1 z Sosnowca do Katowic, oddano do uŻytku w 1985 r. Od tego czasu ruch samochodowy wzrÓsŁ kilkakrotnie. Dzisiaj szosĄ katowicka przejeŻdŻa 60 tysiĘcy samochodÓw na dobĘ! - Planowany zagŁĘbiowski odcinek ma 21 km. Tylko 12 km to drogi zbudowane od podstaw. PozostaŁe 9 km to modernizowane istniejĄce ulice, np. Narutowicza w Sosnowcu czy DulĘby w DĄbrowie GÓrniczej - mÓwiŁ Ireneusz Maszczyk. - Droga mogŁaby zostaĆ oddana do uŻytku w 2011 r. Jej budowa szacowana jest w milionach euro. Trasa Średnicowa to szosa o podwyŻszonym standardzie, z samymi bezkolizyjnymi skrzyŻowaniami. SamorzĄdowcy liczĄ na pomoc z kasy Unii Europejskiej. Dyskretnie milczano jednak o wymaganym wkŁadzie wŁasnym i pieniĄdzach na zapŁacenie VAT. Pomoc strukturalna nie moŻe bowiem bezpoŚrednio zasilaĆ lokalnego budŻetu. Drogowym dyskusjom przysŁuchiwaŁ siĘMieczysŁaw Rakowski, ktÓry doskonale powinien pamiĘtaĆ, jak rzĄd 21 lat temu podejmowaŁ decyzjĘo budowie trasy Średnicowej. ByŁ wtedy wicepremierem. Wczoraj nie zabraŁ gŁosu. -------------------------------------------------------------------------------- Ireneusz Maszczyk - prezes firmy Drogowa Trasa Średnicowa SA Obecnie realizacja inwestycji drogowej trwa najwyŻej trzy lata. Natomiast planowanie i projektowanie piĘĆ. Nowa droga wymaga zmiany miejscowych planÓw zagospodarowania przestrzennego. MogĄ to zrobiĆ tylko samorzĄdy. JesteŚmy spÓŁkĄ zajmujĄcĄ siĘbudowĄ szos. WstĘpny projekt zrobiliŚmy zagŁĘbiowskim gminom w prezencie, jeŻeli prace majĄ byĆ kontynuowane to trzeba przygotowaĆ pieniĄdze. Wojciech W. WacŁawek - Dziennik Zachodni Pewnie minie z 10 lat zanim ta inwestycja zostanie zrealizowana, ale ciekawe jaka lokalizacja trasy jest brana pod uwage??? |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
jednak calkiem nie zapomniano o DTŚ.
Ale pan Sobierajski musi miec glupiego szefa ze go trzyma. Napisal ze DTŚ to autostrada a na koniec jej przebieg calkowicie mu sie poje***. Jesli juz wymienial kolejnosc to najpierw od S1 - Pilsudskiego - Piecucha- Zaglebia Dabrowksiego- okolice Kolejowej i kolo dworca PKP - za Huta Bankowa a potem tylko przecinac :!: Sobieskiego i na Dąbskiego. Jak zawsze DZ nie poradzil sobie ze zrobieniem porzadnego zdjecia mapki. Przy takiej budowie wyburzenia sa przeciez zawsze nieuniknione, nalezy tylko skorygowac tak zeby nie wyburzac nowych osiedli. I nie wiem co za ludzie tu zyja ze budowa DTŚ jest dla nich tak skomplikowana - normalnie inzynieria ekstremalna z Discovery ![]() QUOTE([img) http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/grafika/lgDZ.gif[/img]]
Samochodem po dachach Piątek, 13 stycznia 2006r. Dąbrowski magistrat otrzymał ostatnio ze Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego komplet map i dokumentacji, na której zaznaczona jest propozycja przebiegu przez miasto Drogowej Trasy Średnicowej. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że spory fragment trasy miałby przebiegać przez środek osiedla domków przy ul. Spisaka w Gołonogu, a planowane rozwiązania komunikacyjne w kilku przypadkach wymagałyby wyburzenia kilku domów. Dlaczego? Ponieważ DTŚ prawdopodobnie została naniesiona na nieaktualne mapy. Spóźnieni o dekadę Potwierdzeniem tych podejrzeń może być choćby stare nazewnictwo ulic, bo na planach widnieje jeszcze ulica 27 Stycznia, która już ponad 10 lat temu została przemianowana na Legionów Polskich. Brak na takich mapach wszystkich nowych obiektów i budynków sprawił, że projektanci trasy poprowadzili ją na przykład między ulicami Swobodną, Sadową i Łączną, gdzie kiedyś były nieużytki, a dziś od kilku lat stoi już osiedle domków socjalnych. Sporym problemem jest także układ węzłów komunikacyjnych (zjazdów z DTŚ). Gdyby miały powstawać zgodnie z obecną koncepcją, trzeba by wyburzyć co najmniej kilkanaście budynków (m. in. w rejonie ulicy Mireckiego, gdzie przy pierwszej koncepcji konieczna byłaby rozbiórka trzech budynków, a przy drugiej aż sześciu). Nie wiadomo także, co zrobić ze stosunkowo nowym osiedlem prywatnych domków przy ul. Granicznej. Trudne do realizacji byłyby także węzły komunikacyjne przy ul. Morcinka, Tysiąclecia i Legionów Polskich, nie wspominając już o całej infrastrukturze wokół DTŚ. Będą korygować — Musimy nanieść trasę na mapy i bezkolizyjnie skorygować jej przebieg, by nie prowadziła wprost przez osiedle Spisaka. Mamy tutaj też zaznaczone wstępne propozycje rozwiązań technicznych, zjazdów, wjazdów, rond, ale trzeba przyznać, że w sporej części ich budowa nie byłaby w obecnym kształcie łatwa. Konieczne jest także sprawdzenie, czy trasa nie wybiega przez tereny prywatne, a nie wiadomo, jak wygląda sytuacja z terenami PKP, choćby tymi za Hutą Bankową. Wystąpiliśmy już o opinię do Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów. Boję się trochę, by nie był to po prostu tranzyt przez miasto, bo ta propozycja dzieli je na dwie części — mówi Wojciech Sobczyk, naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury UM. Dodaje jednak, że wstępna koncepcja jest właśnie po to, by przeanalizować wszystkie możliwe rozwiązania i nanieść korekty. Końcowa opinia wraz z proponowanymi zmianami w DTŚ trafi potem do marszałka województwa. Projekt Drogowej Trasy Średnicowej przysporzył więc dąbrowskim władzom i radnym sporo kłopotów. Na razie z tą koncepcją zapoznała się tylko część rajców i już widać, że nie wszystkim podoba się zaproponowany układ. Kolejne spotkanie ma się odbyć dzisiaj. Koncepcja sprzed dwóch lat Jak się okazało wstępne plany przebiegu DTŚ zostały opracowane w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach jeszcze w 2004 roku, a pod koniec ubiegłego roku przekazane lokalnym samorządom. Nie wiadomo jednak, dlaczego nie uwzględniono w nich aktualnych zmian w infrastrukturze i zabudowie terenu. — To jest tylko wstępna koncepcja. Nie jest to nawet projekt. Opracowana została z przedstawicielami poszczególnych miast, przez które ma dalej przebiegać. Ustalenia nie są końcowymi, bo wszystkie zainteresowane gminy mają teraz czas na analizę i zgłaszanie uwag — wyjaśnia Witold Trulka, p. o. rzecznika prasowego Urzędu Marszałkowskiego. — Sprawa przebiegu DTŚ jest nadal otwarta. Jej ostateczna wersja zostanie ustalona na podstawie porozumień między samorządem lokalnym a Urzędem Marszałkowskim. To władze lokalne będą musiały zadecydować, jak ma przebiegać trasa, czy podzieli miasto na pół, tak jak dzieje się to na przykład w Katowicach, czy będzie miała charakter obwodnicy. Nowoczesna trasa powstaje na terenie sześciu miast, czyli Katowic, Gliwic, Chorzowa, Świętochłowic, Rudy Śląskiej i Zabrza. Jak nas poinformowano, koncepcja budowy autostrady w kierunku Dąbrowy Górniczej jest zupełnie odrębną inwestycją, która nie ma póki co nic wspólnego z aktualnymi pracami. Dlatego jej ostateczny przebieg i umiejscowienie na mapach zależy od Urzędu Marszałkowskiego i władz lokalnych. Miasto na pół? Drogowa Trasa Średnicowa na terenie Dąbrowy Górniczej ma mieć długość około 7,5 km. Koszt budowy 1 km może sięgnąć nawet 52 mln zł. Nowa trasa ma przebiegać od wschodniej obwodnicy GOP (trasa Warszawa – Bielsko) do alei Zagłębia Dąbrowskiego, dalej ulicami Piłsudskiego, Sobieskiego będzie się kierować na tereny za Hutą Bankowa, by na końcu skręcić w rejon ul. Mireckiego i Dąbskiego. Piotr Sobierajski - Dziennik Zachodni |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 13:55 |