![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
przeczytajcie to
![]() ![]() Metro po ŚlĄsku PiĄtek, 3 grudnia 2004r. JuŻ ponad 200 lat temu na ŚlĄsku powstaŁa podziemna sztolnia, ktÓra poŁĄczyŁa Zabrze z Chorzowem. WŁodzimierz Panasiuk, emerytowany geolog gÓrniczy z Katowic nie ma wĄtpliwoŚci. – JeŚli juŻ wtedy gÓrnicy potrafili robiĆ takie rzeczy, nie bĘdzie problemu z budowĄ metra, ktÓre poŁĄczyŁoby miasta aglomeracji ŚlĄskiej – przekonuje pan WŁodzimierz. PoczĄtki zabrzaĹskiej sztolni siĘgajĄ koĹca XVIII wieku. Prusy przygotowywaŁy siĘwtedy do starcia z armiĄ Napoleona. By huta w Gliwicach mogŁa rozpoczĄĆ na szerokĄ skalĘprodukcjĘarmat i amunicji, brakowaŁo jednak wĘgla. ZabrzaĹskie kopalnie nie byŁy w stanie zwiĘkszyĆ wydobycia, poniewaŻ zalewaŁa je woda. Nie byŁo rÓwnieŻ drogi, ktÓrĄ urobek mÓgŁby trafiaĆ do Gliwic. Wtedy pojawiŁ siĘpomysŁ, Żeby pod Zabrzem wydrĄŻyĆ sztolniĘ, ktÓra ŁĄczyŁaby siĘz istniejĄcym naziemnym kanaŁem prowadzĄcym do Gliwic. Podziemnym tunelem, dochodzĄcym do zŁÓŻ kopalni, miaŁy pŁynĄĆ Łodzie z wĘglem. JednoczeŚnie sztolnia odwadniaŁa kopalniĘ. Tunel do prezydenta IstniejĄcy do dzisiaj podziemny tunel ma 14,2 km dŁugoŚci. KoĹczy siĘw rejonie nieistniejĄcej juŻ kopalni „Prezydent” w Chorzowie – mÓwi WŁodzimierz Panasiuk. – Plany zakŁadaŁy, Że sztolnia bĘdzie miaŁa 32 km dŁugoŚci i dotrze aŻ do uchodzĄcej do Przemszy sztolni Luiza. Nigdy jednak nie udaŁo siĘich zrealizowaĆ – dodaje. WedŁug WŁodzimierza Panasiuka, wydrĄŻona przed laty sztolnia moŻe byĆ teraz inspiracjĄ do znacznie powaŻniejszego przedsiĘwziĘcia inŻynierskiego. – Chodzi o budowĘmetra, ktÓre poŁĄczyŁoby miasta aglomeracji ŚlĄskiej i zasadniczo zmieniŁo warunki komunikacyjne regionu – podkreŚla. – Aglomeracja ŚlĄska juŻ teraz czĘsto siĘzatyka. Na gŁÓwnych ulicach, szczegÓlnie w zimie, powstajĄ korki. Samochody potwornie smrodzĄ. W przyszŁoŚci zatory bĘdĄ siĘnasilaŁy. Budowa metra pozwoli ich uniknĄĆ – dodaje WŁodzimierz Panasiuk. Nic nie tĄpnie Katowicki geolog przyznaje, Że metro mogŁoby powstaĆ najwczeŚniej za kilkanaŚcie lat. JuŻ teraz jednak naleŻaŁoby rozpoczĄĆ przygotowania do jego budowy. – MoŻna juŻ robiĆ odwierty. Trzeba zaczĄĆ miĘdzy innymi od analizy procesÓw erozyjnych, zjawisk osuwiskowych, tektonicznych, lokalizacji duŻych uskokÓw i pustek, szczelin po eksploatacji gÓrniczej – wylicza WŁodzimierz Panasiuk. – PoŁoŻone pŁytko ŚlĄskie metro nie bĘdzie powodowaĆ nawet sŁabych wstrzĄsÓw i tĄpniĘĆ – przekonuje geolog. Zdaniem pana WŁodzimierza, metro trzeba zlokalizowaĆ z dala od najgŁĘbszych z czynnych kopalĹ, w ktÓrych czĘsto dochodzi do wstrzĄsÓw. – Metro na pewno nie bĘdzie zagroŻone wpŁywami metanu. TĄpania i gaz nie pojawiaŁy siĘrÓwnieŻ w 14-kilometrowej sztolni pod Zabrzem – podkreŚla WŁodzimierz Panasiuk. Budowie metra na ŚlĄsku majĄ sprzyjaĆ warunki geologiczne. Chodzi m.in. o warstwy piaskowcÓw, ktÓre wystĘpujĄ w Zabrzu, Chorzowie, Sosnowcu, MysŁowicach i wielu innych miejscowoŚciach regionu. – Warunki te sĄ nieporÓwnywalnie lepsze od ciĘŻkich warunkÓw geologicznych w Warszawie, gdzie zresztĄ metro budujĄ gÓrnicy ze ŚlĄska – zaznacza WŁodzimierz Panasiuk. Jego zdaniem, istniejĄce kopalniane szyby mogŁyby zostaĆ wykorzystane do wentylacji przyszŁych tuneli metra i sŁuŻyĆ jako droga ewakuacji. Z szybÓw moŻna teŻ wykonaĆ przekopy do miejsc, w ktÓrych byŁoby wiercone metro. Wizja dwÓch linii WŁodzimierz Panasiuk widziaŁby na ŚlĄsku przynajmniej dwie linie metra. PrzebiegajĄca ze wschodu na zachÓd ŁĄczyŁaby Gliwice i DĄbrowĘGÓrniczĄ. PrzebiegaŁaby m.in. w rejonie WojewÓdzkiego Parku Kultury i Wypoczynku. Linia z pÓŁnocy na poŁudnie prowadziŁaby od Tarnowskich GÓr do MikoŁowa lub TychÓw. – To uŁatwiŁoby dotarcie do lotniska w Pyrzowicach. MoŻliwa jest teŻ budowa linii metra w ksztaŁcie elipsy – zastrzega geolog. Budowa metra niosŁaby ze sobĄ rÓwnieŻ inne korzyŚci. – Zatrudnienie przy jego budowie znalazŁoby tysiĄce gÓrnikÓw tracĄcych pracĘw likwidowanych kopalniach. Rodziny gÓrnicze mogŁyby prowadziĆ sklepy lub kafejki na podziemnych dworcach – roztacza wizje WŁodzimierz Panasiuk. SkĄd wziĄĆ pieniĄdze na budowĘmetra? – Prywatni przedsiĘbiorcy zaraz siĘdo tego wezmĄ. Jestem przekonany, Że metro na ŚlĄsku powstanie – uŚmiecha siĘWŁodzimierz Panasiuk. Marzenie bardziej realne Na razie panu WŁodzimierzowi marzy siĘ, by jeszcze przed rozpoczĘciem budowy metra, przywrÓcono Światu zabrzaĹskĄ sztolniĘ. – To najdŁuŻsza sztolnia gÓrnicza w Europie. Zabrze miaŁoby atrakcjĘturystycznĄ podobnĄ do Sztolni Czarnego PstrĄga w Tarnowskich GÓrach. ByŁoby szkoda, gdyby zupeŁnie o niej zapomniano – zamyŚla siĘpan WŁodzimierz. Ludzie i technologie Jerzy Markowski, senator: Na razie jesteŚmy zachŁyŚniĘci perspektywĄ Drogowej Trasy Średnicowej. JeŚli jednak i ta droga z czasem siĘzatka, bĘdziemy szukaĆ komunikacyjnej alternatywy. MyŚlĘ, Że budowa metra na ŚlĄsku jest realna juŻ w perspektywie 10 lat. Nie ma szans, by do budowy ŚlĄskiego metra wykorzystaĆ istniejĄce obiekty zamykanych kopalĹ. Metro wymaga przestrzegania nadzwyczajnych rygorÓw bezpieczeĹstwa. Sztolnie nie sĄ usytuowane tam, gdzie powinno przebiegaĆ metro, majĄ zbyt maŁe przekroje. Na szybach trzeba by dopiero montowaĆ wentylatory. Na ŚlĄsku mamy natomiast ludzi, ktÓrzy potrafiĄ metro budowaĆ. Udowodnili to juŻ w Warszawie. Na miejscu mamy rÓwnieŻ dostĘpne technologie, ktÓre mogĄ byĆ wykorzystane przy budowie. Geolog wizjoner WŁodzimierz Panasiuk urodziŁ siĘw 1933 r. UkoĹczyŁ WydziaŁ Geologiczno-Poszukiwawczy Akademii GÓrniczo-Hutniczej w Krakowie. W ZabrzaĹskim Zjednoczeniu PrzemysŁu WĘglowego byŁ kolejno starszym geologiem, gŁÓwnym geologiem i zastĘpcĄ kierownika DziaŁu Mierniczo-Geologicznego. KoordynowaŁ wiercenia zwiĄzane z budowĄ nowych kopalĹ w tym rejonie. W WyŻszym UrzĘdzie GÓrniczym byŁ wicedyrektorem Departamentu Miernictwa i Wiertnictwa. Jest ekspertem w zakresie zagroŻeĹ wodnych i autorem 60 projektÓw racjonalizatorskich i ekspertyz geologiczno-gÓrniczych oraz wspÓŁautorem kilku publikacji naukowych. NiezbĘdne odwierty przeprowadzaŁ m.in. na placu budowy wieŻowcÓw Stalexportu i Centrozapu przy ul. Mickiewicza w Katowicach. Igor CieŚlicki - Trybuna ŚlĄska |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
umknelo...
no jeszcze okaze sie ze to nie hyde park i bedziemy kontynuowac w dziale "nasze miasto" ![]() QUOTE([IMG) http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/grafika/lgDZ.gif[/IMG]]
WespÓŁ w zespÓŁ Sobota, 16 lipca 2005r. Przedstawiciele 16 miast wojewÓdztwa ŚlĄskiego jednogŁoŚnie wyrazili wczoraj wolĘpowoŁania do Życia WspÓlnoty Miast Aglomeracji Katowickiej. Odpowiedni dokument podpisany zostanie we wrzeŚniu br. W ten sposÓb finaŁ znalazŁa kilkutygodniowa batalia „Dziennika Zachodniego” postulujĄca przemiany ustrojowe wewnĄtrz wojewÓdztwa ŚlĄskiego. Deklaracja woli przystĄpienia do WspÓlnoty Aglomeracji ŚlĄskiej moŻe byĆ poczĄtkiem utworzenia nowej, prawie 3-milionowej jednostki administracyjnej w samym sercu Europy. Wczoraj prezydenci najwiĘkszych ŚlĄskich i zagŁĘbiowskich miast ustalili, Że WspÓlnota zajmie siĘwspÓlnym programowaniem rozwoju oraz planowaniem przestrzennym; razem koordynowane bĘdĄ teŻ inwestycje prorozwojowe oraz dziaŁania promocyjne. To jednak dopiero pierwszy krok; prawdziwym celem jest jednak jak najszybsze utworzenie WspÓlnoty, ktÓra miaŁby wŁasny budŻet, demokratycznie wybrane wŁadze i caŁy aparat wykonawczy. O dziwo, na wczorajszym spotkaniu zorganizowanym w ŚwiĘtochŁowicach, nie protestowaŁ przeciwko takiemu rozwiĄzaniu Żaden z obecnych prezydentÓw miast. W tle tej przeŁomowej dla naszego regionu inicjatywy stojĄ dwaj eurodeputowani – Jan Olbrycht i Jerzy Buzek. Ten ostatni nie byŁ wczoraj obecny na spotkaniu, ale napisaŁ do prezydentÓw ŚlĄskich i zagŁĘbiowskich miast, „Że ze wszystkich siŁ bĘdzie wspieraŁ tĘinicjatywĘ”. Przypomnijmy, Że utworzenie spÓjnej aglomeracji pomoŻe nam w stworzeniu nowoczesnej sieci komunikacyjnej, wodociĄgowej, kanalizacyjnej, a takŻe otworzy mieszkaĹcom regionu drzwi do ŚrodkÓw pomocowych Unii Europejskiej z najwyŻszej pÓŁki. Prezydenci ŚlĄskich miast na spotkaniu w ŚwiĘtochŁowicach dali siĘprzekonaĆ do wspÓŁpracy. ZwiĘksza to szanse powoŁania wspÓlnej metropolii. Prezydenci chcĄ WspÓlnoty Wczorajsze spotkanie zorganizowane w ŚwiĘtochŁowicach przez prezydenta tego miasta Eugeniusza Mosia moŻe byĆ przeŁomowe dla forsowanej przez ∑ koncepcji budowy wielkiej aglomeracji ŚlĄskiej, rozciĄgajĄcej siĘod Gliwic po DĄbrowĘGÓrnicza, a z drugiej strony od Piekar ŚlĄskich po Jaworzno. Taki jednorodny organizm wielkomiejski, z trzema milionami mieszkaĹcÓw, staŁby siĘjednĄ z najwiĘkszych aglomeracji Unii Europejskiej. Wszyscy obecni na spotkaniu, jednogŁoŚnie, opowiedzieli siĘza budowĄ WspÓlnoty Miast Aglomeracji ŚlĄskiej, organizmu, ktÓry moŻe byĆ poczĄtkiem budowy jednego, wielkiego miasta w sercu wojewÓdztwa ŚlĄskiego. DziĘki temu bĘdziemy mogli m.in. siĘgnĄĆ po ogromne unijne Środki pomocowe zarezerwowane tylko dla aglomeracji. Prezydenci najwiĘkszych miast naszego regionu, juŻ kilka miesiĘcy temu wypeŁniali wspÓlnĄ ankietĘ, w ktÓrej prawie wszyscy opowiedzieli siĘza przemianami wewnĘtrznymi. Jedynym wyjĄtkiem byŁo starostwo powiatowe w BĘdzinie, ktÓrego stanowisko kŁÓci siĘjednak z postawĄ prezydenta tego miasta – RadosŁawa Barana. On bowiem obiema rĘkami podpisuje siĘpod inicjatywĄ. Nie ma innego wyjŚcia – powiedziaŁ wczoraj Marian Jarosz, czŁonek zarzĄdu wojewÓdztwa ŚlĄskiego. – Takie rozwiĄzanie leŻy przede wszystkim w interesie mieszkaĹcÓw regionu i trzeba im to uŚwiadomiĆ. Konsultantem projektu przemian w naszym regionie jest twÓrca pierwszej reformy samorzĄdowej w naszym kraju – prof. MichaŁ Kulesza. Kilka tygodni temu zobowiĄzaŁ siĘ, Że napisze dla naszego regionu projekt specjalnej ustawy aglomeracyjnej, ktÓra w najbliŻszej kadencji mogŁaby trafiĆ pod obrady Sejmu. Wczoraj prezydenci miast zaapelowali do kandydatÓw w najbliŻszych wyborach parlamentarnych, aby w swojej kampanii uwzglĘdnili ten problem i okreŚlili siĘ, czy sĄ za, czy przeciwko takiemu rozwiĄzaniu. Jedynym niepokojĄcym fragmentem wczorajszego spotkania w ŚwiĘtochŁowicach byŁa gŁucha cisza po tym, jak poseŁ Jan RzymeŁka zadaŁ zebranym prezydentom pytanie, jaki procent ze swoich budŻetÓw mogliby – na poczĄtek – przekazaĆ na rzecz funkcjonowania WspÓlnoty. 16 miast Miasta, ktÓre we wrzeŚniu podpiszĄ wolĘprzystĄpienia do WspÓlnoty Miast Aglomeracji Katowickiej: BĘdzin, Bytom, ChorzÓw, CzeladĹş, DĄbrowa GÓrnicza, Gliwice, Jaworzno, Katowice, KnurÓw, MysŁowice, Piekary ŚlĄskie, Ruda ŚlĄska, Siemianowice, Sosnowiec, ŚwiĘtochŁowice, Zabrze. zobaczcie jakie wiezowce wyjda z polaczenia biedy z nedza: ![]() ![]() Sami nie wiedza jak nazwac ten twor - lepiej juz WspÓlnota Miast Aglomeracji Katowickiej niz Slaskiej albo moze Slasko-Dabrowskiej czy Slasko-Zaglebiowskiej ale to juz przydluga nazwa ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 13:55 |