![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
przeczytajcie to
![]() ![]() Metro po ŚlĄsku PiĄtek, 3 grudnia 2004r. JuŻ ponad 200 lat temu na ŚlĄsku powstaŁa podziemna sztolnia, ktÓra poŁĄczyŁa Zabrze z Chorzowem. WŁodzimierz Panasiuk, emerytowany geolog gÓrniczy z Katowic nie ma wĄtpliwoŚci. – JeŚli juŻ wtedy gÓrnicy potrafili robiĆ takie rzeczy, nie bĘdzie problemu z budowĄ metra, ktÓre poŁĄczyŁoby miasta aglomeracji ŚlĄskiej – przekonuje pan WŁodzimierz. PoczĄtki zabrzaĹskiej sztolni siĘgajĄ koĹca XVIII wieku. Prusy przygotowywaŁy siĘwtedy do starcia z armiĄ Napoleona. By huta w Gliwicach mogŁa rozpoczĄĆ na szerokĄ skalĘprodukcjĘarmat i amunicji, brakowaŁo jednak wĘgla. ZabrzaĹskie kopalnie nie byŁy w stanie zwiĘkszyĆ wydobycia, poniewaŻ zalewaŁa je woda. Nie byŁo rÓwnieŻ drogi, ktÓrĄ urobek mÓgŁby trafiaĆ do Gliwic. Wtedy pojawiŁ siĘpomysŁ, Żeby pod Zabrzem wydrĄŻyĆ sztolniĘ, ktÓra ŁĄczyŁaby siĘz istniejĄcym naziemnym kanaŁem prowadzĄcym do Gliwic. Podziemnym tunelem, dochodzĄcym do zŁÓŻ kopalni, miaŁy pŁynĄĆ Łodzie z wĘglem. JednoczeŚnie sztolnia odwadniaŁa kopalniĘ. Tunel do prezydenta IstniejĄcy do dzisiaj podziemny tunel ma 14,2 km dŁugoŚci. KoĹczy siĘw rejonie nieistniejĄcej juŻ kopalni „Prezydent” w Chorzowie – mÓwi WŁodzimierz Panasiuk. – Plany zakŁadaŁy, Że sztolnia bĘdzie miaŁa 32 km dŁugoŚci i dotrze aŻ do uchodzĄcej do Przemszy sztolni Luiza. Nigdy jednak nie udaŁo siĘich zrealizowaĆ – dodaje. WedŁug WŁodzimierza Panasiuka, wydrĄŻona przed laty sztolnia moŻe byĆ teraz inspiracjĄ do znacznie powaŻniejszego przedsiĘwziĘcia inŻynierskiego. – Chodzi o budowĘmetra, ktÓre poŁĄczyŁoby miasta aglomeracji ŚlĄskiej i zasadniczo zmieniŁo warunki komunikacyjne regionu – podkreŚla. – Aglomeracja ŚlĄska juŻ teraz czĘsto siĘzatyka. Na gŁÓwnych ulicach, szczegÓlnie w zimie, powstajĄ korki. Samochody potwornie smrodzĄ. W przyszŁoŚci zatory bĘdĄ siĘnasilaŁy. Budowa metra pozwoli ich uniknĄĆ – dodaje WŁodzimierz Panasiuk. Nic nie tĄpnie Katowicki geolog przyznaje, Że metro mogŁoby powstaĆ najwczeŚniej za kilkanaŚcie lat. JuŻ teraz jednak naleŻaŁoby rozpoczĄĆ przygotowania do jego budowy. – MoŻna juŻ robiĆ odwierty. Trzeba zaczĄĆ miĘdzy innymi od analizy procesÓw erozyjnych, zjawisk osuwiskowych, tektonicznych, lokalizacji duŻych uskokÓw i pustek, szczelin po eksploatacji gÓrniczej – wylicza WŁodzimierz Panasiuk. – PoŁoŻone pŁytko ŚlĄskie metro nie bĘdzie powodowaĆ nawet sŁabych wstrzĄsÓw i tĄpniĘĆ – przekonuje geolog. Zdaniem pana WŁodzimierza, metro trzeba zlokalizowaĆ z dala od najgŁĘbszych z czynnych kopalĹ, w ktÓrych czĘsto dochodzi do wstrzĄsÓw. – Metro na pewno nie bĘdzie zagroŻone wpŁywami metanu. TĄpania i gaz nie pojawiaŁy siĘrÓwnieŻ w 14-kilometrowej sztolni pod Zabrzem – podkreŚla WŁodzimierz Panasiuk. Budowie metra na ŚlĄsku majĄ sprzyjaĆ warunki geologiczne. Chodzi m.in. o warstwy piaskowcÓw, ktÓre wystĘpujĄ w Zabrzu, Chorzowie, Sosnowcu, MysŁowicach i wielu innych miejscowoŚciach regionu. – Warunki te sĄ nieporÓwnywalnie lepsze od ciĘŻkich warunkÓw geologicznych w Warszawie, gdzie zresztĄ metro budujĄ gÓrnicy ze ŚlĄska – zaznacza WŁodzimierz Panasiuk. Jego zdaniem, istniejĄce kopalniane szyby mogŁyby zostaĆ wykorzystane do wentylacji przyszŁych tuneli metra i sŁuŻyĆ jako droga ewakuacji. Z szybÓw moŻna teŻ wykonaĆ przekopy do miejsc, w ktÓrych byŁoby wiercone metro. Wizja dwÓch linii WŁodzimierz Panasiuk widziaŁby na ŚlĄsku przynajmniej dwie linie metra. PrzebiegajĄca ze wschodu na zachÓd ŁĄczyŁaby Gliwice i DĄbrowĘGÓrniczĄ. PrzebiegaŁaby m.in. w rejonie WojewÓdzkiego Parku Kultury i Wypoczynku. Linia z pÓŁnocy na poŁudnie prowadziŁaby od Tarnowskich GÓr do MikoŁowa lub TychÓw. – To uŁatwiŁoby dotarcie do lotniska w Pyrzowicach. MoŻliwa jest teŻ budowa linii metra w ksztaŁcie elipsy – zastrzega geolog. Budowa metra niosŁaby ze sobĄ rÓwnieŻ inne korzyŚci. – Zatrudnienie przy jego budowie znalazŁoby tysiĄce gÓrnikÓw tracĄcych pracĘw likwidowanych kopalniach. Rodziny gÓrnicze mogŁyby prowadziĆ sklepy lub kafejki na podziemnych dworcach – roztacza wizje WŁodzimierz Panasiuk. SkĄd wziĄĆ pieniĄdze na budowĘmetra? – Prywatni przedsiĘbiorcy zaraz siĘdo tego wezmĄ. Jestem przekonany, Że metro na ŚlĄsku powstanie – uŚmiecha siĘWŁodzimierz Panasiuk. Marzenie bardziej realne Na razie panu WŁodzimierzowi marzy siĘ, by jeszcze przed rozpoczĘciem budowy metra, przywrÓcono Światu zabrzaĹskĄ sztolniĘ. – To najdŁuŻsza sztolnia gÓrnicza w Europie. Zabrze miaŁoby atrakcjĘturystycznĄ podobnĄ do Sztolni Czarnego PstrĄga w Tarnowskich GÓrach. ByŁoby szkoda, gdyby zupeŁnie o niej zapomniano – zamyŚla siĘpan WŁodzimierz. Ludzie i technologie Jerzy Markowski, senator: Na razie jesteŚmy zachŁyŚniĘci perspektywĄ Drogowej Trasy Średnicowej. JeŚli jednak i ta droga z czasem siĘzatka, bĘdziemy szukaĆ komunikacyjnej alternatywy. MyŚlĘ, Że budowa metra na ŚlĄsku jest realna juŻ w perspektywie 10 lat. Nie ma szans, by do budowy ŚlĄskiego metra wykorzystaĆ istniejĄce obiekty zamykanych kopalĹ. Metro wymaga przestrzegania nadzwyczajnych rygorÓw bezpieczeĹstwa. Sztolnie nie sĄ usytuowane tam, gdzie powinno przebiegaĆ metro, majĄ zbyt maŁe przekroje. Na szybach trzeba by dopiero montowaĆ wentylatory. Na ŚlĄsku mamy natomiast ludzi, ktÓrzy potrafiĄ metro budowaĆ. Udowodnili to juŻ w Warszawie. Na miejscu mamy rÓwnieŻ dostĘpne technologie, ktÓre mogĄ byĆ wykorzystane przy budowie. Geolog wizjoner WŁodzimierz Panasiuk urodziŁ siĘw 1933 r. UkoĹczyŁ WydziaŁ Geologiczno-Poszukiwawczy Akademii GÓrniczo-Hutniczej w Krakowie. W ZabrzaĹskim Zjednoczeniu PrzemysŁu WĘglowego byŁ kolejno starszym geologiem, gŁÓwnym geologiem i zastĘpcĄ kierownika DziaŁu Mierniczo-Geologicznego. KoordynowaŁ wiercenia zwiĄzane z budowĄ nowych kopalĹ w tym rejonie. W WyŻszym UrzĘdzie GÓrniczym byŁ wicedyrektorem Departamentu Miernictwa i Wiertnictwa. Jest ekspertem w zakresie zagroŻeĹ wodnych i autorem 60 projektÓw racjonalizatorskich i ekspertyz geologiczno-gÓrniczych oraz wspÓŁautorem kilku publikacji naukowych. NiezbĘdne odwierty przeprowadzaŁ m.in. na placu budowy wieŻowcÓw Stalexportu i Centrozapu przy ul. Mickiewicza w Katowicach. Igor CieŚlicki - Trybuna ŚlĄska |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE(klocek) P.S.
WŁasnie jak tam sie sprawy maja z Vahapem Toyem, (inwestorem , budowniczym , lotniska , kasyn , hoteli i toru FormuŁy 1 pod BiaŁĄ PodlaskĄ ??Zakopano juz kamien czy akt erekcyjny 8) ?? sprawy juz dawno nieaktualne - okazalo sie ze nie ma nawet kasy na dzierzawe lotniska i zostawil po sobie tylko dlugi i chyba uciekl wogole z Polski ![]() To wszystko z tej samej serii co budowa parku rozrywki Jacksona czy George'a Lucasa ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 20:59 |