![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() jasiek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 1,062 Dołączył: śro, 06 sie 03 Skąd: Mydlice Nr użytkownika: 3 ![]() |
Radny H. ZaguŁa zabraŁ gŁos na temat skŁadowiska odpadÓw ?LipÓwka II?. Cyt: ?Z chwilĄ rozpoczĘcia eksploatacji skŁadowiska odpadÓw ?LipÓwka II? wsad winien wynieŚĆ 42.000 ton/rok, docelowo 45.890 ton/rok. Na dzieĹ dzisiejszy iloŚĆ odpadÓw deponowanych na SkŁadowisku ?LipÓwka I? oscyluje w okolicach 35.000 ton/rok. Oznacza to, Że z chwilĄ rozpoczĘcia dziaŁalnoŚci brak minimalnej iloŚci odpadÓw nie pokryje kosztÓw staŁych, a tym samym moŻe to mieĆ wpŁyw na zwiĘkszenie ceny jednostkowej za przyjĘcie odpadÓw, ktÓra zgodnie z kalkulacjĄ przedstawionĄ na etapie projektu ma wynieŚĆ ok. 140 zŁ. W chwili obecnej cena za przyjĘcie odpadÓw na skŁadowisko odpadÓw ?LipÓwka I? wynosi 63,00 zŁ za 1 tonĘ, ktÓra jest porÓwnywalna z aktualnymi stawki oferowanymi na skŁadowiskach funkcjonujĄcych w oŚciennych gminach. Wprowadzenie w Życie stawki wyŻszej o 122% od dotychczas obowiĄzujĄcej spowoduje drastyczny wzrost opŁat za wywÓz odpadÓw ponoszonych przez mieszkaĹcÓw gminy i uczyni przedmiotowe usŁugi najdroŻsze nie tylko
w regionie ale jedne z najdroŻszych w kraju. Struktura odpadÓw w roku 2005 ma przedstawiaĆ siĘnastĘpujĄco: odpady komunalne niesegregowane ? 4.400 t. brak na dzieĹ dzisiejszy ok. 5.500 ton odpady zielone ? 1.300 t. Grupa tych odpadÓw nie zostaŁa zbilansowana, a iloŚĆ przedstawiona w projekcie pochodzi z szacunkÓw. OdbiÓr tych odpadÓw bĘdzie ograniczony ze wzglĘdu na moŻliwoŚĆ ich gospodarczego wykorzystania, na co zezwala ustawa o odpadach. Odpady te, ze wzglĘdu na ich sezonowoŚĆ sĄ moŻliwe do uzyskania jedynie w okreŚlonych porach roku. Powstaje zatem pytanie jak zabezpieczyĆ niezbĘdne iloŚci na przestrzeni caŁego roku? surowce wtÓrne pochodzĄce z selektywnej zbiÓrki ? 300 t. W imieniu gminy selektywna zbiÓrka prowadzona jest tylko i wyŁĄcznie na 16 placÓwkach oŚwiatowych. Aby osiĄgnĄĆ zakŁadane minimum niezbĘdne jest wprowadzenie systemu selektywnej zbiÓrki odpadÓw na terenie caŁego miasta. W przeciwnym wypadku czĘŚĆ linii technologicznej sortowania przeznaczona do segregacji surowcÓw wtÓrnych znajdujĄca siĘna ?LipÓwce II?, bĘdzie wykorzystywana w minimalnym stopniu. osady z miejskiej oczyszczalni ŚciekÓw ? 2.000 t. Praktyka pokazuje, iŻ wytwarzany kompost na bazie osadÓw Ściekowych zawiera duŻĄ iloŚĆ zanieczyszczeĹ, co ogranicza jego sprzedaŻ, ze wzglĘdu na niski poziom zgŁaszanego popytu. W roku 2005 winien zostaĆ osiĄgniĘty efekt ekologiczny i technologiczny, co z uwagi na przyjĘtĄ technologiĘ, tj. kompostu. Zgodnie z projektem zaŁoŻono na skŁadowisku odpadÓw ?LipÓwka II? dwuzmianowy system pracy, co daje wykorzystanie instalacji przez 16 godzin na dobĘ. ZaznaczyĆ naleŻy, Że w chwili obecnej SkŁadowisko OdpadÓw ?LipÓwka I? funkcjonuje przez okoŁo 8-10 godzin na dobĘ. BiorĄc pod uwagĘwysoki stopieĹ zmechanizowania skŁadowiska odpadÓw ?LipÓwka II? nasuwa siĘpytanie o zasadnoŚĆ przyjĘtego czasu pracy wynoszĄcego aŻ 16 godzin/dobĘ. Ponadto niepokÓj budzi iloŚĆ sprzĘtu zmechanizowanego w postaci 4 Ładowarek oraz 2 ciĄgnikÓw z przyczepami samowyŁadowczymi. Ponadto projekt zakŁada obsŁugĘskŁadowiska odpadÓw ?LipÓwka II? przez 48 osÓb. Liczba ta nie uwzglĘdnia konserwatorÓw, ochrony obiektÓw itp. W chwili obecnej na terenie skŁadowiska ?LipÓwka I? zatrudnionych jest 10 osÓb, w tym osoby dokonujĄce rĘcznej segregacji surowcÓw wtÓrnych. NaleŻy zwrÓciĆ rÓwnieŻ uwagĘna rzeczywiste wykonanie linii sortowniczych, szczegÓlnie na elementy zmechanizowane, tj. kabiny, przenoŚniki, separatory, itp. PoŻĄdane byŁoby aby urzĄdzenia pochodziŁy od jednego dostawcy, ktÓry zapewni dŁugi okres gwarancyjny dostarczonych urzĄdzeĹ a takŻe serwis i szybki dostĘp do czĘŚci zamiennych. BiorĄc pod uwagĘskargi mieszkaĹcÓw ze Strzemieszyc MaŁych na uciĄŻliwoŚci zwiĄzane z funkcjonowaniem ?LipÓwki I? oraz zintesyfikowanymi dziaŁaniami zwiĄzanymi z jednoczesnym funkcjonowaniem ?LipÓwki I? i ?LipÓwki II? naleŻy zwrÓciĆ szczegÓlnĄ uwagĘna symbiozĘtych dwÓch obiektÓw. SzczegÓlnie waŻnym problemem jest gospodarka wodno ? Ściekowa i gospodarka odciekami, ktÓre jednoczeŚnie bĘdĄ powstawaĆ na obydwu obiektach w duŻych iloŚciach. W sumie z obszaru okoŁo 19 ha na skutek braku kanalizacji ww. odcieki trzeba bĘdzie wywieĹşĆ pojazdami specjalistycznymi, ktÓrych nie uwzglĘdniono w projekcie inwestycyjnym. Na zakoĹczenie naleŻy zadaĆ jeszcze kilka fundamentalnych pytaĹ: Kto bĘdzie ponosiŁ koszty zwiĄzane z funkcjonowaniem ?LipÓwki I? przez okres 30 lat liczony od daty zamkniĘcia skŁadowiska, tj. po zakoĹczeniu ostatecznej rekultywacji? Czy przy realizacji inwestycji pn. SkŁadowisko OdpadÓw ??LipÓwki II? zadbano o wŁaŚciwĄ iloŚĆ piezometrÓw umoŻliwiajĄcych wŁaŚciwe monitorowanie obu skŁadowisk? Jakie bĘdĄ rzeczywiste koszty funkcjonowania SkŁadowiska OdpadÓw ?lipÓwka II?? Czy wziĘto pod uwagĘzgodnie z obecnie funkcjonujĄcym prawodawstwem niebagatelne koszty zwiĄzane z uzyskaniem pozwolenia zintegrowanego na uŻytkowanie obiektu? Jakie bĘdĄ wŁaŚciwie koszty obsŁugi finansowej przedsiĘwziĘcia w przypadku nie osiĄgniĘcia odpowiedniego efektu ekologicznego i zakŁadanej zdolnoŚci produkcyjnej (chodzi o ewentualnĄ zmianĘkredytu preferencyjnego na kredyt komercyjny)? W jakiej formie bĘdzie zarzĄdzane skŁadowisko ? ZakŁad Przerobu OdpadÓw? Czy planowane rozwiĄzanie doprowadzi do zaangaŻowania do wspÓŁpracy partnera, ktÓry zagwarantuje wypeŁnienie umÓw? Na tym etapie inwestycji powinien byĆ obecny przyszŁy uŻytkownik tak aby mÓgŁ dopilnowaĆ wykonania robÓt, skorygowaĆ niewŁaŚciwe rozwiĄzania projektowe, zweryfikowaĆ koniecznoŚĆ zakupÓw inwestycyjnych. Te dziaŁania pozwoliŁyby obniŻyĆ koszty inwestycji oraz rozruchu urzĄdzeĹ. Prezydenta Miasta J. Talkowski powiedziaŁ, Że jako radny ubiegŁej kadencji byŁ przeciwny przyspieszaniu budowy skŁadowiska odpadÓw ?LipÓwki II? zdajĄc sobie sprawĘz tego, Że skŁadowisko odpadÓw ?LipÓwka I? ma moŻnoŚĆ eksploatowania jeszcze przez 3-4 lata. Jest to kolejny bardzo zŁy skutek nieprzemyŚlanych inwestycji [...]. Odpowiedzi pisemne zostanĄ przedŁoŻone Panu radnemu i Prezydium Rady. Cyt.: ?Jest to bardzo zŁoŻona sprawa teraz trzeba mieĆ wielki talent organizatorski aby to wszystko dobrze rozwiĄzaĆ ale po to tu jesteŚmy aby korygowaĆ te wszystkie nieprawidŁowoŚci, o ktÓrych tu zasygnalizowaŁ radny H. ZaguŁa?. Radny H. ZaguŁa powiedziaŁ cyt.: ?Panie Prezydencie ja w moim wystĄpieniu chciaŁem wywoŁaĆ temat, bo coraz trudniej jest dojŚĆ do pewnych informacji od Pana urzĘdnikÓw, do prÓby przynajmniej dyskusji co bĘdzie dalej. Fakty sĄ takie, Że jesteŚmy na kilka miesiĘcy przed uruchomieniem bardzo drogiej inwestycji, mÓwiŁem o tym od poczĄtku kadencji i nadal jesteŚmy na etapie dyskusji. ZaciĄgnĘliŚmy kredyt w okresie, w ktÓrym Arka Konsorcjum zbankrutowaŁa jako pomysŁodawca tej inwestycji, byŁa szansa zerwania bĄdĹş skorygowania tego kontraktu, nie zrobiono tego. Do dnia dzisiejszego nie ma Żadnej koncepcji jak to ma funkcjonowaĆ a to bĘdzie w sposÓb zasadniczy decydowaĆ o tym ile odpadÓw przerobimy na kompost i ile odpadÓw wysortujemy co jest podstawowym warunkiem wypeŁnienia efektu ekologicznego. ChciaŁem zaznaczyĆ, Że chodzi kwotĘok. 2 mln zŁ. rocznie. Albo rozpoczniemy powaŻnĄ dyskusjĘna temat jak to ma funkcjonowaĆ albo bĘdziemy mieli kŁopoty. Cena wyliczona 140 zŁ/t do punktu przerobu jest juŻ cenĄ zaniŻonĄ na etapie projektu. JeŻeli iloŚĆ odpadÓw na wskutek ceny bĘdzie mniejsza to automatycznie ta cena jeszcze wzroŚnie. Takie instalacje dziaŁajĄ w kilku miastach w Polsce i w Żadnym mieŚcie nie sĄ samofinansujĄce. SĄ one obciĄŻone doŚĆ powaŻnym deficytem. Jedynym miastem gdzie tego typu inwestycja uzyskaŁa wynik pozytywny jest Konin. [...] w Koninie przy zmianie wŁadzy zrewidowano caŁkowicie umowĘz Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska, zrewidowano sposÓb realizacji inwestycji i harmonogram budowy uwzglĘdniajĄc bioreaktor, ktÓry jest najdroŻszy w sensie zakupu inwestycyjnego i eksploatacji. Na to byŁ czas i nie zrobiliŚmy tego wobec tego bĘdziemy musieli z tego tytuŁu ponieŚĆ koszty. Jest to temat, ktÓry odbija siĘbardzo dalekim echem. Nie mogĘuzyskaĆ odpowiedzi na pytania: w jaki sposÓb bĘdzie skŁadowisko zarzĄdzane?, W jaki sposÓb bĘdzie zabezpieczana odpowiednia iloŚĆ odpadÓw?, Jak bĘdzie prowadzona selektywna zbiÓrka odpadÓw?, Jak bĘdzie zbierany materiaŁ na kompost??. PrzewodniczĄcy Komisji ds. Gospodarki Komunalnej R. Rutkowski nawiĄzujĄc do wypowiedzi radnego H. ZaguŁy powiedziaŁ, Że na najbliŻszym posiedzeniu Komisji ds. Gospodarki Komunalnej bĘdzie omawiany temat: ocena realizacji inwestycji pn. ?SkŁadowisko odpadÓw LipÓwka II?. BĘdzie przygotowana peŁna informacja pionu Pana Prezydenta W. Śliwy. PrzewodniczĄcy komisji zaprosiŁ wszystkich radnych zainteresowanych tym tematem na posiedzenie komisji. Radny T. SoŁtysik zwrÓciŁ uwagĘ, Że inwestycja miaŁa byĆ dopeŁnieniem caŁego systemu gospodarki odpadami w mieŚcie. W poprzedniej kadencji byŁo zakŁadane wprowadzenie podatku tzw. Śmieciowego a wiĘc obciĄŻenie wszystkich mieszkaĹcÓw za wywÓz Śmieci co spowodowaŁoby wprowadzenie jednolitego systemu zbiÓrki odpadÓw. Taki system pozwoliŁoby na wprowadzenie elementÓw premiujĄcych selektywnĄ zbiÓrkĘodpadÓw w gospodarstwach domowych. Wszystkie te dziaŁania zapewniŁby odpowiedni dopŁyw Śmieci do skŁadowiska i zlikwidowaŁby problem dzikich wysypisk Śmieci poniewaŻ nikomu nie opŁaciŁoby siĘwywoziĆ Śmieci do lasu dlatego, poniewaŻ kaŻdy pŁaciŁby jednĄ stawkĘpodatku niezaleŻnie od iloŚci oddawanych Śmieci. Jest to dobry system i z powodzeniem funkcjonuje w wielu miastach w Polsce nie mÓwiĄc juŻ o innych krajach. Radny H. ZaguŁa ustosunkowujĄc siĘdo wypowiedzi radnego T. SoŁtysika powiedziaŁ, Że nie ma wĄtpliwoŚci, Że byŁoby to bardzo efektownym zakoĹczeniem caŁego procesu. Nigdy nie podwaŻaŁ celowoŚci inwestycji. MoŻna dyskutowaĆ o zakresie inwestycji i o zakupach. MÓwiĄc o tym ma na myŚli rÓwnieŻ organizacyjne przygotowanie. JeŻeli chcemy opodatkowaĆ mieszkaĹcÓw na rzecz wywozu odpadÓw to konieczne jest referendum z caŁymi jego konsekwencjami. Zwraca uwagĘ, Że taki podatek powinien wynosiĆ 2,5 ? 3,5 zŁ od osoby na miesiĄc a przy tym rozwiĄzaniu bĘdzie on wynosiŁ min 5 zŁ. na miesiĄc. We wspomnianym Koninie przyjĘto takie rozwiĄzanie, Że miasto zabroniŁo funkcjonowanie skupÓw makulatury, szkŁa i innych poniewaŻ caŁy ten strumieĹ wysortowanych odpadÓw musi trafiĆ na miejskie skŁadowisko. Jest to pierwszy temat, o ktÓrym mÓwiliŚmy. DziŚ jesteŚmy pÓŁtora roku od rozpoczĘcia kadencji i nadal jesteŚmy na etapie dyskusji. Nie kwestionujĘzasadnoŚci inwestycji, sposobÓw gospodarki odpadami. Zwraca uwagĘ, na to Że za chwilĘmoŻemy w tym temacie mieĆ powaŻne kŁopoty. Radny T. SoŁtysik zauwaŻyŁ, Że kwoty o ktÓrych mÓwiŁ Pan radny H. ZaguŁa sĄ dla mieszkaĹcÓw bardzo atrakcyjne. MieszkaĹcy pŁacĄ duŻo wiĘcej niŻ 5 zŁ. miesiĘcznie od wywozu Śmieci co gwarantuje powodzenie referendum. Radny Z. Łukasik powiedziaŁ, Że temat Śmieci wraca ciĄgle od kilku lat. WiĘkszoŚĆ mieszkaĹcÓw DĄbrowy jest opodatkowana przez spÓŁdzielnie mieszkaniowe. Problem ten dotyczy mieszkaĹcÓw domÓw jednorodzinnych. Wystarczy kontrola StraŻy Miejskiej sprawdzajĄca czy sĄ rachunki za wywÓz Śmieci. Nie wydaje siĘaby pomysŁ referendum byŁby dobry. |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT ![]() Dąbrowianie a segregacja odpadów 20.02.2009 Dąbrowianie mają warunki do tego by segregować śmieci. Worki na poszczególne rodzaje odpadów dostają bowiem bezpłatnie. Nie wszystkim jednak chce się wrzucać odpady do różnych pojemników. Ze statystyk wynika jednak, że niezależnie od tego liczba gospodarstw domowych, w których dba się o ekologię rośnie. W propagowanie idei segregowania odpadów włączają się szkoły Na terenie Dąbrowy Górniczej organizacją selektywnej zbiórki odpadów na zlecenie miasta zajmuje się ALBA MPGK. Zbiórka jest nieodpłatna. Mieszkańcy niskiej zabudowy segregują śmieci w systemie workowym na cztery rodzaje odpadów. Zielony worek przeznaczony jest na opakowania szklane, niebieski na papier i tekturę, żółty na tworzywa sztuczne, natomiast czarny worek na bioodpady. - Zbiórka odpadów biodegradowalnych zastąpiła od zeszłego roku dotychczasowe zbieranie metalu prowadzone również w systemie workowym. Na terenach zabudowy niskiej tą metodą selekcjonowania śmieci objęto 100 procent gospodarstw domowych. Worki dawane są bezpłatnie - podkreśla Anna Zubko z Wydziału Strategii, Promocji i Komunikacji Społecznej dąbrowskiego Urzędu Miejskiego. Z kolei na osiedlach zbierane są tworzywa sztuczne i szkło do specjalnych kolorowych pojemników, rozstawionych na terenie zasobów mieszkaniowych gminy. Na terenie Dąbrowy znajduje się 207 takich kopuł, w tym do 105 można wrzucać tworzywa sztuczne, a do 102 opakowania szklane. Pojemnik na tworzywa opróżniany jest dwa razy w miesiącu, a raz na miesiąc pojemnik zawierający szkło. Jednakże nie wszyscy mieszkańcy miasta selekcjonują śmieci. Zdaniem prowadzących zbiórkę, bilans segregowania odpadów wypada zdecydowanie korzystniej dla zamieszkujących prywatne posesje. - Z analizy danych wynika, że chętniej segregują mieszkańcy domków jednorodzinnych, gdzie poziom aktywnego uczestnictwa waha się pomiędzy 77 a 80 procent. Tam z worków odbieramy średnio od trzech do siedmiu kilogramów surowca z jednego gospodarstwa. Porównując, średnia ilość surowców odbieranych z rejonu osiedli wynosi od 35 do 90 kg na pojemnik w zależności odrodzaju odpadu. Jest to stosunkowo niewiele, biorąc pod uwagę ilość osób zamieszkujących w blokach. W ubiegłym roku zebrano łącznie ponad 1,8 tys. ton surowców wtórnych, z czego połowę stanowiło szkło - wyjaśnia Jolanta Jankowska, dyrektor Biura Obsługi Zarządu w ALBA MPGK. Z drugiej strony jednak relatywnie w selekcjonowanie śmieci włącza się coraz więcej mieszkańców. W ubiegłym roku segregacja objęła od 7 do prawie 10 tys. posesji z terenu miasta. W przypadku osiedli dwa lata temu uzbierano ok. 73 tony opakowań z tworzyw sztucznych i 148 ton szkła. Rok temu zebrano ok. 120 ton tworzyw oraz 500 ton szkła. Odpady szklane i plastik segregowane są też w 14 wybranych placówkach oświatowych. Poza tym na terenie gminy prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów niebezpiecznych ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym w wyznaczonych 72 miejscach. Rok temu w wyniku tej zbiórki pozyskano 28 ton odpadów. Dochodzi jeszcze okresowe zbieranie odpadów wielkogabarytowych. W 2008 roku zebrano prawie 800 ton. - Zbiórka zwana popularnie "wystawką" prowadzona jest według opracowanego harmonogramu. W określone dni mieszkańcy domów wystawiają odpady wielkogabarytowe przed posesje, natomiast mieszkańcy bloków w rejonie osiedlowych boksów kontenerowych - dodała Anna Zubko. Nie mogą się też marnować opakowania po lekach. Od listopada zeszłego roku w 19 aptekach na terenie miasta umieszczono specjalne pojemniki, do których mieszkańcy mogą wrzucać zużyte lub przeterminowane opakowania po tabletkach, drażetkach, ampułkach, syropach, kroplach czy maściach. - Sprawdzanie inicjowanych przez nas działań wykazało wzrost zainteresowania mieszkańców selektywną zbiórką surowców wtórnych. Widoczna jest m.in. tendencja wzrostowa w ilościach zebranych odpadów niebezpiecznych - informuje Anna Zubko. Z drugiej strony nie wszyscy przykładnie segregują, czyli wrzucają odpady do właściwych pojemników. - Głównym problemem, który napotykamy w trakcie prowadzonej zbiórki oraz późniejszego odzysku surowców wtórnych jest niewłaściwa segregacja odpadów, pomimo, iż na każdym worku lub pojemniku, znajduje się krótka informacja dotycząca tego, co można wrzucać, a czego wkładać tam absolutnie nie wolno. Niestety do worków często trafiają resztki artykułów spożywczych oraz materiałów niebezpiecznych i lekarstw. W związku z tym chętnie korzystamy z wszelkich możliwości promowania selektywnej zbiorki na terenie naszego miasta. Stosowne informacje znajdują się na stronie internetowej naszej spółki, w tym szczegółowe harmonogramy wraz z komentarzem, które dodatkowo dostarczamy mieszkańcom domków z odpowiednim wyprzedzeniem w formie broszury na dany rok - dodaje Jolanta Jankowska. Gmina zamieszcza informacje m.in. na stronie magistratu. Promuje tematykę recyklingu podczas miejskich imprez. Poza tym władze miasta planują rozwijanie selektywnej zbiórki. Dąbrowa Górnicza wespół z Siewierzem i Sławkowem (gminami powiatu będzińskiego) zamierza starać się o dotację z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu dotyczącego rozwoju recyklingu na terenie tych trzech miast. Dofinansowanie pochodziłoby z Programu Rozwoju Subregionu Centralnego - ścieżki pozakonkursowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Gminy ubiegają się o środki w wysokości 2 milionów euro przy wkładzie własnym w kwocie ok. 352 tys. euro. - Na terenie Dąbrowy Górniczej przewidujemy m.in. zakup 10 tysięcy 500 kompletów stojaków do selektywnej zbiórki odpadów dla posesji prywatnych i kupno 693 nowych kontenerów na szkło, plastik oraz makulaturę dla wysokiej zabudowy. Chcemy zorganizować 195 nowych punktów zbiórki oprócz 105 już istniejących. Segregowane odpady będzie można wrzucać ogółem do pojemników w 300 punktach miasta. Planujemy też uruchomić Gminne Centra Zbiórki Odpadów oraz Gminne Punkty Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych - wylicza Anna Zubko. Mieszkańcom osiedli szczególnie brakuje pojemników na makulaturę. Anna Witek Ta zbiorka do workow to kompromitacja. Pisalem o tym od samego poczatku. Nie ma zadnej poprawy, a chyba nawet jest coraz gorzej. Harmonogram nic nie wart. Te worki leza na chodnikach po kilka dni. I jak to zamierzaja sie starac o dotacje? Przeciez ta kasa zostala juz nam podobno przyznana z rok temu. I DZ tez o tym pisal. -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 14:24 |