![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() jasiek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 1,062 Dołączył: śro, 06 sie 03 Skąd: Mydlice Nr użytkownika: 3 ![]() |
Radny H. ZaguŁa zabraŁ gŁos na temat skŁadowiska odpadÓw ?LipÓwka II?. Cyt: ?Z chwilĄ rozpoczĘcia eksploatacji skŁadowiska odpadÓw ?LipÓwka II? wsad winien wynieŚĆ 42.000 ton/rok, docelowo 45.890 ton/rok. Na dzieĹ dzisiejszy iloŚĆ odpadÓw deponowanych na SkŁadowisku ?LipÓwka I? oscyluje w okolicach 35.000 ton/rok. Oznacza to, Że z chwilĄ rozpoczĘcia dziaŁalnoŚci brak minimalnej iloŚci odpadÓw nie pokryje kosztÓw staŁych, a tym samym moŻe to mieĆ wpŁyw na zwiĘkszenie ceny jednostkowej za przyjĘcie odpadÓw, ktÓra zgodnie z kalkulacjĄ przedstawionĄ na etapie projektu ma wynieŚĆ ok. 140 zŁ. W chwili obecnej cena za przyjĘcie odpadÓw na skŁadowisko odpadÓw ?LipÓwka I? wynosi 63,00 zŁ za 1 tonĘ, ktÓra jest porÓwnywalna z aktualnymi stawki oferowanymi na skŁadowiskach funkcjonujĄcych w oŚciennych gminach. Wprowadzenie w Życie stawki wyŻszej o 122% od dotychczas obowiĄzujĄcej spowoduje drastyczny wzrost opŁat za wywÓz odpadÓw ponoszonych przez mieszkaĹcÓw gminy i uczyni przedmiotowe usŁugi najdroŻsze nie tylko
w regionie ale jedne z najdroŻszych w kraju. Struktura odpadÓw w roku 2005 ma przedstawiaĆ siĘnastĘpujĄco: odpady komunalne niesegregowane ? 4.400 t. brak na dzieĹ dzisiejszy ok. 5.500 ton odpady zielone ? 1.300 t. Grupa tych odpadÓw nie zostaŁa zbilansowana, a iloŚĆ przedstawiona w projekcie pochodzi z szacunkÓw. OdbiÓr tych odpadÓw bĘdzie ograniczony ze wzglĘdu na moŻliwoŚĆ ich gospodarczego wykorzystania, na co zezwala ustawa o odpadach. Odpady te, ze wzglĘdu na ich sezonowoŚĆ sĄ moŻliwe do uzyskania jedynie w okreŚlonych porach roku. Powstaje zatem pytanie jak zabezpieczyĆ niezbĘdne iloŚci na przestrzeni caŁego roku? surowce wtÓrne pochodzĄce z selektywnej zbiÓrki ? 300 t. W imieniu gminy selektywna zbiÓrka prowadzona jest tylko i wyŁĄcznie na 16 placÓwkach oŚwiatowych. Aby osiĄgnĄĆ zakŁadane minimum niezbĘdne jest wprowadzenie systemu selektywnej zbiÓrki odpadÓw na terenie caŁego miasta. W przeciwnym wypadku czĘŚĆ linii technologicznej sortowania przeznaczona do segregacji surowcÓw wtÓrnych znajdujĄca siĘna ?LipÓwce II?, bĘdzie wykorzystywana w minimalnym stopniu. osady z miejskiej oczyszczalni ŚciekÓw ? 2.000 t. Praktyka pokazuje, iŻ wytwarzany kompost na bazie osadÓw Ściekowych zawiera duŻĄ iloŚĆ zanieczyszczeĹ, co ogranicza jego sprzedaŻ, ze wzglĘdu na niski poziom zgŁaszanego popytu. W roku 2005 winien zostaĆ osiĄgniĘty efekt ekologiczny i technologiczny, co z uwagi na przyjĘtĄ technologiĘ, tj. kompostu. Zgodnie z projektem zaŁoŻono na skŁadowisku odpadÓw ?LipÓwka II? dwuzmianowy system pracy, co daje wykorzystanie instalacji przez 16 godzin na dobĘ. ZaznaczyĆ naleŻy, Że w chwili obecnej SkŁadowisko OdpadÓw ?LipÓwka I? funkcjonuje przez okoŁo 8-10 godzin na dobĘ. BiorĄc pod uwagĘwysoki stopieĹ zmechanizowania skŁadowiska odpadÓw ?LipÓwka II? nasuwa siĘpytanie o zasadnoŚĆ przyjĘtego czasu pracy wynoszĄcego aŻ 16 godzin/dobĘ. Ponadto niepokÓj budzi iloŚĆ sprzĘtu zmechanizowanego w postaci 4 Ładowarek oraz 2 ciĄgnikÓw z przyczepami samowyŁadowczymi. Ponadto projekt zakŁada obsŁugĘskŁadowiska odpadÓw ?LipÓwka II? przez 48 osÓb. Liczba ta nie uwzglĘdnia konserwatorÓw, ochrony obiektÓw itp. W chwili obecnej na terenie skŁadowiska ?LipÓwka I? zatrudnionych jest 10 osÓb, w tym osoby dokonujĄce rĘcznej segregacji surowcÓw wtÓrnych. NaleŻy zwrÓciĆ rÓwnieŻ uwagĘna rzeczywiste wykonanie linii sortowniczych, szczegÓlnie na elementy zmechanizowane, tj. kabiny, przenoŚniki, separatory, itp. PoŻĄdane byŁoby aby urzĄdzenia pochodziŁy od jednego dostawcy, ktÓry zapewni dŁugi okres gwarancyjny dostarczonych urzĄdzeĹ a takŻe serwis i szybki dostĘp do czĘŚci zamiennych. BiorĄc pod uwagĘskargi mieszkaĹcÓw ze Strzemieszyc MaŁych na uciĄŻliwoŚci zwiĄzane z funkcjonowaniem ?LipÓwki I? oraz zintesyfikowanymi dziaŁaniami zwiĄzanymi z jednoczesnym funkcjonowaniem ?LipÓwki I? i ?LipÓwki II? naleŻy zwrÓciĆ szczegÓlnĄ uwagĘna symbiozĘtych dwÓch obiektÓw. SzczegÓlnie waŻnym problemem jest gospodarka wodno ? Ściekowa i gospodarka odciekami, ktÓre jednoczeŚnie bĘdĄ powstawaĆ na obydwu obiektach w duŻych iloŚciach. W sumie z obszaru okoŁo 19 ha na skutek braku kanalizacji ww. odcieki trzeba bĘdzie wywieĹşĆ pojazdami specjalistycznymi, ktÓrych nie uwzglĘdniono w projekcie inwestycyjnym. Na zakoĹczenie naleŻy zadaĆ jeszcze kilka fundamentalnych pytaĹ: Kto bĘdzie ponosiŁ koszty zwiĄzane z funkcjonowaniem ?LipÓwki I? przez okres 30 lat liczony od daty zamkniĘcia skŁadowiska, tj. po zakoĹczeniu ostatecznej rekultywacji? Czy przy realizacji inwestycji pn. SkŁadowisko OdpadÓw ??LipÓwki II? zadbano o wŁaŚciwĄ iloŚĆ piezometrÓw umoŻliwiajĄcych wŁaŚciwe monitorowanie obu skŁadowisk? Jakie bĘdĄ rzeczywiste koszty funkcjonowania SkŁadowiska OdpadÓw ?lipÓwka II?? Czy wziĘto pod uwagĘzgodnie z obecnie funkcjonujĄcym prawodawstwem niebagatelne koszty zwiĄzane z uzyskaniem pozwolenia zintegrowanego na uŻytkowanie obiektu? Jakie bĘdĄ wŁaŚciwie koszty obsŁugi finansowej przedsiĘwziĘcia w przypadku nie osiĄgniĘcia odpowiedniego efektu ekologicznego i zakŁadanej zdolnoŚci produkcyjnej (chodzi o ewentualnĄ zmianĘkredytu preferencyjnego na kredyt komercyjny)? W jakiej formie bĘdzie zarzĄdzane skŁadowisko ? ZakŁad Przerobu OdpadÓw? Czy planowane rozwiĄzanie doprowadzi do zaangaŻowania do wspÓŁpracy partnera, ktÓry zagwarantuje wypeŁnienie umÓw? Na tym etapie inwestycji powinien byĆ obecny przyszŁy uŻytkownik tak aby mÓgŁ dopilnowaĆ wykonania robÓt, skorygowaĆ niewŁaŚciwe rozwiĄzania projektowe, zweryfikowaĆ koniecznoŚĆ zakupÓw inwestycyjnych. Te dziaŁania pozwoliŁyby obniŻyĆ koszty inwestycji oraz rozruchu urzĄdzeĹ. Prezydenta Miasta J. Talkowski powiedziaŁ, Że jako radny ubiegŁej kadencji byŁ przeciwny przyspieszaniu budowy skŁadowiska odpadÓw ?LipÓwki II? zdajĄc sobie sprawĘz tego, Że skŁadowisko odpadÓw ?LipÓwka I? ma moŻnoŚĆ eksploatowania jeszcze przez 3-4 lata. Jest to kolejny bardzo zŁy skutek nieprzemyŚlanych inwestycji [...]. Odpowiedzi pisemne zostanĄ przedŁoŻone Panu radnemu i Prezydium Rady. Cyt.: ?Jest to bardzo zŁoŻona sprawa teraz trzeba mieĆ wielki talent organizatorski aby to wszystko dobrze rozwiĄzaĆ ale po to tu jesteŚmy aby korygowaĆ te wszystkie nieprawidŁowoŚci, o ktÓrych tu zasygnalizowaŁ radny H. ZaguŁa?. Radny H. ZaguŁa powiedziaŁ cyt.: ?Panie Prezydencie ja w moim wystĄpieniu chciaŁem wywoŁaĆ temat, bo coraz trudniej jest dojŚĆ do pewnych informacji od Pana urzĘdnikÓw, do prÓby przynajmniej dyskusji co bĘdzie dalej. Fakty sĄ takie, Że jesteŚmy na kilka miesiĘcy przed uruchomieniem bardzo drogiej inwestycji, mÓwiŁem o tym od poczĄtku kadencji i nadal jesteŚmy na etapie dyskusji. ZaciĄgnĘliŚmy kredyt w okresie, w ktÓrym Arka Konsorcjum zbankrutowaŁa jako pomysŁodawca tej inwestycji, byŁa szansa zerwania bĄdĹş skorygowania tego kontraktu, nie zrobiono tego. Do dnia dzisiejszego nie ma Żadnej koncepcji jak to ma funkcjonowaĆ a to bĘdzie w sposÓb zasadniczy decydowaĆ o tym ile odpadÓw przerobimy na kompost i ile odpadÓw wysortujemy co jest podstawowym warunkiem wypeŁnienia efektu ekologicznego. ChciaŁem zaznaczyĆ, Że chodzi kwotĘok. 2 mln zŁ. rocznie. Albo rozpoczniemy powaŻnĄ dyskusjĘna temat jak to ma funkcjonowaĆ albo bĘdziemy mieli kŁopoty. Cena wyliczona 140 zŁ/t do punktu przerobu jest juŻ cenĄ zaniŻonĄ na etapie projektu. JeŻeli iloŚĆ odpadÓw na wskutek ceny bĘdzie mniejsza to automatycznie ta cena jeszcze wzroŚnie. Takie instalacje dziaŁajĄ w kilku miastach w Polsce i w Żadnym mieŚcie nie sĄ samofinansujĄce. SĄ one obciĄŻone doŚĆ powaŻnym deficytem. Jedynym miastem gdzie tego typu inwestycja uzyskaŁa wynik pozytywny jest Konin. [...] w Koninie przy zmianie wŁadzy zrewidowano caŁkowicie umowĘz Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska, zrewidowano sposÓb realizacji inwestycji i harmonogram budowy uwzglĘdniajĄc bioreaktor, ktÓry jest najdroŻszy w sensie zakupu inwestycyjnego i eksploatacji. Na to byŁ czas i nie zrobiliŚmy tego wobec tego bĘdziemy musieli z tego tytuŁu ponieŚĆ koszty. Jest to temat, ktÓry odbija siĘbardzo dalekim echem. Nie mogĘuzyskaĆ odpowiedzi na pytania: w jaki sposÓb bĘdzie skŁadowisko zarzĄdzane?, W jaki sposÓb bĘdzie zabezpieczana odpowiednia iloŚĆ odpadÓw?, Jak bĘdzie prowadzona selektywna zbiÓrka odpadÓw?, Jak bĘdzie zbierany materiaŁ na kompost??. PrzewodniczĄcy Komisji ds. Gospodarki Komunalnej R. Rutkowski nawiĄzujĄc do wypowiedzi radnego H. ZaguŁy powiedziaŁ, Że na najbliŻszym posiedzeniu Komisji ds. Gospodarki Komunalnej bĘdzie omawiany temat: ocena realizacji inwestycji pn. ?SkŁadowisko odpadÓw LipÓwka II?. BĘdzie przygotowana peŁna informacja pionu Pana Prezydenta W. Śliwy. PrzewodniczĄcy komisji zaprosiŁ wszystkich radnych zainteresowanych tym tematem na posiedzenie komisji. Radny T. SoŁtysik zwrÓciŁ uwagĘ, Że inwestycja miaŁa byĆ dopeŁnieniem caŁego systemu gospodarki odpadami w mieŚcie. W poprzedniej kadencji byŁo zakŁadane wprowadzenie podatku tzw. Śmieciowego a wiĘc obciĄŻenie wszystkich mieszkaĹcÓw za wywÓz Śmieci co spowodowaŁoby wprowadzenie jednolitego systemu zbiÓrki odpadÓw. Taki system pozwoliŁoby na wprowadzenie elementÓw premiujĄcych selektywnĄ zbiÓrkĘodpadÓw w gospodarstwach domowych. Wszystkie te dziaŁania zapewniŁby odpowiedni dopŁyw Śmieci do skŁadowiska i zlikwidowaŁby problem dzikich wysypisk Śmieci poniewaŻ nikomu nie opŁaciŁoby siĘwywoziĆ Śmieci do lasu dlatego, poniewaŻ kaŻdy pŁaciŁby jednĄ stawkĘpodatku niezaleŻnie od iloŚci oddawanych Śmieci. Jest to dobry system i z powodzeniem funkcjonuje w wielu miastach w Polsce nie mÓwiĄc juŻ o innych krajach. Radny H. ZaguŁa ustosunkowujĄc siĘdo wypowiedzi radnego T. SoŁtysika powiedziaŁ, Że nie ma wĄtpliwoŚci, Że byŁoby to bardzo efektownym zakoĹczeniem caŁego procesu. Nigdy nie podwaŻaŁ celowoŚci inwestycji. MoŻna dyskutowaĆ o zakresie inwestycji i o zakupach. MÓwiĄc o tym ma na myŚli rÓwnieŻ organizacyjne przygotowanie. JeŻeli chcemy opodatkowaĆ mieszkaĹcÓw na rzecz wywozu odpadÓw to konieczne jest referendum z caŁymi jego konsekwencjami. Zwraca uwagĘ, Że taki podatek powinien wynosiĆ 2,5 ? 3,5 zŁ od osoby na miesiĄc a przy tym rozwiĄzaniu bĘdzie on wynosiŁ min 5 zŁ. na miesiĄc. We wspomnianym Koninie przyjĘto takie rozwiĄzanie, Że miasto zabroniŁo funkcjonowanie skupÓw makulatury, szkŁa i innych poniewaŻ caŁy ten strumieĹ wysortowanych odpadÓw musi trafiĆ na miejskie skŁadowisko. Jest to pierwszy temat, o ktÓrym mÓwiliŚmy. DziŚ jesteŚmy pÓŁtora roku od rozpoczĘcia kadencji i nadal jesteŚmy na etapie dyskusji. Nie kwestionujĘzasadnoŚci inwestycji, sposobÓw gospodarki odpadami. Zwraca uwagĘ, na to Że za chwilĘmoŻemy w tym temacie mieĆ powaŻne kŁopoty. Radny T. SoŁtysik zauwaŻyŁ, Że kwoty o ktÓrych mÓwiŁ Pan radny H. ZaguŁa sĄ dla mieszkaĹcÓw bardzo atrakcyjne. MieszkaĹcy pŁacĄ duŻo wiĘcej niŻ 5 zŁ. miesiĘcznie od wywozu Śmieci co gwarantuje powodzenie referendum. Radny Z. Łukasik powiedziaŁ, Że temat Śmieci wraca ciĄgle od kilku lat. WiĘkszoŚĆ mieszkaĹcÓw DĄbrowy jest opodatkowana przez spÓŁdzielnie mieszkaniowe. Problem ten dotyczy mieszkaĹcÓw domÓw jednorodzinnych. Wystarczy kontrola StraŻy Miejskiej sprawdzajĄca czy sĄ rachunki za wywÓz Śmieci. Nie wydaje siĘaby pomysŁ referendum byŁby dobry. |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT Protokół Nr 13/2007 r.
z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, które odbyło się w dniu 29 października 2007 roku od godziny 15.00 do godziny 18.10 (...) Ad. pkt 3. Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek: Ja chciałam zapytać, ile kosztuje cała obsługa i utrzymanie czystości, osobno utrzymanie zieleni i kto kontroluje wykonanie tych prac. Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła: Koszt zadania jest zapisany w budżecie (mówimy tu generalnie o dwóch umowach). Po rozstrzygnięciu ostatnich postępowań na utrzymanie zieleni, na utrzymanie czystości i administrowaniem składowiska Lipówka I, mamy trzy podmioty, z którymi współpracujemy. W zakresie zieleni miejskiej jest to firma Ofi, w zakresie utrzymania czystości jest firma Alba MPGK oraz Lipówka II. Ja nie powiem teraz z głowy, jaki jest poziom finansowania, bo te poziomy finansowania w trakcie roku są rozszerzane. Gmina dąży do takiego systemu, żeby jedna firma zajmowała się kompleksowo określonym tematem. Jeżeli to ma być czystość, to musimy wziąć pod uwagę element, które determinują funkcjonowanie zakładu budżetowego, a np. rzucenie tego samego zakresu obowiązku na rynek, czyli sprzedając je publicznie. Okazuje się, że nawet przy okazji trzyletnich zadań firmy, które startują na rynku są po tych samych cenach, które wykonywał zakład budżetowy, albo zbliżonych do nich, bo trzeba brać pod uwagę planowany wzrost kosztów funkcjonowania danej firmy. Kolejnym elementem jest doprowadzenie do sytuacji, w której obydwa składowiska odpadów, zajmujące się gospodarowaniem odpadami nie konkurowały ze sobą, tylko współpracowały. Nie konkurowały w tym sensie, żeby nie zajmowały się dokładnie tym samym tylko na przemian w określonych etapach gospodarowania odpadami, uzupełniały się wzajemnie. Ten proces dopiero jest przed nami i myślę, że w przyszłym roku on już będzie funkcjonował tak, jak powinien funkcjonować modelowo. Jeśli chodzi o kwestię, kto kontroluje (bo było takie pytanie), to kontrolują pracownicy Urzędu, Inspektorzy, kontroluje w dużej części Straż Miejska i raportuje do odpowiedzialnych pracowników plus sygnały napływające z miasta i ewentualnie od państwa radnych. Staramy się na te sygnały reagować. Oczywiście są pewne miejsca, które są szczególnie narażone np. na zalew odpadów. Na Pogorii III zrobiliśmy w tym roku taką akcję, że rozstawiliśmy kosze (beczki) i w 90% wybrzeża te beczki były opróżniane, krotność opróżniania była wystarczająca, natomiast tu, gdzie jest ta część niezamieszkała, gospodarcza czy działkowicze, oni po prostu zapełniali nam te beczki swoimi śmieciami, które wcześniej gdzieś gromadzili, lub po prostu wywozili i w tamtym rejonie dopiero, po jakimś doświadczeniu musieliśmy zwiększyć krotność opróżniania tych koszy. Ja tylko wskazuję po prostu na pewien element determinujący sposób działania, no bo jest zadanie zabezpieczyć zbiornik przed zaśmiecaniem, a potem okazuje się, że w jednym zadaniu, w jednym miejscu jest dobrze, w większości przypadków jest dobrze, a w jednym miejscu potrafi być źle. Do tego dochodzą oczywiście: likwidacja tak zwanych dzikich wysypisk, które też jest zjawiskiem incydentalnym, ale może narastać, po wzroście opłaty marszałkowskiej. Od 2008 roku opłata marszałkowska wzrasta z 15 zł. do 75 zł. , w 2009 roku do 150 zł., w 2010 do 220 zł. Z całą pewnością należy się liczyć, z rosnącymi przypadkami tworzenia się dzikich wysypisk i koniecznością ich likwidacji na koszt gminy. Myślę także, że nie jesteśmy do końca przygotowani (jako mieszkańcy) do wzrostu cen i po prostu nawyki, które zostały wykształcone przez stosunkowo niskie ceny wywozu śmieci, nie są jeszcze na tyle trwałe, żeby bez jakiegoś większego obciążenia psychicznego, z nich zrezygnować i to może się zacząć problemem. Jeżeli chodzi o utrzymywanie alejek, tych zadań zresztą jest dużo więcej i mógłbym na ten temat powiedzieć. Sytuacja jest tego rodzaju, że do tej pory realizował to zakład budżetowy, nie realizując tego swoimi siłami, tylko podzlecał to i w ten sposób wyeliminowaliśmy pośrednika. Nie chciałbym po kolei zanudzać Państwa każdym podpunktem i ewentualnie proszę o pytania, odpowiem bardzo chętnie. Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek: Proszę mi powiedzieć, czy rzeczywiście wszystko jest tak robione, jak zapisane jest w informacji, bo np. Ja nie zauważyłam, żeby było niezwłoczne grabienie skoszonych traw, w niektórych rejonach miasta i dysponuję zdjęciami. W czerwcu, na terenach zielonych trawy skoszone leżały bardzo długo, aż następne je przerosły i trzema było następny raz kosić. Nie zauważyłam również, żeby utrzymana była wysokość trawnika 10 cm. Znam przykłady, że trawa była na wysokości w pas i to w miejscach, do których te wszystkie umowy obowiązują. Znam miejsca np. przy pomnikach, gdzie odbywają się uroczystości, mimo zgłoszeń jakoś nie można się doczekać, żeby trawy zostały wykoszone naprawdę niewielkie skwerki. Mówię o przypadkach, które sama zgłaszałam. Następny przykład, że śnieg jest usuwany maksymalnie najpóźniej w ciągu 3 godzin od ostatnich opadów, w tym roku wprawdzie zimy jeszcze nie było, to przekonamy się. Tak samo jest z usuwaniem nadmiaru ziemi na chodnikach, np. w Łośniu na ul. Ząbkowickiej, raz że jest byle jaki chodnik, a dwa, jest tam ciągły nadmiar ziemi i raz w życiu była ta ziemia usuwana. Mam jeszcze takie generalne pytanie, wiemy z jednej strony, że na Lipówce II mamy problemy z produkcja kompostu i tu w kontekście tego chciałam zapytać, gdzie są wywożone gałęzie, drewno, trawy, liście z terenu naszego miasta i czy to jest wywożone właśnie na Lipówkę i na kompost później, czy w inne miejsce? Z-ca Prezydenta Miasta: To jest właśnie odpowiedź na Pani pytanie, a właściwie na pierwszą jego część, dlaczego wykonawcy często i za naszym przyzwoleniem, albo wskazaniem wręcz, przetrzymują trawy nie zgrabione, bo to się liczy na wagę (wyschnięta trawa waży mniej, niż świeża) i to jest też oszczędność dla gminy, bo gmina za to wszystko płaci. Ja nie twierdzę, że należy doprowadzać świadomie do tego, że siano jest nie zgrabione Bóg wie ile, ja tylko mówię, że inaczej to samo siano waży po trzech dniach, a inaczej w tym samym dniu, a wykonawca ma obowiązek wywieźć je na Lipówkę. Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek: Jakość kompostu powinna nam się poprawić, jeżeli my w tym roku mamy tak duży zakres prac. Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła: Morfologia odpadów jest taka, że udział tych wszystkich frakcji, może inaczej szkła przede wszystkim i folii, jest tak duże, że nawet jakbyśmy wszystko już skosili w jednym dniu, czy w jednym miesiącu, to pewnie by to nie wystarczyło, bo szkło się tak szybko nie rozkłada. To jest taki skrót myślowy i ja to przyjmuję, no ale niestety tak to nie działa. Jeżeli chodzi o opady śniegu, to w ubiegłym tygodniu był taki inaugurujący sezon, czy akcja zima, spotkanie ze wszystkimi odpowiedzialnymi za akcję zima, począwszy od tych, którzy ją nadzorują a skończywszy na tych, którzy tą akcję organizują. Jest określona ilość dróg wytypowanych (420 kilometrów) do utrzymania bieżącego, w różnych kategoriach odśnieżania. Od nawierzchni czarnej i mokrej do incydentalnej i właśnie od tego zależy, czy to jest 3 godziny, czy 8 godzin. Ja Pana Przewodniczącą zapraszam, mam te materiały u siebie, możemy na każdą drogę tam wpisaną spojrzeć i sprawdzić. Radny Z. Łukasik: Panie Prezydencie, w którymś tam momencie, na sesji Rady Miejskiej złożyłem taki wniosek w sprawie możliwości przeanalizowania referendum śmieciowego. W odpowiedzi od Pana było kilka trudnych rzeczy do zrobienia, ale dużo rzeczy było wskazanych, że jest to korzystne. Tak właśnie zrobił Sławków ostatnio i ja bym prosił, o to czy by gmina Dąbrowa Górnicza nie mogła zrobić takiego referendum przy okazji najbliższych wyborów. Prezydent Miasta Z. Podraza: Ja myślę, że i my dojrzejemy do takiego momentu, tym bardziej, że parlament dość szybko wróci do tematu tzw. ustawy śmieciowej, ponieważ wrócę do rzeczy, o których Państwo mówiliście na ostatnim piątkowo - sobotnim spotkaniu Zarządu Miasta Polskich. Na tym spotkaniu poruszono kwestię rozporządzenia, które podnosi stawki o 50%, jeśli chodzi o opłaty marszałkowskie a również zobowiązuje gminę do podjęcia uchwał, w których muszą podnieść ceny. Zostało to oprotestowane ale na najbliższej komisji wspólne Rządu i Samorządu i być może nawet będzie interwencja o uchylenie tego rozporządzenia. Wiążą nas pewne zobowiązania związane z Unią Europejską, bo my musimy te stawki w związku z tym, że kwestia gospodarki odpadami w Unii Europejskiej dotyczy całości więc dążymy do jednakowych stawek, natomiast mieliśmy zobowiązanie bodajże do 2013 roku i nie rozumiem jednej rzeczy, dlaczego to od razu w takiej ilości, kiedy to można było spokojnie rozłożyć na lata. Stąd też być może uda się to rozporządzenie i konsekwencje tego rozporządzenia uniknąć, chociaż nie jestem pewny. Co do podatku śmieciowego, zgadzam się, jeśli będzie ku temu atmosfera i nadarzy się okazja, to trzeba o tym pomyśle, tylko tak jak mówię, to nie do końca jest to podejmowanie uchwał, jakby zgodnie z prawem. Zobaczymy, jeśli będzie tylko temu przychylność, to być może będzie to lepsze, bo ja wiem, że ten problem się pojawiał, bo i Pani radna o tym mówiła. Ja nie widzę problemu, żeby się nad tym zastanowić, bo to podejmuje wtedy Rada. Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek: Jakoś te referenda w Polsce nie wychodzą. Radny Z. Łukasik: Referenda nie wychodzą, ale tylko dlatego, że nie ma ludzi tyle, co powinno być. Prezydent Miasta Z. Podraza: W 2009 roku mamy wybory do Parlamentu Europejskiego, muszą być komisje mimo wszystko, bo to nie może być ta sama komisja, ale być może jeżeli dojrzejemy do tego, to najbliższą okazją byłoby faktycznie referendum w sytuacji połączenia z wyborami do Parlamentu Europejskiego. Radny Z. Łukasik: Panie Prezydencie, w Dąbrowie zaistniała bardzo niebezpieczna sytuacja a to referendum mogłoby wskazać to, czy ten podatek jest równy, czy od metra kwadratowego, czy od osoby. Na dzisiejszy dzień wywoźnicy, nie wiem, czy monopol się jakiś stworzył, że trudno jest wejść na rynek komu innemu. Doszło do takiej sytuacji, że ja znam budynki, które maja np., jeden śmietnik, ten sami i jedni płacą np. 3 zł. od metra, drudzy płaca 3.60 zł a następni płacą już ponad 6 zł. Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła: Ja chciałby zwrócić uwagę, że przy odbiorze odpadów obowiązuje wolny rynek i firmy ze sobą konkurują podstawiając pojemniki w miejsce, gdzie zawarte są umowy. Nawet w ramach tej samej firmy, tego samego pojemnika mogą być różnice w cenie, w zależności od okresu czasu, w jakim została zawarta umowa. Bo po prostu te umowy tez drożeją. Prezydent Miasta Z. Podraza: My tak naprawdę umów miejskich mamy bardzo niewiele. Radny Z. Łukasik: Panie Prezydencie ja uważam, że jest coś źle. Nie ma na rynku dąbrowskim możliwości, aby wszedł ktoś inny niż Alba MPGK. Chciałbym właśnie zwrócić uwagę na to, że taki problem jest. Problem przy podatku jest jednakowy. Problem, gdzie lokatorzy wskazują to, co wcześniej powiedziałem i powiem więcej Alba MPGK faktycznie wygrała za 6, czy 7 zł. Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła: Umowa jest na trzy lata i są dwie ścieżki: albo w każdym roku wzrasta o tyle, co opłata nasza plus jakaś drobna kwota związana z podniesieniem kosztów ogólnych funkcjonowania firmy, albo uśredniają to z trzech lat i wychodzi taka kwota, no i na początku mieszkańcy jakby przepłacają usługę, a potem dochodzą do tego wyniku ostatecznego. Radny Z. Łukasik: Panie Prezydencie, ja uważam, że jest to doprowadzenie do anormalnej sytuacji, bo tak jak Pan powiedział, to komunalna firma daje ceny porównywalne do prywatnych firm np. na sprzątanie. Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła: Chcę powiedzieć, że zakład budżetowy został na etapie rozruchu nie wyposażony w strumień odpadów, niestety zapomniano o tym. Radny Z. Łukasik: A dlaczego Lipówka II nie startowała w przetargu? Wtedy strumień odpadów oni by regulowali. Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła: Nie, strumień odpadów regulują ci, którzy kupują je od dostawców, czyli ci, którzy je zbierają i wcale nie muszą wozić na Lipówkę I i Lipówkę II. Radny Z. Łukasik: Ale ja chcę dążyć do tego żebyśmy byli 100% właścicielami wysypiska. Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła: Ale my jesteśmy właścicielami wysypiska. Prezydent Z. Podraza: Ale obojętnie, nawet gdybyśmy nawet byli, to ci którzy dostarczają śmieci, wcale nie muszą do nas śmieci przywozić, mogą złożyć śmieci w obrębie województwa, na dowolnym wysypisku. To nie jest takie proste, ale myślę, że musimy na ten temat podyskutować. Radny Z. Łukasik: Bo jeżeli my dopłacamy do wysypiska bardzo dużo to dlaczego tak ma być. Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła: I tu bardzo dobrze, że Pan radny to wskazał, bo naprawdę robimy wszystko, żeby nie dopłacać do tony śmieci. Jest pewna szansa, że uda nam się to w przyszłym roku, bo chciałbym zwrócić uwagę, że zmniejszyliśmy już bardzo dużo dopłaty w tym roku, to spowodowało wymuszenia określonych działań wewnątrz zakładu budżetowego, ale jeszcze nie jest ten efekt, o którym byśmy chcieli dyskutować, tym bardziej, że zakład ma już 4 lata i zaczynają się potrzeby pierwszych inwestycji, po okresie rozruchu i na to też trzeba pieniądze znaleźć, to jest już dziś mogę powiedzieć mniej więcej między 2 a 3 miliony. Radny Z. Łukasik: Ja mam taką propozycję pani Przewodnicząca, jest już późno i mało nas zostało, aby ten temat zaplanowano po raz drugi w innym terminie. Przewodnicząca Komisji M. Trzewiczek: Zaplanujemy ten temat na początek roku 2008. Ale żebyśmy mieli nad czym dyskutować, to ja mam taka propozycję abyśmy tak: po pierwsze to uważam, że i moja prośba taka, żeby Komisję Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska poinformować o terminach (i w tym roku jeżeli takie terminy będą) zbiórki odpadów wielogabarytowych i niebezpiecznych i taka właśnie informacja powinna trafić na posiedzenie tej komisji a także do mieszkańców naszego miasta. Chciałabym również aby podano nam nr telefonów, gdzie zgłaszać np. usuwanie zwłok zwierząt, bo chyba jest tam zapis, że w ciągu 3 godzin powinny być usunięte. Komisja ma również prośbę o podanie rocznego kosztu (za rok 2007) utrzymania porządku i czystości w gminie i osobno koszt konserwacji utrzymania zieleni miejskiej wraz z pracami aranżacyjnymi i interwencyjnymi na terenia Dąbrowy Górniczej. W związku z powyższym Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska wystosowała wniosek w sprawie: podania wysokości środków finansowych, przeznaczonych na zieleń miejska w 2007 roku. Powyższy wniosek przegłosowano: za:11, przeciw: 0, wstrzym:0. i skierowano do Prezydenta Miasta, w celu udzielenia odpowiedzi. Radna K. Szaniawska: Proszę Państwa, zawsze wiosną i jesienią przeprowadzana była akcja zbierania odpadów i różnych sprzętów o dużych gabarytach, czy w tym roku jest ona również przewidziana, bo zawsze była w październiku. Z-ca Prezydenta Miasta P. Gocyła: Podamy taką informację do publicznej wiadomości. -------------------- ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 14:04 |