![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
BĘdzie zagŁĘbiowska ŚrednicÓwka?
Wtorek, 30 wrzeŚnia 2003r. Plany przedŁuŻenia Drogowej Trasy Średnicowej z Katowic do DĄbrowy GÓrniczej byŁy szlagierem wczorajszego spotkania Rady Parlamentarno-SamorzĄdowej ZagŁĘbia i Jaworzna. Wszyscy chwalili projekt, ale ogÓlnikowo mÓwiono o pieniĄdzach na realizacjĘtej inwestycji. - Pierwsze plany budowy trasy Średnicowej powstaŁy w latach 70. O jej budowie zadecydowano w 1982 r., a prace w terenie ruszyŁ trzy lata pÓĹşniej - mÓwi Ireneusz Maszczyk, prezes spÓŁki Drogowa Trasa Średnicowa. PomÓgŁ kredyt Od 1985 r. zdoŁano oddaĆ do eksploatacji tylko 11-kilometrowy odcinek z Katowic do Rudy ŚlĄskiej. Średnio powstawaŁo ok. 600 m szosy rocznie. - Po czterech latach prace przerwano. Od 1994 r. przeznaczano na ŚrednicÓwkĘsymboliczne kwoty. Roboty ruszyŁy, gdy uzyskaliŚmy kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na wschodni odcinek trasy - wyjaŚnia Ireneusz Maszczyk. Nie zebrano jeszcze pieniĘdzy na zachodniĄ czĘŚĆ DTŚ (Ruda ŚlĄska - Zabrze - Gliwice), ktÓra powinna zostaĆ oddana do uŻytku w 2009 r. - Nie mam Żadnych wĄtpliwoŚci, Że trasĘŚrednicowĄ naleŻy przedŁuŻyĆ do ZagŁĘbia. Powinna ona jednak ŁĄczyĆ DĄbrowĘGÓrniczĄ z Gliwicami. Po co nam droga koĹczĄca siĘ, nie powiem w lesie, ale na rondzie w Chebziu - twierdzi poseŁ Zbigniew Zaborowski, szef ŚlĄskiego SLD. - Jako rodowity sosnowiczanin cieszĘsiĘz planÓw przedŁuŻenia trasy Średnicowej, ale jako wojewoda muszĘpatrzeĆ przez interes caŁego regionu - dodaje LechosŁaw JarzĘbski. Potrzebne miliony euro WiĘkszoŚĆ zagŁĘbiowskich szos powstaŁo w latach 70. OstatniĄ powaŻnĄ inwestycjĘdrogowĄ, przebudowany odcinek DK 1 z Sosnowca do Katowic, oddano do uŻytku w 1985 r. Od tego czasu ruch samochodowy wzrÓsŁ kilkakrotnie. Dzisiaj szosĄ katowicka przejeŻdŻa 60 tysiĘcy samochodÓw na dobĘ! - Planowany zagŁĘbiowski odcinek ma 21 km. Tylko 12 km to drogi zbudowane od podstaw. PozostaŁe 9 km to modernizowane istniejĄce ulice, np. Narutowicza w Sosnowcu czy DulĘby w DĄbrowie GÓrniczej - mÓwiŁ Ireneusz Maszczyk. - Droga mogŁaby zostaĆ oddana do uŻytku w 2011 r. Jej budowa szacowana jest w milionach euro. Trasa Średnicowa to szosa o podwyŻszonym standardzie, z samymi bezkolizyjnymi skrzyŻowaniami. SamorzĄdowcy liczĄ na pomoc z kasy Unii Europejskiej. Dyskretnie milczano jednak o wymaganym wkŁadzie wŁasnym i pieniĄdzach na zapŁacenie VAT. Pomoc strukturalna nie moŻe bowiem bezpoŚrednio zasilaĆ lokalnego budŻetu. Drogowym dyskusjom przysŁuchiwaŁ siĘMieczysŁaw Rakowski, ktÓry doskonale powinien pamiĘtaĆ, jak rzĄd 21 lat temu podejmowaŁ decyzjĘo budowie trasy Średnicowej. ByŁ wtedy wicepremierem. Wczoraj nie zabraŁ gŁosu. -------------------------------------------------------------------------------- Ireneusz Maszczyk - prezes firmy Drogowa Trasa Średnicowa SA Obecnie realizacja inwestycji drogowej trwa najwyŻej trzy lata. Natomiast planowanie i projektowanie piĘĆ. Nowa droga wymaga zmiany miejscowych planÓw zagospodarowania przestrzennego. MogĄ to zrobiĆ tylko samorzĄdy. JesteŚmy spÓŁkĄ zajmujĄcĄ siĘbudowĄ szos. WstĘpny projekt zrobiliŚmy zagŁĘbiowskim gminom w prezencie, jeŻeli prace majĄ byĆ kontynuowane to trzeba przygotowaĆ pieniĄdze. Wojciech W. WacŁawek - Dziennik Zachodni Pewnie minie z 10 lat zanim ta inwestycja zostanie zrealizowana, ale ciekawe jaka lokalizacja trasy jest brana pod uwage??? |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: FdZD Postów: 407 Dołączył: pią, 09 gru 05 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 174 Płeć: Mężczyzna GG: 1006247 ![]() |
OK popatrzyłem trochę.
Pieniądze na drogi (takie większe - regionalnego znaczenia) będą w dwóch programach: 1. Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego - Działanie 7.1 Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej • Poddziałanie 7.1.1. Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowych Tutaj jest 155 mln euro na lata 07-13, przy czym 124 łykają 3 projekty kluczowe - DTŚ Zachód 75 mln; obwodnice Rybnika i Żor 25 mln i 24 mln dla DTŚ Wchód I etap - budowa drogi z Katowic do Mysłowic. Na inne tego typu drogi zostaje 31 mln, z czego 20 mln pójdzie na konkursy - nabory wniosków, a 11 mln na projekty subregionalne (a w tym to nie wiem jak te pieniądze będą wydawane). Na drogi "uzupełniającej kluczową sieć drogową" zapisano dodatkowo 85 mln euro. W ZPORR 2004-2006 na wszystkie drogi o znaczeniu regionalnym było ok. 70 mln euro - wyszło 27 projektów. 2. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - Działanie 8.2 Drogi krajowe poza siecią TEN-T (czyli nie na autostrady, te mają inną działkę). Zapisali na to 740 mln euro, obecny SPO Transport na drogi (łącznie z autostradami) miał 700 mln co włożono w 74 projekty. Działanie realizowane będzie poprzez budowę i przebudowę dróg krajowych, położonych poza siecią TEN-T, w zakresie: · budowy odcinków dróg ekspresowych, · przebudowy dróg krajowych, z dostosowaniem do nośności 11,5 t/oś, · przebudowa i budowa ulic miejskich leżących w ciągach dróg krajowych, przebiegających przez miasta na prawach powiatu, · budowy obwodnic miast w ciągach dróg krajowych. Na podobne projekty, ale w ramach sieci TEN-T jest 6480 mln euro. Ale to pójdzie przed wszystkim na autostrady (u nas A1 pewnie). Czyli można nieco wyrwać, tylko trzeba chcieć. A z tym chceniem jest różnie. Jest prowadzona dla potrzeb śląskiego RPO taka baza projektów na lata 2007-13. Generalnie nie ma ona jakiegoś wielkiego znaczenia, ale daje informację o tym, co kto planuje robić, i czy przygotowuje już jakieś projekty. W Dziale "Transport" DG zgłosiła do tej pory 0 projektów. Sosnowiec dla przykładu 13, Będzin 9 itd. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 13:56 |