![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
UZYTKOWNIK ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 33 Dołączył: śro, 01 gru 10 Nr użytkownika: 4,285 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Dąbrowiak WT - do Leszka
Dzięki kolego za tak dużą dozę informacji na temat Dabrowy Górniczej. Jestem pod wrażeniem ! Ja, będąc (jak widać) dąbrowiakiem z dziada pradziada. nie mam tak dużej wiedzy. Dzięki za informację o kop. Flora. Interesuje mnie geneza hałdy "Stanisław" ("Stanisław Mały" i "Stanisław Duży") - czy też pochodzi w kop. Flora? Mieskam tu w pobliżu i nic o tym nie wiem. Dąbrowiak WT |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Nie, hałdy Mały i Duży Staś to efekt działania kopalni Stanisław - eksploatowanej przez prywatnych właścicieli na polach dzierżawionych od Flory (na Podlesiu, mniej więcej od Tysiąclecia do cmentarza). O niej wkrótce też wstawię trochę informacji i zdjęć
![]() Przy okazji pytanie o owe hałdy właśnie - która jest która, bo słyszałem zarówno wersję, że mały jest przy Tysiąclecia, a duży przy strzelnicy, jak i na odwrót. Ta przy strzelnicy jest wyższa, ta przy Tysiąclecia rozleglejsza - więc i jedna i druga wersja ma sens. No i prośba do moderatorów - zmieńcie temat tego wątku na "Kopalnia Stanisław", a ja postaram się go niedługo rozbudować nieco. Ten post edytował Leszek pią, 02 gru 2011 - 12:08 -------------------- |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
UZYTKOWNIK ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 33 Dołączył: śro, 01 gru 10 Nr użytkownika: 4,285 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Nie, hałdy Mały i Duży Staś to efekt działania kopalni Stanisław - eksploatowanej przez prywatnych właścicieli na polach dzierżawionych od Flory (na Podlesiu, mniej więcej od Tysiąclecia do cmentarza). O niej wkrótce też wstawię trochę informacji i zdjęć ![]() Przy okazji pytanie o owe hałdy właśnie - która jest która, bo słyszałem zarówno wersję, że mały jest przy Tysiąclecia, a duży przy strzelnicy, jak i na odwrót. Ta przy strzelnicy jest wyższa, ta przy Tysiąclecia rozleglejsza - więc i jedna i druga wersja ma sens. No i prośba do moderatorów - zmieńcie temat tego wątku na "Kopalnia Stanisław", a ja postaram się go niedługo rozbudować nieco. Duży "Stanisław" - przy strzelnicy; Mały "Stanisław" - w lesie przy stawie "RENAS". Była jeszcze hałda w rejonie końca działek pracowniczych (za strzelnicą), której genezy tez nie znam. Dąbrowiak WT. |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Dzięki za hałdy
![]() Co do hałdy obok działek - na Podlesiu było więcej małych kopalni, przy samej drodze (na granicy działek i lasu) jest zagłębienie (czasem z wodą), obok mała hałda - jest to zapewne pozostałość po szybie kopalni Maksymilian II, drugi szyb był po drugiej stronie drogi, w lesie za Staszicem blisko dzisiejszej ulicy Staszica (na północny-zachód od glinianki tam będącej), skośny przebieg ulicy Różanej i ogólnie skośne ułożenie działek w tym kawałku Staszica jest pamiątką po torze/torach łączących tę kopalnię ze stacją Staszyc. Oprócz tego była tam jeszcze kopalnia Michał - być może nawet obydwie były w tym samym miejscu, ponieważ Michał działał w latach 1924-28, a Maksymilian II od 1929. Po drugiej stronie DK1 (mniej więcej w okolicach Mikrohuty) była kopalnia Podreden (Zdzisław), na południe od niej (po drugiej stronie Majewskiego) kopalnia Wiesława, której pozostałością jest zapewne zadeklowany szyb Ksawery (obok leśniczówki). -------------------- |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
UZYTKOWNIK ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 33 Dołączył: śro, 01 gru 10 Nr użytkownika: 4,285 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Dzięki za hałdy ![]() Co do hałdy obok działek - na Podlesiu było więcej małych kopalni, przy samej drodze (na granicy działek i lasu) jest zagłębienie (czasem z wodą), obok mała hałda - jest to zapewne pozostałość po szybie kopalni Maksymilian II, drugi szyb był po drugiej stronie drogi, w lesie za Staszicem blisko dzisiejszej ulicy Staszica (na północny-zachód od glinianki tam będącej), skośny przebieg ulicy Różanej i ogólnie skośne ułożenie działek w tym kawałku Staszica jest pamiątką po torze/torach łączących tę kopalnię ze stacją Staszyc. Oprócz tego była tam jeszcze kopalnia Michał - być może nawet obydwie były w tym samym miejscu, ponieważ Michał działał w latach 1924-28, a Maksymilian II od 1929. Po drugiej stronie DK1 (mniej więcej w okolicach Mikrohuty) była kopalnia Podreden (Zdzisław), na południe od niej (po drugiej stronie Majewskiego) kopalnia Wiesława, której pozostałością jest zapewne zadeklowany szyb Ksawery (obok leśniczówki). Nie mogę się w tym opisie połapać. Muszę to przemyśleć. Niemniej jestem dalej pod wrażeniem znajomości historii maszego miasta. WT |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Tak na szybko (i orientacyjnie) nabazgrane w paincie:
![]() Na czerwono - szyby kopalni Maksymilian II (Michał, jeśli był oddzielną kopalnią, był na prawo od górnego szybu) i tor do stacji Staszic. Na biało - Upadowa VI Flory (zaraz na północ od niej jest Duży Staś). Na niebiesko - Podreden. Na zielono - Wiesława. -------------------- |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
UZYTKOWNIK ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 33 Dołączył: śro, 01 gru 10 Nr użytkownika: 4,285 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Tak na szybko (i orientacyjnie) nabazgrane w paincie: I znowu zaskoczony jestem precyzją. Teraz te klocki układają się. Dzięki. Pytanie czy: - od upadowej VI FLORY (na biało) szła kolejka linowa do sortowni kop. FLORA i dlatego obecna ul. Buczka nazywała się poprzednio ul. Linową?WT![]() Tak na szybko (i orientacyjnie) nabazgrane w paincie: I znowu zaskoczony jestem precyzją. Teraz te klocki układają się. Dzięki. Pytanie czy: - od upadowej VI FLORY (na biało) szła kolejka linowa do sortowni kop. FLORA i dlatego obecna ul. Buczka nazywała się poprzednio ul. Linową?WT![]() |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Dokładnie tak szła, a zaczynała się na Albercie. Opis i mapka są w wątku o Florze.
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 416 Dołączył: śro, 08 kwi 09 Skąd: Mickiewicza Nr użytkownika: 3,277 Płeć: Mężczyzna GG: 9877186 ![]() |
Dokładnie tak szła, a zaczynała się na Albercie. Opis i mapka są w wątku o Florze. Dla tych, których interesują stare kopalnie w okolicy(może akurat nie Dąbrowskie, lecz tuz obok) wspaniała propozycja już jutro. Zwiedzanie lasu zagórskiego. http://www.zaglebiedabrowskie.org/news.php?readmore=1109 |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
UZYTKOWNIK ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 33 Dołączył: śro, 01 gru 10 Nr użytkownika: 4,285 Płeć: Mężczyzna ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Małe uzupełnienie - kopalnia Maksymilian II faktycznie działała w tym samym miejscu co Michał, prawdopodobnie wykorzystując zresztą jej szyb (główny szyb wydobywczy kop. Maksymilian II nazywał się właśnie Michał). Szyb ten znajdował się na północ od kolejki piaskowej Redenu, a na zachód od kolejki Flory - na terenie dzisiejszych działek. Kopalnia Michał posiadał rampę kolejową przy stacji Staszyc, do której tory dochodziły od północnego zachodu (łukiem), rampa ta była potem wykorzystywana przez kopalnię Maksymilian II, ale tory dochodziły do niej wówczas z północnego wschodu (zaznaczone na zdjęciu w jednym z powyższych postów na czerwono).
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Nie wiem czy tutaj mam pisać czy w dawnych kolejach DG.
Na Mapie Kolei Państwowych i Prywatnych Górnośląskiego i Dąbrowskiego Zagłębia Węglowego z 1926 roku jest połączenie kolejowe pomiędzy rampą kopalni Maksymilian a samą kopalnią. Wg legendy ( legendy mapy rzecz jasna ![]() link z mapą poniżej ( ciekawa strona generalnie o kolejach) http://mapy.1435mm.net.pl/index.php?id=fil...nazwa=slask1926 -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Ale to inna kopalnia Maksymilian - nie z Podlesia jest
![]() Kolejka Maksymiliana z Gołonoga przechodziła pod torami przepustem - o ile dobrze pamiętam (powinienem mieć ją na jakiejś dokładniejszej mapie, wigówka z 1929 roku sugeruje, że kolejka przechodziła przepustem, z którego potem korzystała Flora, a rampa była po obu stronach Granicznej, zaś messtichblatt z 1942 - czyli wigówka z 1933 pokazuje, że dochodzi do torów WW trochę bliżej Gołonoga, ale na drugą stronę nie przechodzi). Zaś jeśli chodzi o Podlesie - i Michał, i później Maksymilian miały również własne kolejki wąskotorowe prowadzące do rampy obok stacji na Staszicu (co ciekawe, każda z tych kopalń inaczej poprowadziła tory, choć de facto jedna była następczynią drugiej - tę różnicę widać na wspominanych powyżej wigówkach). Mapa świetna, żeby tak dało się ją jakoś zapisać... -------------------- |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Ale to inna kopalnia Maksymilian - nie z Podlesia jest ![]() Kolejka Maksymiliana z Gołonoga przechodziła pod torami przepustem - o ile dobrze pamiętam (powinienem mieć ją na jakiejś dokładniejszej mapie, wigówka z 1929 roku sugeruje, że kolejka przechodziła przepustem, z którego potem korzystała Flora, a rampa była po obu stronach Granicznej, zaś messtichblatt z 1942 - czyli wigówka z 1933 pokazuje, że dochodzi do torów WW trochę bliżej Gołonoga, ale na drugą stronę nie przechodzi). Zaś jeśli chodzi o Podlesie - i Michał, i później Maksymilian miały również własne kolejki wąskotorowe prowadzące do rampy obok stacji na Staszicu (co ciekawe, każda z tych kopalń inaczej poprowadziła tory, choć de facto jedna była następczynią drugiej - tę różnicę widać na wspominanych powyżej wigówkach). Mapa świetna, żeby tak dało się ją jakoś zapisać... Dzięki za info. Właśnie coś mi się nie zgadzało n a100% z położeniem tej kopalni ale nie wiedziałem że były dwie o tej samej nazwie ![]() Może tory Maksymiliana poprowadzono inaczej ze względu na szkody górnicze? -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Może, ale stawiam raczej na to, że wydobycie Maksymiliana II (bo ten w Gołonogu to był Maksymilian I) szło innym szybem - położonym na południe od drogi do Strzemieszyc (wydobywczy Michała był na terenie dzisiejszych ogródków działkowych za cmentarzem).
Na mapie z 1933 roku w miejscu kolejki z Michała jest zaznaczona dróżka (na wschód od cmentarza, dochodzi do drogi Dąbrowa - Strzemieszyce). Ten post edytował Leszek sob, 09 lut 2013 - 20:50 -------------------- |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 414 Dołączył: pią, 18 cze 04 Skąd: Miner's Oak Forest City Nr użytkownika: 102 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Kolejka Maksymiliana z Gołonoga przechodziła pod torami przepustem - o ile dobrze pamiętam (powinienem mieć ją na jakiejś dokładniejszej mapie, wigówka z 1929 roku sugeruje, że kolejka przechodziła przepustem, z którego potem korzystała Flora, a rampa była po obu stronach Granicznej, zaś messtichblatt z 1942 - czyli wigówka z 1933 pokazuje, że dochodzi do torów WW trochę bliżej Gołonoga, ale na drugą stronę nie przechodzi). Leszek, czy możliwe jest, że ten przepust to tunel pod torami w rejonie, gdzie rozpoczyna się podjazd na wiadukt? -------------------- "Piorunochron na szczycie wieży kościelnej jest najlepszym dowodem na to, że wszyscy miewamy wątpliwości..."
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Tak, to był przepust kolejki Flory:
![]() ![]() Kolejka biegła od głównego zakładu Flory wzdłuż ulicy Granicznej, przechodziła pod torami, jeszcze kawałek szła prosto, potem skręcała w lewo (podejrzewam, że pamiątką po jej przebiegu jest ulica Łącząca) i dochodziła do szybu Jan II, od niego zaś do szybu Mariusz. -------------------- |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 414 Dołączył: pią, 18 cze 04 Skąd: Miner's Oak Forest City Nr użytkownika: 102 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Dzięki.
A gdzie znajdowały się szyby Jan II i Mariusz? -------------------- "Piorunochron na szczycie wieży kościelnej jest najlepszym dowodem na to, że wszyscy miewamy wątpliwości..."
|
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
W pierwszym poście jest mapka z lokalizacją wszystkich szybów: http://www.dabrowa-gornicza.org/Kopalnia-F...nogu-t4704.html
Jest tam też zaznaczona wspominana wyżej kolejka tudzież kolejka z Alberta. -------------------- |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Jeszcze gwoli uzupełnienia - w jednym miejscu na Podlesiu działały nie dwie (Michał i Maksymilian II), a trzy kopalnie - jako pierwsza powstała w tym miejscu kopalnia Batory (działała w latach 1921-24), następnie z jej szybu skorzystała kopalnia Michał (1924-28), ostatnia była Maksymilian II (która miała więcej szybów niż poprzedniczki sięgając dalej na południe, działała w latach 1929-33). Patrząc po maksymalnym wydobyciu - Batory i Michał były zbliżone wielkością (ok. 15 tys. ton rocznie), Maksymilian był zdecydowanie większym zakładem - ponad 30 tys. ton.
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#21
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Co to może być? Natknęliśmy się na to między Dużym Stasiem a ul. Tysiąclecia. Właściwie to dokładnie idąc od Dużego Stasia minęliśmy przecinkę pod liniami wysokiego napięcia i zaraz przy ścieżce w lesie był ten obiekt.
![]() Uploaded with ImageShack.us Ten post edytował Bathurst nie, 03 mar 2013 - 20:54 -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#22
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Podstawa słupa kolejki piaskowej Redenu, zachowało się ich kilka.
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#23
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
faktycznie mogłem się bardziej wysilić i poszperać po wątkach, stwierdziłem ze pytając dowiem się szybciej :-)
trochę dziwne jest to, że nie opłacało im się puścić normalnej wąskotorówki -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#24
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Kolej linowa wisząca nie wymagała niwelowania terenu, robienia mostków, utwardzania całego gruntu itp.
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#25
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
a paliwo do napędu przecież to musiało masę energii pochłaniać - no ale widocznie jakoś to chyba skalkulowali? Ciekawe gdzie była maszynownia?
Teraz sprawdziłem na Eksploratorach przebieg kolejki - ta podpora która wrzuciłem na zdjęciu jest bardziej na północny wschód od punktu nr 6 na Twojej mapiehttp://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?t=2523 Ten post edytował Bathurst nie, 03 mar 2013 - 22:16 -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#26
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Napęd był pewnie elektryczny. Maszynownia - faktycznie ciekawe, nigdzie nie znalazłem jej zaznaczonej, ale stawiam, że przy końcu "kopalnianym" czyli przy szybie zamułkowym.
Teraz sprawdziłem na Eksploratorach przebieg kolejki - ta podpora która wrzuciłem na zdjęciu jest bardziej na północny wschód od punktu nr 6 na Twojej mapiehttp://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?t=2523 Zgadza się, to upadowa VI Flory, która była na południe od kolejki.Co najmniej dwie podpory są w części Podlesia z Rynasem, co najmniej jedna od strony Jamek.
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#27
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Jeśli po tej stronie drogi co Rynas były podpory to by znaczyło, że była jakaś "odnoga" kolejki względem tej narysowanej przez Ciebie niebieskiej linii
Ten post edytował Bathurst pon, 04 mar 2013 - 16:18 -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#28
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Mylisz dwie kolejki - na tej mapce jest kolej Flory - linowa, ale naziemna - łącząca szyb Albert i Upadową VI z zakładem głównym/sortownią. Po niej pozostał w kilku miejscach jeszcze widoczny nasyp. A podpory są jak pisałem pozostałością kolejki piaskowej Redenu - linowej, napowietrznej - z piaskowni w rejonie Świerczyny do kopalni.
Na poniższym zdjęciu masz zaznaczone obie, Flory na czerwono, Redenu na zielono. A czerwona kropka to Upadowa VI. ![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#29
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
faktycznie, myślałem że to jedna kolejka - dzięki
-------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#30
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
A dla rozjaśnienia (albo zagmatwania, jak kto woli) dodam, że na Podlesiu (szeroko rozumianym, południową granicą jest dla mnie linia kolejowa do Staszica) znaleźć można jeszcze ślady po kolejkach Stanisława, Zdzisława (czyli Podredenu) i Michała/Maksymiliana
![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#31
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
CYTAT A podpory są jak pisałem pozostałością kolejki piaskowej Redenu - linowej, napowietrznej - z piaskowni w rejonie Świerczyny do kopalni. Jak w okolice ul. Świerczyny to ta kolejka linowa miała około 8 km długości ![]() Czy to była rzadkość, czy też w innych kopalniach Zagłębia i Śląska też były takie napowietrzne kolejki? Ten post edytował Bathurst pon, 04 mar 2013 - 23:23 -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#32
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Było to dość popularne rozwiązanie - w Dąbrowie taką kolejkę miała jeszcze Wiesława z Sulna, w Sosnowcu Renard (zanim wybudowano bocznice kolejową), w Jaworznie Kościuszko (na pewno już po II WŚ), były też w Rudzie Śląskiej, Zabrzu. Według podpisu pod zdjęciem Vielrosego - również Mortimer w XIX wieku miał taka kolejkę łączącą go ze stacją DŻID w Dąbrowie (zapewne potem jej część została wykorzystana jako fragment kolejki Redenu). Kolejkę linową miała również cementownia w Grodźcu (dostawa surowca z kamieniołomu), a współcześnie widziałem czynną kolejkę w Miskolcu (jakieś 10 lat temu).
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#33
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 53 Dołączył: czw, 05 lis 09 Nr użytkownika: 3,539 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Cementownia Wysoka również-kolejka czynna jeszcze chyba w latach 80/90-tych(przechodziła nad torami kol. do Zawiercia)
Ten post edytował Banan wto, 05 mar 2013 - 17:38 |
|
|
![]()
Post
#34
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
A dla rozjaśnienia (albo zagmatwania, jak kto woli) dodam, że na Podlesiu (szeroko rozumianym, południową granicą jest dla mnie linia kolejowa do Staszica) znaleźć można jeszcze ślady po kolejkach Stanisława, Zdzisława (czyli Podredenu) i Michała/Maksymiliana ![]() na razie trawię porcję wiadomości dotyczących obszaru do DK 94 ![]() CYTAT Cementownia Wysoka również-kolejka czynna jeszcze chyba w latach 80/90-tych(przechodziła nad torami kol. do Zawiercia) w takim razie, może jeszcze w Polsce gdzieś się da spotkać takie coś na chodzie -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#35
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Czy szyb "Podreden" nie był jakoś połączony z szybem "Ksawery" kopalni Wiesława? Podobno podczas budowy, poszerzania DK-94 zasypywano pustki podziemne w tym terenie. Pomimo tego na początku lat 80-tych doszło do silnej podziemnej eksplozji gazów w wyniku których zapadła i odkształciła się droga.
Druga sprawa - Rynas. Podobno nie jest oczkiem wodnym po cegielni - ta była nieco niżej na południe. Jeziorko jest w miejscu szybu (najbliżej chyba był Podreden). Podobno w latach 80-tych przy bardzo suchej jesieni poziom wody tak się obniżył, że w części południowej jeziorka odsłonił się niewielki szyb przykryty drewnianymi kłodami. To wszystko podobno. -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#36
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Podreden i Wiesława były oddzielnymi kopalniami, aczkolwiek przy tak niewielkich odległościach jakiegoś połączenia chodników nie można wykluczyć. Cała ta okolica była przeryta płytkimi wyrobiskami - poza kopalniami była tam cała masa biedaszybów.
Co do Rynasa - jak dla mnie jest to nieco zbyt duży zbiornik jak na pozostałość po szybie, poza tym na messtischblacie dokładnie w tym miejscu jest wyrobisko i cegielnia. Na południe od niej zresztą były jeszcze zaznaczone dwie inne. Podreden był prawie dokładnie na zjeździe z DK1 od strony Tychów w stronę Bytomia i na wschód od niego (gdzieś spotkałem się z informacją, że Mikrohuta powstała częściowo na jej terenie - ale nie wiem, czy to prawda, Podreden był stosunkowo małą kopalnią). -------------------- |
|
|
![]()
Post
#37
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Na Podlesiu pomiędzy Małym Stasiem a DK 94 znalazłem taki słupek. Czy na nim jest skrót TFP? Czy mi się wydaje? Co to może oznaczać?
F sugeruje kop. Florę, T - towarzystwo..... ![]() Uploaded with ImageShack.us -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#38
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
TFP - Towarzystwo Franko(Francusko)-Polskie. Poniżej liter powinno być oznaczenie pola - 175 (inne słupki z Podlesia taki właśnie mają).
Flora miała na słupkach oznaczenie TF. -------------------- |
|
|
![]()
Post
#39
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Dziękuję za szybką i precyzyjną jak zwykle odpowiedź
![]() Gdzie jeszcze są takie słupki, ile ich jest? Wyznaczano je na granicy obszaru w jakiś punktach węzłowych jak sądzę... -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#40
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Na Podlesiu (w tej samej części) jest na pewno jeszcze
co najmniej jeden słupek TFP: ![]() Kolejny taki sam (leżący sobie po wykopaniu w pobliżu poprzedniego) trafił już do muzeum. W części Podlesia przylegającej do Jamek był słupek TFR z żeliwnymi tabliczkami, również jest już w Sztygarce (do czego dosłownie przyłożyłem rękę, a nawet dwie ręce). Słupek Flory (TF) był na łące przy Robotniczej (prawie naprzeciwko zabudowań szybu Mariusz), powinien również być już zabezpieczony. Nie jestem pewien co do ich umiejscowienia na granicy pól, ale wydaje mi się, że te na Podlesiu przynajmniej granic nie wyznaczały (głowy za to nie dam, a nakładać map mi się w tej chwili nie chce). -------------------- |
|
|
![]()
Post
#41
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Za DK 94 tuż przy ekspresówce na Cieszyn ( po prawej stronie jadąc na S). Czy to nie będzie pozostałość po kop. Maksymiljan? Na "meserszmicie" najbliżej tego miejsca jest właśnie ta kopalnia.
Oczywiście jak to bywa zapuściłem się tam bo chciałem luknąć na oczka wodne których w tym miejscu jest dosyć dużo a nie kopalnie ![]() ![]() Uploaded with ImageShack.us ![]() Uploaded with ImageShack.us PS. Leszek - fajnie że słupki górnicze przetrwają. Szkoda, że w muzeum a nie w terenie ale rozumiem, że to pewnie konieczność. Chociaż biorąc za przykład o wiele starsze krzyże pokutne to ogromna ich większość jednak zostaje w terenie. -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#42
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,635 Dołączył: pon, 16 lut 09 Skąd: Centrum Nr użytkownika: 3,199 Płeć: Mężczyzna ![]() |
CYTAT fajnie że słupki górnicze przetrwają. Szkoda, że w muzeum a nie w terenie ale rozumiem, że to pewnie konieczność. Chociaż biorąc za przykład o wiele starsze krzyże pokutne to ogromna ich większość jednak zostaje w terenie. Mogę się mylić ale chyba więcej jest pseudopasjonatów górnictwa niż krzyży pokutnych? ;-)
-------------------- pozdrawiam,
Sylwester Dominik Historia miasta uwieczniona na fotografiach i pocztówkach. Zapraszam na www.dawnadabrowa.pl i www.facebook.com/dawnadabrowa |
|
|
![]()
Post
#43
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Bathurst, ten most ma związek z Albertem raczej.
Edit: jeśli dobrze kojarzę jego ustawienie (to, co szło górą jest mniej więcej równoległe do S1) - górą szła bocznica DŻWW do Staszica (potem droga), dołem kolejka linowa do Alberta. Ten post edytował Leszek wto, 21 maj 2013 - 08:48 -------------------- |
|
|
![]()
Post
#44
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
przyjrzałem się mapie - wygląda, że dołem łącznica do Staszica, górą kolejka linowa z Alberta do Stanisława i odbicie do cegielni Rynas ? i droga. Ale mogę się mylić.
Sylwek - to raczej o pseudo amatorów MMA chodzi albo kickboxingu ![]() ![]() Ten post edytował Bathurst wto, 21 maj 2013 - 09:02 -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#45
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Swoje pierwsze zdjęcie robiłeś stojąc tyłem do S1?
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#46
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
?
przodem - od strony ścieżki -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#47
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
A, faktycznie, nie zauważyłem nasypu za drzewami. Zauważ, że w tym miejscu S1 ma przebieg praktycznie równoległy do dawnej bocznicy, ergo musiała ona iść górą, a kolejka Alberta dołem (robiąc pierwsze zdjęcie stoisz na jej śladzie patrząc w stronę Alberta).
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#48
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Zgadza się Leszek. Teraz patrzę, że pomyliłem miejsca.
Mostek jest poniżej ( na S) od miejsca które błędnie wytypowałem. Teraz widzę, że kolejka linowa mogła iść dołem ( choć przyznam że to dziwne) a łącznica górą. Teraz pojawia się jeszcze jedna zagadka - po południu wrócę do tego już nie ma czasu teraz.. -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#49
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Teraz widzę, że kolejka linowa mogła iść dołem ( choć przyznam że to dziwne) Pamiętaj, że to była kolejka naziemna - szynowa napędzana liną ![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#50
|
|
UZYTKOWNIK ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 45 Dołączył: nie, 30 wrz 12 Nr użytkownika: 5,074 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Teraz widzę, że kolejka linowa mogła iść dołem ( choć przyznam że to dziwne) Pamiętaj, że to była kolejka naziemna - szynowa napędzana liną ![]() Według map jest tak, jak mówi Leszek: kolejka biegła dołem, górą droga, tak samo było z odnogą kolei - tory szły górą. Poniżej fragment mapki Zagłębie Dąbrowskie. ![]() Dla porównania to samo ujęcie terenu z mapą z Googli: ![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#51
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Jedźmy teraz naszą łącznicą kolejową ze Staszica dalej w kierunku północnym.
http://www.zamki.pl/?dzial=mapa powinien być drugi mostek (!!!) albo chociaż jakieś pozostałości, tuż za łącznikiem drogowym od ul. Staszica do DK1 - już wiem gdzie się wybiorę w najbliższym czasie ![]() Dręczy mnie pytanie - dlaczego Wiesław był połączony kolejką z Albertem,, Stanisławem, Rynasem i Podredenem, dodam kolejką autonomiczną, bez podłączenia do jakiejś głównej sieci kolejowej -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#52
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Wiesława, nie Wiesław
![]() Akurat ona miała kolejkę oddzielną, dochodziła tylko zapewne do tej samej rampy. A cegielnia i Stanisław mogły mieć wspólną kolejkę z oszczędności (na starszych mapach oprócz cegielni do kolejki podłączony jest Podreden) . Pytanie, czy faktycznie dochodziła do Alberta, dziwnie to jest na messtischu zaznaczone - nie wiadomo jakim cudem z dwóch kolejek przemysłowych zrobił się nagle tor normalny. Na jednej z map wygląda to tak, jakby do rampy od strony stacji Staszic dochodziły tory - i to pasowałoby do powyższego (do Alberta zapewne też doprowadzono bocznicę). BTW, wbrew oznaczeniu na mapie, kolejka Wiesławy zapewne była napowietrzna (sądząc z zachowanego filara). -------------------- |
|
|
![]()
Post
#53
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 215 Dołączył: wto, 04 kwi 06 Skąd: DG - korzeniec Nr użytkownika: 198 GG: 105879 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#54
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Tak mi się wydaje, że Sebastian mówił, że już go zgarnęli - ale trochę za dużo tych słupków
![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#55
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Tym razem zdjęcie słupka z aparatu nie komórki - od razu uwidoczniła się liczba 175
![]() ![]() Uploaded with ImageShack.us zaraz obok po drugiej stronie ścieżki drugi słupek - trochę już nadgryziony zębem czasu ![]() Uploaded with ImageShack.us nieco dalej jakiś betonowy fundament - to chyba jest podstawa słupa kolejki napowietrznej Redenu z piaskowni w rejonie Świerczyny. ![]() Uploaded with ImageShack.us tutaj nie mam wątpliwości, że to podstawa słupa ww kolejki - nieco bardziej na W. ![]() Uploaded with ImageShack.us w miejsce dzisiejszej ścieżki biegła prawdopodobnie kolejka z Stanisława na Albert ( do rampy?) - po nałożeniu mapy "meserszmit" i google. ![]() Uploaded with ImageShack.us edit: jeszcze mi się przypomniało, że widziałem słupek w okolicach dawnej kop. Maksymilijan niestety zdjęcie niewyraźne ![]() Uploaded with ImageShack.us Ten post edytował Bathurst śro, 22 maj 2013 - 01:06 -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#56
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
Rechnic i Skorupka gołonoskie kopalnie. Czy one też były na Podlesiu?
CYTAT Największym zakładem przemysłowym w Gołonogu była kopalnia "Flora". Dziś na tym terenie rozbudowały się Zakłady "Damel". Oprócz tego istniało jeszcze kilka innych, mniejszych kopalń jak: Wiktoria, Stanisław, Baśka, Skorupka, Rechnic, oraz zlikwidowana wcześniej - Jan. http://naszgolonog.net/wspomnienia3.html -------------------- Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam
www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com |
|
|
![]()
Post
#57
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,978 Dołączył: sob, 01 kwi 06 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 197 Płeć: Mężczyzna GG: 2519362 ![]() |
Rechnic i Skorupka to zapewne nazwiska właścicieli kopalń, nie samych zakładów. Skorupki na razie nie znalazłem, ale Rechniców (co najmniej dwóch) tak - byli m.in. właścicielami kopalń Maksymilian I i II.
-------------------- |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 14:07 |