IPB

Witaj Gościu ( Zaloguj | Rejestruj )

> Kopalnie na Podlesiu, Michał, Maksymilian II, Podreden i inne...
Dąbrowiak WT
post pią, 02 gru 2011 - 10:01
Post #1


UZYTKOWNIK
*

Grupa: Użytkownik
Postów: 33
Dołączył: śro, 01 gru 10
Nr użytkownika: 4,285
Płeć: Mężczyzna



Dąbrowiak WT - do Leszka
Dzięki kolego za tak dużą dozę informacji na temat Dabrowy Górniczej. Jestem pod wrażeniem !
Ja, będąc (jak widać) dąbrowiakiem z dziada pradziada. nie mam tak dużej wiedzy.
Dzięki za informację o kop. Flora.
Interesuje mnie geneza hałdy "Stanisław" ("Stanisław Mały" i "Stanisław Duży") - czy też pochodzi w kop. Flora?
Mieskam tu w pobliżu i nic o tym nie wiem.
Dąbrowiak WT
Go to the top of the page
 
+Quote Post
3 Stron V   1 2 3 >  
Start new topic
Odpowiedzi (1 - 56)
Leszek
post pią, 02 gru 2011 - 12:08
Post #2


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Nie, hałdy Mały i Duży Staś to efekt działania kopalni Stanisław - eksploatowanej przez prywatnych właścicieli na polach dzierżawionych od Flory (na Podlesiu, mniej więcej od Tysiąclecia do cmentarza). O niej wkrótce też wstawię trochę informacji i zdjęć smile2.gif

Przy okazji pytanie o owe hałdy właśnie - która jest która, bo słyszałem zarówno wersję, że mały jest przy Tysiąclecia, a duży przy strzelnicy, jak i na odwrót. Ta przy strzelnicy jest wyższa, ta przy Tysiąclecia rozleglejsza - więc i jedna i druga wersja ma sens.

No i prośba do moderatorów - zmieńcie temat tego wątku na "Kopalnia Stanisław", a ja postaram się go niedługo rozbudować nieco.

Ten post edytował Leszek pią, 02 gru 2011 - 12:08


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dąbrowiak WT
post pią, 02 gru 2011 - 16:33
Post #3


UZYTKOWNIK
*

Grupa: Użytkownik
Postów: 33
Dołączył: śro, 01 gru 10
Nr użytkownika: 4,285
Płeć: Mężczyzna



CYTAT(Leszek @ pią, 02 gru 2011 - 12:08) *
Nie, hałdy Mały i Duży Staś to efekt działania kopalni Stanisław - eksploatowanej przez prywatnych właścicieli na polach dzierżawionych od Flory (na Podlesiu, mniej więcej od Tysiąclecia do cmentarza). O niej wkrótce też wstawię trochę informacji i zdjęć smile2.gif

Przy okazji pytanie o owe hałdy właśnie - która jest która, bo słyszałem zarówno wersję, że mały jest przy Tysiąclecia, a duży przy strzelnicy, jak i na odwrót. Ta przy strzelnicy jest wyższa, ta przy Tysiąclecia rozleglejsza - więc i jedna i druga wersja ma sens.

No i prośba do moderatorów - zmieńcie temat tego wątku na "Kopalnia Stanisław", a ja postaram się go niedługo rozbudować nieco.


Duży "Stanisław" - przy strzelnicy; Mały "Stanisław" - w lesie przy stawie "RENAS". Była jeszcze hałda w rejonie końca działek pracowniczych (za strzelnicą), której genezy tez nie znam.
Dąbrowiak WT.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post pią, 02 gru 2011 - 19:54
Post #4


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Dzięki za hałdy smile2.gif
Co do hałdy obok działek - na Podlesiu było więcej małych kopalni, przy samej drodze (na granicy działek i lasu) jest zagłębienie (czasem z wodą), obok mała hałda - jest to zapewne pozostałość po szybie kopalni Maksymilian II, drugi szyb był po drugiej stronie drogi, w lesie za Staszicem blisko dzisiejszej ulicy Staszica (na północny-zachód od glinianki tam będącej), skośny przebieg ulicy Różanej i ogólnie skośne ułożenie działek w tym kawałku Staszica jest pamiątką po torze/torach łączących tę kopalnię ze stacją Staszyc.
Oprócz tego była tam jeszcze kopalnia Michał - być może nawet obydwie były w tym samym miejscu, ponieważ Michał działał w latach 1924-28, a Maksymilian II od 1929.
Po drugiej stronie DK1 (mniej więcej w okolicach Mikrohuty) była kopalnia Podreden (Zdzisław), na południe od niej (po drugiej stronie Majewskiego) kopalnia Wiesława, której pozostałością jest zapewne zadeklowany szyb Ksawery (obok leśniczówki).


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dąbrowiak WT
post pią, 02 gru 2011 - 21:49
Post #5


UZYTKOWNIK
*

Grupa: Użytkownik
Postów: 33
Dołączył: śro, 01 gru 10
Nr użytkownika: 4,285
Płeć: Mężczyzna



CYTAT(Leszek @ pią, 02 gru 2011 - 19:54) *
Dzięki za hałdy smile2.gif
Co do hałdy obok działek - na Podlesiu było więcej małych kopalni, przy samej drodze (na granicy działek i lasu) jest zagłębienie (czasem z wodą), obok mała hałda - jest to zapewne pozostałość po szybie kopalni Maksymilian II, drugi szyb był po drugiej stronie drogi, w lesie za Staszicem blisko dzisiejszej ulicy Staszica (na północny-zachód od glinianki tam będącej), skośny przebieg ulicy Różanej i ogólnie skośne ułożenie działek w tym kawałku Staszica jest pamiątką po torze/torach łączących tę kopalnię ze stacją Staszyc.
Oprócz tego była tam jeszcze kopalnia Michał - być może nawet obydwie były w tym samym miejscu, ponieważ Michał działał w latach 1924-28, a Maksymilian II od 1929.
Po drugiej stronie DK1 (mniej więcej w okolicach Mikrohuty) była kopalnia Podreden (Zdzisław), na południe od niej (po drugiej stronie Majewskiego) kopalnia Wiesława, której pozostałością jest zapewne zadeklowany szyb Ksawery (obok leśniczówki).


Nie mogę się w tym opisie połapać. Muszę to przemyśleć. Niemniej jestem dalej pod wrażeniem znajomości historii maszego miasta.
WT
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post pią, 02 gru 2011 - 22:08
Post #6


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Tak na szybko (i orientacyjnie) nabazgrane w paincie:



Na czerwono - szyby kopalni Maksymilian II (Michał, jeśli był oddzielną kopalnią, był na prawo od górnego szybu) i tor do stacji Staszic.
Na biało - Upadowa VI Flory (zaraz na północ od niej jest Duży Staś).
Na niebiesko - Podreden.
Na zielono - Wiesława.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dąbrowiak WT
post sob, 03 gru 2011 - 09:55
Post #7


UZYTKOWNIK
*

Grupa: Użytkownik
Postów: 33
Dołączył: śro, 01 gru 10
Nr użytkownika: 4,285
Płeć: Mężczyzna



CYTAT(Leszek @ pią, 02 gru 2011 - 22:08) *
Tak na szybko (i orientacyjnie) nabazgrane w paincie:Na czerwono - szyby kopalni Maksymilian II (Michał, jeśli był oddzielną kopalnią, był na prawo od górnego szybu) i tor do stacji Staszic.Na biało - Upadowa VI Flory (zaraz na północ od niej jest Duży Staś).Na niebiesko - Podreden.Na zielono - Wiesława.
I znowu zaskoczony jestem precyzją. Teraz te klocki układają się. Dzięki. Pytanie czy: - od upadowej VI FLORY (na biało) szła kolejka linowa do sortowni kop. FLORA i dlatego obecna ul. Buczka nazywała się poprzednio ul. Linową?WT
CYTAT(Dąbrowiak WT @ sob, 03 gru 2011 - 09:35) *
CYTAT(Leszek @ pią, 02 gru 2011 - 22:08) *
Tak na szybko (i orientacyjnie) nabazgrane w paincie:Na czerwono - szyby kopalni Maksymilian II (Michał, jeśli był oddzielną kopalnią, był na prawo od górnego szybu) i tor do stacji Staszic.Na biało - Upadowa VI Flory (zaraz na północ od niej jest Duży Staś).Na niebiesko - Podreden.Na zielono - Wiesława.
I znowu zaskoczony jestem precyzją. Teraz te klocki układają się. Dzięki. Pytanie czy: - od upadowej VI FLORY (na biało) szła kolejka linowa do sortowni kop. FLORA i dlatego obecna ul. Buczka nazywała się poprzednio ul. Linową?WT
Uzupełniam moją poprzednią odpowiedż obrazkiem. WT
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post sob, 03 gru 2011 - 11:01
Post #8


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Dokładnie tak szła, a zaczynała się na Albercie. Opis i mapka są w wątku o Florze.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
sandwich
post sob, 03 gru 2011 - 16:29
Post #9


UZYTKOWNIK
****

Grupa: Użytkownik
Postów: 416
Dołączył: śro, 08 kwi 09
Skąd: Mickiewicza
Nr użytkownika: 3,277
Płeć: Mężczyzna
GG: 9877186 status gadu-gadu



CYTAT(Leszek @ sob, 03 gru 2011 - 13:01) *
Dokładnie tak szła, a zaczynała się na Albercie. Opis i mapka są w wątku o Florze.



Dla tych, których interesują stare kopalnie w okolicy(może akurat nie Dąbrowskie, lecz tuz obok) wspaniała propozycja już jutro.

Zwiedzanie lasu zagórskiego.

http://www.zaglebiedabrowskie.org/news.php?readmore=1109

Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dąbrowiak WT
post sob, 03 gru 2011 - 20:24
Post #10


UZYTKOWNIK
*

Grupa: Użytkownik
Postów: 33
Dołączył: śro, 01 gru 10
Nr użytkownika: 4,285
Płeć: Mężczyzna



CYTAT(Leszek @ sob, 03 gru 2011 - 11:01) *
Dokładnie tak szła, a zaczynała się na Albercie. Opis i mapka są w wątku o Florze.


Dzięki! - widzę, że się zgadza!
WT
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post wto, 20 gru 2011 - 13:05
Post #11


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Małe uzupełnienie - kopalnia Maksymilian II faktycznie działała w tym samym miejscu co Michał, prawdopodobnie wykorzystując zresztą jej szyb (główny szyb wydobywczy kop. Maksymilian II nazywał się właśnie Michał). Szyb ten znajdował się na północ od kolejki piaskowej Redenu, a na zachód od kolejki Flory - na terenie dzisiejszych działek. Kopalnia Michał posiadał rampę kolejową przy stacji Staszyc, do której tory dochodziły od północnego zachodu (łukiem), rampa ta była potem wykorzystywana przez kopalnię Maksymilian II, ale tory dochodziły do niej wówczas z północnego wschodu (zaznaczone na zdjęciu w jednym z powyższych postów na czerwono).


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post sob, 09 lut 2013 - 15:14
Post #12


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



Nie wiem czy tutaj mam pisać czy w dawnych kolejach DG.
Na Mapie Kolei Państwowych i Prywatnych Górnośląskiego i Dąbrowskiego Zagłębia Węglowego z 1926 roku jest połączenie kolejowe pomiędzy rampą kopalni Maksymilian a samą kopalnią. Wg legendy ( legendy mapy rzecz jasna wink.gif ) jest to kolej wąskotorowa (?). Czy to jest ta nadziemna kolejka transportująca urobek z kopalni w okolicach Podlesia? Jeśli nie, to w jaki sposób przecinała kolej warszawsko-wiedeńską?


link z mapą poniżej ( ciekawa strona generalnie o kolejach)
http://mapy.1435mm.net.pl/index.php?id=fil...nazwa=slask1926


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post sob, 09 lut 2013 - 17:18
Post #13


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Ale to inna kopalnia Maksymilian - nie z Podlesia jest smile2.gif Ta była mniej więcej w okolicy dzisiejszej ulicy Morcinka (koniec od strona Al. Zagłębia Dąbrowskiego). Maksymiliana na Podlesiu jeszcze nie ma - jest Michał (oraz Zdzisław czyli Podreden i Stanisław).

Kolejka Maksymiliana z Gołonoga przechodziła pod torami przepustem - o ile dobrze pamiętam (powinienem mieć ją na jakiejś dokładniejszej mapie, wigówka z 1929 roku sugeruje, że kolejka przechodziła przepustem, z którego potem korzystała Flora, a rampa była po obu stronach Granicznej, zaś messtichblatt z 1942 - czyli wigówka z 1933 pokazuje, że dochodzi do torów WW trochę bliżej Gołonoga, ale na drugą stronę nie przechodzi).

Zaś jeśli chodzi o Podlesie - i Michał, i później Maksymilian miały również własne kolejki wąskotorowe prowadzące do rampy obok stacji na Staszicu (co ciekawe, każda z tych kopalń inaczej poprowadziła tory, choć de facto jedna była następczynią drugiej - tę różnicę widać na wspominanych powyżej wigówkach).

Mapa świetna, żeby tak dało się ją jakoś zapisać...


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post sob, 09 lut 2013 - 20:15
Post #14


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



CYTAT(Leszek @ sob, 09 lut 2013 - 17:18) *
Ale to inna kopalnia Maksymilian - nie z Podlesia jest smile2.gif Ta była mniej więcej w okolicy dzisiejszej ulicy Morcinka (koniec od strona Al. Zagłębia Dąbrowskiego). Maksymiliana na Podlesiu jeszcze nie ma - jest Michał (oraz Zdzisław czyli Podreden i Stanisław).

Kolejka Maksymiliana z Gołonoga przechodziła pod torami przepustem - o ile dobrze pamiętam (powinienem mieć ją na jakiejś dokładniejszej mapie, wigówka z 1929 roku sugeruje, że kolejka przechodziła przepustem, z którego potem korzystała Flora, a rampa była po obu stronach Granicznej, zaś messtichblatt z 1942 - czyli wigówka z 1933 pokazuje, że dochodzi do torów WW trochę bliżej Gołonoga, ale na drugą stronę nie przechodzi).

Zaś jeśli chodzi o Podlesie - i Michał, i później Maksymilian miały również własne kolejki wąskotorowe prowadzące do rampy obok stacji na Staszicu (co ciekawe, każda z tych kopalń inaczej poprowadziła tory, choć de facto jedna była następczynią drugiej - tę różnicę widać na wspominanych powyżej wigówkach).

Mapa świetna, żeby tak dało się ją jakoś zapisać...


Dzięki za info. Właśnie coś mi się nie zgadzało n a100% z położeniem tej kopalni ale nie wiedziałem że były dwie o tej samej nazwie wink.gif
Może tory Maksymiliana poprowadzono inaczej ze względu na szkody górnicze?


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post sob, 09 lut 2013 - 20:49
Post #15


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Może, ale stawiam raczej na to, że wydobycie Maksymiliana II (bo ten w Gołonogu to był Maksymilian I) szło innym szybem - położonym na południe od drogi do Strzemieszyc (wydobywczy Michała był na terenie dzisiejszych ogródków działkowych za cmentarzem).

Na mapie z 1933 roku w miejscu kolejki z Michała jest zaznaczona dróżka (na wschód od cmentarza, dochodzi do drogi Dąbrowa - Strzemieszyce).

Ten post edytował Leszek sob, 09 lut 2013 - 20:50


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dami7
post nie, 10 lut 2013 - 12:02
Post #16


UZYTKOWNIK
****

Grupa: Użytkownik
Postów: 414
Dołączył: pią, 18 cze 04
Skąd: Miner's Oak Forest City
Nr użytkownika: 102
Płeć: Mężczyzna



CYTAT(Leszek @ sob, 09 lut 2013 - 17:18) *
Kolejka Maksymiliana z Gołonoga przechodziła pod torami przepustem - o ile dobrze pamiętam (powinienem mieć ją na jakiejś dokładniejszej mapie, wigówka z 1929 roku sugeruje, że kolejka przechodziła przepustem, z którego potem korzystała Flora, a rampa była po obu stronach Granicznej, zaś messtichblatt z 1942 - czyli wigówka z 1933 pokazuje, że dochodzi do torów WW trochę bliżej Gołonoga, ale na drugą stronę nie przechodzi).

Leszek, czy możliwe jest, że ten przepust to tunel pod torami w rejonie, gdzie rozpoczyna się podjazd na wiadukt?


--------------------
"Piorunochron na szczycie wieży kościelnej jest najlepszym dowodem na to, że wszyscy miewamy wątpliwości..."
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post nie, 10 lut 2013 - 12:37
Post #17


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Tak, to był przepust kolejki Flory:





Kolejka biegła od głównego zakładu Flory wzdłuż ulicy Granicznej, przechodziła pod torami, jeszcze kawałek szła prosto, potem skręcała w lewo (podejrzewam, że pamiątką po jej przebiegu jest ulica Łącząca) i dochodziła do szybu Jan II, od niego zaś do szybu Mariusz.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dami7
post nie, 10 lut 2013 - 12:51
Post #18


UZYTKOWNIK
****

Grupa: Użytkownik
Postów: 414
Dołączył: pią, 18 cze 04
Skąd: Miner's Oak Forest City
Nr użytkownika: 102
Płeć: Mężczyzna



Dzięki.
A gdzie znajdowały się szyby Jan II i Mariusz?


--------------------
"Piorunochron na szczycie wieży kościelnej jest najlepszym dowodem na to, że wszyscy miewamy wątpliwości..."
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post nie, 10 lut 2013 - 12:59
Post #19


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



W pierwszym poście jest mapka z lokalizacją wszystkich szybów: http://www.dabrowa-gornicza.org/Kopalnia-F...nogu-t4704.html

Jest tam też zaznaczona wspominana wyżej kolejka tudzież kolejka z Alberta.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post nie, 10 lut 2013 - 14:21
Post #20


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Jeszcze gwoli uzupełnienia - w jednym miejscu na Podlesiu działały nie dwie (Michał i Maksymilian II), a trzy kopalnie - jako pierwsza powstała w tym miejscu kopalnia Batory (działała w latach 1921-24), następnie z jej szybu skorzystała kopalnia Michał (1924-28), ostatnia była Maksymilian II (która miała więcej szybów niż poprzedniczki sięgając dalej na południe, działała w latach 1929-33). Patrząc po maksymalnym wydobyciu - Batory i Michał były zbliżone wielkością (ok. 15 tys. ton rocznie), Maksymilian był zdecydowanie większym zakładem - ponad 30 tys. ton.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post nie, 03 mar 2013 - 20:53
Post #21


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



Co to może być? Natknęliśmy się na to między Dużym Stasiem a ul. Tysiąclecia. Właściwie to dokładnie idąc od Dużego Stasia minęliśmy przecinkę pod liniami wysokiego napięcia i zaraz przy ścieżce w lesie był ten obiekt.


Uploaded with ImageShack.us

Ten post edytował Bathurst nie, 03 mar 2013 - 20:54


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post nie, 03 mar 2013 - 21:31
Post #22


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Podstawa słupa kolejki piaskowej Redenu, zachowało się ich kilka.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post nie, 03 mar 2013 - 21:42
Post #23


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



faktycznie mogłem się bardziej wysilić i poszperać po wątkach, stwierdziłem ze pytając dowiem się szybciej :-)
trochę dziwne jest to, że nie opłacało im się puścić normalnej wąskotorówki


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post nie, 03 mar 2013 - 21:47
Post #24


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Kolej linowa wisząca nie wymagała niwelowania terenu, robienia mostków, utwardzania całego gruntu itp.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post nie, 03 mar 2013 - 22:15
Post #25


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



a paliwo do napędu przecież to musiało masę energii pochłaniać - no ale widocznie jakoś to chyba skalkulowali? Ciekawe gdzie była maszynownia?

Teraz sprawdziłem na Eksploratorach przebieg kolejki - ta podpora która wrzuciłem na zdjęciu jest bardziej na północny wschód od punktu nr 6 na Twojej mapiehttp://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?t=2523

Ten post edytował Bathurst nie, 03 mar 2013 - 22:16


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post nie, 03 mar 2013 - 22:22
Post #26


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Napęd był pewnie elektryczny. Maszynownia - faktycznie ciekawe, nigdzie nie znalazłem jej zaznaczonej, ale stawiam, że przy końcu "kopalnianym" czyli przy szybie zamułkowym.
CYTAT(Bathurst @ nie, 03 mar 2013 - 22:15) *
Teraz sprawdziłem na Eksploratorach przebieg kolejki - ta podpora która wrzuciłem na zdjęciu jest bardziej na północny wschód od punktu nr 6 na Twojej mapiehttp://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?t=2523
Zgadza się, to upadowa VI Flory, która była na południe od kolejki.Co najmniej dwie podpory są w części Podlesia z Rynasem, co najmniej jedna od strony Jamek.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post pon, 04 mar 2013 - 16:17
Post #27


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



Jeśli po tej stronie drogi co Rynas były podpory to by znaczyło, że była jakaś "odnoga" kolejki względem tej narysowanej przez Ciebie niebieskiej linii

Ten post edytował Bathurst pon, 04 mar 2013 - 16:18


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post pon, 04 mar 2013 - 16:48
Post #28


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Mylisz dwie kolejki - na tej mapce jest kolej Flory - linowa, ale naziemna - łącząca szyb Albert i Upadową VI z zakładem głównym/sortownią. Po niej pozostał w kilku miejscach jeszcze widoczny nasyp. A podpory są jak pisałem pozostałością kolejki piaskowej Redenu - linowej, napowietrznej - z piaskowni w rejonie Świerczyny do kopalni.

Na poniższym zdjęciu masz zaznaczone obie, Flory na czerwono, Redenu na zielono. A czerwona kropka to Upadowa VI.



--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post pon, 04 mar 2013 - 17:23
Post #29


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



faktycznie, myślałem że to jedna kolejka - dzięki


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post pon, 04 mar 2013 - 18:08
Post #30


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



A dla rozjaśnienia (albo zagmatwania, jak kto woli) dodam, że na Podlesiu (szeroko rozumianym, południową granicą jest dla mnie linia kolejowa do Staszica) znaleźć można jeszcze ślady po kolejkach Stanisława, Zdzisława (czyli Podredenu) i Michała/Maksymiliana smile2.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post pon, 04 mar 2013 - 23:23
Post #31


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



CYTAT
A podpory są jak pisałem pozostałością kolejki piaskowej Redenu - linowej, napowietrznej - z piaskowni w rejonie Świerczyny do kopalni.


Jak w okolice ul. Świerczyny to ta kolejka linowa miała około 8 km długości ohmy.gif
Czy to była rzadkość, czy też w innych kopalniach Zagłębia i Śląska też były takie napowietrzne kolejki?

Ten post edytował Bathurst pon, 04 mar 2013 - 23:23


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post pon, 04 mar 2013 - 23:44
Post #32


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Było to dość popularne rozwiązanie - w Dąbrowie taką kolejkę miała jeszcze Wiesława z Sulna, w Sosnowcu Renard (zanim wybudowano bocznice kolejową), w Jaworznie Kościuszko (na pewno już po II WŚ), były też w Rudzie Śląskiej, Zabrzu. Według podpisu pod zdjęciem Vielrosego - również Mortimer w XIX wieku miał taka kolejkę łączącą go ze stacją DŻID w Dąbrowie (zapewne potem jej część została wykorzystana jako fragment kolejki Redenu). Kolejkę linową miała również cementownia w Grodźcu (dostawa surowca z kamieniołomu), a współcześnie widziałem czynną kolejkę w Miskolcu (jakieś 10 lat temu).


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Banan
post wto, 05 mar 2013 - 14:57
Post #33


UZYTKOWNIK
**

Grupa: Użytkownik
Postów: 53
Dołączył: czw, 05 lis 09
Nr użytkownika: 3,539
Płeć: Mężczyzna



Cementownia Wysoka również-kolejka czynna jeszcze chyba w latach 80/90-tych(przechodziła nad torami kol. do Zawiercia)

Ten post edytował Banan wto, 05 mar 2013 - 17:38
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post wto, 05 mar 2013 - 22:54
Post #34


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



CYTAT(Leszek @ pon, 04 mar 2013 - 18:08) *
A dla rozjaśnienia (albo zagmatwania, jak kto woli) dodam, że na Podlesiu (szeroko rozumianym, południową granicą jest dla mnie linia kolejowa do Staszica) znaleźć można jeszcze ślady po kolejkach Stanisława, Zdzisława (czyli Podredenu) i Michała/Maksymiliana smile2.gif


na razie trawię porcję wiadomości dotyczących obszaru do DK 94 wink.gif

CYTAT
Cementownia Wysoka również-kolejka czynna jeszcze chyba w latach 80/90-tych(przechodziła nad torami kol. do Zawiercia)


w takim razie, może jeszcze w Polsce gdzieś się da spotkać takie coś na chodzie



--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post nie, 24 mar 2013 - 20:53
Post #35


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



Czy szyb "Podreden" nie był jakoś połączony z szybem "Ksawery" kopalni Wiesława? Podobno podczas budowy, poszerzania DK-94 zasypywano pustki podziemne w tym terenie. Pomimo tego na początku lat 80-tych doszło do silnej podziemnej eksplozji gazów w wyniku których zapadła i odkształciła się droga.

Druga sprawa - Rynas. Podobno nie jest oczkiem wodnym po cegielni - ta była nieco niżej na południe. Jeziorko jest w miejscu szybu (najbliżej chyba był Podreden). Podobno w latach 80-tych przy bardzo suchej jesieni poziom wody tak się obniżył, że w części południowej jeziorka odsłonił się niewielki szyb przykryty drewnianymi kłodami. To wszystko podobno.


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post nie, 24 mar 2013 - 22:56
Post #36


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Podreden i Wiesława były oddzielnymi kopalniami, aczkolwiek przy tak niewielkich odległościach jakiegoś połączenia chodników nie można wykluczyć. Cała ta okolica była przeryta płytkimi wyrobiskami - poza kopalniami była tam cała masa biedaszybów.

Co do Rynasa - jak dla mnie jest to nieco zbyt duży zbiornik jak na pozostałość po szybie, poza tym na messtischblacie dokładnie w tym miejscu jest wyrobisko i cegielnia. Na południe od niej zresztą były jeszcze zaznaczone dwie inne.

Podreden był prawie dokładnie na zjeździe z DK1 od strony Tychów w stronę Bytomia i na wschód od niego (gdzieś spotkałem się z informacją, że Mikrohuta powstała częściowo na jej terenie - ale nie wiem, czy to prawda, Podreden był stosunkowo małą kopalnią).


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post pon, 20 maj 2013 - 22:54
Post #37


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



Na Podlesiu pomiędzy Małym Stasiem a DK 94 znalazłem taki słupek. Czy na nim jest skrót TFP? Czy mi się wydaje? Co to może oznaczać?
F sugeruje kop. Florę, T - towarzystwo.....


Uploaded with ImageShack.us


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post pon, 20 maj 2013 - 23:05
Post #38


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



TFP - Towarzystwo Franko(Francusko)-Polskie. Poniżej liter powinno być oznaczenie pola - 175 (inne słupki z Podlesia taki właśnie mają).

Flora miała na słupkach oznaczenie TF.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post pon, 20 maj 2013 - 23:09
Post #39


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



Dziękuję za szybką i precyzyjną jak zwykle odpowiedź smile.gif
Gdzie jeszcze są takie słupki, ile ich jest? Wyznaczano je na granicy obszaru w jakiś punktach węzłowych jak sądzę...


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post pon, 20 maj 2013 - 23:25
Post #40


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Na Podlesiu (w tej samej części) jest na pewno jeszcze
co najmniej jeden słupek TFP:



Kolejny taki sam (leżący sobie po wykopaniu w pobliżu poprzedniego) trafił już do muzeum. W części Podlesia przylegającej do Jamek był słupek TFR z żeliwnymi tabliczkami, również jest już w Sztygarce (do czego dosłownie przyłożyłem rękę, a nawet dwie ręce).

Słupek Flory (TF) był na łące przy Robotniczej (prawie naprzeciwko zabudowań szybu Mariusz), powinien również być już zabezpieczony.

Nie jestem pewien co do ich umiejscowienia na granicy pól, ale wydaje mi się, że te na Podlesiu przynajmniej granic nie wyznaczały (głowy za to nie dam, a nakładać map mi się w tej chwili nie chce).


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post wto, 21 maj 2013 - 08:09
Post #41


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



Za DK 94 tuż przy ekspresówce na Cieszyn ( po prawej stronie jadąc na S). Czy to nie będzie pozostałość po kop. Maksymiljan? Na "meserszmicie" najbliżej tego miejsca jest właśnie ta kopalnia.
Oczywiście jak to bywa zapuściłem się tam bo chciałem luknąć na oczka wodne których w tym miejscu jest dosyć dużo a nie kopalnie smile.gif


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

PS. Leszek - fajnie że słupki górnicze przetrwają. Szkoda, że w muzeum a nie w terenie ale rozumiem, że to pewnie konieczność. Chociaż biorąc za przykład o wiele starsze krzyże pokutne to ogromna ich większość jednak zostaje w terenie.


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Slyzaba
post wto, 21 maj 2013 - 08:17
Post #42


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 1,635
Dołączył: pon, 16 lut 09
Skąd: Centrum
Nr użytkownika: 3,199
Płeć: Mężczyzna



CYTAT
fajnie że słupki górnicze przetrwają. Szkoda, że w muzeum a nie w terenie ale rozumiem, że to pewnie konieczność. Chociaż biorąc za przykład o wiele starsze krzyże pokutne to ogromna ich większość jednak zostaje w terenie.
Mogę się mylić ale chyba więcej jest pseudopasjonatów górnictwa niż krzyży pokutnych? ;-)


--------------------
pozdrawiam,
Sylwester Dominik

Historia miasta uwieczniona na fotografiach i pocztówkach.
Zapraszam na www.dawnadabrowa.pl i www.facebook.com/dawnadabrowa
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post wto, 21 maj 2013 - 08:03
Post #43


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Bathurst, ten most ma związek z Albertem raczej.

Edit: jeśli dobrze kojarzę jego ustawienie (to, co szło górą jest mniej więcej równoległe do S1) - górą szła bocznica DŻWW do Staszica (potem droga), dołem kolejka linowa do Alberta.

Ten post edytował Leszek wto, 21 maj 2013 - 08:48


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post wto, 21 maj 2013 - 09:01
Post #44


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



przyjrzałem się mapie - wygląda, że dołem łącznica do Staszica, górą kolejka linowa z Alberta do Stanisława i odbicie do cegielni Rynas ? i droga. Ale mogę się mylić.

Sylwek - to raczej o pseudo amatorów MMA chodzi albo kickboxingu laugh.gif A jak się trafi taki amator - ateista to krzyżowi pokutnemu też nie odpuści wink.gif

Ten post edytował Bathurst wto, 21 maj 2013 - 09:02


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post wto, 21 maj 2013 - 09:14
Post #45


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Swoje pierwsze zdjęcie robiłeś stojąc tyłem do S1?


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post wto, 21 maj 2013 - 08:58
Post #46


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



?
przodem - od strony ścieżki


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post wto, 21 maj 2013 - 09:09
Post #47


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



A, faktycznie, nie zauważyłem nasypu za drzewami. Zauważ, że w tym miejscu S1 ma przebieg praktycznie równoległy do dawnej bocznicy, ergo musiała ona iść górą, a kolejka Alberta dołem (robiąc pierwsze zdjęcie stoisz na jej śladzie patrząc w stronę Alberta).


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post wto, 21 maj 2013 - 09:45
Post #48


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



Zgadza się Leszek. Teraz patrzę, że pomyliłem miejsca.
Mostek jest poniżej ( na S) od miejsca które błędnie wytypowałem. Teraz widzę, że kolejka linowa mogła iść dołem ( choć przyznam że to dziwne) a łącznica górą.
Teraz pojawia się jeszcze jedna zagadka - po południu wrócę do tego już nie ma czasu teraz..


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post wto, 21 maj 2013 - 11:22
Post #49


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



CYTAT(Bathurst @ wto, 21 maj 2013 - 09:45) *
Teraz widzę, że kolejka linowa mogła iść dołem ( choć przyznam że to dziwne)


Pamiętaj, że to była kolejka naziemna - szynowa napędzana liną smile2.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kusmanek
post wto, 21 maj 2013 - 15:13
Post #50


UZYTKOWNIK
*

Grupa: Użytkownik
Postów: 45
Dołączył: nie, 30 wrz 12
Nr użytkownika: 5,074
Płeć: Mężczyzna



CYTAT(Leszek @ wto, 21 maj 2013 - 11:22) *
CYTAT(Bathurst @ wto, 21 maj 2013 - 09:45) *
Teraz widzę, że kolejka linowa mogła iść dołem ( choć przyznam że to dziwne)


Pamiętaj, że to była kolejka naziemna - szynowa napędzana liną smile2.gif

Według map jest tak, jak mówi Leszek: kolejka biegła dołem, górą droga, tak samo było z odnogą kolei - tory szły górą. Poniżej fragment mapki Zagłębie Dąbrowskie.

Dla porównania to samo ujęcie terenu z mapą z Googli:



--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post wto, 21 maj 2013 - 21:21
Post #51


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



Jedźmy teraz naszą łącznicą kolejową ze Staszica dalej w kierunku północnym.
http://www.zamki.pl/?dzial=mapa
powinien być drugi mostek (!!!) albo chociaż jakieś pozostałości, tuż za łącznikiem drogowym od ul. Staszica do DK1 - już wiem gdzie się wybiorę w najbliższym czasie smile.gif )dzisiaj starczyło mi tylko czasu na znalezienie słupków z cyfrą 175 i paru innych "odkryć".
Dręczy mnie pytanie - dlaczego Wiesław był połączony kolejką z Albertem,, Stanisławem, Rynasem i Podredenem, dodam kolejką autonomiczną, bez podłączenia do jakiejś głównej sieci kolejowej


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post wto, 21 maj 2013 - 21:55
Post #52


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Wiesława, nie Wiesław smile2.gif
Akurat ona miała kolejkę oddzielną, dochodziła tylko zapewne do tej samej rampy. A cegielnia i Stanisław mogły mieć wspólną kolejkę z oszczędności (na starszych mapach oprócz cegielni do kolejki podłączony jest Podreden) . Pytanie, czy faktycznie dochodziła do Alberta, dziwnie to jest na messtischu zaznaczone - nie wiadomo jakim cudem z dwóch kolejek przemysłowych zrobił się nagle tor normalny. Na jednej z map wygląda to tak, jakby do rampy od strony stacji Staszic dochodziły tory - i to pasowałoby do powyższego (do Alberta zapewne też doprowadzono bocznicę).

BTW, wbrew oznaczeniu na mapie, kolejka Wiesławy zapewne była napowietrzna (sądząc z zachowanego filara).


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
muzzy
post wto, 21 maj 2013 - 22:41
Post #53


UZYTKOWNIK
***

Grupa: Użytkownik
Postów: 215
Dołączył: wto, 04 kwi 06
Skąd: DG - korzeniec
Nr użytkownika: 198
GG: 105879 status gadu-gadu



CYTAT(Leszek @ pon, 20 maj 2013 - 23:25) *
Słupek Flory (TF) był na łące przy Robotniczej (prawie naprzeciwko zabudowań szybu Mariusz), powinien również być już zabezpieczony.

Nie jestem pewien na 100%, ale ten słupek chyba też trafił do muzeum.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post wto, 21 maj 2013 - 22:49
Post #54


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Tak mi się wydaje, że Sebastian mówił, że już go zgarnęli - ale trochę za dużo tych słupków wink.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post śro, 22 maj 2013 - 00:17
Post #55


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



Tym razem zdjęcie słupka z aparatu nie komórki - od razu uwidoczniła się liczba 175 smile.gif


Uploaded with ImageShack.us

zaraz obok po drugiej stronie ścieżki drugi słupek - trochę już nadgryziony zębem czasu


Uploaded with ImageShack.us

nieco dalej jakiś betonowy fundament - to chyba jest podstawa słupa kolejki napowietrznej Redenu z piaskowni w rejonie Świerczyny.


Uploaded with ImageShack.us

tutaj nie mam wątpliwości, że to podstawa słupa ww kolejki - nieco bardziej na W.


Uploaded with ImageShack.us

w miejsce dzisiejszej ścieżki biegła prawdopodobnie kolejka z Stanisława na Albert ( do rampy?) - po nałożeniu mapy "meserszmit" i google.


Uploaded with ImageShack.us



edit: jeszcze mi się przypomniało, że widziałem słupek w okolicach dawnej kop. Maksymilijan
niestety zdjęcie niewyraźne


Uploaded with ImageShack.us

Ten post edytował Bathurst śro, 22 maj 2013 - 01:06


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bathurst
post nie, 25 maj 2014 - 00:11
Post #56


UZYTKOWNIK
******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,221
Dołączył: czw, 22 kwi 04
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 80
Płeć: Mężczyzna



Rechnic i Skorupka gołonoskie kopalnie. Czy one też były na Podlesiu?

CYTAT
Największym zakładem przemysłowym w Gołonogu była kopalnia "Flora". Dziś na tym terenie rozbudowały się Zakłady "Damel". Oprócz tego istniało jeszcze kilka innych, mniejszych kopalń jak: Wiktoria, Stanisław, Baśka, Skorupka, Rechnic, oraz zlikwidowana wcześniej - Jan.

http://naszgolonog.net/wspomnienia3.html


--------------------
Moje osobiste i subiektywne spojrzenie na Dąbrowę Górniczą - zapraszam

www.facebook.com/blogdabrowski.blogspot i http://blogdabrowski.blogspot.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leszek
post wto, 27 maj 2014 - 14:25
Post #57


UZYTKOWNIK
*******

Grupa: Użytkownik
Postów: 2,978
Dołączył: sob, 01 kwi 06
Skąd: Gołonóg
Nr użytkownika: 197
Płeć: Mężczyzna
GG: 2519362 status gadu-gadu



Rechnic i Skorupka to zapewne nazwiska właścicieli kopalń, nie samych zakładów. Skorupki na razie nie znalazłem, ale Rechniców (co najmniej dwóch) tak - byli m.in. właścicielami kopalń Maksymilian I i II.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

3 Stron V   1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 

Mapa forum
RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 14:07
FMDG - Razem od 2003
Dąbrowa Górnicza