![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
przeczytajcie to
![]() ![]() Metro po ŚlĄsku PiĄtek, 3 grudnia 2004r. JuŻ ponad 200 lat temu na ŚlĄsku powstaŁa podziemna sztolnia, ktÓra poŁĄczyŁa Zabrze z Chorzowem. WŁodzimierz Panasiuk, emerytowany geolog gÓrniczy z Katowic nie ma wĄtpliwoŚci. – JeŚli juŻ wtedy gÓrnicy potrafili robiĆ takie rzeczy, nie bĘdzie problemu z budowĄ metra, ktÓre poŁĄczyŁoby miasta aglomeracji ŚlĄskiej – przekonuje pan WŁodzimierz. PoczĄtki zabrzaĹskiej sztolni siĘgajĄ koĹca XVIII wieku. Prusy przygotowywaŁy siĘwtedy do starcia z armiĄ Napoleona. By huta w Gliwicach mogŁa rozpoczĄĆ na szerokĄ skalĘprodukcjĘarmat i amunicji, brakowaŁo jednak wĘgla. ZabrzaĹskie kopalnie nie byŁy w stanie zwiĘkszyĆ wydobycia, poniewaŻ zalewaŁa je woda. Nie byŁo rÓwnieŻ drogi, ktÓrĄ urobek mÓgŁby trafiaĆ do Gliwic. Wtedy pojawiŁ siĘpomysŁ, Żeby pod Zabrzem wydrĄŻyĆ sztolniĘ, ktÓra ŁĄczyŁaby siĘz istniejĄcym naziemnym kanaŁem prowadzĄcym do Gliwic. Podziemnym tunelem, dochodzĄcym do zŁÓŻ kopalni, miaŁy pŁynĄĆ Łodzie z wĘglem. JednoczeŚnie sztolnia odwadniaŁa kopalniĘ. Tunel do prezydenta IstniejĄcy do dzisiaj podziemny tunel ma 14,2 km dŁugoŚci. KoĹczy siĘw rejonie nieistniejĄcej juŻ kopalni „Prezydent” w Chorzowie – mÓwi WŁodzimierz Panasiuk. – Plany zakŁadaŁy, Że sztolnia bĘdzie miaŁa 32 km dŁugoŚci i dotrze aŻ do uchodzĄcej do Przemszy sztolni Luiza. Nigdy jednak nie udaŁo siĘich zrealizowaĆ – dodaje. WedŁug WŁodzimierza Panasiuka, wydrĄŻona przed laty sztolnia moŻe byĆ teraz inspiracjĄ do znacznie powaŻniejszego przedsiĘwziĘcia inŻynierskiego. – Chodzi o budowĘmetra, ktÓre poŁĄczyŁoby miasta aglomeracji ŚlĄskiej i zasadniczo zmieniŁo warunki komunikacyjne regionu – podkreŚla. – Aglomeracja ŚlĄska juŻ teraz czĘsto siĘzatyka. Na gŁÓwnych ulicach, szczegÓlnie w zimie, powstajĄ korki. Samochody potwornie smrodzĄ. W przyszŁoŚci zatory bĘdĄ siĘnasilaŁy. Budowa metra pozwoli ich uniknĄĆ – dodaje WŁodzimierz Panasiuk. Nic nie tĄpnie Katowicki geolog przyznaje, Że metro mogŁoby powstaĆ najwczeŚniej za kilkanaŚcie lat. JuŻ teraz jednak naleŻaŁoby rozpoczĄĆ przygotowania do jego budowy. – MoŻna juŻ robiĆ odwierty. Trzeba zaczĄĆ miĘdzy innymi od analizy procesÓw erozyjnych, zjawisk osuwiskowych, tektonicznych, lokalizacji duŻych uskokÓw i pustek, szczelin po eksploatacji gÓrniczej – wylicza WŁodzimierz Panasiuk. – PoŁoŻone pŁytko ŚlĄskie metro nie bĘdzie powodowaĆ nawet sŁabych wstrzĄsÓw i tĄpniĘĆ – przekonuje geolog. Zdaniem pana WŁodzimierza, metro trzeba zlokalizowaĆ z dala od najgŁĘbszych z czynnych kopalĹ, w ktÓrych czĘsto dochodzi do wstrzĄsÓw. – Metro na pewno nie bĘdzie zagroŻone wpŁywami metanu. TĄpania i gaz nie pojawiaŁy siĘrÓwnieŻ w 14-kilometrowej sztolni pod Zabrzem – podkreŚla WŁodzimierz Panasiuk. Budowie metra na ŚlĄsku majĄ sprzyjaĆ warunki geologiczne. Chodzi m.in. o warstwy piaskowcÓw, ktÓre wystĘpujĄ w Zabrzu, Chorzowie, Sosnowcu, MysŁowicach i wielu innych miejscowoŚciach regionu. – Warunki te sĄ nieporÓwnywalnie lepsze od ciĘŻkich warunkÓw geologicznych w Warszawie, gdzie zresztĄ metro budujĄ gÓrnicy ze ŚlĄska – zaznacza WŁodzimierz Panasiuk. Jego zdaniem, istniejĄce kopalniane szyby mogŁyby zostaĆ wykorzystane do wentylacji przyszŁych tuneli metra i sŁuŻyĆ jako droga ewakuacji. Z szybÓw moŻna teŻ wykonaĆ przekopy do miejsc, w ktÓrych byŁoby wiercone metro. Wizja dwÓch linii WŁodzimierz Panasiuk widziaŁby na ŚlĄsku przynajmniej dwie linie metra. PrzebiegajĄca ze wschodu na zachÓd ŁĄczyŁaby Gliwice i DĄbrowĘGÓrniczĄ. PrzebiegaŁaby m.in. w rejonie WojewÓdzkiego Parku Kultury i Wypoczynku. Linia z pÓŁnocy na poŁudnie prowadziŁaby od Tarnowskich GÓr do MikoŁowa lub TychÓw. – To uŁatwiŁoby dotarcie do lotniska w Pyrzowicach. MoŻliwa jest teŻ budowa linii metra w ksztaŁcie elipsy – zastrzega geolog. Budowa metra niosŁaby ze sobĄ rÓwnieŻ inne korzyŚci. – Zatrudnienie przy jego budowie znalazŁoby tysiĄce gÓrnikÓw tracĄcych pracĘw likwidowanych kopalniach. Rodziny gÓrnicze mogŁyby prowadziĆ sklepy lub kafejki na podziemnych dworcach – roztacza wizje WŁodzimierz Panasiuk. SkĄd wziĄĆ pieniĄdze na budowĘmetra? – Prywatni przedsiĘbiorcy zaraz siĘdo tego wezmĄ. Jestem przekonany, Że metro na ŚlĄsku powstanie – uŚmiecha siĘWŁodzimierz Panasiuk. Marzenie bardziej realne Na razie panu WŁodzimierzowi marzy siĘ, by jeszcze przed rozpoczĘciem budowy metra, przywrÓcono Światu zabrzaĹskĄ sztolniĘ. – To najdŁuŻsza sztolnia gÓrnicza w Europie. Zabrze miaŁoby atrakcjĘturystycznĄ podobnĄ do Sztolni Czarnego PstrĄga w Tarnowskich GÓrach. ByŁoby szkoda, gdyby zupeŁnie o niej zapomniano – zamyŚla siĘpan WŁodzimierz. Ludzie i technologie Jerzy Markowski, senator: Na razie jesteŚmy zachŁyŚniĘci perspektywĄ Drogowej Trasy Średnicowej. JeŚli jednak i ta droga z czasem siĘzatka, bĘdziemy szukaĆ komunikacyjnej alternatywy. MyŚlĘ, Że budowa metra na ŚlĄsku jest realna juŻ w perspektywie 10 lat. Nie ma szans, by do budowy ŚlĄskiego metra wykorzystaĆ istniejĄce obiekty zamykanych kopalĹ. Metro wymaga przestrzegania nadzwyczajnych rygorÓw bezpieczeĹstwa. Sztolnie nie sĄ usytuowane tam, gdzie powinno przebiegaĆ metro, majĄ zbyt maŁe przekroje. Na szybach trzeba by dopiero montowaĆ wentylatory. Na ŚlĄsku mamy natomiast ludzi, ktÓrzy potrafiĄ metro budowaĆ. Udowodnili to juŻ w Warszawie. Na miejscu mamy rÓwnieŻ dostĘpne technologie, ktÓre mogĄ byĆ wykorzystane przy budowie. Geolog wizjoner WŁodzimierz Panasiuk urodziŁ siĘw 1933 r. UkoĹczyŁ WydziaŁ Geologiczno-Poszukiwawczy Akademii GÓrniczo-Hutniczej w Krakowie. W ZabrzaĹskim Zjednoczeniu PrzemysŁu WĘglowego byŁ kolejno starszym geologiem, gŁÓwnym geologiem i zastĘpcĄ kierownika DziaŁu Mierniczo-Geologicznego. KoordynowaŁ wiercenia zwiĄzane z budowĄ nowych kopalĹ w tym rejonie. W WyŻszym UrzĘdzie GÓrniczym byŁ wicedyrektorem Departamentu Miernictwa i Wiertnictwa. Jest ekspertem w zakresie zagroŻeĹ wodnych i autorem 60 projektÓw racjonalizatorskich i ekspertyz geologiczno-gÓrniczych oraz wspÓŁautorem kilku publikacji naukowych. NiezbĘdne odwierty przeprowadzaŁ m.in. na placu budowy wieŻowcÓw Stalexportu i Centrozapu przy ul. Mickiewicza w Katowicach. Igor CieŚlicki - Trybuna ŚlĄska |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,772 Dołączył: śro, 05 maj 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 87 ![]() |
Najbardziej podoba mi siĘkoncepcja budowy linii w ksztaŁcie elipsy. BĘdĘmÓgŁ jeĹşdziĆ w kÓŁko dookoŁa GOP aŻ zrobi mi siĘniedobrze :) Bo do Katowic czy innego Zabrza nie dotrĘ. To moŻe byĆ rewelacyjna atrakcja turystyczna. Tylko nie wiem czy siĘzwrÓci.
![]() --------------------------------------------------------------------------------- bzenek inŻynier energetyk mŁody wizjoner bez doŚwiadczenia ale z pomysŁami. Po przeczytaniu tego epokowego artykuŁu i ja wystĄpiĘz pomysŁem budowy sieci ŚlĄskich Kolejek Gondolowych, bo w powietrzu jest duŻo miejsca. Mam kilka argumentÓw pokrywajĄcych siĘ z argumentacjĄ Pana WŁodzimierza, a nawet myŚle, ze mÓj pomysŁ jest lepszy. - trasy sĄ bezkolizyjne i wagoniki nie stojĄ w korku, - ekologiczny Środek transportu, - szyby kopalniane mogĄ sŁuzyĆ jako podpory, - nie powoduje wstrzĄsÓw i tĄpnieĆ, - ryzyko pojawienia siĘmetanu nie istnieje, - rodziny gÓrnicze poprowadzĄ kafejki na powietrznych stacjach. PrzewagĄ mojego pomysŁu sĄ piĘkne widoki z wagonikÓw. -------------------------------------------------------------------------------- Zapraszam forumowiczÓw do dyskusji ![]() |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
kolejny artkul wielkiego wizjonera
QUOTE([img) http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/grafika/lgDZ.gif[/img]]
Metropolia Katowice? PiĄtek, 10 czerwca 2005r. Gdyby Siemianowice, ŚwiĘtochŁowice oraz ChorzÓw-Batory, ŚlĄskie obszary o bardzo duŻym bezrobociu i z marnymi perspektywami na przyszŁoŚĆ, przyŁĄczyĆ do Katowic, powstaŁby blisko pÓŁmilionowy organizm miejski, ktÓry mÓgŁby byĆ prawdziwym sercem naszego regionu i powaŻnym partnerem dla Warszawy, Krakowa Poznania czy WrocŁawia. Takie wielkie miasto miaŁoby teŻ zdecydowanie Łatwiejszy dostĘp do funduszy europejskich. Ta nasza propozycja na razie oburza ŚwiĘtochŁowiczan i siemianowiczan, a zawŁaszcza samorzĄdowe elity tych miast, ale doskonale broni siĘw konfrontacji na argumenty. 320-tysiĘczne Katowice sĄ zbyt maŁe, aby w skali kraju mogŁy byĆ powaŻnie traktowane. PozostanĄ niewyrÓŻniajĄcym siĘmiastem poŁoŻonym w sercu wielkiej aglomeracji, stolicĄ administracyjnĄ bez wyrazu, obszarem administracyjnym tylko nieznacznie wiĘkszym od Gliwic czy Sosnowca. JuŻ dzisiaj goŁym okiem widaĆ, Że przez prowinicjonalizacjĘKatowic na znaczeniu traci caŁe wojewÓdztwo. Wielkie firmy, Światowe czy europejskie, coraz czĘŚciej stĄd uciekajĄ, przenoszĄc siĘdo Warszawy lub, co gorsza, za granicĘ– do czeskiej Ostrawy. W Ślad za nimi w poszukiwaniu chleba nasz region opuszczajĄ najzdolniejsi mŁodzi ludzie, bo dla specjalistÓw wysokiej klasy nie ma u nas ani pracy ani pieniĘdzy. Tymczasem sĄsiadujĄce z Katowicami Siemianowice czy ŚwiĘtochŁowice ledwie dyszĄ, borykajĄc siĘz bezrobociem i brakiem pieniĘdzy. – NiewĄtpliwie takie wielkie, pÓŁmilione miasto miaŁoby o wiele szerszy i wiĘkszy dostĘp do unijnych ŚrodkÓw pomocowych niŻ dzisiejsze Katowice, Siemianowice i ŚwiĘtochŁowice razem wziĘte – mÓwi Jan Olbrycht, eurodeputowany i byŁy marszaŁek wojewÓdztwa ŚlĄskiego. ŚlĄscy samorzĄdowcy zgadzajĄ siĘz naszĄ tezĄ, ale majĄ inny pomysŁ: zbudowanie na obszarze od DĄbrowy GÓrniczej do Gliwic konurbacji (czyli zespoŁu rÓwnorzĘdnych miast o wspÓlnej sieci komunikacyjnej) pod nazwĄ „Katowice”, zarzĄdzanej przez nadburmistrza, ale z zachowaniem toŻsamoŚci i odrĘbnoŚci dziŚ istniejĄcych miast. WadĄ ich propozycji jest jednak to, Że nie ma rozwiĄzaĹ ustawowych pozwalajĄcych na stworzenie takiego organizmu. Aglomeracja gÓrnoŚlĄska, obszar o najwiĘkszym zaludnieniu w kraju i ogromnym potencjale, z powodu fatalnej struktury administracyjnej i braku silnego centrum administracyjnego, naukowego, gospodarczego i kulturalnego, rozwija siĘw ostatnich latach zdecydowanie sŁabiej niŻ WrocŁaw, PoznaĹ czy GdaĹsk. O dogonieniu Krakowa czy Warszawy nawet nie mamy co marzyĆ. JeŚli w krÓtkim czasie nie dojdzie do powaŻnego przeŁomu w tej sprawie, koŁo nosa mogĄ przejŚĆ nam miliony euro ze ŚrodkÓw pomocowych Unii Europejskiej. WyjŚcia sĄ dwa – moŻemy, trochĘsztucznie, powiĘkszyĆ o sĄsiadujĄce miasta Katowice i uczyniĆ z nich przeszŁo pÓŁmilionowĄ stolicĘregionu z prawdziwego zdarzenia, albo zmusiĆ Sejm do uchwalenia ustawy, ktÓra pozwoliŁaby rÓwnomiernie rozwijaĆ siĘwszystkim miastom. W tej chwili dynamicznie rozwijajĄ siĘKatowice i Gliwice oraz – z mniejszych miast – Tychy, a reszta coraz bardziej odstaje od czoŁÓwki. Takie miasta jak ŚwiĘtochŁowice, Ruda ŚlĄska, Zabrze, Siemianowice coraz bardziej odstajĄ od Średniej krajowej. SamorzĄdy wielu miast sĄ bardzo sŁabe i nie majĄ pomysŁu na rozwÓj. MogĄ jedynie liczyĆ na Środki pomocowe z UE, ale 70-80-tysiĘczne miasta majĄ ograniczenia w pozyskiwaniu tych pieniĘdzy. InercjĘmolochowatego regionu widaĆ byŁo wyraĹşnie ostatnio co najmniej dwa razy – przy okazji problemÓw z finansowaniem WojewÓdzkiego Parku Kultury i Wypoczynku oraz przy organizacji komunikacji ponadlokalnej. WPKiW, dziĘki konsekwencji marszaŁka MichaŁa Czarskiego, jakimŚ cudem jeszcze funkcjonuje, ale o rozwoju nie ma co marzyĆ. W tej sytuacji my, mieszkaĹcy wojewÓdztwa ŚlĄskiego, powinniŚmy ŻĄdaĆ od ŚlĄskich posŁÓw, aby niezwŁocznie wypracowali projekt ustawy aglomeracyjnej, ktÓra otwiera zupeŁnie inne pole dziaŁania. Modele ustawy mogĄ byĆ dwa – wŁaŚnie aglomeracyjny z silnymi, wielkimi Katowicami, do ktÓrych moŻna by przyŁĄczyĆ Siemianowice oraz ŚwiĘtochŁowce, albo konurbacyjny, czyli stworzenie partnerskiego zwiĄzku miast od DĄbrowy GÓrniczej po Gliwice, pod nazwĄ „Katowice”. WÓwczas – podobnie jak w niemieckiej Nadrenii PÓŁnocnej-Westfalii takim obszarem zawiadywaŁby „nadprezydent”, wybierany w bezpoŚrednich wyborach samorzĄdowych. Prezydenci ŚlĄskich miast musieliby zrzec siĘna jego rzecz caŁego szeregu kompetencji, oddajĄc w jego rĘce utrzymanie komunikacji, drÓg, infrastruktury wodociĄgowej i kanalizacyjnej, ktÓra w wielu naszych miastach jest wspÓlna, a przez to bardzo trudna do zarzĄdzania. Powstanie takiej konurbacji z 2,8 miliona mieszkaĹcÓw nie odbieraŁoby toŻsamoŚci poszczegÓlnym miastom, a z drugiej strony spowodowaŁoby, Że stalibyŚmy siĘrÓwnorzĘdnym partnerem nie tylko dla Warszawy, ale teŻ dla takich miast jak WiedeĹ, Hamburg czy ParyŻ. ![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
I taki kretyn pracuje w mediach....
Tak pewnie inwestorzy jak dowiedza siĘŻe w Katowicach mieszka 3 miliony mieszkancow to nas ozŁoci. Co za debil!!! Typowa socjalistyczna gadka, niestety czasy kiedy powodem do dumy byŁa wysoka pozycja na swiecie w produkcji sznurka do snopowiĄzaŁek minĘŁy, ale dalej zbierajĄ swoje ofiary. Tak jakby od zmian administracyjnych przybyŁo nam infrastruktury, runĘŁy bariery ograniczajĄce przedsiĘbiorczoŚĆ, zmieniŁa siĘmentalnoŚc ludzka i powstaŁy nowe moŻliwoŚci - co za brednie :twisted: I pewnie teraz inwestorzy sĄ takimi debilami ze nie widzĄ Że co tutaj jest, a jak siĘKatowice rozrosnĄ to nagle wszystko zobaczĄ. Sorry za ep[itety, ale po prostu taki kretynizm mnie rozwala na kawalki. Kolejny wizjiner - masz racjĘ. Dodam kolejny debil. :twisted: |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 2,221 Dołączył: czw, 22 kwi 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 80 Płeć: Mężczyzna ![]() |
No jescze Że do konkurencyjni do Paryza i Wiednia - ja pier...
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
wyglada na to ze autor tego artykulu czyta to forum
![]() |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
musze wam cos pokazac - to przebija nawet tor F1 i Las Vegas, ktore mialy powstac w Bialej Podlaskiej
![]() ![]() http://www.tygodnikpodhalanski.pl/modules....rticle&sid=1160 http://www.swissmetro.com/en/00_Home/index_E.htm ciekawe czy dozyjemy czegos takiego zamiast PKP :wink: |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() FdZD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 1,390 Dołączył: pią, 08 sie 03 Skąd: Dąbrowa Górnicza Nr użytkownika: 5 Płeć: Mężczyzna ![]() |
![]() ![]() ![]() Predzej Tal sprowadzi do DĄbrowy wielbŁĄdy i wybuduje piramidy niz powstanie takie coŚ. P.S. WŁasnie jak tam sie sprawy maja z Vahapem Toyem, (inwestorem , budowniczym , lotniska , kasyn , hoteli i toru FormuŁy 1 pod BiaŁĄ PodlaskĄ ??Zakopano juz kamien czy akt erekcyjny 8) ?? |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
QUOTE(klocek) P.S.
WŁasnie jak tam sie sprawy maja z Vahapem Toyem, (inwestorem , budowniczym , lotniska , kasyn , hoteli i toru FormuŁy 1 pod BiaŁĄ PodlaskĄ ??Zakopano juz kamien czy akt erekcyjny 8) ?? sprawy juz dawno nieaktualne - okazalo sie ze nie ma nawet kasy na dzierzawe lotniska i zostawil po sobie tylko dlugi i chyba uciekl wogole z Polski ![]() To wszystko z tej samej serii co budowa parku rozrywki Jacksona czy George'a Lucasa ![]() |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
umknelo...
no jeszcze okaze sie ze to nie hyde park i bedziemy kontynuowac w dziale "nasze miasto" ![]() QUOTE([IMG) http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/grafika/lgDZ.gif[/IMG]]
WespÓŁ w zespÓŁ Sobota, 16 lipca 2005r. Przedstawiciele 16 miast wojewÓdztwa ŚlĄskiego jednogŁoŚnie wyrazili wczoraj wolĘpowoŁania do Życia WspÓlnoty Miast Aglomeracji Katowickiej. Odpowiedni dokument podpisany zostanie we wrzeŚniu br. W ten sposÓb finaŁ znalazŁa kilkutygodniowa batalia „Dziennika Zachodniego” postulujĄca przemiany ustrojowe wewnĄtrz wojewÓdztwa ŚlĄskiego. Deklaracja woli przystĄpienia do WspÓlnoty Aglomeracji ŚlĄskiej moŻe byĆ poczĄtkiem utworzenia nowej, prawie 3-milionowej jednostki administracyjnej w samym sercu Europy. Wczoraj prezydenci najwiĘkszych ŚlĄskich i zagŁĘbiowskich miast ustalili, Że WspÓlnota zajmie siĘwspÓlnym programowaniem rozwoju oraz planowaniem przestrzennym; razem koordynowane bĘdĄ teŻ inwestycje prorozwojowe oraz dziaŁania promocyjne. To jednak dopiero pierwszy krok; prawdziwym celem jest jednak jak najszybsze utworzenie WspÓlnoty, ktÓra miaŁby wŁasny budŻet, demokratycznie wybrane wŁadze i caŁy aparat wykonawczy. O dziwo, na wczorajszym spotkaniu zorganizowanym w ŚwiĘtochŁowicach, nie protestowaŁ przeciwko takiemu rozwiĄzaniu Żaden z obecnych prezydentÓw miast. W tle tej przeŁomowej dla naszego regionu inicjatywy stojĄ dwaj eurodeputowani – Jan Olbrycht i Jerzy Buzek. Ten ostatni nie byŁ wczoraj obecny na spotkaniu, ale napisaŁ do prezydentÓw ŚlĄskich i zagŁĘbiowskich miast, „Że ze wszystkich siŁ bĘdzie wspieraŁ tĘinicjatywĘ”. Przypomnijmy, Że utworzenie spÓjnej aglomeracji pomoŻe nam w stworzeniu nowoczesnej sieci komunikacyjnej, wodociĄgowej, kanalizacyjnej, a takŻe otworzy mieszkaĹcom regionu drzwi do ŚrodkÓw pomocowych Unii Europejskiej z najwyŻszej pÓŁki. Prezydenci ŚlĄskich miast na spotkaniu w ŚwiĘtochŁowicach dali siĘprzekonaĆ do wspÓŁpracy. ZwiĘksza to szanse powoŁania wspÓlnej metropolii. Prezydenci chcĄ WspÓlnoty Wczorajsze spotkanie zorganizowane w ŚwiĘtochŁowicach przez prezydenta tego miasta Eugeniusza Mosia moŻe byĆ przeŁomowe dla forsowanej przez ∑ koncepcji budowy wielkiej aglomeracji ŚlĄskiej, rozciĄgajĄcej siĘod Gliwic po DĄbrowĘGÓrnicza, a z drugiej strony od Piekar ŚlĄskich po Jaworzno. Taki jednorodny organizm wielkomiejski, z trzema milionami mieszkaĹcÓw, staŁby siĘjednĄ z najwiĘkszych aglomeracji Unii Europejskiej. Wszyscy obecni na spotkaniu, jednogŁoŚnie, opowiedzieli siĘza budowĄ WspÓlnoty Miast Aglomeracji ŚlĄskiej, organizmu, ktÓry moŻe byĆ poczĄtkiem budowy jednego, wielkiego miasta w sercu wojewÓdztwa ŚlĄskiego. DziĘki temu bĘdziemy mogli m.in. siĘgnĄĆ po ogromne unijne Środki pomocowe zarezerwowane tylko dla aglomeracji. Prezydenci najwiĘkszych miast naszego regionu, juŻ kilka miesiĘcy temu wypeŁniali wspÓlnĄ ankietĘ, w ktÓrej prawie wszyscy opowiedzieli siĘza przemianami wewnĘtrznymi. Jedynym wyjĄtkiem byŁo starostwo powiatowe w BĘdzinie, ktÓrego stanowisko kŁÓci siĘjednak z postawĄ prezydenta tego miasta – RadosŁawa Barana. On bowiem obiema rĘkami podpisuje siĘpod inicjatywĄ. Nie ma innego wyjŚcia – powiedziaŁ wczoraj Marian Jarosz, czŁonek zarzĄdu wojewÓdztwa ŚlĄskiego. – Takie rozwiĄzanie leŻy przede wszystkim w interesie mieszkaĹcÓw regionu i trzeba im to uŚwiadomiĆ. Konsultantem projektu przemian w naszym regionie jest twÓrca pierwszej reformy samorzĄdowej w naszym kraju – prof. MichaŁ Kulesza. Kilka tygodni temu zobowiĄzaŁ siĘ, Że napisze dla naszego regionu projekt specjalnej ustawy aglomeracyjnej, ktÓra w najbliŻszej kadencji mogŁaby trafiĆ pod obrady Sejmu. Wczoraj prezydenci miast zaapelowali do kandydatÓw w najbliŻszych wyborach parlamentarnych, aby w swojej kampanii uwzglĘdnili ten problem i okreŚlili siĘ, czy sĄ za, czy przeciwko takiemu rozwiĄzaniu. Jedynym niepokojĄcym fragmentem wczorajszego spotkania w ŚwiĘtochŁowicach byŁa gŁucha cisza po tym, jak poseŁ Jan RzymeŁka zadaŁ zebranym prezydentom pytanie, jaki procent ze swoich budŻetÓw mogliby – na poczĄtek – przekazaĆ na rzecz funkcjonowania WspÓlnoty. 16 miast Miasta, ktÓre we wrzeŚniu podpiszĄ wolĘprzystĄpienia do WspÓlnoty Miast Aglomeracji Katowickiej: BĘdzin, Bytom, ChorzÓw, CzeladĹş, DĄbrowa GÓrnicza, Gliwice, Jaworzno, Katowice, KnurÓw, MysŁowice, Piekary ŚlĄskie, Ruda ŚlĄska, Siemianowice, Sosnowiec, ŚwiĘtochŁowice, Zabrze. zobaczcie jakie wiezowce wyjda z polaczenia biedy z nedza: ![]() ![]() Sami nie wiedza jak nazwac ten twor - lepiej juz WspÓlnota Miast Aglomeracji Katowickiej niz Slaskiej albo moze Slasko-Dabrowskiej czy Slasko-Zaglebiowskiej ale to juz przydluga nazwa ![]() |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() IX :) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: ADMINISTRATOR Postów: 9,260 Dołączył: pią, 15 sie 03 Skąd: DG IX Nr użytkownika: 8 Płeć: Mężczyzna GG: 1234567 Skype: test Tlen: test ![]() |
CYTAT ![]() Metro na Śląsku? To przecież żaden problem Rozmawiał Tomasz Głogowski 2007-11-13, ostatnia aktualizacja 2007-11-13 20:45 Plany wybudowania śląskiego metra istnieją już od co najmniej 15 lat. To realny pomysł - mówi prof. Kazimierz Kłosek z Politechniki Śląskiej. Tomasz Głogowski: Zagłębie Ruhry miało takie same problemy jak my: szkody górnicze, fedrujące kopalnie i zdegradowany przemysł. A mimo to wybudowano tam metro, dziś jeden z najwygodniejszych środków transportu. Czy podziemna kolej mogłaby powstać na Śląsku? Prof. Kazimierz Kłosek, kierownik katedry dróg i mostów Politechniki Śląskiej: Ależ plany wybudowania śląskiego metra już były! Jakieś 15 lat temu pojawił się pomysł stworzenia Śląskiej Kolei Regionalnej, łączącej najważniejsze miasta aglomeracji. Część linii miała biec pod ziemią, w specjalnych tunelach. Zrobiliśmy na politechnice szczegółowe obliczenia, jak zabezpieczyć tunele przed szkodami górniczymi. Okazało się, że nie byłoby to zbyt skomplikowane technicznie. Ale ostatecznie pomysł upadł, bo kolej znalazła się w finansowych tarapatach. Może warto dziś wrócić do tej koncepcji? - Jestem przekonany, że prędzej czy później metro na Śląsku powstanie. Nie będziemy mieli zresztą innego wyjścia, bo dla transportu publicznego nie ma już innej alternatywy. Musi zejść pod ziemię, ponieważ na powierzchni zaczyna brakować miejsca. Jeżdżę po międzynarodowych konferencjach i wszędzie jest ten sam problem. Nie ma gdzie parkować, nie ma gdzie budować nowych domów, każda wolna przestrzeń jest koszmarnie droga. Nawet Rzym zastanawia się nad połączeniem wszystkich tamtejszych zabytków za pomocą podziemnej kolei. I nikt nie boi się, że antyczne budowle zostaną zniszczone. W Madrycie budują tunel o średnicy aż 15,5 metra. Na jednym poziomie jezdnia dla samochodów, na drugim metro, na trzecim droga dla karetek pogotowia czy straży pożarnej. Jeżeli nie metro, to trzeba budować estakady, ale one nie zawsze się sprawdzają. Wystarczy popatrzeć na tę w Chorzowie... Jednak w sytuacji, gdy po Śląsku jeżdżą stare autobusy i zdezelowane tramwaje, mówienie o metrze jest trochę śmieszne. - Już chyba Einstein powiedział, że od wiedzy ważniejsza jest wyobraźnia. Ja z łatwością mogę sobie takie metro wyobrazić, tym bardziej że zmieniły się niektóre realia. Jesteśmy w Unii, która daje pieniądze na sensowne projekty komunikacyjne. Przecież nie musimy od razu budować takiego metra jak w Nowym Jorku czy Moskwie. Mówimy o połączeniu 15 najważniejszych miasta Śląska za pomocą kilku podziemnych linii kolejowych, z których w miarę często odjeżdżałyby pociągi. Jak głębokie musiałoby być śląskie metro? - Wystarczyłoby 10-15 metrów, by zejść poniżej fundamentów lub piwnic. W niektórych miejscach, tam, gdzie nie kolidowałoby to z tradycyjnymi drogami, linia mogłaby wychodzić na powierzchnię. Takie połączenie metra z tradycyjną koleją. A co z kopalniami, które fedrują na Śląsku? - W większości przypadków ich działalność nie byłaby żadnym problemem dla budowy metra. Istnieją przecież bardzo skuteczne zabezpieczenia przed szkodami górniczymi, poza tym górnictwo będzie musiało w przyszłości pomyśleć o nowoczesnych metodach eksploatacji. Na przykład zgazowaniu węgla i wydobywaniu go na powierzchnię w płynnej postaci. Wiele problemów związanych z tradycyjną eksploatacją zniknie. dozyjemy wogole SKM? ![]() -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 9 Dołączył: sob, 02 lut 08 Nr użytkownika: 1,083 Płeć: Kobieta ![]() |
Ja bym proponowała najpierw zacząć od remontu dróg, albo inaczej, wykonać chociaż remotnt dróg. Ostatnio miałam niewątpliwa "przyjemność" uczestniczyć na radzie ministrów
![]() ![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: MODERATOR Postów: 2,268 Dołączył: śro, 09 mar 05 Skąd: DG - Gołonóg Nr użytkownika: 130 Płeć: Mężczyzna GG: 3030588 ![]() |
Ja bym proponowała najpierw zacząć od remontu dróg, albo inaczej, wykonać chociaż remotnt dróg. Ostatnio miałam niewątpliwa "przyjemność" uczestniczyć na radzie ministrów ![]() ![]() ![]() Chyba Rada Miasta.. Swoją drogą mi nigdy nie było dane tam być.. -------------------- "(...) When you love a woman you tell her that she's really wanted
When you love a woman you tell her that she's the one (..)" |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,772 Dołączył: śro, 05 maj 04 Skąd: Gołonóg Nr użytkownika: 87 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() UZYTKOWNIK ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupa: Użytkownik Postów: 1,162 Dołączył: śro, 07 lut 07 Skąd: Gołonóg Starówka, Zagłębie Dąbrowskie Nr użytkownika: 446 Płeć: Mężczyzna GG: 11390668 ![]() |
Dziewczyna sie pomyliła pewnie z tą Radą Ministrów
![]() ![]() A wracając do wątku to może najpierw wyremontujmy torowiska tramwajowe, stwórzmy SKM, zagłębiowski odcinek DTŚ a dopiero potem myślmy o metrze! -------------------- Pozdrawiam!
Marcin |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
UZYTKOWNIK Grupa: Użytkownik Postów: 9 Dołączył: sob, 02 lut 08 Nr użytkownika: 1,083 Płeć: Kobieta ![]() |
Tak, pomyliłam się. Pewnie dlatego, że pisałam to szybko i machinalnie. Co do sesji Rady MIASTA
![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: sobota, 11 października 2025 - 14:07 |